Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR732765
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR732765/1
Algemene Subsidieverordening gemeente Nieuwkoop 2025
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Algemene Subsidieverordening gemeente Nieuwkoop 2025De raad van de gemeente Nieuwkoop;
- □
Gelet op de artikelen 147 en 149 van de gemeentewet;
BESLUIT: Vast te stellen de
Algemene Subsidieverordening gemeente Nieuwkoop 2025
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
- a.
De wet: de Algemene Wet Bestuursrecht.
- b.
College: het college van burgemeester en wethouders van gemeente Nieuwkoop;
- c.
De raad: de gemeenteraad van gemeente Nieuwkoop
- d.
Basissubsidie: aan vrijwilligersorganisaties verstrekte subsidie als tegemoetkoming in de kosten die voortvloeien uit de uitvoering van de kernactiviteit(en) ten behoeve van de eigen leden en/of de doelgroepen op het werkterrein van die organisatie in de gemeente Nieuwkoop;
- e.
Preventiesubsidie: subsidie voor vrijwilligersorganisaties die naast hun kernactiviteit(en) extra activiteiten organiseren met een maatschappelijke (meer)waarde;
- f.
Budgetsubsidie: subsidie voor primair professionele organisaties ten behoeve van algemeen toegankelijke diensten waarmee de gemeente invulling geeft aan de wettelijke taak om ondersteuning en hulp te bieden;
- g.
Eenmalige subsidie: subsidie voor een project of activiteit met een eenmalig karakter;
- h.
Structurele subsidie: subsidie die per (boek)jaar of voor een bepaald aantal (boek)jaren aan een instelling voor een periode van maximaal vier jaar wordt verleend;
- i.
Prestatie: dat wat door de aanvrager is gepresteerd of verricht om bij te dragen aan de vastgestelde gemeentelijke beleidsdoelstellingen;
- j.
Vrijwilligersorganisatie: een instelling die geen betaald personeel in dienst heeft en die subsidiabele activiteiten uitvoert;
- k.
Eigen vermogen: het verschil tussen de bezittingen (activa) en de schulden (passiva) op de balans;
- l.
Algemene reserve: onderdeel van het eigen vermogen, waarbij de besteding van de gelden niet vastligt;
- m.
Bestemmingsreserve: bestanddeel van het eigen vermogen dat bestemd is om in de toekomst uitgaven te kunnen bekostigen die zijn verbonden aan beoogde specifieke doelen, waarbij aannemelijk is dat de toekomstige middelen daarvoor tekort schieten;
- n.
Accountantsverklaring: een controleverklaring van een registeraccountant of accountantsadministratieconsulent over de verantwoording van de subsidieontvanger.
Artikel 2. Reikwijdte
-
1. Deze verordening is van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders, met uitzondering van subsidies waarvoor bij afzonderlijke verordening een uitputtende regeling is getroffen en subsidies als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, van de wet (subsidies waarvoor geen wettelijke grondslag nodig is).
-
2. Ten aanzien van subsidies als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, van de wet (subsidies waarvoor geen wettelijke grondslag nodig is) kunnen burgemeester en wethouders bepalen dat deze verordening geheel of gedeeltelijk van toepassing is.
Artikel 3. Subsidieregelingen
Burgemeester en wethouders kunnen bij nadere regeling (subsidieregeling en beleidsregels) vaststellen welke activiteiten en voorzieningen in aanmerking komen voor subsidie. Voor zover van toepassing wordt hierin tevens bepaald welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen, hoe de subsidie wordt berekend en hoe de subsidiebedragen worden uitbetaald.
Artikel 4. Staatssteunregels
-
1. Voor zover dat ten behoeve van het voldoen aan een Europees steunkader noodzakelijk is, kunnen burgemeester en wethouders bij subsidieregeling afwijken van deze verordening en deze aanvullen.
-
2. Bij subsidieregelingen waarbij is bepaald dat toepassing kan worden gegeven aan een Europees steunkader, verwijst de subsidieregeling naar het desbetreffende steunkader.
-
3. Bij subsidies waarop een Europees steunkader van toepassing is, verwijst de verleningsbeschikking naar de toepasselijke bepalingen van het steunkader.
-
4. Bij subsidies waarop een Europees steunkader van toepassing is, komen alleen de activiteiten, doelstellingen, resultaten en kosten voor vergoeding in aanmerking die voldoen aan de eisen van het desbetreffende steunkader.
-
5. Bij subsidies waarop een Europees steunkader van toepassing is, komen ondernemingen alleen in aanmerking voor zover de subsidieverstrekking voldoet aan de voorwaarden van het desbetreffende steunkader.
Artikel 5. Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud
-
1. Burgemeester en wethouders kunnen subsidieplafonds vaststellen. In dat geval bepalen zij bij subsidieregeling de wijze van verdeling van de betrokken subsidie.
-
2. Burgemeester en wethouders kunnen een subsidieplafond verlagen als:
- a.
het plafond wordt vastgesteld voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd en
- b.
de subsidieaanvragen waarop het subsidieplafond betrekking heeft, moeten worden ingediend voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd.
- a.
-
3. Bij de bekendmaking van een subsidieplafond dat kan worden verlaagd overeenkomstig het vorige lid, wordt gewezen op de mogelijkheid van verlaging en de gevolgen daarvan voor reeds ingediende aanvragen.
-
4. Een subsidie ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen op de begroting beschikbaar zullen worden gesteld. Bij de verleningsbeschikking wordt daarop gewezen.
Artikel 6. Aanvraag
-
1. Een aanvraag om subsidie wordt schriftelijk ingediend bij burgemeester en wethouders met gebruikmaking van een aanvraagformulier tenzij anders is overeengekomen.
-
2. Bij de aanvraag legt de aanvrager, tenzij dat naar het oordeel van burgemeester en wethouders niet noodzakelijk is, de volgende gegevens over:
- a.
Een beschrijving van de activiteit(en) en voorziening(en) waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;
- b.
De doelen en resultaten die met de activiteit(en) en voorziening(en worden nagestreefd, en hoe de activiteit(en) en voorziening(en) daaraan bijdragen;
- c.
Een begroting van de kosten van de activiteit(en) en voorziening(en);
- d.
Een begroting van de opbrengsten van de activiteit(en) en voorziening(en) waaronder ten minste:
- i.
Een opgave van bij anderen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;
- ii.
Een actueel overzicht van de aanwezige (bestemmings-)reserves en voorzieningen inclusief
-
(indien van toepassing) het onderliggende bestedingsplan;
- i.
- a.
-
3. Een rechtspersoon die voor de eerste keer subsidie aanvraagt, voegt een exemplaar van de oprichtingsakte of de statuten, alsmede van het jaarverslag, de jaarrekening of de balans van het voorgaande jaar.
-
4. Bij subsidieregeling kan van de voorgaande leden worden afgeweken.
Artikel 7. Aanvraagtermijnen
-
1. Een subsidie kan worden aangevraagd voor een tijdvak van één of meerdere kalenderjaren, voor een ander tijdvak of voor en specifieke activiteit. Een aanvraag voor subsidie die voor één of meerdere kalenderjaren wordt verstrekt, moet zijn ontvangen op uiterlijk 1 oktober voorafgaand aan het jaar of de jaren waarop de aanvraag betrekking heeft.
-
2. Andere aanvragen voor subsidie moeten zijn ontvangen minimaal 13 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
-
3. Bij subsidieregeling kunnen andere termijnen worden gesteld.
Artikel 8. Beslistermijnen
-
1. Burgemeester en wethouders beslissen op een aanvraag om een subsidie als bedoeld in artikel 6, eerste lid, uiterlijk op 31 december van het jaar waarin de aanvraag is ingediend.
-
2. Burgemeester en wethouders beslissen op een aanvraag om een subsidie als bedoeld in artikel 6, tweede lid, binnen 8 weken nadat de volledige aanvraag is ingediend.
-
3. Bij subsidieregeling kunnen andere termijnen worden gesteld.
-
4. Een subsidieverlening is voorlopig, totdat de subsidie op basis van artikel 14 of 15 van deze verordening definitief is vastgesteld.
Artikel 9. Weigerings- intrekkings- en terugvorderingsgronden
-
1. Naast de in de wet genoemde weigeringsgronden kan het college een subsidieaanvraag in elk geval weigeren:
- a.
Als de activiteit(-en) geen bijdrage leveren aan het bereiken van de maatschappelijke doelen, zoals omschreven in de meest actuele beleidsdocumenten van de gemeente 1 ;
- b.
Als de te subsidiëren activiteiten niet of niet in overwegende mate gericht zijn op de gemeente of haar ingezetenen of als ze onvoldoende ten goede komt aan de gemeente of haar ingezetenen, tenzij de subsidie wordt gedekt door een specifieke uitkering van derden die mede bestemd is voor andere gemeenten;
- c.
Als de activiteit geen toegevoegde waarde heeft ten opzichte van het al bestaande voorzieningenaanbod;
- d.
Als de financiële continuïteit of de continuïteit van de bedrijfsvoering van de aanvrager niet is gegarandeerd;
- e.
Als niet is aangetoond dat de subsidie noodzakelijk is voor het verrichten van de activiteiten waarvoor deze wordt gevraagd;
- f.
Als de activiteit(en) al door (andere) overheidsinstellingen worden bekostigd;
- g.
In het geval en onder voorwaarden, bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur;
- h.
Als de subsidieverstrekking in strijd zou zijn met een wettelijk voorschrift;
- i.
Als de aanvrager niet aan de in de subsidieregeling gestelde kwaliteitseisen voldoet;
- j.
Als al subsidie is verstrekt voor dezelfde activiteit;
- k.
Als activiteiten gericht zijn op het uitdragen van levensbeschouwelijke of politieke overtuigingen;
- l.
Als bij de toelating van personen tot de activiteiten naar het oordeel van burgemeester en wethouders sprake is van uitsluiting van deelnemers voor wat betreft geloof, politieke overtuiging, etniciteit, sekse en/of seksuele geaardheid;
- m.
Als de activiteiten gericht zijn op het maken van winst en/of overwegend een commercieel doel hebben;
- n.
Als de subsidieverstrekking niet is toegestaan totdat de Europese Commissie met toepassing van artikel 108, derde lid, van het EG-Verdrag heeft vastgesteld dat de subsidie verenigbaar is met de interne markt;
- o.
In de bij de betrokken subsidieregeling bepaalde gevallen.
- a.
-
2. Burgemeester en wethouders vorderen een subsidie terug, vermeerderd met de wettelijk rente, als dit nodig is ter uitvoering van een terugvorderingsbesluit van de Europese Commissie of een onherroepelijke rechterlijke uitspraak en bij het niet geheel of gedeeltelijk uitvoeren van de gesubsidieerde activiteit(en) of voorziening(en).
Artikel 10. Verantwoording
Voor zover dit niet is bepaald bij subsidieregeling, wordt bij de verleningsbeschikking vermeld op welke wijze de subsidieontvanger de besteding van de subsidie dient te verantwoorden.
Artikel 11. Algemene verplichtingen van de subsidieontvanger
-
1. Als aannemelijk is dat een of meer van de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend niet, niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht of dat niet, niet tijdig of niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan, meldt de subsidieontvanger dat onverwijld schriftelijk aan burgemeester en wethouders.
-
2. Een subsidieontvanger informeert burgemeester en wethouders onverwijld schriftelijk over:
- a.
beslissingen of procedures die zijn gericht op de beëindiging van de activiteiten waarvoor subsidie is verleend, of tot ontbinding van de gesubsidieerde rechtspersoon;
- b.
relevante wijzigingen in de financiële en organisatorische verhouding met derden;
- c.
ontwikkelingen die ertoe kunnen leiden dat de subsidieontvanger de aan de subsidie verbonden verplichtingen niet, niet tijdig of niet geheel zal kunnen nakomen;
- d.
wijziging van de statuten voor zover het betreft de vorm van de gesubsidieerde rechtspersoon, de persoon van de bestuurder of bestuurders, en het doel van de rechtspersoon.
- a.
Artikel 12. Aan een subsidie te verbinden bijzondere verplichtingen
-
1. Bij subsidies hoger dan € 50.000, verleend voor activiteiten die meer dan een jaar in beslag nemen, kan de verplichting worden opgelegd tot het tussentijds afleggen van rekening en verantwoording over de tot dan verrichte activiteiten en de daaraan verbonden uitgaven en inkomsten. De verantwoording wordt niet vaker dan één keer per jaar verlangd.
-
2. Bij of krachtens de subsidieregeling of in de verleningsbeschikking als de subsidie niet op een wettelijk voorschrift berust, kunnen aan de subsidieontvanger ook andere verplichtingen dan genoemd in artikel 4:37, eerste lid, van de wet worden opgelegd, voor zover deze strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie. In de toelichting bij de subsidieregeling wordt uiteengezet waarom daartoe wordt overgegaan.
-
3. Bij subsidieregeling kunnen verplichtingen die niet strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie aan de subsidie worden verbonden, voor zover deze verplichtingen betrekking hebben op de wijze waarop of de middelen waarmee de gesubsidieerde activiteit wordt verricht. In de toelichting bij de subsidieregeling wordt uiteengezet waarom daartoe wordt overgegaan.
-
4. Aan een beschikking tot subsidieverlening kunnen bij of krachtens de subsidieregeling verplichtingen worden verbonden met betrekking tot de inzet bij de activiteiten van personen die onder de zorgplicht van de gemeente vallen in het kader van de Participatiewet.
Artikel 13. Reserves
Burgemeester en wethouders kunnen bij subsidieregeling of in de verleningsbeschikking bepalingen opnemen over het vormen van reserves.
Artikel 14. Eindverantwoording subsidies tot en met € 10.000
-
1. Burgemeester en wethouders kunnen subsidies tot en met € 10.000 direct vaststellen.
-
2. Burgemeester en wethouders kunnen nadere voorwaarden stellen aan de directe subsidievaststelling, zoals het insturen van een inhoudelijk verslag. In het voorkomende geval zijn deze voorwaarden opgenomen in de vaststellingsbeschikking.
Artikel 15. Eindverantwoording subsidies van meer dan € 10.000.
-
1. Bij subsidies van meer dan € 10.000 dient de subsidieontvanger een aanvraag tot vaststelling in:
- a.
in geval van een subsidie die per kalenderjaar wordt verstrekt, uiterlijk op 1 juni van het jaar dat volgt op het betrokken kalenderjaar;
- b.
indien de subsidie voor één tijdvak van meerdere kalenderjaren is verleend: jaarlijks uiterlijk op 1 juni van het volgende kalenderjaar;
- c.
in andere gevallen uiterlijk 13 weken nadat de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht
- a.
-
2. De aanvraag bevat:
- a.
een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan;
- b.
een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening)
- c.
een overzicht waaruit blijkt in hoeverre er vermogen is gevormd;
- d.
indien de subsidie meer bedraagt dan € 100.000 een controleverklaring van een onafhankelijk accountant.
- a.
-
3. Bij subsidieregeling kunnen andere termijnen worden vastgesteld of andere gegevens worden verlangd.
Artikel 16. Subsidievaststelling
-
1. Bij subsidieregeling kunnen categorieën subsidieontvangers worden aangewezen waarvoor de subsidie direct wordt vastgesteld zonder dat een aanvraag tot subsidievaststelling hoeft te worden ingediend.
-
2. Burgemeester en wethouders stellen een subsidie van meer dan € 10.000 vast binnen 8 weken na de ontvangst van een aanvraag tot subsidievaststelling, tenzij bij subsidieregeling anders is bepaald.
-
3. Deze termijn kan eenmaal voor ten hoogste 8 weken worden verdaagd.
-
4. Als een aanvraag tot subsidievaststelling niet voor het tijdstip, bedoeld in de artikelen 14, eerste lid en 15, eerste lid, aanhef en onder a tot en met c, is ingediend, kunnen burgemeester en wethouders de subsidieontvanger schriftelijk een nieuwe termijn stellen. Als de aanvraag niet binnen deze termijn wordt ingediend, kunnen zij overgaan tot ambtshalve vaststelling.
Artikel 17. Lagere vaststelling van subsidiebedrag
-
1. Het college kan, zoals gesteld in artikel 4:46 van de wet, de subsidie lager vaststellen indien:
- a.
De activiteiten waarvoor subsidie is verleend, niet of niet geheel hebben plaats gevonden;
- b.
De subsidieontvanger niet heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen;
- c.
De subsidieontvanger onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een andere beschikking op de aanvraag tot subsidieverlening zou hebben geleid;
- d.
De subsidieverlening anderszins onjuist was en de subsidieontvanger dit wist of behoorde te weten.
- a.
-
2. Het college kan de verleningsbeschikking intrekken en weigeren een vaststellingsbeschikking af te geven in het geval en onder de voorwaarden als bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.
Artikel 18. Hardheidsclausule
-
1. Als een bij of krachtens verordening gestelde termijn voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de te dienen belangen, kunnen burgemeester en wethouders een andere termijn vaststellen.
-
2. In een subsidieregeling kan worden bepaald dat door burgemeester en wethouders van een of meer bepaalde artikelen of artikelleden van die regeling kan worden afgeweken als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die bij het tot stand komen van de subsidieregeling niet waren voorzien en die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.
Artikel 19. Overgangs- en slotbepalingen
-
1. De Algemene Subsidieverordening Nieuwkoop 2017 wordt ingetrokken.
-
2. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2025.
-
3. Op aanvragen om subsidie die zijn ingediend voor deze datum zijn de bepalingen van de Algemene Subsidieverordening Nieuwkoop 2017 van toepassing.
-
4. Deze verordening wordt aangehaald als: Algemene Subsidieverordening Nieuwkoop 2025
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 17 oktober 2024, nummer 2024-088
Edzard van Holthe griffier
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl