Subsidieregeling inwonersinitiatieven Apeldoorn

Geldend van 01-01-2025 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling inwonersinitiatieven Apeldoorn

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn;

Gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn;

BESLUIT:

Vast te stellen de volgende regeling:

Subsidieregeling inwonersinitiatieven Apeldoorn

Artikel 1 Algemene bepalingen en begripsomschrijvingen

  • 1. Tenzij in deze regeling uitdrukkelijk anders wordt vermeld, gelden de voorwaarden en bepalingen in de Asv.

  • 2. In deze regeling wordt verstaan onder:

    • a.

      Asv: Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn;

    • b.

      Awb: Algemene wet bestuursrecht;

    • c.

      college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn;

    • d.

      initiatiefnemer: inwoner(s) van Apeldoorn of rechtspersonen met een Apeldoornse vestiging;

    • e.

      inwonersinitiatief: een initiatief van een natuurlijke- of rechtspersoon gericht op het verbeteren van de sociale en/of fysieke leefomgeving;

    • f.

      klein initiatief: initiatief waarvoor maximaal € 5.000,- subsidie wordt aangevraagd;

    • g.

      groot initiatief: initiatief waarvoor meer dan € 5.000,- subsidie wordt aangevraagd;

    • h.

      businesscase: een haalbaarheidsstudie waarin de zakelijke afweging om een gemeentelijke taak over te nemen beschreven wordt en de kosten en baten tegen elkaar worden afgewogen, rekening houdend met de risico’s;

    • i.

      right-to-challenge-initiatief: het uitdagen van de gemeente om een gemeentelijke taak van de gemeente over te nemen, al dan niet met bijhorend budget, als deze taak beter en/of goedkoper uitgevoerd kan worden;

    • j.

      vitaliteitsagenda: vastgestelde agenda met de voor het vitaal maken of houden van een woongebied relevante thema’s en bijbehorende vastgestelde maatregelen;

    • k.

      gebiedsmonitor: door de gemeente verzamelde en online openbaar beschikbaar gestelde data over een gebied in de gemeente Apeldoorn;

    • l.

      Initiatievenmakelaar: een ambtelijk medewerker die zich richt op laagdrempelige stimulering en ondersteuning van initiatieven zoals bedoeld in deze regeling.

Artikel 2 Doelstelling

Deze subsidieregeling heeft als doelstelling het ondersteunen van initiatiefnemers om met inwonersinitiatieven de sociale en/of fysieke leefomgeving van Apeldoorn te verbeteren.

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten en subsidievereisten

  • 1. Subsidie kan worden verstrekt voor alle activiteiten die tot een initiatief behoren.

  • 2. Om voor subsidie in aanmerking te komen wordt voldaan aan de volgende vereisten:

    • a.

      het initiatief heeft aantoonbaar voldoende draagvlak;

    • b.

      het initiatief heeft een reële begroting zonder bovenmatige kosten;

    • c.

      de initiatiefnemer(s) leveren eigen inzet in de vorm van geld, natura of ‘handjes’;

    • d.

      het initiatief wordt zo breed mogelijk toegankelijk gesteld;

    • e.

      als het initiatief zich richt op een specifieke buurt, wijk of dorp, is het in lijn met de voor het gebied vastgesteld vitaliteitsagenda en/of het beeld dat uit de gebiedsmonitor naar voren komt.

Artikel 4 Subsidietijdvak

Voor een meerjarig initiatief kan voor een tijdvak van maximaal vier jaar subsidie worden verstrekt.

Artikel 5 Aanvraagperiode

  • 1. Subsidieaanvragen voor kleine initiatieven en voor een businesscase voor een Right-to-Challenge-initiatief kunnen het hele kalenderjaar worden ingediend.

  • 2. Subsidieaanvragen voor grote initiatieven worden in twee rondes per jaar behandeld en dienen te zijn ingediend op 31 mei of 31 december.

Artikel 6 Subsidieplafond

  • 1. Voor het subsidiëren van de activiteit/activiteiten stelt het college het subsidieplafond voor de kleine initiatieven, de grote initiatieven en voor een businesscase voor een Right-to-Challenge initiatief per kalenderjaar vast.

  • 2. Indien een subsidieplafond niet volledig wordt benut in het tijdvak waarvoor het is vastgesteld, stelt het college het resterende bedrag beschikbaar voor aanvragen vallend onder een subsidieplafond dat al voor het aflopen van het tijdvak volledig is uitgeput.

Artikel 7 Verdeelcriteria

Kleine initiatieven

  • 1.

    Subsidie voor kleine initiatieven en voor een businesscase voor een Right-to-Challenge initiatief, wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen.

  • 2.

    Indien een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van binnenkomst.

  • 3.

    Dreigt het subsidieplafond op enige dag te worden overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting.

  • 4.

    De eerst getrokken aanvraag wordt als hoogste gerangschikt.

  • 5.

    De hoogst gerangschikte aanvraag komt het eerst in aanmerking voor subsidie.

  • 6.

    Subsidie wordt verdeeld over opeenvolgende aanvragen die volledig gehonoreerd kunnen worden.

Grote initiatieven

  • 1.

    Indien de binnen een aanvraagronde ingediende volledige subsidieaanvragen het vastgestelde subsidieplafond te boven gaan, maakt het college voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie, een afweging tussen de verschillende volledige aanvragen op basis van de volgende criteria:

    • a.

      De mate waarin in de aanvraag het maatschappelijk draagvlak voor het initiatief aannemelijk is gemaakt.

    • b.

      De mate waarin uit de aanvraag blijkt dat het initiatief vernieuwend en aanvullend is op het huidige aanbod.

    • c.

      De mate waarin uit de aanvraag blijkt dat initiatief bijdraagt aan het vergroten van de zelfredzaamheid en de participatie (inclusie) en/of de gezondheid van inwoners met een ondersteuningsbehoefte (versterken eigen kracht).

    • d.

      De mate waarin de aanvraag een positieve bijdrage levert aan de onderwerpen in de Vitaliteitsagenda en/of het beeld dat uit de gebiedsmonitor voor het gebied naar voren komt.

  • 2.

    Per criterium kunnen 0-4 punten worden gehaald, waarbij geldt:

  • 0: onvoldoende

    1: matig

    2: voldoende

    3: goed

    4: uitstekend

    De aanvragen worden gehonoreerd op basis van de rangschikking tot het subsidieplafond is bereikt.

  • 3.

    Indien er een gelijke totaalscore ontstaat, wordt van deze subsidieaanvragen de subsidieaanvraag met de meest behaalde punten op het criterium a. aangemerkt als hoogste in rangorde. Indien de totaalscore lager is dan 4 punten kan de aanvraag worden geweigerd.

Artikel 8 Subsidiehoogte

  • 1. De hoogte van de subsidie bedraagt voor kleine initiatieven en een businesscase voor een Right-to-Challenge initiatief maximaal € 5.000,- per initiatief.

  • 2. De hoogte van de subsidie voor grote initiatieven wordt begrensd door het vastgestelde subsidieplafond.

  • 3. Voor initiatieven die zich in grote mate ongewijzigd herhalen kan in een periode van vijf jaar maximaal drie keer subsidie worden aangevraagd. Daarbij kan het toegekende subsidiebedrag voor de tweede keer maximaal 70% van de in het eerste jaar toegekende subsidie zijn en voor de derde keer maximaal 40%.

Artikel 9 Aanvragers en aanvraagvereisten

  • 1. Subsidie kan worden aangevraagd door zowel natuurlijke personen die in Apeldoorn wonen als door rechtspersonen met een vestiging in Apeldoorn.

  • 2. Een aanvraag voor een initiatief wordt ingediend op een door het college vastgesteld formulier en gaat in ieder geval vergezeld van:

    • a.

      een beschrijving van het initiatief en het doel dat de initiatiefnemer ermee wil bereiken;

    • b.

      of het gaat om een éénmalig of tijdelijk initiatief;

    • c.

      of het initiatief zich op alle Apeldoorners richt of op een specifieke doelgroep of beperkte groep en wat er aan gedaan is om het initiatief zo breed mogelijk toegankelijk te stellen;

    • d.

      hoe breed het draagvlak voor het initiatief is;

    • e.

      of er met (andere) mensen of organisaties wordt samengewerkt;

    • f.

      een begroting van het initiatief waarin naast het bedrag waarvoor subsidie wordt gevraagd ook is opgenomen wat andere partijen bijdragen en/of wat de eigen inzet van de initiatiefnemer(s) is, zowel financieel als in materiaal of ‘handjes’

  • 3. Een aanvraag voor subsidie voor een businesscase voor een Right-to-Challenge initiatief wordt gedaan in afstemming met de Initiatievenmakelaar.

Artikel 10 Subsidiabele kosten en niet subsidiabele kosten

  • 1. Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de alle kosten die redelijkerwijs bij het initiatief horen voor subsidiëring in aanmerking. Daarbij kan gedacht worden aan:

    • a.

      organisatiekosten;

    • b.

      huur van een locatie;

    • c.

      communicatiekosten;

    • d.

      bedankjes voor vrijwilligers;

    • e.

      kosten van leges voor benodigde vergunningen;

    • f.

      kosten vanwege door de gemeente in de vergunning gestelde voorwaarden.

  • 2. In afwijking van het eerste lid komen de volgende kosten niet voor subsidie in aanmerking:

    • a.

      structurele huisvestingskosten waaronder verduurzaming en de kosten voor beheer en onderhoud van onroerend goed, tenzij aannemelijk wordt gemaakt dat het initiatief dan geen doorgang kan vinden;

    • b.

      structurele vrijwilligersvergoedingen;

    • c.

      kosten voor eten en drinken van de bezoekers van het initiatief, tenzij aannemelijk wordt gemaakt dat deze kosten niet door de bezoekers zelf kunnen worden opgebracht en/of het doel van het initiatief dan niet kan worden bereikt. In een dergelijke situatie zijn de subsidiabele kosten gemaximeerd op € 10,- per bezoeker.

Artikel 11 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Awb en artikel 9 van de Asv wordt de subsidie geweigerd als:

  • a.

    de subsidieverstrekking niet past binnen het beleid van de gemeente;

  • b.

    de te subsidiëren activiteiten niet of niet in overwegende mate gericht zijn op de gemeente Apeldoorn of haar inwoners of als ze onvoldoende ten goede komen aan de gemeente Apeldoorn of haar inwoners;

  • c.

    het initiatief slechts voor een beperkte groep toegankelijk is en onvoldoende is aangetoond dat een bredere toegankelijkheid niet mogelijk is;

  • d.

    er geen of onvoldoende sprake is van bijdragen van anderen en/of eigen inzet van de initiatiefnemers in de vorm van geld, materialen of ‘handjes’;

  • e.

    de activiteiten gericht zijn op het maken van winst en/of het uitdragen van levensbeschouwelijke of politieke opvattingen;

  • f.

    het gerede vermoeden bestaat dat het initiatief zal leiden tot maatschappelijke onrust;

  • g.

    niet is aangetoond dat de subsidie noodzakelijk is voor het verrichten van de activiteiten waarvoor deze wordt gevraagd;

  • h.

    voor het initiatief al een toereikende subsidie is verstrekt op grond van deze of een andere (gemeentelijke) subsidieregeling;

  • i.

    de aanvraag wordt gedaan voor een initiatief dat naar het oordeel van het college al in voldoende mate wordt uitgevoerd door anderen;

  • j.

    het initiatief al voor ontvangst van de subsidieaanvraag is uitgevoerd.

Artikel 12 Adviescommissie

Het college legt aanvragen voor subsidie voor advies over artikel 3, tweede lid (Subsidiabele activiteiten en subsidievereisten) en artikel 7 (Verdeelcriteria) voor aan de adviescommissie inwonersinitiatieven die bestaat uit een gebiedsmanager, een ambtenaar uit het sociale domein en een ambtenaar uit het fysieke domein.

Artikel 13 Termijn voor het beslissen op de aanvraag

  • 1. Het college neemt binnen 8 weken na de ontvangst van de volledige aanvraag voor een subsidie voor een klein initiatief of een businesscase voor een Right-to-Challenge initiatief een beslissing;

  • 2. Het college neemt binnen 8 weken na de sluitingsdatum van een aanvraagronde voor subsidie voor grote initiatieven een beslissing.

Artikel 14 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Onverminderd het bepaalde in de artikelen 11 en 12 van de Asv heeft de subsidieontvanger in ieder geval de volgende verplichtingen:

  • a.

    De subsidieontvanger voert het initiatief uit zoals omschreven in de subsidieaanvraag;

  • b.

    De subsidieontvanger zorgt voor de vergunningen, ontheffingen en overige toestemmingen die nodig zijn voor de uitvoering van het initiatief;

  • c.

    Bij de publiciteit over het initiatief wordt vermeld dat het initiatief (mede) tot stand is gekomen door een subsidie op grond van deze regeling;

  • d.

    Binnen één jaar na datum van subsidieverlening moet met de uitvoering van het initiatief zijn gestart;

  • e.

    Binnen 4 weken na uitvoering van het initiatief stuurt de subsidieontvanger een kort verslag naar de Initiatievenmakelaar waarin in ieder geval staat:

    • wanneer het initiatief is uitgevoerd;

    • of het doel van het initiatief is bereikt;

    • of de ontvangen subsidie volledig is besteed.

  • f.

    De subsidieontvanger werkt mee aan verzoeken tot inspiratie en ondersteuning van andere initiatiefnemers.

Artikel 15 Subsidievaststelling en betaling

  • 1. De subsidie voor kleine initiatieven of voor een businesscase voor een Right-to-Challenge initiatief wordt direct vastgesteld en de betaling van het subsidiebedrag vindt in een keer plaats.

  • 2. Het college verstrekt voor grote initiatieven een voorschot van 100% van het verleende subsidiebedrag en betaalt dat in één keer uit.

  • 3. De subsidieontvanger van een subsidie voor grote initiatieven dient binnen 12 weken na het gereedkomen van de activiteiten een verzoek in tot vaststelling van de subsidie.

  • 4. Het college stelt binnen 8 weken na ontvangst van het verzoek tot vaststelling de subsidie vast.

Artikel 16 Verantwoording

Bij subsidies voor grote subsidies toont de subsidieontvanger bij de aanvraag tot subsidievaststelling aan dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan, door middel van een financiële verantwoording en een inhoudelijk verslag waaruit in ieder geval blijkt:

  • wanneer het initiatief is uitgevoerd;

  • of het initiatief volgens plan is uitgevoerd en wat de redenen en gevolgen van eventuele afwijkingen waren;

  • of het doel van het initiatief is bereikt en wat de effecten van het initiatief zijn geweest.

Artikel 17 Intrekking van de subsidieverlening

Het college trekt de verleningsbeschikking in als de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt niet binnen 48 maanden na subsidieverlening zijn uitgevoerd.

Artikel 18 Mandatering

Het college mandateert de bevoegdheden voor uitvoering van deze regeling, met uitzondering van de bevoegdheden genoemd in artikel 18 (hardheidsclausule), aan het afdelingshoofd VOA.

Artikel 19 Hardheidsclausule

Het college kan bepalingen in deze regeling buiten toepassing verklaren of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het doel van de regeling leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 20 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2025, onder gelijktijdige intrekking van de Subsidieregeling Inwonersinitiatieven.

Artikel 21 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Inwonersinitiatieven Apeldoorn.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op <datum>

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

S. de Bruin

de burgemeester,

A.J.M. Heerts

Toelichting

Algemeen deel

Met de inzet van de Subsidieregeling inwonersinitiatieven Apeldoorn en laagdrempelige begeleiding van initiatiefnemers door de initiatievenmakelaar wordt invulling gegeven aan het gestelde in artikel 6 van de Verordening participatie gemeente Apeldoorn 2022 ten aanzien van het ‘Stimuleren en ondersteunen van inwonersinitiatieven’;

Artikelsgewijs

Artikel 9.3 aanvraagvereisten businesscase Right-to-Challenge initiatief:

Het Right-to-Challenge is voor de gemeente een nieuwe vorm van participatie waarop nog ervaring moet worden opgedaan en beleid moet worden ontwikkeld. Daarom is ervoor gekozen om een dergelijke subsidie-aanvraag altijd in afstemming met de Initiatievenmakelaar te laten doen.

Artikel 10.2 c: niet subsidiabele kosten voor eten en drinken

We willen niet dat het niet subsidiëren van de kosten van eten en drinken tot uitsluiting leidt. Het is aan de initiatiefnemer om voldoende te onderbouwen dat het wel nodig is om deze kosten te subsidiëren.

Artikel 11 c: weigeringsgrond beperkte toegankelijkheid

Het is voorstelbaar dat het bijvoorbeeld vanwege de kwetsbaarheid van de bezoekers niet mogelijk is om een initiatief breed toegankelijk te stellen. Het is aan de initiatiefnemer om voldoende te onderbouwen dat het de gewenste bredere openstelling niet mogelijk is.

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

S. de Bruin

de burgemeester,

A.J.M. Heerts