Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733227
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733227/1
Verordening bestuurscommissie veiligheid 2025
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening bestuurscommissie veiligheid 2025Het algemeen bestuur van Veiligheidsregio Fryslân
gelet op artikel 25 van de Wet gemeenschappelijke regelingen en artikel 17 en 18 van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân,
overwegende dat de governance van Veiligheidsregio Fryslân ruimte moet bieden aan de verschillende verantwoordelijkheden voor de uit te voeren taken,
wijziging van de topstructuur van Veiligheidsregio Fryslân,
besluit:
- •
de Verordening op de Bestuurscommissie Veiligheid van 28 november 2013 in te trekken;
- •
de Verordening bestuurscommissie veiligheid 2025 vast te stellen.
TAKEN
Artikel 1
-
1. Aan de bestuurscommissie veiligheid worden de beslissingsbevoegdheden van het algemeen bestuur ten aanzien van de taken als bedoeld in artikel 5 onder a, e, f en g van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân gemandateerd. Zie bijlage A. Mandaatbesluit bestuurscommissie veiligheid.
-
2. Ten aanzien van het in lid van dit artikel verleende mandaat zijn uitgezonderd de bevoegdheden genoemd in artikel 25, lid 3 onder a tot en met c van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
-
3. Voorstellen betreffende de bevoegdheden genoemd in artikel 25, lid 3 onder a tot en met c van de Wet gemeenschappelijke regelingen dient de bestuurscommissie veiligheid in bij het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur legt de voorstellen, eventueel met aanvullend advies, voor aan het algemeen bestuur en stelt de bestuurscommissie veiligheid in kennis van de daarop door het algemeen bestuur genomen besluiten.
SAMENSTELLING
Artikel 2
- 1.
De burgemeesters van de deelnemende gemeenten zijn lid van de bestuurscommissie veiligheid.
- 2.
Door en uit de bestuurscommissie veiligheid wordt de voorzitter aangewezen.
- 3.
De directeur veiligheid, de directeur gezondheid en de coördinerend gemeentelijk functionaris zijn ambtshalve adviseur van de bestuurscommissie veiligheid.
- 4.
De bestuurscommissie veiligheid kan zich door andere adviseurs laten bijstaan.
VERGADERING
Artikel 3
- 1.
De bestuurscommissie veiligheid vergadert tenminste twee keer per jaar en voorts zo dikwijls de voorzitter dit nodig oordeelt of indien tenminste 5 leden dat onder opgaaf van de te behandelen onderwerpen schriftelijk verzoeken.
- 2.
De uitnodiging voor de vergadering gaat uit van de voorzitter. De uitnodiging gaat vergezeld van een agenda met daarbij behorende stukken.
- 3.
De agenda en de daarbij behorende stukken worden, bijzondere omstandigheden daargelaten, tenminste 14 dagen voor de vergadering van de bestuurscommissie veiligheid gezonden aan de leden.
- 4.
De vergaderingen van de bestuurscommissie veiligheid zijn openbaar. De deuren worden gesloten wanneer een vijfde gedeelte van de aanwezige leden daarom verzoekt of dat de voorzitter het nodig oordeelt. De bestuurscommissie beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd en wie, naast de leden van de bestuurscommissie veiligheid, aanwezig mogen zijn bij de vergadering.
- 5.
De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen.
- 6.
De secretaris van de bestuurscommissie veiligheid wordt door de directeur veiligheid aangewezen. De directeur veiligheid regelt de vervanging van de secretaris, indien deze verhinderd is als zodanig op te treden.
- 7.
De secretaris van de bestuurscommissie veiligheid houdt aantekening van de besluiten van de bestuurscommissie veiligheid en notuleert de vergaderingen.
Artikel 4
- 1.
De bestuurscommissie veiligheid kan niet besluiten, wanneer niet tenminste de helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig is.
- 2.
In de vergadering van de bestuurscommissie gezondheid heeft ieder lid één stem. De bestuurscommissie veiligheid beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag.
Artikel 5
- 1.
De bestuurscommissie veiligheid doet telkens zo spoedig mogelijk na een vergadering het verslag van die vergadering toekomen aan het algemeen bestuur.
- 2.
De bestuurscommissie veiligheid deelt besluiten en niet-schriftelijke beslissingen, voor zever zij gericht zijn op enig rechtsgevolg, mee aan het algemeen bestuur.
Artikel 6
- 1.
Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening bestuurscommissie veiligheid 2025’.
- 2.
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2025. Op dat moment wordt de ‘Verordening op de Bestuurscommissie Veiligheid’ vastgesteld op 28 november 2013 ingetrokken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van Veiligheidsregio Fryslân op 11 december 2024.
Ondertekening
De voorzitter, S. van Haersma Buma
De secretaris, W.K. Kleinhuis
Bijlage A. Mandaatbesluit bestuurscommissie veiligheid
Overwegende:
- -
dat in artikel 25 lid 1 Wet gemeenschappelijke regelingen de bevoegdheid aan het algemeen bestuur is toegekend om commissies in te stellen, als de gemeenschappelijke regeling dat mogelijk maakt;
- -
dat de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân voorziet in die mogelijkheid;
- -
dat het algemeen bestuur op grond van artikel 36 Wet veiligheidsregio’s, een functionaris aanwijst die belast is met de coördinatie van maatregelen en voorzieningen die de gemeenten treffen met het oog op een ramp of crisis;
- -
dat in artikel 10:3 lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht bestuursorganen de bevoegdheid tot mandaatverlening is toegekend;
- -
dat dit besluit het mandaat van bevoegdheden van het algemeen bestuur ten behoeve van de bestuurscommissie veiligheid regelt
gelet op:
- -
Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr)
- -
Wet veiligheidsregio’s
- -
Wet publieke gezondheid
- -
het bepaalde in hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)
- -
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân
besluit:
het algemeen bestuur van Veiligheidsregio Fryslân het volgende vast te stellen:
- I
de uitoefening van de bevoegdheden, zoals die zijn opgenomen in dit mandaatbesluit, op te dragen aan de Bestuurscommissie veiligheid, alsmede de onder III van dit besluit geformuleerde bepalingen van toepassing te verklaren op de betreffende bevoegdheden;
- II
dit besluit te actualiseren wanneer daar aanleiding toe is;
- III
ten aanzien van de uitoefening van de verleende mandaten, de volgende algemene bepalingen vast te stellen;
ALGEMEEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit mandaatbesluit wordt verstaan onder:
- 1.
besluit: een besluit zoals bedoeld in artikel 1:3 lid 1 van de Awb;
- 2.
gemeenschappelijke regeling: de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân;
- 3.
algemeen bestuur: het algemeen bestuur van Veiligheidsregio Fryslân;
- 4.
bestuurscommissie veiligheid: commissie zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de Wgr;
- 5.
directeur veiligheid: directeur zoals bedoeld in artikel 25 lid 3 van de Wet veiligheidsregio’s;
- 6.
coördinerend gemeentelijk functionaris: functionaris zoals bedoeld in artikel 36 Wet veiligheidsregio’s;
- 7.
mandaat: zoals bedoeld in artikel 10:1 van de Awb;
- 8.
beslissingsmandaat/afdoeningsmandaat: is de vorm van mandaat zoals bedoeld in artikel 10:1 van de Awb. Dat wil zeggen de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan, zowel besluiten te nemen als te ondertekenen (tenzij daartoe een andere functionaris is aangewezen);
- 9.
ondertekeningsmandaat: is de vorm van mandaat zoals neergelegd in artikel 10:11 van de Awb. Dat wil zeggen dat het mandaat enkel omvat het ondertekenen van een door een bestuursorgaan zelf genomen besluit;
- 10.
mandaatgever: degene die het mandaat verleend heeft;
- 11
gemandateerde: degene aan wie het mandaat is verleend;
- 12
ondermandaat: een door de gemandateerde verleend mandaat;
- 13
volmacht: het namens een ander uitoefenen van privaatrechtelijke rechtshandelingen;
- 14
ondervolmacht: een door de volmachtontvanger aan een ander verleende volmacht;
- 15
machtiging: het namens een ander verrichten van feitelijke handelingen;
- 16
ondermachtiging: een door de machtigingsontvanger aan een ander verleende machtiging.
MANDAAT
Artikel 2 Gemandateerde bevoegdheden
- 1.
Het algemeen bestuur mandateert op grond van artikel 25 lid 3 Wgr en artikel 10:3 lid 1 Awb, haar beslissingsbevoegdheden (verkregen bij of krachtens wettelijk voorschrift of bij of krachtens de gemeenschappelijke regeling) ten aanzien van de taken zoals bedoeld in artikel 5 onder a, e, f en g van de gemeenschappelijke regeling aan de bestuurscommissie veiligheid.
- 2.
Ten aanzien van het in het vorige ld van dit artikel verleende mandaat, zijn uitgezonderd de bevoegdheden genoemd in artikel 25 lid 3 sub a tot en met c Wgr.
- 3.
Het algemeen bestuur mandateert op grond van artikel 10:3 lid 1 Awb haar bevoegdheid ten aanzien van het aanwijzen van een functionaris die is belast met de coördinatie van de maatregelen en voorzieningen die de gemeenten treffen met het oog op een ramp of crisis, (zoals die haar krachtens artikel 36 Wet veiligheidsregio’s toekomt) en het aanwijzen van de directeur veiligheid, aan de bestuurscommissie veiligheid (in de zin van benoemen, schorsen en ontslaan).
Artikel 3 Reikwijdte van het mandaat
De in artikel 2 van dit besluit verleende mandaten zijn beslissingsmandaten/afdoeningsmandaten, zoals bedoeld in artikel 10:1 van de Awb. De mandaten omvatten in beginsel ook het doen van voorbereidingshandelingen, het maken van voorbereidingsbesluiten en het voeren van correspondentie in verband met de opgedragen bevoegdheid.
Artikel 4 Grenzen aan het mandaat
De uitoefening van de in artikel 2 van dit besluit gemandateerde bevoegdheden:
- 1.
is gericht op de realisering van wettelijk vastgestelde taken en verantwoordelijkheden van Veiligheidsregio Fryslân, in het bijzonder de taken zoals bedoeld in artikel 5 onder a, e, f en g van de gemeenschappelijke regeling;
- 2.
wordt beperkt door de grenzen van het geformuleerde beleid, relevante kaders, richtlijnen, verordeningen, besluiten en regelingen die binnen Veiligheidsregio Fryslân van kracht zijn;
- 3.
indien een voorgesteld besluit financiële consequenties heeft, die de vastgestelde begroting van Veiligheidsregio Fryslân daarin te voorzien. Dit behoudens calamiteiten;
- 4.
vindt plaats namens en onder verantwoordelijkheid van het ter zake bevoegde bestuursorgaan van Veiligheidsregio Fryslân.
Artikel 5 Ondermandaat
- 1.
De in artikel 2 van dit besluit gemandateerde bevoegdheden zijn uitgesloten van ondermandaat, in de zin van artikel 10:9 van de Awb.
- 2.
Ondanks de in lid 1 van dit artikel opgenomen beperking ten aanzien van ondermandaat, kan de spoedeisendheid met zich mee brengen dat ondermandaat wordt toegestaan.
- 3.
De in artikel 2 van dit besluit gemandateerde bevoegdheden, kunnen wel ondergemandateerd worden in de zin van ondertekeningsmandaat zoals bedoeld in artikel 10:11 van de Awb.
- 4.
Voor zover relevant, zijn de artikelen van dit besluit ten aanzien van mandaat van overeenkomstige toepassing op ondermandaat.
Artikel 6 Ondervolmacht- en machtiging
- 1.
De in artikel 2 van dit besluit gemandateerde bevoegdheden zijn uitgesloten van ondervolmacht en ondermachtiging.
- 2.
Ondanks de in lid 1 van dit artikel opgenomen beperking ten aanzien van ondervolmacht en ondermachtiging, kan de spoedeisendheid met zich mee brengen dat ondervolmacht en/of ondermachtiging wordt toegestaan.
Artikel 7 Ondertekening
- 1.
Zoals in artikel 5 lid 3 van dit besluit bepaald kan de bestuurscommissie gezondheid zijn ondertekeningsbevoegdheid zoals bedoeld in artikel 10:11 van de Awb ondermandateren. De bestuurscommissie veiligheid mandateert deze bevoegdheid aan de secretaris van de bestuurscommissie veiligheid, aangewezen overeenkomstig artikel 3 lid 6 van de Verordening bestuurscommissie veiligheid (waarnaar op deze plaats wordt verwezen).
- 2.
De secretaris van de bestuurscommissie veiligheid, ondertekent de door de bestuurscommissie veiligheid genomen besluiten, op grond van de in het eerste lid van dit artikel aan hem verleende bevoegdheid daartoe, op navolgende wijze:
Het algemeen bestuur van Veiligheidsregio Fryslân, namens hen, de bestuurscommissie veiligheid, voor deze,
Handtekening
Naam functionaris, secretaris
Artikel 8 Vervanging
In geval van afwezigheid van de secretaris van de bestuurscommissie veiligheid, welke ondermandaat geniet ten aanzien van de ondertekening van de besluiten van de bestuurscommissie veiligheid (zoals bepaald in artikel 7 van dit besluit), gaat de gemandateerde bevoegdheid over op degene die de betreffende functionaris vervangt.
Artikel 9 Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Mandaatbesluit bestuurscommissie veiligheid’.
Artikel 10 Overgangsbepaling
- 1.
Dit besluit treedt na vaststelling op onderstaande datum in werking op 1 januari 2025.
- 2.
Op dat moment wordt het ‘Mandaatbesluit Bestuurscommissie Veiligheid’ vastgesteld op 28 november 2013 ingetrokken.
Artikel 11 Slotbepaling
In alle gevallen waarin dit besluit niet voorziet, beslist het bevoegde bestuursorgaan.
Leeuwarden, 11 december 2024
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl