Algemeen Belang Besluit in het kader van de Mededingingswet (Wet Markt en Overheid)

Geldend van 01-01-2025 t/m heden

Intitulé

Algemeen Belang Besluit in het kader van de Mededingingswet (Wet Markt en Overheid)

De Raad van de gemeente Hollands Kroon,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 26 november 2024;

gelet op artikel 25h, vijfde en zesde lid, van de Mededingingswet;

overwegende dat:

  • -

    de gemeente Hollands Kroon een van de grootste platteland gemeenten van Nederland is;

  • -

    uit diverse onderzoeken en rapportages, waaronder het PIM-rapport van februari 2022 en het VNG-rapport ‘Elke regio telt’ van 27 maart 2023, blijkt dat er sprake is van verschraling van het openbaar vervoer in het landelijk gebied, dit de afgelopen jaren verder is toegenomen en dat dit de komende jaren nog verder zal toenemen;

  • -

    de bereikbaarheid van werk en voorzieningen en het meedoen aan het maatschappelijk leven voor de inwoners van de gemeente daarmee onder druk staan en dat dat zorgelijk is;

  • -

    adequaat en betaalbaar aanvullend vervoer voor de inwoners van Hollands Kroon daarom noodzakelijk is en blijft;

  • -

    er sprake is van een gebrek aan voldoende goede en betaalbare aanvullende vervoersvoorzieningen voor de inwoners van de gemeente en de marktwerking faalt om op basis vansociaal-maatschappelijk verantwoorde voorwaarden de vervoersvoorziening uit te voeren (marktfalen);

  • -

    zonder ingrijpen van de gemeente inwoners nauwelijks tot geen gebruik kunnen maken van een adequate en betaalbare vervoersvoorziening;

  • -

    het college daarom het besluit heeft genomen om besloten vervoer als een op het openbaar vervoer aanvullende vervoersvoorziening in de gemeente te laten uitvoeren door een organisatie en het college deze vervoersvoorziening heeft aangewezen als Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB);

  • -

    het college de marktinteresse voor deze vervoersvoorziening heeft onderzocht en er vanuit de markt geen interesse is voor de uitvoering van deze vervoersvoorziening;

  • -

    deze vervoersvoorziening wordt beschouwd als economische activiteiten en deze economische activiteiten niet tegen de integrale kostprijs worden aangeboden;

  • -

    deze vervoersactiviteiten daarom onder de Wet Markt en Overheid vallen en het wenselijk is dat deze worden vastgelegd in een Algemeen Belang Besluit;

  • -

    de raad op grond van de Mededingingswet (Wet Markt en Overheid) hiertoe bevoegd is.

besluit:

Artikel 1

De hiernavolgende economische activiteiten aan te wijzen als activiteiten, die plaatsvinden in het algemeen belang als bedoeld in artikel 25h, vijfde en zesde lid, van de Mededingingswet:

  • -

    de besloten op het openbaar vervoer aanvullende vervoersvoorziening (o.a. ‘de laatste kilometer’), inhoudende het van deur tot deur vervoeren van inwoners van de gemeente Hollands Kroon, niet aangeboden tegen de integrale kostprijs. Het betreft een dienst exclusief voor inwoners van de gemeente Hollands Kroon binnen een vooraf bepaald vervoersgebied. Personen woonachtig buiten de gemeente Hollands Kroon kunnen geen gebruik maken van deze dienstverlening.

Artikel 2

De aanwijzing van het algemeen belang uit artikel 1 wordt vijfjaarlijks geëvalueerd, waarbij de eerste evaluatie plaatsvindt voor 1 januari 2030.

Artikel 3

De overwegingen en de toelichting maken onderdeel uit van dit Algemeen belang besluit.

Artikel 4

  • 1. Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

  • 2. Het besluit van 18 december 2014, onderdeel 7 wordt gelijktijdig ingetrokken

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit Algemeen belang vaststelling Wet Markt & Overheid vervoersvoorziening

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 19 december 2024.

De griffier,

J.M.M. Vriend

De burgemeester,

A. van Dam

Toelichting

Uit diverse onderzoeken en rapportages, waaronder het PIM-rapport van februari 2022 en het VNG-rapport ‘Elke regio telt’ van 27 maart 2023, blijkt dat de verschraling van het openbaar vervoer in het landelijk gebied de afgelopen jaren verder is toegenomen en dat dit de komende jaren verder zal toenemen. De marktwerking faalt om op basis van sociaal-maatschappelijk verantwoorde voorwaarden de vervoersvoorziening uit te voeren. Met andere woorden, een adequate en betaalbare vervoersvoorziening is in het landelijk gebied economisch onrendabel. De bereikbaarheid van werk en voorzieningen en het meedoen aan het maatschappelijk leven staan daarmee onder druk en dat is zorgelijk. Adequaat en betaalbaar aanvullend vervoer voor de inwoners van Hollands Kroon is en blijft daarom noodzakelijk. Marktconforme vervoerstarieven leiden voor de inwoners niet tot maatschappelijk verantwoorde tarieven. Zonder ingrijpen van de gemeente kunnen inwoners geen gebruik maken van een adequate en betaalbare vervoersvoorziening.

Het doel van dit Algemeen Belang besluit is een adequate en betaalbare vervoersvoorziening, aanvullend op het openbaar vervoer, voor de inwoners van Hollands Kroon te behouden, waardoor werk en voorzieningen bereikbaar zijn en blijven en de inwoners kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven.

De markt is in oktober 2024 via TenderNed, het digitaal platform voor de publicatie van overheidsopdrachten, middels een marktconsultatie door het college geïnformeerd over de Dienst van Algemeen Economisch Belang, het aanbieden van deze dienst tegen niet marktconforme tarieven en de opdracht tot uitvoering. De vervoerstarieven worden periodiek in overleg met het college vastgesteld, zodat er maatschappelijk verantwoorde tarieven worden gehanteerd. Het onrendabele deel van de exploitatie van de vervoersdienst wordt tegen indexering van de kosten en aan de hand van objectief en transparante parameters gecompenseerd.

Vanuit de markt (bestaande marktpartijen) is er geen interesse getoond in de opdracht, zoals beschreven door de gemeente. Dit bevestigt – naast de onafhankelijke rapporten over de verschraling van het openbaar vervoer – het marktfalen.