Regeling vervalt per 01-01-2029

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent subsidie [Subsidieregeling Deskundigheidbevordering Vrijwilligers]

Geldend van 01-01-2025 t/m 31-12-2028

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent subsidie [Subsidieregeling Deskundigheidbevordering Vrijwilligers]

Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;

gelezen de nota Beleidskader Amersfoort Inclusieve Stad 2021-2026 d.d. 23 maart 2021;

gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Amersfoort;

overwegende dat het college de inzet van vrijwilligers in de stad erg waardeert en als onmisbare schakel in de samenleving ziet;

overwegende dat het gewenst is organisaties die werken met vrijwilligers en inwoners, die vrijwilliger zijn, te ondersteunen;

overwegende dat het gewenst is bij te dragen aan de deskundigheidsbevordering en kennisontwikkeling van vrijwilligers omdat zij een zeer belangrijke bijdrage leveren aan de Amersfoortse samenleving en sociale cohesie;

besluit de volgende regeling vast te stellen:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Asv: Algemene subsidieverordening Amersfoort;

  • b.

    Organisatie: een rechtspersoon, vereniging, stichting of ander samenwerkingsverband zonder winstoogmerk dat actief is in de gemeente Amersfoort en werkzaamheden uitvoert of ondersteunt met behulp of door vrijwilligers;

  • c.

    Vrijwilliger: een persoon die uit vrije beweging en onbetaald voor kortere of langere tijd werkzaamheden verricht ten behoeve van anderen en/of in het kader van een maatschappelijk belang.

Artikel 2. Doel van de regeling

Het ondersteunen van de deskundigheidsbevordering en kennisontwikkeling van vrijwilligers in de gemeente Amersfoort door middel van een bijdrage in de kosten voor scholing of training van vrijwilligers.

Artikel 3. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Activiteiten die aanmerking komen voor subsidie zijn de scholing en deskundigheidsbevordering van vrijwilligers.

Artikel 4. Indieningstermijn aanvraag

  • 1. Een aanvrager dient een subsidieaanvraag in tussen 1 januari en 31 december van het lopende kalenderjaar.

  • 2. De aanvraag voor een subsidie ten behoeve van de scholing en deskundigheidsbevordering van vrijwilligers dient tenminste zes weken voor aanvang van de scholing en/of deskundigheidsbevordering te worden ingediend.

Artikel 5. Eisen aan de aanvrager

  • 1. Subsidie kan enkel worden aangevraagd door rechtspersonen.

  • 2. Indien de aanvrager een rechtspersoon betreft kan subsidie enkel worden aangevraagd door rechtspersonen zonder winstoogmerk;

  • 3. Organisaties die actief zijn op het hele maatschappelijke terrein, uitgezonderd religieuze instellingen waarvan het doel het stimuleren van het geloof is en politieke partijen, die (ook) met vrijwilligers werken.

Artikel 6. Eisen aan de aanvraag

  • 1. Een aanvraag wordt ingediend op het door burgemeester en wethouders vastgesteld digitale aanvraagformulier.

  • 2. De aanvraag voldoet aan alle eisen zoals gesteld in artikel 6 Asv.

  • 3. In aanvulling op artikel 8 van de Asv, blijkt uit de begroting:

    • a.

      dat de kosten direct verband houden met de scholing/cursus.

  • 4. Enkel aanvragen die volledig en geldig zijn worden in behandeling genomen. Aanvragen die niet aan de eisen voldoen, worden niet in behandeling genomen.

Artikel 7. Subsidiabele kosten

  • 1. In aanvulling op artikel 10, eerste lid, Asv komen de volgende kosten in aanmerking voor subsidie:,

    • a.

      kosten die direct verband houden met de scholing/cursus.

  • 2. In aanvulling op artikel 10, tweede lid, van de Asv verstrekken burgemeester en wethouders in ieder geval geen subsidie voor:

    • a.

      kosten om te voldoen aan wettelijke verplichtingen of aan gangbare minimumkwaliteitseisen;

    • b.

      kosten van reguliere werkzaamheden van de aanvrager;

    • c.

      kosten gemaakt na beëindiging van activiteiten met uitzondering van accountantskosten;

    • d.

      kosten van in natura geleverde diensten en goederen;

    • e.

      kosten van gelieerde rechtspersonen die onderling in rekening worden gebracht;

    • f.

      kosten betaald aan vrijwilligers, met uitzondering van vergoedingen voor werkelijk gemaakte onkosten.

    • g.

      Reiskosten;

    • h.

      Consumpties

Artikel 8. Hoogte subsidie

  • 1. De subsidie van de gemeente Amersfoort ten behoeve van de scholing en deskundigheidsbevordering van vrijwilligers bedraagt maximaal € 750,-- per jaar en per organisatie.

Artikel 9. Subsidieplafond

Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks bij afzonderlijk besluit een subsidieplafond vast.

Artikel 10. Weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 14, tweede lid, onder d, van de Asv beslissen burgemeester en wethouders afwijzend op de aanvraag als:

  • a.

    de scholing of deskundigheidsbevordering geen directe relatie heeft met het vrijwilligerswerk van de organisatie waarvoor de vrijwilligers werken;

  • b.

    de aanvrager in het betreffende kalenderjaar al subsidie is verleend onder deze subsidieregeling;

  • c.

    de organisatie al verplichtingen is aangegaan voor de aanvraag van de subsidie;

  • d.

    een aanvraag wordt maximaal 1 keer per jaar per organisatie toegewezen.

Artikel 11. Wijze van verdeling

  • 1. Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2. Als de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt met betrekking tot de verdeling als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 3. Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag is ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

Artikel 12. Verplichtingen

In aanvulling op Hoofdstuk 4 van de Asv is de subsidieontvanger verplicht:

  • a.

    de verkregen subsidie ook daadwerkelijk in te zetten voor de uitvoering van de activiteit;

  • b.

    de scholing of deskundigheidsbevordering een directe relatie heeft met het vrijwilligerswerk van de organisatie waarvoor de vrijwilligers werken;

Artikel 13. Directe vaststelling

Subsidies onder de € 5.000,-- worden direct vastgesteld op grond van artikel 25, eerste lid, Asv.

Artikel 14. Slotbepalingen

  • 1. De Subsidieregeling deskundigheidsbevordering vrijwilligers 2013 wordt ingetrokken.

  • 2. De Subsidieregeling deskundigheidsbevordering vrijwilligers 2013 blijft van toepassing op subsidies die op grond van de Subsidieregeling deskundigheidsbevordering vrijwilligers 2013 zijn verleend of vastgesteld.

  • 3. Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 januari 2025.

  • 4. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling deskundigheidsbevordering vrijwilligers.

  • 5. Overeenkomstig artikel 3, derde lid, van de ASV, vervalt deze subsidieregeling op 1 januari 2029.

  • 6. Deze subsidieregeling blijft van toepassing op subsidies die voor de vervaldatum onder deze subsidieregeling zijn verstrekt.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 17 december 2024.

De secretaris,

De burgemeester,

Toelichting subsidieregeling

Inleiding

Onder deze subsidieregeling verstrekt het college uitsluitend subsidie voor deskundigheidsbevordering en kennisontwikkeling van vrijwilligers. Dit omdat het college het wenselijk vindt bij te dragen aan de deskundigheidsbevordering en kennisontwikkeling van vrijwilligers, omdat zij een zeer belangrijke bijdrage leveren aan de Amersfoortse samenleving en sociale cohesie. Organisaties kunnen jaarlijks een beroep doen op deze regeling.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 2 Doel van de regeling

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Alleen de activiteiten die in dit artikel zijn benoemd komen voor subsidiëring in aanmerking. Aanvragen die op andere activiteiten zien niet en worden afgewezen.

Conform de ASV moeten de te subsidiëren activiteiten in overwegende mate gericht zijn op de gemeente of haar ingezetenen.

Artikel 4 Indieningstermijn aanvraag

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 5 Eisen aan de aanvrager

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 6 Eisen aan de aanvraag

De gestelde eisen aan de aanvraag voorzien de gemeente van de benodigde informatie om te komen tot beoordeling. Het is mogelijk dat er naar aanleiding van de aanvraag, aanvullende en/of verduidelijkende vragen worden gesteld.

Artikel 7 Subsidiabele kosten

De kosten die in het eerste lid zijn opgesomd, worden in ieder geval als subsidiabel aangemerkt.

In lid 2 staan enkele kostenposten opgesomd die per definitie niet subsidiabel zijn. Als de aanvrager wel deze kosten moet maken in het kader van het project, dienen er voldoende eigen middelen of andere bijdragen dan de gevraagde subsidie van de gemeente in de begroting te zijn opgenomen. Het artikel verbiedt dus niet om projecten aan te vragen waarin deze kosten worden gemaakt, maar geeft aan dat deze kosten niet door de gemeente worden gesubsidieerd. Dit overzicht is niet uitputtend.

Onder consumpties wordt in deze subsidieregeling het volgende verstaan: voedsel en dranken die tijdens activiteiten, evenementen of bijeenkomsten in het kader van de subsidiabele activiteit worden verstrekt aan deelnemers, vrijwilligers of medewerkers.

Artikel 8 Hoogte subsidie

Een subsidie kan worden aangevraagd voor zowel een training/scholing van vrijwilligersgroep en voor een 1 persoon..

Artikel 9 Subsidieplafond

Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks een subsidieplafond vast. Dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad.

Artikel 10 Weigeringsgronden

Subsidieaanvragen worden afgewezen als één van de in dit artikel opgesomde weigeringsgronden van toepassing zijn. Deze gronden zijn een aanvulling op de weigeringsgronden uit de Asv:

Onder a wordt onder de directe relatie verstaan dat de kosten aantoonbaar noodzakelijk en specifiek gericht zijn op de uitvoering van de gesubsidieerde activiteit. Dit betekent dat de kosten alleen worden gemaakt om de activiteit mogelijk te maken, en geen algemene, indirecte of persoonlijke kosten betreffen die niet exclusief aan de activiteit zijn toe te rekenen.

Onder c wordt verstaan dat er een geldige offerte moet worden ingediend. Het is niet toegestaan om een factuur, die al voldaan is, in te dienen.

Artikel 11 Wijze van verdeling

Bij de verdeling van het subsidieplafond gaat het in feite om verdeling van schaarse rechten (subsidiegeld). Dat heeft tot gevolg dat de rechtsnorm die ertoe strekt dat bij de verdeling van schaarse vergunningen aan (potentiële) gegadigden ruimte moet worden geboden om naar de beschikbare vergunning(en) mee te dingen, ook van toepassing is op de verdeling van het subsidieplafond. De beschikbaarheid van de schaarse subsidie, de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria moeten daarom allemaal tijdig bekend zijn.

In deze regeling is gekozen voor een verdeelmechanisme op volgorde van ontvangst van de aanvragen, “wie het eerst komt, het eerst maalt”, waarbij aanvragen in volgorde van ontvangst van de volledige aanvraag worden behandeld. Als het subsidieplafond wordt bereikt, worden de volgende aanvragen afgewezen.

Artikel 12 Verplichtingen

Subsidieontvangers moeten voldoen aan alle in dit artikel opgesomde verplichtingen. Deze verplichtingen zijn een aanvulling op de verplichtingen uit de artikelen 16 tot en met 19 van de Asv. Als er niet aan de verplichting voldaan wordt, krijgen de subsidieontvangers de mogelijkheid om als nog te voldoen aan de verplichtingen. Blijkt dit niet te kunnen of dat na een week geen geplande acties zijn ondernomen tot verbetering. Dan kan de subsidie lager worden vastgesteld of teruggevorderd.

Wanneer de subsidieontvanger constateert dat de kans bestaat dat de activiteit niet wordt uitgevoerd, of hiervan reeds zeker is, dient de subsidieontvanger direct contact op te nemen met de contactpersoon

Artikel 13 Slotbepalingen

Dit artikel behoeft geen toelichting.