Reglement voor de automatische incasso van gemeentelijke belastingen Eindhoven 2025

Geldend van 01-01-2025 t/m heden

Intitulé

Reglement voor de automatische incasso van gemeentelijke belastingen Eindhoven 2025

Het hoofd van de afdeling Belastingen, in zijn hoedanigheid als invorderingsambtenaar, zoals bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de Gemeentewet,

overwegende dat het ter bevordering van de zorgvuldigheid en de rechtszekerheid gewenst is voorwaarden vast te stellen voor de automatische incasso van de gemeentelijke belastingen, zoals bedoeld in artikel 9.8 van de Leidraad invordering gemeentelijke belastingen,

mede gelet op artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht en de van toepassing zijnde bepalingen in het Burgerlijk Wetboek, de Gemeentewet, de Invorderingswet 1990 en de gemeentelijke belastingverordeningen;

besluit om de volgende nadere regels vast te stellen:

Reglement voor de automatische incasso van gemeentelijke belastingen Eindhoven 2025

Artikel 1. Begripsbepalingen

1. In dit reglement wordt verstaan onder:

afschrijvingstijdstip: tijdstip waarop het verschuldigde (termijn)bedrag middels automatische incasso wordt afgeschreven;

afschrijvingstijdvak: periode verdeeld in maanden welke aanvangt op het moment waarop de eerste incassotermijn wordt afgeschreven en eindigt op de laatste incassotermijn van het aanslagbiljet;

automatische incasso: het automatisch afschrijven van een (termijn)bedrag, ten laste van de rekening van de belastingschuldige, ten gunste van de rekening van de gemeente Eindhoven;

belastingjaar: tijdvak van 1 januari tot en met 31 december waarover de gemeentelijke belastingen worden geheven;

belastingschuldige: natuurlijk persoon of rechtspersoon die is aangeslagen voor één of meerdere belastingen of (na)heffingen van de gemeente Eindhoven;

formele belastingschuld: het bedrag dat verschuldigd is voor gemeentelijke belastingen zoals vermeld op het aanslagbiljet of de naheffingsaanslag;

aanslagbiljet: biljet waarop één of meerdere van de volgende belastingaanslagen vermeld staan: onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing, reinigingsrecht, afvalstoffenheffing, hondenbelasting, precariobelasting, BIZ-bijdrage;

naheffingsaanslag: de naheffingsaanslag parkeerbelasting;

incassant: de gemeente Eindhoven;

storno: een niet gelukte of ongedaan gemaakte incasso-opdracht.

Artikel 2. Doel van de automatische incasso

De automatische incasso heeft tot doel de betaling van de belastingschuld van de belastingschuldige te spreiden, indien en voor zover de van toepassing zijnde belastingverordening dit mogelijk maakt, dan wel de betaling van het aanslagbiljet of de naheffingsaanslag te vereenvoudigen.

Artikel 3. Toepasselijke gemeentelijke belastingen

Automatische incasso is mogelijk voor: onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing, reinigingsrecht, afvalstoffenheffing, hondenbelasting, precariobelasting, BIZ-bijdrage en de naheffingsaanslag parkeerbelasting.

Artikel 4. Deelname aan de automatische incasso

Deelname aan de automatische incasso is mogelijk door of ten behoeve van

belastingschuldigen.

De incasseerder kan de deelname aan de automatische incasso weigeren indien omstandigheden worden geconstateerd, of vermoed, die het regelmatig verloop van de termijnbetalingen belemmeren of zouden kunnen belemmeren.

Artikel 5. Aanmelding

Aanmelding voor de automatische incasso vindt plaats door het afgeven van een machtiging automatische incasso. Dit geschiedt door het invullen van het papieren machtigingsformulier en dit in te dienen op de wijze zoals genoemd op het machtigingsformulier of via de digitale belastingbalie van de gemeente Eindhoven waar het machtigingsformulier digitaal ingevuld en ingediend kan worden.

De machtiging tot automatische incasso kan vooraf worden verleend of dient uiterlijk binnen twee weken na dagtekening van het aanslagbiljet of de naheffingsaanslag te zijn ingekomen bij de afdeling Belastingen van de gemeente Eindhoven.

Indien de machtiging tot automatische incasso na de in het tweede lid genoemde termijn wordt ontvangen, dan heeft dit gevolgen voor het aantal incassotermijnen en de hoogte van de termijnbedragen, conform het bepaalde in artikel 8, tweede lid.

Artikel 6. Reikwijdte van de machtiging

De machtiging tot automatische incasso is van toepassing op alle daarvoor in aanmerking komende aanslagbiljetten en naheffingsaanslagen die na binnenkomst van de machtiging aan de belastingschuldige worden opgelegd.

De machtiging tot automatische incasso wordt zonder schriftelijk tegenbericht ieder jaar stilzwijgend verlengd.

Artikel 7. Incassotermijnen en vervaldatum

Het aantal incassotermijnen en de aanvang van de eerste termijn wordt bepaald in de van toepassing zijnde belastingverordening(en).

Conform de van toepassing zijnde belastingverordeningen vindt betaling in één incassotermijn plaats voor bedragen op een aanslagbiljet tot en met € 25,- en voor naheffingsaanslagen.

De vervaldatum zoals genoemd op het aanslagbiljet verschuift bij een automatische incasso met betaling in meerdere termijnen, naar de laatste incassodatum.

Artikel 8. Berekening termijnbedrag

Ingeval van incasso in termijnen wordt het termijnbedrag naar evenredigheid verdeeld over de incassotermijnen.

Indien de machtiging is verwerkt buiten de in artikel 5, tweede lid, gestelde termijnen dan wordt het termijnbedrag berekend naar evenredigheid over het aantal incassotermijnen van het aanslagbiljet dat na de verwerking van de machtiging nog in het afschrijvingstijdvak overblijft.

De incasseerder heeft het recht het termijnbedrag te wijzigen indien tijdens het afschrijvingstijdvak incassotermijnen niet kunnen worden geïncasseerd.

Artikel 9. Tijdstip van afschrijving

De automatische incasso van een aanslagbiljet vangt bij incasso in termijnen aan in de maand volgend op de maand van verzending van het aanslagbiljet.

De automatische incasso van een aanslagbiljet vindt bij incasso in één termijn plaats in de maand volgend op de maand van verzending van het aanslagbiljet.

Indien de dagtekening van een naheffingsaanslag is gelegen vóór de 20e dag van de maand dan vindt de automatische incasso van de naheffingsaanslag plaats in de maand van dagtekening. In alle andere gevallen vindt de automatische incasso van de naheffingsaanslag plaats in de daaropvolgende maand.

De incasseerder zal het termijnbedrag automatisch afschrijven op de laatste werkdag van de maand, zoals vermeld op het aanslagbiljet of de naheffingsaanslag.

Artikel 10. Ontbindende voorwaarden

De automatische incasso wordt door incasseerder beëindigd indien:

de automatische incasso gedurende twee achtereenvolgende maanden niet slaagt;

de verstrekte machtiging een niet-bestaand rekeningnummer, een geblokkeerd rekeningnummer of een beëindigd rekeningnummer betreft;

de belastingschuldige surseance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement is gesteld of indien er anderszins omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de incasso zouden belemmeren;

indien gedurende een periode van twee jaar ten behoeve van een belastingschuldige geen automatische incasso heeft plaatsgevonden.

Incasseerder stelt de belastingschuldige schriftelijk op de hoogte van de eerste storno en doet daarbij mededeling van het gegeven dat bij een volgende storno de automatische incasso wordt beëindigd en het openstaande invorderbare bedrag direct moet worden voldaan.

Artikel 11. Overlijden

Overlijden van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

De erven kunnen de automatische incasso stopzetten door dit schriftelijk te verzoeken.

Artikel 12. Echtscheiding

Echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

Indien als gevolg van de echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst niet meer kan worden geïncasseerd op het bestaande rekeningnummer dan dient de belastingschuldige zo spoedig mogelijk een rekeningnummer mede te delen waarop de automatische incasso kan plaatsvinden.

Artikel 13. Verhuizing

Verhuizing van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

Artikel 14. Wijziging bankrekeningnummer incasso

Belastingschuldige dient wijzigingen in het bankrekeningnummer terstond te melden aan de afdeling Belastingen van de gemeente Eindhoven, op de wijze zoals genoemd in artikel 5.

Artikel 15. Terugstorting

Indien de belastingschuldige het niet eens is met een afgeschreven (termijn)bedrag, dan kan deze de eigen bankinstelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn rekening terug te storten.

De opdracht tot terugstorting dient binnen 56 dagen na incasso te zijn uitgevoerd door de bankinstelling.

Artikel 16. Stortingen buiten de automatische incasso

(Termijn-)betalingen buiten de automatische incasso om worden verwerkt in de resterende termijn(en) voor automatische incasso.

Artikel 17. Beëindiging van de incasso-overeenkomst

De automatische incasso kan door de belastingschuldige te allen tijde schriftelijk worden opgeheven, mits de inzending geschiedt uiterlijk twee weken voor het verstrijken van de eerstvolgende incassotermijn.

Indien gedurende een periode van drie jaar ten behoeve van een belastingschuldige geen automatische incasso heeft plaatsgevonden, wordt door de incassant de incasso-overeenkomst beëindigd.

Artikel 18. Gevolgen van beëindiging van de incasso-overeenkomst

Als de automatische incasso door belastingschuldige dan wel door incassant wordt beëindigd, wordt de volledige resterende belastingschuld direct invorderbaar.

De belastingschuldige dient het resterende bedrag direct te betalen. Voldoet de belastingschuldige niet aan deze verplichting, dan worden wettelijke invorderingsmaatregelen getroffen. De kosten van deze invorderingsmaatregelen komen voor rekening van belastingschuldige.

Artikel 19. Inwerkingtreding en citeertitel

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2025.

Het “Incassoreglement gemeentelijke belastingen Eindhoven 2019”, wordt ingetrokken met ingang van de in het eerste lid genoemde dag van inwerkingtreding, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op feiten en automatische incasso’s die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Deze regeling kan worden aangehaald als “Incassoreglement Eindhoven 2025”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 18 december 2024,

mr. F.H.P.M Laurense

Hoofd afdeling Belasting

Heffings- en invorderingsambtenaar van Eindhoven