Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733516
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733516/1
Ondermandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-02-2025 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2025
Intitulé
Ondermandaatbesluit gemeente Hoeksche WaardDe gemeentesecretaris/algemeen directeur,
gelet op de afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht,
gelet op artikel 5 van het Mandaatbesluit van de gemeente Hoeksche Waard 2024
besluit de volgende regeling vast te stellen:
Ondermandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Definities
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
budgethouder: budgethouder als bedoeld in de budgethoudersregeling;
budgethoudersregeling: Budgethoudersregeling gemeente Hoeksche Waard;
college: college van burgemeester en wethouders;
concerndirecteur: concerndirecteur als bedoeld in artikel 11, eerste lid, van de Organisatieregeling;
gemeentesecretaris/algemeen directeur: gemeentesecretaris/algemeen directeur als bedoeld in artikel 4 van de organisatieregeling;
Mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard: Mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard 2024;
medewerker: iedere functionaris in dienst van de gemeente;
Organisatieregeling: Organisatieregeling gemeente Hoeksche Waard;
teammanager: teammanager als bedoeld in artikel 12, eerste lid, van de Organisatieregeling.
Artikel 2 Omvang gemandateerde bevoegdheden
-
1. Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt met de verlening van mandaat gelijkgesteld de verlening van:
- a.
volmacht om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
- b.
machtiging om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, waaronder het voeren van correspondentie.
- a.
-
2. Daar waar de bevoegdheid tot handhaving is gemandateerd, omvat dit alle feitelijke handelingen en besluitbevoegdheden genoemd in de titels 5.3 en 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht. Dit mandaat omvat tevens de bevoegdheid om kosten die met de handhaving zijn gemoeid, te verhalen en in te vorderen, alsmede de vooraanschrijving, mits de betreffende bevoegdheid niet elders onder beperkingen is toegekend.
-
3. De bevoegdheid om krachtens mandaat besluiten te nemen houdt tevens in de bevoegdheid tot het verrichten van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.
Artikel 3 instructies
-
1. De instructies opgenomen in bijlage 1 van het Mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard zijn van toepassing op het ondermandaat, met dien verstande dat de gemeentesecretaris/algemeen directeur ook als daarin genoemde mandaatgever wordt beschouwd.
-
2. De bevoegdheid om privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten wordt uitsluitend toegekend voor zover de rechtshandelingen passen binnen de door de raad en door het college ter uitvoering daarvan gestelde financiële kaders of de door het college genomen besluiten.
Hoofdstuk 2 Ondermandaat van gemeentesecretaris/algemeen directeur
Artikel 4 Ondermandaat aan concerndirecteuren
-
1. Ten behoeve van de taken en verantwoordelijkheden die aan de concerndirecteuren en diens directie zijn opgedragen of toevertrouwd en met inachtneming van de beperkingen, bedoeld in artikel 5, vierde lid, van het Mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard, verleent de gemeentesecretaris/algemeen directeur de volgende aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur gemandateerde bevoegdheden aan de concerndirecteur:
- a.
alle bevoegdheden tot het nemen van besluiten en beschikkingen op grond van de Algemene wet bestuursrecht en de wet- en regelgeving die voor die directie zijn opgenomen in bijlage 3 kolom D;
- b.
alle bevoegdheden tot het verlenen, vaststellen, of wijzigen van subsidiebedragen, voor zover dat tot de taken van een van de teams in zijn directie behoort, tot een maximum van € 500.000,-;
- c.
de bevoegdheid tot het kwijtschelden en buiten invordering stellen van vorderingen met een financieel belang hoger dan €10.000,-- , niet zijnde vorderingen in het kader van belastingheffing;
- d.
alle personele bevoegdheden ten aanzien van de teammanagers in diens directie;
- e.
de bevoegdheid tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen tot een maximum van € 500.000,-;;
- f.
de bevoegdheid om overeenkomsten te sluiten buiten het beschikbaar gestelde budget maar binnen het programma en budgetverschuivingen tussen taakvelden binnen één programma passend binnen het bestaande beleid;
- g.
de bevoegdheid tot het verrichten van feitelijke handelingen die nodig zijn met het oog op de bovenstaande bevoegdheden en met het oog op taken en verantwoordelijkheden van die directie en de daaronder ressorterende teams;
- h.
de overige bevoegdheden die voor die concerndirectie expliciet zijn opgenomen in de bijlage.
- a.
-
2. Het mandaat wordt uitsluitend verleend voor zover de taken en verantwoordelijkheden aan de concerndirecteur of de teams in diens directie zijn opgedragen of toevertrouwd.
-
3. In de bijlage kunnen voorschriften en beperkingen worden opgenomen, die door de gemandateerde in acht moeten worden genomen.
Artikel 5 Ondermandaat aan teammanagers
-
1. Ten behoeve van de taken en verantwoordelijkheden die aan een teammanager en diens team zijn opgedragen of toevertrouwd en met inachtneming van de beperkingen, bedoeld in artikel 5, vierde lid, van het Mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard, verleent de gemeentesecretaris/algemeen directeur de volgende aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur gemandateerde bevoegdheden aan de teammanager:
- a.
alle bevoegdheden tot het nemen van besluiten en beschikkingen op grond van de Algemene wet bestuursrecht en de wet- en regelgeving die voor dat team zijn opgenomen in de bijlage kolom D;
- b.
alle bevoegdheden tot het verlenen, vaststellen, of wijzigen van subsidiebedragen, voor zover dat tot de taken van het team behoort, tot een maximum van € 100.000,-;
- c.
de bevoegdheid te besluiten tot het toepassen van een hardheidsclausule of afwijken van bestaand beleid;
- d.
de bevoegdheden te besluiten op bezwaar na ambtelijk horen, besluiten tot toepassing bestuursdwang, last onder dwangsom of het opleggen van een bestuurlijke boete;
- e.
de bevoegdheid te besluiten tot verlenen, wijzigen of intrekken van vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen ten behoeve van de gemeente zelf;
- f.
de bevoegdheid tot het vaststellen van formulieren voor het indienen van aanvragen voor besluiten;
- g.
alle personele bevoegdheden ten aanzien van de medewerkers in diens team;
- h.
de bevoegdheid tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met een maximum van het drempelbedrag voor decentrale overheden, bedoeld in artikel 2.3, eerste lid, onder a, van de Aanbestedingswet 2012 (in 2024 € 221.000,-);
- i.
voor het verrichten van feitelijke handelingen die nodig zijn met het oog op de taken en verantwoordelijkheden van dat team;
- j.
de overige bevoegdheden die voor dat team expliciet zijn opgenomen in de bijlage.
- a.
-
2. Het mandaat wordt uitsluitend verleend voor zover de taken en verantwoordelijkheden aan de teammanager of zijn team zijn opgedragen of toevertrouwd.
-
3. In de bijlage kunnen voorschriften en beperkingen worden opgenomen, die door de gemandateerde in acht moeten worden genomen.
Artikel 6 Ondermandaat aan medewerkers
-
1. Ten behoeve van de taken en verantwoordelijkheden die aan een team zijn opgedragen of toevertrouwd en met inachtneming van de beperkingen, bedoeld in artikel 5, vierde lid, van het Mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard, verleent de gemeentesecretaris/algemeen directeur de volgende aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur gemandateerde bevoegdheden aan de medewerker van een team:
- a.
de bevoegdheden tot het nemen van besluiten en beschikkingen op grond van de Algemene wet bestuursrecht en de wet- en regelgeving die voor dat team zijn opgenomen in de bijlage kolom D, voor zover deze niet zijn voorbehouden, als bedoeld in artikel 5, eerste lid onder d tot en met f;
- b.
alle bevoegdheden tot het verlenen, vaststellen, of wijzigen van subsidiebedragen, voor zover dat tot de taken van het team behoort, tot een maximum van € 10.000,-;
- c.
de bevoegdheid tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen tot een maximum van € 750,-;
- d.
voor het verrichten van feitelijke handelingen die nodig zijn met het oog op de taken en verantwoordelijkheden van dat team;
- e.
de overige bevoegdheden die voor diens team of de medewerker expliciet zijn opgenomen in de bijlage.
- a.
-
2. Het mandaat wordt uitsluitend verleend voor zover de taken en verantwoordelijkheden aan de medewerker zijn opgedragen of toevertrouwd.
-
3. In de bijlage kunnen voorschriften en beperkingen worden opgenomen, die door de gemandateerde in acht moeten worden genomen.
Artikel 7 Hogergeschikten ook bevoegd
-
1. Als op grond van dit besluit een medewerker gemandateerd is, heeft de teammanager ook dit mandaat.
-
2. Als op grond van dit besluit een teammanager of een medewerker gemandateerd is, heeft de desbetreffende concerndirecteur ook dit mandaat.
Hoofdstuk 3 Voorschriften
Artikel 8 Bevoegdheden bij vervanging
-
1. De op grond van de organisatieregeling aangewezen vervanger van een concerndirecteur, afdelingsmanager of teammanager heeft de bevoegdheden van degene die vervangen wordt.
-
2. Voor de vervanging anders dan op grond van de organisatieregeling, waaronder de vervanging van een medewerker, is artikel 5, derde lid, van toepassing.
Artikel 9 Slotbepalingen
-
1. Dit besluit treedt in werking op 1 februari 2025 en werkt terug tot 1 januari 2025.
-
2. Besluiten en/of andere handelingen die in de periode tussen 1 januari 2025 en 1 februari 2025 op basis van het Algemeen mandaatbesluit Hoeksche Waard 2020 zijn genomen of verricht, behouden hun geldigheid.
-
3. Dit besluit wordt aangehaald als: Ondermandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard.
Ondertekening
Aldus vastgesteld d.d. [PM]
Namens het college van burgemeester en wethouders van gemeente Hoeksche Waard, en namens de burgemeester van Hoeksche Waard
[PM]
gemeentesecretaris
Bijlage behorende bij het (onder) mandaatbesluit
Bijlage behorende bij het (onder) mandaatbesluit
Let op: Bevoegdheden die op grond van onderstaande tabel zijn ondergemandateerd aan medewerkers gelden niet voor zover de bevoegdheden zijn opgenomen in de artikelen 4 en 5 van het ondermandaatbesluit. Daarin staan de algemene bevoegdheden die zijn voorbehouden aan concerndirecteuren en teammanagers (bijvoorbeeld: het toepassen van een hardheidsclausule of afwijken van bestaand beleid). Eventuele specifieke uitzonderingen op het mandaat aan medewerkers staan in kolom E.
Inhoudsopgave:
- •
Concerndirectie Sociaal: Pagina 2
- •
Concerndirectie Fysiek: Pagina 15
- •
Concerndirectie Stafdiensten: Pagina 45
Concerndirectie Sociaal |
Kolom A: Team(s) |
Kolom B: werkterrein |
Kolom C: Soorten handelingen |
Kolom D: Wettelijke grondslag publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Kolom E: Bijzonderheden |
Dienstverlening |
Het team geeft vorm aan de ontwikkeling en evaluatie van de gemeentelijke dienstverlening, het verzorgen van informatievoorziening waaronder contentbeheer website en het verzorgen van de roosters voor de bezetting van de balies etc. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Frontoffice |
Het team bevat de receptie voor de centrale locaties (HWwerkt!, Oud-Beijerland en Maasdam), evenals de allround medewerker frontoffice. De allround frontoffice is gericht op minder gespecialiseerde burgerzakenproducten en gestandaardiseerde producten. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen krachtens:
|
|
|
Publiekszaken |
Het team is gericht op de kwaliteitsbewaking van publiekszaken, dienstverlening, complexe en specialistische burgerzakenproducten (waaronder rol in de vraagbaak richting Frontoffice) en backoffice taken. Daarnaast worden besluiten op producten van de Frontoffice geleverd. Het organiseren van alle verkiezingen is ook belegd bij dit team. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen krachtens:
|
|
|
WMO |
Dit team zorgt voor het behandelen van aanvragen op het gebied van Wmo en ouderenparticipatie. |
Privaatrechtelijke rechtshandelingen publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Gezondheid & Informele Zorg |
Dit team is verantwoordelijk voor de regie, beleidsontwikkeling en advisering op het gebied volksgezondheid, maatschappelijke opvang, beschermd wonen, Wmo en aanpalende terreinen. Zij dragen daarbij nadrukkelijk zorg voor de vertaling van beleid naar de uitvoering in samenwerking met de betreffende teams. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Opvoeden & opgroeien |
Dit team is verantwoordelijk voor de regie, beleidsontwikkeling en advisering op het gebied van gezond, veilig en kansrijk opgroeien (jeugd & onderwijs en aanpalende terreinen). Zij dragen daarbij nadrukkelijk zorg voor de vertaling van beleid naar de uitvoering in samenwerking met de betreffende teams. Het coördineren van leerlingenvervoer valt ook binnen dit team. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Ondernemen |
Het team zorgt voor de regie, beleidsontwikkeling en advisering op het gebied van economie (inclusief landbouw), arbeidsmarkt, recreatie en toerisme (koppeling met PR en marketing), alsmede het fungeren als aanspreekpunt voor bedrijven/ondernemers. In dit team is aandacht voor het bevorderen van sociaal en cultureel ondernemen, inclusief de verbinding met participatie/schulddienstverlening. Het team bevordert ook duurzaam ondernemen (energie, klimaat, biodiversiteit en circulariteit) |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Participatie & leefbaarheid |
Dit team is verantwoordelijk voor de regie, beleidsontwikkeling en advisering op het gebied van arbeidsparticipatie, schulddienstverlening en inkomen, sport, kunst en cultuur, welzijn, subsidies en aanpalende terreinen. Zij dragen daarbij zorg voor de vertaling van beleid naar de uitvoering in samenwerking met de betreffende teams. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen, publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Inkomen |
Dit team behandelt de aanvragen op het gebied van inkomen. Tevens wordt in dit team de uitkeringsadministratie vormgegeven. Het gaat om alle voorkomende vakinhoudelijke administratieve werkzaamheden op het gebied van alle soorten uitkeringen ter ondersteuning van de specialisten. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen, publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Schulddienstverlening |
Dit team zorgt voor het behandelen van aanvragen op het gebied van schulddienstverlening en budgetbeheer. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen, publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Werkbedrijf |
Dit team is het leer-werkbedrijf met productie waarin WSW-medewerkers en kandidaten uit het bestand van de Participatiewet hun (werknemers)vaardigheden kunnen ontwikkelen. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen en publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Werk |
Dit team is verantwoordelijk voor de re-integratie van de doelgroep uit de participatiewet. Tevens wordt gezorgd voor de begeleiding van de cliënten in trajecten, die leiden tot werk en/of het verminderen van de afstand tot de arbeidsmarkt. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen, publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
|
Kwaliteit Werk en Inkomen |
Het team is verantwoordelijk voor het toetsen van toekenningen en besluiten op het gebied van werk, inkomen, schulddienstverlening en Wmo. Tevens is hier de informele aanpak, het bezwaar en beroep en de behandeling van klachten neergelegd. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
Concerndirectie Fysiek |
Kolom A: Team(s) |
Kolom B: werkterrein |
Kolom C: soorten handelingen |
Kolom D: Wettelijke grondslag publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Kolom E: Bijzonderheden |
Vergunningen Omgevingswet |
Het team zorgt voor de vergunningverlening op het gebied van de Omgevingswet (inclusief besluit bouwwerken leefomgeving, omgevingsplan- en welstandstoets) inclusief casemanagement. Vanuit dit team wordt een rol bij de frontoffice vervuld. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen, publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
Beslissen op verzoeken bij negatief Bibob-advies voorbehouden aan Teammanager |
|
VTH ondersteuning |
Het team richt zich op de vertaling van wet- en regelgeving naar uitvoeringsbeleid, juridische advisering en administratieve ondersteuning op het gebied van vergunningen, toezicht en handhaving. Binnen de functies in dit team wordt een verdeling gemaakt van primaire aandachtsgebieden en ondersteuning ten behoeve van één of meerdere VTH teams. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen, publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Toezicht & handhaving |
Het team zorgt voor toezicht en handhaving op het gebied van APV, Alcoholwet en Omgevingswet, Woningwet Wet goed verhuurderschap Wet op de kansspelen Drank- en Horecaverordening Bouwverordening Algemene Plaatselijke Verordening Hoeksche Waard Alcoholwet Opiumwet artikel 13b Erfgoedverordening |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen, publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Omgeving |
De onderdelen in dit team zijn: Gebiedsregie
|
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen, publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens: Archeologie/cultureel erfgoed
Ruimtelijke ordening:
Wonen:
Duurzaamheid:
Circulair
Klimaatadaptatie:
Biodiversiteit:
Milieu:
VTH:
APV:
Riolering:
Afval/RAD:
Bomen:
Havens en woonboten:
Kabels en leidingen:
Elektrische auto's:
Verkeer en Vervoer:
Begraven:
Openbare ruimte overig:
Grondzaken:
Sociaal domein:
Ondernemen:
Overig:
|
|
|
Team Handhaving Openbare Orde (Thor) |
De Bijzondere opsporingsambtenaren (BOA's) |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen, publiekrechtelijke rechtshandelingen. |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen krachtens:
|
|
|
Vergunningen APV en bijzondere wetten |
Het team zorgt voor de vergunningverlening op het gebied van APV, bijzondere wetten en evenementen inclusief casemanagement. Vanuit dit team wordt een rol bij de frontoffice vervuld en vindt de evenementencoördinatie plaats. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
Beslissen op verzoeken bij negatief Bibob-advies voorbehouden aan TeammanagerOntheffingen Winkeltijdenwet en/of Winkeltijdenverordening voorbehouden aan Teammanager |
|
Integrale veiligheid |
Het team integrale veiligheid (IV) richt zich naast IV op openbare orde en veiligheid (OOV) en crisisbeheersing. Dit betreft zowel advisering als beleidsuitvoering. Ook advisering van de burgemeester op het gebied van veiligheid valt binnen dit team. Op het gebied van crisisbeheersing valt onder dit team het coördineren, initiëren, begeleiden en uitvoeren van risicobeheersing, crisisbeheersing en rampenbestrijding. Verbinding met Politie, het OM en de veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid is hierin essentieel. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen, publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
Beslissen op verzoeken bij negatief Bibob-advies voorbehouden aan Teammanager |
|
Projectleiding ruimtelijke ontwikkeling |
In het team staat het leiden en regisseren van ruimtelijke projecten centraal. In een ander team zijn de civieltechnische projecten ondergebracht. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Projecten civiel |
In het team staat het leiden en regisseren van civieltechnische projecten centraal. In een ander team zijn de ruimtelijke ontwikkelingsprojecten ondergebracht. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Grondzaken |
In dit team is de advisering en beleidsuitvoering over grondzaken, grondexploitatie en grondtransacties opgenomen. Advisering over het financiële gedeelte op anterieure overeenkomsten |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Buitendienst |
De buitendienst zorgt voor klein onderhoud in de openbare ruimte en draagt zorg voor het beheer van reeds bestaande objecten en percelen. De buitendienst wordt verder ingezet bij activiteiten en calamiteiten in de openbare ruimte. De buitendienst biedt verder ondersteuning aan de overige gemeentelijk teams (Kunstwerken/inmeting van grondzaken enz.) |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Beheer openbare ruimte |
Het team bevat de werkvoorbereiding (waaronder planningen, calculaties en directievoering bij contractbeheer), overig beheer op de diverse specialismen in de openbare ruimte en het toezicht op grootschalige werken. Het kleinschaliger toezicht is ondergebracht bij de buitendienst. Tevens is iuitvn het team Geo-informatie opgenomen, welke in informatie voorziet voor de ruimtelijke teams en overige onderdelen van de organisatie. Het betreft hier niet het centrale technische en gegevensbeheer, maar de inhoudelijke Geo-advisering. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen en publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Beleid openbare ruimte |
Het team bevat de integrale advisering en beleid op het beheer van de openbare ruimte. Dit omvat onder andere waterbeheer, riolering en gemalen, (civiele) kunstwerken, groen (inclusief artistieke kunstwerken), meubilair, speeltoestellen, sportvelden, hondenuitlaatvoorzieningen, kabels en leidingen (ondergrondse infrastructuur), wegbeheer, bewegwijzering, tractiebeheer (wagen, materieel en machines). Het betreft hier het beleid, het ontwerpen en begeleiden van waterbeheer, cultuurtechnische en civieltechnische werken. Ook het beleid en de beleidsuitvoering van verkeer en vervoer is in dit team ondergebracht. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
Concerndirectie stafdiensten |
Kolom A: team(s) |
Kolom B: werkterrein |
Kolom C: Handelingen |
Kolom D: wettelijke grondslag voor publiekrechtelijk handelen |
Kolom E: Bijzonderheden |
DIV |
De documentaire informatie voorziening (DIV) en het zaakgericht werken binnen de organisatie wordt vanuit dit team ondersteund. Hierbinnen valt een adviserende taak over de inrichting en gebruik van DIV, het beheren van het proces en de kwaliteit, trainen en helpen van medewerkers rond zaakgericht werken en het controleren van registraties. Tevens ligt hier een opgave voor het op orde brengen en houden van het archief. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen, publiekrechtelijke rechtshandelingen. |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Facilitair |
Het team Facilitair is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van en advisering over beleidsmatige facilitaire onderwerpen en draagt zorg voor de uitvoering van de operationele facilitaire zaken. Dit laatste betreft taken als bode, vergaderservice, huishoudelijke dienst, klein technisch onderhoud en gastheer/gastvrouw bij ceremoniële aangelegenheden. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen:
|
|
|
Financieel advies |
Dit team draagt zorg voor het concernbrede financiële beleid. Het betreft het inventariseren en analyseren van landelijk en provinciaal beleid op financieel gebied en de doorvertaling daarvan naar gemeentelijk beleid. Ook taken op het gebied van fiscale adviezen, treasury en financieel advies richting teams worden in dit team uitgevoerd. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen ROBIN Nieuwkoop |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Financiële administratie |
Dit team draagt zorg voor de algemene financiële administratie en het administratief verwerken van de jaarrekening en begroting. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Juridische zaken |
Het team draagt zorg voor de juridische ondersteuning van de organisatie, zodat rechtmatig en doelmatig gehandeld kan worden. Dit team bevat de centrale juristen. In de uitvoering is het van belang dat wordt samengewerkt met de vakteams. Aansluiting gezocht wordt bij de juristen in de verschillende andere teams. Op deze wijze wordt de integrale juridische werkwijze bevorderd. Bezwaar en beroepszaken worden door de medewerkers in dit team, ondersteund door de vakteams ondersteund, behandeld, waarbij de informele aanpak wordt bevorderd. Daarnaast behandelt dit team klachten, Woo-verzoeken, AVG verzoeken. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen en publiekrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
Machtiging vertegenwoordiging rechtsgedingen/bestuursrechtelijke zittingen voorbehouden aan Teammanager. |
|
Inkoop & verzekeringen |
Dit team zorgt voor het opstellen van het inkoopbeleid en –proces en voor de verbinding met het extern inkoopbureau. Daarnaast worden in nauwe samenwerking met de interne budgetverantwoordelijken inkoop en aanbestedingsprocedures doorlopen. Daarnaast is het team verantwoordelijk voor de advisering en uitvoering van de verzekeringen. Het team zorgt voor de registratie van alle inkoop- en verzekeringscontracten in een contractenbank. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen, |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Communicatie |
Dit team draagt zorg voor de ontwikkeling, ondersteuning en uitvoering van het communicatiebeleid. Het team is in staat om communicatiemiddelen strategisch in te zetten en te benutten. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
HRM |
In dit team wordt het HRM-beleid vormgegeven, zodat medewerkers een maximale bijdrage kunnen realiseren voor de organisatiedoelen. Tevens worden managers en medewerkers ondersteund in alle HRM-aangelegenheden. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Personeels- en salarisadministratie |
In dit team is de personeels- en salarisadministratie belegd, met als doel het volledig en betrouwbaar verwerken van de complete personeels- en salarisadministratie. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Hoeksche campus |
Dit team coacht medewerkers, leidinggevenden en teams op het gebied van loopbaan, ontwikkeling, zelforganisatie en kerngericht werken. Daarnaast vindt (ondersteuning van) werving & selectie plaats vanuit dit team. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Informatiemanagement |
Het ontwikkelen van nieuwe IT dienstverlening en informatiebeleid is de verantwoordelijkheid van het team Informatiemanagement. Zij adviseren, leiden projecten, borgen de beveiliging en privacy issues en ontwerpen nieuwe oplossingen. Uitvoerend op het gebied van Baseline Informatiebeveiliging Overheid Cybersecurity (NIS2), Wet digitale overheid, Wet open overheid, Besluit Informatiebeheer 2013, (Uitvoeringswet) Algemene verordening gegevensbescherming, Wet hergebruik overheidsinformatie |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
|
ICT beheer |
Het team ICT-beheer is verantwoordelijk voor het leveren en beheren van bestaande ICT-diensten en producten op het niveau van de afgesproken servicelevels. Dit vraagt om proactieve en correctieve beheeractiviteiten. ICT-beheer kan kleine aanpassingen zelf oppakken. Aanpassingen met impact op andere onderdelen of een grote impact worden verzameld en beschikbaar gesteld aan het team |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Functioneel beheer |
Functioneel beheer: Dit team draagt zorg voor het functioneel applicatiebeheer van de applicaties die centraal beheerd worden. Tevens zijn zij betrokken bij het aanpassen en introduceren van nieuwe applicaties. Binnen dit team valt ook het gegevens- en GIS beheer. |
Feitelijke handelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Servicedesk |
Team Servicedesk verzorgt de primaire gebruikersondersteuning van de gebruikers rond ICT en facilitaire zaken. Zij registeren meldingen, pakken incidenten en vragen op en coördineren eventueel complexe zaken naar de 2e lijn (team ICT beheer of team Facilitair). Ook de inkoop van facilitaire en ICT-middelen wordt opgepakt. |
Feitelijke handelingen en privaatrechtelijke rechtshandeling |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Bestuursondersteuning |
Onder dit team valt de secretariële ondersteuning van het bestuur in de meest ruime zin van het woord. Ook kabinetszaken zijn in dit team ondergebracht. Verder draagt dit team zorg voor de algemene administratieve en secretariële ondersteuning van directie en teammanagers. |
Feitelijke handelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Control |
Team zorgt voor ondersteuning bij sturing van de organisatie en beheersing van de organisatie/processen en toezicht (interne controle en audits). In het kader van de P&C-cyclus is rapporteren en analyseren en hierover advies (voor sturing) uitbrengen. |
Feitelijke handelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Programma’s en projecten |
Vanuit dit team wordt gestuurd op programma's en (bijzondere) projecten. Het gaat hierbij om tijdelijke transities en (bijzondere) projecten die directie-overstijgende zijn, strategisch, complex en bestuurlijk gevoelig. Porgramma's en projecten waarvoor geen structureel geld is gereserveerd. De programma's en projecten zijn bepaald door het dagelijks bestuur (ambtelijk en/ of bestuurlijk) en vastgelegd in het hoofdlijnenakkoord of in een aanvullende bestuurlijke opdracht. |
Feitelijke handelingen en privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
|
Bestuursadvisering |
Dit team helpt om de kwaliteit, tijdigheid en integraliteit van ambtelijke adviezen en bestuurlijke besluitvorming te bevorderen. Zij maken het mogelijk om politiek- bestuurlijke wensen te vertalen naar ambtelijke uitvoering en ondersteunen de ambtelijke organisatie om documenten naar het college en de raad te brengen. |
Feitelijke handelingen en privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Publiekrechtelijke rechtshandelingen, krachtens:
|
|
Toelichting
Aanleiding
Dit besluit betreft het Ondermandaatbesluit van de gemeente Hoeksche Waard (hierna Ondermandaatbesluit). In de recente jaren is er in verschillende rapporten geadviseerd over de ambtelijke organisatie van de gemeente. In die rapporten ligt de aanleiding besloten tot de doorontwikkeling van de ambtelijke organisatie, waartoe in juli 2023 de opdracht is gegeven door het college van burgemeester en wethouders. Als gevolg van die opdracht is er een nieuw organisatiemodel ontwikkeld. Het nieuwe organisatiemodel bestendigt de hiërarchie van de ambtelijke organisatie. In de besturingsfilosofie wordt meer dan voorheen nadruk gelegd op sturing en verantwoording bij het gebruik van bevoegdheden. Als gevolg van het nieuwe organisatiemodel is het Mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard 2024 vastgesteld, waarbij een groot deel van de bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders en van de burgemeester worden gemandateerd aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur. De gemeentesecretaris/algemeen directeur verleent met het onderhavige besluit ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging aan de leidinggevenden en medewerkers in de gemeentelijke organisatie.
Samenhang Organisatieregeling, Mandaatbesluit en Budgethoudersregeling
Deze Organisatieregeling gemeente Hoeksche Waard (hierna: Organisatieregeling) weerspiegelt dat nieuwe organisatiemodel. De organisatieregeling bevat een beschrijving van de indeling van de ambtelijke organisatie. Het deelt verantwoordelijkheden en taken toe en beschrijft de verantwoordingslijn. De voor de uitvoering van deze verantwoordelijkheden en taken benodigde publiekrechtelijke en privaatrechtelijke bevoegdheden zijn in dit Ondermandaatbesluit opgenomen. In de Budgethoudersregeling gemeente Hoeksche Waard (hierna: Budgethoudersregeling) worden de verantwoordelijkheden ten aanzien van de budgetten nader gespecificeerd. Deze vier regelingen, de Organisatieregeling, het Mandaatbesluit, het Ondermandaatbesluit en de Budgethoudersregeling vormen de belangrijkste juridische elementen die gezamenlijk de ambtelijke organisatie beschrijven.
Mandaat, volmacht en machtiging
In artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) wordt mandaat omschreven als de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. De bevoegdheid in mandaat wordt uitgeoefend onder verantwoordelijkheid van het oorspronkelijke bevoegde orgaan. De mandaathouder kan namens de mandaatgever besluiten nemen. Deze besluiten worden toegerekend aan het bestuursorgaan zelf. Het bestuursorgaan verliest de bevoegdheid om zelf het besluit te nemen niet en kan deze bevoegdheid ook te allen tijde zelf uitoefenen. Ook betekent dit dat bezwaar en beroep tegen een in mandaat genomen besluit wordt ingesteld tegen het bestuursorgaan zelf en niet tegen de ambtenaar die het besluit feitelijk heeft genomen.
In dit Ondermandaatbesluit omvat de term mandaat ook een volmacht om privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten en een machtiging om feitelijke handelingen te verrichten. Deze bevoegdheden worden toebedeeld in de vorm van (onder)mandaat, (onder)volmacht en (onder)machtiging. Door deze toedeling blijven de (onder)mandaat-, (onder)volmacht-, of (onder)machtiginggevers bevoegd de oorspronkelijk aan hen geattribueerde, gedelegeerde of gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen.
Externe werking Mandaatbesluit
Het Ondermandaatbesluit regelt toedeling van bevoegdheden aan de ambtelijke organisatie, voornamelijk voor het gebruik van deze bevoegdheden buiten de ambtelijke organisatie zelf. Dit besluit is daarom relevant voor derden. Het heeft externe werking in tegenstelling tot de Organisatieregeling en de Budgethoudersregeling, die vooral interne werking hebben.
Ambtelijke organisatie van de gemeente
Dit Ondermandaatbesluit betreft het verlenen van mandaat, volmacht en machtiging aan de ambtelijke organisatie van de Gemeente Hoeksche Waard. Mandaat, volmacht of machtiging aan anderen, zoals wethouders, of Omgevingsdienst, worden met dit besluit niet verleend. Het mandaat van de ambtenaren als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder b of onder c, (de heffingsambtenaar), maakt geen onderdeel uit van dit Ondermandaatbesluit.
Positieve mandaatregeling
In dit Ondermandaatbesluit wordt mandaat, volmacht of machtiging slechts toegekend, voor zover dat expliciet is bepaald. Dat wordt in het spraakgebruik ook een positieve mandaatregeling genoemd. Dat is rechtszeker en duidelijk, zowel voor de betrokken medewerker als diens leidinggevende(n). Het is voorts ook duidelijker voor derden, omdat deze regeling en wijzigingen ervan in het gemeenteblad worden gepubliceerd. Een consequentie is wel dat bij wijzigingen in wet- en regelgeving dit besluit actueel gehouden moet worden. De bevoegdheid tot het vaststellen en daarmee tot wijzigen van dit Ondermandaatbesluit is in het Mandaatbesluit toegekend aan de Gemeentesecretaris/algemeen directeur. Daardoor kan een noodzakelijke wijziging relatief vlot worden doorgevoerd. Wel moet een dergelijke wijziging ter kennisgeving aan het college worden voorgelegd (op grond van artikel 5, tweede lid, van het Mandaatbesluit).
Het gebruik van een positieve mandaatregeling houdt een verschil in ten opzichte van het huidige Algemeen Mandaatbesluit van de gemeente Hoeksche Waard, dat bij dit besluit wordt ingetrokken. Het houdt in dat medewerkers van de gemeente nu explicieter bevoegdheden toebedeeld krijgen. Als deze toedeling niet plaatsvindt is de desbetreffende medewerker niet bevoegd. Tegelijkertijd is slechts een bestendiging en verduidelijking van de bevoegdheid beoogd.
Hiërarchie
De Organisatieregeling beschrijft de hiërarchische structuur van de ambtelijke organisatie. Dit Ondermandaatbesluit sluit daarbij aan. De hiërarchie wordt bevestigd door de mogelijkheid van sturing en instructies en aanwijzingen van de (onder)mandaatgever aan de gemandateerde (artikel 10:6, eerste lid, van de Awb, artikel 3, eerste lid en artikel 5, vijfde lid). In die hiërarchie past ook de verantwoording over de uitoefening van de bevoegdheid. Artikel 10:6, tweede lid van de Awb voorziet reeds in de verplichting om desgevraagd inlichtingen te verschaffen aan de (onder)mandaatgever.
Hiërarchisch bovengeschikten beschikken in ieder geval over dezelfde bevoegdheden als de onder hun verantwoordelijkheid werkzame medewerkers. Tegelijkertijd is er bij specifieke bevoegdheden onderscheid gemaakt in de beperkingen die ervoor gelden. Zo kan bijvoorbeeld een hiërarchisch bovengeschikte leidinggevende over grotere geldbedragen beslissen. Is er twijfel bijv. over de toereikendheid van een bevoegdheid dan kan de gemandateerde in overleg met diens leidinggevende nagaan wie wel een toereikende bevoegdheid zou hebben of dat de bevoegdheid door het bestuursorgaan moet worden uitgeoefend. Hetzelfde geldt bij twijfel over de toepasselijkheid van een bepaling of voorschrift uit bijlage 1 van het Mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard. Ook dan kan een leidinggevende in veel gevallen soelaas bieden.
Beperkingen aan het mandaat
In dit Ondermandaatbesluit zijn beperkingen opgenomen ten aanzien van de financiële verplichtingen die een gemandateerde mag aangaan. Daarbij is een onderscheid gemaakt tussen het aangaan van overeenkomsten en het verstrekken van subsidies of andere uitkeringen, zoals een uitkering op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Voor overeenkomsten geldt een drempelbedrag dat afhankelijk is van de functie. Concerndirecteuren mogen privaatrechtelijke rechtshandelingen verrichten, dwz. overeenkomsten sluiten, tot een maximum van € 500.000,-. Dit bedrag is ontleend aan de aanbestedingsgrens voor leveringen en diensten, maar geldt uitdrukkelijk ook voor werken. Voor teammanagers geldt een grens tot 100.000-. Het mandaat van de gemeentesecretaris voor het sluiten van overeenkomsten is beperkt tot € 2,5 miljoen ,- (op grond van het Mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard). Opdrachten van een grotere omvang worden door het college afgedaan.
Instructies
In bijlage 1 van het Mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard zijn generieke instructies opgenomen die gelden voor het gebruik van toegekende bevoegdheden. Deze instructies gelden ook voor het ondermandaat dat bij dit besluit wordt toegekend. Bij twijfel over de instructie moet de gemandateerde te rade gaan bij zijn leidinggevenden.
De bijlage
In de bijlage worden de bevoegdheden toegekend aan de teammanagers en medewerkers van een team. In het register zijn de volgende kolommen opgenomen.
In Kolom B wordt een beschrijving van het werkterrein gegeven. Dit is een beschrijving van de taken en verantwoordelijkheden van het team.
In Kolom C wordt beschreven of het team voor deze taken en verantwoordelijkheden de bevoegdheden krijgt om feitelijke handelingen en privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten (met inachtneming van het bepaalde daarover in dit Ondermandaatbesluit), of dat het team ook de bevoegdheid krijgt om publiekrechtelijke rechtshandelingen te verrichten. Is dat laatste het geval dan bevat Kolom D een verwijzing naar de grondslagen voor die bevoegdheid.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl