Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733876
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733876/1
Handhavingsscenario Delft 2024
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-02-2025
Intitulé
Handhavingsscenario Delft 2024De burgemeester van de gemeente Delft, gelezen afdeling 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Beleidsregels), besluit:
- 1.
het Handhavingsscenario Delft 2024 vast te stellen, onder intrekking van het Handhavingsscenario Delft 2023;
- 2.
dat dit besluit wordt bekendgemaakt door publicatie in het elektronische gemeenteblad;
- 3.
dat dit besluit in werking treedt op 1 februari 2025.
Inleiding
Deze nota bevat het Handhavingsscenario Horeca Delft dat de burgemeester op grond van de bevoegdheden uit de artikelen 170 en 174 van de Gemeentewet en afdeling 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht kan vaststellen.
Dit scenario heeft betrekking op horecabedrijven. Op grond van afdeling 10 en 10A in de Algemene Plaatselijke Verordening voor Delft (APV) en de Alcoholwet kan de burgemeester handhavend optreden of aan de exploitant van een horecabedrijf (nadere) eisen opleggen.
Afhankelijk van de feiten en omstandigheden kan de burgemeester afwijken van dit scenario. Er wordt immers altijd getoetst aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur; voorts is artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.
Het scenario bestaat uit 3 hoofdstukken:
- •
Hoofdstuk 1 noemt de relevante gemeentelijke regelgeving;
- •
Hoofdstuk 2 bevat de verschillende groepen overtredingen en situaties waarin een combinatie van overtredingen plaatsvindt;
- •
Hoofdstuk 3 vermeldt de sancties die gelden bij overtredingen in de exploitatieperiode.
1. Algemeen
1.1 Relevante regelgeving
Gemeentelijke regelgeving:
- •
Algemene plaatselijke verordening voor Delft (APV);
- •
Alcoholverordening Delft 2023 (Alcoholverordening);
- •
Beleidsregel Bibob gemeente Delft.
Daarnaast is andere regelgeving aan de orde in de horeca. Dat betreft onder meer de Alcoholwet, regelgeving inzake brandveiligheid en bouw- en milieuregelgeving op grond van de geldende bepalingen met betrekking tot het omgevingsrecht.
2. Overtredingen
2.1 Categorieën overtredingen
In Delft wordt met betrekking tot toezicht en handhaving voor de horeca gewerkt met een aantal categorieën van overtredingen. Het scenario voorziet daarmee in maatregelen die betrekking hebben op overtredingen begaan door exploitanten, personeel en bezoekers ten aanzien van:
Illegale exploitatie (daarmee wordt bedoeld: exploitatie van een horecagelegenheid zonder te beschikken over de vereiste vergunning of toestemming op grond van de Alcoholwet- of verordening, de APV of het omgevingsplan), bepalingen van de Alcoholwet- of verordening, overtreding van sluitingstijden, vergunning- en veiligheidsvoorschriften, het gebruik van niet-gecertificeerde portiers, seksuele intimidatie, racisme, obstructie van hulpdiensten en het bevoegd gezag, drugsgebruik en drugshandel, heling, wapens, geweld, illegaal gokken en overlast.
2.2 Uitgangspunten
In algemene zin is het scenario opgebouwd aan de hand van de volgende uitgangspunten:
Hoe ernstiger de overtreding, des te korter is het handhavingstraject (en des te sneller wordt besloten tot een maatregel). Hoe ernstiger de overtreding, des te zwaarder de maatregel. De ernst van de overtreding kan aanleiding vormen om een stap in het scenario over te slaan.
Bij het treffen van een maatregel wordt de mate van verwijtbaarheid van de exploitant, de wijze waarop deze heeft gereageerd na het desbetreffende incident en de mate waarin dat optreden de openbare orde en veiligheid mede heeft doen herstellen meegewogen.
2.3 Combinaties van overtredingen
In de praktijk kan ook sprake zijn van een combinatie van overtredingen. Waarbij het denkbaar is dat meerdere gemeentelijke regels overtreden worden, maar ook regels waar andere bestuursorganen, zoals politie, brandweer of NVWA op toezien. De burgemeester kan besluiten om in dit soort situaties (eventueel in overleg met het extern toezichthoudend orgaan) - met inachtneming van de richtlijnen zoals die in dit scenario zijn vastgesteld – maatwerk toe te passen door bijvoorbeeld een stap in het scenario over te slaan.
2.4 Nadere eisen
Met inachtneming van artikel 5:7 van de Algemene wet bestuursrecht kan een herstelsanctie worden opgelegd zodra het gevaar voor de overtreding klaarblijkelijk dreigt. Daarnaast kunnen er nadere eisen worden opgelegd op grond van de APV.
Voorbeelden van nadere eisen die gesteld kunnen worden zijn het opleggen van een eis tot het hebben van beveiliging, een afstemmingsplicht met politie en gemeente, eisen aan het gebruik van in- en uitgangen, eisen aan het deurbeleid en het kenbaar maken van het deurbeleid. De eisen kunnen zijn neergelegd in een veiligheidsplan dat de exploitant indient bij de gemeente, en dat vervolgens als nadere eis aan de vergunning kan worden verbonden. Het is aan de exploitant om aan te tonen hoe hij aan de (algemene) normen van openbare orde en veiligheid zal voldoen.
3. Categorie indeling en maatregelen
De burgemeester kan op grond van artikel 2.29, lid 1, van de APV ter bescherming van het woon- en leefklimaat en de openbare orde tot sluiting van een horeca-inrichting overgaan. Tevens is sluiting van een horeca-inrichting mogelijk op grond van artikel 13b van de Opiumwet. Hiervoor is de burgemeester afhankelijk van politie-informatie.
Als de aangevraagde vergunning is verleend of er geen sprake is van een vergunningplicht, kan er ook aanleiding zijn om een maatregel op te leggen. In dit hoofdstuk gaat het over maatregelen bij incidenten en overtredingen, die zijn begaan door de exploitant en/of het personeel van de horeca-inrichting, en maatregelen die betrekking hebben op het gedrag van klanten of bezoekers in directe relatie tot de horeca-inrichting.
Categorie A is de zwaarste categorie en categorie C de lichtste. Onder categorie A vallen ernstige overtredingen waarop een directe en zwaardere maatregel van toepassing is om de openbare orde en veiligheid te kunnen herstellen; onder categorie B vallen overtredingen die nog altijd een grote impact hebben op de openbare orde en veiligheid, maar minder zwaar zijn dan onder categorie A, onder categorie C vallen vergrijpen die een lichtere impact hebben.
In de kennisgeving van een waarschuwing of maatregel wordt medegedeeld wat de in het handhavingsscenario opgenomen volgende maatregel is, die zal worden opgelegd bij de eerstvolgende overtreding in dezelfde categorie binnen twaalf maanden. Zie voor de schematische weergave bijlage 1.
3.1 Categorie A (Wet Damocles)
- ➢
Drugshandel/ aantreffen handelshoeveelheid drugs
- ➢
Wapen(s); zoals vastgelegd in de wet wapens en munitie
- ➢
Ernstig geweld door exploitant/personeel
Er wordt tot sluiting 1 van de horeca-inrichting voor de periode van 6 maanden overgegaan, indien in en/of buiten, doch in directe relatie met, de horeca-inrichting, harddrugs worden verhandeld en/of worden gebruikt; indien in of buiten doch in directe relatie met de horeca-inrichting een wapen wordt aangetroffen, of er is gedreigd met of gebruik gemaakt van een steek- en/of vuurwapen; er ernstig geweld is gebruikt door de exploitant of het personeel. Voorbeelden van ernstig geweld: verwurging en alle handelingen met botbreuken of ziekenhuisopname tot gevolg. Bij de kennisgeving van de genoemde sluiting wordt meegedeeld, dat bij de eerstvolgende overtreding binnen twaalf maanden, de vergunning wordt ingetrokken 2 .
Spoedsluiting
Bij categorie A overtredingen en incidenten wordt in beginsel met spoed een bevel tot sluiting 3 van de horeca inrichting gegeven voor een periode van ten hoogste twee weken. Het bevel van de burgemeester kan mondeling worden bekendgemaakt en wordt daarna zo spoedig mogelijk schriftelijk bevestigd. Er wordt géén waarschuwing vooraf gegeven. Deze maatregel is bedoeld om de situatie te bevriezen en escalatie te voorkomen, zodat gelegenheid ontstaat om een gedegen onderzoek te doen naar de exacte feiten en omstandigheden van het geval en de rol die de ondernemer heeft gespeeld. De periode van de spoedsluiting wordt in mindering gebracht op de sluitingstermijn van de uiteindelijke maatregel.
3.2 Categorie B
-
I. Illegale exploitatie en/of overtreding nadere eisen. Als een horecabedrijf exploiteert zonder over de noodzakelijke exploitatievergunning of verlof alcoholvrij te beschikken (geen vergunning aangevraagd) wordt eerst een waarschuwing gegeven, waarin een termijn wordt gesteld om het gebrek te herstellen. Als bij een tweede controle blijkt dat hier geen gehoor aan is gegeven, wordt bij het ontbreken van een vergunningaanvraag een last onder dwangsom opgelegd. Als na het verbeuren van het in de last bepaalde maximum aan dwangsommen, uit een controle blijkt dat nog steeds geëxploiteerd wordt zonder de noodzakelijke vergunning of ontheffing, dan volgt een sluiting van 6 maanden (bijlage I).
Illegale exploitatie en/of overtreding nadere eisen. Als een horecabedrijf exploiteert zonder over de noodzakelijke exploitatievergunning of verlof alcoholvrij te beschikken (vergunning is geweigerd, geschorst, ingetrokken of buiten behandeling is gesteld) wordt direct bij eerste constatering een last onder dwangsom opgelegd. Als na het verbeuren van het in de last bepaalde maximum aan dwangsommen, uit een controle blijkt dat nog steeds geëxploiteerd wordt zonder de noodzakelijke vergunning of ontheffing, dan volgt een sluiting van 6 maanden, met de mogelijkheid van het opleggen van nadere eisen. Als daarna uit controle blijkt dat er nog steeds geëxploiteerd wordt zonder de noodzakelijke vergunning of ontheffing, dan volgt een sluiting voor onbepaalde tijd (bijlage I).
-
II. Als een horecabedrijf exploiteert zonder over de noodzakelijke alcoholwetvergunning te beschikken (vergunning aangevraagd maar nog niet verleend) wordt eerst een waarschuwing gegeven, waarin een termijn wordt gesteld om het gebrek te herstellen. Als bij een tweede controle blijkt dat hier geen gehoor aan is gegeven, wordt bij het ontbreken van een vergunningaanvraag een bestuurlijke boete opgelegd en/of bestuursdwang toegepast. Als daarna uit controle blijkt dat er nog steeds geëxploiteerd wordt zonder de noodzakelijke alcoholwetvergunning, wordt bestuursdwang toegepast (bijlage II).
Als een horecabedrijf exploiteert zonder over de noodzakelijke alcoholwetvergunning te beschikken (vergunning is niet aangevraagd, geweigerd, geschorst, ingetrokken of buiten behandeling gesteld) wordt eerst wordt eerst een waarschuwing gegeven, waarin een termijn wordt gesteld om het gebrek te herstellen of een bestuurlijke boete opgelegd. Als bij een tweede controle blijkt dat er nog steeds geëxploiteerd wordt zonder de noodzakelijke alcoholwetvergunning, dan er een bestuurlijke boete opgelegd en/of bestuursdwang toegepast. Als daarna uit controle blijkt dat er nog steeds geëxploiteerd wordt zonder de noodzakelijke alcoholwetvergunning, wordt bestuursdwang toegepast (bijlage II).
- ➢
Grof geweld/toebrengen letsel door klanten
- ➢
Obstructie van de hulpdiensten en/of het bevoegd gezag
In het geval van grof geweld/toebrengen van letsel door klanten of obstructie van de hulpdiensten (o.a. politie en brandweer) en/of het bevoegd gezag wordt een sluiting van 3 maanden opgelegd. Bij een tweede overtreding wordt een sluiting van 6 maanden opgelegd, met de mogelijkheid van het opleggen van nadere eisen. Bij een derde overtreding wordt overgegaan tot sluiting voorde duur van 12 maanden met de mogelijkheid tot het intrekken van de vergunning.
- ➢
Seksuele intimidatie/racisme
- ➢
Heling
- ➢
Illegaal gokken
In het geval van seksuele intimidatie/racisme, heling of illegaal gokken volgt na een eerste keer rapporteren door de politie of toezicht en handhaving direct een waarschuwing van de burgemeester met de mededeling dat bij de eerstvolgende overtreding tot een sluiting van 3 maanden wordt overgegaan. Bij een derde overtreding volgt een sluiting van 6 maanden met de mogelijkheid tot het opleggen van nadere eisen. Bij recidive gaat de gemeente over tot een sluiting voor de duur van 12 maanden met de mogelijkheid tot het intrekken van de vergunning.
- ➢
3.3 Categorie C
- ➢
Overtreding sluitingstijden
- ➢
Overlast (veroorzaakt door bezoekers, personeel, uitbater)
Wanneer de sluitingstijden worden overtreden of geconstateerd wordt dat de omgeving structureel overlast ervaart vanuit een inrichting of terras, volgt direct een waarschuwing van de burgemeester met de mededeling, dat bij de eerstvolgende overtreding tot een tijdelijk vervroegd sluitingstijdstip voor de periode van 3 maanden wordt overgegaan. Bij een derde overtreding volgt een sluiting van 3 maanden en bij recidive gaat de gemeente over tot een sluiting voor de duur van 12 maanden met de mogelijkheid tot het intrekken van de vergunning.
- ➢
Overtreding veiligheidsvoorschriften
- ➢
Gebruik niet-gecertificeerde portiers
- ➢
Overig geweld
In het geval van overtreding veiligheidsvoorschriften, het gebruik van niet-gecertificeerde portiers of overig geweld volgt na een eerste keer rapporteren door de politie of brandweer direct een waarschuwing van de burgemeester met de mededeling dat bij de eerstvolgende overtreding tot een sluiting van 3 maanden wordt overgegaan. Bij een derde overtreding volgt een sluiting van 6 maanden met de mogelijkheid tot het opleggen van nadere eisen. Bij recidive gaat de gemeente over tot een sluiting voor de duur van 12 maanden met de mogelijkheid tot het intrekken van de vergunning.
3.4 Overtreding bepalingen Alcoholwet
Vanuit de gedachte “lik op stuk” wordt daar waar mogelijk het instrument bestuurlijke boete ingezet (artikel 44a van de Alcoholwet besluit bestuurlijke boete). Naast deze boete, het strafrecht en de imperatieve intrekkingsgronden van de Alcoholvergunning, kent de wet handhavingsinstrumenten: “three strikes out” voor de detailhandel (bij drie overtredingen die betrekking hebben op de leeftijdsgrens, kan de bevoegdheid alcoholhoudende drank te verkopen ontzegd worden) en het schorsen van de vergunning.
Ondertekening
Vastgesteld door burgemeester van Bijsterveldt op 17 december 2024
Gemeente Delft
Bijlage I: Schematische weergave matrix Handhavingsscenario Horeca - Delft
Soort incident/overtreding |
Maatregel 1e overtreding |
Maatregel 2e overtreding |
Maatregel 3e overtreding |
Recidive |
|
A |
Drugshandel/ aantreffen handelshoeveelheid drugs |
Sluiting 6 maanden |
Sluiting bepaalde tijd, mogelijkheid intrekken vergunning |
|
|
A |
Wapen(s) |
Sluiting 6 maanden |
Sluiting bepaalde tijd, mogelijkheid intrekken vergunning |
|
|
A |
Ernstig geweld exploitant/personeel |
Sluiting 6 maanden |
Sluiting bepaalde tijd, mogelijkheid intrekken vergunning |
|
|
B |
Illegale exploitatie (vergunning niet is aangevraagd) en/of overtreding nadere eisen |
Waarschuwing, herstelmogelijkheid |
Last onder dwangsom |
Sluiting 6 maanden |
|
B |
Illegale exploitatie (vergunning is geweigerd, geschorst, ingetrokken of buiten behandeling gesteld) en/of overtreding nadere eisen |
Last onder dwangsom |
Sluiting 6 maanden en mogelijkheid tot opleggen nadere eisen |
Sluiting 12 maanden, mogelijkheid Intrekken vergunning |
|
B |
Grof geweld/ toebrengen letsel door klanten |
Sluiting 3 maanden |
Sluiting 6 maanden en mogelijkheid tot opleggen nadere eisen |
Sluiting 12 maanden, mogelijkheid Intrekken vergunning |
|
B |
Obstructie van de hulpdiensten en/of het bevoegd gezag |
Sluiting 3 maanden |
Sluiting 6 maanden en mogelijkheid tot opleggen nadere eisen |
Sluiting 12 maanden, mogelijkheid Intrekken vergunning |
|
Soort incident/overtreding |
Maatregel 1e overtreding |
Maatregel 2e overtreding |
Maatregel 3e overtreding |
Recidive |
|
B |
Seksuele intimidatie/racisme |
Waarschuwing |
Sluiting 3 maanden |
Sluiting 6 maanden, mogelijkheid opleggen nadere eisen |
Sluiting 12 maanden, mogelijkheid Intrekken vergunning |
B |
Heling |
Waarschuwing |
Sluiting 3 maanden |
Sluiting 6 maanden, mogelijkheid opleggen nadere eisen |
Sluiting 12 maanden, mogelijkheid Intrekken vergunning |
B |
Illegaal gokken |
Waarschuwing |
Sluiting 3 maanden |
Sluiting 6 maanden, mogelijkheid opleggen nadere eisen |
Sluiting 12 maanden, mogelijkheid Intrekken vergunning |
C |
Overtreding sluitingstijd |
Waarschuwing |
Vervroegd sluitingstijdstip 3 maanden |
Sluiting 3 maanden, mogelijkheid opleggen nadere eisen |
Sluiting 12 maanden, mogelijkheid Intrekken vergunning |
C |
Overlast |
Waarschuwing |
Vervroegd sluitingstijdstip 3 maanden, |
Sluiting 3 maanden, mogelijkheid opleggen nadere eisen. |
Sluiting 12 maanden, mogelijkheid Intrekken vergunning |
C |
Overtreding veiligheidsvoorschriften |
Waarschuwing |
Sluiting 3 maanden |
Sluiting 6 maanden, mogelijkheid opleggen nadere eisen |
Sluiting 12 maanden, mogelijkheid Intrekken vergunning |
C |
Gebruik niet gecertificeerde portiers |
Waarschuwing |
Sluiting 3 maanden |
Sluiting 6 maanden, mogelijkheid opleggen nadere eisen |
Sluiting 12 maanden, mogelijkheid Intrekken vergunning |
C |
Overig geweld |
Waarschuwing |
Sluiting 3 maanden |
Sluiting 6 maanden, mogelijkheid opleggen nadere eisen |
Sluiting 12 maanden, mogelijkheid Intrekken vergunning |
Bijlage II: Handhavingsscenario Alcoholwet
Overtreding |
Categorie4 https://wetten.overheid.nl/BWBR0045211/2021-07-01#Bijlage |
Korte omschrijving |
Overtreding I |
Overtreding 2 |
Recidive |
Artikel 3, eerste lid |
A |
Zonder vergunning van de burgemeester het horeca-/slijtersbedrijf uitoefenen (vergunning is aangevraagd maar nog niet verleend). |
Waarschuwing, herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of bestuursdwang |
Bestuursdwang |
Artikel 3, eerste lid |
C |
Het horeca-/slijtersbedrijf uitoefenen terwijl vergunning niet is aangevraagd, is geweigerd, geschorst, ingetrokken of buiten behandeling gesteld. |
Waarschuwing of bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete en-of bestuursdwang |
Bestuursdwang |
Artikel 4, eerste lid |
B |
Niet voldoen aan regels die gelden voor paracommerciële inrichtingen die genoteerd staan in de alcoholverordening |
Waarschuwing |
Bestuurlijke boete |
Schorsen vergunning max 12 weken/ intrekken vergunning |
Artikel 8 |
|
Niet voldoen aan eisen aan leidinggevenden als bedoeld in of op grond van dit artikel |
Intrekken vergunning |
|
------ |
Artikel 9, derde lid |
A |
Afwezigheid registratie barvrijwilligers |
Waarschuwing |
Waarschuwing |
Bestuurlijke boete |
Artikel 9, vierde lid |
A |
Afwezigheid bestuursreglement |
Waarschuwing |
Waarschuwing |
Bestuurlijke boete |
Artikel 10, eerste lid |
|
Verbod rechtstreeks verbinding tussen slijterij en andere nering ruimte |
Waarschuwing |
Last onder dwangsom/ bestuursdwang |
Intrekken vergunning |
Artikel 11c |
|
Niet voldoen aan bij AMvB gestelde eisen van sociale hygiëne |
Intrekken vergunning |
------ |
------ |
Artikel 12, eerste lid |
B |
Verbod verstrekken alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse anders dan in de vergunning aangegeven lokaliteit of terras tenzij het een hotelkamer betreft |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete en/of last onder dwangsom |
Overtreding |
Categorie |
Korte omschrijving |
Overtreding I |
Overtreding 2 |
Recidive |
Artikel 12, tweede lid |
B |
Verbod sterke drank te verstrekken voor gebruik elders dan ter plaatse anders dan in een vergunde slijtlokaliteit |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete en/of last onder dwangsom |
Artikel 13, eerste lid |
C |
Verbod verstrekken alcoholhoudende drank in een horecalokaliteit of op een terras voor gebruik elders dan ter plaatse |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete en/of last onder dwangsom |
Artikel 13, tweede lid |
C |
Verbod verstrekken alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse in een slijtersbedrijf anders dan proeven op verzoek van de klant |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete/ last onder dwangsom/ schorsen vergunning / intrekken vergunning |
Artikel 14, eerste lid |
B |
Verbod andere gelijktijdige bedrijfsactiviteiten in slijterij |
Waarschuwing |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete en/of last onder dwangsom |
Artikel 14, tweede lid |
B |
Verbod bedrijfsactiviteiten (kleinhandel, zelfbedieningsgroothandel, openbare verkoping, aanbieden diensten, verhuren of opkopen van goederen) behalve verkoop voor consumptie gerede etenswaren in horecalokaliteit of op terras |
Waarschuwing |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete/ last onder dwangsom/ schorsen vergunning / intrekken vergunning |
Artikel 15 |
B |
Verbod bedrijfsactiviteiten (m.u.v. condooms en damesverband) uit te oefenen in lokaliteit behorende tot de lokaliteit waarin het horecabedrijf wordt uitgeoefend als alleen toegang mogelijk is via de horecalokaliteit |
Waarschuwing |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete en/of last onder dwangsom/ schorsen vergunning/ intrekken vergunning |
Artikel 16 |
B |
Verbod automatenverkoop alcoholhoudende drank (tenzij deze zich bevinden in hotelkamers ingericht voor nachtverblijf, welke deel uitmaken van een inrichting waarin het horecabedrijf rechtmatig wordt uitgeoefend) |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Last onder dwangsom/ bestuursdwang |
Artikel 17 |
B |
Verbod verstrekken alcoholhoudende drank (voor gebruik elders dan ter plaatse) anders dan in gesloten verpakking |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete en/of last onder dwangsom |
Overtreding |
Categorie |
Korte omschrijving |
Overtreding I |
Overtreding 2 |
Recidive |
Artikel 18, eerste lid |
C |
Verbod verstrekken zwak-alcoholhoudende drank aan particulieren voor gebruik elders dan ter plaatse met uitzondering van slijterijen en de in 18 lid 2 genoemde locaties |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Last onder dwangsom/ bestuursdwang |
Artikel 18, derde lid |
B |
Zwak-alcoholhoudende dranken zijn niet duidelijk te onderscheiden van de alcoholvrije dranken (onderscheid tussen alcoholvrije alternatieven voor bier en wijn en alcoholhoudende hoeft niet) |
Waarschuwing |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete en/of last onder dwangsom |
Artikel 19, eerste lid |
B |
Verbod bestelservice sterke drank met uitzondering van slijterij- en cateringbedrijf |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Last onder dwangsom/ bestuursdwang/ schorsen vergunning/ intrekken vergunning |
Artikel 19, tweede lid |
B |
Verbod bestelservice zwak-alcoholhoudende drank met uitzondering van de in 19.2 genoemde uitzonderingen |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Last onder dwangsom/ bestuursdwang |
Artikel 20, eerste lid |
C |
Verbod verstrekken alcoholhoudende drank aan personen van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt. Met verstrekken wordt ook bedoeld het verstrekken van alcoholhoudende drank aan personen ouder dan 18 jaar waarvan de drank kennelijk is bestemd voor een persoon jonger dan 18 jaar |
Waarschuwing |
Bestuurlijke boete |
Last onder dwangsom/ bestuursdwang/ schorsen vergunning/ intrekken vergunning Voor gevallen onder artikel 44, eerste lid: ontzegging bevoegdheid verkoop zwakalcoholhoudende drank voor de duur van 1 tot ten hoogste 12 weken (three strikes out), eventueel in combinatie met last onder dwangsom. |
Artikel 20, derde lid |
A |
Leeftijdsgrenzen dienen duidelijk zichtbaar en goed leesbaar aangegeven te zijn bij de toegang |
Waarschuwing |
Waarschuwing |
Bestuurlijke boete |
Overtreding |
Categorie |
Korte omschrijving |
Overtreding I |
Overtreding 2 |
Recidive |
|
Artikel 20, vierde lid |
|
Toelaten personen in kennelijke staat van dronkenschap of onder invloed van andere psychotrope stoffen |
Waarschuwing |
Waarschuwing |
Last onder dwangsom/ bestuursdwang/schorsen/intrekken vergunning max. 12 weken |
|
Artikel 20, vijfde lid |
|
Verbod dienst te doen onder invloed |
Waarschuwing |
Last onder dwangsom |
Schorsen/ intrekken vergunning max 12 weken |
|
Artikel 21 |
|
Verbod verstrekken van alcoholhoudende drank, met het vermoeden van verstoring openbare orde, veiligheid of zedelijkheid |
Intrekking vergunning |
Last onder dwangsom/ bestuursdwang. |
------ |
|
Artikel 22, eerste lid |
C |
Verbod verstrekken alcoholhoudende drank bij tankstations, winkels bij wegrestaurants en andere ruimten langs de autosnelweg die geen horecabedrijf zijn |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Last onder dwangsom/ bestuursdwang |
|
Artikel 22, tweede lid |
C |
Verbod verstrekken alcoholhoudende drank in stadions, gebouwen gezondheidszorg, onderwijs en zwembaden (als er een AMVB is) |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Last onder dwangsom/ bestuursdwang |
|
Artikel 24, eerste lid |
B |
Verbod lokaliteit geopend te houden indien leidinggevende vermeld op vergunning/aanhangsel niet aanwezig is |
Waarschuwen |
Bestuurlijke boete/ |
Bestuurlijke boete/schorsen/ intrekken vergunning/last onder dwangsom |
|
Artikel 24, tweede lid |
B |
Verbod horecalokaliteit in paracommerciële instelling geopend te houden indien leidinggevende of de in 24.2 genoemde personen niet aanwezig is |
Waarschuwing |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete/schorsen/ intrekken vergunning/last onder dwangsom |
|
Artikel 24, derde lid |
B |
Verbod personen <16 jaar dienst te laten doen |
Waarschuwing |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete/ schorsen/ intrekken vergunning |
|
Artikel 25, eerste lid |
C |
Verbod op illegale aanwezigheid van alcoholhoudende drank |
Waarschuwing |
Bestuurlijke boete |
Last onder dwangsom/ bestuursdwang |
|
Overtreding |
|
Korte omschrijving |
Overtreding I |
Overtreding 2 |
Recidive |
|
Artikel 25, tweede lid |
C |
Verbod op illegaal laten nuttigen van alcoholhoudende drank in voor publiek geopende ruimte (tenzij uitzondering art 13 lid 2 of art 25e) |
Waarschuwing |
Bestuurlijke boete |
Last onder dwangsom/ bestuursdwang |
|
Artikel 25a |
B |
Sterke drank aanwezig in overige inrichtingen, zoals benoemd in Alcoholverordening artikel 6 |
Waarschuwing |
Bestuurlijke boete |
Last onder dwangsom/ bestuursdwang |
|
Artikel 25d |
B |
Prijsactie in de horeca (happy hour) voor een periode van 24 uur of korter die lager is dan 60% van de prijs die in de betreffende horecalokaliteit of op het betreffende terras gewoonlijk wordt gevraagd |
Waarschuwing |
Bestuurlijke boete |
Last onder dwangsom |
|
Artikel 25e |
|
Het organiseren van een proeverij, zonder dat voldaan wordt aan de voorwaarden zoals opgenomen in hoofdstuk 6 van het Alcoholbesluit |
Waarschuwing |
Waarschuwing |
Last onder dwangsom/ bestuursdwang |
|
Artikel 29, derde lid |
A |
De vergunning is niet in de inrichting aanwezig |
Waarschuwing |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
|
Artikel 30 |
|
Geen (tijdige) melding van verandering van de inrichting als deze niet meer voldoet aan omschrijving in vergunning |
Intrekken vergunning |
------ |
------ |
|
Artikel 30a, eerste lid |
|
Geen melding van een nieuwe leidinggevende of geen melding dat de aantekening dat een leidinggevende geen bemoeienis heeft met de bedrijfsvoering of exploitatie doorgehaald moet worden |
Intrekken vergunning |
------ |
------ |
|
Artikel 30a, vijfde lid |
|
Het bijschrijven van een nieuwe leidinggevende is binnen twee jaar drie keer geweigerd op basis van artikel 8 Alcoholwet of artikel 3 Wet Bibob |
Waarschuwing |
Bij de vierde weigering binnen 2 jaar intrekken vergunning |
------ |
|
Artikel 31, eerste lid, sub c |
|
De vergunning levert gevaar op voor de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid |
Intrekken vergunning |
------ |
------ |
|
Overtreding |
|
Korte omschrijving |
Overtreding I |
Overtreding 2 |
Recidive |
|
Artikel 31, derde lid, sub a |
|
Er is sprake van het geval en onder de voorwaarden, bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur |
Intrekken vergunning |
------ |
------ |
|
Artikel 35, tweede lid |
B |
Overtreding van voorschriften gesteld aan ontheffing |
Intrekken ontheffing |
------ |
------ |
|
Artikel 35, vierde lid |
A |
Ontheffing/afschrift dient aanwezig te zijn |
Waarschuwing |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
|
Artikel 38 |
C |
Onjuiste gegevens verstrekken bij aanvraag |
Weigeren van de aanvraag of intrekken van de vergunning |
------ |
------ |
|
Artikel 45 |
|
Personen <18 jaar in bezit van alcohol |
Geldboete 1e categorie en aanbieden Halt (boete vervalt als voorwaarden Halt zijn voldaan) |
Geldboete 1e categorie en aanbieden Halt (boete vervalt als voorwaarden Halt zijn voldaan) |
Geldboete met politiestrafbeschikking en aan OM overdragen bij verzet (CVOM) |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl