Regeling vervallen per 03-01-2025

Delegatie- en mandaatregeling gemeente Heerenveen

Geldend van 03-01-2025 t/m 02-01-2025

Intitulé

Delegatie- en mandaatregeling gemeente Heerenveen

De raad van de gemeente Heerenveen, het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen en de burgemeester van de gemeente Heerenveen;

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

overwegende dat het wenselijk is om vanuit efficiëntiedoeleinden de bevoegdheden, zoals aangegeven op de bij deze regeling behorende en als zodanig gewaarmerkte bijlage, te delegeren dan wel te mandateren aan de hierin genoemde organen en ambtenaren, met inachtneming van de navolgende bepalingen en voorwaarden;

gelet op hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht;

B E S L U I T E N:

Vast te stellen de navolgende Delegatie- en mandaatregeling gemeente Heerenveen:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit en het bijbehorende register wordt verstaan onder:

  • a.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen;

  • b.

    gemandateerde: degene aan wie een bevoegdheid is gemandateerd;

  • c.

    gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Heerenveen;

  • d.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt onder het verlenen van mandaat tevens het geven van een volmacht of machtiging verstaan;

  • e.

    orgaan: een bestuursorgaan van de gemeente Heerenveen, zijnde de gemeenteraad, het college dan wel de burgemeester;

  • f.

    register: de bij dit besluit behorende bijlage waarin een overzicht is opgenomen van de gedelegeerde en gemandateerde bevoegdheden.

Artikel 2 Delegatie

  • 1. De gemeenteraad delegeert de in het register aangegeven bevoegdheden aan het college.

  • 2. Het college legt op verzoek van de gemeenteraad verantwoording af over het gebruik van de gedelegeerde bevoegdheid.

  • 3. In een krachtens delegatie genomen besluit wordt deze Delegatie- en mandaatregeling gemeente Heerenveen aangehaald.

Artikel 3 Mandaat

  • 1. De gemandateerde legt in ieder geval de besluitvorming aan het betreffende bestuursorgaan voor indien:

    • a.

      de portefeuillehouder een ander standpunt heeft;

    • b.

      een betrokken dienst over het te nemen besluit een afwijkend of negatief advies heeft uitgebracht;

    • c.

      het besluit niet past binnen de daartoe bestemde budgetten;

    • d.

      de portefeuillehouder dan wel de algemeen directeur / gemeentesecretaris en/of de concerndirecteur(en) de wens daartoe te kennen heeft gegeven.

  • 2. De gemandateerde pleegt in ieder geval overleg met de verantwoordelijke portefeuillehouder(s):

    • a.

      indien wordt afgeweken van de ter zake bestendige bestuurspraktijk of het ter zake vastgestelde beleid;

    • b.

      bij domein overstijgende bevoegdheden.

  • 3. Het is de gemandateerde toegestaan een gemandateerde bevoegdheid onder te mandateren. In het register wordt dit verwerkt in de kolom: doorgegeven aan. Tenzij dit expliciet is aangegeven in het register, behoeft de gemandateerde hiervoor geen toestemming.

  • 4. Vervanging bij afwezigheid geschiedt:

    • a.

      door een eventueel aangewezen plaatsvervanger; of

    • b.

      binnen de keten, of

    • c.

      het domein, of

    • d.

      hiërarchisch naar boven.

  • 5. Daar waar het nemen van een besluit gemandateerd is, is tevens het toekennen, afwijzen, wijzigen, verdagen en het verbinden van beperkingen, voorschriften en/of voorwaarden aan/van het een besluit gemandateerd, tenzij hierover in het register anders is bepaald.

  • 6. Daar waar het nemen van een besluit gemandateerd is, zijn tevens alle voorbereidende handelingen om te komen tot dit besluit gemandateerd.

  • 7. Daar waar een volmacht is afgegeven tot het aangaan van een overeenkomst, is de gevolmachtigde tevens bevoegd om offertes aan te vragen, aanbestedingsprocedures te doorlopen, handelingen te verrichten voor uitvoering van de overeenkomst, de overeenkomst op te zeggen of te ontbinden.

Artikel 4 Ondertekening bij mandaat

  • 1. De bevoegdheid om in mandaat een besluit namens een bestuursorgaan te nemen, impliceert tevens de bevoegdheid tot ondertekening namens het bestuursorgaan.

  • 2. De gemandateerde ondertekent een in mandaat genomen besluit als volgt:

    • Met vriendelijke groet,

      [bestuursorgaan],

      namens dit [bestuursorgaan],

      [handtekening]

      functie ondertekenaar.

      naam ondertekenaar

Artikel 5 Slotbepalingen

  • 1. Deze regeling en het bijbehorende register treedt in werking op 1 januari 2025 de dag na bekendmaking.

  • 2. Op de in lid 1 van dit artikel bedoelde datum wordt de Regeling delegatie en mandaat, zoals vastgesteld op 25 mei 2023 ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 december 2024

De griffier,

L. Roest-Jonkers

De voorzitter,

M.A. Fokkens - Kelder

Aldus vastgesteld in vergadering van het college van 12 november 2024

De gemeentesecretaris,

J. van Leeuwestijn

De burgemeester,

M.A. Fokkens - Kelder

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 12 november 2024

De burgemeester,

M.A. Fokkens - Kelder