Tijdelijke subsidieverordening stimulering inkomens- en bestaanszekerheid zelfstandig ondernemers gemeente Lopik 2025

Geldend van 01-01-2025 t/m heden

Intitulé

Tijdelijke subsidieverordening stimulering inkomens- en bestaanszekerheid zelfstandig ondernemers gemeente Lopik 2025

De gemeenteraad van de gemeente Lopik;

gelet op artikel 2 lid 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Lopik 2018

Overwegende dat:

  • -

    het wenselijk wordt geacht om aan te geven in welke situaties, in welke vorm en onder welke voorwaarden een kwetsbare ondernemer in aanmerking kan komen voor dienstverlening van Ondernemer Centraal;

  • -

    gelet op de maatregelenpakketten die onder andere tot doel hebben om te investeren in het ondernemerslandschap, middels het investeringsklimaat, vestigingsklimaat en de toekomstbestendige ontwikkeling van de Lopikse zelfstandigen te bekrachtigen;

Besluiten vast te stellen:

de ‘Tijdelijke subsidieverordening stimulering inkomens- en bestaanszekerheid zelfstandig ondernemers gemeente Lopik 2025’.

Artikel 1 Definities

Deze nadere regel verstaat onder:

  • -

    Bbz: Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen 2004

  • -

    burgemeester en wethouders: burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht

  • -

    Diagnose: een brede analyse van een onderneming waarbij de potentie op inkomen- & bestaanszekerheid op de (middel)lange termijn worden getoetst ten tijde van een toekomstgesprek

  • -

    Dienstverlening: vormen van ondersteuning, begeleiding, coaching of gerelateerde constructen van dienstverlening, tot uitvoering gebracht door de Gemeente Utrecht, haar ketenpartners of derden

  • -

    Hulpwijzer: overzicht van alle bij de gemeente aangesloten Ketenpartners, die voldoen aan de voorwaarden van het Open House, met een gedetailleerde beschrijving van het dienstverleningsassortiment dat zij voeren

  • -

    Ketenpartners: partnerorganisaties waarmee de gemeente Utrecht al dan niet op contractbasis samenwerkt

  • -

    Ketenpartners uit de 1e schil: dienstverlenende partijen gespecialiseerd in het stellen van extensieve ondernemingsdiagnosen (vaststellingen) op basis van toekomstgesprekken

  • -

    Ketenpartners uit de 2e schil: dienstverlenende partijen met expertise op het terrein van ondernemingsfinanciering of het versterken van de bedrijfsvoering en ondernemersvaardigheden, die zijn opgenomen in de hulpwijzer

  • -

    Kwetsbare ondernemer: de ondernemer woonachtig in de gemeente Lopik, dan wel elders wonend in een gemeente die geen gebruik maakt van de dienstverlening onder Ondernemer Centraal, maar met een onderneming gevestigd in de gemeente Lopik, waarbij sprake is van problematiek gericht op (maar niet gelimiteerd tot) financiële kwesties, de bedrijfsvoering of de levensvatbaarheid van de onderneming

  • -

    Levensvatbaarheid: zoals bedoeld in artikel 1 onder c van het besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2024

  • -

    Ondernemer Centraal: invulling van dienstverlening door Burgemeester en wethouders aan ondernemers zoals beschreven in artikel 6, naast de wettelijke taken vanuit de BBZ

  • -

    Open House: toelatingssysteem voor partijen die diensten willen aanbieden aan ondernemers op basis van deze nadere regel

  • -

    Toekomstgesprek: gesprek, gevoerd door de Ketenpartners uit de 1e schil met een ondernemer, waaruit een diagnose en advies voortkomt

Artikel 2 Doel

Deze nadere regel heeft als doel om kwetsbare ondernemers in een zo vroeg mogelijk stadium passende dienstverlening te bieden om hen te ondersteunen in hun hulpvraag met als doel om weer (financieel) zelfredzaam te worden. Passende dienstverlening is toereikende ondersteuning aan de ondernemer die financieel gezien voor burgemeester en wethouders het meest doelmatig is.

Burgemeester en wethouders beogen met deze nadere regel ook een bijdrage te leveren aan het stimuleren van een gezond economisch ondernemersklimaat waarbij Lopikse ondernemers weerbaar en wendbaar zijn.

Artikel 3 Doelgroep dienstverlening

  • 1. De dienstverlening is bestemd voor kwetsbare ondernemers:

    • a.

      die van hun onderneming afhankelijk zijn om in hun levensonderhoud te voorzien;

    • b.

      waarvan de onderneming levensvatbaar is of kan worden met de gesubsidieerde dienstverlening van Ondernemer Centraal; en

    • c.

      waarbij sprake is van een aantoonbare dreiging op de inkomens- en bestaanszekerheid.

  • 2. De volgende doelgroepen worden uitgesloten van de dienstverlening:

    • a.

      Ondernemers onder de 18 jaar;

    • b.

      Studenten die recht hebben op studiefinanciering en scholieren;

    • c.

      Ondernemers vanuit stichtingen en maatschappelijke organisaties, zoals sportverenigingen en bibliotheken;

    • d.

      Parttime ondernemers die een participatiewet uitkering ontvangen;

    • e.

      Ondernemers die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben behaald;

    • f.

      Ondernemers die niet of korter dan een jaar zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel;

    • g.

      ZZP’ers die het merendeel van de week in loondienst werken.

  • 3. Er kan worden afgeweken van lid 2 onderdelen e, f en g indien Burgemeester en wethouders beoordelen dat er sprake is van een uitzonderlijke situatie waarin een kwetsbare ondernemer afhankelijk is van de dienstverlening van burgemeester en wethouders en met deze dienstverlening weer (financieel) zelfredzaam kan worden.

Artikel 4 Eisen aan de subsidieaanvrager

De subsidie kan worden aangevraagd door Ketenpartners uit de 2e schil.

Artikel 5 Vaststellen subsidieplafond

De subsidieverlening in het kader van deze verordening is van kracht van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025. Aan deze verordening is een subsidieplafond verbonden. De hoogte van het subsidieplafond is vastgesteld op € 58.500.

Artikel 6 Subsidiabele activiteiten

De subsidiabele activiteiten hebben betrekking op één of meer van de volgende vormen van dienstverlening:

  • 1.

    Het versterken van de onderneming, de ondernemersvaardigheden, de weerbaarheid van de kwetsbare ondernemer of heroriëntatie van het bedrijf op andere producten en diensten of andere markt;

  • 2.

    Ondersteuning bij financiële vraagstukken en/of administratie van de kwetsbare ondernemer.

Artikel 7 Eisen aan de subsidieaanvraag

  • 1. Subsidie kan alleen worden aangevraagd op basis van een volledige diagnose afgenomen gedurende het toekomstgesprek of gedurende het adviesgesprek met vertegenwoordiging namens Burgemeester en wethouders, bestaande uit:

    • a.

      Een volledig ingevuld intakeformulier door een Ketenpartner uit de 1e schil of door vertegenwoordiging van Burgemeester en wethouders

    • b.

      Het bijbehorende advies en

    • c.

      Een goedkeuring door burgemeester en wethouders van het onder b. genoemde advies, indien dit advies is gegeven door een Ketenpartner uit de 1e schil.

  • 2. De kwetsbare ondernemer maakt zelf een keuze uit de beschikbare ketenpartners uit de 2e schil die passende dienstverlening kunnen bieden.

  • 3. Alle aanvragen moeten worden ingediend bij burgemeester en wethouders, gebruikmakend van e-herkenning via www.utrecht.nl/subsidieondernemercentraal. Aanvragen die op een andere wijze worden ingediend, worden niet in behandeling genomen.

Artikel 8 Maximaal subsidiebedrag per ondernemer

Voor de subsidiabele activiteiten zoals benoemd in artikel 6 van deze nadere regel geldt het volgende:

  • a.

    Per ondernemer bedraagt de totale subsidie maximaal € 5.000,-, inclusief BTW.

  • b.

    Het is mogelijk dat voor specifieke vormen van dienstverlening lagere maximumbedragen worden vastgesteld. Indien dit het geval is wordt dit weergegeven op de hulpwijzer.

  • c.

    Het volledig en succesvol afronden van alle geadviseerde vervolgtrajecten door de ondernemer is een vereiste om het volledige recht op subsidiabele middelen te verkrijgen. Dit wordt vastgesteld op basis van een eindrapportage van de ketenpartner en een eindgesprek van vertegenwoordiging namens Burgemeester en wethouders met de ondernemer na afloop van alle geadviseerde vervolg dienstverleningstrajecten.

Artikel 9 Indieningstermijn subsidieaanvraag

Aanvragen kunnen tot uiterlijk 30 november 2025 worden ingediend.

Artikel 10 Beoordeling subsidieaanvraag, bevoorschotting en vergoeding

  • 1. Aanvragen voor dienstverlening zoals vermeld op de hulpwijzer, die voorzien zijn van een door burgemeester en wethouders goedgekeurd advies worden verleend, mits het subsidieplafond en het maximumbedrag per aanvrager per ondernemer daardoor niet worden overschreden.

  • 2. De aanvragen worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst van de volledige aanvraag.

  • 3. Burgemeester en wethouder verlenen direct bij de beschikking tot subsidieverlening ambtshalve een voorschot van 50% van de verleende subsidie.

Artikel 11 Evaluatie

Het beleid waarvoor de subsidie stimulering inkomens- en bestaanszekerheid van ondernemers wordt ingezet, wordt periodiek geëvalueerd op basis van informatie afkomstig van o.a. ondernemers en ketenpartners. De evaluatie kan leiden tot aanpassing van de subsidieregeling en deze nadere regel.

Artikel 12 Overgangsbepalingen

De tijdelijke subsidieverordening stimulering inkomens- en bestaanszekerheid zelfstandig ondernemers gemeente Lopik 2023-2024 zoals vastgesteld op 19 december 2023 blijft van toepassing op aanvragen die onder de werking van die subsidieverordening zijn ingediend en op subsidiebesluiten die onder de werking van die subsidieverordening zijn genomen.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. De tijdelijke subsidieverordening stimulering inkomens- en bestaanszekerheid zelfstandig ondernemers gemeente Lopik 2025 treedt in werking per 1 januari 2025.

  • 2. Met ingang van 1 januari 2025 wordt de tijdelijke subsidieverordening stimulering inkomens- en bestaanszekerheid zelfstandig ondernemers gemeente Lopik 2023-2024 ingetrokken.

Artikel 14 Citeertitel

Deze subsidieverordening wordt aangehaald als Tijdelijke subsidieverordening stimulering inkomens- en bestaanszekerheid zelfstandig ondernemers gemeente Lopik 2025

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Lopik, gehouden op 17 december 2024

De griffier,

MW. MR. G.M.G. DOLDERS

De voorzitter,

DR. L.J. DE GRAAF

Algemene toelichting

Burgemeester en wethouders hebben deze tijdelijke subsidieverordening vastgesteld met het doel de subsidiering van de dienstverlening van Ondernemer Centraal vanaf 2025 doorgang te laten vinden, ter vervanging van de voorgaande (tijdelijke) subsidieverordening, die ten einde loopt in 2024.

Het doel van de subsidie is om kwetsbare ondernemers in een zo vroeg mogelijk stadium passende dienstverlening te bieden om hun te ondersteunen in hun hulpvraag met als doel om weer (financieel) zelfredzaam te worden. Daarnaast wordt met deze subsidieverordening beoogd om een bijdrage te leveren aan het stimuleren van een gezond economisch ondernemersklimaat waarbij Lopikse ondernemers/ondernemingen passende mensen, middelen en kwaliteiten hebben.

In deze subsidieverordening wordt ten opzichte van de voorgaande subsidieverordening de doelgroep van de gesubsidieerde dienstverlening nader afgebakend naar kwetsbare ondernemers met een levensvatbare onderneming die afhankelijk zijn van hun onderneming om in hun levensonderhoud te voorzien. Andere ondernemers kunnen ook bij Ondernemer Centraal terecht met hulpvragen maar moeten de dienstverlening zelf bekostigen. Daarnaast wordt het aanbod aan dienstverlening waar subsidies voor worden verstrekt nader afgebakend, onder andere omdat in andere dienstverlening aan ondernemers vanuit de Burgemeester en wethouders al wordt voorzien.