Budgethoudersregeling Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten 2024

Geldend van 09-01-2025 t/m heden

Intitulé

Budgethoudersregeling Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten 2024

Inleiding

In de Financiële verordening Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten 2024 staat in artikel 24 dat het Dagelijks bestuur zorg draagt voor: “de interne regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie”. Dit is nader uitgewerkt in de bevoegdhedenregeling die het Dagelijks bestuur op 19 september 2024 heeft vastgesteld. Hierin staat onder 1.2 “Aangaan van financiële verplichtingen” onder a. “Regeling budgethouderschap” dat de Algemeen directeur het mandaat heeft tot het aanwijzen van budgethouders.

Deze regeling vervangt de budgethoudersregeling uit 2018 en wordt ter vaststelling voorgelegd aan het Dagelijks bestuur.

Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden op gebied van de financiën

De taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden op het terrein van de financiën zijn verschillend voor het bestuur en ambtelijke organisatie. In deze budgetregeling worden de financiële taken en bevoegdheden voor de ambtelijke organisatie vastgelegd. Om een compleet beeld te geven worden in het kort de taken, bevoegdheden en rollen van het bestuur beschreven.

Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden bestuur

Het Algemeen Bestuur is het hoogste orgaan in de Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten. Het Algemeen Bestuur stelt kaders en controleert of daadwerkelijk is uitgevoerd wat er is vastgesteld. Bij het stellen van kaders behoort ook het vaststellen van de begroting, de te bereiken doelstellingen en de wijze waarop deze doelstellingen worden gehaald. Eventuele financiële aanpassingen van de begroting moeten ook door het Algemeen Bestuur worden goedgekeurd. Dit gebeurt via een zogenaamde begrotingswijziging.

Het Dagelijks bestuur is beleidsvoorbereidend. Het Algemeen Bestuur stelt de kaders, het Dagelijks Bestuur voert vervolgens dit vastgestelde beleid uit.

Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden ambtelijke organisatie

Algemeen directeur

De Algemeen directeur van GR Peelgemeenten is verantwoordelijk voor het goed functioneren van de ambtelijke organisatie en de uitvoering van de taken binnen de Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten. In de bevoegdhedenregeling is opgenomen dat de Algemeen Directeur gemandateerd is tot het aanwijzen van budgethouders.

Budgethouder en budgetbewaker

Elk budget in de begroting is gekoppeld aan een budgethouder en een budgetbewaker. De budgethouder keurt de financiële verplichting goed of geeft een factuur vrij voor betaling. De budgetbewaker zorgt voor de juiste verwerking in het financiële systeem en controleert of de levering of dienstverlening heeft plaatsgevonden. Voor het bewaken van het budget werken de budgethouder en de budgetbewaker dus nauw samen.

De budgethouder is de Algemeen directeur of de afdelingsmanager. De Algemeen directeur kan voor een deel van hun budget het budgethouderschap toewijzen aan medewerkers. De controller is budgethouder van niet stuurbare financiële budgetten zoals rente-inkomsten en bijdragen gemeenten.

Overzicht rollen en verantwoordelijkheden budgetbewaker en budgethouder

Budgetbewaker

Budgethouder

Wie

Financieel medewerker

Financieel consulent

Algemeen directeur

Afdelingsmanager

Concern Controller

Medewerker bedrijfsvoering

Verantwoordelijkheid

Administratieve verwerking en controle op levering van prestatie of dienst.

Eindverantwoordelijke voor het budget en de besteding ervan

Rol bij factuurafhandeling

Factuur controleren, coderen en:

afkeuren of

ter betaling vrijgeven bij factuur conform verplichting of

ter goedkeuring voor betaling voorleggen aan budgethouder

Factuur controleren en:

afkeuren of

goedkeuren verplichting

factuur vrijgeven voor betaling

In de bijlage staat een overzicht van de budgethouders en budgetbewakers per deelbudget.

Managementinformatie

In de managementrapportages wordt periodiek een stand van zaken opgenomen van de uitgaven in relatie tot de begrote kosten van zowel programma- als uitvoeringskosten.

Vervangingsregeling

De Algemeen directeur wijst een afdelingsmanager aan als vervanger. Afdelingsmanagers en concerncontroller kunnen elkaar onderling vervangen. De medewerkers van het bedrijfsbureau kunnen elkaar ook onderling vervangen als budgetbewaker.

Borging van autorisatieproces

In het financiële systeem Unit4 is het proces geborgd waarbij per deelproject vastligt wie geautoriseerd zijn als budgetbewaker en budgethouders. Ook vervanging tijdens afwezigheid is hierin vastgelegd.

In bepaalde gevallen kan bij een specifieke inkooporder of crediteur een andere medewerker worden toegewezen voor de prestatieverklaring dan standaard aan het deelproject is gekoppeld.

Ondertekening