Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733707
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733707/1
Verordening op de Auditcommissie van de gemeente Urk 2025
Geldend van 03-01-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening op de Auditcommissie van de gemeente Urk 2025De raad van de gemeente Urk,
gelezen het voorstel van het presidium d.d. 26 november 2024,
gezien het advies van de Auditcommissie d.d. 16 september 2024,
besluit gelet op artikel 84 van de Gemeentewet:
- 1.
De verordening op de Auditcommissie van de gemeente Urk 2025 vast te stellen.
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
commissie: de rekening- annex auditcommissie.
- b.
voorzitter: de voorzitter van de rekening- annex auditcommissie of diens vervanger.
- c.
secretaris: de secretaris van de rekening- annex auditcommissie of diens vervanger.
- d.
vergadering: de vergadering van de rekening- annex auditcommissie.
Artikel 2 Instelling
-
1. De raad stelt de commissie in.
-
2. De commissie bestaat uit maximaal één vertegenwoordiger per fractie.
Artikel 3 Taken
De commissie heeft de volgende taken:
- a.
het voorbereiden van:
- •
de bespreking(en) in de functionele raadscommissie en de beoordeling door de gemeenteraad, van de financiële kaderstelling , de rekening en het financiële jaarverslag;
- •
de aanbesteding van de accountantscontrole;
- •
het programma van eisen voor de accountantscontrole, binnen het door de raad gestelde budgettaire kader;
- •
- b.
het voeren van overleg (met de accountant) over onder meer:
- •
te maken afspraken omtrent de normstelling op grond van wet- en regelgeving;
- •
de goedkeurings- en rapportagetoleranties;
- •
de communicatie en rapportagestructuur;
- •
begrotings(on)rechtmatigheid;
- •
het jaarlijks op te stellen controleplan voor de accountantscontrole;
- •
- c.
het afstemmen van:
- •
de inzet van de accountant door raad en college;
- •
de diverse “financiële” controles en het voor zover nodig daarover via de functionele raadscommissie adviseren aan de gemeenteraad;
- •
- d.
het toetsen van:
- •
de accountantsrapportages op kwaliteit, leesbaarheid en gemaakte afspraken rond het controletraject.
- •
Artikel 4 Benoeming leden
-
1. De leden van de commissie worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.
-
2. Zowel raadsleden als commissieleden kunnen zitting hebben in de commissie.
-
3. Een lid van de commissie kan zich niet laten vervangen.
Artikel 5 Voorzitter
-
1. De voorzitter en zijn plaatsvervanger worden door de commissie uit haar midden benoemd.
-
2. De voorzitter is belast met:
- a.
het leiden van de vergadering;
- b.
het handhaven van de orde;
- c.
het doen naleven van deze verordening;
- d.
hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.
- a.
Artikel 6 Zittingsduur en vacatures
-
1. De leden van de commissie worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad benoemd.
-
2. De raad kan een lid ontslaan op voorstel van de fractie op wiens voordracht het lid is benoemd.
-
3. Indien het lid, dat tevens (plaatsvervangend) voorzitter is ophoudt lid te zijn, vervalt ook het (plaatsvervangend) voorzitterschap.
-
4. Indien een tussentijdse vacature ontstaat beslist de gemeenteraad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.
Artikel 7 Ambtelijk secretaris
-
1. De commissie wordt voor het verrichten van secretariaatswerk bijgestaan door een door de griffie –gehoord de commissie- aan te wijzen secretaris.
-
2. De secretaris ondersteunt de commissie bij de uitvoering van haar werkzaamheden.
-
3. De secretaris woont de vergaderingen van de commissie bij voor zover niet anders door de commissie wordt aangegeven.
-
4. De secretaris is met betrekking tot zijn werkzaamheden als zodanig uitsluitend verantwoording schuldig aan de commissie.
Artikel 8 Vergaderfrequentie
De commissie vergadert minimaal 2x per jaar en zo dikwijls er zaken aan de orde zijn waarover zij op grond van artikel 3 adviseert, overlegt of de bespreking voorbereidt.
- •
In mei / juni - behandeling van de jaarrekening ter voorbereiding op behandeling van de jaarrekening door de gemeenteraad;
- •
In oktober / november - behandeling van de managementletter van de accountant en het controleprotocol en normenkader ter voorbereiding op de controlewerkzaamheden van de accountant over het volgende jaar.
Artikel 9 Vergaderingen
-
1. De vergaderingen van de commissie vinden in beslotenheid plaats. Haar adviezen zijn openbaar.
-
2. Bij het bespreken van een onderwerp als genoemd in artikel 3 kunnen door de voorzitter ook worden uitgenodigd de raadsgriffier, de gemeentesecretaris, de portefeuillehouder financiën en de (concern)controller. Zij mogen aan de bespreking in de commissie deelnemen, maar nemen niet deel aan de besluitvorming.
-
3. De voorzitter is bevoegd externen uit te nodigen tot het bijwonen van een vergadering, voor het verstrekken van inlichtingen, toelichtingen of adviezen.
-
4. De voorzitter bepaalt de concept agenda van een vergadering. De commissie stelt bij het begin van een vergadering de agenda vast.
Artikel 10 Werkwijze
De commissie kan een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vaststellen. Zij zendt het reglement en de eventuele latere wijzigingen hierop na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad. Het reglement mag niet strijdig zijn met hetgeen in deze verordening is geregeld.
Artikel 11 Quorum
Indien tijdens een vergadering van de commissie minder dan twee leden zijn opgekomen, wordt de vergadering niet gehouden en belegt de voorzitter een nieuwe vergadering.
Artikel 12 Geheimhouding
-
1. De commissie kan omtrent de inhoud van stukken die aan haar worden voorgelegd, geheimhouding opleggen. De geheimhouding wordt door allen die van de stukken kennis dragen, in acht genomen totdat de commissie haar opheft.
-
2. De geheimhouding kan eveneens worden opgelegd door burgemeester en wethouders ten aanzien van stukken die zij aan de commissie overleggen. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt door allen die van de stukken kennis dragen, in acht genomen totdat burgemeester en wethouders haar opheffen.
-
3. De commissie kan geheimhouding opleggen omtrent het in de commissie behandelde. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren, in acht genomen totdat de commissie haar opheft.
Artikel 13 Verslaglegging
Van een vergadering van de commissie wordt een beknopte besluitenlijst gemaakt dat uitsluitend in de commissie wordt verspreid. De besluitenlijst wordt ter vaststelling opgenomen op de concept agenda voor de eerstkomende vergadering van de commissie.
Artikel 14 Rapportage
De commissie legt haar advies of de overleg- dan wel besprekingsresultaten vast in een rapportage. De rapportage wordt ter kennis van de gemeenteraad gebracht.
Slotbepalingen
Artikel 15 Uitleg reglement
Bij twijfel over de betekenis of toepassing van de in deze verordening ten aanzien van de werkwijze van de commissie opgenomen bepalingen en in gevallen dienaangaande waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.
Artikel 16 Intrekken oude reglement
De Verordening op de auditcommissie 2022 wordt na inwerkintreding van deze verordening ingetrokken.
Artikel 17 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.
-
2. Dit reglement wordt aangehaald als: Verordening op de auditcommissie Urk 2025.
Ondertekening
Urk, 12 december 2024
De raad van de gemeente Urk,
De griffier
de voorzitter,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl