Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733206
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733206/1
Beleidsregel handhaving evenementenvergunningen gemeente IJsselstein 2025
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel handhaving evenementenvergunningen gemeente IJsselstein 2025Inleiding
In deze beleidsregel leg ik vast op welke wijze ik reageer op de geconstateerde overtredingen in verband met evenementen. Daarbij wordt per overtreding benoemd welk sanctiemiddel wordt ingezet, wat de hoogte is van de dwangsom, wanneer er voor welke herstelsanctie wordt gekozen en welke stappen er worden gezet in het handhavingstraject. Door dit vast te leggen in een beleidsregel, wordt er op een eenduidige manier opgetreden en willekeurig handelen vermeden.
Juridisch kader
Artikel 125 lid 1 en 3 van de Gemeentewet
Hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht
Artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Artikel 1:4, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening (APV)
Artikel 2:24 en 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening
Handhavingsstrategie
Overtreder
Degene aan wie een vergunning of ontheffing is verleend is verplicht de daaraan verbonden voorschriften en beperkingen na te komen op grond van artikel 1:4 lid 2 Apv. Het artikel richt zich tot degene aan wie evenementenvergunning is verleend.
Stappen gelden voor organisator
Het incidentele, kortdurende karakter van evenementen brengt met zich mee dat handhaven tijdens het evenement zelf lastig is, maar niet onmogelijk.
Het opleggen van een last vereist – spoedeisende situaties uitgezonderd – een schriftelijk besluit en het bieden van een zienswijzemogelijkheid. Hoewel het doorlopen van de verschillende stappen van de handhavingsstrategie gedurende de duur van een evenement zonder meer mogelijk is, en de inzet van de handhavers daar ook op gericht zal zijn, is het stappenplan nadrukkelijk niet beperkt tot alleen het evenement waar een (of meerdere) constatering(en) van een overtreding is gedaan.
De op te leggen stappen hebben ook betrekking op volgende evenementen van de organisator. Concreet: wordt voorafgaand aan een evenement geconstateerd dat er te vroeg wordt opgebouwd, dan wordt een last onder dwangsom opgelegd (stap 1). Deze last is ook van toepassing op het eerstvolgende evenement (binnen een jaar) van deze organisator. Wordt tijdens dat volgende evenement geconstateerd dat er te vroeg wordt opgebouwd/te laat wordt afgebouwd, dan verbeurt de dwangsom en wordt het besluit tot invorderen genomen (stap 2).
Verjaringstermijn
Bij het doorlopen van het stappenplan geldt een verjaringstermijn. Deze termijn bedraagt drie jaar en vijf evenementen. Zijn er drie jaar verstreken en vijf evenementen georganiseerd zonder dat er nieuwe overtredingen zijn geconstateerd, dan start het stappenplan in beginsel weer van voor af aan. Dit om te voorkomen dat in geval van evenementen die slechts een maal per jaar worden georganiseerd feitelijk nooit het stappenplan kunnen doorlopen.
Toelichting systematiek
In het geval van een ernstige overtreding, dan wel een cumulatie van overtredingen, kan maatwerk worden toegepast. In die situatie wordt er geen bestuurlijke waarschuwing gegeven maar wordt er meteen een sanctiebesluit opgelegd. Tevens kunnen er in geval van een cumulatie van overtredingen of bij zeer ernstige overtredingen stappen uit het stappenplan worden overgeslagen. De verschillende maatregelen kunnen in één dag opgelegd worden aan een organisator indien er bij elke controle blijkt dat de overtreding plaatsvindt, deze voortduurt dan wel niet ongedaan gemaakt is.
Afwijken van de handhavingsstrategie
Als de individuele situatie daarom vraagt, kan gemotiveerd worden afgeweken van de geldende maatregel uit de handhavingsstrategie. Er kan een maatregel worden overslagen of een extra maatregel worden ingebouwd, een hogere of lagere dwangsom worden opgelegd. Het afwijken van de handhavingsstrategie wordt gemotiveerd . Hierbij kan de ernst van de overtreding, een cumulatie van overtredingen en/of de mate waarin overlast en/of risico’s voor de openbare orde en veiligheid worden veroorzaakt alsmede de beoogde werking van het handhavingsbesluit, worden meegenomen.
Bij samenloop van twee verschillende bestuurlijke sancties, die qua zwaarte ongelijk zijn, wordt de zwaarste sanctie opgelegd.
Mogelijke maatregelen
De volgende maatregelen vormen de stappen in het stappenplan:
Bestuurlijke waarschuwing (mondeling of schriftelijk)
Afhankelijk van de overtreding wordt in principe eerst een (mondelinge) waarschuwing gegeven. Dit kan ook tijdens de opbouw van het evenement dan wel voor aanvang van het evenement gebeuren als de organisator niet de aanwijzingen van de toezichthouders opvolgt. Als de waarschuwing mondeling wordt gegeven, wordt deze later alsnog schriftelijk bevestigd . Tegen de bestuurlijke waarschuwing staat geen bezwaar open, aangezien dit geen besluit is in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.
Indien er een evenement plaatsvindt zonder vergunning is deze maatregel niet op zijn plaats en wordt deze als stap overgeslagen. Deze overtreding wordt zo ernstig geacht, mede gelet op de bescherming van de openbare orde en veiligheid, dat er meteen een sanctie wordt opgelegd. Ook voor andere overtredingen wordt een bestuurlijke waarschuwing in beginsel niet passend gezien als eerste handhavingsstap, gelet op de ernst van de overtreding. Uit de bijgevoegde matrix blijkt over welke overtredingen dit gaat.
Intrekken/weigeren vergunning
De burgemeester kan een vergunning of ontheffing gedeeltelijk wijzigen of intrekken als de aan de vergunning of ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen. (artikel 1:6 sub c APV). Mocht een organisator van een evenement de voorschriften van de vergunning niet nakomen, dan kan besloten worden om tot intrekking van de vergunning over te gaan. Dit zal vooral spelen bij meerdaagse evenementen waarbij er geen vertrouwen meer in de organisator is dat hij alsnog zichtbare inspanningen gaat leveren om het evenement volgens de regels en de voorschriften te laten verlopen en te zorgen voor een veilig en ordelijk evenement.
Handhavingsmatrix
Algemeen |
Stap |
Sanctie instrumentarium |
Uitvoering |
Niet voldoen aan de algemene voorschriften van een klein evenement |
1 |
Waarschuwing |
|
2 |
Last onder dwangsom |
€1.000,- per geconstateerde overtreding, met een maximaal te verbeuren bedrag van €2.000,- |
|
Ieder (voorgenomen) evenement dat gelet op de aard en omvang melding plichtig is maar niet heeft voldaan aan de meldingsplicht. |
1 |
Strafrechtboete naast waarschuwing |
|
2 |
Last onder dwangsom |
€1.000,- per geconstateerde overtreding, met een maximaal te verbeuren bedrag van €2.000,- |
|
3 |
Intrekken vergunning |
|
|
Ieder (voorgenomen) evenement dat gelet op de aard en omvang vergunning plichtig is maar niet heeft voldaan aan de vergunningplicht. |
1 |
Strafrechtboete naast Last onder dwangsom |
€5.000,- per geconstateerde overtreding, met een maximaal te verbeuren bedrag van €5.000,- |
2 |
Last onder bestuursdwang |
Beëindiging evenement |
|
Opbouw en/of afbouw - begin (te vroeg) en einde (te laat) |
1 |
Last onder dwangsom |
€1.500,- per geconstateerde overtreding, met een maximaal te verbeuren bedrag van €3.000,- |
2 |
Intrekken vergunning |
|
|
Aanvang (te vroeg) en/of einde (te laat) evenement |
1 |
Last onder dwangsom |
€1.500,- per geconstateerde overtreding, met een maximaal te verbeuren bedrag van €3.000,- |
2 |
Intrekken vergunning |
|
|
Opbouw en/of inrichting van locatie of terrein evenement is niet conform vergunning |
1 |
Last onder dwangsom |
€1.500,- per geconstateerde overtreding, met een maximaal te verbeuren bedrag van €3.000,- |
2 |
Intrekken vergunning |
|
|
|
|
|
|
Specifiek |
|
|
|
Niet voldoen aan vergunningvoorschriften over: |
Stap |
Sanctie instrumentarium |
Uitvoering |
Bewoners- en ondernemersinformatie |
1 |
Waarschuwing |
|
Instructie personeel |
2 |
Last onder dwangsom |
€1.500,- per geconstateerde overtreding, met een maximaal te verbeuren bedrag van €6.000,- |
Inzage vergunning |
|||
Aanwijzing toezichthouders |
|||
Schade aan gemeente-eigendom |
3 |
Intrekken vergunning |
|
Aanduidingen op de weg of op een zaak |
|||
Verspreiden reclamemateriaal |
|||
Toegankelijkheid evenemententerrein |
|||
|
|
|
|
Veiligheid |
Stap |
Sanctie instrumentarium |
Uitvoering |
Veiligheid algemeen |
1 |
Waarschuwing |
|
Constructieve veiligheid objecten en/of bouwsels |
2 |
Last onder dwangsom |
€2.500,- per geconstateerde overtreding, met een maximaal te verbeuren bedrag van €5.000,- |
Openbare orde en veiligheid |
|||
Verkeersveiligheid en mobiliteit |
|||
Brandveiligheid |
3 |
Intrekken vergunning |
|
EHBO en technische hygiëne |
|
|
|
|
|
|
|
Milieu |
Stap |
Sanctie instrumentarium |
Uitvoering |
Overtreding vergunde geluidsnorm |
1 |
Waarschuwing |
|
Overige overtredingen in de categorie geluid |
2 |
Last onder dwangsom |
€1.500,- per geconstateerde overtreding, met een maximaal te verbeuren bedrag van €3.000,- |
Energie |
|||
Water |
|||
Afval |
3 |
Intrekken vergunning |
|
Afvalwater |
|||
|
|
|
|
Terrein- en locatievoorschriften |
Stap |
Sanctie instrumentarium |
Uitvoering |
Terrein- en locatievoorschriften |
1 |
Waarschuwing |
|
2 |
Last onder dwangsom |
€1.500,- per geconstateerde overtreding, met een maximaal te verbeuren bedrag van €3.000,- |
|
3 |
Intrekken vergunning |
|
Inwerkingtreding
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking daarvan.
Ondertekening
Vastgesteld op 17 december 2024
De burgemeester van IJsselstein,
mr. P.J.M. van Domburg
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl