Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733607
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733607/1
Subsidieregeling circulair water 2024-2027
Geldend van 03-01-2025 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling circulair water 2024-2027Het college:
- 1.
stelt de subsidieregeling circulair water 2024-2027 vast, waarmee gestimuleerd wordt het drinkwatergebruik van huishoudelijke aard te verminderen.
- 2.
informeert de raad met bijgevoegde raadsbrief over de subsidieregeling Circulair Water.
Artikel 1. Karakter van de regeling
-
1. De regeling is een regeling als bedoeld in artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Tilburg.
-
2. De bepalingen uit de Algemene Subsidieverordening van de gemeente Tilburg zijn van toepassing, voor zover daar in deze regeling niet van wordt afgeweken.
-
3. De regeling is bedoeld om het drinkwatergebruik van huishoudelijke aard te verminderen. De regeling voorziet niet in het subsidiëren van de vermindering van bedrijfsmatig drinkwatergebruik.
Artikel 2. Begripsomschrijving
- a.
Aanlegkosten: de kosten voor de aanleg (manuren x uurtarief) van een circulair watersysteem.
- b.
Aanvrager: natuurlijk persoon of rechtspersoon die de subsidie aanvraagt.
- c.
ASVT: de Algemene Subsidieverordening Tilburg.
- d.
Bedrijfsmatig drinkwatergebruik: drinkwater dat wordt ingezet in (commerciële) productieprocessen.
- e.
College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tilburg.
- f.
Circulair watersysteem: een watersysteem waarbij hemelwater of grijswater wordt hergebruikt voor diverse huishoudelijke toepassingen.
- g.
Drinkwatergebruik van huishoudelijke aard: drinkwater dat wordt gebruikt voor huishoudelijke doeleinden en/of om de bewoners/gebruikers van een pand te voorzien van drinkwater in hun dagelijkse activiteiten. Hieronder vallen o.a. toiletspoeling, douchen, wassen en bereiden van eten (niet bedrijfsmatig). Drinkwatergebruik van huishoudelijke aard kan dus ook voorkomen in panden met een andere functie dan wonen.
- h.
Eigenaar: natuurlijk persoon of rechtspersoon die een gebouw in eigendom heeft.
- i.
Eindgebruiker: de uiteindelijke gebruiker van het circulaire watersysteem.
- j.
Financiële projectverantwoording: overzicht van de werkelijke kosten (achteraf) voor aanschaf en aanleg van het circulaire watersysteem.
- k.
Financieringsplan: een overzicht vanuit welke middelen de kosten voor het circulair watersysteem worden bekostigd.
- l.
Grijswater: huishoudelijk afvalwater dat licht verontreinigd is, zoals douchewater en wasmachinewater.
- m.
Hemelwater: neerslag die tot afstroming is gekomen.
- n.
Huurder: persoon of rechtspersoon die een gebouw huurt conform een officiële huurovereenkomst.
- o.
Materiaalkosten: de kosten voor de aanschaf (onderdelen en materialen) van een circulair watersysteem.
- p.
Meerkosten: extra kosten die in de begroting niet voorzien waren.
- q.
Meet- en monitoringsinstallatie: alle onderdelen die noodzakelijk zijn om de kwaliteit en kwantiteit van het water te bepalen.
- r.
Offerte: voorstel tot levering van goederen of diensten inclusief een prijsopgave voor de levering ervan.
- s.
Ontwikkelende partij: partij die namens een opdrachtgever de renovatie of bouw van een gebouw voorbereidt en uitvoert.
- t.
Pand met zakelijke of maatschappelijke functie: een pand waar vanuit het omgevingsplan een bedrijf of een maatschappelijke organisatie is toegestaan.
- u.
Subsidieplafond: het maximaal beschikbare bedrag voor de subsidieregeling.
- v.
Terugvalsysteem: een systeem waarbij er drinkwater beschikbaar is indien er niet voldoende water beschikbaar is vanuit het circulaire watersysteem of indien het circulaire watersysteem niet functioneert.
Artikel 3. Doelstelling
Het doel van de subsidieregeling is het stimuleren van projecten en/of pilots middels subsidie waarbij het drinkwatergebruik wordt teruggedrongen, zoals vastgelegd in het Programma Water en Riolering 2024-2027 van de gemeente Tilburg.
Artikel 4. Subsidiabele activiteiten
Voor subsidie komen uitsluitend in aanmerking:
- a.
de aanlegkosten van het circulaire watersysteem;
- b.
de materiaalkosten van het circulaire watersysteem;
- c.
bijkomende materiaal- en aanlegkosten direct gerelateerd aan het circulaire watersysteem (zoals de aanleg van een separate drinkwaterleiding of benodigde bouwkundige werkzaamheden en aanpassingen);
- d.
meet- en monitoringsinstallaties;
- e.
kosten voor certificering en controle van het systeem na aanleg.
Artikel 5. Niet-subsidiabele activiteiten
-
1. De volgende activiteiten komen niet in aanmerking voor subsidie:
- a.
voorbereidende werkzaamheden, zoals ontwerp van het systeem en het maken van werk- en bestekbeschrijvingen;
- b.
de kosten voor onderhoud van het circulair watersysteem en de meet- en monitoringsinstallatie;
- c.
de kosten voor het aanvragen van benodigde vergunningen;
- d.
de leges kosten van de benodigde vergunning;
- e.
de kosten voor het aanvragen van aanvullende subsidies of financiële middelen;
- f.
uren van eigen medewerkers.
- a.
-
2. Regentonnen en andere opvangsystemen die bedoeld zijn om regenwater op te vangen voor het beregenen van groenvoorzieningen komen niet in aanmerking voor subsidie.
-
3. Waterbesparende douchekoppen, kranen en andere vergelijkbare technieken komen niet in aanmerking voor subsidie.
Artikel 6. Aanvrager
-
1. Een aanvraag kan uitsluitend ingediend worden door:
- a.
de eigenaar van een pand;
- b.
in geval van nieuwbouw: een ontwikkelende partij indien zij aantoonbaar een akkoord hebben van de opdrachtgever;
- c.
een vereniging van eigenaren;
- d.
huurders indien zij aantoonbaar toestemming hebben van de eigenaar.
- a.
-
2. Subsidies worden toegekend per kadastraal perceel, of bundeling van kadastrale percelen die binnen één circulair watersysteem vallen.
Artikel 7. Indieningsvereisten
Bij de aanvraag moeten de volgende stukken worden aangeleverd:
- 1.
Een raming met onderbouwing van de verwachte drinkwaterbesparing.
-
Aanvrager dient aan te tonen dat de minimaal vereiste besparing wordt behaald door bij de aanvraag een berekening van de verwachte besparing in te dienen (voor onderbouwing kan gebruik gemaakt worden van de Kerngegevens Drinkwater 2023 van Vewin of van de maatgevende belasting voor bijzondere bebouwing/bedrijven van Stichting Rioned).
- 2.
Een communicatie- en/of educatieplan indien:
- a.
de aanvrager niet de bewoner is/wordt van de woning
- b.
het circulaire watersysteem wordt geïnstalleerd in een pand met een zakelijke of maatschappelijke functie.
- a.
- 3.
Een meet- en monitoringsplan.
- 4.
Indien de aanvrager niet de eigenaar van het gebouw is dienen toestemmingen namens de eigenaar of opdrachtgever bijgesloten te zijn.
- 5.
Een begroting is onderdeel van de aanvraag. De begroting bestaat minimaal uit een kostenraming, een financieringsplan en een inhoudelijke toelichting op de kostenraming en het financieringsplan. Het College behoudt zich het recht voor om de onderbouwing van de uurtarieven en de in de begroting opgenomen kostenramingen op te vragen.
- 6.
Een beschrijving van het te hanteren terugvalsysteem.
- 7.
De aanvrager dient te beschrijven hoe de risico’s voor de volksgezondheid worden geminimaliseerd.
- 8.
Een globale tijdsplanning tot de verwachte daadwerkelijke startdatum van de bouw, inclusief een overzicht van de leveren noodzakelijke vergunningen en/of meldingen voor de aanleg van het circulaire watersysteem en daarbij verwachte doorlooptijden.
Artikel 8. Voorwaarden voor subsidieverlening
-
1. Het pand waar het circulaire watersysteem wordt aangelegd bevindt zich binnen het grondgebied van de gemeente Tilburg.
-
2. Het circulair watersysteem dient gebruik te maken van hemelwater of grijswater.
-
3. Het circulair watersysteem wordt toegepast voor drinkwatergebruik van huishoudelijke aard. Circulaire watersystemen die zijn bedoeld voor bedrijfsmatig drinkwatergebruik vallen buiten deze regeling.
-
4. Aanvrager draagt zorg voor het verkrijgen van de juiste vergunningen.
-
5. Het circulaire watersysteem dient een terugvalsysteem te hebben; indien het systeem niet naar behoren functioneert moet een drinkwateraansluiting beschikbaar zijn zodat de beschikbaarheid van water voor de huishoudfunctie niet in gevaar komt.
Artikel 9. Subsidieverplichtingen
-
1. De aanvrager zorgt door middel van de aanleg van het circulair watersysteem dat er voldoende drinkwaterbesparing wordt gerealiseerd. Hierover dient aanvrager jaarlijks te rapporteren. Conform de doelen uit het Nationaal Plan van Aanpak Drinkwaterbesparing wordt voldoende drinkwaterbesparing gerealiseerd als:
- a.
het gemiddelde drinkwatergebruik per persoon maximaal 100 liter per persoon per dag is (waarbij de referentiesituatie 128 liter per persoon per dag is);
- b.
of als het drinkwatergebruik van huishoudelijke aard in panden met een zakelijke of maatschappelijke functie met minimaal 20% daalt (waarbij de referentiesituatie afhankelijk is van de functie van het gebouw ).
- a.
-
2. De aanvrager meet en monitort de kwaliteit en kwantiteit van het grijswatersysteem. De aanvrager geeft toestemming voor het openbaar delen van deze informatie.
-
3. In de eerste 5 jaar na aanleg heeft aanvrager een rapportageplicht richting de gemeente. In deze rapportage komen minimaal aan bod: het drinkwaterverbruik van het afgelopen jaar, het circulair watergebruik van het afgelopen jaar, de werking van het systeem (calamiteiten of uitval), gebruikerservaringen, gepleegd of noodzakelijk beheer en onderhoud en de resultaten van het meet- en monitoringssysteem. De rapportage dient jaarlijks vóór 31 december te worden aangeleverd.
-
4. Aanvrager houdt het circulaire watersysteem minimaal 10 jaar in stand. Indien het systeem niet naar wens functioneert en buiten werking wordt gesteld, is aanvrager verplicht de het College hierover te informeren. Indien naar mening van het College de opgegeven reden voor het buitenwerking stellen niet zwaarwegend genoeg is, behoudt het College zich het recht voor om (een deel van) de verstrekte subsidie terug te vorderen.
-
5. De gemeente houdt zich het recht voor om in het kader van kennisdeling met haar partners het circulaire watersysteem te bezoeken. De gemeenten zal verzoeken daartoe tijdig indienen. Aanvrager spant zich in om werkbezoeken door de gemeente en haar partners mogelijk te maken.
Artikel 10. Subsidieplafond en verdeling van de middelen
-
1. Het jaarlijkse subsidieplafond bedraagt €500.000 voor de periode 2024-2027.
Het jaarlijkse subsidieplafond wordt niet geïndexeerd.
-
2. De maximaal toe te kennen subsidie per aanvraag is €500.000.
-
3. Maximaal 90% van de begrote kosten zijn subsidiabel. Indien het subsidiabele bedrag hoger is dan het jaarlijkse subsidieplafond van €500.000 wordt het subsidieplafond (of het restant) als maximaal toe te kennen subsidiebedrag gehanteerd.
-
4. Het stapelen van subsidie van andere organisaties en instanties is toegestaan, mits het totaal van de subsidies niet meer dan 100% van de begrote kosten dekt en er geen sprake is van dubbel opgevoerde kosten.
-
5. Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.
-
6. Als een ingediende subsidieaanvraag nog niet volledig is, dan wordt het tijdstip van binnenkomst bepaald door de datum waarop de subsidieaanvraag wel volledig is.
-
7. Een subsidie aanvraag kan gedeeltelijk toegekend worden indien het beschikbare subsidieplafond bereikt is.
Artikel 10. Procedure aanvraag
-
1. Een aanvraag dient ingediend te worden middels het daarvoor bestemde aanvraagformulier.
-
2. Het College beslist binnen 8 weken na ontvangst van de volledige aanvraag.
Artikel 11. Subsidieverlening en uitkering
-
1. Het College bepaalt de hoogte van de te verlenen subsidie op basis van de aanvraag en meegestuurde begroting.
-
2. Subsidies boven de €30.000,- worden in termijnen uitbetaald. Hiervoor geldt het volgende:
- a.
80% van het vastgestelde bedrag wordt vóór de aanleg van het circulaire watersysteem worden uitgekeerd;
- b.
de resterende 20% van het subsidiebedrag wordt uitgekeerd na het indienen en goedkeuring van de projectverantwoording;
- c.
de termijnen worden pas uitgekeerd indien de benodigde vergunningen zijn verleend.
- a.
Artikel 12. Subsidievaststelling
-
1. Maximaal 3 maanden na afronding van de aanleg van het circulair watersysteem levert de aanvrager de subsidieverantwoording aan. De subsidieverantwoording dient aangeleverd te worden conform de vereisten zoals vastgelegd in de Algemene Subsidie Verordening Tilburg (ASVT). In de financiële verantwoording dienen de oorspronkelijke begrotingscijfers en de realisatiecijfers naast elkaar gezet te worden. Afwijkingen dienen per begrotingspost toegelicht te worden.
-
2. De subsidie wordt vastgesteld op basis van de werkelijke kosten zoals opgenomen in de projectverantwoording met als maximum het verleende subsidiebedrag. De aanvrager ontvangt hiervan een vaststellingsbeschikking.
-
3. Het resterende subsidiebedrag wordt berekend door het vastgestelde subsidiebedrag in de vaststellingsbeschikking te verminderen met de al uitbetaalde termijnen. De laatste subsidietermijn kan ook negatief zijn (terugvordering) indien de daadwerkelijke kosten lager zijn dan het verleende subsidiebedrag.
-
4. Na vaststelling van het definitieve subsidiebedrag wordt het resterende subsidiebedrag binnen 12 weken uitgekeerd dan wel teruggevorderd.
-
5. Indien tijdens de aanleg de verleende subsidie niet toereikend is kan een tussentijdse aanvraag gedaan worden voor herziening van het subsidiebedrag mits:
- a.
De meerkosten onderbouwd zijn en;
- b.
Het totale subsidiebedrag niet boven de €500.000,- komt en;
- c.
Het subsidieplafond in het aanvraagjaar nog niet bereikt is.
- a.
Artikel 13. Onvoorziene omstandigheden en hardheidsclausule
-
1. In alle gevallen waarin deze subsidieregeling niet of niet voldoende voorziet, beslist het college.
-
2. Het college kan de bepalingen in deze subsidieregeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.
Artikel 14. Weigeringsgrond en terugvorderen subsidie
-
1. Het college behoudt zich het recht voor om een aanvullende onderbouwing van de begroting en uurtarieven op te vragen. Indien de onderbouwing naar mening van de gemeente niet voldoende is of de gehanteerde uurtarieven zijn niet marktconform, kan de aanvraag geweigerd worden.
-
2. Indien naar mening van het college het communicatie- en/of educatieplan niet voldoende is uitgewerkt kan de aanvraag geweigerd worden.
-
3. Indien noodzakelijke vergunningen bij uitkering van de eerste termijn van het subsidiegeld niet toegekend zijn kan het college uitkering van de subsidiegelden weigeren.
-
4. Indien geen sprake is van besparing op huishoudelijk drinkwater maar van besparing op bedrijfsmatig drinkwater wordt de aanvraag geweigerd.
-
5. Indien aanvrager het circulaire watersysteem binnen 10 jaar na aanleg buiten werking stelt, is aanvrager verplicht het college hierover te informeren. Indien naar mening van het college de opgegeven reden voor het buitenwerking stellen niet zwaarwegend genoeg is behoudt de gemeente zich het recht voor om (een deel van) de verstrekte subsidie terug te vorderen.
-
6. Indien uit de jaarlijkse rapportages blijkt dat de verwachte drinkwaterbesparing zoals beschreven bij de aanvraag niet wordt gehaald, wordt de aanvrager verzocht een optimalisatieplan in te dienen. Indien in het opvolgende jaar de verwachte besparing nog niet behaald wordt en de optimalisaties naar mening van de gemeente niet voldoende zijn doorgevoerd behoudt de gemeente zich het recht voor om (een deel van) de verstrekte subsidie terug te vorderen.
-
7. Als al eerder voor een kadastraal perceel of bundeling van kadastrale percelen een aanvraag is ingediend of verleend dan wordt de subsidie geweigerd.
Artikel 15. Looptijd regeling
Deze regeling treedt in werking daags na bekendmaking.
De looptijd van de regeling is gelijk aan de looptijd van het Programma Water en Riolering 2024-2027. Uiterlijk 31 december 2027 dienen de aanvragen ingediend te zijn.
Artikel 16. Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als “Subsidieregeling circulair water 2024-2027”.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl