Verordening bestuurscommissie gezondheid 2025

Geldend van 01-01-2025 t/m heden

Intitulé

Verordening bestuurscommissie gezondheid 2025

Het algemeen bestuur van Veiligheidsregio Fryslân

gelet op artikel 25 van de Wet gemeenschappelijke regelingen en artikel 17 en 18 van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân,

overwegende dat de governance van Veiligheidsregio Fryslân ruimte moet bieden aan de verschillende verantwoordelijkheden voor de uit te voeren taken,

wijziging van de topstructuur van Veiligheidsregio Fryslân,

besluit:

  • de Verordening op de Bestuurscommissie Gezondheid van 28 november 2013 in te trekken;

  • de Verordening bestuurscommissie gezondheid 2025 vast te stellen.

TAKEN

Artikel 1

  • 1. Aan de bestuurscommissie gezondheid worden de beslissingsbevoegdheden van het algemeen bestuur ten aanzien van de taken als bedoeld in artikel 5 onder b tot en met d van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân gemandateerd. Zie bijlage A Mandaatbesluit bestuurscommissie gezondheid.

  • 2. Ten aanzien van het in lid van dit artikel verleende mandaat zijn uitgezonderd de bevoegdheden genoemd in artikel 25, lid 3 onder a tot en met c van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

  • 3. Voorstellen betreffende de bevoegdheden genoemd in artikel 25, lid 3 onder a tot en met c van de Wet gemeenschappelijke regelingen dient de bestuurscommissie gezondheid in bij het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur legt de voorstellen, eventueel met aanvullend advies, voor aan het algemeen bestuur en stelt de bestuurscommissie gezondheid in kennis van de daarop door het algemeen bestuur genomen besluiten.

SAMENSTELLING

Artikel 2

  • 1.

    De colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten wijzen elk één lid uit hun college aan, die tezamen de bestuurscommissie gezondheid vormen.

  • 2.

    Door en uit de bestuurscommissie gezondheid wordt de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter aangewezen.

  • 3.

    Het lidmaatschap en het (plaatsvervangend) voorzitterschap van de bestuurscommissie gezondheid eindigt:

  • a.

    op eigen verzoek;

  • b.

    bij verlies van de hoedanigheid op grond waarvan men is benoemd.

  • 4.

    In een vacature wordt zo snel mogelijk voorzien.

  • 5.

    De directeur gezondheid is ambtshalve adviseur van de bestuurscommissie gezondheid.

  • 6.

    De bestuurscommissie gezondheid kan zich door andere adviseurs laten bijstaan.

VERGADERING

Artikel 3

  • 1.

    De bestuurscommissie gezondheid vergadert tenminste twee keer per jaar en voorts zo dikwijls de voorzitter dit nodig oordeelt of indien tenminste 5 leden dat onder opgaaf van de te behandelen onderwerpen schriftelijk verzoeken.

  • 2.

    De uitnodiging voor de vergadering gaat uit van de voorzitter. De uitnodiging gaat vergezeld van een agenda met daarbij behorende stukken.

  • 3.

    De agenda en de daarbij behorende stukken worden, bijzondere omstandigheden daargelaten, tenminste 14 dagen voor de vergadering van de bestuurscommissie gezondheid gezonden aan de leden.

  • 4.

    De vergaderingen van de bestuurscommissie gezondheid zijn openbaar. De deuren worden gesloten wanneer een vijfde gedeelte van de aanwezige leden daarom verzoekt of dat de voorzitter het nodig oordeelt. De bestuurscommissie beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd en wie, naast de leden van de bestuurscommissie gezondheid, aanwezig mogen zijn bij de vergadering.

  • 5.

    De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen.

  • 6.

    De secretaris van de bestuurscommissie gezondheid wordt door de directeur gezondheid aangewezen. De directeur gezondheid regelt de vervanging van de secretaris, indien deze verhinderd is als zodanig op te treden.

  • 7.

    De secretaris van de bestuurscommissie gezondheid houdt aantekening van de besluiten van de bestuurscommissie gezondheid en notuleert de vergaderingen.

Artikel 4

  • 1.

    De bestuurscommissie gezondheid kan niet besluiten, wanneer niet tenminste de helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig is.

  • 2.

    In de vergadering van de bestuurscommissie gezondheid heeft ieder lid één stem. De bestuurscommissie gezondheid beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

Artikel 5

  • 1.

    De bestuurscommissie gezondheid doet telkens zo spoedig mogelijk na een vergadering het verslag van die vergadering toekomen aan het algemeen bestuur.

  • 2.

    De bestuurscommissie gezondheid deelt besluiten en niet-schriftelijke beslissingen, voor zever zij gericht zijn op enig rechtsgevolg, mee aan het algemeen bestuur.

Artikel 6

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening bestuurscommissie gezondheid 2025’.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025. Op dat moment wordt de ‘Verordening op de Bestuurscommissie Gezondheid’ vastgesteld op 28 november 2013 ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van Veiligheidsregio Fryslân op 11 december 2024.

Ondertekening

De voorzitter, S. van Haersma Buma

De secretaris, W.K. Kleinhuis

Bijlage A Mandaatbesluit bestuurscommissie gezondheid

overwegingen en besluit:

dat in artikel 25 lid 1 Wet gemeenschappelijke regelingen de bevoegdheid aan het algemeen bestuur is toegekend om commissies in te stellen, als de gemeenschappelijke regeling dat mogelijk maakt. De gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân voorziet in die mogelijkheid. Het algemeen bestuur regelt op grond van artikel 25 lid 1 Wet gemeenschappelijke regelingen de bevoegdheden en samenstelling van de commissies. Dat het algemeen bestuur op grond van artikel 14 lid 3 van de Wet publieke gezondheid, de directeur gezondheid benoemd. In artikel 10:3 lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht bestuursorganen de bevoegdheid tot mandaatverlening is toegekend.

overwegende:

dat er door de bestuurlijke en ambtelijke doorontwikkeling van de organisatie, voor gekozen is om een aantal bestuurscommissies in te stellen die bevoegdheden van de bestuursorganen van Veiligheidsregio Fryslân uitoefenen. Dat in het kader daarvan, dit besluit het mandaat van bevoegdheden van het algemeen bestuur ten behoeve van de bestuurscommissie gezondheid regelt.

gelet op:

  • -

    Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr)

  • -

    Wet veiligheidsregio’s

  • -

    Wet publieke gezondheid

  • -

    het bepaalde in hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)

  • -

    Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân

besluit:

het algemeen bestuur van Veiligheidsregio Fryslân het volgende vast te stellen:

  • I

    de uitoefening van de bevoegdheden, zoals die zijn opgenomen in dit mandaatbesluit, op te dragen aan de Bestuurscommissie gezondheid, alsmede de onder III van dit besluit geformuleerde bepalingen van toepassing te verklaren op de betreffende bevoegdheden;

  • II

    dit besluit te actualiseren wanneer daar aanleiding toe is;

  • III

    ten aanzien van de uitoefening van de verleende mandaten, de volgende algemene bepalingen vast te stellen;

ALGEMEEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit mandaatbesluit wordt verstaan onder:

  • 1.

    besluit: een besluit zoals bedoeld in artikel 1:3 lid 1 van de Awb;

  • 2.

    gemeenschappelijke regeling: de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân;

  • 3.

    algemeen bestuur: het algemeen bestuur van Veiligheidsregio Fryslân;

  • 4.

    bestuurscommissie gezondheid: commissie zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de Wgr;

  • 5.

    directeur gezondheid: directeur zoals bedoeld in artikel 14 lid 3 van de Wet publieke gezondheid;

  • 6.

    mandaat: zoals bedoeld in artikel 10:1 van de Awb;

  • 7.

    beslissingsmandaat/afdoeningsmandaat: is de vorm van mandaat zoals bedoeld in artikel 10:1 van de Awb. Dat wil zeggen de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan, zowel besluiten te nemen als te ondertekenen (tenzij daartoe een andere functionaris is aangewezen);

  • 8.

    ondertekeningsmandaat: is de vorm van mandaat zoals neergelegd in artikel 10:11 van de Awb. Dat wil zeggen dat het mandaat enkel omvat het ondertekenen van een door een bestuursorgaan zelf genomen besluit;

  • 9.

    mandaatgever: degene die het mandaat verleend heeft;

  • 10.

    gemandateerde: degene aan wie het mandaat is verleend;

  • 11

    ondermandaat: een door de gemandateerde verleend mandaat;

  • 12

    volmacht: het namens een ander uitoefenen van privaatrechtelijke rechtshandelingen;

  • 13

    ondervolmacht: een door de volmachtontvanger aan een ander verleende volmacht;

  • 14

    machtiging: het namens een ander verrichten van feitelijke handelingen;

  • 15

    ondermachtiging: een door de machtigingsontvanger aan een ander verleende machtiging.

MANDAAT

Artikel 2 Gemandateerde bevoegdheden

  • 1.

    Het algemeen bestuur mandateert op grond van artikel 25 lid 3 Wgr en artikel 10:3 lid 1 Awb, haar beslissingsbevoegdheden (verkregen bij of krachtens wettelijk voorschrift of bij of krachtens de gemeenschappelijke regeling) ten aanzien van de taken zoals bedoeld in artikel 5 onder b tot en met d van de gemeenschappelijke regeling aan de bestuurscommissie gezondheid.

  • 2.

    Ten aanzien van het in het vorige ld van dit artikel verleende mandaat, zijn uitgezonderd de bevoegdheden genoemd in artikel 25 lid 3 sub a tot en met c Wgr.

  • 3.

    Het algemeen bestuur mandateert op grond van artikel 10:3 lid 1 Awb haar bevoegdheid ten aanzien van het benoemen van de directeur gezondheid, zoals die haar krachtens artikel 14 lid 3 van de Wet publieke gezondheid toekomt, aan de bestuurscommissie gezondheid.

Artikel 3 Reikwijdte van het mandaat

De in artikel 2 van dit besluit verleende mandaten zijn beslissingsmandaten/afdoeningsmandaten, zoals bedoeld in artikel 10:1 van de Awb. De mandaten omvatten in beginsel ook het doen van voorbereidingshandelingen, het maken van voorbereidingsbesluiten en het voeren van correspondentie in verband met de opgedragen bevoegdheid.

Artikel 4 Grenzen aan het mandaat

De uitoefening van de in artikel 2 van dit besluit gemandateerde bevoegdheden:

  • 1.

    is gericht op de realisering van wettelijk vastgestelde taken en verantwoordelijkheden van Veiligheidsregio Fryslân, in het bijzonder de taken zoals bedoeld in artikel 5 onder b tot en met d van de gemeenschappelijke regeling;

  • 2.

    wordt beperkt door de grenzen van het geformuleerde beleid, relevante kaders, richtlijnen, verordeningen, besluiten en regelingen die binnen Veiligheidsregio Fryslân van kracht zijn;

  • 3.

    indien een voorgesteld besluit financiële consequenties heeft, die de vastgestelde begroting van Veiligheidsregio Fryslân daarin te voorzien. Dit behoudens calamiteiten;

  • 4.

    vindt plaats namens en onder verantwoordelijkheid van het ter zake bevoegde bestuursorgaan van Veiligheidsregio Fryslân.

Artikel 5 Ondermandaat

  • 1.

    De in artikel 2 van dit besluit gemandateerde bevoegdheden zijn uitgesloten van ondermandaat, in de zin van artikel 10:9 van de Awb.

  • 2.

    Ondanks de in lid 1 van dit artikel opgenomen beperking ten aanzien van ondermandaat, kan de spoedeisendheid met zich mee brengen dat ondermandaat wordt toegestaan.

  • 3.

    De in artikel 2 van dit besluit gemandateerde bevoegdheden, kunnen wel ondergemandateerd worden in de zin van ondertekeningsmandaat zoals bedoeld in artikel 10:11 van de Awb.

  • 4.

    Voor zover relevant, zijn de artikelen van dit besluit ten aanzien van mandaat van overeenkomstige toepassing op ondermandaat.

Artikel 6 Ondervolmacht- en machtiging

  • 1.

    De in artikel 2 van dit besluit gemandateerde bevoegdheden zijn uitgesloten van ondervolmacht en ondermachtiging.

  • 2.

    Ondanks de in lid van dit artikel opgenomen beperking ten aanzien van ondervolmacht en ondermachtiging, kan de spoedeisendheid met zich mee brengen dat ondervolmacht en/of ondermachtiging wordt toegestaan.

Artikel 7 Ondertekening

  • 1.

    Zoals in artikel 5 lid 3 van dit besluit bepaald kan de bestuurscommissie gezondheid zijn ondertekeningsbevoegdheid zoals bedoeld in artikel 10:11 van de Awb ondermandateren. De bestuurscommissie gezondheid mandateert deze bevoegdheid aan de secretaris van de bestuurscommissie gezondheid, aangewezen overeenkomstig artikel 3 lid 6 van de Verordening bestuurscommissie gezondheid (waarnaar op deze plaats wordt verwezen).

  • 2.

    De secretaris van de bestuurscommissie gezondheid, ondertekent de door de bestuurscommissie gezondheid genomen besluiten, op grond van de in het eerste lid van dit artikel aan hem verleende bevoegdheid daartoe, op navolgende wijze:

    Het algemeen bestuur van Veiligheidsregio Fryslân, namens hen, de bestuurscommissie gezondheid, voor deze,

    Handtekening

    Naam functionaris, secretaris

Artikel 8 Vervanging

In geval van afwezigheid van de secretaris van de bestuurscommissie gezondheid, welke ondermandaat geniet ten aanzien van de ondertekening van de besluiten van de bestuurscommissie gezondheid (zoals bepaald in artikel 7 van dit besluit), gaat de gemandateerde bevoegdheid over op degene die de betreffende functionaris vervangt.

Artikel 9 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Mandaatbesluit bestuurscommissie gezondheid’.

Artikel 10 Overgangsbepaling

  • 1.

    Dit besluit treedt na vaststelling op onderstaande datum in werking op 1 januari 2025.

  • 2.

    Op dat moment wordt het ‘Mandaatbesluit Bestuurscommissie Gezondheid’ vastgesteld op 28 november 2013 ingetrokken.

Artikel 11 Slotbepaling

In alle gevallen waarin dit besluit niet voorziet, beslist het bevoegde bestuursorgaan.

Leeuwarden, 11 december 2024