UITVOERINGSBESLUIT AFVALSTOFFENVERORDENING 2025

Geldend van 30-12-2024 t/m heden

Intitulé

UITVOERINGSBESLUIT AFVALSTOFFENVERORDENING 2025

Het college van de gemeente Oude IJsselstreek,

overwegende dat het in het belang van een doelmatige verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is nadere regels te stellen over de dagen, tijden, plaatsen en wijze waarop afvalstoffen kunnen worden overgedragen of ter inzameling worden aangeboden aan de bij dit besluit aan te wijzen inzameldienst en andere inzamelaars, als bedoeld in de Afvalstoffenverordening 2025 van de gemeente Oude IJsselstreek;

gelet op de bepalingen van de Afvalstoffenverordening 2025 van de gemeente Oude IJsselstreek;

BESLUIT:

I. In te trekken het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2023 gemeente Oude IJsselstreek;

II. Vast te stellen het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2025 gemeente Oude IJsselstreek.

§1 Algemeen

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In dit uitvoeringsbesluit wordt verstaan dan wel mede verstaan:

  • a) Inzamelmiddel: een voor de inzameling van afvalstoffen bestemd hulp- of bewaarmiddel, bijvoorbeeld een huisvuilzak, minicontainer, ten behoeve van één huishouden;

  • b) Inzamelvoorziening: een voor de inzameling van afvalstoffen bestemd(e) bewaarmiddel of -plaats, bijvoorbeeld een ondergrondse of bovengrondse verzamelcontainer of brengdepot of kroonring, ten behoeve van meerdere huishoudens;

  • c) Inzamelplaats: daartoe op grond van artikel 5 in de verordening aangewezen plaats;

  • d) Gft+e cocon: een afgesloten behuizing waarin één minicontainer van 240 liter past;

  • e) Perceel: perceel waar geregeld huishoudelijke afvalstoffen kunnen ontstaan;

  • f) Raamovereenkomst verpakkingen: de Raamovereenkomst Verpakkingen 2020-2029 geeft invulling aan de inspanningen die gemeenten, het verpakkende bedrijfsleven en het Rijk hierbij plegen met als doel vermindering van de milieudruk door preventie en recycling.

  • g) Regeling beheer elektrische en elektronische apparatuur: regeling waarin producenten en importeurs (mede)verantwoordelijk zijn voor de inzameling en verwerking van de producten die zij op de markt brengen, wanneer het afval wordt.

  • h) Verordening: Afvalstoffenverordening gemeente Oude IJsselstreek 2025.

§2 Huishoudelijke afvalstoffen

Artikel 2. Aanwijzing inzamelende instanties en inzamelplaats

1. Als inzameldienst op grond van artikel 3, eerste lid, van de verordening is door de gemeenteraad aangewezen REMONDIS Nederland B.V. gevestigd te Lichtenvoorde.

2. Als andere inzamelaars, op grond van artikel 4, eerste lid van de verordening zijn aangewezen:

  • a) Vebego Groen gevestigd te Enschede voor de inzameling van kerstbomen via de jaarlijkse kerstbomenactie;

  • b) De gemeentewerf gevestigd te Ulft voor de inzameling van grof snoei- en tuinafval op jaarlijks vastgestelde dagen;

  • c) Stichting Aktief Groep te Doetinchem voor de inzameling van grof huishoudelijk afval en de inname van (afgedankte) elektrische en elektronische apparaten; en voor de inzameling van textiel;

  • d) PreZero Nederland gevestigd te Arnhem voor de inzameling van glas;

  • e) REMONDIS Gevaarlijk Afval B.V. gevestigd te Lichtenvoorde voor de inzameling van klein chemisch afval/klein gevaarlijk afval;

  • f) REMONDIS Nederland BV gevestigd te Lichtenvoorde voor luier- en incontinentiemateriaal;

  • g) Apothekers voor de inname van (resten van) medicijnen en injectienaalden afkomstig van huishoudens;

  • h) Particuliere brengpunten in de gemeente Oude IJsselstreek die op basis van de Wet

  • Milieubeheer/omgevingsvergunning gemachtigd zijn huishoudelijk afval in te nemen;

  • i) Filta Gelderland gevestigd te Ulft en detaillisten zoals supermarkten, die frituurolie en -vet verkopen voor in de inzameling van frituurvet en frituurolie;

Artikel 3. Afzonderlijke inzameling

De volgende omschrijvingen van categorieën huishoudelijke afvalstoffen worden op grond van artikel 7, tweede lid, van de verordening vastgesteld:

  • a) groente-, fruit- en tuinafval + etensresten (gft+e): dat deel van de huishoudelijke afvalstoffen dat van organische oorsprong is en apart wordt ingezameld;

  • b) papier en karton (opk): huishoudelijk papier en karton dat droog, schoon en niet vervuild is met andere afvalfracties;

  • c) plastic verpakkingen, blik en drankenkartons (pbd): plastic verpakkingen, zoals bedoeld in de Raamovereenkomst verpakkingen; metalenverpakkingen, zoals blik; drankenkartons voor zuivel en frisdranken;

  • d) glas: op kleur gescheiden glasverpakkingen zoals flessen, potten en andere glazenverpakkingen, met uitzondering van vlakglas, (glas)keramiek, gloei- en spaarlampen, TL-lampen, nagellakflesjes, stenen kruiken, porselein, kristal, spiegels, doppen van flessen, kunststofflessen en kurken;

  • e) textiel: kleding, lakens, dekens, handdoeken en dergelijke, schoeisels, grote lappen stof en gordijnen die schoon zijn, niet vervuild met andere afvalfracties en niet gebruikt als bijvoorbeeld poets- of verflappen;

  • f) klein chemisch afval (KCA): huishoudelijke afvalstoffen zoals vermeld op de kca-lijst van Rijksoverheid;

  • g) luiers en incontinentiemateriaal: afval afkomstig uit huishoudens, niet zijnde wasbare luiers;

  • h) afgedankte elektr(on)ische apparaten: de producten zoals genoemd in de Regeling beheer elektrische en elektronische apparaten;

  • i) frituurvet en bakolie: gebruikt frituurvet en frituur/bakolie, in te leveren in goed afgesloten flacons;

  • j) grof snoei- en tuinafval: - plantaardige of organische afvalstoffen door aard, samenstelling of omvang niet vallend onder gft+e afval en vrijkomend bij de aanleg, het onderhoud of verwijdering van particuliergroen, zoals struiken, coniferen, snoeihout (takken), met uitzondering van bielzen, tuinhekken en tuinschuttingen;

  • k) kerstbomen;

  • l) grof huishoudelijk afval: volumineus of zwaar huishoudelijk afval dat door afmeting of gewicht niet in een inzamelmiddel of via een inzamelvoorziening ter inzameling kan worden aangeboden;

  • m) huishoudelijk restafval: afval afkomstig uit particuliere huishoudens, dat overblijft na scheiding in andere deelstromen genoemd in artikel 7 van de verordening;

Artikel 4. Aanwijzing inzamelmiddelen- en voorzieningen, eigendom en beheer

1. Op grond van artikel 10, eerste lid van de verordening worden de volgende inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen aangewezen:

  • a) voor restafval van huishoudens de door de gemeente verstrekte grijze minicontainer met grijze deksel (140 liter standaard of 240 liter op verzoek), en de door de gemeente geplaatste ondergrondse restafvalcontainer; restafvalcontainer is toegankelijk met een door de gemeente verstrekte afvalpas;

  • b) voor gft+e afval van huishoudens de door de gemeente verstrekte grijze minicontainer met groene deksel (240 liter standaard of 140 liter op verzoek) en de namens de gemeente geplaatste gft+e cocon;

  • c) voor pbd-afval van huishoudens en de KWD-sector, qua afval vergelijkbaar met een meerpersoonshuishouden, de door de gemeente verstrekte grijze minicontainer met oranje deksel (240 liter), grijze verzamelcontainer met oranje deksel (1.100 liter) en pbd-zakken aan de door de gemeente geplaatste kroonring;

  • d) voor papier en karton van huishoudens en scholen/organisaties, qua afval vergelijkbaar met een meerpersoonshuishouden, de door de gemeente verstrekte minicontainer met blauwe deksel (240 liter), grijze verzamelcontainer met blauwe deksel (1.100 liter) en de namens de gemeente geplaatste openbaar toegankelijke ondergrondse papiercontainer;

  • e) voor glas de namens de gemeente geplaatste boven- en ondergrondse glascontainer;

  • f) voor textiel de door of namens de gemeente geplaatste bovengrondse textielcontainer en bij producenten van textiel;

  • g) voor luier- en incontinentiemateriaal de door of namens de gemeente geplaatste bovengrondse luiercontainer.

  • h) voor huishoudens en bedrijven uit kantoor-, winkel- of dienstensector (KWD-sector), zie toelichting bedrijfsafvalstoffen in de verordening.

2. Eigendom en beheer van inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen:

  • a) het beheer van de inzamelmiddelen die in bruikleen zijn verstrekt aan huishoudens door of namens de gemeente, berust bij Kliko Groep te Veenendaal en Inovim te Breda;

  • b) Kliko Groep en Inovim zijn, met toestemming van de gemeente, bevoegd om de container te voorzien van een chip en een adressticker met barcode, de afvalstroom waarvoor de container is bestemd, het volume van de container, een postcode, een plaatsnaam, een straatnaam en een huisnummer;

  • c) de door of namens de gemeente verstrekte inzamelmiddelen behoren bij de woning/het perceel en zijn eigendom van de gemeente;

  • d) de gebruiker van een perceel hoort zich tot de klantenservice van Kliko Groep of Inovim te wenden als bij een verhuizing naar een perceel geen of een kapot inzamelmiddel wordt aangetroffen of bij verdwijning, vermissing of beschadiging van een inzamelmiddel;

  • e) de inzamelmiddelen blijven eigendom van de gemeente;

  • f) het beheer van de ondergrondse containers berust bij de gemeente als eigenaar;

  • g) inwoners van gestapelde bouw die binnen een afstand van 300 meter van een ondergrondse restafvalcontainer wonen, hebben de mogelijkheid een afvalpas aan te vragen, waarmee de ondergrondse container kan worden geopend;

  • h) inwoners die in het bezit zijn van een afvalpas voor de ondergrondse restafvalcontainer mogen niet in het bezit zijn van een minicontainer voor restafval van de gemeente. Indien dit wel het geval is dient de afvalpas of de minicontainer bij de gemeente te worden ingeleverd.

  • i) Kliko Groep voorziet, met toestemming van de gemeente, de afvalpas van een chip die geregistreerd staat in de applicatie voor gebruik van ondergrondse containers.

  • j) de eerste uitgifte van een afvalpas is gratis. Bij verlies van een afvalpas wordt €15,- in rekening gebracht.

Artikel 5. Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

1. Op grond van artikel 10 van de verordening stelt het college de volgende regels over de plaats en wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen moeten worden aangeboden:

  • a) het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen in containers dient ordelijk te geschieden door plaatsing van de container op het voetpad, zo dicht mogelijk bij de rijweg, niet op openbare parkeerplaatsen of, bij het ontbreken van een voetpad aan de kant van de openbare weg. Bij voorkeur op een inzamel- of clusterplaats, zodanig dat het voetgangers- en overige verkeer niet wordt gehinderd, zoveel mogelijk rekening houdend met toegankelijkheid van de stoep;

  • b) als de doorgang wordt belemmerd, worden aanwijzingen van team grondstoffen in overleg met de inzameldienst opgevolgd. Er kan tijdelijk een alternatieve plek worden aangewezen waar de containers moeten worden aangeboden;

  • c) bij wegreconstructies en bij nieuwbouw worden tijdelijke aanbiedlocaties aangewezen door team grondstoffen in overleg met de projectleider en de inzameldienst;

  • d) de container dient voorzien te zijn van een leesbare, door de gemeente verstrekte, adressticker met barcode, alsook van een scanbare chip;

  • e) de container dient met het handvat van de weg af te worden aangeboden; bij plaatsing van meerdere containers op 1 plek hoort een tussenruimte van 30 cm te worden aangehouden tussen 2 containers. De containers mogen niet geplaatst worden direct naast een lantaarnpaal of ander object, maar op 1 meter afstand;

  • f) inzamelmiddelen dienen gesloten te zijn en inzamelvoorzieningen moeten na gebruik goed gesloten worden;

  • g) uit de inzamelmiddelen en de inzamelvoorzieningen mag geen huishoudelijk afval steken; het afval mag niet zodanig vast worden aangedrukt dat het niet uit de container valt tijdens het ledigen van de container;

  • h) afvalstoffen welke ten onrechte of op een onjuiste wijze zijn aangeboden en welke na inzameling daardoor in de container zijn achtergebleven, dienen door de aanbieder uit de container te worden verwijderd;

  • i) het gewicht van de hoeveelheid afvalstoffen en het eigen gewicht van de ter lediging aangeboden minicontainer mag in zijn totaliteit niet zwaarder zijn dan 80 kilogram bij restafval, gft+e en opk. Het gewicht van een pbd-container (grijze mini container met oranje deksel) mag niet zwaarder zijn dan 23 kilogram;

  • j) het gewicht van de aangeboden hoeveelheid huishoudelijk klein chemisch afval mag per keer niet zwaarder zijn dan 20 kilogram;

  • k) het is niet toegestaan dezelfde container tweemaal op dezelfde inzameldag aan te bieden;

  • l) klein chemisch afval mag om veiligheidsredenen niet aan de openbare weg worden aangeboden, maar moet persoonlijk worden overhandigd bij de KCA-wagen of bij een particulier inzamelpunt;

  • m) de inzameling van grof huishoudelijk afval, grof tuinafval en elektrische en elektronische apparaten vindt op afroep plaats, de aanbieder dient voor deze inzameling op afroep een afspraak te maken met de in artikel 2 vermelde inzameldienst;

  • n) grof huishoudelijk afval dient op de afgesproken dag en tijd op een voor de inzameldienst goed bereikbare plaats bij de woning klaar te staan;

  • o) grof snoei- en tuinafval afval kan op vastgestelde dagen naar de gemeentewerf gebracht worden met een maximum volume van 2m3 per keer;

  • p) de inzameling van kerstbomen vindt op afroep plaats, de aanbieder dient voor deze inzameling op afroep zich aan te melden bij de gemeente;

Artikel 6. Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden

Het college stelt de volgende regels op grond van artikel 9 en 10 van de verordening:

  • a) inzamelmiddelen moeten worden aangeboden op de inzameldag uiterlijk voor 07:00 uur, zoals aangegeven in de afvalkalender welke te raadplegen is in het Afvalportaal via www.oude-ijsselstreek.nl/afvalportaal of via de Afvalportaal app;

  • b) de frequentie van reguliere inzameling is voor gft+e in de zomermaanden eenmaal per week, in de herfst- en lentemaanden eenmaal per twee weken en in de wintermaanden eenmaal per vier weken;

  • c) de frequentie van reguliere inzameling voor restafval en papier en karton is eenmaal per vier weken;

  • d) de frequentie van reguliere inzameling voor pbd is eenmaal per drie weken;

  • e) de inzamelmiddelen moeten zo spoedig mogelijk na lediging door de inzameldienst, doch uiterlijk aan het einde van de inzameldag zijn verwijderd van de locatie, zoals in artikel 5, lid a genoemd;

  • f) grof huishoudelijk afval, grof snoei- en tuinafval en elektr(on)ische apparaten worden afroep ingezameld en mogen slechts worden aangeboden op een af te spreken dag;

  • g) ter voorkoming van geluidshinder mogen glascontainers alleen tussen 7:00 en 22:00 uur worden gebruikt en geleegd. Kledingcontainers, ondergrondse papier- en restafvalcontainers en minicontainers mogen alleen worden geleegd tussen 7:00 uur en 20:00 uur.

Artikel 7. Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

Als het voor de inzameldienst door werkzaamheden niet mogelijk is om de normale inzamelplaats en te bereiken, kunnen op grond van artikel 10 van de verordening, door de aannemer en/of toezichthouder van de gemeente voor de duur van de werkzaamheden tijdelijke inzamelplaatsen worden aangewezen.

§3 Bedrijfsafvalstoffen

Artikel 8. Inzameling bedrijfsafvalstoffen door de inzameldienst

Op grond van artikel 11 van de verordening kan de inzameldienst ook bedrijfsafval bij de KWD-sector (Kantoor-Winkel-en Dienstensector) inzamelen, als hiervoor reinigingsrecht wordt betaald.

Artikel 9. Inzameling bedrijfsafvalstoffen KWD-sector

a. Een KWD-bedrijf met bedrijfsafval dat naar aard en omvang gelijk is aan afval dat vrijkomt uit een meerpersoonshuishouden, die via de gemeente hun bedrijfsafval wil laten afvoeren, krijgt een set van vier mini containers, waarbij een restafvalcontainer verplicht is. De keus voor de overige drie containers is flexibel.

b. Een KWD-bedrijf ontvangt een afvalpas waarmee restafval in een ondergrondse restafvalcontainer kan worden gedeponeerd onder deze voorwaarden:

b.1. Als er aantoonbaar onvoldoende fysieke ruimte is voor een set van vier mini containers én

b.2. Als door de afvalcoach is vastgesteld dat zij kunnen aansluiten op bestaande afvalvoorzieningen voor de overige afvalstromen; gft+e, opk en pbd.

c. De verstrekking van de afvalpas én het aansluiten op de bestaande afvalvoorzieningen voor de overige drie afvalfracties wordt per brief aan het KWD-bedrijf vastgelegd.

Artikel 10. Ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan de inzameldienst

De KWD-sector die krachtens artikel 13, eerste lid, van de verordening bedrijfsafvalstoffen aanbiedt, dient deze aan te bieden overeenkomstig de in de verordening en dit uitvoeringsbesluit gestelde regels.

Artikel 11. Ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan een ander dan de aangewezen inzameldienst

1. Het college stelt op grond van artikel 13, tweede lid, van de verordening de volgende regels:

  • a) binnen de bebouwde kom mag het bedrijfsafval alleen worden ingezameld op maandag t/m zaterdag tussen 07:00 en 20:00 uur;

  • b) de afvalcontainers mogen niet op of aan de openbare weg geplaatst worden anders dan voor onmiddellijke overdracht aan de inzamelaar;

  • c) de afvalcontainers dienen na lediging onmiddellijk te worden teruggeplaatst op het perceel van de gebruiker.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Dit uitvoeringsbesluit treedt in werking op de dag na bekendmaking op www.overheid.nl.

Artikel 13. Citeerbepaling

Dit uitvoeringsbesluit wordt aangehaald als: Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2025 van de gemeente Oude IJsselstreek.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders,

17 december 2024

De heer R.J.W.M. Frerix, secretaris

Mevrouw M.W.J. Maasdam, waarnemend burgemeester