Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733695
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733695/1
Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen 2024 gemeente Mook en Middelaar
Geldend van 07-01-2025 t/m heden
Intitulé
Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen 2024 gemeente Mook en MiddelaarHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Mook en Middelaar;
Gelet op:
• De artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP);
• de Algemene verordening gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG) en de Uitvoeringswet AVG;
• De Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Mook en Middelaar.
BESLUIT:
vast te stellen het volgende reglement:
Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Mook en Middelaar
Artikel 1: Verstrekkingen aan de organen van de gemeente
Het college van burgemeester en wethouders verstrekt overeenkomstig artikel 3.8 van de Wet BRP, aan een overheidsorgaan van deze gemeente gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover deze is aangewezen in bijlage 1 van dit reglement.
Artikel 2 Verstrekkingen aan derden
- 1.
Het college van burgemeester en wethouders kan overeenkomstig artikel 3.9 van de Wet BRP, op verzoek van een derde aan hem gegevens verstrekken uit de basisregistratie personen, voor zover;
- a.
deze derde is aangewezen in bijlage 2 of 3 van dit reglement;
- b.
het verzoek is gedaan met opgave van het doel waarvoor de gevraagde gegevens gebruikt zullen worden;
- c.
het verzoek niet in strijd is met lid 4 van dit artikel; en,
- d.
het verzoek niet in strijd is met dit reglement, de verordening en de Wet BRP.
- a.
- 2.
De in bijlage 2 genoemde derden komen in aanmerking voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt en waarvan de toestemming niet ouder is dan 3 maanden.
- 3.
De in bijlage 3 genoemde derden worden aangewezen als de categorieën van derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor deze gemeente verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie personen kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
- 4.
Het college verstrekt op grond van dit artikel in geen geval gegevens uit de basisregistratie personen, indien een van onderstaande situaties van toepassing is op een verzoek:
- a.
de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt, heeft een verzoek om verstrekkingsbeperking gedaan, zoals bedoeld in artikel 3:21 Wet BRP;
- b.
voor zover het een verstrekking op grond van lid 2 van dit artikel betreft: indien de derde geen voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt;
- c.
voor zover het een verstrekking op grond van lid 2 van dit artikel betreft: indien de derde een (rechts) persoon met winstoogmerk betreft;
- d.
de derde betreft een niet-Nederlands overheidsorgaan, instantie, jurist, advocaat, notaris, deurwaarder, verzekeraar of overige derden (deze worden zo mogelijk doorverwezen naar hun Nederlandse tegenhanger);
- e.
de derde kan op minder ingrijpende wijze zijn doel of doelgroep bereiken;
- f.
het verzoek betreft een commercieel belang;
- g.
het verzoek betreft incassowerkzaamheden;
- h.
het doel betreft een reünie;
- i.
het doel betreft het opsporen van vermiste personen of het herstellen van contact tussen familieleden, tenzij het verzoek afkomstig is van Vereniging Het Nederlandse Rode Kruis of Stichting Ambulante FIOM;
- j.
het doel betreft de bijhouding van een administratie van leden, donateurs of begunstigers;
- k.
het verzoek betreft andere gegevens dan de artikel 3.9 lid 4 Wet BRP genoemde gegevens;
- l.
het verzoek wordt niet met een redelijke tussenpoos gedaan ten opzichte van een eerder verzoek.
- a.
Artikel 3 Het gebruik van de verstrekte gegevens
De ontvanger gebruikt de verstrekte gegevens niet voor andere doelen dan waarvoor de gegevens zijn verstrekt en treft de nodige voorzieningen ten einde dit te verzekeren.
De ontvanger vernietigt de verstrekte gegevens na gebruik, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dwingend een bewaartermijn oplegt.
De ontvanger verstrekt de verkregen gegevens niet aan andere personen, organisaties of instanties zonder voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en wethouders, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dit dwingend oplegt.
Artikel 4 Overige bepalingen
- 1.
De applicatiebeheerder BRP autoriseert conform het autorisatieformulier BRP individuele medewerkers van binnengemeentelijke afdelingen, genoemd in bijlage 1, voor de rechtstreekse inzage in de BRP ten behoeve van de aan hen toegewezen (publiekrechtelijke) taken en bepaalt welke gegevens van de persoonslijst door deze medewerker mogen worden geraadpleegd. De kwaliteitsmedewerker BRP controleert de toegekende autorisaties in de BRP-applicatie.
- 2.
De kwaliteitsmedewerker BRP onderzoekt minimaal eenmaal per jaar de uitvoering van dit nadere reglement en rapporteert hierover aan het college in het kader van de periodieke zelfevaluatie BRP.
- 3.
Gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking wordt daarvan aantekening bijgehouden in overeenstemming met artikel 3.11 Wet BRP.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Mook en Middelaar in de vergadering van 27 augustus 2024.
De burgemeester,
I.M. van Dijk
De secretaris,
Drs. W. Mariman
BIJLAGE 1 Overheidsorganen van deze gemeente, zoals bedoeld in artikel 1 van het Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Mook en Middelaar
Wijze van verstrekking
Binnengemeentelijke overheidsorganen aan wie verstrekt kan worden op de volgende wijzen:
- a.
systematische verstrekkingen;
- b.
incidentele verstrekkingen;
- c.
spontane verstrekkingen;
- d.
selectie verstrekkingen;
- e.
ad-hoc verstrekkingen;
- f.
rechtstreekse inzage.
Aangehaakte gegevens
De gemeente verwerkt naast de persoonsgegevens uit de BRP zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’.
Overheidsorganen kunnen voor het uitvoeren van de wettelijke taken deze aangehaakte gegevens verstrekt krijgen.
Gegevens die aangemerkt worden als zogenaamde ‘aangehaakte’ gegevens:
- •
Voorletter(s) van de persoon, ouder(s), partner en kinderen
- •
Burgerlijke staat
- •
Wijkcode/buurtcode
- •
Stemdistrict
- •
Interne aantekeningen
- •
Telefoonnummers
- •
E-mailadressen
Deze gegevens maken geen onderdeel uit van de persoonsgegevens die voorkomen in de BRP. De grondslag voor het verwerken van deze aangehaakte gegevens is art. 6 lid 1 sub e AVG.
Terugmelden
Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden als organen melding maken van onjuiste gegevens. Wanneer een orgaan van de gemeente is geautoriseerd om bepaalde BRP-gegevens te ontvangen, dan is het orgaan verplicht om gerede twijfel aan de juistheid een terugmelding te doen. Dit is verplicht volgens artikel 2.34 Wet BRP.
Gebruikersprofielen voor de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan overheidsorganen van de gemeente Mook en Middelaar
Categorie gegevens |
Profiel 1 |
Profiel 2 |
Profiel 3 |
Profiel 4 |
Persoon |
x |
x |
x |
x |
Ouders |
x |
x |
x |
|
Nationaliteit |
x |
x |
||
Huwelijk/geregistreerd partnerschap |
x |
x |
x |
x |
Overlijden |
x |
x |
x |
x |
Inschrijving/kiesrecht |
x |
|||
Verblijfplaats |
x |
x |
x |
x |
Kind |
x |
x |
x |
|
Verblijfstitel |
x |
x |
||
Gezagsverhouding |
x |
x |
x |
|
Reisdocument |
x |
|||
Verwijsgegevens |
x |
x |
x |
x |
Adres |
x |
x |
x |
x |
Bewoning |
x |
x |
x |
x |
Geheimhouding gegevens |
x |
x |
x |
x |
Overzicht van de taken per organisatieonderdeel met toegekend gegevensprofiel
Organisatieonderdeel |
Proces/taak |
Gebruikersprofiel |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
||
Alle hieronder niet vermelde gemeentelijke organisatieonderdelen |
Diverse wettelijke taken |
x |
|||
Sociaal/Publiekszaken |
Taken ter uitvoering van Burgerlijk Wetboek, Besluit Burgerlijke Stand, Wet BRP, Kieswet, Paspoortwet, Wegenverkeerswet (afgifte rijbewijzen), |
x |
|||
Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, CRIB/Nazorg. |
x |
||||
Uitvoering bijzondere wetten en de APV. |
x |
||||
Afgifte gehandicaptenparkeerkaarten , administratie leerlingenvervoer |
x |
||||
Sociaal/Sociaal Domein |
Uitvoering WMO, uitvoering jeugd, taken ter uitvoering van de PW, Bijstandsbesluit zelfstandigen, Wet kinderopvang, WI, IOAW/IOAZ en beleidsuitvoering voor bepaalde doelgroepen. Leerplichtwet/leerplichtregeling, Wet op het primair onderwijs en beleidsuitvoering voor bepaalde doelgroepen |
x |
|||
Ruimte/ ruimtelijk domein/ Omgevingszorg en openbare ruimte |
Taken ter uitvoering van WABO, Wet milieubeheer, Wet verontreiniging oppervlaktewater, woningwet, Bouwbesluit, Wet bodembescherming, APV,BW, grondzaken, bijzondere wetten en beleidsuitvoering voor bepaalde doelgroepen |
x |
|||
Klachtenafhandeling verkeersaangelegenheden |
x |
||||
Gemeentelijke opsporingsambtenaren |
x |
||||
Bedrijfsvoering/financiën |
Financiële administratie en beleidsuitvoering voor bepaalde doelgroepen |
x |
|||
Bedrijfsvoering/P&O |
Personeelsadministratie |
x |
|||
Pensioenen raadsleden/wethouders |
x |
||||
Bedrijfsvoering/communicatie en ondersteuning |
Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen, |
x |
|||
Onderscheidingen |
x |
||||
Organiseren bezoek burgemeester i.v.m. huwelijksjubilea en 100 jarigen |
x |
||||
Rampenbestrijding |
x |
||||
Bedrijfsvoering/DIV |
Postregistratie |
x |
|||
Dispensatie niet-openbare archiefstukken |
x |
||||
WBRN |
Taken ter uitvoering van werk, re-integratie en sociale werkvoorziening in het kader van de Participatiewet, taken ter uitvoering van arbeidsmatige dagbesteding in het kader van de WMO |
x |
BIJLAGE 2 Derden als bedoeld in artikel 2 lid 2 van het Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Mook en Middelaar
Derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen, met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
Deze derde is niet een overheidsorgaan of de ingeschrevene.
Het gaat hier om een binnen het wettelijk vastgestelde verstrekkingenregime opgenomen mogelijkheid om de burger door middel van het geven van toestemming invloed te laten uitoefenen op de verstrekking. Doordat de toestemming door de ingeschrevene niet wordt gegeven aan het college van burgemeester en wethouders maar aan de derde die de gegevens uit de basisregistratie wil opvragen, komt tot uitdrukking dat de relatie tussen de ingeschrevene en de derde hier bepalend is voor het al dan niet verstrekken van gegevens uit de basisregistratie. Bij de aanvraag moet de schriftelijke toestemming van de ingeschrevene worden overlegd.
Er worden in géén geval gegevens aan derde verstrekt, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21 eerste lid Wet BRP. Deze aantekening komt voor als de burger om geheimhouding heeft verzocht.
Derde |
Doel |
Beperking |
Wijze |
Natuurlijke personen, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene |
Persoonlijk, niet commercieel doel |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel ad-hoc |
BIJLAGE 3 Derden als bedoeld in artikel 2 lid 3 van het Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Mook en Middelaar
Categorie derde BRP |
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Buitenlandse EU overheidsorganen (met toestemming van de ingeschrevene) |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse niet EU overheidsorganen (met toestemming van de ingeschrevene) |
Uitvoering van een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van de gegevens voorziet |
Buitenlandse rechtspersonen (o.a. instellingen voor sociale zorg en zekerheid) (met toestemming van de ingeschrevene) |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Overheidsorganen van de Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Niet gemeentelijke begraafplaatsen en crematoria |
Bijhouden begraafplaatsadministratie en uitvoering Wet op de Lijkbezorging |
Instellingen of organisaties die werkzaamheden verrichten op deze terreinen |
Werkzaamheden op het terrein van: Maatschappelijke dienstverlening, Algemene/geestelijke gezondheidszorg, Kinderopvang, Jeugdwelzijnswerk, Ouderenzorg, Gehandicaptenzorg, Sociale werkvoorziening, Sociaal-juridische zorgverlening |
Overige instellingen of organisaties |
Werkzaamheden die in opdracht van de gemeente worden verricht . Tevens kunnen aan deze instellingen (a)-selecte steekproeven of selecties worden verstrekt. |
Schuldhulpverleningsinstanties |
Schuldhulpverlening |
Woningcorporaties |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Ziekenhuizen |
Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl