Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733118
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733118/1
Nadere Regeling Gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Dijk en Waard 2024
Geldend van 31-12-2024 t/m heden
Intitulé
Nadere Regeling Gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Dijk en Waard 2024Nadere Regeling Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Dijk en Waard. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dijk en Waard:
In zijn vergadering van
Overwegende dat
Het college van burgemeester en wethouders op grond van de Verordening Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Dijk en Waard 2023 een nadere regeling kan vaststellen over het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen;
Gelet op
Artikel 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP), artikel 3 lid 1 van het Besluit basisregistratie personen, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de Verordening Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Dijk en Waard 2023 en de Regeling Beheer en Toezicht Basisregistratie (BRP) en Reisdocumenten.
Besluit:
Vast te stellen de Nadere Regeling Gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente
Dijk en Waard 2024 (Nadere Regeling gegevensverstrekking BRP Dijk en Waard 2024)
Artikel 1 Aanwijzing functionaris
-
1. De informatiebeheerder BRP is het afdelingshoofd Publiekszaken.
Artikel 2 Verstrekking aan de organen van de gemeente
-
2. Het college van Burgemeester en wethouders verstrekt aan een overheidsorgaan dat een orgaan van de gemeente is gegevens uit de basisregistratie. De informatiebeheerder BRP wijst de organen van de gemeente aan die toegang krijgen tot de BRP, dan wel de beschikbare gegevens verkrijgen uit de BRP, wanneer deze noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van hun wettelijke taak.
-
3. De informatiebeheerder treft technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de gegevens zoals bedoeld in artikel 6 lid 1 van het Besluit BRP.
-
4. De organen van de gemeente zijn verplicht de verschillen met de vastgelegde persoonsgegevens in de eigen administratie, waarvan aannemelijk is dat deze in de BRP moeten worden opgenomen, schriftelijk te melden aan de beheerder.
-
5. Tot de organen van de gemeente Dijk en Waard worden ook gerekend de organen van een gemeenschappelijke regeling waaraan de gemeente deelneemt en die onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Dijk en Waard overheidstaken uitvoeren.
Artikel 3 Verstrekkingen aan derden
Bij deze Regeling worden aangewezen als derden de volgende instanties en/of instellingen, met te allen tijde de bepalingen geldend dat:
- 1.
De verstrekking een gewichtig maatschappelijk belang dient.
- 2.
De te verstrekken gegevens mogen uitsluitend gegevens bevatten die worden genoemd in Art. 3.9, lid 4 van de Wet BRP.
- 3.
In geval van een beperking van de verstrekking van gegevens zoals bepaald in artikel 40 en artikel 41 van het Besluit basisregistratie personen worden aan in deze Nadere Regeling aangewezen derden geen gegevens uit de BRP verstrekt conform Art. 3.21, lid 1 Wet BRP.
- 4.
De in de bijlage genoemde derden worden aangewezen als de categorieën van derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Dijk en Waard verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
Artikel 4 Het gebruik van de verstrekte gegevens
-
1. De ontvanger van de gegevens treft de nodige voorzieningen ten einde te verzekeren dat de verwerking en het gebruik van de verstrekte gegevens uitsluitend geschiedt ten behoeve van de doeleinden waarvoor de gegevens zijn verstrekt en dus niet voor andere doeleinden.
-
2. De ontvanger vernietigt de verstrekte gegevens na gebruik, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dwingend een bewaartermijn oplegt.
-
3. De ontvanger verstrekt de verkregen gegevens niet aan andere personen, organisaties of instanties zonder voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en wethouders, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dit dwingend oplegt.
Artikel 5 Overige bepalingen
-
1. In gevallen, die de uitvoering van deze regeling betreffen, waarin deze regeling niet voorziet, beslist de informatiebeheerder BRP.
-
2. De informatiebeheerder BRP autoriseert individuele medewerkers van binnengemeentelijke afdelingen voor de rechtstreekse inzage in de BRP ten behoeve van de aan hen toegewezen publiekrechtelijke taken. De Applicatiebeheerder BRP verwerkt de toegekende autorisaties in de BRP-applicatie en houdt hiervan een actueel register bij.
-
3. De informatiebeheerder BRP onderzoekt minimaal eenmaal per jaar de uitvoering van deze Nadere Regeling en rapporteert hierover aan het college in het kader van de periodieke zelfevaluatie BRP.
Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel
Deze regeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.
Deze regeling vervangt de Nadere Regeling BRP Dijk en Waard 2023
De regeling kan worden aangehaald als: Nadere Regeling BRP Dijk en Waard 2024
Ondertekening
Vastgesteld in de vergadering van
Bijlage Behorend bij artikel 2 Nadere Regeling BRP Dijk en Waard 2024
De in deze bijlage genoemde derden verrichten voor de gemeente Dijk en Waard taken met een gewichtig maatschappelijk belang, ten behoeve waarvan gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt. Dit is wettelijk geborgd. Een uitzondering hierop zijn ingeschrevenen die geheimhouding van persoonsgegevens hebben aangevraagd.
Derden |
Taak / maatschappelijk belang |
Bibliotheken gevestigd in de gemeente Dijk en Waard |
Tegengaan analfabetisme en bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners |
Niet-gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Terugvinden van nabestaanden in verband met grafrechten |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van maatschappelijke dienstverlening in de gemeente Dijk en Waard |
Maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van algemene en geestelijke gezondheidszorg in de gemeente Dijk en Waard |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van jeugdwelzijnszorg in de gemeente Dijk en Waard |
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van gehandicaptenzorg in de gemeente Dijk en Waard |
Gehandicaptenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van sociaal en juridische zorgverlening |
Sociaal – juridische zorgverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van sociale werkvoorziening in het verzorgingsgebied |
Sociale werkvoorziening |
Niet-gemeentelijke inburgeringsbureaus |
Bevorderen inburgerging |
Migrantenorganisaties in de gemeente Dijk en Waard |
Migrantenhulp |
Sportorganisaties waarmee de gemeente Dijk en Waard contacten onderhoudt tot het bevorderen van de sportgezondheid |
Bevorderen sportgezondheid |
Woningcorporaties en -verenigingen |
Tegengaan woonfraude |
Ziekenhuizen |
Patiëntenzorg en het verlenen van medische zorg |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in, een land buiten de Europese Unie |
Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet of; met expliciete toestemming van de persoon over wie gegevens worden gevraagd |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse rechtspersonen |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Een steunpunt huiselijk geweld als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning, niet zijnde een overheidsorgaan |
Het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 21b, tweede lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning |
Oorlogsgravenstichting |
Contact leggen met nabestaanden over het bijhouden van en de administratie over graven |
Bewindvoerder / Bewindvoerderskantoor |
Het achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken die onder het bewind vallen. Bijvoorbeeld voor het achterhalen van het adres van de cliënt. Let op: besluit van bewindvoering moet in kopie bij de aanvraag zitten |
Reclassering |
Begeleiding van gedetineerden en bijdragen aan voorkomen van recidive |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl