Verordening kwaliteitskeurmerk straattaxi’s gemeente Tilburg

Geldend van 07-01-2025 t/m heden

Intitulé

Verordening kwaliteitskeurmerk straattaxi’s gemeente Tilburg

De raad van de gemeente Tilburg,

GEZIEN

het voorstel van het college van burgemeester en wethouders,

GELET OP

artikelen 82, 82a en 82c van de Wet personenvervoer 2000,

artikel 149 van de Gemeentewet,

BESLUIT

vast te stellen de Verordening kwaliteitskeurmerk straattaxi’s gemeente Tilburg.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1:1 Definities

In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    chauffeur: de natuurlijk persoon die bestuurder is van het voertuig waarmee taxivervoer wordt aangeboden;

  • b.

    chauffeurskaart: de chauffeurskaart zoals bedoeld in de artikel 1 Besluit Personenvervoer 2000 niet zijnde een chauffeurskaart onder beperkingen als bedoeld in artikel 81, vijfde lid, van dat Besluit.

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tilburg;

  • d.

    opstapmarkt: het aanbieden van taxivervoer vanaf een daartoe aangewezen taxistandplaats, dan wel het al dan niet rijdend op de weg, zoals bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, Wegenverkeerswet 1994, aanbieden van taxivervoer, zonder dat deze taxi voorafgaand aan het personenvervoer besteld is;

  • e.

    taxivervoer: wat daaronder wordt verstaan in artikel 1 Wet personenvervoer 2000;

  • f.

    TTK-vergunning: Tilburgs taxikeurmerkvergunning, zijnde een vergunning voor het aanbieden van taxivervoer in de opstapmarkt in de gemeente Tilburg.

Artikel 1:2 Reikwijdte

Het bepaalde bij of krachtens deze verordening is uitsluitend van toepassing op de opstapmarkt.

Hoofdstuk 2 Tilburgs taxikeurmerkvergunning

Artikel 2:1 Verbodsbepalingen

  • 1. Het is verboden zonder geldige TTK-vergunning taxivervoer op de opstapmarkt aan te bieden.

  • 2. Het is de chauffeur die beschikt over een geldige TTK-vergunning verboden taxivervoer op de opstapmarkt aan te bieden op een dusdanige wijze die strijdig is met de voorschriften dan wel beperkingen die verbonden zijn aan zijn TTK-vergunning.

Artikel 2:2 TTK-vergunning

  • 1. Het college is bevoegd tot het nemen van een besluit of beschikking op een aanvraag tot verlening van een TTK-vergunning.

  • 2. Een TTK-vergunning wordt verleend aan de chauffeur en op diens naam gesteld.

  • 3. Het college verleent een TTK-vergunning indien de aanvraag voor een TTK-vergunning wordt ingediend door of ten behoeve van een chauffeur

    • a.

      die niet in enig opzicht van slecht levensgedrag is, en

    • b.

      van wie bij de aanvraag, door middel van kopieën, aangetoond is dat hij beschikt over:

      • 1.

        een geldige chauffeurskaart,

      • 2.

        Een geldig rijbewijs met een geldige categorie B,

      • 3.

        een deelcertificaat Houding en Gedrag,

      • 4.

        een deelcertificaat Stadskennis,

      • 5.

        een deelcertificaat Stratenkennis Tilburg en

      • 6.

        een deelcertificaat Levensreddend handelen.

  • 4. Het college kan een TTK-vergunning eenmalig ambtshalve verlengen, mits de TTK-vergunning nog niet of niet langer dan dertien weken verlopen is.

Artikel 2:3 Voorschriften en beperkingen

  • 1. Het college kan voorwaarden stellen aan de kenbaarheid van de aanwezigheid van de TTK-vergunning in het voertuig dat gebruikt wordt voor de opstapmarkt.

  • 2. Het college kan aan een TTK-vergunning voorwaarden verbinden, indien deze in het belang zijn van de kwaliteit van het taxivervoer in de opstapmarkt.

Artikel 2:4 Looptijd

  • 1. Een TTK-vergunning heeft een looptijd van maximaal vijf jaren vanaf het moment van afgifte.

  • 2. In geval het college een TTK-vergunning verlengt met toepassing van artikel 2:2, vierde lid, heeft deze een looptijd van maximaal een jaar.

Artikel 2:5 Intrekken, schorsen en vervallen

  • 1. Het college kan een TTK-vergunning intrekken, indien:

    • a.

      bij de aanvraag onjuiste gegevens zijn verstrekt,

    • b.

      niet meer wordt voldaan aan het bepaalde in artikel 2:2, derde lid, onderdeel a,

    • c.

      de houder van die TTK-vergunning daarom verzoekt,

    • d.

      de houder van die TTK-vergunning artikel 2:1, tweede lid, heeft overtreden.

  • 2. Een TTK-vergunning is van rechtswege geschorst gedurende de periode dat:

    • a.

      de chauffeurskaart van de houder van de TTK-vergunning geschorst is,

    • b.

      categorie B van het rijbewijs van de houder van de TTK-vergunning geschorst is,

    • c.

      aan de houder van de TTK-vergunning het besturen van motorvoertuigen is ontzegd.

    Een schorsing brengt geen verandering teweeg in de looptijd van de TTK-vergunning.

  • 3. Een TTK-vergunning is van rechtswege vervallen, indien:

    • a.

      de chauffeurskaart van de chauffeur is ingetrokken,

    • b.

      de chauffeur is overleden.

Hoofdstuk 3 Toezicht en handhaving

Artikel 3:1 Toezichthouders

Het college wijst de personen aan die belast zijn met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening.

Artikel 3:2 Strafbepaling

Overtreding van het bij of krachtens deze verordening bepaalde wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie en kan bovendien worden gestraft met openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 4:1 Overgangsbepalingen

  • 1. De Verordening Kwaliteitskeurmerk Straattaxi’s Tilburg 2019, vastgesteld in de raadsvergadering van 17 december 2018 en gepubliceerd in het Gemeenteblad 2018, nr. 281618, wordt ingetrokken vanaf de eerste dag na de publicatie van dit besluit.

  • 2. Geldige TTK-vergunningen die verstrekt zijn, voordat deze verordening in werking trad, blijven geldig tot de einddatum geldig. Het bepaalde in hoofdstuk 5 van de in het eerste lid genoemde verordening blijft, ten aanzien van die TTK-vergunningen, onverkort van kracht.

  • 3. De aanvraag voor een TTK-vergunning die voor de inwerkingtreding van deze verordening is ontvangen, en waarop nog geen beslissing is genomen, wordt beoordeeld aan de hand van het bepaalde bij of krachtens deze verordening.

Artikel 4:2 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening kwaliteitskeurmerk straattaxi’s gemeente Tilburg.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 16 december 2024,

De griffier

De burgemeester

Toelichting

Hoofdstuk 1Algemene bepalingen

De definities uit artikel 1:1 verschaffen duidelijkheid over de termen die in de verordening staan. De verordening heeft, zo bepaalt artikel 1:2, alleen betrekking op de opstapmarkt. Deze onderscheidt zich van de contractmarkt en de bel- en bestelmarkt. De contractmarkt betreft vooral het doelgroepenvervoer en in de bel- en bestelmarkt wordt een taxi besteld om vanaf een afgesproken plek een passagier te vervoeren. De opstapmarkt bestaat uit het aanbieden van taxivervoer vanaf een daartoe aangewezen taxistandplaats, dan wel het al dan niet rijdend op de weg aanbieden van taxivervoer, zonder dat deze taxi voorafgaand aan het personenvervoer besteld is. De verordening heeft zodoende geen betrekking op, bijvoorbeeld, het leerlingenvervoer, de deeltaxi’s en de bestelde taxi’s.

Hoofdstuk 2Tilburgs taxikeurmerkvergunning

De verbodsbepalingen zijn in artikel 2:1 opgenomen. De verbodsbepaling in het eerste lid geldt voor een ieder. Het effect ervan is dat het in de gemeente Tilburg verplicht is om een TTK-vergunning te hebben voor het aanbieden van taxivervoer op de opstapmarkt. De verbodsbepaling in het tweede lid geldt alleen ten aanzien van de chauffeurs die wel een TTK-vergunning hebben; zij moeten zich houden aan de voorschriften of beperkingen van de TTK-vergunning. In artikel 2:2, eerste lid, is bepaald dat de bevoegdheid tot het verlening van een TTK-vergunning bij het college ligt. Op grond van het tweede lid, in samenhang gelezen met artikel 1:1, aanhef en onder a, wordt een TTK-vergunning uitsluitend verleend aan een natuurlijk persoon, namelijk: de taxichauffeur, en dus niet aan rechtspersonen. Voor het begrip “niet in enig opzicht van slecht levensgedrag”, als bedoeld in het derde lid, wordt aangesloten bij de terminologie van de Alcoholwet. De bewijsstukken die bij de aanvraag ingediend moeten worden, betreffen ten eerste de kopieën van de chauffeurskaart en het rijbewijs B, zodat vastgesteld kan worden dat de chauffeur bevoegd is om taxivervoer op de opstapmarkt te verrichten. Ten tweede wordt een aantal certificaten verlangd die ervan blijk geven dat de chauffeur die de TTK-vergunning aanvraagt, of voor wie deze wordt aangevraagd, over competenties beschikt die de kwaliteit van het taxivervoer in de gemeente Tilburg ten goede komen. In het vierde lid is bepaald dat het college een TTK-vergunning ambtshalve, dus zonder aanvraag, kan verlengen, mits die TTK-vergunning niet langer dan dertien weken is verlopen. Artikel 2.3 geeft het college de bevoegdheden om aan een TTK-vergunning voorschriften en beperkingen te verbinden en om voorwaarden te stellen aan het voertuig dat voor de opstapmarkt gebruikt wordt. Voor dat laatste valt te denken aan een kenmerk dat door een ieder herkend kan worden als een taxivoertuig op de opstapmarkt, waarvan de chauffeur een TTK-vergunning heeft. In artikel 2.4 staat de maximale looptijd van een TTK-vergunning genoemd. Als het college een vergunning ambtshalve verlengt, is de maximale looptijd beperkt tot maximaal een jaar, omdat de toetsing uit artikel 2:2, derde lid, dan achterwege blijft. In artikel 2.5, eerste lid, staan de intrekkingsgronden van een TTK-vergunning. In het tweede lid staat dat de TTK-vergunning van rechtswege en voor dezelfde periode geschorst is als de chauffeurskaart is geschorst. De TTK-vergunning is van rechtswege vervallen als de chauffeurskaart is ingetrokken. Met deze regels wordt ervoor gezorgd dat een chauffeur geen TTK-vergunning kan hebben als door de Minister van Infrastructuur en Milieu is beslist dat de chauffeurskaart geschorst of ingetrokken moest worden. De formulering van het artikel zorgt ervoor dat het college geen ambtshalve beschikking hoeft te nemen om de TTK-vergunning te schorsen of in te trekken als de chauffeurskaart geschorst of ingetrokken is.

Hoofdstuk 3Toezicht en handhaving

Omdat het college, op grond van artikel 82c Wet personenvervoer 2000, belast is met de bestuursrechtelijke handhaving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening, is de bevoegdheid tot het aanwijzen van de toezichthouders in artikel 3:1 bij het college belegd. Omdat de bestuursrechtelijke handhaving een discretionaire taak is van het college, kan zij, ter bevordering van de rechtszekerheid en de rechtsgelijkheid, beleidsregels vaststellen over de wijze van handhaving. De strafbepaling in artikel 3:2 is gebaseerd op artikel 154, eerste lid, Gemeentewet. Door de strafbepaling zijn, op grond van artikel 91 Wetboek van Strafrecht, de algemene bepalingen uit het Eerste Boek Wetboek van Strafrecht van toepassing op overtreding van deze verordening. De delicten uit artikel 2:1 maken zodoende ook formeel onderdeel uit van het strafrecht.

Hoofdstuk 4Slotbepalingen

Vanaf de inwerkingtreding van deze verordening – de dag na de publicatie – is de voorloper ervan ingetrokken. Voor de TTK-vergunningen die op grond van de vorige verordening verleend zijn en die nog geldig zijn op het moment van inwerkingtreding, geldt een overgangsregeling. Alleen het bepaalde in hoofdstuk 5 van de voorlopende verordening, getiteld “Wijzigen, schorsen of intrekken TTK-vergunning” is voor die vergunningen relevant. In artikel 4:2, tweede lid, is opgenomen dat voor die TTK-vergunningen dat hoofdstuk van kracht blijft.