Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR732771
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR732771/1
Nadere uitwerking Basis- en Preventiesubsidies gemeente Nieuwkoop 2025
Geldend van 28-12-2024 t/m heden
Intitulé
Nadere uitwerking Basis- en Preventiesubsidies gemeente Nieuwkoop 2025Betreft:
- -
Regels met betrekking tot het toestaan van reserves en voorzieningen bij te subsidiëren vereni-gingen en instellingen
- -
Vaststellen van de maximale budgetten voor basissubsidies
- -
Vaststellen van regels in verband met het overschrijden van indieningstermijnen
Vastgesteld:
Datum bekendmaking:
Treedt in werking:
Wettelijke basis: Algemene Subsidieverordening gemeente Nieuwkoop 2024; titel 4.2 en 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 156 van de gemeentewet.
Het college van Burgemeester en Wethouders van Nieuwkoop stelt de volgende beleidsregel vast:
Nadere uitwerking Basis- en Preventiesubsidies gemeente Nieuwkoop 2025
Bij de toepassing van de Subsidieregeling Sociaal Domein, met name artikel 1.2, 1.7, 2.1, 2.2, 2.3 en 2.4 de volgende beleidsregels te hanteren met betrekking tot het toestaan van reserves en voorzieningen, de toe-kenning van maximumbudgetten voor basissubsidies en het hanteren van indieningstermijnen voor de aan-vaag- , verantwoordings- en vaststellingstermijnen van subsidieverzoeken.
Hoofdstuk 1, Algemene bepalingen
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
- a.
Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwkoop;
- b.
Asv: Algemene Subsidieverordening Nieuwkoop 2025;
- c.
Aanvrager: een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid, die zich ten doel stelt zonder winstoogmerk producten te leveren, prestaties en activiteiten te verrichten voor de ingezetenen van de gemeente Nieuwkoop;
- d.
Subsidieplafond: maximaal voor subsidie beschikbaar te stellen budget dat niet overschreden mag worden;
- e.
Basissubsidie: aan vrijwilligersorganisaties verstrekte subsidie als tegemoetkoming in de kosten die voortvloeien uit de uitvoering van de kernactiviteit(en) ten behoeve van de eigen leden en/of de doelgroepen op het werkterrein van die organisatie in de gemeente Nieuwkoop;
- f.
Activiteitenplan: Een beschrijving van de activiteiten die de aanvrager tijdens het subsidiejaar ontplooit;
- g.
Steekproef: een middel om de besteding van subsidies lager dan €10.000, die bij verlening direct worden vastgesteld, te controleren;
- h.
Algemene reserve: onderdeel van het eigen vermogen, waarbij de besteding van de gelden niet vastligt;
- i.
Bestemmingsreserve: bestanddeel van het eigen vermogen dat bestemd is om in de toekomst uitgaven te kunnen bekostigen die zijn verbonden aan beoogde specifieke doelen, waarbij aan-nemelijk is dat de toekomstige middelen daarvoor tekortschieten;
- j.
Voorziening: tot het vreemd vermogen behorende financiële middelen die gevormd zijn met het oog op toekomstige verplichtingen;
- k.
Onvolledige aanvraag: een door de aanvrager ingediende aanvraag om subsidieverlening, subsi-dievaststelling of de verantwoording in het kader van de steekproef waarbij het aanvraagformu-lier niet volledig of onjuist is ingevuld of waarbij de vereiste stukken ontbreken;
- l.
Termijnoverschrijding: overschrijding van de indieningstermijnen als bedoeld in de ASV of ter-mijnen genoemd in nadere regels met betrekking tot verlening en vaststelling van subsidie en de termijnen gesteld voor de verantwoording in het kader van de steekproef.
Artikel 2: Reikwijdte uitvoeringsregels
Deze uitvoeringsregels horen bij de ASV 2025. De uitvoeringsregels zijn van toepassing op de basis- en preventiesubsidies van de gemeente Nieuwkoop.
Hoofdstuk 2 Reserves en Voorzieningen
Artikel 3: Vorming van reserves en voorzieningen
-
1. Voor het vormen van een aan subsidie gerelateerde algemene reserve dient de subsidieontvan-ger schriftelijk vooraf toestemming te vragen aan het college.
-
2. Het vormen en voeden van een reserve met gemeentelijke subsidiegelden is uitsluitend toege-staan wanneer er bij de gesubsidieerde instelling sprake is van een positief jaarresultaat.
-
3. Het positief jaarresultaat als bedoeld in het tweede lid van dit artikel mag niet veroorzaakt zijn door het niet of slechts ten dele uitvoeren van activiteiten waarvoor een subsidie is verstrekt;
-
4. Het college kan aanvullende gegevens opvragen die nodig zijn om zich een juist oordeel te vor-men.
Artikel 4: Toegestane algemene reserve
-
1. Een ontvanger van subsidie kan, indien het college dat toestaat, eventuele exploitatieover-schotten in enig jaar toevoegen aan een algemene reserve, waarbij de hoogte van de algemene reserve wordt afgestemd op de omzet en het risico;
-
2. Instellingen is een algemene reserve toegestaan van maximaal €20.000. Dit bedrag is niet van invloed op de beoordeling van de subsidieaanvraag;
-
3. Indien de algemene reserve groter is dan het in artikel 4.2 bepaalde maximumbedrag kan het college het meerdere in mindering brengen op de subsidie voor de huidige of voor de komende periode;
-
4. Voor de toetsing van de algemene reserve is het noodzakelijk dat de instelling in haar jaarstukken verantwoordt welke subsidie- en activiteiteninkomsten gegenereerd worden in de gemeente Nieuwkoop.
Artikel 5: Bestemmingsreserve
-
1. Voor het vormen van een aan subsidie gerelateerde bestemmingsreserve of het aanvullen van een bestemmingsreserve dient de subsidieontvanger schriftelijk vooraf toestemming te vragen aan het college om in aanmerking te komen voor de subsidie;
-
2. In een aanvraag voor een bestemmingsreserve moet worden aangegeven:
- a.
het doel;
- b.
een onderbouwing van de gewenste maximale omvang;
- c.
een bestedingsplan;
- d.
de verwachte duur/looptijd.
- a.
-
3. De hoogte van een bestemmingsreserve en/of een voorziening staat in een redelijke relatie tot het specifieke doel waarvoor deze zijn ingesteld;
-
4. De subsidieontvanger verantwoordt de onttrekkingen uit de jaarlijkse exploitatie en de toevoe-gingen aan de bestemmingsreserve op de balans, jaarlijks op een overzichtelijke wijze in de jaar-rekening met toelichting.
-
5. Voor andere aanwendingen van gelden uit de bestemmingsreserve dan het doel waarvoor die is ingesteld, is vooraf schriftelijke toestemming vereist van het college.
Hoofdstuk 3 Subsidieverlening Basissubsidies
Artikel 6: Verdeelregels
-
1. Op grond van artikel 2.3 subsidieregeling Sociaal Domein stelt het college per terrein of werkveld een maximum basissubsidiebedrag per organisatie of vereniging vast;
-
2. De basissubsidie wordt verstrekt aan vrijwilligersorganisaties als tegemoetkoming in de kosten die voorvloeien uit de uitvoering van de kernactiviteit(en) ten behoeve van de eigen leden en/of doelgroep op de in artikel 2.1 van de subsidieregeling sociaal domein genoemde terreinen of werkvelden;
-
3. De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van de categorie-indeling van de vereniging of organisatie als bedoeld in artikel 7;
-
4. Voor de basissubsidies geldt een subsidieplafond. Wanneer het subsidieplafond wordt bereikt, wordt het beschikbare subsidiebudget naar rato verdeeld onder de subsidieaanvragers.
-
5. Een vereniging krijgt maar 1 basissubsidie per jaar;
-
6. Burgemeester en wethouders kunnen de genoemde bedragen jaarlijks aanpassen.
Artikel 7: Maximale bijdragen basissubsidie
-
1. Voor de in artikel 2.1 subsidieregeling Sociaal Domein 2024 bedoelde instellingen en verenigin-gen die in aanmerking komen voor een basissubsidie gelden de volgende maximale subsidiebij-dragen per categorie
-
Categorie
Basissubsidie
Jeugd en jongeren
Scouting
€ 2.500
Jeugd- en jongerenorganisaties
€ 1.000
Zorg en ouderen
Vrijwilligersorganisaties op het gebied van ouderen, zorg en
Tussen € 500 en
ondersteuning
€ 3.000
Deskundigheidsbevordering en EHBO
€ 1.000
Oudheidkunde, Cultuur en recreatie
Organisaties voor cultureel erfgoed
€ 1.000
Vrijwilligersorganisaties op het gebied van kunst, cultuur, toerisme, recreatie en natuur
€ 1.000
Zang-, dans en toneelverenigingen
€ 1.000
Muziek- en musicalverenigingen
€ 2.500
Sport en sportstimulering
Alle verenigingen gericht op binnen, buiten en denksport
€ 1.000
-
2. De berekening van de maximale basissubsidie voor de in artikel 2.1 subsidieregeling Sociaal Do-mein 2024 bedoelde instellingen en verenigingen in de categorie ‘Zorg en ouderen’, die in aan-merking komen voor een basissubsidie, is gebaseerd op aantallen deelnemers:
-
0 - 49 € 500
-
50 - 100 € 1.000
-
> 100 € 1.500
-
-
De bijdrage wordt verhoogd met een bedrag waarbij de frequentie van het aanbod bepalend is (uitgezonderd de vakantieperiode):
-
Twee keer per maand € 500
-
Wekelijks€ 1.000
-
Meerdere keren per week € 1.500
Hoofdstuk 4: Regels in verband met het overschrijden van indieningstermijnen
Artikel 8: Korten bij termijnoverschrijding in verleningsfase
-
1. Als een aanvrager zijn aanvraag om subsidie niet of niet volledig indient voor de datum van 1 oktober van het jaar voorafgaande aan het subsidiejaar, zoals bedoeld in de Asv of nadere re-gels, kan het te verlenen subsidiebedrag worden verlaagd met 10%;
-
2. Als een aanvrager een onvolledige aanvraag tijdig indient, wordt deze in de gelegenheid gesteld de aanvraag binnen 14 dagen aan te vullen;
-
3. Indien de aanvraag om subsidie wordt ingediend na 1 oktober van het jaar voorafgaande aan het subsidiejaar, wordt er, met inachtneming van deze beleidsregel, slechts subsidie verleend in-dien er ruimte binnen het subsidieplafond is.
Artikel 9: korten bij termijnoverschrijding in de verantwoordings- of vaststellingsfase
-
1. Een instelling die een subsidie heeft ontvangen en die de aanvraag tot vaststelling, of verant-woording in het kader van de steekproef niet heeft ingediend binnen de in de Asv of nadere re-gels bedoelde termijnen, of termijnen gesteld in het kader van de steekproef, ontvangt een voornemen tot ambtshalve subsidievaststelling;
-
2. Als een aanvrager een onvolledige aanvraag tijdig indient wordt deze in de gelegenheid gesteld de aanvraag binnen 14 dagen aan te vullen;
-
3. Als een aanvrager de aanvraag, zoals bedoeld in het eerste lid, volledig heeft aangevuld maar niet binnen de hersteltermijn, is artikel 8 lid 1 van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 5: Slotbepalingen
Artikel 10: Hardheidsclausule
Het college kan deze nadere regels in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwij-ken als de toepassing van de bepalingen naar het oordeel van het college voor de subsidieaanvrager of de ontvanger gevolgen zou hebben die bij de totstandkoming van de nadere regels niet waren voorzien en die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doe-len.
Artikel 11: Inwerkingtreding
Deze beleidsregel treedt in werking na de inwerkingtreding van de Algemene subsidieverordening Nieuwkoop 2025 en met ingang van de dag na die van de bekendmaking, met uitzondering van arti-kel 7. Voor dit artikel geldt het bepaalde in artikel 12 ‘overgangsrecht/ overgangsregeling’.
Artikel 12: Overgangsrecht/ overgangsregeling
Om de overgang naar de nieuwe situatie geleidelijk te laten verlopen, wordt een overgangsregeling gehanteerd. Met deze overgangsregeling worden de financiële effecten van de nieuwe subsidiesys-tematiek voor basis- en preventiesubsidies gefaseerd doorgevoerd. Hiermee worden organisaties die een gewijzigd subsidiebedrag ontvangen in staat gesteld gefaseerd (in drie stappen) te wennen aan de lagere dan wel hogere subsidie:
- •
Organisaties die er door de effecten van deze uitvoeringsregels per saldo op achteruit gaan in vergelijking met de beschikte subsidie 2025, ontvangen op basis van de overgangsregeling:
- o
In 2026 als aanvullende ‘overgangsbijdrage’ 2/3 deel van het verschil tussen de subsidie 2025 en de subsidie 2026.
- o
In 2027 als aanvullende ‘overgangsbijdrage’ 1/3 deel van het verschil tussen de subsidie 2025 en de subsidie 2027.
- o
- •
Bij organisaties die er door de effecten van deze uitvoeringsregels per saldo op vooruit gaan in vergelijking met de beschikte subsidie 2027 wordt op basis van deze overgangsregeling:
- o
In 2026 2/3 deel van het verschil tussen 2025 en 2026 in mindering gebracht op het te be-schikken subsidiebedrag.
- o
In 2027 1/3 deel van verschil tussen 2025 en 2027 in mindering gebracht op het te beschik-ken subsidiebedrag.
- o
Met ingang van 1 januari 2028 vervalt het overgangsrecht en vindt de subsidiëring geheel conform de beleidsregel ‘nadere uitwerking nadere uitwerking Basis- en preventiesubsidies gemeente Nieuw-koop 2025’ plaats.
Artikel 13: Citeertitel
Deze beleidsregel kan worden aangehaald als Beleidsregel ‘nadere uitwerking Basis- en preventie-subsidies gemeente Nieuwkoop 2025’.
Ondertekening
Nieuwkoop 10 december 2024
Burgemeester en Wethouders van Nieuwkoop,
Secretaris
Burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl