Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733189
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733189/1
Drugs- & Verdeel- en Vestigingsbeleid en regels Voorne aan Zee 2024
Geldend van 31-12-2024 t/m heden
Intitulé
Drugs- & Verdeel- en Vestigingsbeleid en regels Voorne aan Zee 2024Voorwoord
Nederland heeft een ingewikkelde relatie met drugs. Aan de ene kant is drugs vrij eenvoudig te verkrijgen en in hoge mate maatschappelijk geaccepteerd. Immers: al decennialang zijn coffeeshops een bekend onderdeel van ons straatbeeld en op diverse testlocaties kun je gewoon je MDMA door de GGD laten testen. Tegelijkertijd zijn drugs nog altijd illegaal en wordt slechts het gebruik van wiet gedoogd. Om nog maar te zwijgen over de alcohol die je bij de slijterij of supermarkt kunt kopen…
Dit leidt tot een vreemde, paradoxale situatie. Aan de ene kant zijn drugs een onderdeel van onze samenleving, maar bestaat daarnaast een duistere wereld van criminaliteit, witwassen, geweld en het dumpen van drugsafval, allemaal zaken die een ontwrichtend effect hebben op diezelfde samenleving en die een groot beroep doen op de politie en andere veiligheidsdiensten.
Ik ben dan ook blij dat de overheid gestart is met het wiet experiment. Meer grip op kwaliteit van wiet en cannabis, minder criminaliteit en als bonus meer legale werkgelegenheid en belastinginkomsten hebben eigenlijk alleen maar voordelen voor een samenleving waar gebruik van drugs niet meer is weg te denken. Omdat Voorne aan Zee deelneemt aan dit experiment, zitten we niet alleen dicht op het vuur, maar hebben we ook invloed op het verloop en de uitkomsten van dit experiment.
Maar begrijp me niet verkeerd: omdat ik onderken dat drugs een onderdeel zijn van onze samenleving en tegelijkertijd graag de criminaliteit en schimmigheid die hiermee samenhangt zie afnemen, blijft preventie voor mij een essentieel speerpunt. Want hoe je het ook wendt of keert: met het gebruik van drugs gaan altijd risico’s voor én onze gezondheid én onze veiligheid gepaard. En die risico’s wil ik graag tot een minimum beperken.
Arno Scheepers
Burgemeester Voorne aan Zee
A. Drugsbeleid
1. Aanleiding
Voor u ligt de Nota Drugsbeleid & Verdeel en Vestigingsbeleid Voorne aan Zee 2024. Deze is tot stand gekomen naar aanleiding van de harmonisatieopdracht, die het gevolg is van de fusie tot de gemeente Voorne aan Zee op 1 januari 2023. Hierbij dient de gemeente al het beleid binnen twee jaar te harmoniseren.
Op het gebied van verdovende middelen was er alleen binnen de voormalige gemeente Hellevoetsluis één coffeeshop gevestigd en ten behoeve van deze coffeeshop is in 1998 beleid vastgesteld. De overige gemeenten hadden geen coffeeshops en derhalve ook geen beleid.
Naast de harmonisatieopdracht wordt met dit beleid het drugsbeleid geactualiseerd. Nieuwe ontwikkelingen, zoals de deelname aan het Experiment Gesloten coffeeshopketen zijn verwerkt, de uitgangspunten van het voormalige beleid zijn daar waar nodig geactualiseerd en het Verdeel- en Vestigingsbeleid is op onderdelen verbeterd.
Ter voorbereiding op de harmonisatie van het bestaande drugsbeleid is aan onderzoeksbureau Breuer & Intraval gevraagd om de gemeente te adviseren.
Naar aanleiding van de resultaten van het marktonderzoek dat door Breuer & Intravel is uitgevoerd is er vooruitlopend op de harmonisatie geconcludeerd dat er, gelet op het verzorgingsgebied binnen de gemeente Voorne aan Zee ruimte is voor meer dan één coffeeshop. Gelet hierop is er, vooruitlopend op het voorliggende beleid, in december 2023 vergunning verleend aan een tweede coffeeshophouder.
2. Bestaand drugsbeleid
Lokaal Drugsbeleid Hellevoetsluis 1998
Binnen de gemeente Hellevoetsluis is sinds 1998 één coffeeshop gevestigd. Sinds 1998 is hier beleid over geformuleerd, waarbij als uitgangspunt geldt dat de coffeeshop(s) gevestigd worden in de grootste kern of centrumgemeente, omdat het absorptievermogen van een dergelijke gemeente groter is dan dat van kleinere kernen. In het collegeprogramma “Verder met kwaliteit” was op dat moment opgenomen dat de gemeente één coffeeshop accepteert. Als norm werd één coffeeshop op 50.000 inwoners gehanteerd.
Door met behulp van beleid het vestigen van een coffeeshop te reguleren, werd het gemakkelijker om handhavend op te treden bij overlast en criminaliteit en grip te krijgen op preventie.
Leidend bij het formuleren van dit beleid waren de zogeheten AHOJ-G criteria, die in 1991 zijn vastgesteld door het Openbaar Ministerie. Deze criteria gelden ook op dit moment nog altijd als uitgangspunt bij het gedogen van coffeeshops.
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft in 1991 de landelijke gedoogcriteria voor coffeeshops opgenomen in de Aanwijzing Opiumwet. Het Openbaar Ministerie zag af van vervolging indien aan deze criteria wordt voldaan. In december 2000 vond een verdere specificatie van deze zogenoemde AHOJ-G criteria plaats.
De AHOJ-G criteria zijn de volgende:
|
Coffeeshops werden in de jaren 90 veelal zodanig ingericht dat ook gebruik ter plaatse mogelijk was. Gelet hierop is in de OM-richtlijn opgenomen dat een coffeeshop een alcoholvrije horecagelegenheid is.
Uitgangspunten
Zowel in voorgaande als in het voorliggende beleid zijn het tegengaan van straathandel en de preventie van het gebruik van cannabis de belangrijkste uitgangspunten.
Sinds 1998 hebben er diverse ontwikkelingen plaatsgevonden, waarbij bovenstaande uitgangspunten steeds leidend zijn geweest.
Desondanks zijn de visie en invulling door ontwikkelingen zoals het instellen van rookvrije horeca in 2008, de coronacrisis en de start van het Experiment Gesloten Coffeeshopketen aan verandering onderhevig. Ook het vraagstuk rondom de schaarsheid van vergunningen heeft hierbij een rol gespeeld.
Evaluatie bestaand drugsbeleid
Geen noemenswaardige overlast
Gedurende de lange tijd dat er een coffeeshop gevestigd is in de voormalige gemeente Hellevoetsluis is geen sprake geweest van noemenswaardige overlast. Zowel door de politie als door de gemeentelijke toezichthouders is er gedurende de gehele periode actief gecontroleerd op de AHOJ-G criteria en zijn nooit noemenswaardige overtredingen geconstateerd.
Beperkte toename straathandel Corona
Tijdens de coronacrisis bestond de zorg dat het sluiten van de coffeeshops ten gevolge van de lock- downs zou leiden hebben tot een toename van straathandel. Op verzoek van de burgemeesters heeft het kabinet op dat moment besloten om afhaalloketten bij de coffeeshops toe te staan. Dit bleek een doeltreffende oplossing te zijn.
Op basis van vaste rechtspraak dient er bij de vraag of een coffeeshop in overeenstemming is met het ter plaatse geldende bestemmingsplan uitgegaan te worden van een legale functie met een vergelijkbare ruimtelijke uitstraling. Gelet hierop is het ook wel denkbaar dat een coffeeshop gevestigd wordt op een locatie, welke geen horecabestemming heeft, wanneer hier ter plaatse geen gebruik mogelijk is.
Hier zal in het onderdeel vestigingscriteria verder op worden ingegaan.
Preventie
Voor de preventie van cannabisgebruik is aangesloten bij het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol en Drugs 2024-2029. Dit betreft een dynamisch plan dat als uitgangsbasis dient voor de taken op het gebied van preventie.
Verdeel- en Vestigingsbeleid
In 2022 is het Verdeel- en Vestigingsbeleid vastgesteld, omdat er sprake is van een zogeheten schaars recht.
Van een schaars recht is sprake wanneer er sprake is van een maximum aantal te vergeven vergunningen. In de rechtspraak valt te zien dat het uitgangspunt van schaarse rechten is verbreed. Daar waar voorheen alleen sprake was van schaarse rechten bij het vergeven van vergunningen, heeft dit zich ook uitgebreid naar het verkopen van onroerend goed. Het uitgangspunt bij schaarse rechten is dat een ieder die in aanmerking wil komen voor een vergunning of een onroerend goed, dezelfde kansen dient te krijgen om mee te dingen.
Binnen de gemeente is sprake van een maximum aantal coffeeshops. Om een ieder dezelfde kansen te bieden om bij het vrijkomen van een mogelijkheid een coffeeshop te exploiteren is er sprake van een Verdeel- en Vestigingsbeleid. Hierin staan de criteria opgenomen, waaraan moet worden voldaan om mee te kunnen dingen. Daarnaast staat hierin ook de procedure opgenomen die gevolgd dient te worden door de gemeente bij het verlenen van een gedoogverklaring.
Bij het Verdeel- en Vestigingsbeleid is een kaart gevoegd, waarop gebieden zijn aangegeven waar een coffeeshop zich binnen de voormalige gemeente Hellevoetsluis zou kunnen vestigen.
Evaluatie Verdeel- en Vestigingsbeleid
In 2022 heeft er een verdeelprocedure plaatsgevonden, wat heeft geresulteerd in het verlenen van toestemming aan de vestiging van een nieuwe coffeeshophouder.
Als leerpunt van deze verdeelsystematiek is naar voren gekomen, dat het vestigen van een coffeeshop niet uitsluitend valt te bepalen aan de hand van een topografische kaart, maar dat hier meer aspecten afgewogen dienen te worden.
Daarom zullen bij deze harmonisatie een aantal aanvullende criteria worden geformuleerd, die dienen als uitgangspunt wanneer er wederom een verdeelprocedure zal gaan plaatsvinden.
Ook zal er eerst een wegingsprocedure doorlopen worden, waarbij beoordeeld wordt welke aanvraag het meest aansluit bij de geformuleerde criteria. Bij gelijke score zal er een loting plaatsvinden.
3. Experiment Gesloten Coffeeshopketen
De gemeente Voorne aan Zee is deelnemer aan het landelijke experiment gesloten coffeeshopketen.
Dit experiment houdt in dat door het rijk onderzocht wordt of de toelevering van cannabis aan coffeeshops gelegaliseerd kan worden. Het doel is om te onderzoeken of de cannabis aan het illegale circuit kan worden onttrokken en om te bezien hoe de preventie van cannabisgebruik kan worden verbeterd.
“Met het John & Co. team zijn wij sinds het eerste jaar van de fusie- gemeente Voorne aan Zee actief als cannabis-afhaalwinkel. Het is een bijzondere situatie om tegelijkertijd in een plaats met zoveel geschiedenis als Hellevoetsluis en de jongste gemeente van ons land te mogen opereren. Vanaf het begin van ons bestaan hebben wij van uitstekend contact genoten met de gemeente. De lijntjes zijn altijd kort geweest en dit vinden wij enorm belangrijk en waardevol.
Onze rol als cannabis-afhaalwinkel nemen wij erg serieus door middel van het verschaffen van de juiste voorlichting en deskundig advies aan onze bezoekers. Al ons personeel wordt getraind door erkende instituten zoals het Trimbos instituut. Dit is overigens ook één van de vereisten van de gemeente in het kader van het Experiment Gesloten Coffeeshopketen (EGC).
Het EGC is in onze ogen een prachtige stap naar verdere regulering van onze branche. Er zijn te veel misconcepties over de coffeeshop- branche en cannabis in zijn algemeenheid. Het EGC gaat daar hopelijk verandering in brengen. Tijdens dit experiment bieden selecteerde telers gecontroleerde producten aan, waarbij er controle is op de kwaliteit van het product en de cannabis schoon en veilig wordt geproduceerd. Daarnaast biedt het EGC een open en transpa - rante keten waarbij verschillende ketenpartners betrokken zijn.
Wij zijn er in ieder geval erg enthousiast over en kijken uit naar het verdere verloop van dit experiment, waarin cannabisverkoop transparant, verantwoordelijk en vrij van stigma plaatsvindt.”
John en Co, Nizar el Mahjoubi
Binnen de gemeente zijn twee coffeeshops gevestigd. Beiden beschikken over een gedoogbeschikking, welke geldt als expliciete verklaring van de burgemeester, zoals bedoeld in artikel 6a van de Wet experiment gesloten coffeeshopketen.
Vanaf het moment dat het experiment volledig is gestart mogen de coffeeshops uitsluitend nog legaal geteelde cannabis en hasjiesj verkopen. Sinds juni 2024 is dit legaal geteelde product al beschikbaar voor de coffeeshops en mogen zij dit verkopen naast het bestaande gedoogde assortiment.
Door het rijk zijn 10 teeltlocaties vergund, die zijn verspreid over het land. Binnen de gemeente Voorne aan Zee zijn twee teeltlocaties gevestigd.
Binnen deze bedrijven wordt cannabis geteeld ten behoeve van de verkoop van wiet en hasjiesj.
Deze bedrijven worden vanuit de invalshoek van de gemeente gezien als reguliere (teelt)bedrijven die zich dienen te houden aan de gebruikelijke wet- en regelgeving die ook geldt voor alle overige bedrijven. Indien sprake is van overtredingen, dan zal het bevoegd gezag (bijvoorbeeld de gemeente of DCMR) in een regulier handhavingsproces optreden.
Ten behoeve van het Experiment is aparte regelgeving vastgesteld door zowel het rijk als door de burgemeester. De regelgeving door de burgemeester is vastgelegd in de “Regeling Maximum en nadere regels experiment gesloten coffeeshopketen Voorne aan Zee 2024” en in de “Beleidsregels handhaving experiment gesloten coffeeshopketen gemeente Voorne aan Zee 2024”.
“Als coffeeshop heb je verschillende zeer uiteenlopende functies.
Je bent natuurlijk dé locatie waar gereguleerd en onder gecontroleerde omstandigheden cannabisproducten kunnen worden gekocht. Maar je bent veel meer dan dat. Je hebt een maatschappelijke functie, waarin je voor mensen een plek bent waar hun vraag op een veilige en verantwoorde wijze wordt beantwoord en je hebt een sociale functie als plek waar mensen dagelijks samenkomen en kennissen en vrienden maken. Natuurlijk ben je ook een bekend gezicht op straat, voor de buren en voor de omgeving. De combinatie van die functies maakt
het mogelijk om óók de rol van voorlichtingspunt te vervullen, je in te zetten voor verslavingspreventie en het voorkomen van overlast. Al die functies zijn daarom even belangrijk.”
Peter van Londen, coffeeshop ’t Barbiertje
4. Visie op preventie
Naar het oordeel van de gemeente is een goede preventie ten aanzien van middelengebruik essentieel. Minder gebruik van alcohol en drugs leidt namelijk hoe dan ook tot minder gezondheids- en veiligheids- risico’s. In dat kader kent de gemeente een preventie- en handhavingsplan Alcohol & Drugs, dat geldt voor de duur van 5 jaar. Dit is een dynamisch document, dat indien nodig in deze periode van 5 jaar kan worden aangepast. Deze is voor het laatste vastgesteld in 2024.
Dit preventie- en handhavingsplan gaat onder andere uit van de systeemtheorie van Holder (1998). Hierin wordt duidelijk gemaakt dat alcohol- en drugsgebruik altijd het resultaat is van een combinatie van factoren. De persoon, zijn sociale omgeving en het overheidsbeleid vormen samen
een systeem dat uiteindelijk de keuze van de gebruiker bepaalt. Holder laat daarmee zien dat alcohol- en drugspreventie nooit alleen op het individu gericht kan zijn. Het meest succesvol zijn strategieën die vooral de fysieke en sociale omgeving van de gebruiker beïnvloeden. In de omgeving van de jonge drinker spelen locaties waar alcohol verstrekt wordt, alcoholverstrekkers, scholen en ouders een belangrijke rol. Eveneens als voor alcohol, speelt voor drugsgebruik ook de omgeving een belangrijke rol. Het Preventie- en handhavingsplan Alcohol & Drugs richt zich op deze omgevingsinvloeden.
“Met elkaar in gesprek gaan over cannabisgebruik als norm is wenselijker dan het (ver)oordelen van gebruik. In het vervolgens bespreekbaar maken van (problematisch) cannabisgebruik is het geven van objectieve informatie belangrijk, evenals betrokkenheid en toezicht van ouders en eventuele aanwezige vrijetijdsvoorzieningen.”
Youz (Deborah Dirven Coördinerend Preventiedeskundige/Gezondheidscoach)
Cannabisgebruik heeft gevolgen voor het reactievermogen en het geheugen en kan psychoses uitlokken bij personen die hiervoor gevoeligheid hebben. Daarnaast zijn er fysieke risico’s voor de langere termijn; er kunnen klachten aan de ademhalingsorganen en hart- en vaatziekten ontstaan (Möhle et al., 2018). Ook kan gebruik een gewoonte worden en leiden tot riskant of problematisch gebruik of verslaving.
In het kader van het Experiment zijn aanvullende regels gesteld ten aanzien van preventie. Zo dient er op elke verpakking een qr code te worden opgenomen, waarin een bijsluiter is opgenomen. Daarnaast dienen alle medewerkers van een coffeeshop opgeleid te worden met kennis in het kader van preventie.
Naast deze specifieke maatregelen met betrekking tot het experiment, wordt er ook ingezet op preventie in brede zin. Hierbij kan gedacht worden aan het geven van voorlichting op scholen, maar ook aan het geven van voorlichting aan ouders en jongeren.
5. Vestigingscriteria
Advies Breuer & Intraval
Ten behoeve van de harmonisatie van dit beleid is advies gevraagd aan het bureau Breuer & Intraval (hierna: Breuer). Deze heeft in 2024 advies uitgebracht aan de gemeente.
Breuer heeft bij de totstandkoming van het advies gebruik gemaakt van diverse onderzoeksmethodieken. Zo zijn er diverse respondenten bevraagd en is er een marktonderzoek gedaan.
Marktruimte voor coffeeshops
Gebleken is dat er in de directe omgeving van Voorne aan Zee geen andere gemeenten aanwezig zijn, waar een coffeeshop gevestigd is. Dit heeft geresulteerd in een primair en een secundair verzorgings- gebied. Het primaire verzorgingsgebied bestaat uit de inwoners van de gemeente Voorne aan Zee.
Het secundaire verzorgingsgebied bestaat voor een gedeelte uit de inwoners van de gemeenten Nissewaard en Goeree-Overflakkee.
Om te bepalen wat de vraag is, is aangesloten bij landelijke cijfers van het CBS gecombineerd met informatie van de GGD Rotterdam-Rijnmond. Met behulp van een aantal aannames, gebaseerd op de ruime ervaring van Breuer is een aantal koopmomenten berekend.
Op basis van deze berekeningen is geconcludeerd, dat er binnen de gemeente Voorne aan Zee, ten behoeve van het primaire verzorgingsgebied ruimte is voor 1,5 coffeeshop en dat er ten behoeve van het secundaire verzorgingsgebied ruimte is voor 2,3 coffeeshops. Dit brengt de totale ruimte voor coffeeshops op 3,8 coffeeshops.
Maximum aantal coffeeshops binnen de gemeente Voorne aan Zee
Gelet op de uitkomsten van het onderzoek en de ervaring met de twee coffeeshops ten tijde van het schrijven van dit beleid, wordt het maximum aantal coffeeshops bepaald op twee.
De reden voor deze keuze is dat primair is gekeken naar het primaire verzorgingsgebied. Daarnaast is het landelijke gemiddeld aantal inwoners per coffeeshop meegewogen.
Het gemiddeld aantal inwoners per coffeeshop ligt voor de 102 coffeeshopgemeenten eind 2020 1 op 34.082. De gemeente Voorne aan Zee telt in 2024 ruim 74.000 inwoners. Dit betekent dat het aantal coffeeshops in de gemeente Voorne aan Zee in hoge mate aansluit bij het landelijk gemiddelde aantal coffeeshops per inwoner.
Vestigingscriteria
In het bijgevoegde Verdeel- en Vestigingsbeleid zal worden gewerkt met criteria ten behoeve van de vestiging van een coffeeshop. In dat kader zijn door Breuer een aantal vestigingscriteria tegen het licht gehouden die door de gemeente Voorne aan Zee in het verdeel- en vestigingsbeleid worden opgenomen. De belangrijkste criteria zijn als volgt:
- •
Afstandscriterium: dit vestigingscriterium stelt dat coffeeshops niet kunnen worden gevestigd binnen een bepaalde afstand van een onderwijsvoorziening. Het afstandscriterium is het meest voorkomende vestigingscriterium. Gemeenten zijn vrij om hier een keuze te maken.
-
Binnen de gemeente Hellevoetsluis gold als uitgangspunt een afstandscriterium van 200 meter tot scholen, buurthuizen en specifieke (kwetsbare) wijken. Gelet op het belang van preventie, zal dit afstandscriterium ongewijzigd als uitgangspunt blijven.
- •
Onderlinge afstand: dit vestigingscriterium stelt dat er een minimale afstand moet zijn tussen twee coffeeshops. Gemeenten willen hiermee een concentratie van coffeeshops op één locatie in hun gemeente voorkomen. Dit criterium houdt verband met de drukte en het aantal verkeersbewegingen rond coffeeshops.
-
Binnen de gemeente Voorne aan Zee zal hier geen expliciete afstand worden opgenomen, zodat maatwerk ten aanzien van overlast mogelijk blijft. Bij een volgende verdeelprocedure zullen de aspecten (parkeer)drukte en verkeersbewegingen worden betrokken.
- •
Woon- en leefklimaat: dit criterium stelt dat de vestiging van een coffeeshop geen negatief effect mag hebben op het woon- en leefklimaat van de directe omgeving.
-
Binnen de gemeente Voorne aan Zee zal dit als een zwaar punt gelden bij de beoordeling van aanvragen. Uitgangspunt is dat coffeeshops in beginsel niet op winkelcentra en in woonwijken gevestigd gaan worden. Om hier een goed oordeel over te kunnen vellen, zullen de veiligheids- partners hier om advies worden gevraagd.
- •
Binnen afgebakend gebied: dit criterium stelt dat coffeeshops alleen kunnen worden gevestigd binnen een specifiek afgebakend gebied.
-
Er zal voor de gemeente Voorne aan Zee geen specifiek afgebakend gebied worden aangewezen. Dit omdat met behulp van de vestigingscriteria het eenvoudiger is om een deugdelijke belangen- afweging te maken.
- •
Niet bij horeca, winkels en bedrijven: dit criterium stelt dat coffeeshops niet kunnen worden gevestigd in de nabijheid van horeca, winkels en bedrijven. Het varieert per gemeente voor welk soort horeca, winkels of bedrijven dit vestigingscriterium geldt.
-
Buiten de initiële uitsluiting van de vestiging op winkelcentra en in woonwijken, wordt er geen verbod op vestiging bij horeca bepaald. Dit omdat de bestaande coffeeshop zonder problemen gevestigd is in de Kerkstraat te Hellevoetsluis.
- •
Niet bij daklozen- en of verslaafdenopvang: dit criterium stelt dat coffeeshops niet kunnen worden gevestigd in de nabijheid van een daklozen- en of verslaafdenopvang.
-
Binnen de gemeente Voorne aan Zee is geen sprake van een daklozen- en/of verslaafdenopvang. Wel zal er aandacht zijn bij de vestiging en de belangenafweging in dat kader voor de vestiging in de nabijheid van voorzieningen voor kwetsbare groepen.
- •
Parkeergelegenheid: dit criterium stelt dat bij de vestiging van een coffeeshop, al dan niet inclusief drive-through voorziening, voldoende parkeergelegenheid dient te worden gerealiseerd om overlast als gevolg van verkeersopstoppingen en een gebrek aan parkeerruimte te voorkomen.
-
Binnen de gemeente Voorne aan Zee zal dit criterium worden meegewogen bij de gunning van nieuwe gedoogverklaringen.
6. Handhaving
Voor de coffeeshops gelden zoals eerder opgenomen de zogeheten AHOJ-G criteria. Daarnaast zijn er in het kader van de geslotenheid van het experiment nadere regels gesteld ten aanzien van de registratie van producten.
Deze regels zijn ten behoeve van het Experiment opgenomen in de volgende regelgeving: de Wet experiment gesloten coffeeshopketen, het Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, de Regeling experiment gesloten coffeeshopketen en de nadere regels die door de burgemeester zijn vastgesteld. Op de naleving van de AHOJ-G criteria en de nadere regels wordt toegezien door de gemeentelijke
“De jeugd heeft de toekomst en daarom zijn wijk- en jeugdagenten opgeleid voor het programma EPJO (educatief programma jongeren). Zij geven voorlichting aan leerlingen van basis-, middelbare scholen en speciaal onderwijs. Verstandige keuzes maken, ook op het gebied van (soft)drugs, is daar een onderdeel van. We treden repressief op tegen overlast van druggebruik en het bezit van meer dan een gebruikershoeveelheid softdrugs. Daarnaast hebben we een samenwerkings- verband met verschillende partners voor wat betreft het opsporen en ontmantelen van hennep- kwekerijen.”
Eddie Faust, wijkagent operationeel expert
toezichthouders en de politie. Op de naleving van de regels ten behoeve van de geslotenheid van de keten zal ook de Inspectie van het ministerie van Justitie en Veiligheid controles uitvoeren.
In de Beleidsregels handhaving experiment gesloten coffeeshopketen gemeente Voorne aan Zee 2024 en in het regionale Handhavingsprotocol Horeca 2024 zijn de maatregelen opgenomen, die getroffen kunnen worden bij overtreding van de geldende regelgeving.
B. Verdeel- en Vestigingsbeleid en regels coffeeshop Voorne aan Zee 2024
De burgemeester van de gemeente Voorne aan Zee,
- •
constaterende dat door de samenvoeging van de gemeente Hellevoetsluis, Brielle en Westvoorne tot de gemeente Voorne aan Zee op 1 januari 2023 er een verzorgingsgebied is ontstaan waar bij ruimte is voor maximaal 2 coffeeshops;
- •
overwegende dat het Verdeel- en Vestigingsbeleid en regels coffeeshop Hellevoetsluis 2022 in het kader van de gemeentelijke fusie dient te worden geharmoniseerd;
- •
overwegende dat de toestemming om een coffeeshop te exploiteren een zogeheten ‘schaars recht’ betreft en dat derhalve een passende mate van openbaarheid en voldoende gelijke kansen geboden moeten worden bij het toekennen hiervan.
- •
Gelet op het bepaalde in
- •
(art. 3 en 13b) Opiumwet;
- •
(art. 6a) Wet experiment gesloten coffeeshopketen (EGC),
- •
(art. 12 en 43) Besluit experiment gesloten coffeeshopketen, en
- •
(art. 4:81) van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)
BESLUIT, vast te stellen de navolgende (beleids)regels:
“Verdeel en Vestigingsbeleid en regels coffeeshop Voorne aan Zee 2024”
Aantal coffeeshops
Artikel 1: Aantal toegestane coffeeshops.
- •
In de gemeente worden twee coffeeshops toegestaan.
Bekendmaking
Artikel 2: Bekendmaking te vergeven toestemming
-
1. De burgemeester maakt bekend dat een mogelijkheid tot toestemming voor het exploiteren van een coffeeshop is vrijgekomen dan wel vrij komt.
-
2. De bekendmaking vindt in elk geval plaats:
- a.
in het elektronisch gemeenteblad van Voorne aan Zee; op de website www.officielebekendmakingen.nl
- b.
door middel van publicatie van tenminste een samenvatting, in de huis-aan-huisbladen “Groot Hellevoet, Briels Nieuwsland en Weekblad Westvoorne.
- a.
-
3. In de bekendmaking vermeldt de burgemeester contactgegevens voor het inwinnen van informatie over de aanvraagprocedure en een termijn waarbinnen een aanvraag moet worden ingediend. Deze termijn bedraagt ten minste twee weken.
-
4. In de bekendmaking kan de burgmeester bepalen op welke wijze de aanvraag ingediend kan worden en hiertoe de elektronische weg openstellen.
-
Indienen aanvraag
Artikel 3: Indieningstermijn
-
1. Een aanvraag wordt slechts in behandeling genomen wanneer deze binnen het tijdvak als genoemd in art 2, 3e lid volledig is ingeleverd.
-
2. De in art 4:5 Awb genoemde hersteltermijn voor het aanvullen van een onvolledige aanvraag reikt niet verder dan tot op de laatste dag van de termijn als genoemd in art 2, 3e lid.
-
3. Een aanvraag die binnen de termijn als genoemd in art 2, 3e lid niet volledig is ontvangen of aangevuld, wordt buiten behandeling gesteld.
-
4. Een aanvraag die buiten de termijn als bedoeld in art. 2, 3e lid, volledig is ontvangen of aangevuld, wordt geweigerd.
-
5. De gemeente hanteert geen inschrijf- of wachtlijst, wanneer de voor het indienen van een aanvraag opengestelde termijn (ex art 2, 3e lid) niet in het verlenen van een toestemming resulteert, wordt deze termijn opnieuw (evt. verlengd) bekendgemaakt.
Artikel 4: Indieningsvereisten aanvraag
-
1. Tenzij de burgemeester dit (conform artikel 2, 4e lid) in de bekendmaking vermeldt, wordt voor het indienen van een aanvraag niet afgeweken van art. 4:1 en 4:2 Awb en is de elektronische weg niet geopend voor het indienen van een aanvraag.
-
2. Bij een volledige aanvraag om toestemming voor de exploitatie van een coffeeshop worden ten minste de volgende documenten overgelegd:
- a.
een kopie van een identiteitsbewijs, zoals bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht, van de aanvrager, diens bestuurders en aandeelhouders en een bewijs (afschrift) van inschrijving bij de Kamer van Koophandel,
- b.
een gedetailleerde omschrijving van de locatie van de te vestigen coffeeshop;
- c.
een ondernemingsplan, dat in elk geval bevat:
- i.
een beschrijving van de bij de aanvraag betrokken natuurlijke personen, waaronder hun persoonsgegevens, opleidingen, werkervaring, hun persoonlijke kwaliteiten en vaardigheden ten aanzien van het exploiteren van een coffeeshop;
- ii.
een beschrijving van de coffeeshop;
- iii.
welke producten zullen worden verkocht;
- iv.
op welk publiek de coffeeshop zich richt;
- v.
een realistische beschrijving van een op de locatie aanwezige feitelijke / fysieke (en bij voorkeur tevens juridische) mogelijkheid tot het realiseren van een afhaallocatie;
- vi.
een overzicht van te verrichten investeringen (investeringsbegroting);
- vii.
de financiële haalbaarheid van de coffeeshop (exploitatiebegroting);
- viii.
hoe de coffeeshop wordt gefinancierd;
- i.
- d.
een veiligheidsplan, dat in elk geval bevat:
- i.
een risicoanalyse met betrekking tot de openbare orde, veiligheid en het woon- en leefklimaat;
- ii.
de te nemen maatregelen ter bescherming van de openbare orde, veiligheid en het woon- en leefklimaat;
- iii.
een beschrijving van de wijze van toezicht in de coffeeshop en in de directe omgeving daarvan zodanig dat het een wezenlijke bijdrage levert aan de bescherming van de openbare orde, veiligheid en het woon- en leefklimaat;
- iv.
een beschrijving van de bereikbaarheid van de coffeeshop, de aanwezige (parkeer)voorzieningen voor bezoekers en het te verwachten effect op het verkeer;
- v.
een afschrift van de huisregels;
- vi.
een beschrijving op welke wijze en met welke concrete maatregelen de exploitant(en) gaan voorzien in de naleving van de nationale wet en regelgeving.
- i.
- e.
een communicatieplan, dat in elk geval bevat:
- i.
een beschrijving hoe de exploitant(en) omwonenden en omliggende bedrijven na het verkrijgen van de toestemming zullen informeren/voorbereiden op de komst van een coffeeshop,
- ii.
een beschrijving hoe de exploitant(en) gedurende de exploitatie van de coffeeshop in contact blijven met de omgeving en omgaan met diens eventuele klachten en
- iii.
een omschrijving hoe de exploitant(en) een constante, open en constructieve verstandhouding tot de omgeving bewaren;
- i.
- f.
een verslavings-preventieplan, waar in elk geval ingegaan wordt op:
- i.
het toegangs- en deurbeleid;
- ii.
de wijze waarop personeel kennis en inzicht vergaart en behoudt over verdovende middelen, de herkenning van verslavingssymptomen en de kans op en de risico’s van verslaving;
- iii.
de wijze van eigen inzet en te treffen maatregelen ter voorkoming van verslaving als ook de samenwerking met verslavingszorg en/of andere (overheids)partners;
- i.
- g.
een op schaal gemaakte plattegrond van de coffeeshop met daarop weergegeven de geplande indeling en de oppervlaktematen;
- h.
een ondertekende (intentie) huur- of koopovereenkomst waaruit blijkt dat aanvrager exclusief over de aangevraagde locatie beschikt of kan gaan beschikken;
- i.
Een samenvattende beschrijving van de wijze waarop de aanvraag voldoet aan de eisen genoemd in de artikelen 1:8 en 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening Hellevoetsluis 2020, hierbij mag verwezen worden naar de voornoemde plannen.
- j.
een naar waarheid en volledig ingevuld Bibob-vragenformulier.
- a.
-
3. Een aanvrager die een aanvraag in de zin van art 1:3 Awb indient, die niet voldoet aan de indienings- vereisten, zal hier zo spoedig mogelijk van op de hoogte worden gesteld. Hierbij wordt indien (in de tijd nog) mogelijk, aangegeven dat de aanvrager, met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, in de gelegenheid wordt gesteld de aanvraag binnen de in artikel 2, 3e lid genoemde termijn aan te vullen. De aanvraag dient conform art 3, 1e lid, te allen tijde uiterlijk op de laatste dag van de in artikel 2, 3e lid gestelde termijn volledig te zijn (aangevuld en) ontvangen door de burgemeester.
-
4. De indieningsvereisten laten de bevoegdheid van de burgemeester tot het bij de aanvrager opvragen van nadere informatie of documenten onverlet.
Procedure
Artikel 5: Procedure verlening van toestemming
-
1. De verlening van toestemming vindt plaats middels het doorlopen van de volgende vijf fasen;
- a.
fase 1: bepalen van het aantal volledige en tijdige ingediende aanvragen in de zin van art. 1:3 Awb. Weigeren of buiten behandeling stellen van overige onvolledige, niet tijdig ontvangen aanvragen en reageren op door niet-belanghebbende ingezonden verzoeken.
- b.
fase 2: toetsing van de bij de aanvraag betrokken rechts- en natuurlijke personen aan o.a. ‘goed levensgedrag’ en ‘goed ondernemerschap’ als genoemd in art. 2:28 APV. Weigering van aanvragen die hieraan niet voldoen.
- c.
fase 3: toetsing van de in de aanvraag genoemde locatie aan de criteria genoemd in de artikelen 1:8 en 2:28 van de APV en aan de criteria zoals genoemd in het Drugsbeleid. Weigering van aanvragen die hieraan niet voldoen.
- d.
Fase 4: vergelijkende inhoudelijke toetsing , waarbij de aanvragen worden vergeleken op de volgende onderdelen:
- •
de kwaliteit van het plan van aanpak openbare orde en veiligheid;
- •
de kwaliteit van het preventieplan drugsverslaving;
- •
de kwaliteit van de onderbouwing over de inpasbaarheid en invloed op de directe omgeving.
- •
- e.
fase 5: integrale eindtoets, inclusief toetsing aan Beleidslijn voor de toepassing van de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur 2018 (dan wel diens opvolger) en de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (inclusief adviesaanvraag bij het Landelijk Bureau Bibob).
- a.
-
2. Als een aanvraag aan één van de fasen niet voldoet, wordt deze buiten behandeling gesteld of geweigerd en behoeven de overige fasen niet te worden doorlopen.
-
3. De burgemeester kan besluiten dat de vijfde fase voor wat betreft het Bibob-onderzoek, wegens het permanente karakter van deze toetsing, ook na verlening van de toestemming kan plaatsvinden.
-
De burgemeester kan de toestemming intrekken als deze beoordeling daar nadien aanleiding toe geeft.
Inhoud toestemming
Artikel 6: Geldigheidsduur toestemming
-
1. De toestemming voor het exploiteren van een coffeeshop wordt voor een periode van maximaal vijf jaar verleend waarbij in beginsel een optie tot verlenging met 5 jaar wordt geboden.
-
2. De burgemeester kan bij het verlenen van de toestemming bepalen dat deze op een (nader te bepalen) toekomstige datum ingaat.
Artikel 7: Nadere regels
De burgemeester kan, onafhankelijk van de ingediende aanvraag en daarbij gevoegde plannen, in de toestemming nadere regels stellen welke zien op:
- •
de maximaal toegestane handelsvoorraad,
- •
de affichering,
- •
het voorkomen of beperken van overlast
- •
de tijden gedurende welke een coffeeshop geopend mag zijn voor klanten;
- •
de aanwezigheid van het personeel in een coffeeshop
- •
de inrichting van een coffeeshop, waaronder de beveiliging, en
- •
de opleiding van het personeel.
Kosten aanvraag
Artikel 8: Leges
Voor iedere aanvraag is de aanvrager leges verschuldigd gelijk aan het tarief voor een exploitatie- vergunning openbare inrichting.
Algemene bepalingen
Artikel 9: Afwijkingsbevoegdheid
De burgemeester kan onderbouwd afwijken van deze beleidsregels in het belang van de openbare orde, veiligheid en/of het woon- en leefklimaat.
Artikel 10: Overgangsrecht
Besluiten, genomen krachtens de beleidsregels opgenomen in artikel 11, die golden op het moment van de inwerkingtreding van het Drugs- & Verdeel- en Vestigingsbeleid en regels Voorne aan Zee 2024 en waarvoor deze Drugs- & Verdeel- en Vestigingsbeleid en regels Voorne aan Zee 2024 overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze Drugs- & Verdeel- en Vestigingsbeleid en regels Voorne aan Zee 2024.
Artikel 11: Intrekking bestaand beleid
Met het vaststellen van deze beleidsregels worden de volgende beleids- stukken ingetrokken:
- 1.
Lokaal drugsbeleid Hellevoetsluis 1998;
- 2.
Verdeel- en Vestigingsbeleid en regels coffeeshop Hellevoetsluis 2022;
Artikel 12: Inwerkingtreding beleidsregels
Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking.
Artikel 13: Citeertitel
Deze beleidsregels wordt aangehaald als: ‘Drugs- & Verdeel- en Vestigings- beleid en regels Voorne aan Zee 2024’.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Voorne aan Zee 19 december 2024.
A.R.C. Scheepers RA Msc
burgemeester
Bijlage Vergelijkende Toets
Alle aanvragen die de ontvankelijkheidstoets hebben doorstaan, en waarvoor geen uitsluitingsgronden van toepassing zijn, worden inhoudelijk beoordeeld.
Er is gekozen voor een vergelijkende toets zodat een zorgvuldige afweging kan worden gemaakt op specifieke aspecten zoals onder andere drugsverslaving, openbare orde en veiligheid, en het woon- en leefklimaat. Bij andere verdelingsprocedures zoals loting, veiling of verdeling op volgorde van binnen- komst is het niet mogelijk een dergelijke inhoudelijke toets te verrichten. De vergelijkende toets geeft de burgemeester de gelegenheid om bepaalde (beleids-)doeleinden te bewerkstelligen en bredere belangen te borgen. Er zijn criteria opgesteld met verschillende puntentellingen waarbij aan de toekenning van het aantal punten een goede motivering ten grondslag moet liggen.
- 1.
De vergelijkende toets ziet op de volgende onderdelen/documenten:
- a.
de kwaliteit van het plan van aanpak openbare orde en veiligheid
- a.
-
toelichting: de burgemeester hecht waarde aan de vestiging en exploitatie van een coffeeshop met een zo gering mogelijke negatieve impact op de omgeving. De manier van samenwerking met belanghebbenden uit de omgeving en de informatievoorziening aan belanghebbenden vooraf, maar ook bij of na incidenten, wordt beoordeeld. Uit het plan moet tevens blijken hoe de coffeeshophouder zorg draagt voor de veiligheid en openbare orde in de directe omgeving van de eventuele coffee- shop.In het plan van aanpak openbare orde en veiligheid moet dit toegelicht worden. Omvang beantwoording: maximaal 7 pagina’s A4.
- b.
de kwaliteit van het preventieplan drugsverslaving
- b.
-
toelichting: in het kader van preventie wil de burgemeester dat de coffeeshophouder zelf verant- woordelijkheid neemt voor het voorkomen van drugsverslaving, door het personeel goed op te leiden en zorg te dragen voor een goede samenwerking met de bevoegde instanties. Ook het op peil houden van de benodigde vaardigheden van het personeel is voor de burgemeester belangrijk. In het preventieplan moeten deze aspecten toegelicht worden. Omvang beantwoording: maximaal 7 pagina’s A4.
- c.
De kwaliteit van de onderbouwing over de inpasbaarheid en invloed op de directe omgeving.
- c.
-
toelichting: het is van belang dat een goed woon-, leef- en ondernemersklimaat in de naaste omgeving wordt gewaarborgd. Daarom wordt in de aanvraag een concrete locatie vermeld en wordt in ieder geval ingegaan op de maatregelen die getroffen worden om verstoring op het woon-, leef- en ondernemersklimaat in de naaste omgeving te voorkomen. Alsmede hoe de afstemming met de direct omgeving wordt georganiseerd. Omvang beantwoording: maximaal 5 pagina’s A4.
- 2.
Voor de inhoudelijke beoordeling van de aanvragen zal de burgemeester een beoordelingscommissie instellen die de burgemeester adviseert bij de beoordeling. De commissie bestaat in ieder geval uit:
- a.
een juridisch adviseur;
- b.
een senior vergunningverlener Bijzondere wetten;
- c.
een medewerker met expertise op het gebied van Ondermijning, Openbare orde en Veiligheid.
- a.
Indien nodig, kunnen andere deskundigen (dat kunnen ook externen zijn) worden uitgenodigd om te adviseren over specifieke onderdelen.
- 3.
Per genoemd onderwerp kent de burgemeester punten toe conform de volgende verdeling:
Score |
Omschrijving |
|
100% |
Uitmuntend |
De coffeeshophouder overtreft de verwachtingen van de gemeente en |
het beoordelingscriterium is Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch |
||
en Tijdsgebonden (SMART) uitgewerkt. |
||
75% |
Goed |
De coffeeshophouder voldoet aan het gevraagde en het beoordelings- |
criterium is SMART uitgewerkt. |
||
50% |
Matig |
De coffeeshophouder voldoet aan het gevraagde, maar enige uitwerking |
of onderbouwing ontbreekt. |
||
0% |
Slecht |
De coffeeshophouder voldoet niet aan de gestelde criteria. |
Er zijn maximaal 100 punten te behalen. De aanvragen worden beoordeeld op de volgende criteria:
Criterium |
Maximale score |
1. Plan van aanpak openbare orde en veiligheid |
35 punten |
2. Plan preventie drugsverslaving |
35 punten |
3. Inpasbaarheid en invloed op de directe omgeving |
30 punten |
Totaal: 100 punten |
Gelijk scorende aanvragen
Op basis van de uitkomsten stelt de burgemeester een rangorde op. De rangorde wordt bepaald op ba- sis van het aantal verkregen punten. De aanvrager met de meeste punten eindigt op de hoogste plaats. Als meerdere aanvragen gelijk scoren en met het verlenen van deze expliciete verklaringen het maxi- male aantal expliciete verklaringen wordt overschreden, geeft de score voor criterium 1 de doorslag.
Als daarna nog steeds sprake is van meerdere aanvragen die gelijk scoren dan geeft van die aanvra- gen het cijfer voor criterium 2 de doorslag. Indien dit nog steeds geen uitsluitsel geeft, beslist de score op criterium 3 wie in aanmerking komt om mee te dingen naar de expliciete verklaring.
Mochten echter meerdere aanvragen qua scores heel dicht bij elkaar zitten en/of de score op criterium 1, 2 en/of 3 niet doorslaggevend zijn, beslist loting welke aanvraag op de hoogste plaats eindigt.
Wijze van loting
De loting wordt uitgevoerd door de burgemeester.
De loting is openbaar. Binnen twee weken na de loting, worden de deelnemende aanvragers geïnfor- meerd over de uitkomst hiervan.
Onvoldoende scorende aanvragen
De burgemeester kan aanvragen die worden beoordeeld met minder dan 56 punten weigeren. Aanvra- gen die met minder dan 56 punten worden beoordeeld kunnen worden beschouwd als aanvragen van een onvoldoende niveau.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl