Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733762
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733762/2
Nadere regels gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Helmond 2025
Geldend van 28-02-2025 t/m heden
Intitulé
Nadere regels gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Helmond 2025[Een deel van de tekst van deze bekendmaking is overeenkomstig artikel 7 lid 2 Bekendmakingswet bekendgemaakt en hier beschikbaar.]
Het college van burgemeester en wethouders van Helmond;
gelet op de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de artikelen 3.8, 3.9 en 3.21 van de Wet basisregistratie personen (BRP), de Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Helmond 2022 en gelet op artikel 156 van de Gemeentewet;
B e s l u i t :
vast te stellen de Nadere regels gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Helmond 2025.
Artikel 1 Verstrekkingen aan een overheidsorgaan van de gemeente
-
1. Aan overheidsorganen van de gemeente kunnen gegevens over niet-ingezetenen in Helmond, uit de basisregistratie worden verstrekt, met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, voor zover deze organen deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in het eerste lid kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie Personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.
-
3. Aan organen van de gemeente kunnen gegevens over ingezetenen in Helmond, uit de basisregistratie worden verstrekt, met inachtneming van het bepaalde in bijlage 1, voor zover deze organen deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.
-
4. De gegevensset en de wijze van verstrekken zijn voor elk orgaan vermeld in bijlage 2.
-
5. De teammanager IVA-ID van de gemeente Helmond onder wiens verantwoordelijkheid verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen plaatsvinden, kan wijzigingen aanbrengen in de bijlagen 1 en 2.
-
6. Het geautoriseerde orgaan voor de huisvestingstaak, als aangewezen in bijlage 1 verschaft de genoemde derden in bijlage 3 directe beperkte toegang ten behoeve van de aan hen gemandateerde taken.
Artikel 2 Verstrekkingen aan derden
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Helmond en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Helmond was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
-
2. Over een ingezetene van de gemeente Helmond kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt of de verstrekking is in overeenstemming met het derde of zesde lid.
-
3. De verstrekking als bedoeld in het eerste lid van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
-
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
-
5. De toestemming als bedoeld in het tweede lid is niet ouder dan zes weken en moet specifiek voor dit doel zijn afgegeven.
-
6. In afwijking van het tweede lid kunnen uit de Basisregistratie Personen van de gemeente Helmond gegevens worden verstrekt aan ouders en hun meerderjarige kinderen voor elkaar en aan gehuwde en geregistreerde partners voor elkaar indien zij op het zelfde adres ingeschreven zijn in de basisregistratie.
-
7. Indien er op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, vindt geen verstrekking plaats op grond van dit artikel.
Artikel 3 Aanwijzing gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden
-
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 3 van deze nadere regels.
-
2. Als categorieën van derden die de in het eerste lid genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 3.
-
3. De teammanager IVA-ID van de gemeente Helmond onder wiens verantwoordelijkheid verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen aan derden plaatsvinden, kan wijzigingen aanbrengen in bijlage 3.
Artikel 4 Slotbepalingen
-
1. Deze nadere regels treden in werking op de dag na bekendmaking.
-
2. Op de dag van inwerkingtreding als bedoeld in het eerste lid worden de Nadere regels gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Helmond 2024 ingetrokken.
-
3. Deze regeling wordt aangehaald als: Nadere regels gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Helmond 2025.
Ondertekening
Besloten in de vergadering van 26 november 2024,
Burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond,
de burgemeester,
mr. S.C.C.M. Potters
de gemeentesecretaris,
drs. P.J. Buijtels
Bijlage 1: Binnengemeentelijke Afnemers 2025
1.GABA
1.1 GABA taken |
|
Taak |
GABA staat voor Gemeente als buitengemeentelijke afnemer. Een GABA mag gegevens opvragen uit de gemeentelijke basisadministraties van andere gemeenten. Dit betekent dat een GABA voor specifieke taken zowel gegevens van de eigen inwoners als van inwoners van andere gemeenten mag verstrekken. De wetgever heeft vastgesteld voor welke taken buitengemeentelijke persoonsgegevens mogen worden opgevraagd. Deze taken zijn opgenomen in het GABA Besluit 2024: De door de wetgever aangewezen GABA taken zijn:
|
Doelgroep |
Ingezetenen van alle Nederlandse gemeenten. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling waar de betreffende GABA taak wordt uitgevoerd. |
Juridische grondslag |
De wet behorende bij de betreffende GABA taak. Zie hiervoor het GABA Besluit 2024. |
Autorisatiematrix |
De gegevensset en de wijze van verstrekken per GABA taak zijn vermeld in de GABA Matrix. |
2. Openbare ruimte
2.1 Omgevingsvergunning in het kader van kamerverhuur |
|
Taak |
Omgevingsvergunning behandelen in het kader van kamerverhuur. |
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente die in aanmerking willen komen voor kamerverhuur. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Stedelijke ontwikkeling:
|
Juridische grondslag |
Omgevingswet |
2.2 Beschermde bomen |
|
Taak |
Aanschrijven en contact onderhouden met eigenaren/zakelijk gerechtigden van een perceel, waarop een beschermde boom staat. |
Doelgroep |
Eigenaren/zakelijk gerechtigden van een perceel, waarop een beschermde boom staat. Deze eigenaar kan zowel in als buiten de gemeente woonachtig zijn (ingeschreven zijn). |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Realisatie & Beheer:
|
Juridische grondslag |
Algemene plaatselijke verordening Helmond 2020, artikel 4.3.1 t/m 4.3.8 |
2.3 Parkeervergunning |
|
Taak |
Beoordelen of een aanvraag voor een parkeervergunning voldoet aan de voorwaarden en deze verstrekken. |
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente Helmond of andere Nederlandse gemeenten, die een aanvraag indienen of in het bezit zijn van een parkeervergunning. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Realisatie & Beheer
|
Juridische grondslag |
Deze taak valt onder belastingheffing of -invordering op grond van titel IV, hoofdstuk XV van de Gemeentewet. Daaronder valt de parkeerbelasting en het innen van parkeerboetes. De gemeente verleent parkeervergunningen en ontheffingen om parkeerbelasting te kunnen heffen op grond van artikel 225 van de Gemeentewet. |
3. Sociaal domein
3.1 Beschermd wonen |
|
Taak |
Aanvragen beschermd wonen in behandeling nemen en de toegekende voorziening beschermd wonen verwerken. |
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente Helmond die niet meer zelfstandig kunnen wonen vanwege psychische en/of psychosociale problematiek. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Sociaal Domein:
|
Juridische grondslag |
|
3.2 Bijzondere bijstand minima |
|
Taak |
Verlenen, opschorten, herzien, verrekenen, intrekken, beëindigen en weigeren van bijzondere bijstand. |
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente die niet zelf in de noodzakelijke kosten kunnen voorzien. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Sociaal Domein:
Senzer is gemandateerd voor het verlenen, opschorten, herzien, verrekenen, intrekken, beëindigen en weigeren van de volgende bijzondere bijstandsuitkeringen:
|
Juridische grondslag |
Participatiewet, m.n. artikel 35, 53a, 54 en 58 |
3.3 Inkomensverklaring |
|
Taak |
Er wordt een inkomensverklaring, met een geldigheid van een jaar, afgegeven aan ingezetenen die tot de doelgroep behoren. Die ingezetene kan desgewenst deze verklaring tonen bij betreffende instanties zoals de voedselbank. Doel van de verwerking is de toegang tot inkomensondersteunende voorzieningen te vergemakkelijken, en om armoede te bestrijden. |
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente Helmond die een inkomen hebben tot 130% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Sociaal Domein
|
Juridische grondslag |
Collegevoorstel 1395676 Eenmalige inkomenstoets; vastgesteld in de vergadering van het college van B&W op 31-01-2017 |
3.4 Leerlingenvervoer |
|
Taak |
De meeste kinderen in Nederland kunnen zelfstandig naar school of worden door ouders gehaald of gebracht. Soms is dit niet mogelijk door ziekte of een handicap. Ouders of verzorgers kunnen dan een beroep doen op de regeling leerlingenvervoer. De regeling leerlingenvervoer is een vergoeding van de vervoerskosten van openbaar vervoer, fiets of eigen vervoer naar school óf door de gemeente verzorgd vervoer per taxi. |
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente Helmond van wie het kind in aanmerking komt voor leerlingenvervoer. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Sociaal Domein:
|
Juridische grondslag |
|
3.5 Maaltijdenservice o.b.v. inkomen |
|
Taak |
Ingezetenen van de gemeente Helmond die niet meer zelfstandig boodschappen kunnen doen of niet meer zelfstandig kunnen koken, helpen. Zo kunnen er maaltijden thuis worden bezorgd of kan de ingezetene gezamenlijk eten in een woonwijk of verzorgingstehuis. |
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente Helmond die niet meer zelfstandig boodschappen kunnen doen of niet meer zelfstandig kunnen koken. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Sociaal Domein
|
Juridische grondslag |
Participatiewet |
3.6 Schulddienstverlening |
|
Taak |
Ingezeten van de gemeente Helmond met financiële problemen ondersteunen. Hiervoor kan een de volgende producten ingezet worden: budgetbeheer met coaching, financieel advies en schuldregeling. |
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente Helmond met financiële problemen. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Sociaal Domein:
|
Juridische grondslag |
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (WGS) |
3.7 Kinderopvang |
|
Taak |
Op basis van artikel 1.61 Wet kinderopvang (Wko) is de gemeente belast met het toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang en met de handhaving en sanctionering van overtredingen op het gebied van deze kwaliteit. |
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente Helmond die een beroep doen op kinderopvang. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Sociaal Domein:
|
Juridische grondslag |
De juridische grondslag ligt in de Wet kinderopvang (Wko) In de Wko worden twee zaken geregeld:
Deze zaken worden verder uitgewerkt in de volgende regelingen:
De kwaliteitseisen zijn nader uitgewerkt in:
|
3.8 Valpreventie |
|
Taak |
Uitnodigen van ingezetenen van de gemeente Helmond voor informatiebijeenkomsten over valpreventie. |
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente Helmond met de leeftijd van 70 jaar of ouder. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Sociaal Domein:
|
Juridische grondslag |
|
4. Veiligheid en naleving
4.1 Huisverbod |
|
Taak |
Het beoordelen van de vraag of een huisverbod moet worden opgelegd, ingetrokken of verlengd. Specifiek voor het verifiëren van door (hulp)officier van justitie verstrekte persoonsgegevens. |
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente Helmond die dader of slachtoffer zijn van huiselijk geweld, waarbij een huisverbod overwogen wordt. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Veiligheid & Naleving
|
Juridische grondslag |
|
4.2 Toezicht houden BRP |
|
Taak |
Toezicht houden op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet basisregistratie personen. De burger is verplicht om wijzigingen in zijn BRP-gegevens tijdig door te geven. Dit betreft o.a. inschrijving in de BRP op grond van aangifte van verblijf en adres; wijziging van het woonadres; gebruik van een briefadres; vertrek uit Nederland. |
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente Helmond. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Veiligheid & Naleving
|
Juridische grondslag |
Hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 en artikel 4.2 Wet BRP |
5. Wonen
5.1 Huisvesting |
|
Taak |
Het behandelen van verzoeken van personen voor een huisvestingsvergunning, de inschrijving als woningzoekende, een urgentietoekenning, een woningtoewijzing of woningonttrekking. Daarnaast zijn gegevens noodzakelijk bij het tegengaan van woonfraude, zoals onrechtmatige bewoning. |
Doelgroep |
Personen die een aanvraag voor een huisvestingsvergunning hebben ingediend of ingeschreven zijn als woningzoekende. Personen die melding gedaan hebben of onderwerp zijn van woonfraude. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Uitvoering van deze taken is gemandateerd aan de woningcorporaties in de gemeente Helmond |
Juridische grondslag |
Huisvestingswet 2014, artikelen 2, 4, 8, 11, 12, 13, 14, 23 en 30 |
5.2 Starterslening |
|
Taak |
Het beoordelen en verstrekken van startersleningen tegen aantrekkelijke rentepercentages. |
Doelgroep |
Ingezeten van de gemeente Helmond of burgers die zich in Helmond willen vestigen maar zelf over onvoldoende financiële middelen beschikken. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Stedelijk Beleid
|
Juridische grondslag |
|
6. Bestuur & secretariaat
6.1 Jubilea |
|
Taak |
De burgemeester bezoekt personen die een bijzonder jubileum vieren. Het is weliswaar een Helmondse taak, echter alle gemeenten voeren deze taak uit. De informatie wordt tevens doorgegeven aan de Dienst van het Koninklijk Huis, alsmede aan het Kabinet van de commissaris van de Koning van Noord-Brabant. Ook zij sturen een felicitatiebrief. |
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente Helmond die 60, 65, 70 of 75 jaar gehuwd zijn en ingezetenen die 100 of 105 jaar worden. Er volgt (desgewenst) een bezoek bij 60-jarige huwelijken en bij het bereiken van de 100-jarige of 105-jarige leeftijd. Ook de 95.000 en 100.000 inwoner(s) van Helmond worden gefeliciteerd en krijgen (desgewenst) bezoek. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Bestuur & Organisatie:
|
Juridische grondslag |
Beleid van de burgemeester en provinciaal beleid |
6.2 Koninklijke onderscheidingen en erepenningen |
|
Taak |
Beoordelen en verwerken van de aanvragen voor een koninklijke onderscheiding of koninklijke erepenning. Verzenden van uitnodigingen voor de jaarlijkse bijeenkomst rondom Koningsdag. |
Doelgroep |
Inwoners van de gemeente Helmond waarvoor een koninklijke onderscheiding aangevraagd is of waaraan een koninklijke onderscheiding is uitgereikt. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Bestuur & Organisatie:
|
Juridische grondslag |
Reglement op de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau |
6.3 Naturalisatieceremonie |
|
Taak |
Ingezetenen van de gemeente Helmond die deelnemen aan een naturalisatie- of optieprocedure uitnodigen voor de naturalisatieceremonie. |
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente Helmond die deelnemen aan een naturalisatie- of optieprocedure, die alleen nog een naturalisatieceremonie moeten bijwonen om de Nederlandse nationaliteit te krijgen. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Bestuur & Organisatie:
|
Juridische grondslag |
Rijkswet op het Nederlanderschap, hoofdstuk 3 en 4 |
7. Dienstverlening
7.1 Bijhouden van de BRP |
|
Taak |
Het bijhouden van de persoonsgegevens van de ingezetenen van de gemeente Helmond in de Basisregistratie Personen. De volgende gegevens staan in de BRP:
|
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente Helmond. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Dienstverlening
|
Juridische grondslag |
Wet basisregistratie personen, hoofdstuk 2 afdeling 1 |
7.2 Reisdocumenten |
|
Taak |
Het aanvragen, beheren en uitreiken van reisdocumenten. |
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente Helmond die een reisdocument willen aanvragen. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Dienstverlening |
Juridische grondslag |
|
7.3 Rijbewijzen |
|
Taak |
Het aanvragen, beheren en uitreiken van rijbewijzen. |
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente Helmond die een rijbewijs willen aanvragen of verlengen. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Dienstverlening |
Juridische grondslag |
Reglement rijbewijzen, artikel 26 t/m 49d |
7.4 Verkiezingen |
|
Taak |
|
Doelgroep |
Kiesgerechtigden binnen de gemeente Helmond en stembureauleden. |
Functie |
Afdeling Dienstverlening
|
Juridische grondslag |
|
8. Informatievoorziening & automatisering
8.1 BAG-beheer |
|
Taak |
De Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) bevat authentieke gegevens. Deze gegevens dienen juist, actueel, betrouwbaar en volledig te zijn. In de BAG wordt het attribuut ‘datum gereed’ vermeld. Dit gegeven wordt ontleend aan brondocumenten. Bij oude panden is deze documentatie niet altijd voorhanden. Daarbij moet een onderzoek verricht worden naar de juistheid van dat gegeven, zodat dit gegeven binnen de voorgeschreven tolerantiegrenzen geregistreerd kan worden. De datum van bewoning, zoals die geregistreerd is in de BRP, kan hierbij richtinggevend zijn. |
Doelgroep |
Adressen, waarvan de ‘datum gereed’ bepaald moet worden. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Informatievoorziening & Automatisering:
|
Juridische grondslag |
Wet BAG, hoofdstuk 6, m.n. artikelen 37 t/m 41 |
8.2 Statistiek |
|
Taak |
IVA.AI zorgt er voor dat er binnen en buiten de gemeente actuele cijfers beschikbaar zijn over (de ontwikkelingen in) het aantal inwoners, natuurlijke groei en migratie en samenstelling van huishoudens, etc. Normaliter worden deze eens per kwartaal opgesteld. In bijzondere situaties, bijvoorbeeld de corona-periode, kunnen deze gegevens ook beschikbaar gesteld worden voor bijvoorbeeld een maandelijkse actuele crisismonitor. Het inzichtelijk maken van de ontwikkelingen van de bevolking van Helmond gebeurt aan de hand van de volgende onderwerpen/kengetallen:
|
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente Helmond. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Informatievoorziening & Automatisering:
|
Juridische grondslag |
|
9. Griffie
9.1 Gast van de Raad |
|
Taak |
Het aanschrijven van kiesgerechtigde inwoners om hen uit te nodigen voor bijwoning van een raadsvergadering. |
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente Helmond die kiesgerechtigd zijn voor de gemeenteverkiezingen. |
Binnengemeentelijk orgaan |
Afdeling Griffie |
Juridische grondslag |
Burgerparticipatie |
9.2 Uitnodiging deelname aan burgerberaad |
|
Taak |
Het steekproefsgewijs aanschrijven van inwoners over deelname aan het Helmonds burgerberaad, in het kader van het vergroten van burgerparticipatie. |
Doelgroep |
Ingezetenen van de gemeente Helmond vanaf 18 jaar en ouder. |
Binnengemeentelijke afnemer |
Team Analyse en Intelligence van de afdeling Informatievoorziening en Automatisering, in opdracht van de griffie |
Juridische grondslag |
|
Bijlage 2 Autorisatietabel 2025
Bijlage 3: Derden 2025
1. Inleiding
In deze bijlage staan derden genoemd die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Helmond, aan wie gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt.
Verstrekking op grond van artikel 2 lid 1 van de Nadere regels gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Helmond 2025 blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om beperking van de verstrekking van gegevens aan derden.
2. Categorieën van derden
2.1 Nederlandse niet-gemeentelijke crematoria of begraafplaatsen in de gemeente Helmond |
|
Derden |
Waaronder:
|
Werkzaamheden |
In verband met:
Bijvoorbeeld: ruimen van stoffelijk overschot, graven- of urnenbeheer. |
2.2 LEV-groep |
|
Derden |
LEV-groep |
Werkzaamheden |
In verband met preventief huisbezoek 75+ers en 80+ers Toegevoegd op: 11-05-2021 Conform collegebesluit: 50542167 |
2.3 Nederlandse woningbouwcorporaties belast met het beheer van de sociale huurwoningen in Helmond |
|
Derden |
Zijnde:
|
Werkzaamheden |
In verband met tegengaan van woonfraude, zoals onrechtmatige bewoning, onrechtmatige doorverhuur, onrechtmatig gebruik en bewoning door illegalen. Bijvoorbeeld: iemand heeft aangegeven een eenpersoonshuishouden te voeren, terwijl in werkelijkheid sprake is van een gemeenschappelijk huishouden. Ook kan het zijn dat iemand onzichtbaar of onvindbaar wil zijn, omdat er opgelopen schulden zijn en deze de deurwaarders wil ontlopen. Veel voorkomende vorm van woonfraude is adresfraude. Het anders voorstellen van de feitelijke woonsituatie om daar, in de meeste gevallen, financieel gewin mee te behalen. Bij de aanpak van woonfraude speelt het adres in de BRP een belangrijke rol. Samenwerking tussen burgerzaken, andere afdelingen binnen de gemeente en met anderen zoals woningbouwcorporaties, kan bijdragen aan het sneller opsporen en bestrijden van woonfraude. N.B.: De verstrekking kan nooit op basis van een adres gebeuren, maar moet altijd plaatsvinden op basis van persoonsgegevens (dus op naam). Bron: Circulaire BRP en woonfraude, van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, datum 01-03-2016, kenmerk 2016-0000150396 Inschrijving als woningzoekende bij Bergopwaarts, Volksbelang, Woonpartners, Compaen en WoCom gaat via wooniezie.nl. |
2.4 Nederlandse ziekenhuizen |
|
Derden |
Nederlandse ziekenhuizen |
Werkzaamheden |
In verband met:
|
2.5 Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. geestelijke gezondheidszorg |
|
Derden |
Zijnde: GGZ Oost-Brabant. |
Werkzaamheden |
In verband met:
|
2.6 Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. het verstrekken van sociale kredieten en leningen |
|
Derden |
Waaronder:
|
Werkzaamheden |
In verband met beheer van sociale kredieten en leningen. N.B.: Instelling/organisatie moet aangesloten zijn bij de branchevereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren, de NVVK. NVVK-leden zijn kredietbanken, gemeenten en particuliere organisaties voor schuldhulpverlening en/of voor bewindvoering (Wsnp en beschermingsbewind). Bron:www.nvvk.nl . |
2.7 Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. maatschappelijke dienstverlening |
|
Derden |
Zijnde: Leger des Heils. |
Werkzaamheden |
In verband met het zoeken van vermiste familieleden t/m 2e graad. N.B.: 1e graad: (adoptie)ouders en (adoptie)kinderen. 2e graad: grootouders, kleinkinderen en broers en zussen. |
2.8 Nederlandse niet-gemeentelijke bibliotheken |
|
Derden |
Zijnde: Bibliotheek Helmond-Peel. |
Werkzaamheden |
In verband met:
|
2.9 Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. reclassering |
|
Derden |
Zijnde: Reclassering Nederland. |
Werkzaamheden |
In verband met:
Reclassering Nederland is een stichting, die vanaf het moment van aanhouding t/m de terugkeer in de maatschappij betrokken is bij een dader/verdachte. Reclassering Nederland werkt samen met o.a. gemeenten, Raad voor de Kinderbescherming, Bureaus HALT, GGZ, forensische zorg, politie, Openbaar Ministerie, ministerie van Justitie en Veiligheid en de rechterlijke macht. Bron: reclassering.nl. |
2.10 Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. verslaafdenzorg |
|
Derden |
Zijnde: Novadic-Kentron verslavingszorg. |
Werkzaamheden |
In verband met:
Novadic-Kentron is expert voor verslavingszorg en verslavingskunde in Brabant. Bron: novadic-kentron.nl. |
2.11 Nederlandse bewindvoerder of bewindvoerderskantoor |
|
Derden |
Nederlandse bewindvoerder of bewindvoerderskantoor |
Werkzaamheden |
In verband met: het slechts achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken, die onder het bewind vallen. Bijvoorbeeld: als de bewindvoerder het adres van zijn cliënt wil achterhalen, omdat de cliënt niet kan worden bereikt op het reeds bekende adres. Heeft de bewindvoerder wel contact met zijn cliënt? Dan kunnen de gegevens op minder ingrijpende wijze verkregen worden, namelijk via zijn cliënt. In dat geval worden de gegevens niet verstrekt. N.B.: besluit of beschikking van bewind of bewindvoering van de rechtbank moet in kopie bij de aanvraag zitten. Als een meerderjarig persoon wegens omstandigheden niet goed voor zijn financiën kan zorgen, dan kan de kantonrechter op verzoek een beschermingsmaatregel nemen. Als zo'n maatregel alleen over de financiën gaat, is sprake van (beschermings-)bewind. De bewindvoerder beheert het geld en de goederen van de betrokkene. Bewind kan wegens verkwisting of het hebben van problematische schulden worden ingesteld. De onder bewind gestelde personen staan in het openbare centraal curatele- en bewindregister. |
2.12 Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. oorlogs- en dienstslachtoffers |
|
Derden |
Zijnde: Bond van Nederlandse Militaire Oorlogs- en Dienstslachtoffers (BNMO). |
Werkzaamheden |
In verband met: beheren ledenadministratie. N.B.: in geval van verstrekking enkel de naam, het adres, de bijhoudingsgemeente en de geboortedatum verstrekken. |
2.13 Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. jeugdhulp, jeugdzorg en/of jeugdbescherming |
|
Derden |
Zijnde: Veilig Thuis. |
Werkzaamheden |
In verband met:
Bijvoorbeeld: huiselijk geweld, kindermishandeling. N.B.: Veilig Thuis organisatie is een samenvoeging van de Stichting Huiselijk Geweld (SHG) en het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK). Veilig Thuis is de organisatie waar meldingen over huiselijk geweld en kindermishandeling gedaan worden. De wettelijke omschrijving van Veilig Thuis is ‘Advies en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling’. Veilig Thuis heeft de plicht en bevoegdheid om te onderzoeken of er sprake is van kindermishandeling of huiselijk geweld en daarop actie te ondernemen. Zij is bevoegd om een melding bij de Raad voor de Kinderbescherming te doen. Waar de Raad voor de Kinderbescherming onderzoekt of er gronden zijn voor een maatregel van jeugdbescherming, onderzoekt Veilig Thuis of er sprake is van kindermishandeling. Omdat Veilig Thuis allereerst probeert vrijwillige hulp op gang te brengen, vormt de bemoeienis van Veilig Thuis vaak het startpunt van preventieve jeugdbescherming (ook wel drang genoemd). Bron: nji.nl (Nederlands Jeugdinstituut). |
2.14 Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. jeugdhulp, jeugdzorg en/of jeugdbescherming |
|
Derden |
Zijnde:
|
Werkzaamheden |
In verband met:
In het kader van de decentralisatie van de jeugdzorg zijn de gemeenten per 1 januari 2015 verantwoordelijk geworden voor jeugdzorg, JeugdzorgPlus, jeugdbescherming en jeugdreclassering, jeugd-GGZ en jeugd-LVB. Zie: Jeugdhulp bij gemeenten | Rijksoverheid.nl De Jeugdwet schrijft voor dat een instelling die na 1 januari 2015 in opdracht van de gemeente de jeugdbescherming en jeugdreclassering uit wil voeren daartoe gecertificeerd moet zijn. Voor de gecertificeerde instellingen zie website van het Keurmerkinstituut: keurmerk.nl In de Jeugdwet staan de taken van gemeenten opgesomd. Zij moeten onder andere zorgen voor:
Ondertoezichtstelling (OTS) Bij opvoedproblemen krijgt men eerst te maken met lokale hulp die de gemeente organiseert. Bij huiselijk geweld en kindermishandeling kan een gezin ook te maken krijgen met Veilig Thuis. Veilig Thuis of een instelling voor jeugdhulp helpt een gezin. Zo mogelijk krijgt men ook ondersteuning door het sociale netwerk, om de problemen vrijwillig op te lossen. Heeft de vrijwillige hulp geen effect gehad of wilt men of het kind de hulpverlening niet accepteren? Dan schakelt een instelling voor jeugdhulp de Raad voor de Kinderbescherming (de raad) in. De raad onderzoekt of de ontwikkeling van een kind in gevaar is. Is dit het geval? Dan vraagt de raad de kinderrechter om een kind onder toezicht te stellen (OTS). Bij een OTS wordt de verantwoordelijkheid van de ouders beperkt. De kinderrechter legt dan een beschermingsmaatregel op. Het gezin krijgt verplichte begeleiding en toezicht door een gecertificeerde instelling. De gecertificeerde instelling voert de maatregel uit en zorgt ervoor dat er een gezinsvoogd komt. De uitvoering ligt bij een jeugdzorgwerker. Bij een OTS blijft de opvoeding van het kind de verantwoordelijkheid van de ouders. Ze houden het gezag. Maar belangrijke en grote beslissingen over de verzorging en opvoeding mag een ouder alleen in overleg met de jeugdzorgwerker nemen. Het doel van de OTS is dat men na bepaalde tijd zelf de opvoedingsverantwoordelijkheid weer kan opnemen. De OTS geldt voor maximaal een jaar en kan verlengd worden. Als de zorgen niet zijn opgelost, vraagt de jeugdzorgwerker verlenging aan bij de rechtbank. Sinds 1 januari 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van een OTS die de kinderrechter oplegt. Gemeenten maken hiervoor afspraken met gecertificeerde instellingen die in hun regio de maatregel uitvoert. Voor 1 januari 2015 stonden kinderen onder toezicht van Bureau Jeugdzorg. Uithuisplaatsing (UHP) tijdens OTS In de meeste gevallen blijft een kind tijdens de OTS thuis wonen. Maar soms is het voor een kind beter dat hij ergens anders woont. Bijvoorbeeld in een tehuis of pleeggezin. De gezinsvoogd vraagt dan de kinderrechter om toestemming om het kind uit huis te plaatsen. Loopt een kind onmiddellijk gevaar binnen het gezin, dan moet een kind snel uit huis worden geplaatst. De kinderrechter kan dan op verzoek van de raad een voorlopige OTS uitspreken. De kinderrechter machtigt een gecertificeerde instelling om het kind uit huis te plaatsen. Bron: nji.nl N.B.: informeer altijd of de instelling reeds de voogdij heeft over de minderjarige (burger). Is dat het geval? Dan moet het besluit of de beschikking voogdij van de rechtbank in kopie bij de aanvraag zitten. In dat geval is de instelling geen vrije derde, maar een vertegenwoordiger van de burger. Vertegenwoordigers van de burger zijn:
|
2.15 Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. uitvaartverzorging |
|
Derden |
Waaronder:
|
Werkzaamheden |
In verband met afhandeling van aangiften van overlijden in het buitenland. Voorbeeld: betrokkene is woonachtig in Helmond en overleden in het buitenland. De Nederlandse uitvaartonderneming moet de overlijdensaangifte afhandelen in het buitenland. De buitenlandse autoriteiten vragen soms om een afschrift BRP. N.B.: in geval van verstrekking enkel de naam, het adres, de bijhoudingsgemeente en de geboortedatum verstrekken. |
2.16 Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. schuldhulpverlening |
|
Derden |
Zijnde: Schulddienstverlening van de gemeente Helmond. |
Werkzaamheden |
In verband met het aanvragen van een Wsnp procedure (Wet schuldsanering natuurlijke personen) bij de rechtbank. De Wsnp is een wettelijk traject om schulden te saneren, onder toezicht van een bewindvoerder en een rechter-commissaris. De rechter beslist of iemand wordt toegelaten tot de Wsnp. De procedure bij de rechtbank start na het indienen van een verzoekschrift dat betrokkene m.b.v. de schuldhulpverlener maakt. Hiervoor dient de burger o.a. in:
Er is geen advocaat nodig om het verzoekschrift in te dienen. Als schuldenaar kan de burger het verzoekschrift zelf indienen, echter moet er een schuldhulpverlener betrokken zijn voor het afgeven van de verklaring over het mislukte schuldhulpverleningstraject. Ook helpt de schuldhulpverlener bij het opstellen van het verzoekschrift en het verzamelen van de juiste bijlagen. Bron: Aanvragen wettelijke schuldsanering (Wsnp) | Rechtspraak N.B.: Voor de procedure bij de rechtbank moet een afschrift BRP overgelegd worden. Voor de afgifte van een afschrift BRP is het noodzakelijk, dat de burger voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verleend aan de schulddienstverlening van de gemeente Helmond. Bij het ontbreken van de toestemming mag een afschrift BRP niet worden verstrekt. De toestemming hoeft niet overgelegd te worden bij de aanvraag. Het is voldoende om de aanwezigheid te vermelden in de aanvraag. |
2.17 Nederlandse instelling of organisatie genoemd in bijlage 4 Besluit BRP |
Indien de systematische bevraging van gegevens in de BRP is mislukt. De clausulering van de werkzaamheden, de beperking van gegevens die kunnen worden verstrekt en de verstrekkingsbeperking genoemd in bijlage 4 Besluit BRP is van overeenkomstige toepassing. |
Derden en bijbehorende werkzaamheden |
De uitvoering van pensioenregelingen:
|
De uitvoering van een regeling inzake vervroegd uittreden:
|
De uitvoering van een spaarregeling die is gericht op een uitkering bij wijze van oudedagsvoorziening:
|
Het overeenkomstig een wettelijke regeling aanbieden en uitvoeren van zorgverzekeringen:
|
Het bijhouden van een registratie ten behoeve van de ledenadministratie van kerkgenootschappen en andere genootschappen op geestelijke grondslag:
Verstrekkingsbeperking is mogelijk! De werkzaamheden geschieden zodanig dat:
Uit de basisregistratie kunnen geen andere algemene gegevens worden verstrekt dan: algemene gegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot, de eerdere echtgenoot, de geregistreerde partner of de eerdere geregistreerde partner en het gebruik door de ingeschrevene van die naam, het adres, de geboortedatum, de datum van overlijden en het administratienummer of het Burgerservicenummer van de tot de genootschappen behorende leden. |
Het uitvoeren van bevolkingsonderzoek:
De werkzaamheden geschieden zodanig dat: personen die niet langer uitgenodigd willen worden voor deelname aan het onderzoek worden geïnformeerd dat zij schriftelijk aan de rechtspersoon die het onderzoek verricht kunnen verzoeken de verwerking van hun gegevens te beëindigen. |
De gezondheidszorgverlening aan patiënten in de instelling:
|
De bijhouding van een registratie betreffende overleden personen:
Over de werkzaamheden: de bijhouding geschiedt zonder de verwerking van de uit de basisregistratie verkregen gegevens over een in leven zijnde persoon die de stichting schriftelijk heeft verzocht om beëindiging van die verwerking. |
De verificatie van de identiteit van betrokkenen in verband met de juiste toerekening van persoonsgegevens bij het aangaan van nieuwe financiële verplichtingen:
Over de werkzaamheden: de verificatie geschiedt ter voorkoming van overkreditering bij natuurlijke personen van wie gegevens worden verwerkt en uitsluitend bij het aangaan van nieuwe financiële verplichtingen. Uit de basisregistratie kunnen geen andere algemene gegevens worden verstrekt dan: de algemene gegevens over de naam, de geboortedatum, het geslacht, het huwelijk dan wel geregistreerd partnerschap en eerdere huwelijken of eerdere geregistreerde partnerschappen, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner, het administratienummer of het burgerservicenummer, het overlijden, het adres en het vertrek uit Nederland. |
Het bijhouden van een registratie van donoren ter uitvoering van taken op grond van de Wet inzake bloedvoorziening:
|
Het opsporen van personen in het kader van de werkzaamheden op het terrein van de maatschappelijke zorg, bedoeld in artikel 2, onderdeel d, van de Kaderwet VWS-subsidies:
De werkzaamheden geschieden zodanig dat: geen gegevens aan derden worden verstrekt zonder uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de ingeschrevene. |
Het opsporen van vermiste personen en het herstellen van contact tussen familieleden die van elkaar gescheiden zijn geraakt:
Over de werkzaamheden: Het vermist raken van personen en het gescheiden raken van familieleden zijn het gevolg van een gewapend conflict, een ramp of andere bijzondere gebeurtenis, als bedoeld in artikel 3, vierde lid, onderdeel c, van het Besluit Rode Kruis 1988. |
Het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 4.1.1, tweede lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015:
Over de werkzaamheden: Uit de basisregistratie kunnen geen andere algemene gegevens worden verstrekt dan: de algemene gegevens, bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, onderdeel a, onder 1° en 3° tot en met 10°, van de Wet basisregistratie personen. |
Het aangaan van overeenkomsten van borgtocht ten behoeve van betalingsverplichtingen voortvloeiende uit leningen gesloten in verband met het verkrijgen in eigendom van een woning of de kwaliteitsverbetering ervan:
|
Het uitvoeren van jeugdreclassering als bedoeld in artikel 1.1 van de Jeugdwet:
|
Het ondersteunen van de werkzaamheden van buitengewoon opsporingsambtenaren die gericht zijn op de opsporing van strafbare feiten als bedoeld in artikel 142, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering:
|
Het informeren van familieleden van een patiënt bij een geconstateerde erfelijke aandoening:
Over de werkzaamheden: Uit de basisregistratie kunnen geen andere algemene gegevens worden verstrekt dan de algemene gegevens, bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, onderdeel a, onder 1°, 7°, 8° en 10°, van de Wet basisregistratie personen. |
Het honoreren van aanspraken van gerechtigden op opvorderbare gelden of diensten op de verzekeraar en het beëindigen van periodieke uitkeringen:
Over de werkzaamheden: De verstrekte gegevens uit de basisregistratie worden niet voor andere doeleinden verwerkt dan de uitvoering van de werkzaamheden. Uit de basisregistratie kunnen geen andere algemene gegevens worden verstrekt dan de algemene gegevens, bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, onderdeel a, onder 1°, 7° en 10°, van de Wet basisregistratie personen. |
2.18 Derden genoemd in bijlage 5 Besluit BRP |
De clausulering van de werkzaamheden, de beperking van gegevens die kunnen worden verstrekt en de verstrekkingsbeperking genoemd in bijlage 5 Besluit BRP is van overeenkomstige toepassing. |
Derden en bijbehorende werkzaamheden |
Gerechtelijke werkzaamheden:
Verstrekkingsbeperking is mogelijk! Over de werkzaamheden: De werkzaamheden geschieden in verband met de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift. |
Het honoreren van aanspraken van gerechtigden op, al dan niet op termijn opvorderbare gelden, effecten of goederen op de instellingen of verzekeraar:
Over de werkzaamheden: Uit de basisregistratie kunnen geen andere algemene gegevens worden verstrekt dan: de algemene gegevens geslachtsnaam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, overlijdensdatum, algemene gegevens over het adres en datum vertrek uit Nederland. |
Het opsporen van personen in het kader van de werkzaamheden op het terrein van de maatschappelijke zorg, bedoeld in artikel 2, onderdeel d, van de Kaderwet VWS-subsidies:
Over de werkzaamheden: De werkzaamheden geschieden zodanig dat geen gegevens aan derden worden verstrekt zonder uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de ingeschrevene. |
Toelichting bij de Nadere regels gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Helmond 2025
Algemeen
Op grond van artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen (BRP) is het gemeentebestuur verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van persoonsgegevens aan derden.
De wetgever laat krachtens artikel 3.8 van de Wet basisregistratie Personen het aan het inzicht van het gemeentebestuur over om kaders te stellen voor binnengemeentelijke verstrekking van persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen. Informatievoorziening, waarvan de persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen deel uitmaken, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Het is daarom noodzakelijk dat het gemeentebestuur kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van deze informatievoorziening. De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling van de gegevensverstrekking uit de Basisregistratie Personen aan de binnengemeentelijke overheidsorganen van de gemeente Helmond.
Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Helmond ten behoeve waarvan gegevens uit de Basisregistratie Personen kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Helmond aan de vereisten zoals gesteld in de AVG.
De gemeenteraad van Helmond heeft 10 januari 2023 besloten de nadere regelgeving over gegevensverstrekkingen uit de Basisregistratie Personen aan derden en aan binnengemeentelijke overheidsorganen te mandateren aan het college van burgemeester en wethouders. Dit is op grond van de bevoegdheid van de gemeenteraad genoemd in artikel 156 Gemeentewet, met inachtneming van de in de Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gestelde kaders.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de Wet basisregistratie personen die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen uit de wet. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene, derde en overheidsorgaan.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie Personen, die vooralsnog bestaat uit een centrale door het rijk beheerde voorziening en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. De gemeentelijke voorzieningen zullen op een nader te bepalen datum opgaan in één centrale voorziening.
Ingeschrevene en ingezetene
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dit kan ook een persoon zijn die niet in Nederland woonachtig is, maar wel een relatie heeft met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in een Nederlandse gemeente. In de onderhavige regeling wordt met de ingezetene de ingeschrevene in de gemeente Helmond bedoeld.
Derde
Een derde is elke natuurlijke persoon, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene, en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Overheidsorgaan
Een overheidsorgaan is een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld of een ander persoon of college met enig openbaar gezag bekleed.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1: Verstrekkingen aan een overheidsorgaan van de gemeente
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar publiekrechtelijke taken, gegevens van personen die wel in de Basisregistratie Personen zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Helmond woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Helmond op grond van artikel 3.2 Wet basisregistratie personen.
Zolang de Wet basisregistratie personen door de gemeente Helmond wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de Wet GBA, is er met betrekking tot de eigen ingezetenen nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Helmond beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van ingeschrevenen in de Basisregistratie Personen, die niet in Helmond woonachtig zijn, dient de gemeente Helmond het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen. In dat besluit zijn de taken beschreven waarvoor gegevens kunnen worden verstrekt.
De verstrekking van persoonsgegevens van ingeschrevenen uit de Basisregistratie Personen, die wel in Helmond woonachtig zijn, is geregeld in het derde t/m zesde lid. Deze regels zijn nader uitgewerkt in bijlagen 1 en 2 behorende bij deze regeling.
In bijlage 1 zijn de binnengemeentelijke overheidsorganen vermeld, die gemeentelijke publiekrechtelijke taken uitvoeren, waaraan persoonsgegevens worden verstrekt ter uitvoering van deze taken.
In bijlage 2 zijn de verstrekte persoonsgegevens vermeld, afgestemd op de publiekrechtelijke taak die dit binnengemeentelijk orgaan, zoals beschreven in bijlage 1, uitvoert.
In het zesde lid is de basis gelegd voor de verstrekking van persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen voor de uitvoering van de huisvestingstaak door het verantwoordelijk gemeentelijk orgaan aan woningbouwcorporatie.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan een groot aantal derden reeds voorzien in bijlage 4 van het Besluit basisregistratie personen. Een voorbeeld hiervan zijn pensioen- en spaarfondsen. Ook op gemeentelijk niveau zijn er maatschappelijke belangen. Dit heeft de wetgever niet nader geregeld. Het gemeentebestuur is conform artikel 3.9 Wet basisregistratie personen bevoegd om werkzaamheden met een gemeentelijk en maatschappelijk belang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor persoonsgegevens van ingezetenen van de gemeente Helmond mogen worden verstrekt. Deze gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die deze werkzaamheden uitvoeren, voor zover deze categorieën van derden in de Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie Personen door de gemeenteraad zijn vastgesteld. De gemeenteraad heeft de vaststelling van deze categorieën van derden in de verordening gemandateerd aan het college van burgemeester en wethouders. Deze categorieën van derden zijn, op basis van artikel 3, nader aangeduid in bijlage 3 bij regeling.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van persoonsgegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Expliciete toestemming
Voordat aan een derde met voorafgaande schriftelijke toestemming gegevens worden verstrekt, wordt vastgesteld dat de ingeschrevene deze toestemming bewust en voor het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd heeft gegeven. Een algemeen opgestelde schriftelijke toestemming is niet voldoende. Bij twijfel wordt contact opgenomen met de ingeschrevene om te controleren of de toestemming inderdaad bewust voor het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd is gegeven. Als de toestemming langer dan zes weken voor de aanvraag is gegeven, wordt bij de ingeschrevene geïnformeerd of de gegeven toestemming nog steeds actueel en niet ingetrokken is.
Gezinsleden
Ouders, meerderjarige kinderen en partners vallen in formeel juridische zin onder het begrip ‘derden’. Uit het oogpunt van pragmatische dienstverlening wordt in risicoloze situaties aan deze gezinsleden geen voorafgaande schriftelijke toestemming gevraagd. Dit is het geval als een afschrift uit de Basisregistratie Personen gevraagd wordt door:
- 1.
een ouder voor het meerderjarig kind,
- 2.
het meerderjarige kind voor zijn vader of moeder, of
- 3.
een (gehuwde of geregistreerde) partner voor de andere partner,
indien zij op hetzelfde adres ingeschreven zijn in de Basisregistratie Personen.
Beperkte set aan gegevens
De verstrekking op grond van het eerste lid vindt de basis in artikel 3.9, vierde lid van de Wet basisregistratie personen. Hiermee kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Verstrekkingsbeperking
Op grond van artikel 3.21 Wet basisregistratie personen worden er geen gegevens aan derden verstrekt over ingeschrevenen, die op hun persoonslijst de aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden hebben laten plaatsen. Dit geldt ook voor verstrekking van gegevens aan gezinsleden.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtig maatschappelijk belang en categorieën van derden
Op basis van artikel 3 worden de werkzaamheden beschreven, die een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Helmond hebben. Ook is in artikel 3 de aanwijzing van de categorieën van derden, die deze werkzaamheden uitvoeren, geregeld. Zowel de werkzaamheden als de derden die deze werkzaamheden uitvoeren zijn beschreven in bijlage 3.
Artikel 4: Slotbepalingen
Deze Nadere regels gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Helmond 2025 treden inwerking op de dag na de dag van de bekendmaking. Tegelijkertijd worden de Nadere regels gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Helmond 2024 ingetrokken.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl