Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR732978
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR732978/1
Verordening klachtadviescommissie gemeente Roerdalen 2025
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening klachtadviescommissie gemeente Roerdalen 2025De raad van de gemeente Roerdalen heeft;
- -
gelet op het bepaalde in artikelen 108 en 147 van de Gemeentewet, artikel 9:14 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 3.4.1 en 3.4.2 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers;
- -
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 22 oktober 2024;
het volgende besluit genomen:
Besluit:
- 1.
De Verordening klachtadviescommissie gemeente Roerdalen, zoals vastgesteld in de raadsvergadering van 2 januari 2007, in te trekken met ingang van 1 januari 2025;
- 2.
De navolgende Verordening klachtadviescommissie gemeente Roerdalen 2025 vast te stellen:
Artikel 1. Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
de wet: de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
- b.
bestuursorgaan: gemeentelijk orgaan dat het bestreden besluit heeft genomen zoals de raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester;
- c.
het college: het college van burgemeester en wethouders;
- d.
de commissie: de klachtadviescommissie als bedoeld in artikel 2 van deze verordening.
Artikel 2. Instelling en taak commissie
-
1. Er is een klachtadviescommissie.
-
2. De commissie wordt belast met de behandeling van en de advisering over klachten overeenkomstig afdeling 9.1.3 van de wet.
Artikel 3. Samenstelling commissie
-
1. De commissie bestaat naast de voorzitter uit tenminste twee leden.
-
2. De voorzitter en de leden worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college.
-
3. Het college wijst een ambtenaar aan als secretaris en plaatsvervangend secretaris van de commissie.
Artikel 4. Werkwijze commissie
-
1. De Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Roerdalen 2025 is voor wat betreft de werkwijze zoveel mogelijk van toepassing.
-
2. De commissie vergadert in het gemeentehuis.
-
3. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.
-
4. De commissie kan omtrent het behandelde in de vergadering en de inhoud van de stukken, welke aan de leden worden voorgelegd, geheimhouding opleggen. Deze wordt door alle leden, ook door hen die niet bij de behandeling aanwezig waren, en door de secretaris in acht genomen totdat de commissie haar opheft.
Artikel 5. Zittingsduur
-
1. De voorzitter en leden worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk herbenoemd te worden.
-
2. De voorzitter en leden kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college van burgemeester en wethouders.
-
3. De aftredende of ontslagnemende voorzitter of leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.
-
4. In afwijking van het eerste lid geldt voor de op het moment van inwerkingtreding van deze verordening reeds zittende voorzitter en leden, dat ze voor onbepaalde tijd zijn benoemd.
Artikel 6. Vergoeding bijwonen vergaderingen
In afwijking van artikel 3.4.1, eerste lid van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers worden de vergoedingen vastgesteld op:
- -
€ 200,00 per zitting voor de voorzitter; en
- -
€ 175,00 per zitting voor de leden.
Artikel 7. Intrekking oude regeling
De Verordening klachtadviescommissie gemeente Roerdalen, zoals vastgesteld in de raadsvergadering van 2 januari 2007, wordt ingetrokken.
Artikel 8. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2025.
-
2. Een klacht ingediend vóór de in het eerste lid genoemde datum van inwerkingtreding en die nog niet door een klachtadviescommissie in behandeling is genomen, wordt behandeld overeenkomstig deze verordening.
-
3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening klachtadviescommissie gemeente Roerdalen 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 12 december 2024.
De gemeenteraad van Roerdalen,
De griffier,
Mr. M. Heijnens-Coenjaerts
De voorzitter,
Mr. M.D. de Boer-Beerta
TOELICHTING
Algemeen
Deze verordening heeft tot doel om een heldere en effectieve procedure voor de behandeling van klachten in de gemeente Roerdalen te waarborgen. Dit sluit aan bij Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), waarin de regels en procedures voor het indienen en behandelen van klachten zijn vastgelegd. Volgens de Awb zijn bestuursorganen verplicht om klachten op een zorgvuldige en transparante wijze te behandelen.
In lijn met deze vereisten heeft gemeente Roerdalen een externe klachtadviescommissie voor de behandeling van klachten ingesteld. Deze commissie, samengesteld uit onafhankelijke leden, adviseert het bestuursorgaan over de afhandeling van ingediende klachten, wat zorgt voor objectiviteit en transparantie in het klachtonderzoek.
Klachten over de griffier of de overige op de griffie werkzame ambtenaren worden op grond van de Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Roerdalen 2020 behandeld door de werkgeverscommissie. Op verzoek van de werkgeverscommissie kunnen klachten door de klachtadviescommissie worden behandeld.
Artikelsgewijs
Enkel die bepalingen die verdere toelichting behoeven, worden hieronder nader toegelicht.
Artikel 5. Zittingsduur
Derde lid
Het is voor van de continuïteit van het horen en adviseren wenselijk om aan te blijven als lid of voorzitter totdat in de opvolging is voorzien.
Artikel 6. Vergoeding bijwonen vergaderingen
Dit artikel vormt de wettelijke basis voor de raad om af te wijken van de reguliere vergoeding die in artikel 3.4.1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers voor commissieleden van een gemeente van onze omvang wordt gehanteerd.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl