Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733468
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733468/1
Verordening op de Auditcommissie gemeente Goes 2025
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening op de Auditcommissie gemeente Goes 2025De raad van de gemeente Goes;
gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;
b e s l u i t:
vast te stellen:
Verordening op de Auditcommissie gemeente Goes 2025
Artikel 1 Instelling en begripsbepaling
-
1. Er is een commissie van advies aan de raad zoals bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet, genaamd de Auditcommissie.
-
2. In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
de commissie: de Auditcommissie van de gemeente Goes;
- b.
de raad: de gemeenteraad van Goes;
- c.
het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Goes;
- d.
de voorzitter: de voorzitter van de Auditcommissie Goes;
- e.
de griffier: de griffier zoals bedoel in artikel 107 van de Gemeentewet;
- f.
de adviseurs: de adviseurs genoemd in artikel 3 van deze verordening;
- g.
de accountant: de accountant die door de raad op grond van de verordening bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet is belast met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening.
- a.
Artikel 2 Doel, taken en bevoegdheden
De Auditcommissie:
- 1.
Is belast met advisering aan en overleg namens de raad over alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing op het gebied van rechtmatigheid, doeltreffendheid en doelmatigheid, en het kunnen vervullen van zijn toezichthoudende en controlerende bevoegdheid.
- 2.
Is belast met de voorbereiding van procedures tot selectie en voordracht van een accountant als bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet en brengt aan de raad een advies uit over de benoeming.
- 3.
Is gesprekspartner voor de door de raad aangewezen accountant.
- 4.
Bespreekt de relatie tussen de gemeente Goes en de accountant één keer per jaar en vaker indien daar aanleiding toe is.
- 5.
Bespreekt jaarlijks de rechtmatigheidsverantwoording van het college en de controlebevindingen van de accountant met het college.
- 6.
Bespreekt de bevindingen van de accountant naar aanleiding van specifieke rapportages in opdracht van de raad.
- 7.
Formuleert een advies aan de raad over de wijze van behandeling van specifieke rapportages van de accountant in opdracht van de raad.
- 8.
Adviseert aan de raad over het jaarverslag en de jaarrekening, mede aan de hand van de rechtmatigheidsverantwoording van het college, accountantsverklaring en het accountantsverslag.
- 9.
Laat zich informeren over (verbeter)acties die voortkomen uit de accountantscontrole en managementletter.
- 10.
Adviseert het college over de onderzoeken en de aanpassingen van de verordeningen gebaseerd op de artikelen 212, 213 en 213A Gemeentewet.
- 11.
Bevordert dat onderzoeken van de accountant, het college en de ambtelijke organisatie op het terrein van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid worden afgestemd op onderzoeken van de Rekenkamer, om doublures te voorkomen.
Artikel 3 Samenstelling
-
1. De commissie bestaat uit vier raadsleden.
-
2. De leden zijn bij voorkeur deskundig op of hebben affiniteit met het taakgebied van de commissie.
-
3. De raad draagt bij de samenstelling van de auditcommissie zorg voor een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde fracties.
-
4. De commissie heeft als adviseurs de accountant, het collegelid met financiën in de portefeuille, het hoofd van de afdeling Concern, de concerncontroller van de gemeente, de coördinator planning en control, de gemeentesecretaris en de griffier.
-
5. De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.
-
6. Een lid van de commissie kan zich niet laten vervangen.
Artikel 4 Benoeming, zittingsduur en ontslag
-
1. De leden van de commissie worden door de raad benoemd.
-
2. De commissie kiest uit haar leden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.
-
3. Het lidmaatschap eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij tussentijds ontslag als lid van de raad.
-
4. Voorts eindigt het lidmaatschap op eigen verzoek of door tussentijds ontslag door de raad.
-
5. Indien een tussentijdse vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.
Artikel 5 Voorzitter en secretaris
-
1. De voorzitter is belast met:
- a.
het leiden van de vergaderingen van de commissie;
- b.
het doen naleven van deze verordening;
- c.
het vertegenwoordigen van deze commissie in de raadsvergadering en bij andere interne en externe contacten;
- d.
hetgeen deze verordening deze verder opdraagt.
- a.
-
2. De voorzitter wordt bij de uitvoering van diens taken ondersteund door een secretaris, zijnde de griffier of diens plaatsvervanger.
Artikel 6 Vergaderingen, advisering en verslaglegging
-
1. De commissie vergadert ten minste vier keer per jaar en voorts zo vaak als zij nodig acht.
-
2. Bij de uitnodiging voor de vergadering zit een agenda die na de opening van de vergadering door de commissie wordt vastgesteld.
-
3. De adviseurs zijn op uitnodiging, afhankelijk van de te bespreken onderwerpen, aanwezig bij de vergaderingen van de commissie.
-
4. De adviseurs van de commissie dragen zorg voor het tijdig aanleveren van informatie aan de commissie, die nodig is voor het uitoefenen van haar taken als bedoeld in artikel 2.
-
5. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.
-
6. Onder verantwoordelijkheid van de voorzitter wordt door de secretaris een beknopt verslag gemaakt van iedere vergadering van de commissie. Het verslag wordt in de daaropvolgende vergadering vastgesteld door de commissie.
-
7. De verslagen worden ter kennis gebracht aan de raad en het college.
-
8. De commissie kan besluiten (delen van) het (concept)verslag vertrouwelijk te verspreiden.
Artikel 7 Verantwoording
De voorzitter geeft op verzoek van de raad of uit eigen initiatief in de raadsvergadering een toelichting en/of advies op de uitkomsten van de besprekingen en/of aan de raad toegezonden stukken die het werkveld van de Auditcommissie betreffen.
Artikel 8 Slotbepalingen
-
1. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening Auditcommissie Goes 2025”.
-
3. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Goes in zijn openbare vergadering van 19 december 2024.
de griffier,
drs. B.C. van Doornum
de voorzitter,
C.H. van den Bos
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl