Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733672
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733672/1
Beleidsregels Eigen bijdrage Ontheemden Oekraïne gemeente Bussum 2025
Geldend van 03-01-2025 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels Eigen bijdrage Ontheemden Oekraïne gemeente Bussum 2025Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze beleidsregels en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
- a.
Regeling: Regeling ontheemden opvang Oekraïne (RooO);
- b.
Ontheemde: De vreemdeling die tijdelijke bescherming geniet als bedoeld in artikel 1 van de Vreemdelingenwet 2000, omdat hij onder de reikwijdte valt van het Uitvoeringsbesluit van 4 maart 2022 van de richtlijn 2001/55/EG of een verlenging daarvan;
- c.
Gemeentelijke opvangvoorziening: een opvangvoorziening als bedoeld in artikel 1 sub h van de Regeling;
- d.
Particuliere opvangvoorziening: een opvangvoorziening als bedoeld in artikel 1 sub i van de Regeling;
- e.
Opvangvoorziening: een accommodatie als bedoeld in artikel 1 sub b van de Regeling;
- f.
Loondervingsuitkering: een uitkering als bedoeld in artikel 1 sub j van de Regeling;
- g.
Eigen bijdrage: een bijdrage die betaald dient te worden voor de kosten van gas, water en elektra als bedoeld in artikel 8 van de Regeling;
- h.
Toeslag(en): toeslag(en) op grond van de Toeslagenwet;
- g.
Gezin: een gezin bestaat uit:
- •
echtgenoten of aan gehuwden gelijkgestelde partners of samenwonende niet-gehuwde partners waarmee een duurzame relatie wordt onderhouden;
- •
hun minderjarige kinderen;
- •
een ouder of voogd die volgens het recht of de praktijk in Nederland verantwoordelijk is voor de minderjarige en ongehuwde kinderen.
- •
Alle andere begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die hierboven niet nader zijn omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Regeling Opvang Ontheemden Oekraïne, de Algemene wet bestuursrecht, alsmede andere wet-en regelgeving.
Artikel 2 Inleiding
Volwassen ontheemden met inkomsten in de gemeentelijke opvang gaan een eigen bijdrage betalen voor de opvang. Het conflict in Oekraïne duurt voort, hierdoor blijft opvang nodig. Om naar een hogere mate van participatie en zelfredzaamheid door ontheemden uit Oekraïne toe te werken is de RooO hiervoor gewijzigd.
Artikel 3 Ingangsdatum
Het college legt een maandelijkse verplichte eigen bijdrage op met ingang van 1 januari 2025.
Artikel 4 Ontheemden die een eigen bijdrage moeten betalen
-
1. Ontheemden van 18 jaar of ouder die worden opgevangen in een gemeentelijke opvangvoorziening zijn verplicht een eigen bijdrage te betalen, indien zij:
- a.
bijdrage plichtig zijn als bedoeld in het tweede lid; en
- b.
een bedrag aan inkomsten ontvangen dat gelijk is aan of hoger is dan het drempelbedrag als bedoeld in artikel 5, eerste lid.
- a.
-
2. Bijdrage plichtig zijn:
- a.
Volwassen ontheemden met inkomsten uit arbeid, in binnen- of buitenland;
- b.
Volwassen ontheemden die een loondervingsuitkering en/of toeslag(en) ontvangen;
- c.
Volwassen ontheemde gezinsleden zonder eigen inkomsten als zij zijn getrouwd zijn met of een geregistreerd partnerschap hebben met een ontheemde die eigen inkomsten heeft uit arbeid, een loondervingsuitkering en/of toeslag(en) ontvangt.
- a.
Artikel 5 Drempelbedrag geen eigen bijdrage
-
1. Een eigen bijdrage wordt opgelegd als het inkomen van het individu of gezin gelijk is aan of hoger is dan het van toepassing zijnde drempelbedrag.
Drempelbedrag per situatie |
|||
Locatie zonder catering (€ 105,00 p.p) |
|||
Gezinssituatie |
Hoogte leefgeld * |
Eigen bijdrage G/W/E |
Drempelbedrag (inkomen 115%) ** |
1 volwassene |
€ 314,84 |
€ 105,00 |
€ 467,07 |
2 volwassenen |
€ 629,68 |
€ 210,00 |
€ 934,13 |
1 volwassene met 1 minderjarige |
€ 587,55 |
€ 105,00 |
€ 780,68 |
1 volwassene met 2 minderjarigen |
€ 759,33 |
€ 105,00 |
€ 978,23 |
1 volwassene met 3 minderjarigen |
€ 912,60 |
€ 105,00 |
€ 1.154,49 |
2 volwassenen met 1 minderjarige |
€ 795,09 |
€ 210,00 |
€ 1.124,35 |
2 volwassenen met 2 minderjarigen |
€ 944,12 |
€ 210,00 |
€ 1.295,74 |
2 volwassenen met 3 minderjarigen |
€ 1.164,39 |
€ 210,00 |
€ 1.549,05 |
2 volwassenen met 4 minderjarigen |
€ 1.384,66 |
€ 210,00 |
€ 1.802,36 |
*leefgeldbedragen per 1 januari 2025
**berekening drempelbedrag: leefgeld + 15% + eigen bijdrage
Drempelbedrag per situatie |
|||
Locatie met catering (€ 347,48 p.p.) |
|||
Gezinssituatie |
Hoogte leefgeld* |
Eigen bijdrage G/W/E |
Drempelbedrag (inkomen 115%) ** |
1 volwassene |
€ 62,66 |
€ 347,48 |
€ 419.54 |
2 volwassenen |
€ 125,32 |
€ 694,96 |
€ 839,08 |
1 volwassene met 1 minderjarige |
€ 125,32 |
€ 347,48 |
€ 491,60 |
1 volwassene met 2 minderjarigen |
€ 187,98 |
€ 347,48 |
€ 563,66 |
1 volwassene met 3 minderjarigen |
€ 250,64 |
€ 347,48 |
€ 635,72 |
2 volwassenen met 1 minderjarige |
€ 187,98 |
€ 694,96 |
€ 911,14 |
2 volwassenen met 2 minderjarigen |
€ 250,64 |
€ 694,96 |
€ 983,20 |
2 volwassenen met 3 minderjarigen |
€ 313,30 |
€ 694,96 |
€ 1.055,26 |
2 volwassenen met 4 minderjarigen |
€ 375,96 |
€ 694,96 |
€ 1.127,31 |
*leefgeldbedragen per 1 januari 2025
**berekening drempelbedrag: leefgeld + 15% + eigen bijdrage
-
2. De in het eerste lid genoemde bedragen worden van rechtswege geïndexeerd bij een wijziging van de Regeling opvang ontheemden Oekraïne. De exacte hoogte van het leefgeld per gezinssituatie is vastgelegd in artikel 10, tweede lid, van de Regeling opvang ontheemden Oekraïne.
Artikel 6. Betalen eigen bijdrage
De eigen bijdrage wordt maandelijks met ingang van 1 februari 2025 over de voorafgaande kalendermaand voldaan middels een periodieke overboeking die de ontheemde zelf heeft afgegeven aan zijn/haar bank.
Artikel 7 Inlichtingplicht
-
1. Ontheemden zijn verplicht om op verzoek van de gemeente informatie te verstrekken over:
- a.
Inkomsten uit arbeid, eigen onderneming, loondervingsuitkering en/of toeslagen;
- b.
De gezinssamenstelling binnen de opvang;
- c.
Wijzigingen in het inkomen of de gezinssamenstelling.
- a.
-
2. Als een ontheemde de gevraagde informatie niet binnen twee weken na het verzoek hierom heeft verstrekt of als een ontheemde inkomsten verborgen heeft gehouden en daardoor ten onrechte van de verstrekkingen op grond van de Regeling gebruik heeft gemaakt, mag de gemeente overeenkomstig artikel 8, eerste lid, onder c dan wel onder d van de Regeling, overgaan tot het opleggen van een eigen bijdrage.
Artikel 8 Onevenredige benadeling
Uitgangspunt is dat de vastgestelde doelgroep de eigen bijdrage betaalt. Echter, het kan in uitzonderlijke gevallen voorkomen dat ontheemden onevenredig worden geschaad door inning van de bijdrage. In deze gevallen kan de gemeente gemotiveerd hiervan afwijken indien in gesprek met de ontheemde de onevenredigheid in beeld is gebracht. Hiermee voorkomt de gemeente ook mogelijke bezwaar- en beroepschriften.
- 1.
Indien na aftrek van de eigen bijdrage blijkt dat de ontheemde een besteedbaar inkomen heeft dat lager is dan het leefgeld dat zou zijn verstrekt als er geen sprake was van inkomsten, kan er sprake zijn van onevenredig nadeel.
- 2.
De gemeente onderzoekt of er sprake is van onevenredig nadeel na ontvangst van een door een ontheemde ingediende zienswijze.
Artikel 9 Citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels Eigen bijdrage Ontheemden Oekraïne gemeente Bussum 2025.
Artikel 10 Inwerkingtreding
Deze beleidsregels treden in werking op de dag na publicatie.
Ondertekening
Burgemeester en wethouders van Gooise Meren,
Maurits Voorhorst
Gemeentesecretaris
De heer H. Ter Heegde
Burgemeester
TOELICHTING
Inleiding
De regering vindt het redelijk dat ontheemden uit Oekraïne die kunnen bijdragen aan de kosten van hun opvang, dat doen. Andere vluchtelingen met een eigen inkomen betalen ook een eigen bijdrage aan hun opvang. De eigen bijdrage dient te worden betaald als bijdrage in de opvangkosten voor GWE (gas, water en elektra) en, indien aanwezig, catering.
Inlichtingen
De inlichtingenplicht bestaat uit twee componenten (zie art. 2a RooO):
- 1.
een ontheemde is verplicht om onverwijld uit eigen beweging informatie te verstrekken over zijn inkomsten en gezinssamenstelling en
- 2.
een ontheemde dient uiterlijk binnen twee weken na een verzoek om informatie vanuit de gemeente inlichtingen te verschaffen over zijn inkomsten en gezinssamenstelling.
Indien uit de verstrekte informatie blijkt dat een ontheemde onvoldoende inkomsten heeft voor het betalen van de eigen bijdrage, dan kan de gemeente de opgegeven inkomsten controleren in Suwinet: de polisadministratie van het UWV.
Als inlichtingen niet/niet op tijd worden aangeleverd legt de gemeente van rechtswege een eigen bijdrage op aan ontheemde.
Eigen bijdrage verplichting
Ontheemden die verblijven in een gemeentelijke opvangvoorziening komen in aanmerking voor het betalen van de verplichte eigen bijdrage. Op basis van de gezinssamenstelling en het inkomen wordt een eigen bijdrage per maand berekend. Ontheemden zijn zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van wijzigingen in inkomsten en gezinssamenstelling.
Betalen eigen bijdrage
Ontheemden die in aanmerking komen voor de verplichte eigen bijdrage zorgen zelf voor een periodieke overboeking. Medewerkers van leefgeld of het locatiemanagement kunnen hierbij ondersteuning bieden.
Drempelbedrag geen eigen bijdrage
Vanuit de gedachte dat werken moet lonen, is het gerechtvaardigd dat een ontheemde onderaan de streep meer overhoudt dan de enkele norm voor leefgeld. De gemeente hanteert in de berekening van de eigen bijdrage 15% extra inkomsten boven op de inkomsten van een ontheemde, zodat ontheemden gestimuleerd worden om te (blijven) werken. De verhoging van 15% op de inkomsten zorgt er namelijk voor dat het besteedbaar inkomen, na inning van de eigen bijdrage, hoger is dan het bedrag dat aan leefgeld zou zijn ontvangen. De ‘15%’ sluit aan op de inkomstenvrijlating in de Participatiewet en is ook het advies van de VNG.
Indien het inkomen na aftrek van de eigen bijdrage onder het bedrag aan leefgeld komt, dan vervalt de verplichting tot het betalen van een eigen bijdrage.
Zie artikel 10 van de Regeling voor de exacte bedragen van het leefgeld.
Onevenredige benadeling
Er is sprake van onevenredig nadeel als iemand door het betalen van de bijdrage niet redelijkerwijs in het eigen levensonderhoud kan voorzien. Ontheemden die een verplichte eigen bijdrage betalen, moeten minimaal hetzelfde bedrag overhouden als ontheemden die alleen leefgeld krijgen + 15%. Indien het inkomen (lees: leefgeld) na inning van de eigen bijdrage onder deze drempel valt, bestaat geen verplichting tot het betalen van de eigen bijdrage. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat het inkomen boven de leefgeldgrens uitkomt, maar dat er wegens niet te voorkomen extra kosten onvoldoende leefgeld overblijft. In die gevallen kan de gemeente gemotiveerd afzien van het opleggen van een verplichte eigen bijdrage (maatwerk). Wel kan de gemeente besluiten om het leefgeld geheel of ten dele in te trekken. Ontheemden hebben zelf de verantwoordelijkheid om aan de gemeente kenbaar te maken dat zij onevenredig zouden worden benadeeld door het innen van de eigen bijdrage en/of het intrekken van het leefgeld.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl