Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733675
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733675/1
Ondermandaat van de directie Stadsontwikkeling Ruimtelijk Beleid en Ontwerp gemeente Groningen 2025
Geldend van 03-01-2025 t/m heden
Intitulé
Ondermandaat van de directie Stadsontwikkeling Ruimtelijk Beleid en Ontwerp gemeente Groningen 2025DE DIRECTEUR STADSONTWIKKELING RUIMTELIJK BELEID EN ONTWERP
Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht, het Algemeen mandaatbesluit 2023 en het Directiemandaat en aanwijzingsbesluit(en) Stadsontwikkeling Ruimtelijk Beleid en Ontwerp gemeente Groningen 2024;
BESLUIT
Tot vaststelling van het volgende ondermandaat van de directie Stadsontwikkeling Ruimtelijk Beleid en Ontwerp gemeente Groningen, onder gelijktijdige intrekking van het ondermandaat van de directie Stadsontwikkeling Ruimtelijk Beleid en Ontwerp gemeente Groningen d.d. 3 maart 2023.
Overal waar staat ‘medewerkers’ worden daar alle medewerkers van de afdeling of van de gehele directie bedoeld, dus ook teamleiders en afdelingshoofden.
Bevoegdheid |
Vindplaats bevoegdheid |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
1 Privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Artikel 11 Algemeen Mandaatbesluit |
||
1.1 Besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover hierbij geen gemeentelijke middelen worden aangewend |
Afdelingshoofd Programmamanager Teamleider |
||
1.2 Besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover daarbij wel gemeentelijke middelen worden aangewend, tot een maximumwaarde in geld uitgedrukt van € 100.000, - |
Afdelingshoofd |
Voor overige functies gelden de als uitgangspunt genoemde maximumbedragen die in artikel 11, lid 5 van het Algemeen Mandaatbesluit 2023 zijn opgenomen: € 2.500 medewerker € 25.000 teamleider/projectleider € 50.000 Programmamanagers |
|
1.3 Besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen, voor zover daarbij gemeentelijke middelen worden aangewend, tot een hogere tegenwaarde dan € 100.000, --, mits het routine-investeringen betreft die in de gemeentebegroting opgenomen zijn |
Afdelingshoofd Programmamanager |
||
1.4 Besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen tot een hogere tegenwaarde dan € 100.000, - indien de raad bij eerdere besluitvorming hiervoor de bestemming en de aanwending heeft aangegeven |
Afdelingshoofd Programmamanager |
||
2 Procesvertegenwoordiging |
Artikel 12 Algemeen Mandaatbesluit |
||
2.1 Voeren van verweer in bestuursrechtelijke, strafrechtelijke en civielrechtelijke procedures, inclusief de bevoegdheid tot het verrichten van alle, het belang van de gemeente dienende proceshandelingen, inclusief de eis in reconventie bij een kort geding. |
Afdelingshoofd Teamleider Juridisch Adviseur |
||
2.2 Procesvertegenwoordiging |
Afdelingshoofd Juridisch Adviseur |
||
2.3 Het (besluiten tot het) doen van aangifte bij jegens de gemeente veroorzaakte schade en het desgewenst voegen in eventuele (straf)procedures. |
Afdelingshoofd Teamleider Juridisch Adviseur |
||
2.4 Het (besluiten tot het) overgaan tot mediation. |
Afdelingshoofd |
||
3. Privacy, Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en Wet open overheid |
Artikel 13 Algemeen Mandaatbesluit |
||
3.1 (privacy) Het bij of krachtens de Algemene verordening gegevensbescherming bepaalde met betrekking tot de uitvoering van taken en bevoegdheden ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens. |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
3.2 Het identificeren van de gemeente bij het aangaan van dienstverleningscontracten overeenkomstig de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme. |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
3.3 Het nemen van verdagingsbesluiten in het kader van de Wet open overheid. |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
4 Financiën |
Artikel 14 Algemeen Mandaatbesluit |
||
4.1 Uitvoering begroting |
Budgethouder |
Budgethouders zijn verantwoordelijk voor het beheer van hun budget en moeten de betreffende facturen paraferen. Hoewel het aanwijzen van budgethouders geen formele relatie heeft met het verlenen van mandaten zijn aan de budgethouders wel ondermandaten verleend voor het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover deze betrekking hebben op het hen in beheer gegeven budget. |
|
5 Personeelsmanagement |
Artikel 15 Algemeen Mandaatbesluit |
||
5.1. Werving en Selectie |
|||
5.1.1 Wijziging formatie |
Afdelingshoofd |
Bevoegdheid van Afdelingshoofd indien het aanbrengen van wijzigingen binnen het vastgestelde personeelskostenbudget en de vastgestelde formatie betreft. Buiten vastgestelde personeelskostenbudget en de vastgestelde formatie is de directeur bevoegd. |
|
5.1.2 Openstellen vacature |
Afdelingshoofd Teamleider |
Indien het betreft het openstellen van een vacature binnen het vastgestelde personeelskostenbudget en de vastgestelde formatie. |
|
5.1.3 Aangaan arbeidsovereenkomst tot schaal 12 |
Direct leidinggevende |
||
5.1.4 Werving en aanname stagiaires, vrijwilligers etc. |
Direct leidinggevende |
||
5.2. Inschaling medewerker |
|||
Regulier |
Direct leidinggevende |
||
5.3 Gratificatie en flexibele beloning |
|||
5.3.1 Besluit ≤ €1.200,- |
Direct leidinggevende |
||
5.3.2 Besluit > €1.200,- |
- |
Geen ondermandaat, gelet op artikel 15, lid 2 , onder c van het Algemeen Mandaatbesluit 2023 |
|
5.4. Vergoedingen |
|||
5.4.1 Toekennen van een overwerkvergoeding |
Direct leidinggevende |
||
5.4.2 Toekennen van een vergoeding voor wacht- en storingsdiensten (semafoondiensten) |
Direct leidinggevende |
||
5.4.3 Toekennen van een vergoeding voor dienstreizen |
Direct leidinggevende |
||
5.4.4 Toekennen toelage onregelmatige dienst |
Direct leidinggevende |
||
5.4.5 Toekennen vergoeding voor dienstkleding |
Direct leidinggevende |
||
5.4.6 Toekennen EHBO-/BHV-toelage |
Hoofd BHV |
||
5.5Opleiding en studiefaciliteiten |
|||
5.5.1 Toekenning |
Direct leidinggevende |
Aan deze toekenning kunnen voorwaarden worden verbonden |
|
5.6. Disciplinaire maatregelen |
|||
5.6.1 Het opleggen van een schriftelijke waarschuwing |
Afdelingshoofd |
Na afstemming met directeur |
|
5.7. Uitzendkrachten |
|||
5.7.1 Inhuren |
Direct leidinggevende |
Binnen kader raamcontract inhuur of andere meer specifieke raamcontracten |
|
5.7.2 Ondertekenen urenbrieven tijdelijk personeel |
Direct leidinggevende |
||
5.8. Verlof |
|||
5.8.1 Verlenen van calamiteitenverlof, kraamverlof, verlof bij huwelijk etc |
Direct leidinggevende |
||
5.8.2 Verlenen van onbetaald verlof |
Direct leidinggevende |
||
5.8.3 Verlenen van ouderschapsverlof |
Direct leidinggevende |
||
5.8.4 Verlenen van zwangerschaps- en bevallingsverlof |
Direct leidinggevende |
||
5.8.5 Verlenen van zorgverlof, adoptie- en pleegzorgverlof |
Direct leidinggevende |
||
5.8.6 Vervallen verklaren ADV wegens arbeidsongeschiktheid |
Direct leidinggevende |
||
5.8.7 Het verkopen van verlof |
Direct leidinggevende |
||
5.8.8 Uitvoering lopende afspraken spaarovereenkomst |
Direct leidinggevende |
||
5.8.9 Het goedkeuren van verlofaanvragen |
Direct leidinggevende |
||
5.9. Overig |
|||
5.9.1 Opdracht tot inhouding voor: - Derdenbeslag - Loonvordering - Sociaal voorzieningsfonds |
Direct leidinggevende |
||
5.10. Ontzeggen van toegang tot het gebouw |
|||
5.10.1 Ontzeggen toegang gebouw |
Direct leidinggevende |
De direct leidinggevende mag iemand- spoedshalve- de toegang tot het gebouw (mondeling) ontzeggen. De betreffende functionaris moet ervoor zorgen dat er- met onverwijlde spoed en bij voorkeur dezelfde dag- een schriftelijke bevestiging ondertekend door de directeur Veiligheid wordt verzonden. |
|
6 Subsidies |
Artikel 16 Algemeen Mandaatbesluit |
||
6.1 Aanvragen van subsidies voor zover die dienstbaar kunnen zijn aan de gemeentelijke taakuitoefening. |
Afdelingshoofd Programmamanager |
||
6.2 De uitvoering van de Algemene subsidieverordening gemeente Groningen en de daarbij horende Nadere regels voor zover het subsidieverzoeken betreft op het beleidsterrein van het betreffende directie. |
Afdelingshoofd Programmamanager |
||
7 Algemene Inspraakverordening 2005 |
Artikel 18 Algemeen Mandaatbesluit |
Afdelingshoofd Teamleider |
|
8 Invorderings- en heffingsbevoegdheid leges |
Artikel 19 Algemeen Mandaatbesluit |
Afdelingshoofd Teamleider |
|
9 Overig (de specifieke directiemandaten) |
|||
9.1 Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Omgevingswet |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
9.2 Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Uitvoeringsbesluiten op grond van de Omgevingswet |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
9.3 Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met Besluiten bouwwerken leefomgeving |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
9.4 Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met Besluit bodemkwaliteit |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
9.5 Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Erfgoedwet |
Programmamanager Stadsarcheoloog |
||
9.6 Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Huisvestingswet |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
9.7 Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Leegstandswet |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
9.8 Uitvoering inning van verstrekte startersleningen (op basis van de Verordening starterslening) |
Programmamanager |
||
9.9 Uitvoering Besluitvorming ter realisering van diverse projecten (uitvoeringsprogramma stadsdelen met uitzondering van het stadsdeelbasisbudget) |
De desbetreffende projectleider |
||
9.10 Uitvoering opdrachten verband houdend met de uitvoering van stadsvernieuwings- en stadsuitlegplannen |
De desbetreffende projectleider |
||
9.11 Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Algemeen Plaatselijke Verordening gemeente Groningen 2021 |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
9.12 Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Verordening openbaar vaarwater2020 alsmede aanwijsbesluit bij de verordening openbaar vaarwater 2020 |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
9.13 Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Wet Kinderopvang |
Afdelingshoofd Teamleider |
Het beschikken op een verzoek tot registratie, het handhaven conform de Awb of het intrekken van de registratie |
|
9.14 Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
9.15 Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Vuurwerkbesluit |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
9.16 Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Wegenverkeerswet 1994 |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
9.17 Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met het Besluit vervoer gevaarlijke stoffen |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
9.18 Uitvoering Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
9.19 Uitvoering Afvalstoffenverordening gemeente Groningen 2024 |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
9.20 Uitvoering aanwijzing toezichthoudende bevoegdheid personen overeenkomstig hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht en paragraaf 18.1.2 Omgevingswet: - toezichthouder op de naleving van het bepaalde in de Omgevingswet - toezichthouder op de naleving van het bepaalde bij of krachtens Algemene Plaatselijke Verordening - toezichthouder op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Afvalstoffenverordening |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
9.21 Uitvoering aanwijzing verordeningen waarvoor Boa’s opsporingsbevoegdheid hebben |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
9.22 Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Woningwet |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
9.23 Uitvoering aanwenden rechtsmiddelen tegen boetes bij verkeersovertredingen |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
9.24 Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Wet vervoer gevaarlijke stoffen |
Afdelingshoofd Teamleider |
||
9.25 Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de stimuleringsregeling Eerlijke Energietransitie gemeente Groningen 2023 |
Programmamanager |
||
9.26 Uitvoering van de verzilverlening Eerlijke Energietransitie gemeente Groningen 2023 |
Programmamanager |
||
9.27 Uitvoering van de maatwerklening Eerlijke Energietransitie gemeente Groningen 2023 |
Programmamanager |
Dit besluit treedt in werking op dag na bekendmaking.
Ondertekening
Vastgesteld door:
Directeur Stadsontwikkeling Ruimtelijk Beleid en Ontwerp
A. Kazemier
Datum: 17 december 2024
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl