Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733630
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733630/1
Uitvoerings- en Handhavingsprogramma Fysieke Leefomgeving Gemeente Asten 2025
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Uitvoerings- en Handhavingsprogramma Fysieke Leefomgeving Gemeente Asten 20251. Inleiding
1.1 Aanleiding en achtergrond
In het Uitvoerings- en Handhavingsprogramma Fysieke Leefomgeving gemeente Asten 2025 (hierna: U&HP) zijn de voorgenomen werkzaamheden opgenomen op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving binnen de fysieke leefomgeving. Deze werkzaamheden worden ook wel de ‘VTH-taken’ genoemd. Vergunningverlening, toezicht en handhaving zijn belangrijke instrumenten om de veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid in de samenleving te borgen. Het U&HP is de concrete uitwerking van de Uitvoerings- en handhavingsstrategie (hierna: U&HS) en omschrijft op hoofdlijnen de inzet van capaciteit, instrumenten en bestuurlijke maatregelen.
1.2 Doel
Met dit programma wil het college van burgemeester en wethouders (hierna: het college) een goede programmatische en integrale invulling geven aan de uitvoerings- en handhavingstaken, waarbij mensen en middelen zo efficiënt mogelijk worden ingezet. De doelen en prioriteiten uit de U&HS worden vertaald in concrete acties per taakveld en gekoppeld aan de benodigde en beschikbare capaciteit. Om de uitvoering van dit programma te kunnen borgen, is een goede informatievoorziening van groot belang. Door te registreren en te rapporteren is het mogelijk om tussentijds bij te sturen en gesignaleerde knelpunten op te lossen. Dit wordt vastgelegd in een evaluatieverslag. Jaarlijks stelt het college het U&HP vast en wordt deze ter kennisname naar de gemeenteraad gestuurd. Met het vaststellen van dit document voldoen we aan de wettelijke verplichting om jaarlijks een U&HP vast te stellen.
1.3 Afbakening
Het U&HP gaat over de VTH-taken binnen onze gemeente voor zover deze betrekking hebben op het fysieke domein.
Het U&HP gaat niet over VTH taken die vallen onder:
- •
het sociaal domein
- •
(milieu)taken uitgevoerd door de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (hierna: ODZOB);
- •
brandveiligheidstaken uitgevoerd door de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (hierna: VRBZO).
1.4 Opbouw
In hoofdstuk 2 wordt het kader en het doel van het programma nader toegelicht. In hoofdstuk 3 staat de wijze van programmeren centraal en een toelichting op de taakbladen. Hoofdstuk 4 beschrijft de werkzaamheden binnen het taakveld uitvoering en handhaving. Hoofdstuk 5 beschrijft de benodigde en beschikbare capaciteit.
2. Kader en doel
Het proces vergunningverlening, toezicht en handhaving is aan wettelijke regels gebonden. In het Omgevingsbesluit zijn de wettelijke onderwerpen benoemd die betrekking hebben op de invulling van het U&HP. Centraal in het Omgevingsbesluit staat de beleidscyclus (zie figuur 1 BIG-8). De strekking van dit programma heeft met name betrekking op de onderste operationele cyclus. De U&HS heeft betrekking op de bovenste strategische cyclus. Het opstellen van een U&HP is een wettelijke verplichting.
Naast de verplichte onderwerpen staan er in het U&HP ook de taken met betrekking tot de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) en Bijzondere wetten. De APV is een gemeentelijke verordening die voorschriften geeft op het gebied van de openbare orde en veiligheid in de breedste zin van het woord. Inwoners, bedrijven en instellingen dienen jaarlijks klachten en/of meldingen bij de gemeente in met betrekking tot een breed scala aan onderwerpen. Veel van deze onderwerpen zijn geregeld in de APV.
In het kader van het Interbestuurlijk toezicht (hierna: IBT) ziet de provincie Noord-Brabant toe of het programma daadwerkelijk wordt opgesteld. Volgens het Omgevingsbesluit moet het uitvoeringsprogramma de volgende wettelijke onderwerpen bevatten:
- •
Een duidelijke verbinding met de gestelde prioriteiten en doelstellingen;
- •
Een weergave van welke werkzaamheden het komende jaar zullen worden verricht;
- •
Afstemming (zo nodig) met instanties die zijn belast met strafrechtelijke handhaving.
In het U&HP hanteren we de begrippen uit de U&HS.
3. Wijze van programmeren
Dit hoofdstuk geeft een toelichting op de manier waarop de uitvoeringstaken in gemeente Asten zijn geprogrammeerd. De werkzaamheden voor uitvoering en handhaving komen voort uit wettelijke ontwikkelingen en bestuurlijke thema’s (prioriteiten). We maken gebruik van onze strategieën uit de U&HS waarin het wettelijk kader en de werkwijze (toets- en toezichtskader) uitgebreid staat beschreven.
3.1 Ontwikkelingen
In 2025 wordt extra tijd besteed aan het gezamenlijk werken met gewijzigde processen en procedures als gevolg van de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. De impact van deze wetten staan, indien relevant, beschreven in de taakbladen.
3.2 Taakbladen
Om inzichtelijk te maken welke werkzaamheden wij het komende jaar gaan uitvoeren maken we gebruik van een format (taakblad). In elk taakblad wordt een vast aantal aspecten uitgewerkt die gebaseerd zijn op de (proces)eisen gesteld in de kwaliteitscriteria VTH. In de taakbladen wordt beschreven welke concrete activiteiten we gaan uitvoeren, hoe we dit gaan doen en welke capaciteit hiervoor benodigd is1. Ook geven we aan welke bijdrage we leveren aan de strategische doelstellingen uit de U&HS.
VOOBEELD Taakblad |
1. Toelichting taak |
Welke taken/activiteiten worden verricht? |
2. Prognose |
Een probleemanalyse voor Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) omvat verschillende elementen om een duidelijk beeld te krijgen van de problemen en risico’s die aangepakt moeten worden. Hier zijn enkele voorbeelden van belangrijke problemen:
Welke problemen/overtredingen doen zich voor en hoe vaak komen ze voor? Welke aandachtsveld/knelpunten zijn gesignaleerd? Als er sprake is van een hoge prioriteit uit de U&HS wordt deze hier beschreven nader beschreven.* |
3. Omvang taak en benodigde capaciteit |
Wat is de werkvoorraad of aanbod gestuurde activiteit van deze reguliere taak uitgedrukt in aantallen? Wat is de wijze van berekening van de uren om te komen tot een totaal benodigde capaciteit voor dit product? De verschillende producten/diensten van reguliere werkzaamheden zijn voorzien van een kengetal (uitgedrukt in uren): dit is een gemiddeld aantal uren dat benodigd is om één product te realiseren. Deze kengetallen zijn/blijven nog in ontwikkeling en zullen de komende jaren worden aangescherpt. Door het aantal producten te vermenigvuldigen met het kengetal, ontstaat een totaalbeeld van de verwachte benodigde uren. Voor bepaalde producten/diensten kunnen we geen aantal en/of kengetal inschatten; voor deze producten is volstaan met een totale urenraming. |
4. Indicatoren |
Welke indicatoren worden geregistreerd in het systeem en welke indicatoren zijn nog wenselijk? |
5. Koppeling met strategisch doel en subdoelstellingen |
Aan welk strategische doel van de U&HS levert de uitvoering van deze taak een bijdrage?** |
* De hoogste prioriteit uit de U&HS
- •
Handelen zonder of in strijd met de brandveiligheidseisen van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving
- •
Kamergewijze verhuur en illegaal huisvesten van arbeidsmigranten
- •
Wonen (tijdelijk/permanent) waar niet is toegestaan
- •
Parkeerexcessen en fout parkeren
- •
Handelen zonder of in strijd met exploitatievergunning vakantieparken
- •
Handelen en gebruik softdrugs/middelen gebruik (o.a. alcoholgebruik in de publieke ruimte)
- •
Ondermijning criminaliteit (o.a. fraude en witwassen)
- •
Overlast leefbaarheid (o.a. verwarde personen, overlastgevende of criminele groepen)
- •
Drugsafval (opruimen van drugsafval, toezicht op leegstaand panden, sluiten van woningen op basis van de wet Damocles)
- •
Handelen in strijd met de Wet goed verhuurderschap en/of de verhuurverordening
- •
Illegaal motorcrossen in het buitengebied
**Strategische doelstellingen uit de U&HS:
Uitvoeringskwaliteit diensten & producten
De uitvoeringskwaliteit van diensten en producten heeft betrekking op het waarborgen en bevorderen van de mate waarin een product voldoet aan juridische doelen (zoals geformuleerd in de relevante wet- en regelgeving en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur) en bijdraagt aan de omgevingsdoelen. Ook wel aangeduid als de inhoudelijke kwaliteit.
Uitvoeringskwaliteit diensten & producten |
|
Wat willen we bereiken? |
Wat gaan we ervoor doen? |
Borging uitvoeringskwaliteit van afgehandelde vergunning- en handhavingszaken. |
VV: We houden de werkprocessen op peil en stellen daar waar nodig bij. Dit gebeurt door frequent overleg binnen het taakveld vergunningen. LHV: Van de meest voorkomende processen maken we een werkbeschrijving en waar nodig richten we de zaaksystemen hierop in. Dit gebeurt door een projectmatig aanpak met de collega’s van team DIV, waarbij we gebruik maken van de reeds opgedane kennis bij vergunningverlening. |
Uniforme afhandeling van vergunning-, toezicht- en handhavingszaken. |
Actualiseren en actueel houden van (handboek met) werkprocessen en protocollen, door jaarlijks te screenen op actualiteit. Borging uitvoering door interne kwaliteitscontroles. Dit gebeurt door de VTH medewerkers binnen de werkoverleggen per domein. |
Waarborgen continuïteit van diensten en producten. |
De kwaliteitscriteria m.b.t. kritieke massa geactualiseerd houden en waar nodig verder uitwerken. Waar nodig acties ondernemen om te (blijven) voldoen aan deze criteria. Dit gebeurt door het jaarlijks uitvoeren van een kwaliteitsmeting en verwerken dit in het evaluatieverslag. |
Werken aan de kwaliteit van onze besluitvorming. |
We stimuleren het zelflerend vermogen van de organisatie als het gaat om de feedback die wij halen uit de bezwaar- en beroepschriften. Dit doen we door middel van intervisie tijdens de werkoverleggen. |
Dienstverlening
Dienstverlening heeft betrekking op het waarborgen en bevorderen van de manier waarop (in communicatie, snelheid, service) de organisatie met belanghebbenden (aanvragers, omgeving klagers, etc.) omgaat. Zoals in de toelichting op de VTH-visie is toegelicht werken wij vanuit de centrale kernwaarden; klachtgericht, flexibiliteit en omgevingsbewustzijn.
Dienstverlening |
|
Wat willen we bereiken? |
Wat gaan we ervoor doen? |
We willen dat initiatiefnemers zo optimaal mogelijk duidelijkheid moeten krijgen over de haalbaarheid van hun plannen in de fysieke leefomgeving en de vervolgprocedure. |
We gaan sturen op een goed vooroverleg voor een vergunningsaanvraag. |
De klanttevredenheid en efficiëntie van onze dienstverlening verbeteren. |
Door te handelen conform onze dienstverleningsnormen zoals het binnen twee werkdagen contact op te nemen en dit zorgvuldig vast te leggen in ons zaakssysteem, willen we zorgen voor transparante, betrouwbare en tijdige communicatie met onze klanten. Dit draagt bij aan een positieve klantbeleving, verhoogt het vertrouwen in onze organisatie en optimaliseert onze interne processen voor een betere servicekwaliteit. |
Een betrouwbare overheid zijn waarbij een belangrijk aspect is het effectief managen van de verwachtingen van inwoners en bedrijven. |
We geven in een vroegtijdig stadium de inwoners en bedrijven duidelijk en gedetailleerde informatie over aanvraagprocedures, vereiste documenten, criteria en tijdslijnen. Bij vergunningverlening vindt dit plaats in het vooroverleg, de intaketafel en de regionale omgevingstafel. Bij verzoeken van handhaving geven we aan wat de procedure is en wat ze kunnen verwachten. |
Financiën
Het thema Financiën heeft betrekking op de inzet van middelen in relatie tot de kwaliteit van de geleverde dienst
Financiën |
|
Wat willen we bereiken? |
Wat gaan we ervoor doen? |
Voldoende middelen en capaciteit |
Het zorgen voor voldoende personeel, financiën en technologische hulpmiddelen is belangrijk om taken effectief uit te kunnen voeren. Dit betekent dat er genoeg gekwalificeerd personeel moet zijn en dat de technologische ondersteuning up-to-date en functioneel moet zijn. De benodigde en beschikbare financiële en personele middelen voor de op basis van de gestelde doelen uit te voeren activiteiten inzichtelijk maken. |
4. Werkzaamheden uitvoering en handhaving
De uitvoeringstaken zijn gebaseerd op prioriteiten uit de U&HS en de probleemanalyse VTH.
Wij werken risicogestuurd conform de uitkomsten van de risicoanalyse. De eisen die aan de procescriteria worden gesteld zijn in de taakbladen nader uitgewerkt. Dit vormt de basis voor het stellen van prioriteiten en het formuleren van doelstellingen. Op deze manier kan de beschikbare capaciteit gerichter worden ingezet, namelijk daar waar de prioriteit het hoogst is. Hierdoor kan het college beter sturen op het behalen van de gestelde doelen met als gevolg dat de dienstverlening verbetert.
Bij een probleemanalyse vergunningen, toezicht en handhaving is het gebruikelijk om op basis van de gegevens van de voorafgaande jaren te analyseren. We houden de gegevens nauwkeurig bij met behulp van kengetallen die wij indien nodig aanpassen. De probleemanalyse dient tenminste 1 maal per 4 jaar te worden opgesteld en bestuurlijk vastgesteld en de risicoanalyse dient 1 maal per jaar te worden geactualiseerd op basis van monitoringsgegevens over naleefgedrag.
5. Beschikbare en benodigde personele capaciteit
De gemeente Asten hanteert voor de inzet van 1 fte een beschikbaar aantal declarabele uren van 1388 uren. Dit aantal uren bevat de effectieve inzet op inhoudelijke producten.
5.1 Beschikbare capaciteit
In onderstaande tabel wordt inzichtelijk gemaakt welke functies en personele capaciteit er voor Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving beschikbaar is:
Tabel Personele capaciteit
Onderdeel |
Functie |
Beschikbare formatie (in fte's) |
Vergunningen (Team Vergunningen) |
Administratieve ondersteuning |
1,08 |
Regiefunctionaris ODZOB |
0,89 |
|
Ondersteuning/applicatiebeheer |
1,00 |
|
Teamleider vergunningen |
0,33 |
|
Vergunningverlener APV |
2,23 |
|
Casemanagement omgevingsvergunningen |
3,58 |
|
Subtotaal |
9,11 fte |
|
Toezicht & Handhaving (Team Leefbaarheid, Handhaving en Veiligheid: LHV) |
Toezichthouders |
3,34 |
Boa |
2 |
|
Jurist LHV |
2,78 |
|
Administratief medewerker |
0,67 |
|
Teamleider LHV |
0,33 |
|
Subtotaal |
9,12 fte |
|
Totaal |
18,23 fte |
De gemeentelijke begroting biedt dekking voor de begrote formatie voor de uitvoering van dit programma:
Kostensoort |
In begroting gereserveerde bedrag |
Salariskosten vergunningen |
€ 739.312,-- |
Salariskosten LHV |
€ 739.279,-- |
De inzet van de applicatiebeheerder is organisatiebreed en specifiek 8 uur zijn gereserveerd voor de APV en Bijzondere wetten. Voor de Vergunningverlener APV geldt dat voor 4 uur de werkzaamheden voor de OR worden ingezet en een aantal uur gaat naar werkzaamheden voor de Algemene Begraafplaats en riolering. Deze uren kunnen worden gezien als niet declarabele uren.
Ook de taken die worden uitgevoerd door de medewerkers Leefbaarheid (en deel uit maken van het team LHV) dragen bij aan een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en zorgen voor het beperken van inzet op toezichts- en handhavingstaken. Deze vallen echter niet onder de uitvoering van specifieke VTH-taken en zijn daardoor niet meegenomen in beschikbare fte en benodigd fte.
In de taakbladen wordt in detail ingegaan of met de beschikbare capaciteit de werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Het totaal beschikbare fte is 18,23 en totaal aan beschikbare uren is afgerond naar 25.304 uren (18,23 fte x 1388 = 25303,24 declarabele uren) bepaalt het aantal beschikbare uren.
Uitbesteding
Een groot deel van de voornoemde VTH-taken worden door de teams Vergunningen en LHV en Vergunningen en Ruimte uitgevoerd. Specifieke uitvoeringstaken worden op basis van gemeenschappelijke regelingen door andere partners uitgevoerd en daarmee uitbesteed.
Dit gebeurt deels uit verplichting zoals bij de basistaken voor de ODZOB. Maar dit kan ook een eigen keuze betreffen. Dit laatste is bijvoorbeeld het geval bij de verzoektaken voor de ODZOB. De uitbesteding c.q. deelname aan gemeenschappelijke regelingen kosten geld. De hieraan verbonden uitgaven zijn opgenomen in de begroting. In de volgende paragrafen beschrijven we aan welke partners taken zijn uitbesteed en hoeveel middelen we daarvoor in de begroting gereserveerd hebben.
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant
De gemeentelijke taken op het gebied van milieu zijn uitbesteed aan de ODZOB.
Het gaat dan om advisering over en uitvoering van taken zoals vergunningverlening, toezicht en handhaving. De inzet van de ODZOB is geregeld in een Dienstverleningsovereenkomst en een werkprogramma. In de begroting is de inzet voor het werkprogramma opgenomen. Het werkprogramma 2025 is als losse bijlage aan dit U&HP toegevoegd. Als verzoektaak zijn onder andere de constructietoets en de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) meegenomen.
Voor de taken die wij door de ODZOB laten uitvoeren is een daarmee overeenstemmend bedrag in de gemeentelijke begroting opgenomen; het gaat hier om een vaste bijdrage:
Uitvoeringsorganisatie |
In begroting gereserveerde bedrag |
ODZOB |
€ 917.884,--* |
* Een gedeelte hiervan is ten behoeve van SSiB.
Samen sterk in het Buitengebied ( SSiB )
Samen sterk in het Buitengebied (SSiB) is een samenwerkingsverband tussen de Brabantse gemeenten, waterschappen, Openbaar Ministerie, politie en terreinbeheerders. Voor de groene taken zijn de boa’s ondergebracht bij de Omgevingsdienst Brabant Noord. De samenwerking richt zich op de aanpak van stroperij, wildcrossen en (drugs) afvaldumpingen. Een van de prioriteiten treft het illegaal crossen in de natuurgebieden van gemeente Asten.
Voor de taken die wij door SSiB laten uitvoeren is een daarmee overeenstemmend bedrag in de gemeentelijke begroting opgenomen; het gaat hier om een vaste bijdrage:
Uitvoeringsorganisatie |
In begroting gereserveerde bedrag |
Samen sterk in het buitengebied (SSiB) |
€ 12.253,-- |
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
Vele gemeentelijke taken op het gebied van brandveiligheid zijn uitbesteed aan de brandweer. Het gaat dan om advisering bij vergunningverlening en handhaving en het uitvoeren van controles. De inzet van de brandweer is geregeld in het Basistakenpakket. De afspraken worden vastgelegd in het jaarlijkse uitvoeringsprogramma. In de begroting zijn deze werkzaamheden opgenomen.
Voor de taken die wij door de VRBZO laten uitvoeren is een daarmee overeenstemmend bedrag in de gemeentelijke begroting opgenomen; het gaat hier om een vaste bijdrage:
Uitvoeringsorganisatie |
In begroting gereserveerde bedrag |
VRZBO |
€ 1.097.282,-- |
Peelland interventieteam (PIT)
Ondermijnende criminaliteit heeft de prioriteit in onze gemeente. Hiervoor maken we gebruik van Peelland Interventie Team (PIT). PIT speelt een belangrijke rol bij de integrale aanpak van de ondermijnende criminaliteit, handhavingsknelpunten en bij overlast. Het PIT is een interventieteam onder de regie van de gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek en Someren waarbij de aansturing op één centraal punt ligt.
Onder de regie van PIT zijn er regelmatig controles bij panden en locaties waarvan sterk het vermoeden bestaat dat er sprake is van misstanden of niet voldoen aan wet- en regelgeving. Het team kijkt naar brandveiligheid, boekhouding, illegale bewoning, vergunningen, inschrijving Basisregistratie Personen (BRP), mensenhandel, prostitutie, drugs, sociale zekerheidsfraude en andere overtredingen. Het PIT werkt nauw samen met zorg- en welzijnsinstanties om ervoor te zorgen dat herhaling wordt voorkomen.
Het PIT gebruikt en verwerkt persoonsgegevens ten behoeve van de onderzoeken die het team doet naar mogelijke misstanden in de Peelregio. Het Peelland Interventie Team bestaat uit zes gemeenten, politie Oost-Brabant, de Afdeling Vreemdelingen Identificatie Mensenhandel (AVIM), Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) en Senzer. Zij werken nauw samen met de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW), de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), Enexis, GGD, UWV, de Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) en de Belastingdienst. Daarnaast staat het team in nauw contact met het Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC) en de Taskforce Brabant Zeeland. De gemeentelijke toezichthouders leveren jaarlijks een bijdrage aan de controles.
5.2 Benodigde personele capaciteit
Voor de uitvoering van voorgenomen VTH taken zijn de volgende uren in kaart gebracht:
Nr |
Taakbladen Vergunningen |
Benodigd uren |
Benodigd fte |
1 |
Informatieverstrekking en voorlichting |
3.260 |
2,35 |
2 |
Omgevingsvergunningen/meldingen op basis van de Omgevingswet |
3.308 |
2,38 |
3 |
Vergunningen/meldingen op basis van de APV en Bijzondere wetten |
2.655 |
1,91 |
4 |
Juridische aspecten vergunningen |
1.100 |
0,79 |
Totaal benodigd Vergunningen |
10.323 |
7,43 |
Nr |
Taakbladen Toezicht en Handhaving |
Benodigd uren |
Benodigd fte |
5 |
Toezicht en handhaving op verleende omgevingsvergunningen/meldingen |
1.325 |
0,95 |
6 |
Toezicht (n.a.v. klacht/melding, eigen constatering of handhavingsverzoek) |
3.377 |
2,43 |
7 |
Toezicht op basis van de APV en Bijzondere wetten |
2.032 |
1,46 |
8 |
Juridische aspecten handhaving |
2.420 |
1,74 |
Totaal benodigd Toezicht en Handhaving |
9.154 |
6,58 |
Nr |
Taakbladen Overig |
Benodigd uren |
Benodigd fte |
9 |
Algemene ondersteuning VTH |
||
Vergunningen |
3.000 |
2,16 |
|
Toezicht en Handhaving |
3.750 |
2,70 |
|
Totaal benodigd Overig |
6.750 |
4,86 |
5.3 Conclusie beschikbaar en benodigde capaciteit
Voor de uitvoering van alle werkzaamheden binnen VTH zijn afgerond 25.304 uren beschikbaar. Dit staat gelijk aan 18,23 fte. Voor de uitvoering van alle werkzaamheden is er onvoldoende capaciteit. Er is een tekort van 0,67 fte. Dit tekort wordt deels met inhuur opgelost.
Benodigd (in uren) |
Benodigd fte (1 fte= 1388 uur) |
Beschikbaar (in uren) |
Beschikbaar fte (1 fte = 1388 uur) |
Verschil |
|
Vergunningen |
13.323 |
9,60 |
12.645 |
9,11 |
0,49- |
Toezicht en Handhaving |
12.904 |
9,30 |
12.659 |
9,12 |
0,18- |
Totaal fte benodigd versus beschikbaar |
26.227 |
18,90 |
25.304 |
18,23 |
0,67- |
Bijlagen Taakbladen
Voor het uitwerken van werkzaamheden gebruiken we een format (taakblad). In de taakbladen wordt beschreven welke concrete activiteiten we precies gaan uitvoeren, hoe we dit gaan doen en welke capaciteit hiervoor benodigd is.
De volgende werkzaamheden worden per taakblad uitgewerkt:
- 1.
Informatieverstrekking en voorlichting
- 2.
Omgevingsvergunningen/meldingen op basis van de Omgevingswet
- 3.
Vergunningen/meldingen op basis van de APV en Bijzondere wetten
- 4.
Juridische aspecten vergunningverlening
- 5.
Toezicht op verleende omgevingsvergunningen/meldingen
- 6.
Toezicht (n.a.v. klacht/melding, eigen constatering of handhavingsverzoek)
- 7.
Toezicht en handhaving op basis van APV en Bijzondere wetten
- 8.
Juridische aspecten handhaving
- 9.
Algemene ondersteuning VTH
Ondertekening
Bijlage 1 Informatieverstrekking en voorlichting
Taakblad 1: Informatieverstrekking en voorlichting |
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Bij het uitvoeren van deze taken passen we de communicatie/preventiestrategie uit onze U&HS toe. We zetten verschillende communicatie-instrumenten in om initiatiefnemers sneller duidelijkheid te geven over de haalbaarheid van hun plannen in de fysieke leefomgeving, waaronder:
De klantgerichte aanpak beschreven in onze U&HS is bepalend voor de wijze waarop we deze taken uitvoeren. Dit betekent dat wij ons inzetten voor duidelijke communicatie over de criteria voor vergunningverlening, de procedures van toezicht, en de gronden voor handhaving. Dit omvat helderheid in de verwachtingen, processen en uitkomsten, waarmee we niet alleen voldoen aan de behoeften van onze gemeenschap maar ook een fundament van vertrouwen en begrip bouwen. Een initiatief kan rekenen op medewerking vanuit de gemeente als het bijdraagt aan het behoud of het versterken van de kwaliteiten uit onze omgevingsvisie. We stimuleren initiatiefnemers om een omgevingsdialoog te voeren waarbij belanghebbenden worden betrokken. We bieden een handreiking aan voor de omgevingsdialoog die stappen bevat om dit proces te structureren. We geven in een vroegtijdig stadium de inwoners en bedrijven duidelijk en gedetailleerde informatie over aanvraagprocedures, vereiste documenten, criteria en tijdslijnen. Bij vergunningverlening vindt dit plaats in het vooroverleg, de intaketafel en de regionale omgevingstafel. Bij verzoeken van handhaving geven we aan wat de procedure is en wat ze kunnen verwachten. |
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt komend jaar gezien als tussenjaar. In 2025 zal veel extra tijd worden besteed aan het gezamenlijk werken met gewijzigde processen en procedures, een andere systematiek en terminologie, maar ook een nieuwe manier van denken. Daarnaast verwachten wij doordat de Omgevingswet van kracht is een hogere werkvoorraad en het daarmee samengaan van een te verwachten hoge werkdruk. Door het behandelen van informatieverzoeken en het voeren van vooroverleggen kunnen we het aantal niet ontvankelijke of niet vergunbare omgevingsvergunningaanvragen reduceren. Op dit moment worden de informatieverzoeken nog niet apart geregistreerd. Ons streven is om dit in 2025 op te nemen in de werkprocessen. De opgenomen cijfers zijn indicatief. |
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Voor dit taakblad zijn de verwachte aantallen hieronder weergegeven (Voor de informatieverzoeken geldt dat we een schatting hebben gemaakt. Het komend jaar gaan we deze registreren):
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
We leveren door het uitvoeren van deze taken een bijdrage aan het strategische doel dienstverlening en de volgende specifieke subdoelstellingen uit de U&HS:
|
Bijlage 2 Omgevingsvergunningen/meldingen op basis van de Omgevingswet
Taakblad 2: Omgevingsvergunningen/meldingen op basis van de Omgevingswet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Omgevingsvergunningen/meldingen:Het behandelen van aanvragen omgevingsvergunning/melding voor de activiteiten bouw en omgevingsplanactiviteit. De taak vangt aan met de ontvangst van de aanvraag en wordt afgerond door:
Nadere toelichting Bibob-toetsing: Bij een vergunningaanvraag kunnen wij een Bibob-toetsing uitvoeren. Een Bibob-toetsing (Wet Bibob) is een instrument dat wordt gebruikt door overheidsinstanties in Nederland om te beoordelen of een aanvrager betrokken is bij criminele activiteiten of dat de vergunning wordt aangevraagd voor het faciliteren van criminele activiteiten. Bibob staat voor 'Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur'. Als uit de Bibob-toetsing blijkt dat er ernstige vermoedens zijn van criminele betrokkenheid, kan de vergunning worden geweigerd, ingetrokken of onder voorwaarden worden verleend. De Bibob-toetsing biedt overheidsinstanties een juridisch kader om beslissingen te nemen op basis van integriteitsrisico's en draagt zo bij aan het voorkomen van ondermijning van de samenleving door criminele activiteiten. De casemanager toetst aan het Bibob-beleid en indien dit van toepassing is dan wordt de inhoudelijke toetsing uitgevoerd door de medewerker veiligheid. We handelen conform de vergunningen- en meldingenstrategie uit de U&HS en de reguliere toetsing van aanvragen van de activiteit bouw vindt plaats conform de toetsmatrix. Bij de toetsing van aan het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl), de beoordeling van bouwconstructies en de beoordeling van aanvragen waar bouwfysica een rol speelt maken wij gebruik van de diensten van de omgevingsdienst (ODZOB). Voor de beoordeling brandveiligheid vragen we bij vooraf afgesproken categorieën advies aan de veiligheidsregio (VRBZO). Met het uitbesteden van deze taken voldoen we aan de kwaliteitscriteria eisen. We maken gebruik van de omgevingsdienst en de veiligheidsregio omdat zij beschikken over gespecialiseerde kennis en expertise op het gebied van milieu en (brand)veiligheid. Dit zorgt ervoor dat taken efficiënt en effectief worden uitgevoerd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bouwwerken moeten passen in hun omgeving en mogen geen gevaar opleveren voor de veiligheid en gezondheid van bewoners en gebruikers. Het (ver)bouwen en gebruik van woningen en andere gebouwen is daarom aan regels gebonden. Alle bouwwerken moeten aan die regels voldoen. In de omgevingsanalyse van de U&HS is terug te lezen dat wij de komende jaren een bouwopgave hebben van 500 woningen. We verwachten in 2025 bouwontwikkelingen zoals het Loverbos, woningbouw Ommel en herontwikkeling van het winkelcentrum Midas en Nobis. Naast de bouwopgave verwachten wij ook een stijging van de pre mantelzorgactiviteit vanwege vaststellen van het mantelzorgbeleid. Vanwege de onzekerheid van de in inwerkingtreding van de verbouwactiviteiten onder de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) verwachten wij dat er mogelijk meer aanvragen zijn. We gaan nu uit van de inwerkingtreding van deze categorie op 1 juli 2025. Vanwege het inrichten van het VTH applicatie systeem hebben we een globale indeling gemaakt van het aantal activiteiten. In een volgend uitvoeringsprogramma willen we het onderscheid in activiteiten uitbreiden. Ook willen we in 2025 bij informatieplichten beter inzicht verkrijgen in de verschillend informatieplichten en dit verwerken in het proces. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
In de U&HS zijn meest voorkomende vergunningen (waaronder ook meldingen en ontheffingen worden begrepen) nader toegelicht. Voor dit taakblad zijn de verwachte aantallen hieronder weergegeven:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling waarbij we hebben geformuleerd dat wij werken vanuit de bedoeling (altijd het uiteindelijke doel van onze acties in het oog houden en hierop sturen.) We zijn vastbesloten om een klantgerichte benadering te hanteren in al onze activiteiten. |
Bijlage 3 Vergunningen/meldingen op basis van de APV en Bijzondere wetten
Taakblad 3: Vergunningen/meldingen op basis van de APV en Bijzondere wetten |
|||||
|
|||||
Op het terrein van Algemene Plaatselijke Verordening en Bijzondere wetten is afgifte van diverse vergunningen mogelijk. Behalve vergunningen worden er ook de nodige ontheffingen verleend en meldingen afgehandeld. Onder Bijzondere wetten verstaan we in dit kader: o.a. de Alcoholwet, Wet goed verhuurderschap en de verhuurverordening, Wet op de kansspelen, Opiumwet, beleidsregels Standplaatsvergunning, Algemene Plaatselijke Verordening, RVV1990, Wegenverkeerswet, Wet Luchtvaart, Verordening Winkeltijden Asten, Evenementenbeleid, Horecabeleid, Beleidsregel ruimtelijk toetsingskader huisvesting arbeidsmigranten gemeente Asten 2024, wet Bibob, Wet basisregistratie persoonsgegevens en de Wet op de lijkbezorging.
|
|||||
|
|||||
Op dit moment worden de informatieverzoeken nog niet apart geregistreerd. Ons streven is om dit in 2025 op te nemen in de werkprocessen. De opgenomen cijfers zijn indicatief. De vergunningverleners APV zijn actief betrokken bij opstellen, leveren input voor het actualiseren van nadere regels terrassen, het evenementenbeleid en mogelijk het standplaatsenbeleid. In verband met capaciteit wordt in 2025 de inhuurkracht die de beleidsstukken herziet voortgezet om dit te realiseren. In 2025 verwachten we een stijging van de exploitatievergunning (op grond van artikel 2:28 APV) en alcoholwetvergunningen omdat deze mogelijk herzien moeten worden als gevolg van het vaststellen van het nieuwe Horecabeleid. Ook voorzien we in 2025 een stijging van het aantal exploitatievergunningen huisvesting arbeidsmigranten (op grond van artikel 2:81 APV) als gevolg van het vaststellen van onze “beleidsregel ruimtelijk toetsingskader huisvesting arbeidsmigranten”. De Wet goed verhuurderschap is op 1 juli 2023 in werking getreden en heeft tot doel de kwaliteit van huurwoningen te verbeteren en ongewenste verhuurpraktijken tegen te gaan. Deze wet heeft betrekking op verhuur van woningen en stelt eisen aan verhuurders. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van uw verplichtingen als verhuurder. Gemeenten kunnen in aanvulling op de landelijke regels voor goed verhuurderschap een verhuurverordening invoeren. Deze verordening bevat een verbod om te verhuren zonder verhuurvergunning. Als een verhuurder woon- of verblijfsruimte wil verhuren, moet hij of zij een vergunning aanvragen bij de gemeente. De verhuurvergunning is persoonsgebonden en gericht op het gedrag van de verhuurder. Op dit moment zijn er nog geen meldingen bij het meldpunt Wgv binnengekomen. Mochten deze meldingen binnenkomen dan worden deze afgehandeld door het team LHV. Zij verricht het toezicht en handhaving hierop. Tijdens de controles arbeidsmigranten wordt gelet op naleving van de Wgv. |
|||||
|
|||||
Voor dit taakblad zijn de verwachte aantallen hieronder weergegeven: |
|||||
|
|||||
Activiteiten APV en Bijzondere wetten |
Aantal (omvang) |
Kengetal (in uren) |
Prognose 2025 uren per type |
Benodigd fte per type |
|
informatieverzoeken |
250 |
1 |
250 |
0,18 |
|
melding APV/Bijzondere wetten |
89 |
3 |
267 |
0,19 |
|
vergunning APV/Bijzondere wetten |
136 |
12 |
1.632 |
1,18 |
|
ontheffing APV/Bijzondere wetten |
10 |
2 |
20 |
0,01 |
|
verklaring van geen bezwaar APV |
10 |
1 |
10 |
0,01 |
|
alcoholwetvergunning |
6 |
10 |
60 |
0,04 |
|
exploitatievergunning (horeca 2:28 APV) |
8 |
16 |
128 |
0,09 |
|
exploitatievergunning |
10 |
16 |
160 |
0,12 |
|
(huisvesting arbeidsmigranten 2:81 APV) |
|||||
verhuurvergunning |
8 |
16 |
128 |
0,09 |
|
Totaal benodigd aantal uren/fte |
2.655 |
1,91 |
|||
Onder vergunning APV/Bijzonder wetgeving vallen met name de evenementenvergunningen. Het kan ook gaan om een collectevergunning en/of melding of aankondigingsborden. |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling waarbij we hebben geformuleerd dat wij werken vanuit de bedoeling (altijd het uiteindelijke doel van onze acties in het oog houden en hierop sturen.) We zijn vastbesloten om een klantgerichte benadering te hanteren in al onze activiteiten. |
Bijlage 4 Juridische aspecten vergunningverlening
Taakblad 4: Juridische aspecten vergunningverlening |
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Een jurist die gespecialiseerd is in vergunningverlening heeft verschillende taken en verantwoordelijkheden om ervoor te zorgen dat het vergunningsproces juridisch correct en in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving verloopt. Deze taak betreft:
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
We werken aanbodgestuurd zowel bij de behandeling van de procedures als bij het geven van juridisch advies. Vooraf is niet te voorspellen tegen welk besluit een bezwaar en/of beroep wordt ingediend. In het team Vergunningen voert een jurist vergunningverlening deze taken uit. |
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Voor dit taakblad zijn de verwachte aantallen hieronder weergegeven: |
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
We leveren door het uitvoeren van deze taken een bijdrage aan het strategische doel dienstverlening en de volgende specifieke subdoelstellingen uit de U&HS:
|
Bijlage 5 Toezicht op verleende omgevingsvergunningen/meldingen
Taakblad 5: Toezicht op verleende omgevingsvergunningen en meldingen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nadat een omgevingsvergunning is verleend of een melding is beoordeeld, wordt er toezicht uitgevoerd volgens het niveau dat is vastgelegd in onze toezichtstrategie/meldingenstrategie en Wkb-beleid. Toezicht bouwen: Zodra een vergunning is verleend of een melding is gedaan, houdt de gemeente toezicht op de naleving van de omgevingsvergunning en de wet- en regelgeving. Met bouwtoezicht wordt beoogd het naleven van de bouwregelgeving op de bouwplaats en in de bebouwde omgeving (bouwhandhaving), zodat de bouwkwaliteit en leefbaarheid worden behouden. De prioritering bepaalt de frequentie, diepgang van de controle en het vervolgtraject (zie toezichtstrategie). Toezicht brandveilig gebruik: Gemeentelijke toezichthouders, vaak in samenwerking met de brandweer, controleren of het gebruik van een gebouw voldoet aan de brandveiligheidseisen. Bij overtredingen, zoals het niet indienen van een gebruiksmelding of het indienen van een onvolledige melding, kan de gemeente handhavend optreden. De gemeente Asten heeft een toezichthouder die controles uitvoert op het brandveiligheid gebruik van gebouwen. Hierbij gaat het met name om controles op vluchtroutes en de keuring van blusmaterialen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uit de prioritering van de U&HS komt dat het handelen zonder of in strijd met de brandveiligheidseisen van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving de hoogste prioriteit heeft. Dit betekent dat wij bij het uitvoeren van het regulier toezicht tijdens de realisatiefase de eisen op brandveiligheid intensief controleren om onveilige en/of ongezonde situaties te voorkomen. We trekken hierbij samen op de veiligheidsregio. De veiligheidsregio pakt signalen op, houdt periodiek toezicht en de stelt de waarschuwingsbrief op (inclusief hercontrole). De controles uit het handhavingsuitvoeringsprogramma van de VRBZO zijn de laatste jaren niet conform dat programma uitgevoerd. Komend jaar gaan we in het overleg met de veiligheidsregio dit te verbeteren. Zoals in het taakblad omgevingsvergunning al is beschreven hebben we een bouwopgave van 500 woningen. Bij de bouw van deze woningen gaan we toezicht houden op de afgegeven vergunningen. We zien een stijging van het aantal pre-mantelzorgwoningen. Een pré-mantelzorgwoning is een woning die je kunt plaatsen en bewonen voordat er daadwerkelijk sprake is van een mantelzorgsituatie. Het idee is dat je alvast dichtbij je naaste kunt wonen voor wie je later denkt te gaan zorgen. Hiervoor is een vergunning nodig. Het toezicht op de pre-mantelzorgwoningen heeft daarom een hoge prioriteit gekregen. We hebben hier nog geen beleid voor. Dit gaat in de loop van 2025 worden geschreven. We gaan handelen volgens dit beleid als het is vastgesteld. Het toezicht op de andere omgevingsvergunningen hebben een gemiddelde prioriteit gekregen en worden regulier opgepakt. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voor dit taakblad zijn de verwachte aantallen hieronder weergegeven:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
We leveren door het uitvoeren van deze taken een bijdrage aan het strategische doel basis op orde en uitvoeringskwaliteit en de volgende specifieke subdoelstellingen uit de U&HS:
|
Bijlage 6 Toezicht (n.a.v. klacht/melding, eigen constatering of handhavingsverzoek)
Taakblad 6: Toezicht (n.a.v. klacht/melding, eigen constatering of handhavingsverzoek) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onze toezichthouders werken volgens de toezichtstrategie die is vastgelegd in de U&HS en voeren integrale controles uit. Dit houdt in dat de toezichthouder controleert of bedrijven en particulieren zich houden aan de regels en voorschriften die zijn vastgelegd in het omgevingsplan en vergunningen. Het gaat hier om het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met het omgevingsplan zonder dat hiervoor omgevingsvergunning is verleend om af te wijken van het omgevingsplan zowel in de bebouwde kom als in het buitengebied, waarbij tegelijkertijd aandacht wordt besteed aan mogelijke strafbare activiteiten (hennepkwekerijen, productie van synthetische drugs, etc.) in lege loodsen e.d. In de gemeente Asten wordt met thema’s gewerkt waarbij de programmatische aanpak wordt toegepast. Hierbij wordt het geheel integraal bekeken om bevoegdheden effectief in te zetten. De toezichthouders werken vaak samen met andere instanties om de naleving te controleren en te handhaven, zoals de politie, veiligheidsregio, omgevingsdienst en andere gemeenten. Dit kan bestaan uit preventief toezicht, interventies met het Peelland Interventie Team (PIT) en/of inspanningen voor leefbaarheid/openbare orde. Voorbeelden van deze aanpak zijn de revitalisering van recreatieve locaties, interventies tegen ondermijning door PIT, vrijkomende agrarische bebouwing, preventie van vermindering of verslechtering van de leefbaarheid, preventie van overlast door verwarde personen en aanpak van overlast door hangjongeren. Hiervoor wordt nauw samengewerkt tussen toezicht en handhaving, politie, beleid, sociaal team en PIT, zodat toezicht en handhaving zo effectief mogelijk is. Wanneer een programmatische aanpak noodzakelijk is en de uitvoering uit het programma onvoldoende is, wordt een apart voorstel voor gemaakt. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bij de uitvoering van deze integrale controles hebben we aandacht voor de in de U&HS gestelde prioriteiten. Onze aandachtspunten betreffen:
Illegale bewoning geven problemen met betrekking tot veiligheid, gezondheid en de algemene woonkwaliteit en een aantasting van de leefbaarheid. Illegale bewoning kan leiden tot overbevolking in woningen, waarbij de veiligheid en gezondheid van bewoners in het gedrang komen en tot intensiever gebruik van gronden. Dit kan resulteren in brandgevaar door overbelaste elektrische systemen, gebrek aan nooduitgangen, onvoldoende ventilatie en sanitaire voorzieningen, enzovoort. Ook kunnen de hygiënische omstandigheden verslechteren door een te hoog aantal bewoners in een beperkte ruimte. Ook kan de woonkwaliteit worden aangetast. Vaak worden kamers in illegale verhuur niet onderworpen aan de normen en voorschriften die gelden voor legale accommodaties. Dit kan leiden tot slechte woonomstandigheden, zoals gebrekkige isolatie, geluidsoverlast, gebrek aan privacy, enzovoort. Illegale bewoning kan de leefbaarheid van woonwijken en buurten aantasten. Bewoners klagen soms over verhoogde geluidsoverlast, verminderde parkeermogelijkheden, verstoring van de sociale cohesie en de aantrekkelijkheid van de buurt. Deze problemen hebben directe gevolgen voor de veiligheid en het welzijn van de bewoners en kunnen ook een negatieve invloed hebben op de kwaliteit van leven in de gemeente. Ook houden we toezicht, waar nodig, en treden we handhavend op tegen permanent wonen op kampeerterreinen en vakantieparken. Brandveiligheid, gevaren voor de volksgezondheid (overbewoning) en onrechtmatige inschrijvingen worden altijd opgepakt. In 2025 blijven we controles thematisch handhaven. We gaan toezien of de kamergewijze verhuur in overeenstemming is met wet- en regelgeving. Dit gebeurt in twee delen: De opsporing en handhaving van illegale kamerverhuur én de controle op de (tijdelijke) vergunning en handhaving van de (tijdelijke) vergunning. De panden worden gecontroleerd op strijdigheden omgevingsplan, Besluit bouwwerken leefomgeving, APV en lokaal beleid. We handelen op grond van onze “b eleidsregel ruimtelijk toetsingskader huisvesting arbeidsmigranten”. We treden op tegen overtredingen van de wet goed verhuurderschap en/of verhuurverordening.Dit omvat praktijken zoals het vragen van te hoge huren, discriminatie bij verhuur en het niet onderhouden van woningen. Dit soort gedrag schaadt huurders en draagt bij aan ongelijkheid op de woningmarkt. Gemeenten hebben een belangrijke rol in de handhaving van de normen die deze wet voorschrijft. Deze handhavingstaken zijn nieuw en vormen een aanvullende verantwoordelijkheid voor gemeenten. Ook in 2025 gaan deze meldingen en vergunningen extra capaciteit kosten. BRP en BAG In de bovenstaande aanpak speelt de Basisregistratie Personen (BRP) een belangrijk rol bij het identificeren en aanpakken van illegale bewoning en kamerverhuur. Het BRP is een waardevolle bron van informatie voor autoriteiten bij het identificeren, onderzoeken en aanpakken van illegale bewoning. Het stelt hen in staat om nauwkeurig te achterhalen wie er op een bepaald adres woont en om gepaste maatregelen te nemen om de naleving van de huisvestingswetgeving te handhaven. De gemeente stelt gegevens over adressen en gebouwen centraal beschikbaar via de Landelijke Voorziening BAG, wij zijn bronhouder. De registraties en controles van de BAG worden gedaan door de Team LHV. Die taken omvatten onder meer:
De uitvoering van de taken van de BRP en de BAG kan samenlopen met de prioritaire onderwerpen maar dat hoeft niet. De werkzaamheden hebben een lage prioriteit en zullen ook op die wijze worden uitgevoerd. Afhandelen meldingen Naast de prioritaire onderwerpen, BRP en BAG, houden we meldingsgestuurd toezicht op de naleving van het omgevingsplan. Meldingsgestuurd toezicht houden betekent dat toezichthouders hun controles en handhavingsacties baseren op meldingen van burgers, bedrijven of andere instanties. In plaats van routinematige inspecties, richten toezichthouders zich op specifieke situaties die zijn gemeld als mogelijk problematisch. Dit type toezicht is reactief en gericht op het snel en effectief aanpakken van geconstateerde problemen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voor dit taakblad zijn de verwachte aantallen hieronder weergegeven:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
We leveren door het uitvoeren van deze taken een bijdrage aan het strategische doel basis op orde en uitvoeringskwaliteit en de volgende specifieke subdoelstellingen uit de U&HS:
|
Bijlage 7 Toezicht en handhaving op basis van APV en Bijzondere wetten
Taakblad 7 Toezicht en handhaving op basis van de APV en Bijzondere wetten |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Handhaving van het openbaar gebied vraagt om een toeziend oog en waar nodig handhavende of corrigerende acties. De boa2 houdt toezicht op de openbare ruimte. Dit varieert van surveillance in alle wijken, gebieden en parken. Hierbij controleert de boa of voorgeschreven regels in lokale verordeningen en landelijke wetgeving worden nageleefd. Daarbij levert de boa zo een belangrijke bijdrage aan de veiligheid en leefbaarheid van onze gemeente. Boa’s dragen doorgaans een uniform met herkenbaar insigne en doen het werk per auto, fiets of lopend. Dit bevordert de zichtbaarheid op straat. Voor het efficiënt en effectief uitoefenen van taken van de boa, is het van belang dat hij samenwerkt met zowel interne als externe relaties (bijv. de politie, de ODZOB, toezichthouder etc.). De taken van de boa zijn onder te verdelen in twee categorieën:
Hieronder staan de werkvelden met een onderverdeling:
Het werkterrein van de boa is zeer divers. De afhandeling van meldingen neemt een groot gedeelte van de tijd in beslag en de resterende tijd wordt gebruikt voor preventie door surveillance. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voor het jaar 2025 verwachten een ongewijzigde werkvoorraad. We hebben daarbij als aandachtspunten, voortkomend uit de prioritering:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vanwege de diversiteit in de werkvelden hebben we geen kengetal opgenomen maar een prognose van het totaal uren per werkveld.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling waarbij we hebben geformuleerd dat wij werken vanuit de bedoeling (altijd het uiteindelijke doel van onze acties in het oog houden en hierop sturen.) We zijn vastbesloten om een klantgerichte benadering te hanteren in al onze activiteiten. |
Bijlage 8 Juridische aspecten handhaving
Taakblad 8: Juridische aspecten handhaving |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Over het algemeen draagt de jurist handhaving bij aan het behoud en de bescherming van de fysieke leefomgeving en zorgt ervoor dat individuen, bedrijven en organisaties zich houden aan de geldende wet- en regelgeving om de veiligheid en duurzaamheid van de samenleving te waarborgen. Deze taak betreft:
We handelen conform de LHSO en de strategie voor handhavingsverzoeken en meldingen. De LHSO gaat uit van het principe zo licht mogelijk starten met ingrijpen, gericht op herstel en het vervolgens inzetten van zwaardere middelen wanneer naleving uitblijft. De toezichthouders, boa’s en juristen van de gemeente Asten bepalen het in te zetten sanctiemiddel met behulp van de interventiematrix. Er wordt in principe gekozen voor de minst zware (combinatie van) interventie(s) uit de matrix, tenzij de toezichthouder, boa of jurist motiveert dat in de betreffende situatie een andere (combinatie van) interventie(s) passender is. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
We werken aanbodgestuurd zowel bij de behandeling van de procedures als bij het geven van juridisch advies. Vooraf is niet te voorspellen tegen wel besluit een bezwaar wordt ingediend. In het team LHV voeren de juristen handhaving deze taken uit. Door het ontbreken van senioriteit bij de vaste medewerkers huren wij in 2025 een senior jurist in die de junioren begeleidt en die het voortouw neemt bij complexe zaken. In 2024 zijn we gestart met het wegwerken van achterstanden in het aantal handhavingszaken. Deze lijn zetten wij in 2025 voort om de kwaliteit te kunnen waarborgen. We zijn in 2024 gestart met zaakgericht werken en dit zal ook in 2025 nog verder geoptimaliseerd worden. Dit gaat ook in 2025 extra capaciteit vergen. Daarbij heeft het standaardiseren en het maken van sjablonen voor handhavingszaken van voornemen tot invordering prioriteit. We verwachten ook in 2025 nog een voorzetting van de handhavingsactie op de vakantieparken. Deze uren zijn verwerkt in het taakblad projecten. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voor dit taakblad zijn de verwachte aantallen hieronder weergegeven:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
We leveren door het uitvoeren van deze taken een bijdrage aan het strategische doel dienstverlening en de volgende specifieke subdoelstellingen uit de U&HS: Een betrouwbare overheid. |
Bijlage 9 Algemene ondersteuning VTH
Taakblad 9: Algemene werkzaamheden VTH |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naast de reguliere taken zijn ook andere taken relevant voor een goede uitvoering van de VTH-taken, zie hieronder de taakomschrijving van Algemene Werkzaamheden.
Bedrijfsvoering: Dit omvat allerlei werkzaamheden in het kader van bedrijfsvoering, niet zijnde bedrijfsvoering die specifiek in een andere categorie terugkomt. Voorbeelden van bedrijfsvoering binnen deze categorie zijn: planning en controlecyclus, budgetbeheer, voorbereidingen portefeuillehoudersoverleg, alle structurele werkoverleggen van teamleden, legescontrole en nota administreren. Hieronder verstaan we ook het bijhouden van juridische ontwikkelen en training en opleiding. Deze taken worden door verschillende medewerkers uitgevoerd. De jurist handhaving is in eerste instantie belast met het opstellen van de VTH-documenten. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kwaliteitszorg VTH De wetgever stelt hoge eisen aan de kwaliteit van de uitvoering van VTH taken. Hiervoor gelden wettelijke procescriteria die stelt dat de organisatie tijdig en volledig aan die kwaliteitscriteria dient te voldoen en ook blijft voldoen. Voor een kleine gemeente als Asten is het een pittige klus om de cyclus rond te krijgen. Procesinrichting en informatiebeheer (rapportages en inrichting PowerBrowser) VTH breed is data van belang voor o.a. het opstellen van het uitvoeringsprogramma, het monitoren/evalueren in hoeverre dit uitvoeringsprogramma (en daarmee de beleidsmatige doelen) behaald worden en voor sturingsdoeleinden zoals het bijstellen van het programma, beleid en/of middelen. Met de overgang naar de nieuwe vakapplicatie PowerBrowser en vanwege knelpunten in de techniek en capaciteit, was in 2022 en 2023 niet alle benodigde data beschikbaar en werd tussentijdse monitoring/rapportages en daarmee de aansturing belemmerd. Voor 2025 staat dan ook op het programma om de nieuwe vakapplicatie verder in te richten en dit in de organisatie te implementeren, zodat de benodigde data tijdig en zo mogelijk ook automatisch (op gezette tijden) gegeneerd kan worden. Dit betekent onder meer dat het systeem verder technisch ingericht wordt en beter aansluit op de werkprocessen die we uitvoeren, er een uniforme werkwijze voor de registratie wordt afgesproken en vastgelegd in werkprocessen, er systeemchecks plaatsvinden op ontbrekende gegevens, hierop gestuurd wordt, medewerkers hierin ondersteund worden door de administratie en waar nodig aanvullende trainingen volgen en/of uitleg krijgen. Bij het team vergunningen is al een aardig slag gemaakt. Het team LHV dient hier in 2025 extra capaciteit op in te zetten. De uren hiervoor zijn opgenomen in dit taakblad onder ‘procesinrichting en informatiebeheer’. Incidentele en reguliere overleggen Onder andere maar niet uitputtend: Intaketafel We maken in onze gemeente gebruik van de interne intaketafel. Het doel van de intaketafel is om te bepalen of een initiatief wenselijk. Als een initiatief wenselijk is dan wordt bepaald of deze kansrijk is. De behandelaar van de zaak maakt gebruik van een zogenaamde checklist. Regionale omgevingstafel Onder de paraplu van het regionale Omgevingswet-programma zijn er afspraken vastgelegd over de samenwerking binnen de processen, denk aan momenten van samenwerking, de uitwisseling van informatie en levertermijnen. Tijdens een regionale omgevingstafel wordt een integrale afweging gemaakt met betreffende ketenpartners volgens deze samenwerkingsafspraken. Coördinatie VTH stakeholders/ketenpartners (inclusief extern overleg) Met de toename van de complexiteit en omvang van de maatschappelijke opgave, realiseren wij ons dat geen enkele gemeente in staat is die alleen op te lossen. Ook onze gemeente heeft de samenwerking met andere partners nodig. Coördinerende, interne en externe advies- en onderzoeksuren maken tevens deel uit van de VTH-cyclus en het is van belang deze inzichtelijk te maken, zodat hierop gestuurd kan worden. Samenwerking is belangrijk. De gemeente is de verbinding en aanspreekpunt met de overtreder als er tot handhaving wordt overgegaan.Hieronder valt het afstemmen en samenwerken met de samenwerkingspartners in de regio, zoals: ODZOB:
VRBZO:
Actualiseren beleid Binnen het werkveld VTH is de wetgeving continue in beweging.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voor dit taakblad zijn de verwachte aantallen hieronder weergegeven: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
We leveren door het uitvoeren van deze taken een bijdrage aan het strategische doel uitvoeringskwaliteit en de volgende specifieke subdoelstellingen uit de U&HS:
|
Bijlage Werkprogramma ODZOB 2025
Het vastgestelde werkprogramma 2025 is als losse bijlage toegevoegd.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl