Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR732725
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR732725/1
Beleidsregels jeugdhulp Twenterand 2025
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels jeugdhulp Twenterand 2025Burgemeester en wethouders van Twenterand;
Wettelijke basis:
Bepalingen van de Verordeningen jeugdhulp Twenterand 2025 (artikelen 3, 5, 10, 14, 16, 18, 19, 24) en de Algemene wet bestuursrecht (titel 4.3)
Besluiten:
Vast te stellen de Beleidsregels jeugdhulp Twenterand 2025
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
- •
verordening: Verordening jeugdhulp Twenterand 2025.
Hoofdstuk 2. Algemene voorzieningen
Artikel 2. Nadere uitwerking beschikbare algemene voorzieningen (uitwerking artikel 3, lid 2 verordening)
-
1. In dit artikel noemen wij voorbeelden van algemene voorzieningen. Deze voorbeelden zijn niet uitputtend.
-
2. Voorbeelden van vormen van algemene voorzieningen zijn:
- a.
Informatie- en opvoedadvies: LOES, de jeugdgezondheidszorg, gezinswerk, het maatschappelijk werk en het welzijnswerk;
- b.
(preventieve) Opvoed- en opgroeiondersteuning individueel of groepsgewijs: LOES, de jeugdgezondheidszorg, gezinswerk, het maatschappelijk werk, het welzijnswerk en vrijwilligersorganisaties;
- c.
Begeleiding van jeugdigen en/of opvoeders (ambulant): LOES, de jeugdgezondheidszorg, gezinswerk, het maatschappelijk werk, het jongerenwerk, het welzijnswerk en vrijwilligersorganisaties;
- d.
Respijtzorg: vrijwillig gastgezin, gezinsvrijwilliger.
- a.
Hoofdstuk 3. Individuele voorzieningen
Paragraaf 3.1 Individuele voorzieningen
Artikel 3. Nadere uitwerking individuele voorziening Ernstige dyslexiezorg (uitwerking artikel 4, lid 3 en artikel 5, lid 14 verordening)
-
1. In dit artikel wordt het afwegingskader voor inzet van Ernstige dyslexiezorg (hierna: ED) nader uitgewerkt.
-
2. Alvorens het college ED inzet, sluit het college eerst uit dat de lees- en/of spellingproblemen een andere oorzaak hebben, zoals slechte ogen, slecht taalonderwijs of een zeer laag IQ.
Artikel 4. Nadere uitwerking individuele voorziening Advies en Expertise (uitwerking artikel 4, lid 3 en artikel 10 verordening)
-
1. In dit artikel wordt een voorbeeld van Advies en Expertise genoemd.
-
2. De inzet van jeugdhulporganisaties bij KiECON en Integrale Vroeghulp (IVH) valt ook onder Advies & Expertise.
Paragraaf 3.2. Toegang procedureel
Artikel 5. Nadere uitwerking onderzoek en opstellen ondersteuningsplan (stappenplan) (uitwerking artikel 14, lid 5 verordening)
-
1. Stap 1: Het onderzoek start door vast te stellen wat de hulpvraag van de jeugdige en/of zijn ouder is. Deze hulpvraag is het uitgangspunt bij de start van het onderzoek, maar is niet leidend voor het verdere onderzoeksproces. De jeugdige en/of zijn ouders vragen soms om hele concrete hulp, terwijl na onderzoek blijkt dat andere hulpverlening passender is. Of dat meer of minder ondersteuning nodig is dan in eerste instantie is gevraagd. Nadat tijdens het onderzoek is vastgesteld wat de hulpvraag van de jeugdige en/of zijn ouders is, gaat het college bij de inhoudelijke beoordeling uit van deze hulpvraag.
-
2. Stap 2: Het college onderzoekt met welke beperkingen en kwaliteiten van de jeugdige en/of het gezin op verschillende levensgebieden, rekening gehouden moet worden om de hulpvraag te kunnen beantwoorden. Het college zet wanneer nodig externe deskundigheid in om de (specifieke) problematiek goed in kaart te kunnen brengen om te kunnen beoordelen wat nodig is. Het college zorgt ervoor dat de stappen transparant en controleerbaar zijn voor de jeugdige en/of zijn ouder, hierbij is voor de jeugdige en zijn ouder duidelijk wie, wanneer met welke deskundigheid de hulpvraag heeft onderzocht.
Artikel 6. Evalueren individuele voorziening (uitwerking artikel 14, lid 4 verordening)
Het college evalueert de individuele voorziening voor het einde van, en zo nodig halverwege, de looptijd van de toegekende individuele voorziening.
Artikel 7. Deskundig oordeel en advies (uitwerking artikel 16 verordening)
Het college wint in ieder geval een specifiek deskundig oordeel en advies in als:
- a.
er sprake is van een complexe situatie tenzij het college oordeelt dat dit niet noodzakelijk is;
- b.
er twijfels zijn over de belasting van de ouder, bijvoorbeeld door een medisch onderzoek naar de belastbaarheid van de ouder.
Paragraaf 3.3 Afweging en voorwaarden Individuele voorzieningen
Artikel 8. Groepsgericht of individueel
Als het college een individuele voorziening inzet en er een keuze gemaakt kan worden tussen een groepsgerichte en een individueel gerichte individuele voorziening, zet het college de groepsgerichte individuele voorziening in.
Artikel 9. Voorbeelden van andere voorzieningen (artikel 14, lid 5 en artikel 15, lid 5 verordening)
-
1. In dit artikel wordt uitgewerkt wat het college verstaat onder een overige/andere voorziening. Bij aanspraak op overige/andere voorzieningen wordt er geen jeugdhulp ingezet.
-
2. Andere voorzieningen waar de jeugdige gebruik van kan maken zijn:
- a.
Wet langdurige zorg (hierna: Wlz):
- b.
Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (hierna: Wmo);
- c.
Wet Passend Onderwijs (hierna: WPO);
- d.
Zorgverzekeringswet (hierna: Zvw).
- a.
-
3. Een uitwerking van andere voorzieningen WPO en Zvw is opgenomen in de leden 4 en 5 van dit artikel.
-
4. Het college verstaat onder een andere voorziening, ondersteuning vanuit de WPO. Ondersteuning vanuit de WPO is gericht is op het doorlopen van het onderwijsprogramma. De ondersteuning in het onderwijsprogramma is primair gericht op het leerproces, het behalen van onderwijsdoelen of om de jeugdige verder te ondersteunen bij de onderwijsontwikkeling. Het college zet alleen ondersteuning op basis van de Jeugdwet in als de activiteiten niet onderwijsgerelateerd zijn of niet gericht zijn op het leerproces. Het college zet op basis van de Jeugdwet bijvoorbeeld geen begeleidingsvormen in zoals huiswerkbegeleiding, stagebegeleiding, studiebegeleiding en bij begeleiding naar werk.
-
5. Het college verstaat onder een andere voorziening, ondersteuning vanuit de Zvw. Wanneer een jeugdige ondersteuning kan ontvangen vanuit een Zvw-indicatie zet het college geen ondersteuning in op basis van de Jeugdwet. Als een jeugdige slechts gedeeltelijke ondersteuning ontvangt via de Zvw, kan het college ervoor kiezen om een individuele voorziening te weigeren of slechts gedeeltelijk te vergoeden. Een voorbeeld van een dergelijke individuele voorziening is Vaktherapie, die soms geheel of gedeeltelijk wordt vergoed.
Artikel 10. Uitbetaling pgb (uitwerking artikel 18, lid 5 en artikel 19 lid 3 verordening)
Het college stelt de volgende randvoorwaarden aan de uitbetaling van het pgb:
- a.
pgb-budgethouders doen vanuit het budget de volgende uitgaven wel:
- i.
alle bijkomende kosten voor de zorgverleners, zoals de werkgeverslasten voor ondersteuners met een arbeidsovereenkomst en wettelijk toegestane vergoedingen, zoals reiskostenvergoedingen voor woon-werkverkeer, verlofregelingen en pensioenvoorziening;
- ii.
vervoerskosten, maar alleen als er een individuele voorziening jeugdhulpvervoer in de vorm van een pgb is toegekend;
- i.
- b.
pgb wordt niet doorbetaald wanneer er geen hulp wordt geleverd door bijvoorbeeld ziekte of vakantie, tenzij er vervanging is geregeld.
- c.
er vindt een betaling plaats op basis van de hulp die per uur is verleend en niet op basis van maandtarieven.
Artikel 11. Trekkingsrecht (uitwerking artikel 19, lid 3 verordening)
-
1. De financieel-administratieve afhandeling van het pgb gebeurt verplicht voor alle pgb-houders door de SVB. De budgethouder heeft een trekkingsrecht en krijgt niet meer zelf het budget overgemaakt. Alle bestedingen worden door de SVB bijgehouden en zijn inzichtelijk voor de budgethouders en het college.
-
2. De pgb-houder sluit (arbeids-)overeenkomsten waarin de te leveren ondersteuning wordt omschreven. Pas na goedkeuring van de (arbeids-)overeenkomsten door de SVB en de goedkeuring door het college, kunnen facturen door de SVB worden betaald.
Hoofdstuk 4. Herziening, intrekking, terugvordering en bestrijding misbruik
Artikel 12. Herziening, intrekking en terugvordering (uitwerking artikel 24, lid 2 verordening)
-
1. Het college gaat in de in artikel 24 lid 2 van de verordening genoemde gevallen over tot het beëindigen, het herzien of intrekken van de verleende individuele voorziening in de vorm van zorg in natura dan wel pgb.
-
2. Als het college het recht op een individuele voorziening, in de vorm van zorg in natura dan wel pgb heeft ingetrokken, gaat het college over tot het terugvorderen van de geldwaarde indien de inlichtingenplicht is geschonden dan wel onjuiste gegevens zijn verstrekt aan het college.
Artikel 13. Verrekening
Het college gaat tot verrekening over als er sprake is van een teveel betaalde of ten onrechte uitbetaald pgb en er in de volgende periode wederom recht bestaat op een pgb indien het een periodieke verstrekking betreft. Het teveel betaalde wordt dan verrekend met het toekomstige recht op betaling.
Hoofdstuk 5. Slotbepaling
Artikel 14. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze beleidsregels treden in werking op 1 januari 2025.
-
2. Op het moment dat deze beleidsregels in werking treden worden de op 20 december 2022 vastgestelde Beleidsregels Jeugdhulp Twenterand 2023 ingetrokken.
-
3. Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels jeugdhulp Twenterand 2025.
Ondertekening
Vriezenveen, 18 december 2024
Burgemeester en wethouders,
de secretaris
P.F.G. Rossen
de burgemeester
mr. J.C.F. Broekhuizen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl