Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733088
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR733088/1
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard, houdende nadere regels bij de Verordeningen voor maatschappelijke ondersteuning in beschermde woonvormen en voor maatschappelijke opvang en vrouwenopvang op de Zuid-Hollandse Eilanden (Nadere regels beschermde woonvormen en opvang Nissewaard 2025)
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard, houdende nadere regels bij de Verordeningen voor maatschappelijke ondersteuning in beschermde woonvormen en voor maatschappelijke opvang en vrouwenopvang op de Zuid-Hollandse Eilanden (Nadere regels beschermde woonvormen en opvang Nissewaard 2025)Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard;
gelet op artikel 11.1, tweede lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning in beschermde woonvormen Zuid-Hollandse Eilanden 2022, op de artikelen 1.3 en 7.2 van de Verordening maatschappelijke opvang en vrouwenopvang Zuid-Hollandse Eilanden 2023 en op artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht;
besluit de volgende nadere regels vast te stellen:
Nadere regels beschermde woonvormen en opvang Nissewaard 2025.
Artikel 1 Welke organisaties een maatwerkvoorziening opvang bieden
De organisaties die een maatwerkvoorziening als bedoeld in artikel 1.3 van de Verordening maatschappelijke opvang en vrouwenopvang Zuid-Hollandse Eilanden 2023 aanbieden, zijn:
- a.
voor volwassenenopvang vanaf 18 jaar: het Leger des Heils, zorglocatie Herstart, Hoeklaan 82, 3201 JE Spijkenisse.
- b.
voor volwassenenopvang vanaf 27 jaar: het CVD, zorglocatie Room First Oranjebuurt, Koningin Wilhelminalaan 1, 3201 CJ Spijkenisse.
- c.
voor jongvolwassenen en volwassenenopvang van 18 tot 35 jaar: Stichting Kairos, zorglocatie Voorstraat 14, 3247 CE Dirksland.
- d.
voor jongerenopvang 18 tot en met 27 jaar: Enver, het Centrum Jongvolwassenen, zorglocatie Zwanenhoek 125, 3201 HT Spijkenisse.
- e.
voor gezinsopvang: het Leger des Heils, zorglocatie Opstap, Breeweg 11, 3201 VB Spijkenisse, met mogelijkheid tot aanmelding via telefoonnummer 088 06 55 111 of via e-mailadres btm.rzw@legerdesheils.nl;
- f.
voor vrouwenopvang: Enver, met mogelijkheid tot aanmelding via telefoonnummer 0181 625 652 of 0800 625 555 of via e-mailadres vrouwenopvang@enver.nl.
Artikel 2 Mandaatverlening aan opvangorganisaties
Er wordt mandaat verleend voor de uitoefening van de in de Verordening maatschappelijke opvang en vrouwenopvang Zuid-Hollandse Eilanden 2023 bedoelde bevoegdheden en voor de daarbij behorende bevoegdheden als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht:
- a.
aan de teamleider Jongerenopvang, die verantwoordelijk is voor de jongerenopvang, bedoeld in artikel 1, onder b, die in dienst is bij Enver, voor de behandeling van een melding, bij een cliënt die in aanmerking wil komen voor deze maatwerkvoorziening in natura, zoals bedoeld in artikel 2.1 en in artikel 2.2, veertiende lid, van de Verordening, onder de voorwaarde dat de teamleider bij de uitoefening van de bevoegdheid de instructies volgt die in bijlage 1 bij deze nadere regels staan;
- b.
aan de functionaris die verantwoordelijk is voor de gezinsopvang, bedoeld in artikel 1, onder c, die in dienst is bij het Leger des Heils, voor de behandeling van een melding, voor het dossieronderzoek en het vraagverhelderingsgesprek bij een cliënt die in aanmerking wil komen voor deze maatwerkvoorziening in natura, zoals bedoeld in artikel 2.1 en in artikel 2.2, veertiende lid, van de Verordening;
- c.
aan de teamleider Vrouwenopvang, die verantwoordelijk is voor de vrouwenopvang, bedoeld in artikel 1, onder d, en die in dienst is bij Enver, kantooradres: Jan Campertlaan 2A, 3201 AX Spijkenisse, voor de behandeling van een melding en een aanvraag, het beslissen op de aanvraag en het innen van een eigen bijdrage bij een cliënt die in aanmerking wil komen voor deze maatwerkvoorziening in natura of aan wie deze is verstrekt, zoals bedoeld in de hoofdstukken 2, 3 en 4 van de Verordening.
Artikel 3 Tarieven Pgb formele zorg
-
1. Het persoonsgebonden budget (pgb) voor formele zorg in het kader van beschermde woonvormen wordt bepaald op basis van de tarieven die gelden voor de inkoop. Voor de maatschappelijke opvang en vrouwenopvang op basis van een indexering van 4,95% op de tarieven van 2024. De tarieven voor 2025 staan in de bijlage bij deze nadere regels.
-
2. Wanneer de door de cliënt gecontracteerde zorgverlener een lager tarief rekent dan het tarief voor zorg in natura, dan vergoedt de gemeente het lagere tarief.
Artikel 4 Tarieven Pgb informele zorg
-
1. Voor alle cliënten met een toekenning voor een pgb informele zorg geldt hetzelfde uurtarief voor alle intensiteiten van Beschermd wonen, geclusterd wonen en opvang.
-
2. In afwijking van artikel 5.4, tweede lid van de Verordening beschermde woonvormen ZHE 2022 en artikel 3.8, tweede lid van de Verordening maatschappelijke opvang en vrouwenopvang Zuid-Hollandse Eilanden 2023 is de hoogte van het uurtarief voor pgb informele zorg gelijk aan het CAO-uurloon inclusief vakantietoeslag en tegenwaarde verlofuren. De tarieven voor 2025 staan in de bijlage bij deze nadere regels.
-
3. In aanvulling op het bepaalde in het eerste en tweede lid, gelden voor alle toeslagen de tarieven overeenkomstig de bij deze nadere regels behorende bijlage.
Artikel 5 Hardheidsclausule
In bijzondere gevallen kan ten gunste van de belanghebbende worden afgeweken van deze nadere regels indien de toepassing hiervan leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.
Artikel 6 Intrekking oude regeling
De Nadere regels beschermd wonen en opvang Nissewaard 2024 worden ingetrokken.
Artikel 7 Inwerkingtreding
Deze nadere regels treden in werking met ingang van 1 januari 2025.
Artikel 8 Citeertitel
Deze nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels beschermde woonvormen en opvang Nissewaard 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard op 10 december 2024.
De secretaris,
Mirjam Visscher
De burgemeester,
Foort van Oosten
Bijlage 1, bedoeld in artikel 2, onder a
In artikel 3.2, eerste lid, onder c en d, staan criteria voor de beoordeling van de aanspraak op een maatwerkvoorziening maatschappelijke opvang. Deze criteria zijn in samenspraak met Enver CJV nader uitgewerkt voor een eenduidige screening die past binnen genoemde regels en de plaatsingscriteria van Enver. Van dit instroomprofiel plaatsing Enver CJV wordt gebruikgemaakt bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid.
Om in aanmerking te komen voor een traject bij het CJV moet worden voldaan aan de criteria zoals omschreven in de Verordening artikel 3.2, eerste lid. Daarnaast kan er ook sprake zijn van een onveilig systeem waarbinnen de cliënt zich niet adequaat kan ontwikkelen tot een autonoom individu die voldoende zelfredzaam is om een zelfstandig leven op te kunnen bouwen. Een voorbeeld van een onveilig systeem is een gezin met complexe problematiek en waarbij interveniëren binnen dat systeem niet mogelijk is. Tijdens de screening wordt er daarom ook gekeken naar de volgende risico’s:
- •
continuering van het verblijf binnen het systeem is schadelijk voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de cliënt;
- •
continuering van het verblijf binnen het systeem is schadelijk voor de geestelijke en/of lichamelijke gezondheid van de cliënt;
- •
continuering van het verblijf binnen het systeem zal niet of niet op korte termijn bijdrage aan het adequaat ontwikkelen van de zelfredzaamheid.
Voorbeelden die een systeem onveilig maken voor de cliënt zijn:
- •
er is sprake van een ernstig verstoorde en onherstelbare relatie met overige leden van het systeem;
- •
binnen het systeem waar de cliënt verblijft vindt lichamelijk of geestelijke mishandeling en/of verwaarlozing plaats;
- •
binnen het systeem vindt of heeft (seksueel)misbruik plaatsgevonden;
- •
er is sprake van parentificatie en structurele ondersteuning biedt geen oplossing;
- •
er is sprake van uitbuiting door (leden van) het systeem.
Na het in kaart brengen van de problematiek en het meten van de zelfredzaamheid is het duidelijk dat er op meerdere leefgebieden sprake is van ernstige problemen en/of een voor de leeftijd te beperkte zelfredzaamheid.
Beoordeling ernstige problemen op meerdere levensgebieden
Er is sprake van een ernstige problematiek wanneer een situatie dermate ingrijpend is dat het een negatieve impact heeft op functioneren, welzijn of de veiligheid van de cliënt of zijn/haar omgeving. Het gaat hierbij vaak om complexe en langdurige problemen die niet gemakkelijk zelfstandig of zonder gespecialiseerde hulp kunnen worden opgelost in de thuissituatie.
Enkele voorbeelden per leefgebied zijn hieronder beschreven. Per cliënt wordt beoordeeld wanneer er sprake is van ernstige problemen op meerdere levensgebieden.
Financiën
- •
Cliënt heeft geen of niet voldoende inkomen om in zijn/haar onderhoud te kunnen voorzien.
- •
Cliënt heeft ernstige schulden die niet op korte termijn en zonder hulp kunnen worden opgelost.
- •
Cliënt bezit niet of niet voldoende vaardigheden om op een verantwoorde manier met geld om te gaan en wordt hier ook niet in ondersteund.
Dagbesteding
- •
Cliënt gaat niet naar school, wordt hier ook niet toe gestimuleerd en heeft geen startkwalificatie.
- •
Cliënt heeft een afstand tot de arbeidsmarkt.
Huisvesting
- •
Cliënt is (dreigend) dak- of thuisloos.
- •
Er is sprake van een voor of door de cliënt onveilige situatie.
Geestelijke gezondheid
- •
Problemen op het gebied van geestelijke gezondheid werken belemmerd op het functioneren en de ontwikkeling van de cliënt. Naast de aanwezigheid van deze belemmering stelt cliënt zich begeleidbaar op, accepteert specialistische hulp of is hiervoor reeds in behandeling.
ADL
- •
Zelfzorg en zorgdragen van de leefomgeving is niet toereikend er is een risico op zelfverwaarlozing.
- •
Client heeft onvoldoende vaardigheden om de administratie te beheren of om tijdig ondersteuning of hulp bij instanties te vragen wanneer dit noodzakelijk is en wordt hier ook niet in ondersteund.
- •
Cliënt is niet in staat om afspraken te beheren waardoor dit leidt tot toename van de problematiek.
Sociaal netwerk
- •
Cliënt heeft geen functionerend sociaal netwerk dat voldoende ondersteuning kan bieden.
- •
Cliënt bevindt zich in een onveilig netwerk of een netwerk die de zelfredzaamheid belemmerd.
Bijlage 2, bedoeld in de artikelen 3 en 4
Tarieven pgb informele hulp beschermde woonvormen en opvang
Het pgb informele hulp is gebaseerd op de uurlonen vanuit de CAO VVT begeleiding.
Uurloon |
CAO-uurloon incl. vakantietoeslag en tegenwaarde verlofuren |
€ 19,74 |
€ 24,40 |
Tarieven pgb formele hulp beschermde woonvormen en toeslagen
Product |
Tarief |
Eenheid |
Beschermd wonen, intensiteit 1 |
€ 165,47 |
per etmaal |
Beschermd wonen, intensiteit 2 |
€ 195,01 |
per etmaal |
Beschermd wonen, intensiteit 3 |
€ 210,38 |
per etmaal |
Beschermd wonen, intensiteit 4 |
€ 257,65 |
per etmaal |
Geclusterd wonen |
€ 95,51 |
per etmaal |
Geclusterd wonen PLUS |
€ 126,21 |
per etmaal |
OPTIONELE EXTRA DIENSTEN |
||
Dagbesteding basis |
€ 45,26 |
per aanwezig dagdeel |
Dagbesteding midden |
€ 54,60 |
per aanwezig dagdeel |
Vervoer dagbesteding eigen locatie |
€ 9,08 |
per retourrit |
Vervoer dagbesteding locatie derden |
€ 14,31 |
per retourrit |
Rolstoelvervoer |
€ 20,62 |
Per retourrit |
OPTIONELE TOESLAG |
||
Gezinstoeslag |
€ 9,44 |
per etmaal |
Tarieven pgb formele hulp Maatschappelijke opvang
Maatschappelijke opvang voor een volwassene, van 27 jaar en ouder: € 46.178,- per jaar of € 3.848,- per maand.
Maatschappelijke opvang voor een jongvolwassene tot 27 jaar: € 39.995,- per jaar of € 3.333,- per maand.
Maatschappelijke opvang voor een gezin: € 67.168,- per jaar of € 5.597,- per maand.
Tarieven pgb formele hulp Vrouwenopvang
Vrouwenopvang voor een volwassene plus eventuele kinderen: € 46.917,- per jaar of € 3.910,- per maand.
Crisisvrouwenopvang voor een volwassene plus eventuele kinderen: € 48.327,- per jaar of €4.027,- per maand.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl