Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733258
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733258/1
Verordening Jeugdhulp gemeente Midden-Groningen 2025
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening Jeugdhulp gemeente Midden-Groningen 2025De raad van de gemeente Midden-Groningen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 12 november 2024;
gelet op de artikelen 2.9, 2.10, 2.12 en 8.1.1, derde lid, van de Jeugdwet;
besluit de Verordening Jeugdhulp Midden-Groningen 2025 vast te stellen.
Hoofdstuk 1- Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsbepalingen
- 1.
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
- a.
algemene voorziening: jeugdhulpvoorziening op grond van de Jeugdwet die rechtstreeks toegankelijk is zonder voorafgaand onderzoek naar de behoeften en persoonskenmerken van de jeugdige of zijn ouders;
- b.
cliëntondersteuner: persoon die jeugdige en/of ouder(s) op hun verzoek ondersteunt bij het gehele proces van hulpvraag tot hulpverlening;
- c.
draagkracht: de dagelijkse hulp bij persoonlijke verzorging, begeleiding en verblijf die ouder(s) en/of andere huisgenoten vanuit eigen mogelijkheden en probleemoplossend vermogen zelf aan de jeugdige kunnen bieden.
- d.
draaglast: de dagelijkse hulp bij persoonlijke verzorging, begeleiding en verblijf die de jeugdige nodig heeft.
- e.
eigen kracht: de draagkracht samen met hulp die personen die tot de sociale omgeving van de ouders behoren kunnen bieden en beschikbare voorliggende voorzieningen;
- f.
hulpvraag: behoefte van een jeugdige of zijn ouders aan jeugdhulp in verband met opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen, als bedoeld in artikel 2.3, eerste lid van de Jeugdwet;
- g.
individuele voorziening: op de jeugdige en/of zijn ouders toegesneden jeugdhulp die door het college in natura of in de vorm van een persoonsgebonden budget wordt verstrekt;
- h.
onderzoeksverslag: het document waarin het onderzoek en de uitkomsten daarvan zijn vastgelegd;
- i.
persoonsgebonden budget (pgb): het door het college verstrekte budget dat een jeugdige of ouder(s) in staat stelt een individuele voorziening op grond van de Jeugdwet bij derden in te kopen, zoals bedoeld in artikel 8.1.1 van de Jeugdwet;
- j.
voorliggende voorziening: voorziening anders dan in het kader van de Jeugdwet, onder meer op het gebied van zorg, onderwijs, maatschappelijke ondersteuning of werk en inkomen, waar recht op is voorafgaand aan een voorziening op grond van de Jeugdwet;
- k.
sociaal netwerk: een familielid, huisgenoot, (voormalig) echtgenoot of andere personen met wie de jeugdige of ouder een sociale relatie onderhoudt;
- l.
wet: de Jeugdwet.
- a.
- 2.
Alle begrippen die in deze Verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de wet, het Besluit Jeugdwet, de Algemene wet bestuursrecht, de Wet bescherming persoonsgegevens en de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Hoofdstuk 2- Vormen van jeugdhulp
Artikel 2. Vormen van jeugdhulp
De volgende vormen van jeugdhulp zijn beschikbaar:
- 1.
Algemene voorzieningen, te weten:
- a.
versterken sociale context;
- b.
basisondersteuning.
- a.
- 2.
Individuele voorzieningen.
- 3.
Het college stelt bij nadere regels vast welke algemene en individuele voorzieningen op basis van het eerste en tweede lid beschikbaar zijn.
Hoofdstuk 3- Procedure en voorwaarden toegang
Artikel 3. Toegang jeugdhulp via de huisarts, medisch specialist of jeugdarts
- 1.
Het college draagt zorg voor de inzet van (gecontracteerde) jeugdhulp na een verwijzing door de huisarts, medisch specialist en/of jeugdarts naar een jeugdhulpaanbieder, als en voor zover genoemde jeugdhulpaanbieder van oordeel is dat inzet van jeugdhulp nodig is.
- 2.
Indien de huisarts, medisch specialist en/of jeugdarts verwijst naar een niet-gecontracteerde aanbieder, terwijl de gemeente soortgelijke passende jeugdhulp kan bieden bij een jeugdhulpaanbieder die wel gecontracteerd is, dan vergoedt de gemeente de inzet van de niet-gecontracteerde aanbieder niet. De jeugdige en/of de ouder(s) zijn dan verantwoordelijk voor het betalen van de kosten van deze jeugdhulp. Dit geldt alleen voor zorg in natura en niet voor een pgb.
- 3.
Als de jeugdige en/of zijn ouders hierom verzoeken, ofwel het college een besluit neemt dat afwijkt van het oordeel van de jeugdhulpaanbieder, legt het college de te verlenen individuele voorziening, dan wel het afwijzen daarvan vast in een beschikking als bedoeld in artikel 11.
Artikel 4. Toegang jeugdhulp via de gemeente
- 1.
Jeugdige en/of ouder(s) kunnen een behoefte aan jeugdhulp melden bij het college. Als de jeugdige en/of ouder(s) daarom verzoeken, zorgt het college voor ondersteuning bij het verhelderen van de ondersteuningsbehoefte.
- 2.
Als blijkt dat de melding geen betrekking heeft op ondersteuning vanuit de Jeugdwet of wanneer informeren voldoende is, wordt de melding gesloten en wordt er geen onderzoek gedaan.
- 3.
Het college bevestigt de ontvangst van een melding schriftelijk en wijst de jeugdige en zijn ouders tijdens het onderzoek, bedoeld zoals in artikel 5, op de mogelijkheid gebruik te maken van gratis cliëntondersteuning en op de mogelijkheid om binnen twee weken een familiegroepsplan op te stellen. Als de jeugdige en/of ouder(s) daarom verzoeken, zorgt het college voor ondersteuning bij het opstellen van een familiegroepsplan.
- 4.
In spoedeisende gevallen beslist het college na een melding onmiddellijk tot verstrekking van een tijdelijke individuele voorziening in afwachting van de uitkomst van het onderzoek en de aanvraag van de jeugdige of zijn ouders of vraagt het college een machtiging gesloten jeugdhulp als bedoeld in hoofdstuk 6 van de wet.
- 5.
Jeugdigen en ouders kunnen zich rechtstreeks wenden tot een algemene voorziening.
Artikel 5. Onderzoek naar de behoeftes, persoonskenmerken en voorkeuren
- 1.
Het college doorloopt voor het onderzoek in samenspraak met de jeugdige of ouder(s) zo spoedig mogelijk na ontvangst van de melding de volgende stappen:
- a.
het vaststellen van de hulpvraag van jeugdige en/of ouder(s);
- b.
onderzoeken of deze gemeente verantwoordelijk is op basis van het woonplaatsbeginsel;
- c.
onderzoeken of de Jeugdwet van toepassing is;
- d.
het in kaart brengen van de beperkingen/problematiek van jeugdige en/of ouder(s);
- i.
of sprake is van psychische problemen en stoornissen, psychosociale problemen, gedragsproblemen of een verstandelijke beperking van de jeugdige, opvoedingsproblemen van de ouders of adoptie gerelateerde problemen, en zo ja, welke problemen of stoornissen dat zijn;
- i.
- e.
bepalen welke hulp nodig is, door onderzoek te doen naar:
- i.
de behoeften, persoonskenmerken en voorkeuren van de jeugdige en zijn ouders, de veiligheid en ontwikkeling van de jeugdige en de gezinssituatie;
- ii.
welke ondersteuning, hulp en zorg naar aard en omvang nodig zijn voor de jeugdige om, rekening houdend met zijn leeftijd en ontwikkelingsniveau, gezond en veilig op te groeien, te groeien naar zelfstandigheid en voldoende zelfredzaam te zijn en maatschappelijk te participeren;
- iii.
hoe bij de bepaling van de aangewezen vorm van jeugdhulp zo goed mogelijk rekening kan worden gehouden met de godsdienstige gezindheid, de levensovertuiging en de culturele achtergrond van de jeugdige en zijn ouders;
- i.
- f.
het in kaart brengen van de eigen krachtmogelijkheden en het probleemoplossend vermogen (eigen kracht) van jeugdige en/of ouder(s), door te onderzoeken:
- i.
of de ouder in staat is de noodzakelijke hulp te bieden;
- ii.
of de ouder beschikbaar is om de noodzakelijke hulp te verlenen;
- iii.
of het bieden van de noodzakelijke hulp niet tot overbelasting dreigt;
- iv.
of ouders niet in de financiële problemen komen door het bieden van hulp;
- i.
- g.
onderzoeken of er aanspraak is op een voorliggende voorziening;
- h.
onderzoeken of er aanspraak is op een algemene voorziening;
- i.
als het recht op een individuele voorziening is vastgesteld worden jeugdige en/of ouder(s) geïnformeerd over de mogelijkheid van het aanvragen van een pgb;
- j.
indien een pgb wordt aangevraagd door jeugdige en/of ouder(s) wordt er beoordeeld of er aan de voorwaarden van een pgb wordt voldaan, als bedoeld in artikel 12 van deze verordening.
- a.
- 2.
Als de jeugdige of zijn ouders een familiegroepsplan hebben opgesteld, betrekt het college dat bij het onderzoek.
- 3.
Het college en de jeugdige en/of ouder(s) leggen het gesprek, het onderzoek en de conclusies daaruit vast in het onderzoeksverslag.
- 4.
Het college informeert de jeugdige of ouder(s) over de gang van zaken bij het onderzoek, hun rechten en plichten en de vervolgprocedure.
- 5.
Bij het onderzoek wordt aan de jeugdige en/of ouder(s) medegedeeld welke mogelijkheden bestaan om te kiezen voor de verstrekking van een pgb. De jeugdige of zijn ouders dan wel de wettelijk vertegenwoordiger wordt in begrijpelijke bewoordingen ingelicht over de gevolgen van die keuze.
Artikel 6. Draagkracht, draaglast en eigen kracht
- 1.
Als de draagkracht voldoende is om de draaglast te dragen kent het college geen maatwerkvoorziening toe.
- 2.
Als de draaglast groter is dan de draagkracht bepaalt het college in haar onderzoek de balans tussen draaglast en eigen kracht.
- 3.
Het college maakt voor wat betreft het vaststellen van de balans tussen eigen draagkracht als bedoeld in het eerste lid en draaglast als bedoeld in het tweede lid een onderscheid in kortdurende en langdurende situaties:
- a.
Kortdurend: er is uitzicht op herstel van het (gezondheids)probleem en daarmee samenhangende zelfredzaamheid van de jeugdige. Het gaat hierbij over een aaneengesloten éénmalige periode van maximaal drie maanden in één kalenderjaar.
- b.
Langdurend: het gaat om chronische situaties waarbij naar verwachting de jeugdhulp langer dan drie maanden nodig zal zijn of meerdere periodes van drie maanden in één kalenderjaar.
- a.
- 4.
In kortdurende situaties neemt het college aan dat eigen draagkracht en draaglast in balans zijn en wordt vanuit eigen kracht volledig voorzien in hulp op het gebied van persoonlijke verzorging, begeleiding en verblijf, tenzij dit gezien de aard van de benodigde hulp (geheel of gedeeltelijk) niet mag worden verwacht. In langdurende situaties wordt vanuit eigen kracht volledig voorzien in bieden ouder(s) of huisgenoten alle vormen van hulp op het gebied van persoonlijke verzorging, begeleiding en verblijf als het college op basis van algemeen aanvaarde maatstaven vaststelt dat draaglast en eigen kracht in balans zijn, tenzij dit gezien de aard van de benodigde hulp (geheel of gedeeltelijk) niet worden verwacht.
- 5.
Het bieden van een beschermende woonomgeving van ouder(s) aan kinderen is tot en met de leeftijd van 17 jaar in principe gebruikelijke hulp, zowel in kortdurende als langdurende situaties.
- 6.
Het college kan nadere regels stellen ten aanzien van het onderzoek naar de balans tussen kracht en draaglast en de uitwerking daarvan.
Artikel 7. Verplichtingen jeugdige en/of ouder(s)
- 1.
De jeugdige en/of ouder(s) verschaffen het college de gegevens en bescheiden die voor het onderzoek nodig zijn en waarover zij redelijkerwijs de beschikking kunnen krijgen.
- 2.
De jeugdige en/of ouder(s) verschaffen het college alle nodige medewerking voor het beoordelen van de hulpvraag en voor het uitvoeren van jeugdhulp.
Artikel 8. Identificatie
Bij het onderzoek als bedoeld in artikel 5 stelt het college de identiteit van de jeugdige en zijn ouder(s) vast aan de hand van een door hen ter inzage verstrekt document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht.
Artikel 9. Verslag
- 1.
Het college zorgt voor schriftelijke verslaglegging van de uitkomsten van het onderzoek.
- 2.
Maximaal 6 weken na het gesprek verstrekt het college aan de jeugdige of zijn ouders een verslag van de uitkomsten van het onderzoek.
- 3.
Opmerkingen of latere aanvullingen van de jeugdige of zijn ouders worden aan het verslag toegevoegd.
Artikel 10. Aanvraag
- 1.
Jeugdigen en/of ouder(s) kunnen een melding om een individuele voorziening schriftelijk indienen bij het college.
- 2.
Het ondertekende onderzoeksverslag wordt beschouwd als aanvraag voor jeugdhulp.
Artikel 11. Voorwaarden voor een individuele voorziening
- 1.
Onverminderd dat jeugdhulp ook toegankelijk is na verwijzing door de huisarts, de medisch specialist en de jeugdarts komt een jeugdige of ouder in aanmerking voor een door het college verleende individuele voorziening als het college van oordeel is dat de jeugdige of ouder jeugdhulp nodig heeft in verband met opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen of stoornissen en voor zover de eigen mogelijkheden en het probleemoplossend vermogen ontoereikend zijn en gebruikmaking van een algemene voorziening deze noodzaak niet kan verminderen of wegnemen.
- 2.
Onder eigen mogelijkheden en probleemoplossend vermogen wordt in ieder geval verstaan:
- a.
noodzakelijke ondersteuning van ouders ook al is die meer dan bij een ander kind van dezelfde leeftijd en hulp van andere personen uit het sociale netwerk;
- b.
aanspreken van een aanvullende verzekering die is afgesloten;
- c.
gebruik maken van een algemene voorziening, of;
- d.
gebruik maken van een voorziening vanuit een ander wettelijk kader.
- a.
- 3.
Indien jeugdige en/of ouder(s) de hulpvraag zelf kunnen oplossen door middel van eigen mogelijkheden en/of het probleemoplossend vermogen verstrekt het college geen individuele voorziening.
- 4.
Als een individuele voorziening noodzakelijk is, verstrekt het college de goedkoopst adequate tijdig beschikbare voorziening.
- 5.
Het college verleent geen individuele voorziening als het hulpverleningstraject waarvoor de jeugdige en/of ouders de voorzieningen aanvragen op het moment van aanvraag al is afgerond.
- 6.
Indien de aanvraag betrekking heeft op kosten voor jeugdhulp die de jeugdige of ouder voorafgaand aan de aanvraag heeft gemaakt, kan het college hier slechts een voorziening voor verstrekken:
- a.
als op het moment van de aanvraag nog steeds sprake is van opgroei- of opvoedingsproblemen, psychische problemen of stoornissen waarvoor de hulp is ingezet, en;
- b.
voor zover het college de noodzaak en passendheid van de voorziening en de gemaakte kosten achteraf nog kan beoordelen.
- a.
- 7.
De voorziening als bedoeld in het zesde lid kan slechts betrekking hebben op gemaakte kosten over een periode van maximaal 3 maanden vóór de aanvraag.
- 8.
Het vierde en vijfde lid zijn niet van toepassing als de ingezette voorziening tot stand is gekomen door een eerste verwijzing van de huisarts, medisch specialist en/of jeugdarts.
- 9.
Het college kan nadere regels vaststellen over de voorwaarden voor een individuele voorziening.
Artikel 12. Deskundig oordeel en advies
Het college wint een specifiek deskundig oordeel en advies in, als het onderzoek of de beoordeling van een aanvraag dit vereist.
Artikel 13. Beschikking
- 1.
In de beschikking tot verstrekking van een individuele voorziening wordt in ieder geval aangegeven of de voorziening in natura of als pgb wordt verstrekt en wordt ook aangegeven hoe bezwaar tegen de beschikking kan worden gemaakt.
- 2.
Bij het verstrekken van een voorziening in natura wordt in de beschikking in ieder geval vastgelegd:
- a.
welke de te verstrekken voorziening is en wat de omvang en het beoogde resultaat daarvan zijn;
- b.
wat de ingangsdatum en duur van de verstrekking is, en
- c.
indien van toepassing, welke andere voorzieningen relevant zijn of kunnen zijn.
- a.
- 3.
Bij het verstrekken van een voorziening in de vorm van een pgb wordt in de beschikking tevens in ieder geval vastgelegd:
- a.
voor welk resultaat het pgb moet worden aangewend;
- b.
welke kwaliteitseisen gelden voor de besteding van het pgb;
- c.
wat de hoogte van het pgb is en hoe hiertoe is gekomen;
- d.
welke voorwaarden aan het pgb verbonden zijn;
- e.
wat de duur is van de verstrekking waarvoor het pgb is bedoeld, en
- f.
de wijze van verantwoording van de besteding van het pgb.
- a.
Artikel 14. De voorwaarden voor een pgb
- 1.
Het uitgangspunt is dat jeugdigen en ouders een voorziening in natura krijgen. Als een cliënt in aanmerking komt voor een individuele voorziening en de ondersteuning zelf wenst in te kopen door middel van een pgb, dan kan dat alleen als een voorziening in natura niet passend is.
- 2.
Het college beoordeelt of de client of de pgb-beheerder in staat is tot een redelijke waardering van zijn belangen.
- 3.
Het college beoordeelt of de ondersteuning die de cliënt met het pgb wenst in te kopen naar het oordeel van het college van voldoende kwaliteit is en is dus veilig, doeltreffend en cliëntgericht. De kwaliteit van de ondersteuning wordt getoetst door middel van het budgetplan zoals omschreven in artikel 16 lid 1.
- 4.
De kwaliteit van de met het pgb ingekochte ondersteuning op basis van het formele tarief voldoet minimaal aan de eisen die de gemeente stelt aan de gecontracteerde zorgaanbieders die vergelijkbare ondersteuning leveren.
- 5.
De pgb-aanbieders die werken moeten minimaal voldoen aan de onderstaande eisen:
- a.
ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel;
- b.
passend opgeleid personeel in dienst hebben;
- c.
BIG- of SKJ-geregistreerd zijn;
- d.
een verklaring omtrent het gedrag van alle werknemers (en eventueel vrijwilligers) kunnen overleggen;
- e.
beschikken over een volledig geïntegreerd kwaliteitssysteem dat voldoet aan de landelijke eisen.
- a.
Artikel 15. Toekenning of afwijzing pgb
- 1.
Een pgb is alleen mogelijk indien:
- a.
naar het oordeel van het college wordt voldaan aan alle voorwaarden om in aanmerking te komen voor een pgb, en:
- b.
er geen weigeringsgrond van toepassing is zoals omschreven in lid 4, 5, 6. 7 en 8;
- c.
de ondersteuning in voldoende mate zal bijdragen aan het bereiken van het in het onderzoeksverslag opgenomen beoogde resultaat;
- d.
er op geen enkele manier druk is uitgeoefend op cliënt om de dienstverlening, in welke vorm dan ook, van deze persoon of organisatie te betrekken.
- a.
- 2.
Het college verstrekt geen pgb indien de kosten hiervan hoger zijn dan de kosten van een individuele voorziening in natura.
- 3.
Het college verstrekt geen pgb indien informele hulp niet leidt tot minimaal een gelijkwaardig niveau van ondersteuning dan bij professionele hulp het geval is, gelet op:
- a.
de frequentie van hulp;
- b.
het type hulp;
- c.
de aard van de hulpvraag waaraan met de verstrekking van het pgb tegemoet wordt gekomen;
- d.
de duur van de hulpvraag;
- e.
de afhankelijkheidsrelatie, en;
- f.
de mate van verplichting die voortvloeit uit het pgb en de daaraan verbonden voorwaarden voor de persoon van wie de jeugdhulp betrokken wordt.
- a.
- 4.
Het college weigert een pgb te verstrekken als het college eerder een beslissing heeft herzien of ingetrokken, omdat:
- a.
de cliënt of de pgb-beheerder onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een andere beslissing zou hebben geleid;
- b.
de cliënt of de pgb-beheerder niet heeft voldaan aan de verbonden voorwaarden aan een individuele voorziening of het pgb;
- c.
de cliënt of de pgb-beheerder het pgb niet of voor een ander doel heeft gebruikt dan waarvoor het is bestemd.
- a.
- 5.
Het college verstrekt geen pgb als er sprake is van ondersteuning in een spoedeisende situatie dan wel ondersteuning die ambtshalve wordt verleend.
- 6.
Het college verstrekt geen pgb voor zover deze is bedoeld voor:
- a.
kosten voor bemiddeling;
- b.
kosten voor tussenpersonen of belangenbehartigers;
- c.
kosten voor het uitvoeren van een pgb-administratie;
- d.
kosten voor ondersteuning bij het aanvragen en beheren van een pgb;
- e.
kosten voor feestdagenuitkering en een eenmalige uitkering.
- a.
- 7.
Het college verstrekt geen pgb voor ondersteuning door een pgb-aanbieder die fraude heeft gepleegd.
- 8.
Het college verstrekt geen pgb voor ondersteuning van een pgb-aanbieder waarbij er twijfels zijn over de integriteit van de pgb-aanbieder. Dat doet zich in ieder geval voor indien de pgb-aanbieder:
- a.
betrokken is geweest bij strafbare feiten of overtredingen heeft begaan die de veiligheid en de kwaliteit van de ondersteuning in gevaar brengen;
- b.
verdacht is geweest van strafbare feiten dan wel daarvoor veroordeeld is geweest;
- c.
bestuursrechtelijke en/of fiscaalrechtelijke boetes opgelegd heeft gekregen;
- d.
bestuursrechtelijke handhavingsmaatregelen opgelegd heeft gekregen in de vorm van een last onder bestuursdwang en/of dwangsom;
- e.
er sprake is van feiten en omstandigheden die erop wijzen of redelijkerwijs doen vermoeden dat de pgb-aanbieder en/of zijn directie en/of de aan hen gelieerde vennootschappen een zakelijk samenwerkingsverband onderhouden met derden die in relatie staan tot strafbare feiten of daarvan verdacht worden;
- f.
zich niet professioneel gedraagt door intimiderend gedrag of doordat er meerdere incidenten hebben plaatsgevonden binnen de uitvoering van zijn functie.
- a.
- 9.
Verstrekking de vorm van een pgb vindt niet of niet langer plaats als:
- a.
op grond van aanwijzingen die tijdens het onderzoek duidelijk zijn geworden het ernstige vermoeden bestaat dat de client en/of zijn pgb-beheerder problemen zal hebben bij het omgaan met een pgb;
- b.
er sprake is van vastgesteld oneigenlijk gebruik of misbruik van een pgb in het verleden;
- c.
er naar het oordeel van het college andere, zwaarwegende bezwaren bestaan tegen de verstrekking.
- a.
Artikel 16. Hoogte pgb
- 1.
De hoogte van een pgb:
- a.
wordt bepaald aan de hand van een door de jeugdige en/of ouder(s) opgesteld budgetplan, waarin in ieder geval uiteen is gezet:
- 1.
welke jeugdhulp die tot de individuele voorziening behoort de jeugdige of zijn ouders van het budget willen betrekken;
- 2.
de motivatie waarom het natura-aanbod van de gemeente niet passend is;
- 3.
de voorgenomen uitvoerder van de individuele voorziening en de wijze waarop de jeugdhulp georganiseerd wordt;
- 4.
op welke wijze de kwaliteit van de jeugdhulp is gewaarborgd;
- 5.
de kosten van de uitvoering, uitgedrukt in aantal eenheden en tarief;
- 1.
- b.
wordt berekend op basis van een tarief of prijs:
- 1.
waarmee redelijkerwijs is verzekerd dat het pgb de jeugdige of zijn ouders in staat stelt tijdig kwalitatief goede jeugdhulp van derden te betrekken;
- 2.
waarbij rekening is gehouden met redelijke overheadkosten van derden van wie de jeugdige of zijn ouders de jeugdhulp willen betrekken, en;
- 3.
waarbij, voor zover van toepassing, rekening is gehouden met de in het zesde lid gestelde voorwaarden betreffende het tarief onder welke de jeugdige of zijn ouders de mogelijkheid heeft om de betreffende jeugdhulp te betrekken van een persoon die behoort tot het sociale netwerk;
- 1.
- c.
bedraagt niet meer dan de kostprijs van de in de betreffende situatie goedkoopste adequate in de gemeente tijdig beschikbare individuele voorziening in natura.
- a.
- 2.
Als het op basis van het eerste lid vastgestelde pgb hoger is dan een zorg in natura voorziening, kan het college het pgb voor dat deel weigeren dat duurder is dan het door het college voorgestelde aanbod. Ouders kunnen in deze gevallen bijbetalen voor dat deel dat duurder is dan het door het college voorgestelde aanbod.
- 3.
Het college stelt afzonderlijke formele pgb-tarieven vast voor de volgende vormen van jeugdhulp:
- a.
begeleiding individueel/gezin;
- b.
specialistische begeleiding individueel/gezin;
- c.
persoonlijke verzorging;
- d.
groepsbegeleiding basis;
- e.
groepsbegeleiding specialistisch;
- f.
dagbesteding;
- g.
logeren laag intensief;
- h.
logeren hoog intensief;
- i.
Verblijf licht;
- j.
Verblijfstraject middelzwaar;
- k.
Verblijf middel woonhoeve;
- l.
Verblijf middel gezinshuis;
- m.
Verblijf middel gezinshuis-plus;
- n.
Verblijf langdurig (beschermd) wonen;
- o.
vervoer.
- a.
- 4.
Het tarief voor het pgb voor formele hulp bedraagt 70% van het rekenkundig gemiddelde van de zorg in natura tarieven waartegen jeugdhulpaanbieders zich voor 2023 hebben ingeschreven op de in het derde lid genoemde vormen van jeugdhulp, met uitzondering van de hoogste en de laagste inschrijving.
- 5.
Als het op basis van het eerste lid vastgestelde pgb in een individueel geval onvoldoende is om de aangewezen jeugdhulp te kunnen inkopen, wordt het tarief verhoogd tot en met het laagste bedrag waarvoor de aangewezen hulp wel bij een jeugdhulpaanbieder kan worden ingekocht.
- 6.
Een maandelijkse uitbetaling voor de voorzieningen als bedoeld in het derde lid is niet mogelijk voor formele aanbieders, met uitzondering van de voorziening als bedoeld in het derde lid, onderdeel g tot en met n.
- 7.
Het college stelt afzonderlijke informele pgb-tarieven vast voor de volgende vormen van jeugdhulp:
- a.
persoonlijke verzorging;
- b.
ondersteuning/begeleiding individueel;
- c.
begeleiding groep/dagbesteding;
- d.
verblijf/logeren;
- e.
vervoer.
- a.
- 8.
De hoogte van het pgb voor informele hulp is bij het bestaan van een dienstbetrekking gelijk aan het uurloon van de hoogste periodiek behorende bij de Functie Waardering Gezondheidszorg (FWG 30) van de voor de betreffende periode geldende cao VVT, vermeerderd met vakantietoeslag en de tegenwaarde van de verlofuren.
- 9.
Een maandelijkse uitbetaling voor de voorzieningen als bedoeld in het zevende lid is niet mogelijk voor informele aanbieders, met uitzondering van de voorziening als bedoeld in het zevende lid, onderdeel d.
- 10.
Het college kan jaarlijks per 1 januari de in het kader van deze verordening vastgestelde tarieven verhogen of verlagen. Het college kan per tarief en voorziening bepalen welk indexcijfer hierbij wordt gehanteerd.
- 11.
Als er geen gebruik wordt gemaakt van de in dit artikel genoemde tarieven voor de categorieën pgb worden de bedragen, doelgroepen en andere mogelijke nadere invullingen vastgesteld aan de hand van de criteria, zoals in de wet, het daarop gebaseerde besluit, de Verordening en de Nadere regels zijn gesteld.
Artikel 17. Voorwaarden pgb door informele aanbieder
De persoon aan wie een pgb wordt verstrekt kan de jeugdhulp onder de volgende voorwaarden betrekken van een persoon die behoort tot het eigen sociale netwerk:
- a.
er is sprake van een zware beperking en deze vorm van informele ondersteuning is noodzakelijk voor het kunnen wonen en functioneren van de jeugdige binnen het eigen gezin, en:
- b.
er is sprake van ten minste één of enkele van de onderstaande situaties:
- 1.
de hulp is niet goed vooraf in te plannen;
- 2.
de hulp moet op ongebruikelijke tijden geleverd worden;
- 3.
de hulp moet op veel korte momenten per dag geboden worden;
- 4.
de hulp moet op verschillende locaties worden geleverd;
- 5.
de hulp moet 24 uur per dag en op afroep beschikbaar zijn;
- 6.
de hulp moet vanwege de aard van de beperking geboden worden door een persoon waar de jeugdige geen hechtings- of contactprobleem mee heeft;
- 1.
- c.
het gaat niet om GGZ-behandeling;
- d.
in afwijking van het eerste lid wordt geen pgb verstrekt als uit onderzoek blijkt dat de jeugdige en/of ouders de hulpvraag op eigen kracht kunnen oplossen.
Artikel 18. Voorwaarden pgb-beheerder
- 1.
Voor het beheren van een pgb wordt verwacht dat de beoogd budgetbeheerder in ieder geval aan de tien voorwaarden voor pgb-vaardigheid voldoet. Dat betekent dat de beoogd budgetbeheerder:
- a.
de eigen situatie kan overzien, dan wel die van de hulpvrager en een duidelijk beeld heeft van de hulpvraag;
- b.
op de hoogte is van de regels en verplichtingen die horen bij een pgb of weet waar deze informatie te vinden is bij de desbetreffende instanties;
- c.
een overzichtelijke pgb-administratie bij kan houden, waardoor er inzicht is in de bestedingen van het pgb;
- d.
in staat is om voldoende vaardig te communiceren met de gemeente, zorgverzekeraar of het zorgkantoor, de SVB en de hulpverleners;
- e.
zelfstandig kan handelen en onafhankelijk voor een hulpverlener kan kiezen;
- f.
in staat is om afspraken te maken en vast te leggen en om dit te verantwoorden aan verstrekkers van het pgb;
- g.
kan beoordelen en beargumenteren of de geleverde hulp passend en kwalitatief goed is;
- h.
in staat is om de inzet van hulpverleners te coördineren, waardoor de hulp door kan gaan, ook bij verlof en ziekte;
- i.
als werk- of opdrachtgever de hulpverleners aan kan sturen en aan kan spreken op hun functioneren.
- j.
voldoende juridische kennis over het werk- of opdrachtgeverschap heeft of deze kennis weet te vinden.
- a.
- 2.
Het college acht een persoon niet in staat de aan een pgb verbonden taken verantwoord te kunnen uitvoeren indien er sprake is van één of meerdere van de volgende omstandigheden:
- a.
problematische schuldenproblematiek;
- b.
ernstige verslavingsproblematiek;
- c.
aangetoonde fraude of onrechtmatigheid begaan in de vier jaar voorafgaand aan de aanvraag;
- d.
een verstandelijke beperking;
- e.
een ernstig psychiatrisch ziektebeeld;
- f.
een vastgestelde, blijvende cognitieve stoornis;
- g.
het onvoldoende machtig zijn van de Nederlandse taal in woord en geschrift;
- h.
het niet voldoen aan de voorwaarden voor pgb-vaardigheid, zoals genoemd in lid 1.
- a.
- 3.
Onverlet het bepaalde in de vorige twee leden wordt een pgb-beheerder alleen geacht de aan het pgb verbonden taken op verantwoorde wijze uit te kunnen voeren, indien de pgb-beheerder:
- a.
niet tevens uitvoerder is van de ondersteuning die met het pgb wordt ingekocht;
- b.
er geen sprake is van een (financiële) relatie tussen de pgb-beheerder en de pgb-aanbieder;
- c.
in voldoende nabijheid is in de vorm van fysieke aanwezigheid en tijd.
- a.
- 4.
Een cliënt kan maximaal twee keer een pgb-beheerder aandragen. Als dit niet leidt tot een geschikte pgb-beheerder, dan wordt het financieren van een individuele voorziening door middel van een pgb afgewezen.
Artikel 19. Opschorting betaling uit het pgb
- 1.
Het college kan de Sociale verzekeringsbank gemotiveerd verzoeken te beslissen tot een gehele of gedeeltelijke opschorting van betalingen uit het pgb voor ten hoogste dertien weken als er ten aanzien van de persoon aan wie het pgb is verstrekt een ernstig vermoeden is gerezen dat sprake is van een omstandigheid als bedoeld in artikel 8.1.4, eerste lid, onder a, d of e, van de wet.
- 2.
Het college stelt de persoon aan wie het pgb is verstrekt schriftelijk op de hoogte van een verzoek als bedoeld in het eerste lid.
Artikel 20. Zak- en kleedgeldregeling
- 1.
Het college stelt ten behoeve van de jeugdige die ten minste gedurende een maand in een accommodatie voor jeugdhulp verblijft, niet zijnde pleegzorg, waarbij het voor de jeugdige duurzaam onmogelijk is om zelf van de onderhoudsplichtige ouders een bijdrage voor zak- en kleedgeld te ontvangen, een vervangende bijdrage ter beschikking gelijk aan de tarieven zak- en kleedgeld van het NIBUD. De bijdrage wordt uitbetaald aan de jeugdhulpaanbieder waar de jeugdige verblijft mits de jeugdhulpinstelling aantoont dat zij zelf voldoende heeft getracht de ouders aan te spreken op hun onderhoudsplicht.
- 2.
Ter onderbouwing van de aanspraak uit het eerste lid overlegt de verwijzer een dossier waaruit blijkt dat tenminste één schriftelijke aanschrijving is gedaan, waarop door de ouders geen bijdragen zijn voldaan of de ouders van de jeugdige zijn vertrokken onbekend waarheen, of dat het voor de opvang en hulpverlening aan de jeugdige van wezenlijk belang is om het contact over de zak- en kleedgeldbijdrage met de ouders te vermijden, of dat de ouders op korte termijn niet kunnen voldoen aan de onderhoudsplicht en dit blijkt uit verkregen gegevens omtrent hun inkomens- en vermogenssituatie.
Hoofdstuk 4- Herziening, intrekking, terugvordering en controle
Artikel 21. Voorkoming en bestrijding ten onrechte ontvangen individuele voorzieningen en pgb’s en misbruik of oneigenlijk gebruik van de Jeugdwet
- 1.
Het college informeert de jeugdige en ouder(s) in begrijpelijke bewoordingen over de rechten en plichten die aan het ontvangen van een individuele voorziening of pgb zijn verbonden en over de mogelijke gevolgen van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet.
- 2.
Onverminderd artikel 8.1.2 van de wet doen de jeugdige of ouder(s) op verzoek of onverwijld uit eigen beweging aan het college mededeling van alle feiten en omstandigheden, waarvan hun redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze aanleiding kunnen zijn tot heroverweging van een beslissing aangaande een individuele voorziening of pgb.
- 3.
Onverminderd artikel 8.1.4 van de wet kan het college een beslissing aangaande een individuele voorziening of pgb herzien dan wel intrekken als het college vaststelt dat:
- a.
de jeugdige en/of zijn ouder(s) onjuiste of onvolledige gegevens hebben verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een andere beslissing zou hebben geleid;
- b.
de jeugdige en/of zijn ouder(s) niet langer op de individuele voorziening of het daarmee samenhangende pgb zijn aangewezen;
- c.
de individuele voorziening of het pgb niet meer toereikend is te achten;
- d.
de jeugdige en/of zijn ouders niet voldoen aan de voorwaarden die zijn verbonden aan de individuele voorziening of het pgb;
- e.
de jeugdige en/of zijn ouders de individuele voorziening of het pgb niet gebruiken of voor een ander doel gebruiken dan waarvoor het is bestemd.
- a.
- 4.
Een beslissing tot verlening van een pgb kan worden ingetrokken als blijkt dat het pgb binnen drie maanden na uitbetaling niet is aangewend voor de bekostiging van de voorziening waarvoor de verlening heeft plaatsgevonden.
- 5.
Als het college een beslissing op grond van het derde lid, onder a, heeft ingetrokken, kan het college bij dwangbevel geheel of gedeeltelijk ten onrechte genoten pgb terugvorderen.
Artikel 22. Onderzoek naar recht- en doelmatigheid individuele voorzieningen en pgb’s
Het college onderzoekt periodiek, al dan niet steekproefsgewijs, het gebruik van individuele voorzieningen en pgb’s met het oog op de beoordeling van de recht- en doelmatigheid daarvan.
Artikel 23. Toezicht
- 1.
Het college informeert jeugdigen en ouders in begrijpelijke bewoordingen over de rechten en plichten die aan het ontvangen van een jeugdhulpvoorziening of pgb zijn verbonden en over de mogelijke gevolgen van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet.
- 2.
Het college wijst een toezichthouder aan die belast is met het houden van toezicht op de naleving van de wet, waaronder de bestrijding van misbruik, oneigenlijk gebruik en (onterecht) niet-gebruik van deze wet.
- 3.
De toezichthouder stelt op basis van eigen en onafhankelijk inzicht een werkprogramma op.
- 4.
Het college kan nadere regels vaststellen over de bevoegdheden van de toezichthouder.
Hoofdstuk 5- Verhouding prijs en kwaliteit
Artikel 24. Verhouding prijs en kwaliteit aanbieders jeugdhulp en uitvoerders kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering
Het college houdt in het belang van een goede prijs-kwaliteitverhouding bij de vaststelling van de tarieven die het hanteert voor door derden te leveren jeugdhulp of uit te voeren kinderbeschermingsmaatregelen of jeugdreclassering, rekening met:
- a.
de aard en omvang van de te verrichten taken;
- b.
de voor de sector toepasselijke CAO-schalen in relatie tot de zwaarte van de functie;
- c.
een redelijke toeslag voor overheadkosten;
- d.
een voor de sector reële mate van non-productiviteit van het personeel als gevolg van verlof, ziekte, scholing en werkoverleg, en;
- e.
kosten voor bijscholing van het personeel.
Hoofdstuk 6- Vertrouwenspersoon, klachten en medezeggenschap
Artikel 25. Vertrouwenspersoon
Het college wijst jeugdigen en ouders erop, dat zij zich desgewenst kunnen laten bijstaan door een onafhankelijke vertrouwenspersoon.
Artikel 26. Klachtregeling
Het college stelt een regeling vast voor de afhandeling van klachten van jeugdigen en ouders die betrekking hebben op de wijze van afhandeling van meldingen, verzoeken en aanvragen als bedoeld in deze verordening.
Artikel 27. Betrekken van ingezetenen bij het beleid
- 1.
Het college stelt ingezetenen, waaronder in ieder geval inwoners of hun vertegenwoordigers, in de gelegenheid voorstellen voor het beleid betreffende jeugdhulp te doen, advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen betreffende jeugdhulp, en voorziet hen van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen.
- 2.
Het college zorgt ervoor dat ingezetenen, waaronder in ieder geval inwoners of hun vertegenwoordigers, kunnen deelnemen aan periodiek overleg, waarbij zij onderwerpen voor de agenda kunnen aanmelden, en dat zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie en ondersteuning.
- 3.
Het college kan nadere regels vaststellen ter uitvoering van het eerste en tweede lid.
Hoofdstuk 7- Slotbepalingen
Artikel 28. Hardheidsclausule
Het college kan in bijzondere gevallen een bepaling of bepalingen bij of krachtens deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, indien toepassing voor de jeugdige en/of zijn ouders leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 29. Nadere regels
Voor zover noodzakelijk voor de uitvoering van deze Verordening kan het college nadere regels stellen.
Artikel 30. Intrekking oude verordeningen en overgangsrecht
- 1.
De Verordening Jeugdhulp gemeente Midden-Groningen 2024, vastgesteld op 21december 2023, wordt ingetrokken per 1 januari 2025.
- 2.
Een cliënt houdt recht op een lopende voorziening verstrekt op grond van de in het eerste lid genoemde verordening tot de dag waarop het college een nieuw besluit neemt. Het besluit waarmee de lopende voorziening is verstrekt, vervalt met ingang van de dag waarop het college een nieuw besluit neemt.
- 3.
Indien het nieuwe besluit een lager tarief voor een persoonsgebonden budget behelst, houdt cliënt in afwijking van het tweede lid recht op de lopende voorziening tot de dag, waarop vier kalendermaanden verstreken zijn na de datum van dat nieuwe besluit, met die dag als inwerkingtredingsdatum van het nieuwe besluit en als intrekkingsdatum van het oude besluit.
- 4.
Aanvragen die zijn ingediend onder de in het eerste lid genoemde verordening en waarop nog niet is beslist bij het in werking treden van deze verordening, worden afgehandeld krachtens deze verordening.
Artikel 31. Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2025.
- 2.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Jeugdhulp gemeente Midden-Groningen 2025.
Artikel 32. Bijlage
Bijlage I pgb-tarieven maakt integraal deel uit van deze verordening.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 19 december 2024.
De Voorzitter,
De Griffier.
Bijlage I Tabel pgb-tarieven
Tabel behorend bij artikel 16 van de Verordening.
Formeel
Pgb-tarieven |
Eenheid |
Tarief formele ondersteuning |
Begeleiding individueel/ gezin |
Uur |
€ 47,46 |
Specialistische begeleiding individueel/ gezin |
Uur |
€ 61,27 |
Persoonlijke verzorging |
Uur |
€ 43,96 |
Groepsbegeleiding basis |
Dagdeel |
€ 50,03 |
Groepsbegeleiding specialistisch |
Dagdeel |
€ 62,83 |
Dagbesteding |
Dagdeel |
€ 44,72 |
Logeren laag intensief |
Etmaal |
€ 141,41 |
Logeren hoog intensief |
Etmaal |
€ 228,90 |
Verblijf licht |
Etmaal |
€ 98,16 |
Verblijfstraject middelzwaar |
Etmaal |
€ 239,58 |
Verblijf middel woonhoeve |
Etmaal |
€ 71,71 |
Verblijf middel gezinshuis |
Etmaal |
€ 81,49 |
Verblijf middel gezinshuis-plus |
Etmaal |
€ 112,54 |
Verblijf langdurig (beschermd) wonen |
Etmaal |
€ 139,87 |
Vervoer |
Retour |
€ 7,01 |
Informeel
Ondersteuning |
Eenheid |
Tarief |
Persoonlijke verzorging |
Uur |
€ 24,92 |
Ondersteuning/begeleiding individueel |
Uur |
€ 24,92 |
Begeleiding groep/dagbesteding |
Dagdeel |
€ 24,92 |
Verblijf/ logeren |
Etmaal |
€ 24,92 |
Vervoer |
Retour |
€ 2,88 |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl