Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR732898
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR732898/1
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van Bergen op Zoom inhoudende besluit regels omtrent de instructie voor de marktmeester
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van Bergen op Zoom inhoudende besluit regels omtrent de instructie voor de marktmeesterBurgemeester en wethouders van de gemeente Bergen op Zoom;
gelet op het bepaalde in de Marktverordening gemeente Bergen op Zoom 2024 en het Marktreglement gemeente Bergen op Zoom 2024,
B E S L U I T E N:
vast te stellen de volgende Instructieregels voor de marktmeester.
Hoofdstuk 1 Algemeen
Artikel 1
Het toezicht houden op de orde op de markt en daarnaast het coördineren en controleren is in het bijzonder opgedragen aan de door burgemeester en wethouders aangewezen marktmeester.
Artikel 2
De marktmeester ziet erop toe dat alle voorschriften en instructies die betrekking hebben op de markt worden nageleefd.
Artikel 3
De marktmeester waakt voor beschadiging van gemeentelijke eigendommen tijdens en op de markt en geeft ingeval van beschadiging van deze eigendommen daarvan kennis aan de daarvoor verantwoordelijke personen.
Artikel 4
Het is de marktmeester verboden giften dan wel beloningen in geld of goed, in welke vorm ook, als gevolg van of in verband met in zijn werkkring bewezen diensten of nog te bewijzen diensten, aan te nemen of uit te lokken en tegenover de op de markt komende en handeldrijvende kooplieden verplichtingen te scheppen, die hem in de vrije en nauwgezette vervulling van zijn functie zouden kunnen belemmeren en schaden.
Artikel 5
Met betrekking tot zijn werkzaamheden op of ten behoeve van de markt, dan wel zijn verantwoordelijkheden voortvloeiende uit zijn taak en/of deze instructie, legt de marktmeester verantwoording af aan de manager van het team Economie, Recreatie en Vrijetijdsbesteding.
Artikel 6
De marktmeester is lid en tevens adviseur van de plaatselijke marktcommissie. Hij communiceert en stemt af met de marktcommissie.
Hoofdstuk 2 Administratie
Artikel 7
De marktmeester houdt een lijst bij van vaste marktkooplieden waar naam, adres, branche en aantal kramen c.q. verkoopwagens op vermeld staan (wachtlijst).
Artikel 8
1. De marktmeester maakt van elke marktdag een beknopt verslag en houdt een lijst bij waarin hij de namen van de aanwezige en afwezige vaste standplaatshouders, de dagstandplaatshouders en de standwerkers, noteert alsmede de bijzonderheden voor, tijdens en na de markt.
2. Bij afwezigheid van de in het eerste lid bedoelde marktkooplieden vermeldt hij de reden daarvan.
Hoofdstuk 3 Voorbereiding marktdag
Artikel 9
De marktmeester is verantwoordelijk voor de wijze van opstelling van de marktkramen op de markt, conform het inrichtingsplan. In geval van calamiteiten en noodmaatregelen kan hij besluiten tot een andere inrichting.
Artikel 10
De marktmeester draagt op basis van het inrichtingsplan zorg voor voldoende breedte van de doorgangen tussen de kramen in verband met de toegankelijkheid voor hulpverlenende instanties bij eventuele calamiteiten.
Artikel 11
De marktmeester beoordeelt aanvragen van nieuwe marktkooplieden, dagstandplaatshouders en standwerkers, vraagt hiertoe advies aan de marktcommissie en wijst de plaatsen toe.
Artikel 12
De marktmeester is op de reguliere werkdag van de markt en de dag ervoor telefonisch bereikbaar voor kooplieden die een vaste of dagstandplaats, of standwerkersplaats willen innemen of een bericht van verhindering door willen geven e.d.
Artikel 13
Onder verantwoordelijkheid van de manager Economie, Recreatie en Vrijetijdseconomie geeft de marktmeester gevraagd en ongevraagd adviezen inzake marktaangelegenheden.
Artikel 14
In overleg met en onder leiding van de manager van Economie, Recreatie en Vrijetijdseconomie onderhoudt hij de interne contacten binnen de gemeente Bergen op Zoom alsmede de externe contacten betreffende marktzaken.
Hoofdstuk 4 De marktdag
Artikel 15
De marktmeester dient tijdens de de afgesproken dagdelen volgens zijn contract op de markt aanwezig te zijn.
Artikel 16
Hij ziet toe op een juiste uitvoering van het bepaalde in de “Marktverordening gemeente Bergen op Zoom 2024 en het Marktregelement Bergen op Zoom 2024”.
Artikel 17
Hij draagt zorg voor de orde op de markt; zo nodig vraagt hij assistentie van de BOA of politie.
Artikel 18
Hij ziet toe op de deugdelijkheid, netheid en uitstraling van de markstandplaatsen.
Artikel 20
De Marktmeester stemt indien nodig af met omliggende horeca en winkeliers. De weekmarkt staat in de binnenstad voor horeca- en winkelpanden. Het is belangrijk dat de marktmeester in gesprek blijft met deze ondernemers, zodat de weekmarkt voor hen geen problemen oplevert.
Artikel 21
Hij is bevoegd marktartikelen, die branchevreemd of naar zijn oordeel onhygiënisch of bedorven zijn, niet toe te laten of te doen verwijderen van de markt. Alvorens daartoe over te gaan vraagt hij advies van de NVWA.
Artikel 22
Hij houdt toezicht op het goed schoonhouden en het schoon achterlaten van de marktstandplaats door de kooplieden tijdens en na afloop van de markt.
Hoofdstuk 5 Slotbepalingen
Artikel 23
De marktmeester zorgt bij afwezigheid, ziekte of ontstentenis samen met de manager van Economie, Recreatie en Vrijetijdseconomie voor vervanging.
Artikel 24
De bepalingen van deze instructie zijn van overeenkomstige toepassing op degene die de marktmeester bij afwezigheid, ziekte of andere verhindering in zijn functie vervangt.
Artikel 25
In geschillen omtrent de toepassing van deze instructie wordt beslist door burgemeester en wethouders.
Artikel 26
De instructie treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Ondertekening
Ondertekening
Bergen op Zoom, 9 april 2024.
Het college van burgemeester en wethouders van Bergen op Zoom,
secretaris
mr. Drs. Ing. M. van Vliet
burgemeester
drs. M. Mulder MSc.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl