Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR732768
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR732768/1
Mandaatregeling gemeente Noordwijk
Geldend van 28-12-2024 t/m heden
Intitulé
Mandaatregeling gemeente Noordwijkhet college van de gemeente Noordwijk, de burgemeester van de gemeente Noordwijk, de gemeentesecretaris, ieder voor zover zij daartoe bevoegd zijn;
gelet op titel 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op artikel 171 van de Gemeentewet;
overwegende dat uit oogpunt van doelmatigheid en legaliteit mandaat, volmacht en machtiging van bevoegdheden gewenst is;
besluiten:
vast te stellen de Mandaatregeling gemeente Noordwijk
Artikel 1. Begripsbepalingen
In het kader van deze regeling wordt onder de hieronder omschreven begrippen verstaan:
- a.
Het College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordwijk.
- b.
De Burgemeester: de burgemeester van de gemeente Noordwijk.
- c.
De gemeentesecretaris: de secretaris van Noordwijk, tevens algemeen directeur.
- d.
De directeur: de directeur die hiërarchisch ressorteert onder de gemeentesecretaris.
- e.
Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan een besluit in de zin van artikel 1:3 Awb te nemen.
- f.
Mandaatgever: degene die het mandaat verleent.
- g.
Gemandateerde (mandataris): degene die het mandaat ontvangt.
- h.
Volmacht: de bevoegdheid om in naam van de gemeente privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.
- i.
Machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten.
Artikel 2. Algemene bepalingen
-
1. In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt onder het verlenen van mandaat tevens het geven van een volmacht of machtiging verstaan.
-
2. Tot het mandaat behoort mede het afdoen en voeren van correspondentie ter zake van de toegekende bevoegdheden, alsmede het (doen) treffen van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.
-
3. De mandaatgever kan aan een gemandateerde instructies geven over de wijze waarop de bevoegdheden, zowel in het algemeen als in een specifiek geval, worden uitgeoefend. De portefeuillehouder treedt hierbij op namens het college.
-
a. Instructies van algemene aard worden opgenomen in bijlage 4.
-
4. De mandaatgever behoudt het recht om gemandateerde bevoegdheden zelf uit te oefenen en om verleende mandaten in te trekken.
Artikel 3. Budgethouderschap
-
1. De secretaris is als budgethouder verantwoordelijk voor de realisering van de taken, budgetten en investeringen die jaarlijks, ter uitvoering van de gemeentebegroting, door het College aan de gemeentelijke organisatie worden opgedragen. Het College kan daaraan aanvullende voorwaarden verbinden. Verdere uitwerking is opgenomen in de budgethoudersregeling.
-
2. De gemandateerde kan slechts gebruik maken van zijn mandaat voor het aangaan van financiële verplichtingen voor zover daarin is voorzien in de begroting.
-
3. Wanneer de gemandateerde niet tevens budgethouder is, dient voorafgaand aan de financiële verplichting afstemming met de budgethouder plaats te vinden.
Artikel 4 Algemeen mandaat
-
1. Het College en de Burgemeester verlenen mandaat voor al hun bevoegdheden aan de gemeentesecretaris, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet en behoudens de bevoegdheden die zijn genoemd in bijlage 1.
-
2. De gemeentesecretaris verleent voor de op grond van lid 1 gemandateerde bevoegdheden ondermandaat aan de clustermanagers en de directeur, met uitzondering van de bevoegdheden genoemd in bijlage 2.
-
3. Een in ondermandaat verkregen bevoegdheid, als bedoeld in lid 2, kan door een clustermanager slechts worden uitgeoefend binnen de reikwijdte van de taakvelden van het cluster waarvan hij manager is.
-
4. De gemeentesecretaris verleent voor enkele van de op grond van lid 1 gemandateerde bevoegdheden ook een ondermandaat aan ondergeschikten, niet zijnde een clustermanager. Deze bevoegdheden zijn vastgelegd in bijlage 3. De bevoegdheden kan een ondergeschikte slechts uitoefenen binnen de reikwijdte van zijn taakveld.
Artikel 5 Ondertekening
-
1. Een krachtens (onder)mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen.
Hoogachtend,
<bestuursorgaan>,
namens dezen,
<functie (onder)Gemandateerde>
<handtekening>
<naam functionaris>
Artikel 6. Plaatsvervanging
In geval van afwezigheid of ontstentenis van de gemandateerde, treedt de hierna aangewezen vervanger in de plaats:
- a.
de gemeentesecretaris wordt vervangen door de loco-gemeentesecretaris;
- b.
een clustermanager wordt vervangen door de plaatsvervangende clustermanager;
- c.
de functionarissen zoals bedoeld in bijlage 3 worden vervangen door hun clustermanager.
Artikel 7. Terugleggen bevoegdheid
-
1. Indien de gemandateerde verwacht dat uitoefening van de bevoegdheid aanmerkelijke politieke consequenties krijgt, vermoedelijk zal krijgen of daarvan precedentwerking te verwachten is, legt hij het verzoek of zijn voorstel ter afhandeling aan het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan voor.
-
2. Ook wordt de bevoegdheid teruggelegd wanneer wordt afgeweken van vastgesteld beleid of een bestendige bestuurlijke praktijk, er ingrijpende financiële gevolgen zijn, er wordt besloten in afwijking van extern ingewonnen advies of wanneer een (onder)mandaat samenhangt met een ondermandaat aan anderen en er geen onderlinge overeenstemming bestaat.
-
3. Het genoemde in lid 1 en 2 betreft geen limitatieve opsomming. Er wordt een zeker inschattingsvermogen en politieke sensitiviteit verlangd van de betrokken ambtenaar.
Artikel 8. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking. De vigerende mandaatregeling Noordwijk wordt gelijktijdig met de in lid 1 genoemde bekendmaking ingetrokken, waarbij geldt dat op basis van dat besluit in mandaat genomen besluiten hun geldigheid behouden.
-
2. Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatregeling gemeente Noordwijk.
Ondertekening
Noordwijk, 17 december 2024
Burgemeester en wethouders van Noordwijk
De secretaris,
Mw. E.M. Overzier
De burgemeester,
Mw. W.J.A. Verkleij
de burgemeester van Noordwijk,
mw. W.J.A. Verkleij
Bijlage 1 Bevoegdheden die van mandaatverlening aan de gemeentesecretaris zijn uitgezonderd
Publiekrechtelijke bevoegdheden
- 1.
het doen van voorstellen aan de gemeenteraad
- 2.
het vaststellen van regels omtrent de ambtelijke organisatie
- 3.
het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften of beleidsregels
- 4.
het oninbaar verklaren van vorderingen van meer dan € 10.000,-
- 5.
het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 177 lid 2 Gemeentewet
- 6.
het aangaan van PPS constructies, bestuursovereenkomsten en daartoe strekkende intentieverklaringen
- 7.
het aangaan van verplichtingen waarover de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen kenbaar te maken of waarover de raad om informatie heeft gevraagd
- 8.
het toepassen van hardheidsclausules van alle door het college vastgestelde (uitvoerings-)regelingen
Privaatrechtelijke bevoegdheden
- 1.
het besluit tot de oprichting van of deelneming in rechtspersonen
- 2.
het besluit tot het aanvragen van surseance van betaling of faillissement
- 3.
het nemen van besluiten over het vergoeden van schade die meer dan €25.000,- bedraagt en die niet gedekt wordt door een verzekering
- 4.
het besluiten tot aankoop of verkoop van onroerende zaken voor een prijs die meer dan 10% hoger respectievelijk lager is dan de getaxeerde waarde
- 5.
het oninbaar verklaren van vorderingen van meer dan € 10.000,-
Personele bevoegdheden
- 1.
het nemen van besluiten ten aanzien van de gemeentesecretaris / algemeen directeur (waaronder het benoemen, ontslaan en vaststellen van het functieniveau)
- 2.
het aanhouden van een ontslagverzoek als strafontslag wordt overwogen
- 3.
het verlenen van strafontslag of opleggen van schorsing als disciplinaire maatregel
- 4.
het (gedeeltelijk) inhouden van salaris tijdens een schorsing in het kader van een ordemaatregel
- 5.
reorganisatiebesluiten met zodanige ingrijpende gevolgen dat een sociaal plan nodig is
- 6.
besluiten tot privatisering of tot publiekrechtelijke taakoverheveling
- 7.
het afdoen van klachten met betrekking tot het ongewenst gedrag van functionarissen en politieke ambtsdragers
Overige bevoegdheden
- 1.
het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente in organen van publiekrechtelijke rechtspersonen en privaatrechtelijke rechtspersonen
- 2.
het benoemen van personen in adviesorganen van het college
- 3.
het benoemen van personen in bestuurscommissies als bedoeld in artikel 83 Gemeentewet
- 4.
het benoemen van personen in commissies als bedoeld in artikel 84 Gemeentewet
- 5.
het verlenen van mandaat aan externen
Specifieke bevoegdheden van de burgemeester
- 1.
het opleggen, verlengen en intrekken van een huisverbod
- 2.
het afgeven van een machtiging tot inbewaringstelling wet BOPZ
- 3.
het toestemming geven voor het begraven op kosten van de gemeente
- 4.
het toestemming geven voor het opgraven van lijken
- 5.
het vragen van het oordeel van de kinderrechter over de ondertoezichtstelling van een minderjarige
- 6.
voordrachten koninklijke onderscheidingen en gemeentelijke eretekenen.
Bijlage 2 Bevoegdheden die niet voor ondermandaat aan clustermanagers in aanmerking komen
- 1.
het nemen van besluiten ten aanzien van de directeur, controller, clustermanagers en strategisch partners, waaronder het aanstellen en ontslaan
- 2.
het opleggen van disciplinaire maatregelen, niet zijnde strafontslag/schorsing
- 3.
het verlenen van ontslag wegens reorganisatie of verminderde behoefte aan arbeidskrachten
- 4.
het verlenen van ontslag wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid
- 5.
het jaarlijks in afstemming met de ondernemingsraad aanwijzen van verplichte verlofdagen
- 6.
het vaststellen van functieniveaus conform het reglement functiewaardering
- 7.
het ontzeggen van toegang tot de dienst
- 8.
besluiten tot het aangaan van een vaststellingsovereenkomst met betrekking tot medewerkers
- 9.
het ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst met betrekking tot medewerkers
- 10.
het in het dienstbelang nodig oordelen een ambtenaar te verplichten (tijdelijk) andere werkzaamheden te verrichten
- 11.
het besluiten tot het afwijken van het inkoop- en aanbestedingsbeleid, waaronder het afwijken van de gebruikelijke procedure ingevolge de gids proportionaliteit
Bijlage 3 Register ondermandaat aan ondergeschikte functionarissen
|
Algemeen |
||
1. |
Doorzenden van stukken en mededeling daarvan doen conform artikel 2.3 Awb |
Behandelend ambtenaar |
|
2. |
Uitvoering van collegebesluiten, waaronder het ondertekenen van brieven |
Behandelend ambtenaar |
|
3 |
Sturen van bewijs van ontvangst |
Behandelend ambtenaar |
|
4 |
Verschaffen van informatie van feitelijke aard |
Behandelend ambtenaar |
|
5 |
Verstrekken van inlichtingen aan ambtelijke instanties |
Behandelend ambtenaar |
|
6 |
Versturen van uitnodigingen voor besprekingen op ambtelijk niveau |
Behandelend ambtenaar |
|
7 |
Voeren van correspondentie in het kader van de uitvoering van krachtens mandaat te nemen/genomen besluiten |
Behandelend ambtenaar |
|
8 |
Doen van opgaven voor de statistiek |
Projectleider/ programmamanager |
|
9 |
Verstrekken van wettelijk vereiste gegevens |
Behandelend ambtenaar |
|
10 |
Waarmerken van afschriften |
Behandelend ambtenaar |
|
11 |
Ter inzage leggen stukken (incl. kennisgeving) ter uitvoering genomen besluit |
Behandelend ambtenaar |
|
12 |
Aantekenen ontvangstdatum, zenden ontvangstbewijs, zenden aanvraag en bijgevoegde stukken aan betrokken bestuursorganen |
Behandelend ambtenaar |
|
Aanvragen |
|||
13 |
Doen van mededeling aan betrokken bestuursorganen omtrent verzoeken tot aanvulling van de aanvraag en van besluiten om de aanvraag niet te behandelen |
Behandelend ambtenaar |
|
14 |
Bekendmaken verlenging en mededelen verlenging beslistermijn aan betrokken andere bestuursorganen |
Behandelend ambtenaar |
|
15 |
Verzoeken tot aanvullen aanvraag |
Behandelend ambtenaar |
|
16 |
Maken van aantekening dat aanvraag ondanks onvolledigheid in behandeling wordt genomen |
Projectleider/ programmamanager |
|
17 |
Verlengen beslistermijn (opschorten en verdagen) |
Behandelend ambtenaar |
|
18 |
Besluiten tot het niet behandelen van een aanvraag |
Projectleider/ programmamanager |
|
19 |
Afwijzen van een herhaalde aanvraag |
Behandelend ambtenaar |
|
20 |
Stellen termijn voor aanvullen aanvraag |
Behandelend ambtenaar |
|
21 |
Kennisgeven redelijke termijn waarbinnen de beschikking wordt gegeven |
Projectleider/ programmamanager |
|
22 |
Verzoek tot concretiseren aanvraag |
Behandelend ambtenaar |
|
Adviezen |
|||
23 |
Opstellen en zenden adviezen aan bestuursorganen en aanvrager |
Behandelend ambtenaar |
|
Zienswijzen, bedenkingen en inspraakreacties (hierna te noemen ‘zienswijzen’) |
|||
24 |
Aantekenen ontvangstdatum, zenden ontvangstbewijs, zenden aanvraag en bijgevoegde stukken aan betrokken bestuursorganen |
Behandelend ambtenaar |
|
25 |
Afhandelen verzoek niet bekendmaken persoonlijke gegevens van degene die een zienswijze heeft ingebracht |
Behandelend ambtenaar |
|
26 |
In gelegenheid stellen aanvrager aanwezig te zijn bij gedachtewisseling en mondelinge inbreng |
Behandelend ambtenaar |
|
27 |
Zenden verslag van gedachtewisseling en mondelinge zienswijze aan aanvrager, adviserende bestuursorganen en degenen die mondelinge zienswijzen hebben ingebracht |
Behandelend ambtenaar |
|
28 |
Zenden afschrift ingebrachte zienswijzen aan adviserende bestuursorganen en aan degene tot wie het te wijzigen of in te trekken besluit was gericht |
Behandelend ambtenaar |
|
29 |
Mededelen van het besluit aan degenen die bij de voorbereiding hun zienswijze naar voren hebben gebracht |
Behandelend ambtenaar |
|
30 |
Mededelen aan adviseur inzake afwijking uitgebracht advies |
Behandelend ambtenaar |
|
31 |
In afwijking van 2.24 achterwege laten van de toezending van het besluit aan degenen die tegen het ontwerp zienswijzen hebben ingebracht |
Behandelend ambtenaar |
|
32 |
Op verzoek toezenden van een besluit aan degenen die tegen het ontwerp zienswijzen hebben ingebracht |
Behandelend ambtenaar |
|
33 |
Gelegenheid bieden aan aanvrager tot geven zienswijze |
Behandelend ambtenaar |
|
34 |
Gelegenheid bieden aan belanghebbenden tot geven zienswijze |
Behandelend ambtenaar |
|
35 |
Op de hoogte stellen aanvrager van toepassen afdeling 3.4 of 3.5 Awb |
Behandelend ambtenaar |
|
Besluiten |
|||
36 |
Doen van mededeling/kennisgeving omtrent voornemen tot wijziging, intrekking of ambtshalve nemen van ander besluit |
Behandelend ambtenaar |
|
37 |
Geven gelegenheid uitbrengen advies over voornemen tot wijziging, intrekking of ambtshalve nemen ander advies |
Behandelend ambtenaar |
|
38 |
Publiceren algemene openbare bekendmaking van besluiten |
Behandelend ambtenaar |
|
39 |
Voeren van correspondentie in het kader van de uitvoering van krachtens mandaat te nemen/genomen besluiten |
Behandelend ambtenaar |
|
40 |
Opstellen ontwerpbesluit op aanvraag vergunning |
Projectleider/ programmamanager |
|
41 |
Toezenden ontwerpbesluit |
Projectleider/ programmamanager |
|
42 |
Ter inzage leggen, incl. bescheiden, en kennisgeven ontwerpbesluit |
Projectleider/ programmamanager |
|
43 |
Bekendmaken besluit aan aanvrager en aan belanghebbenden |
Projectleider/ programmamanager |
|
Vertegenwoordiging |
|||
44 |
Vertegenwoordigen van het College en de Burgemeester in bestuurs- en privaatrechtelijke procedures en bij de Commissie Bezwaarschriften Noordwijk |
Behandelend ambtenaar |
|
45 |
Het insturen van verweerschriften |
Behandelend ambtenaar |
|
46 |
Aanwijzen toezichthoudend ambtenaar |
Projectleider/ programmamanager |
|
Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
|||
47 |
Juiste en tijdige inschrijving van de besluiten waarbij een publiekrechtelijke beperking wordt opgelegd, gewijzigd of vervallen verklaard |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
48 |
Juiste en tijdige verwerking van rechterlijke uitspraken of in beroep genomen besluiten waarbij een publiekrechtelijke beperking wordt gewijzigd of vernietigd |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
49 |
Juiste en tijdige inschrijving van de door het Kadaster aangeleverde kadastrale mutaties (splitsingen, vernummerringen, samenvoegingen ed) |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
50 |
Controleren van de aangeleverde brondocumenten aan de in de formele wet en beheerregelingen geformuleerde inschrijvingsvereisten |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
51 |
Het plaatsen van aantekeningen op het brondocument |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
52 |
Het op verzoek (doen) verstrekken van inzage in, dan wel uittreksel of verklaring uit de in de administratie opgenomen (gegevens over de) publiekrechtelijke beperkingen |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
53 |
Het op verzoek (doen) verstrekken van inzage in, dan wel uittreksel of verklaring van uit de in de kadastrale administratie (Kadaster On-line) opgenomen (gegevens over de) niet-gemeentelijke publiekrechtelijke beperkingen |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
54 |
Het verstrekken van gegevens aan de landelijke voorziening |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
55 |
Het herstellen van fouten en doorvoeren van correcties |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
56 |
Het vervaardigen van een gewaarmerkte kopie van een origineel besluit, waarvan de registratie valt onder de Wkpb |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
57 |
Het vervallen verklaren van een publiekrechtelijke beperking in die gevallen dat is komen vast te staan dat de rechtskracht aan een publiekrechtelijke beperking is beëindigd en niet op een andere wijze deze vervallenverklaring in de administratie kan worden opgenomen |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
Wet Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) |
|||
58 |
Het aanwijzen van de beheerder(s) van de basisregistraties adressen en gebouwen |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
59 |
Het aanwijzen van de plaatsvervangend beheerder(s) van de basisregistraties adressen en gebouwen: |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
60 |
Het opstellen van de ‘ambtelijke verklaringen’ behalve die bedoeld onder 2.1.20 |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
61 |
Het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
62 |
Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
63 |
Het, op grond van het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister. |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
64 |
Het ingevolge artikel 9 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is. |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
65 |
Het, ingevolge artikel 14 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie. |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
66 |
Het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14A en 15 van de wet basisregistraties adressen en gebouwen |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
67 |
Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen. |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
68 |
Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen. |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
69 |
Het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwen-registratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen. |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
70 |
Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan B&W |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
71 |
Het vaststellen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen: |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
72 |
Het opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen. |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
73 |
Het opmaken van schriftelijke verklaringen, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op een of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument. |
-Medewerker GEO/GIS/BAG -Applicatiebeheerder kadaster -Applicatiebeheerder BRS |
|
Archiefbeheer |
|||
74 |
Akte van uitlening (avu) i.h.k.v. uitvoering DIV werkzaamheden |
archiefmedewerker |
|
Basisregistratie personen (BRP) |
|||
75 |
Uitvoering van wet BRP, afgeven van verklaringen uit de BRP, van uittreksels en verstrekken van inlichtingen en overige zaken conform beheerregeling |
Medewerkers KCC |
|
76 |
Aanwijzen van functionarissen die worden belast met beheersfuncties van de BRP |
Adviseurs A en B van KCC backoffice |
Artikel 3 lid 1 Beheerregeling BRP |
77 |
Aanwijzen van functionarissen als toezichthouder van de BRP |
Adviseurs A en B van KCC backoffice |
Artikel 3 lid 2 Beheerregeling BRP |
78 |
Aanwijzen van ambtenaren die zijn belast met het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP |
Adviseurs A en B van KCC backoffice |
Artikel 4.2 wet BRP |
79 |
Aanwijzen van functionarissen voor het afnemen van een verklaring onder ede |
Adviseurs A en B van KCC backoffice |
Artikel 2.8 lid 2 sub e wet BRP |
Basisregistratie personen (namens burgemeester) |
|||
80 |
Verstrekken van verklaringen uit het bevolkingsregister |
Medewerkers KCC |
|
81 |
Voeren van correspondentie betreffende nationaliteitsaangelegenheden, geslachtsnaamwijzigingen en naturalisaties |
Medewerkers KCC |
|
82 |
Legaliseren van handtekeningen en voor echt verklaren van stukken |
Medewerkers KCC |
|
Kieswet / verkiezingen |
|||
83 |
Registreren kiesgerechtigdheid, verstrekken inlichtingen uit Kiezersregister, correspondentie betreffende het register |
Medewerkers KCC |
|
84 |
Benoemen (plaatsvervangende) stembureauleden en aanwijzen ondersteuners bij het tellen van de stemmen. Organiseren van training en toetsing van (plaatsvervangende) stembureauleden |
Medewerkers KCC |
|
85 |
Aanwijzen stemlokalen |
Medewerkers KCC |
|
86 |
Benoemen van leden van het gemeentelijk stembureau en de ondersteuners |
Medewerkers KCC |
|
Kieswet (namens burgemeester) |
|||
87 |
Uitreiking stempas |
Medewerkers KCC |
|
88 |
Uitreiking vervangende stempas |
Medewerkers KCC |
|
89 |
Distribueren stembiljetten over stembureaus |
Medewerkers KCC |
|
90 |
Verstrekken kiezerspas |
Medewerkers KCC |
|
91 |
Mededeling omtrent het opgenomen staan in registraties |
Medewerkers KCC |
|
92 |
Beslissen op verzoek om volmacht |
Medewerkers KCC |
|
93 |
Bijhouden Register van ongeldige stempassen en vaststellen uittreksel van ongeldige stempassen uit dit Register |
Medewerkers KCC |
|
94 |
Toezenden volmacht bewijs aan gemachtigde |
Medewerkers KCC |
|
95 |
Verlenen toestemming voor stemmen per brief |
Medewerkers KCC |
|
96 |
In ontvangst nemen processen-verbaal, verzegelde pakken en enveloppen |
Medewerkers KCC |
|
97 |
Overbrengen processen-verbaal, met opgave vastgestelde aantallen stemmen, verzegelde pakken en enveloppen naar voorzitter hoofd stembureau |
Medewerkers KCC |
|
98 |
Reserveren en inrichten stembureaus |
Medewerkers KCC |
|
99 |
Werkzaamheden H4 Kieswet. Controleren en ondertekenen en verklaring van ondersteuning |
Medewerkers KCC |
|
100 |
Registreren kiesgerechtigdheid, verstrekken inlichtingen uit Kiezersregister, correspondentie betreffende het register |
Medewerkers KCC |
|
101 |
Benoemen (plaatsvervangende) stembureauleden en aanwijzen ondersteuners bij het tellen van de stemmen. Organiseren van training en toetsing van (plaatsvervangende) stembureauleden |
Medewerkers KCC |
|
Overig |
|||
102 |
Mededelen aan verzoekers of gegevens aan derden zijn verstrekt |
Medewerkers KCC |
|
103 |
Uitoefenen van taken en bevoegdheden op grond van de artikelen 5 tot en met 12 Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek |
Medewerkers KCC |
|
Paspoortuitvoeringsregeling/Paspoortwet (namens burgemeester) |
|||
104 |
Verstrekken van paspoorten en identiteitskaarten op grond van de Paspoortwet. |
Medewerkers KCC |
|
105 |
Voeren van de administratie en correspondentie inzake paspoorten, identiteitskaarten /toeristenkaarten |
Medewerkers KCC |
|
106 |
Het aanwijzen van ambtenaren conform artikelen 78, 79, 80b, 81, 82 en 93 lid b van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland (PUN) |
Adviseurs A en B van KCC backoffice |
|
Wet op de justitiële documentatie en op de verklaring omtrent het gedrag (namens burgemeester) |
|||
107 |
Aanvragen uittreksels uit strafregisters |
Medewerkers KCC |
|
108 |
Afgeven verklaringen omtrent gedrag |
Medewerkers KCC |
|
Rijkswet op het Nederlanderschap (namens burgemeester) |
|||
109 |
In ontvangst nemen verklaring ter verkrijging van/ afstand van het Nederlanderschap |
Medewerkers KCC |
|
110 |
Kennisgeven als bedoeld in artikel 6, lid 1, sub a, sub b, artikel 27, lid 2/28/15, sub b, van de Rijkswet op het Nederlanderschap |
Medewerkers KCC |
|
111 |
Uitreiken beschikking Nederlanderschap |
Medewerkers KCC |
|
Wegenverkeerswetgeving (namens burgemeester) |
|||
112 |
Afgeven rijbewijs |
Medewerkers KCC |
|
113 |
Ongeldig verklaren rijbewijs |
Medewerkers KCC |
|
114 |
Afgeven rijbewijs met beperkte geldigheidsduur/ geldigheidscategorieën |
Medewerkers KCC |
|
115 |
In ontvangst nemen rijbewijzen die (deels) hun geldigheid hebben verloren |
Medewerkers KCC |
|
116 |
Afgeven vervangend rijbewijs |
Medewerkers KCC |
|
117 |
Afgeven van internationale rijbewijzen t.b.v. het verkeer met motorrijtuigen in het buitenland aan ingezetenen van de gemeente |
Medewerkers KCC |
|
118 |
Het aanwijzen van ambtenaren conform artikel 128, lid 6 Reglement Rijbewijzen en artikel 1 van Regeling bestelling, transport en beveiliging rijbewijzen |
Adviseurs A en B van KCC backoffice |
|
Burgerlijke stand |
|||
119 |
Aanwijzen van locaties waar huwelijken gesloten kunnen worden |
Medewerkers KCC |
|
120 |
Benoemen van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voor één dag |
Medewerkers KCC |
Artikel 16, lid 2 en 3 Boek 1 Burgerlijk Wetboek en artikel 2 lid 2 Reglement burgerlijke stand |
Vreemdelingenwet |
|||
121 |
Vaststellen rechtmatig verblijf op grond van art. 8 Vreemdelingenwet 2000 |
Medewerkers KCC |
|
Wet op de Lijkbezorging (namens burgemeester) |
|||
122 |
Verstrekken en weigeren van verloven tot uitstel van begraving/crematie |
Ambtenaren Burgerlijke Stand |
|
123 |
Verstrekken van verloven tot ontleden van lijken |
Ambtenaren Burgerlijke Stand |
|
124 |
Verlenen van verlof tot begraven buiten de normale periode |
Ambtenaren Burgerlijke Stand |
|
125 |
Verlenen van verlof opgraving en herbegraving |
Ambtenaren Burgerlijke Stand |
|
126 |
Verstrekken van internationale lijkenpas |
Ambtenaren Burgerlijke Stand |
|
127 |
Verstrekken van lijst van overledenen |
Ambtenaren Burgerlijke Stand |
|
128 |
Stellen van andere termijn voor lijkbezorging |
Ambtenaren Burgerlijke Stand |
|
129 |
Geven verlof tot ontleding |
Ambtenaren Burgerlijke Stand |
|
Jeugdwet |
|||
130 |
Bij overlast van groepen jongeren, individuen uitvragen bij professionals of bevoegd gezag van school |
Procesregisseur zorg en veiligheid |
|
Verordening Jeugdhulp |
|||
131 |
Verwijzing inzet jeugdhulp |
Procesregisseur zorg en veiligheid |
|
Openbare werken |
|||
132 |
Afgeven van een noodkap |
Medewerker groen en water |
|
133 |
Verlenen van vergunning tot het in voortdurend gebruik afstaan van grafruimten op de algemene begraafplaats |
Medewerkers KCC |
|
134 |
Voeren van algemene correspondentie inzake begraafplaatsadministratie waaronder grafaktes |
Medewerkers KCC |
|
135 |
Verlenen van vergunning tot het plaatsen van graftekens, bomen of heesters op graven op de algemene begraafplaats |
Medewerkers KCC |
|
136 |
Verlenen van toestemming voor het begraven van lijken van niet-inwoners in kosteloze graven |
Medewerkers KCC |
|
137 |
Verlenen van het uitsluitend recht tot het doen begraven en begraven houden van lijken en/of het doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen met of zonder urnen in eigen graven/algemene graven en urnen nissen en het verstrooien van as op de verstrooiingsplaats |
Medewerkers KCC |
|
Grondzaken |
|||
138 |
Vertegenwoordigen van de gemeente bij buitengerechtelijke rechtshandelingen ter zake van: - Het passeren van akten van eigendomsoverdracht; - Het vestigen van zakelijke rechten; - Het vestigen of beëindigen van erfpachtrechten en overige rechten ten behoeve van de gemeente |
Medewerkers Grondzaken |
|
Bezwaar- en klaagschriften |
|||
139 |
Correspondentie met bezwaarmaker in het kader van een bezwaar- of klachtprocedure |
Secretaris commissie bezwaar- en klaagschriften |
|
Belastingen |
|||
140 |
Uitbrengen begrotingsconstructie zoals vermeld in de legesverordening en de verordening rioolaansluitrecht |
Behandelend ambtenaar |
|
Openbare buitenruimte |
|||
141 |
Binnen een lopende opdracht verlenen van opdracht voor meer-minderwerk, aanvullende opdracht of het goedkeuren van termijnen. |
Tot een bedrag van € 5000,- aan toezichthouders Tot een bedrag van € 50.000,- aan directievoerders Tot een bedrag van € 100.000,- aan projectleider |
|
Rampen en crisissituaties |
|||
142 |
Opdrachten verlenen aan derden tot een bedrag van € 15.000,- in geval van een ramp of crisis |
Officier van Dienst Bevolkingszorg (OvD-Bz) |
|
143 |
Coördinatie voeren en bindende aanwijzingen geven aan de gemeentelijke diensten in het kader van de bevolkingszorg in situaties tot en met GRIP 1 |
Officier van Dienst Bevolkingszorg (OvD-Bz) |
|
Personeel en organisatie |
|||
144 |
Advertentieopdracht |
Recruiter P&O |
|
145 |
Voorselectie kandidaten en afwijzen van niet-keuze kandidaten |
Recruiter P&O |
|
146 |
Bepalen wijze viering overheidsjubileum/gemeentejubileum/afscheid |
Medewerkers personeels- en salarisadministratie |
|
147 |
Uitvoeren standaardafspraken personeelshandboek |
Medewerkers P&O |
|
148 |
Uitvoeren Arbo jaarplan en toekennen Arbo hulpmiddelen |
Medewerkers personeelsadministratie en preventiemedewerker |
|
Leerlingenvervoer |
|||
149 |
Besluit inzake taxivervoer, eigen vervoer en openbaar vervoer (VEP= VoorElkaarPas van Arriva) |
Medewerkers |
|
Jeugdhulpvervoer |
|||
150 |
Besluit op een aanvraag inzake taxivervoer, eigen vervoer en openbaar vervoer (VEP = VoorElkaarPas van Arriva) |
Medewerkers |
|
Minimaregeling |
|||
151 |
Besluit op een aanvraag inzake de minimaregeling |
Medewerker |
|
Bijlage 4 Instructies bij een verleend mandaat
- 1.
Europese aanbestedingen
Europese aanbestedingen kunnen slechts in mandaat worden afgehandeld, indien de portefeuillehouder daartoe vooraf toestemming heeft verleend.
TOELICHTING OP DE MANDAAT- EN MACHTIGINGSREGELING
Inleiding
In artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) wordt mandaat omschreven als de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. De bevoegdheid in mandaat wordt uitgeoefend onder verantwoordelijkheid van het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan.
De gemandateerde kan namens de mandaatgever besluiten nemen. Deze besluiten worden toegerekend aan het bestuursorgaan zelf. Het bestuursorgaan verliest de bevoegdheid om zelf het besluit te nemen niet en kan dit ook te allen tijde doen. Ook betekent dit dat bezwaar en beroep tegen een in mandaat genomen besluit wordt ingesteld tegen het bestuursorgaan zelf en niet tegen de ambtenaar die het besluit feitelijk heeft genomen.
Volmacht en machtiging
In deze mandaatregeling worden zowel publiekrechtelijke - als privaatrechtelijke bevoegdheden aan functionarissen toegekend. Dit betekent dat mandaat wordt verleend om publiekrechtelijke beslissingen te nemen, volmacht om privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten en machtiging om handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn (artikel 10:12 Awb).
Volmacht en machtiging zijn niet als zodanig in het mandaatbesluit te onderscheiden. Toch is het van belang even bij volmacht (3:60 e.v. BW) stil te staan. Volmacht speelt een rol bij het optreden van de gemeente als rechtspersoon naar burgerlijk recht. Een voorbeeld kan hierbij wellicht duidelijkheid verschaffen.
Als de gemeente (als rechtspersoon) een koopovereenkomst sluit, is het college op grond van de Gemeentewet het bevoegde orgaan om tot koop te beslissen. De ondertekening van de koopovereenkomst wordt echter door de burgemeester (ingevolge art. 171 Gemeentewet) gedaan. Het college kan een ambtenaar een volmacht verlenen om besluiten te nemen tot het aangaan van een overeenkomst. Toch zal de burgemeester nog steeds de overeenkomst moeten ondertekenen, tenzij deze aan een ambtenaar volmacht verleent om de gemeente namens hem te vertegenwoordigen.
De schakelbepaling van artikel 10:12 Awb zorgt ervoor dat de publiekrechtelijke vereisten die gelden voor mandaatverlening overeenkomstig gelden voor het verlenen van volmachten (en machtigingen). In het vervolg van deze toelichting wordt verder uitsluitend over mandaat gesproken, tenzij er specifiek aanleiding is om over volmacht of machtiging te spreken.
Methodiek
De methodiek die in deze mandaatregeling wordt toegepast wijkt af van de methodiek die traditioneel wordt gehanteerd. Gebruikelijk is om in een mandaatregeling alle gemandateerde bevoegdheden expliciet te benoemen, vaak onder verwijzing naar het wetsartikel waarin die bevoegdheid is neergelegd. Deze methode heeft vanzelfsprekend positieve en negatieve gevolgen.
Positieve gevolgen zijn dat vrij nauwkeurig kan worden nagegaan aan welke functionaris welke bevoegdheid is gemandateerd. Is een bepaalde bevoegdheid niet opgenomen in de mandaatregeling (bijvoorbeeld uitvoeringsbesluiten op grond van een verordening van een latere datum dan de datum waarop de mandaatregeling is vastgesteld) dan is dus uitsluitend het college dan wel burgemeester bevoegd om die besluiten te nemen.
Negatieve gevolgen van deze methodiek zijn dat dergelijke mandaatbesluiten snel "verouderen" en daardoor erg onderhoudsgevoelig zijn. Wetten worden voortdurend gewijzigd, er komen steeds nieuwe wetten bij of wetten worden juist ingetrokken. Dit alles maakt dat de mandaatregeling vrijwel voortdurend aan wijzigingen onderhevig is.
Bovendien past de huidige methodiek niet goed bij de uitgangspunten van integraal management. Die uitgangspunten houden onder meer in dat bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie worden gelegd om de organisatie zo slagvaardig mogelijk te maken.
In de voorliggende mandaatregeling wordt de omgekeerde methodiek toegepast. Alle college- dan wel burgemeester bevoegdheden worden gemandateerd tot op het laagste leidinggevend niveau, tenzij de bevoegdheid expliciet wordt voorbehouden aan een andere leidinggevende op een hoger niveau.
Binnen de gemeentelijke praktijk is het gebruikelijk dat beslissingsbevoegdheden laag in de organisatie worden uitgeoefend. De omgekeerde methodiek sluit hier goed op aan. Daarnaast wordt de mandaatregeling minder onderhoudsgevoelig doordat deze methode minder gevoelig is voor wijziging in wet- en regelgeving.
Ondertekening- en beslissingsmandaat.
In het mandaatbesluit is degene die bevoegd is in mandaat een besluit te nemen tevens bevoegd dit besluit te ondertekenen. Uitgangspunt van het mandaatbesluit is dat alle bevoegdheden beslissingsmandaten betreffen, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven.
Met beslissingen worden hier zowel beslissingen gericht op rechtsgevolg bedoeld (besluiten in de zin van de Awb) als beslissingen die niet zijn gericht op rechtsgevolg.
Een voorbeeld van een beslissing gericht op rechtsgevolg is een vergunning of een subsidiebesluit. Een voorbeeld van een beslissing die niet is gericht op rechtsgevolg is de vooraankondiging van een handhavingsbesluit.
In art: 10:11 Awb wordt ook de figuur van “ondertekeningsmandaat” genoemd. Dit betreft echter geen mandaat in de zin van het nemen van een besluit, maar ziet slechts op de administratieve handeling van het ondertekenen van een besluit, dat door het bestuursorgaan zelf is genomen. Binnen de gemeentelijke praktijk wordt evenwel nauwelijks gebruik gemaakt van ondertekeningsmandaten. De bevoegdheid om in mandaat beslissingen te nemen impliceert overigens de bevoegdheid tot ondertekening namens het bestuursorgaan.
Uitzonderingen mandaat.
Op 6 augustus 2003 heeft de Raad van State uitspraak gedaan in een zaak tegen de gemeente Maasbree. In die uitspraak heeft de Raad van State zich uitgelaten over een onderdeel van de mandaatregeling van Maasbree in die zin dat een daarin opgenomen passage door de Raad van State "voor velerlei uitleg vatbaar en onduidelijk" werd gekwalificeerd, "waardoor zij aanleiding kan geven tot misverstanden".
Dit heeft ertoe geleid dat er in deze regeling naar is gestreefd zo concreet mogelijk te zijn over het niveau waarop bevoegdheden zijn neergelegd. Mandatering is toegestaan tenzij een wettelijk voorschrift, of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet (art. 10:3 1e lid Awb). Daarom moet bij het verlenen van een mandaat telkens worden nagegaan of de wettelijke regeling waarop de bevoegdheid is gebaseerd iets zegt over eventueel mandaat.
Ook zal nagegaan moeten worden of er andere redenen zijn dat een mandaatverlening is uitgesloten. Bijvoorbeeld omdat er sprake is van besluitvorming met gekwalificeerde meerderheid, beperking van grondrechten, het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, het beslissen op een bezwaarschrift en dergelijke.
Uitgangspunt bij mandaat behoort te zijn dat het zaken betreft waaraan praktisch geen beleidsconsequenties zijn verbonden. Hierbij kan worden gedacht aan gebonden beschikkingen, routinebesluiten en besluiten op basis van bekend gemaakt beleid. In bepaalde gevallen zal het bevoegde bestuursorgaan een terugkoppeling wensen alvorens er gebruik wordt gemaakt van de gemandateerde bevoegdheid.
In het mandaatbesluit is een aantal criteria gegeven wanneer er terugkoppeling dient plaatst te vinden aan het bestuursorgaan dan wel portefeuillehouder. Deze criteria zijn niet allemaal even hard. Derhalve wordt een zeker inschattingsvermogen en politieke sensitiviteit verlangd van de betrokken ambtenaar.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl