Instructie voor de griffier van de gemeente Lansingerland

Geldend van 01-01-2025 t/m heden

Intitulé

Instructie voor de griffier van de gemeente Lansingerland

De raad van de Gemeente Lansingerland

Na het lezen van het voorstel van de werkgeverscommissie en het presidium,

Gelet op artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet;

BESLUIT:

Artikel 1 - Begripsbepalingen

In deze instructie wordt verstaan onder:

  • a.

    griffier: de functionaris bedoeld in artikel 107 of 107d Gemeentewet, gebruikmakend van de medewerkers van de griffie bij de uitvoering van de taken van deze instructie;

  • b.

    griffie: het gedeelte van de gemeentelijke organisatie dat valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad. De griffie bestaat uit de griffier en de onder de griffier functionerende medewerkers;

  • c.

    werkgeverscommissie: een door de raad op grond van artikel 83 Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie voor de griffie(r) is gedelegeerd;

  • d.

    presidium: ingestelde commissie volgens het Reglement van Orde.

Artikel 2 Algemene taken

  • 1. De griffier geeft gevraagd en ongevraagd advies en ondersteuning aan de gemeenteraad, de door de gemeenteraad ingestelde commissies, eventuele werkgroepen en aan de individuele leden.

  • 2. De griffier is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, innoveren en bewaken van beleid, procedures en processen voor de gemeenteraad ten behoeve van democratische besluitvorming.

  • 3. De griffier is aanspreekpunt voor de gemeentelijke rekenkamer, en helpt onderzoekscommissies of de raad bij andere onderzoeken.

  • 4. De griffier helpt de raad bij en initieert democratische verbetering en/of vernieuwing.

  • 5. De griffier organiseert de logistieke, procedurele en procesmatige voorbereiding en nazorg van vergaderingen van de gemeenteraad en raadscommissies.

  • 6. De griffier bevordert de verhoudingen tussen de raad, het college, de ambtelijke organisatie en inwoners van de gemeente.

  • 7. De griffier is verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van de mogelijkheden tot inspraak en participatie bij de gemeenteraad.

  • 8. De griffier is een vertrouwelijk aanspreekpunt voor raads- en commissieleden.

Artikel 3 – Agendering

  • 1. De griffier adviseert het Presidium bij het opstellen van de agenda van de commissies, raadsvergaderingen en andere bijeenkomsten.

  • 2. De griffier ondersteunt en adviseert het Presidium bij de (strategische) raadsplanning.

Artikel 4 – Belangenbehartiger van de raad

  • 1. De griffier heeft periodiek afstemmingsoverleg met de burgemeester en de gemeentesecretaris.

  • 2. De griffier en de gemeentesecretaris voeren periodiek overleg over de raadsplanning, de kwaliteit van het bestuurlijk besluitvormingsproces, het afhandelen van verzoeken om ambtelijke bijstand en het nakomen van afspraken tussen gemeenteraad en college.

  • 3. De griffier heeft overleg met de gemeentelijke accountant over onder andere de controle op de jaarrekening.

  • 4. De griffier heeft periodiek overleg met de rekenkamer.

  • 5. De griffier heeft periodiek overleg met de raadsvoorzitter en/of de plaatsvervangend raadsvoorzitter en voor zover nodig met het Presidium over het bestuurlijk besluitvormingsproces en over de huishouding van de raad.

  • 6. De griffier kan de gemeenteraad vertegenwoordigen in in- en externe overlegsituaties.

  • 7. De griffier zet zich in om de toezichthoudende rol van de gemeenteraad richting gemeenschappelijke regelingen te versterken.

Artikel 5 – Bestuurlijke besluitvorming

  • 1. De griffier stimuleert de ontwikkeling van vaardigheden van gemeenteraadsleden voor een efficiënte, effectieve en kwalitatieve besluitvorming.

  • 2. De griffier bewaakt de scheiding van rollen en verantwoordelijkheden van alle betrokkenen bij het besluitvormingsproces, spreekt betrokkenen hierop aan en draagt bij aan een uitgebalanceerde positiebepaling van de gemeenteraad.

  • 3. De griffier bewaakt de tijdigheid van de informatieverstrekking door het college.

  • 4. De griffier adviseert de gemeenteraad in geval de aangeboden voorstellen en besluiten niet voldoen aan noodzakelijke elementen, zoals:

    • a.

      wet- en regelgeving;

    • b.

      door de raad vastgestelde spelregels;

    • c.

      eerder genomen besluiten.

  • 5. De griffier adviseert waar nodig de gemeenteraad over de naleving van de uitvoering van raadsbesluiten en de afdoening van moties, amendementen, initiatiefvoorstellen en het nakomen van afspraken en toezeggingen door het college.

  • 6. De griffier ondersteunt de raadsvoorzitter en de commissievoorzitters bij de voorbereiding en het verloop van bijeenkomsten en vergaderingen.

  • 7. De griffier regelt de (digitale) verslaglegging van vergaderingen van gemeenteraad, commissies, Presidium en andere door de raad ingestelde werkgroepen of commissies waarbij verslaglegging wordt verwacht.

  • 8. De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van de gemeenteraad en vergaderingen van het Presidium.

  • 9. De griffier ondertekent alle raadsbesluiten en alle overige stukken die van de raad uitgaan.

Artikel 6 - Hoeder van de lokale democratie

  • 1. De griffier draagt actief bij aan:

    • a.

      de lokale democratie zodat deze zo goed mogelijk functioneert met in acht neming van geldende regels;

    • b.

      het samenspel tussen raad en de inwoners van de gemeente;

    • c.

      (de bewustwording van) de integriteit en veiligheid van de leden van de raad en medewerkers van de griffie;

    • d.

      inclusiviteit in de raad en de toegankelijkheid van de raad voor de inwoner;

  • 2. De griffier adviseert over het toepassen van (digitale) democratische mogelijkheden en over de directe invloed van inwoners op de lokale politiek.

Artikel 7 - Leidinggeven en management

  • 1. De griffier geeft hiërarchisch leiding aan medewerkers van de griffie. En geeft functioneel leiding aan de medewerkers van de ambtelijke organisatie die direct verantwoordelijk zijn voor ondersteuning van de raad en/of de uitvoering van verzoeken om ambtelijke bijstand.

  • 2. De griffier voert het personeelsbeleid uit ten aanzien van de medewerkers van de griffie.

  • 3. De griffier is verantwoordelijk voor bevordering van de integriteit van de griffie en bevordert respectvol handelen en daarmee een gezond werkklimaat op de griffie.

  • 4. De griffier is verantwoordelijk voor het bedrijfsmatig functioneren van de griffie en pleegt voor een goede gezamenlijke bedrijfsvoering van de gemeente periodiek overleg met de gemeentesecretaris.

  • 5. De griffier bevordert de bedrijfsvoering van de griffie en bevordert de duale bedrijfsvoering binnen de gemeente. Hij of zij ontvangt ambtelijke bijstand van faciliterende afdelingen zoals HR, ICT, financiën en facilitair en stelt hier indien nodig SLA’s (service level agreements) voor op. Hij of zij pleegt hierover overleg met de gemeentesecretaris.

  • 6. De griffier geeft hiërarchisch leiding aan op de griffie gedetacheerde personen die voor de raad werkzaamheden uitvoeren en is opdrachtgever van inhuur via externe bureaus.

  • 7. De griffier stelt een griffiejaarplan en -verslag op en rapporteert via het jaarverslag aan de werkgeverscommissie, presidium en raad over de (uitvoering van) activiteiten van de griffie.

  • 8. De griffier beheert de budgetten van de raad en de griffie en bevordert een gezonde financiële huishouding.

  • 9. De griffier heeft regelmatig overleg met de voorzitter van de werkgeverscommissie.

Artikel 8 – Communicatie en voorlichting

  • 1. De griffier adviseert de raad over de invulling en uitvoering van de raadscommunicatie.

  • 2. De griffier is verantwoordelijk voor de publicatie en ter inzagelegging van de agenda's, de raadsvoorstellen en de verslagen van de gemeenteraad en raadscommissies.

  • 3. De griffier geeft voorlichting aan inwoners over de lokale politiek in algemene zin, het spreekrecht en participatieprocessen bij de raad in het bijzonder.

Artikel 9 – Slotbepalingen

  • 1. Voor zaken die niet in deze instructie staan, heeft de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de werkgevercommissie en/of de (vice)voorzitter van de raad.

  • 2. Deze instructie kan worden aangehaald als ‘instructie voor de griffier van de gemeente Lansingerland’.

  • 3. Deze instructie treedt in werking op de dag na vaststelling, onder gelijktijdige intrekking van de ‘Verordening tot vaststelling van de instructie voor de griffier van de gemeente Lansingerland 2013’ zoals vastgesteld op 28 februari 2013.

Ondertekening

Aldus vastgesteld tijdens de raadsvergadering van 28 november 2024.

de griffier,

drs. Eveline Hamelink-van Rens

de voorzitter,

drs. Pieter van de Stadt