Nadere regels Buitenreclame in de gemeente Voorne aan Zee

Geldend van 04-01-2025 t/m heden

Intitulé

Nadere regels Buitenreclame in de gemeente Voorne aan Zee

Aanleiding en doelstelling

Aanleiding voor de nadere regels

Met de oprichting van de gemeente Voorne aan Zee op 1 januari 2023 ontstaan er nieuwe mogelijkheden en verantwoordelijkheden met betrekking tot de regulering van tijdelijke reclamevormen. De fusie van de voormalige gemeenten Brielle, Hellevoetsluis en Westvoorne heeft geleid tot de noodzaak voor uniforme nadere regels die een balans vinden tussen het faciliteren van lokale ondernemers en het behoud van een aantrekkelijke openbare ruimte. Nadere regels zijn een toevoeging op de Algemene Plaatselijke Verordening Voorne aan Zee 2024, Artikel 2:10 Voorwerpen op of aan de weg, lid 3.

Deze nadere regels streven naar een aantrekkelijke en veilige omgeving voor bewoners en bezoekers dat in evenwicht is met de reclamebehoefte van het lokale MKB en inkomsten voor de gemeente.

Het beperken en controleren van reclame-uitingen zorgt ervoor dat de openbare ruimte niet wordt vervuild met te veel en ongewenste reclame. Dit draagt bij aan een positieve ervaring in de gemeente en verhoogt de leefbaarheid voor haar bewoners.

Soms zijn reclameposters en stickers zonder toestemming geplaatst. Dit zorgt voor een rommelig straatbeeld en kan zelfs leiden tot nog meer rommeligheid van de omgeving. Daarom is het belangrijk om wildplak tegen te gaan.

Veiligheid en verkeersveiligheid in de openbare ruimte zijn belangrijke thema’s voor buitenreclame. De plaatsing en het formaat van reclameborden mogen de zichtbaarheid en de verkeersveiligheid niet belemmeren. Regels over de vormgeving van de advertenties zorgen er bijvoorbeeld voor dat automobilisten niet afgeleid raken tijdens het rijden. Door controle en handhaving op beeldbepalende factoren en de correcte bevestiging van buitenreclameframes, kunnen ongelukken worden voorkomen.

Met regels en richtlijnen voor reclame-uitingen en buitenreclamevormen, geeft de gemeente bijvoorbeeld lokale ondernemers de kans om reclame te maken voor hun producten of diensten. Op die manier wordt de lokale economie gestimuleerd en worden lokale bedrijven geholpen bij het vergroten van hun zichtbaarheid en bekendheid. Met heldere richtlijnen en goede handhaving worden ook de belangen van de lokale ondernemers geborgd.

De gemeente contracteert de buitenreclamevormen die in deze nadere regels zijn opgenomen met aanbestedingsprocedures voor concessie-opdrachten. Dit houdt in dat de gemeente het recht op exploitatie van een specifieke reclamevorm aan een ondernemer geeft op basis van een set eisen en voorwaarden. Deze eisen en voorwaarden worden in de verschillende aanbestedingen uitgewerkt. Deze nadere regels dienen in beginsel als basis voor de concessie-opdracht.

De regels en richtlijnen in deze nadere regels voor buitenreclame dragen bij aan een veilige en prettige openbare ruimte in de gemeente Voorne aan Zee voor bewoners, ondernemers en bezoekers.

Onderwerp van de nadere regels

In de nadere regels staan de verschillende regels die per buitenreclamevorm worden gehanteerd. Elke vorm van buitenreclame, zoals abri's, lichtmastreclame en A0-reclame, moet voldoen aan specifieke regels en richtlijnen. Deze regels helpen om de kwaliteit en consistentie van reclame-uitingen te waarborgen en tegelijkertijd de belangen van zowel bedrijven als inwoners en bezoekers te beschermen.

Elke reclamevorm heeft zijn eigen specifieke kenmerken en impact op de omgeving. Zo kan bijvoorbeeld bepaald worden dat reclamevormen niet te groot mogen zijn of dat ze geen hinder mogen veroorzaken voor het verkeer of omwonenden.

Daarnaast is het van belang om rekening te houden met het karakter en de locatie van de buitenreclame. Zo kan reclame in een winkelgebied andere eisen nodig hebben dan reclame langs een drukke snelweg of in een natuurgebied.

Doelstelling van de nadere regels

Het doel van deze beleidsregels is om duidelijkheid te geven over de gewenste kwaliteit en uitstraling van de openbare ruimte zodat de buitenreclame op een verantwoorde manier wordt ingezet. Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen de behoefte van de inwoners en bezoekers van de stad en de commerciële belangen van adverteerders. De gemeente zorgt met de beleidsregels dat buitenreclames op een verantwoorde en duurzame manier worden ingezet

Definities

Het begrip reclame is een breed begrip waardoor het van belang is dat de gebruikte woorden in deze nadere regels duidelijk en ondubbelzinnig zijn. Om deze reden worden de volgende begrippen gedefinieerd. Deze begrippen worden met en zonder hoofdletter gebruikt in deze nadere regels.

Commerciële reclame of handelsreclame

Iedere openbare aanprijzing van goederen of diensten met een winstoogmerk.

Nadere regels

Algemeen verbindende voorschriften ter uitwerking van onderdelen van de verordening. Deze nadere regels zien toe op reclame in de openbare ruimte en zijn een uitwerking van de Algemene Plaatselijke Verordening van Voorne aan Zee.

Niet commerciële of ideële reclame

Openbare aanprijzing zonder handelsbelang, maar met een ideëel, maatschappelijk of politiek belang.

Openbare ruimte

De APV hanteert in plaats van openbare ruimte de term openbare plaats: een voor het publiek toegankelijke plaats, waaronder begrepen de weg.

Reclame

Iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder of geheel of deels ten behoeve van deze, al dan niet met behulp van derden. Onder reclame wordt mede verstaan het vragen van diensten.

Reclameobject

Reclamedrager waarop een tekst of afbeelding is aangebracht gericht op het maken van handelsreclame.

Tijdelijke buitenreclame

Reclame in de openbare ruimte met een tijdelijk karakter waarbij een ondernemer advertentieruimte aanbiedt voor een tegenprestatie, zoals betaling.

Wildplakken

Het plakken van aanplakbiljetten en stickers op niet daarvoor bestemde plaatsen.

De gemeente en bestaand beleid

Rol van de gemeente

De rol van de gemeente bij concessie-opdrachten voor buitenreclame is van groot belang omdat de gemeente verantwoordelijk is voor het beheer van de openbare ruimte en het reguleren van reclame-uitingen in deze ruimte. Hierbij streeft de gemeente naar een optimale benutting van de exploitatiemogelijkheden om daarmee op een verantwoordelijke wijze inkomsten te generen.

De exploitatiemogelijkheden en inkomsten voor de gemeente moeten in balans zijn met de kwaliteit van de openbare ruimte van de van de gemeente.

De gemeente heeft de taak om aanbestedingen voor concessie-opdrachten uit te schrijven om daarmee de eisen en voorwaarden voor het plaatsen van reclameobjecten in de openbare ruimte, zoals billboards, abri's en reclamemasten, vast te leggen. De gemeente stelt regels op voor bijvoorbeeld de plaatsing, het beheer, de lichtsterkte en het onderhoud van deze objecten.

Als laatste heeft de gemeente de taak om toezicht te houden op de naleving van de concessievoorwaarden en om eventuele overtredingen te handhaven, zodat de kwaliteit van de openbare ruimte in orde blijft.

Visie van de gemeente

Het uitgangspunt van de gemeente Voorne aan Zee is dat in 2024 het soort buitenreclamevormen niet verder wordt uitgebreid.

Na de fusie van de drie gemeenten, is het belangrijk om de verschillende buitenreclameregels te harmoniseren. Hierdoor worden de regels overal in de gemeente gelijk en kan iedere buitenreclamevorm als een eigen, volledige opdracht worden aanbesteed.

Toepasselijke regelgeving en beleid

Het college kan in het belang van de openbare orde of de woon- en leefomgeving nadere regels voor buitenreclame vaststellen. Deze bevoegdheid vloeit voort uit artikel 2.10, lid 3 APV Voorne aan Zee 2024: voorwerpen op of aan de weg.

Naast dit artikel in de APV is artikel 6.2 van de Verordening Fysieke leefomgeving van toepassing op handelsreclame op of aan onroerende zaken. Het overige bestaande beleid van de gemeente blijft ook van toepassing op de openbare ruimte. Wanneer de nadere regels in strijd zijn met hogere regelgeving of nieuwer beleid van de gemeente geldt deze hogere regelgeving of nieuwer beleid.

Geldigheid van de nadere regels

Deze nadere regels zijn geldig vanaf het moment van publicatie en gelden voor onbepaalde tijd en totdat nieuwe nadere regels van de gemeente Voorne aan Zee in werking treden. Beleidsregels die eerder zijn gemaakt met betrekking tot de in deze nadere regels genoemde reclamevormen, worden gelijktijdig met het vaststellen van deze nadere regels ingetrokken.

Reclamevormen in de nadere regels

De volgende buitenreclamevormen zijn onderdeel van deze nadere regels:

  • Abri’s

  • Lichtmastreclame

  • A0-reclame

  • Digitale reclameschermen

  • Plattegrondkasten

  • Stadsklokken

Nadere regels aan de reclame

Eisen aan de inhoud en vormgeving van de reclame

De gemeente kiest er voor om ten aanzien van de eisen aan de inhoud en vormgeving van de reclame, de landelijk vastgestelde Reclame Code Commissie (RCC) te volgen.

Mocht twijfel ontstaan over de toelaatbaarheid van de inhoud en/of vormgeving van specifieke buitenreclame, dan zal dit per situatie worden bekeken en worden beoordeeld door een deskundige van de gemeente. De deskundige adviseert over de toelaatbaarheid van de inhoud en/of vormgeving. Indien het advies is om specifieke buitenreclame niet (langer) toe te staan, dan is de exploitant verplicht deze te verwijderen binnen de gestelde termijn.

Algemene nadere regels voor buitenreclame

Er zijn een aantal nadere regels die voor alle reclamevormen gelden. Voor de reclamevormen in deze nadere regels geldt dat deze alleen geplaatst mag worden door een bedrijf dat daarvoor een zogeheten concessieovereenkomst heeft gesloten met de gemeente Voorne aan Zee. In een concessieovereenkomst ligt vast aan welke specifieke regels het exploiteren van een specifieke reclamevorm in de buitenruimte van de gemeente Voorne aan Zee moet voldoen.

Om een concessieovereenkomst te sluiten, wordt meestal een aanbestedingsprocedure doorlopen waarin een uitgebreid programma van eisen is opgenomen. In dit programma van eisen staan regels, eisen en voorschriften waaraan de reclameobjecten moeten voldoen. Dit gaat in op zaken als de plaatsing, het materialengebruik en de vormgeving maar ook de manier waarop beheer en onderhoud van reclameobjecten moet plaatsvinden. Ook voor de exploitatie zijn er regels, bijvoorbeeld over de grootte, vormgeving en inhoud van de reclame.

Algemene regels voor buitenreclame die altijd gelden:

  • 1.

    Alle tijdelijke buitenreclame wordt alleen met een geldige concessieovereenkomst met de gemeente Voorne aan Zee geplaatst en geëxploiteerd.

  • 2.

    Alle reclame in de openbare ruimte dient te voldoen aan de voorschriften van de Reclame Code Commissie (RCC).

  • 3.

    Alle elektrische installaties van reclameobjecten in de openbare ruimte dienen te voldoen aan de veiligheidsvoorschriften voor elektrische installaties.

  • 4.

    Bij verlichting in en aan het reclameobject moet aan de Richtlijn Lichthinder van de Commissie Lichthinder 2020 worden voldaan.

  • 5.

    De reclameobjecten mogen niet gebruikt worden om data te verzamelen, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente Voorne aan Zee.

  • 6.

    Wildplak is nooit toegestaan in de gemeente Voorne aan Zee.

  • 7.

    Tijdelijke buitenreclamevormen die niet zijn opgenomen in deze nadere regels, zijn niet toegestaan in de gemeente Voorne aan Zee.

Nadere regels per buitenreclamevorm

In dit hoofdstuk staan de verschillende nadere regels die per buitenreclamevorm worden gehanteerd. Elke vorm van buitenreclame, zoals abri's, lichtmastreclame en A0-reclame, moet voldoen aan specifieke regels en richtlijnen. Deze regels kunnen helpen om de kwaliteit en consistentie van reclame-uitingen te waarborgen en tegelijkertijd de belangen van zowel bedrijven als inwoners en bezoekers te beschermen.

Deze nadere regels gaan per toegestane reclamevorm in op de specifieke regels. Elke reclamevorm heeft zijn eigen specifieke kenmerken en impact op de omgeving. Zo kan bijvoorbeeld bepaald worden dat reclamevormen niet te groot mogen zijn of dat ze geen hinder mogen veroorzaken voor het verkeer of omwonenden.

Abri’s

Abri's zijn overdekte wachtplaatsen op haltes van het openbaar vervoer. De belangrijkste functie van een abri is het bieden van bescherming tegen regen, wind en zon voor mensen die bijvoorbeeld op de bus wachten. Het zorgt voor meer comfort en gemak voor passagiers die moeten wachten op het openbaar vervoer. In een abri is vaak reisinformatie opgenomen van de vervoerder die langs de halte komt.

Abri’s zijn over het algemeen gemaakt van een constructie met staanders en glas om het zicht van verkeersdeelnemers zo min mogelijk te belemmeren. Ook verlichting is belangrijk in abri’s, voor goed zicht en zodat de abri een veilige beschutting biedt.

Naast deze praktische redenen heeft een abri ook een belangrijke rol als reclameobject. De zijwand en achterwand van de abri worden vaak gebruikt voor het tonen van verlichte reclameboodschappen met een afmeting van 2m² (2A0). Hierdoor kunnen bedrijven hun producten of diensten onder de aandacht brengen van een groot publiek dat dagelijks langs het bushokje loopt of rijdt.

afbeelding binnen de regeling

Foto van een abri

Nadere regels

Abri’s staan langs doorgaande wegen en OV-routes en hebben daarmee invloed op het straatbeeld en het gevoel van veiligheid van gebruikers van OV en het verkeer. Om deze reden gelden de volgende nadere regels.

  • 1.

    Abri’s worden alleen geplaatst op locaties die door de gemeente Voorne aan Zee zijn aangewezen.

  • 2.

    Abri’s worden alleen geplaatst door een, door de gemeente, gecontracteerde exploitant.

  • 3.

    Reizigersinformatie kan worden geplaatst in de abri, afspraken hierover worden altijd door de gecontracteerde exploitant met de vervoerder gemaakt.

  • 4.

    Het reclamevlak van een abri heeft een oppervlak van circa 2 vierkante meter.

  • 5.

    Het reclamevak van een abri mag niet geplaatst worden in de aanrijrichting.

  • 6.

    Waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van energiezuinige ledverlichting en duurzame materialen.

  • 7.

    De kleurstelling en getoonde reclames mogen niet afleidend zijn voor het verkeer.

Lichtmastreclame

Lichtmastreclame is een reclameobject dat bovenin lichtmasten wordt geplaatst. Lichtmastreclame is een vorm van buitenreclame die aan lichtmasten langs doorgaande wegen, in het centrum van plaatsen en op parkeerplaatsen wordt geplaatst. Vaak laat lichtmastreclame een bedrijfslogo zien, gecombineerd met een pijl om de weg naar het bedrijf te wijzen.

Deze vorm van reclame maakt gebruik van verlichte borden die tijdens de dag en gedurende een deel van de nacht zichtbaar zijn voor voorbijgangers en automobilisten. Hierdoor is lichtmastreclame vaak een combinatie van reclame voor een ondernemer en een wegwijzer voor verkeer.

Deze vorm van buitenreclame wordt gebruikt om de aandacht te trekken van een groot publiek en bedrijfsbekendheid te vergroten. Door de locatie van de advertenties zijn ze zeer effectief in het bereiken van een brede doelgroep en het creëren van naamsbekendheid. Bedrijven kunnen op deze manier hun bedrijfsnaam onder de aandacht brengen en voorbijgangers laten weten waar het bedrijf staat.

afbeelding binnen de regeling

Foto van een lichtmastreclameframe

Nadere regels

Lichtmastreclame kan bepalend zijn voor het straatbeeld, te veel reclame aan lichtmasten kan als storend worden ervaren door weggebruikers en inwoners. Daarnaast speelt veiligheid en solide bevestiging een belangrijke rol bij het plaatsen, beheren en onderhouden van deze reclamevorm. Om deze redenen gelden de volgende nadere regels.

  • 1.

    Lichtmastreclame mag alleen worden geplaatst op locaties die de gemeente Voorne aan Zee toewijst. De richting van lichtmastreclame wordt in overleg met gemeente bepaald.

  • 2.

    Lichtmastreclame wordt alleen geplaatst door een, door de gemeente, gecontracteerde exploitant.

  • 3.

    Lichtmastreclame mag alleen geplaatst worden langs doorgangs- en invalswegen waarbij dit geen inbreuk maakt op verkeersveiligheid, verkeersdoorstroming en het zicht van weggebruikers.

  • 4.

    Lichtmastreclame hangt, afhankelijk van de zichtbaarheid, boven de weg of looproutes.

  • 5.

    Lichtmastreclame hangt minimaal 4,5 meter boven de straat om de verkeersdoorstroming niet te hinderen. Afwijkingen hierop worden in overleg met de gemeente vastgelegd.

  • 6.

    De afmeting van de lichtmastreclameframes is maximaal 1m2

  • 7.

    De masten moeten van voldoende sterkte zijn om het extra gewicht van de bakken te kunnen dragen en bestand zijn tegen torsie. De exploitant is ervoor verantwoordelijk om de maststerkte te bepalen en deze regel te borgen.

  • 8.

    De benodigde elektrische voorzieningen moeten worden getroffen om een lichtmast geschikt te maken en houden voor het aansluiten van de lichtmastreclame units. Dit is de verantwoordelijkheid van de exploitant.

  • 9.

    De verlichting dient zo energiezuinig mogelijk te zijn.

  • 10.

    Lichtmastreclame kan worden geweigerd op locaties waar sprake is van:

    • a.

      Beschermd stads- en dorpsgezicht;

    • b.

      Wegen met een hoge landschappelijke waarde;

    • c.

      Specifieke wegen die de gemeente hiertoe niet geschikt acht.

  • 11.

    Lichtmastreclame is nooit toegestaan in de volgende situaties:

    • a.

      Binnen 20 meter van kruispunten en/of splitsingen, stoplichten en rotondes.

    • b.

      Daar waar de afstand tussen de lichtmast en een gevel kleiner is dan 5 meter.

  • 12.

    Series van lichtmastreclame moeten voldoen aan de volgende regels:

    • a.

      Bij een serie van dezelfde reclames dient tussen elke lichtbak ten minste een tussenruimte te zijn van drie lichtmasten.

  • 13.

    Er mag geen lichthinder ontstaan voor bewoners door geplaatste lichtmastreclame.

A0-reclame

Tweezijdige A0-reclameframes staan ook bekend als sandwichbord en dit is een vorm van buitenreclame die gebruik maakt van reclameposters op het formaat A0 (1m²). Aan beide zijden van het reclameframe, wordt een reclameposter geplaatst. Deze vorm van buitenreclame wordt onderaan lichtmasten geplaatst, in tegenstelling tot de lichtmastreclame die bovenin een lichtmast wordt geplaatst.

Deze reclameframes worden vaak geplaatst op locaties zoals stations, winkelcentra en langs de weg. Dit zijn locaties waar veel mensen langskomen. Hierdoor kunnen de reclameposters de aandacht trekken van voorbijgangers en verkeer.

De tweezijdige A0-reclameframes worden aan de lichtmast gemonteerd en de reclameposters kunnen eenvoudig gewisseld worden door de exploitant omdat zij hiervoor speciale reclameframes gebruiken.

De functie van A0-reclame is het vergroten van de naamsbekendheid, het creëren van merkherkenning en het genereren van interesse. Door gebruik te maken van opvallende reclameposters, pakkende teksten en een creatief ontwerp, kan A0-reclame effectief zijn om een boodschap naar een groot publiek te brengen.

Daarnaast kan A0-reclame ook worden gebruikt voor het aankondigen van evenementen, promoties, tentoonstellingen en andere activiteiten, bijvoorbeeld van de gemeente of non-profit organisaties binnen de gemeente. A0-reclame kan mensen informeren over wat er gaande is in hun omgeving en hen aanmoedigen om deel te nemen aan bepaalde gebeurtenissen.

afbeelding binnen de regeling

Foto van een A0-reclameframe

Nadere regels

Door de grote zichtbaarheid van A0-posters kunnen ze een breed publiek bereiken en de betrokkenheid van mensen vergroten. De verkeersveiligheid is een belangrijk onderwerp voor deze reclamevorm want door de kleurrijke en opvallende reclameposters kan de verkeersveiligheid in het nauw komen. Om deze redenen gelden de volgende nadere regels.

  • 1.

    A0-reclame kan alleen worden geplaatst op locaties die de gemeente Voorne aan Zee toewijst.

  • 2.

    A0-reclame wordt alleen geplaatst door een, door de gemeente, gecontracteerde exploitant.

  • 3.

    A0-reclame kan alleen worden geplaatst op locaties waarbij dit geen inbreuk maakt op verkeersveiligheid, verkeersdoorstroming en het zicht van weggebruikers.

  • 4.

    Na plaatsing van reclameframes mag er geen belemmering en/of onveilige situatie ontstaan voor het verkeer. Bij voetgangersoversteekplaatsen worden, vanuit de rijrichting beschouwd, de reclameframes geplaatst na de voetgangersoversteekplaats en mogen deze in geen geval het uitzicht van de verkeersdeelnemers ontnemen.

  • 5.

    De constructies waar A0-tweezijdige reclameframes aan worden geplaatst moeten van voldoende sterkte zijn om het extra gewicht van het A0-tweezijdige reclameframes te kunnen dragen. De exploitant is ervoor verantwoordelijk om de maststerkte te bepalen en deze regel te borgen.

  • 6.

    De A0-reclameframes worden aan een lichtmast gemonteerd. De onderzijde van de reclameframes is niet lager dan 50 cm boven het maaiveld en niet hoger dan 75 cm boven het maaiveld.

  • 7.

    De doorgang tussen A0-tweezijdige reclameframes en andere objecten dient altijd groter te zijn dan 1.20 m zodat voldoende ruimte aanwezig is voor passanten.

  • 8.

    De A0-tweezijdige reclameframes zijn uitgevoerd met aan beide zijden een mogelijkheid voor een reclameposter.

  • 9.

    Het formaat van de reclameposter is 1m2, dit komt overeen met het gestandaardiseerde A0 formaat.

  • 10.

    De A0-reclameframes worden gebruikt voor zowel non-profit (bijvoorbeeld toeristisch, kunstzinnig en cultureel) als commerciële reclame.

  • 11.

    A0-reclame kan worden geweigerd op locaties waar sprake is van:

    • a.

      Beschermd stads- en dorpsgezicht;

    • b.

      Wegen met een hoge landschappelijke waarde;

    • c.

      Specifieke wegen die de gemeente hiertoe niet geschikt acht.

  • 12.

    A0-reclame is nooit toegestaan in de volgende situaties:

    • a.

      Op of aan verkeerslichten.

    • b.

      Op verkeerspleinen.

    • c.

      Binnen 20 meter van kruispunten en/of splitsingen, stoplichten en rotondes.

    • d.

      Voor entrees van winkels.

    • e.

      Aan bomen en ander openbaar groen, verkeerslichtmasten of palen met verkeersborden.

    • f.

      Waar zicht op verkeer, verkeersbewegingen en verkeersborden belemmerd wordt.

    • g.

      Waar de vrijheid van verkeer of de veiligheid op de weg in gevaar wordt gebracht.

    • h.

      Waar overlast veroorzaakt wordt voor bewoners.

Digitale reclameschermen

Digitale reclameschermen kunnen op verschillende manieren en in verschillende formaten worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld in 2024 zijn deze uitgevoerd als digitaal billboard (8m²) zoals in Hellevoetsluis of als de digitale informatiezuilen (2 m2) in Brielle, Oostvoorne en Rockanje. In de dorpskernen kunnen de digitale schermen uitgevoerd worden met een afmeting vanaf 2m².

Deze reclamevorm is heel dynamisch en biedt veel meer mogelijkheden voor reclameboodschappen dan analoge reclame. De mogelijkheden met digitale reclame zijn interessant voor adverteerders maar kunnen ook leiden tot een drukke en rommelige openbare ruimte. Het is daarom belangrijk om regels te hanteren over welke opties mogen worden ingezet. Opties zijn bijvoorbeeld heldere kleuren, bewegende beelden en opvallende ontwerpen.

afbeelding binnen de regeling

Foto van een groot digitaal scherm

Digitale buitenreclame biedt technologische mogelijkheden. Met deze technologie kunnen adverteerders hun boodschap afstemmen op specifieke locaties, tijden en kenmerken van voorbijgangers, waardoor de reclame meer effect heeft. Persoonlijke gegevens mogen niet worden opgeslagen. Het is belangrijk dat de privacy van voorbijgangers altijd geborgd is.

Als voordeel biedt digitale buitenreclame de gemeente een kans om snel en zichtbaar informatie te verstrekken aan de inwoners. Dit kan gaan om evemementen, non-profit reclame en aandacht voor Amber-alerts of andere belangrijke informatie.

De mogelijkheid tot snelle aanpassingen van de reclameboodschap is ook voor adverteerders interessant omdat zij sneller kunnen inspelen op veranderingen. Dat de reclame op afstand kan worden gewisseld, betekent ook dat de exploitant minder vaak naar de reclameframes toe hoeft te rijden en er geen papier en inkt hoeft te worden gebruikt.

afbeelding binnen de regeling

Foto van een klein digitaal scherm

Nadere regels

Digitale reclame biedt veel mogelijkheden voor adverteerders en is een ontwikkeling die voor- en nadelen heeft. Al met al speelt digitale buitenreclame een essentiële rol in de moderne marketingstrategieën van merken en bedrijven, en zal naar verwachting blijven groeien in populariteit en effectiviteit in de komende jaren. Om deze redenen zijn de volgende nadere regels opgesteld.

  • 1.

    Digitale reclameschermen kunnen alleen worden geplaatst op locaties die de gemeente Voorne aan Zee toewijst. Digitale reclameschermen worden doorgaans bij de invalswegen en doorgaande wegen en/of pleinen van de gemeente geplaatst.

  • 2.

    Digitale reclameschermen worden alleen geplaatst door een, door de gemeente, gecontracteerde exploitant.

  • 3.

    De afmetingen van de toegestane digitale reclame worden door de gemeente bepaald, dit kan per concessieovereenkomst en locatie verschillen.

  • 4.

    Digitale reclameschermen worden alleen geplaatst op locaties waarbij dit geen inbreuk maakt op verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming.

  • 5.

    Volgens de normen van de Nederlandse Stichting Voor Verlichtingskunde (NSVV), mogen reclameschermen geen lichthinder veroorzaken. Voor meer informatie over lichthinder verwijzen wij u naar de meest recente Richtlijn Lichthinder van de Commissie Lichthinder zoals uitgegeven door de NSVV.

  • 6.

    Bewegende en fragmentarische beelden op digitale reclameschermen zijn niet toegestaan.

  • 7.

    Software en hardware dienen op afstand te kunnen worden aangestuurd.

  • 8.

    Voor de te voeren reclame in digitale reclameschermen geldt:

    • a.

      Dat deze zowel overdag als bij duisternis niet hinderlijk of misleidend mag zijn voor verkeersdeelnemers;

    • b.

      Dat de toegepaste kleuren en vormen geen verwarring mogen veroorzaken met ander wegmeubilair.

  • 9.

    Digitale reclameschermen kunnen worden geweigerd op locaties waar sprake is van:

    • a.

      Beschermd stads- en dorpsgezicht;

    • b.

      Wegen met een hoge landschappelijke waarde;

    • c.

      Specifieke locaties die de gemeente hiertoe niet geschikt acht.

  • 10.

    Digitale reclameschermen zijn nooit toegestaan binnen 20 meter van kruispunten en/of splitsingen, stoplichten en rotondes.

  • 11.

    De privacy van voorbijgangers moet te allen tijd zijn geborgd. Het is niet toegestaan om kenmerken van voorbijgangers te registreren.

Plattegrondkasten

Plattegrondkasten zijn speciaal ontworpen om plattegronden en folders op een overzichtelijke en toegankelijke manier te presenteren aan bezoekers van bijvoorbeeld de gemeente of specifieke winkelcentra, stations of toeristische attracties. De functie van plattegrondkasten is om bezoekers te voorzien van relevante informatie over de huidige locatie en de beschikbare faciliteiten in de kern, zodat zij gemakkelijk hun weg kunnen vinden en hun route en ervaring kunnen optimaliseren.

Plattegrondkasten komen steeds minder vaak voor, voornamelijk door de toename van de navigatiesystemen waardoor plattegronden minder nodig zijn. Om deze reden kiest de gemeente ervoor om de huidige overeenkomsten af te laten lopen. Dit gebeurt in 2025, waarna geen nieuwe overeenkomst wordt gesloten om plattegrondkasten te plaatsen.

afbeelding binnen de regeling

Foto van een stadsplattegrond

Stadsklokken

Stadsklokken hebben verschillende functies, waaronder het aangeven van de tijd voor inwoners en bezoekers van een stad en het bieden van een vertrouwde en herkenbare landmark in een stedelijke omgeving. Ze kunnen een belangrijke rol spelen in het stedelijk landschap, zowel vanuit praktisch oogpunt als vanuit economisch perspectief.

Deze reclamevorm wordt geplaatst aan digitale of traditionele analoge klokken die op verschillende strategische plaatsen in de gemeente zijn geplaatst. Soms worden stadsklokken met reclamemogelijkheden geplaatst. Deze reclamemogelijkheid kan worden gebruikt om producten of diensten te promoten, evenementen aan te kondigen of sponsors te erkennen.

afbeelding binnen de regeling

Nadere regels

Voor de inzet van stadsklokken met reclame gelden in de gemeente Voorne aan Zee een aantal regels, deze nadere regels zijn hieronder weergegeven.

  • 1.

    Stadsklokken met reclame kunnen alleen worden geplaatst op locaties die de gemeente Voorne aan Zee toewijst.

  • 2.

    Stadsklokken met reclame worden alleen geplaatst door een, door de gemeente, gecontracteerde exploitant.

  • 3.

    De afmetingen van de toegestane reclame in stadsklokken worden door de gemeente bepaald.

  • 4.

    Stadsklokken worden alleen geplaatst op locaties waarbij dit geen inbreuk maakt op de verkeersveiligheid en de verkeersdoorstroming.

  • 5.

    Stadsklokken kunnen worden geweigerd op locaties waar sprake is van:

    • a.

      Beschermd stads- en dorpsgezicht;

    • b.

      Wegen met een hoge landschappelijke waarde;

    • c.

      Specifieke locaties die de gemeente hiertoe niet geschikt acht.

  • 6.

    Stadsklokken mogen niet voorzien worden van bewegende beelden.

  • 7.

    Stadsklokken zijn nooit toegestaan in de volgende situaties:

    • a.

      Op of aan verkeerslichten.

    • b.

      Binnen 20 meter van een kruising en/of splitsing van straten of wegen.

    • c.

      Op verkeerspleinen of rotondes.

    • d.

      Op verkeersgeleiders, vluchtheuvels, bij bushaltes.

    • e.

      Aan bomen en ander openbaar groen, verkeerslichtmasten of palen met verkeersborden.

    • f.

      Waar zicht op verkeer, verkeersbewegingen en verkeersborden belemmerd wordt.

Ondertekening