Reglement Burgerlijke Stand van de gemeente Gulpen-Wittem 2025

Geldend van 01-01-2025 t/m heden

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand van de gemeente Gulpen-Wittem 2025

Burgemeester en wethouders van Gulpen-Wittem;

gelet op artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 t/m 4 van het Besluit Burgerlijke

Stand 1994,artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand en de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren Wnra

besluiten:

vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau burgerlijke stand.

Hoofdstuk 1. Algemeen

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • A.

    de wet: boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • B.

    het besluit: Besluit Burgerlijke Stand 1994

  • C.

    ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS): een ambtenaar in dienst van de gemeente als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van het Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • D.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS): een ambtenaar in dienst van de gemeente, in dienst van een andere gemeente in Nederland, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • E.

    gemeentehuis: alle ‘huizen der gemeente’ welke bij gedelegeerd collegebesluit als zodanig

  • 1.

    zijn aangewezen.

  • F.

    Rechtsfeit: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

  • G.

    Reglement: Reglement Burgerlijke Stand van de gemeente Gulpen-Wittem 2025.

  • H.

    Het college: burgemeester en wethouders van de gemeente Gulpen-Wittem.

Artikel 2. Aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Het college wijst aan:

  • 1.
    • a

      Ambtenaren van de burgerlijke stand in dienst van de gemeente Gulpen-Wittem;

    • b

      Ambtenaren van de burgerlijke stand van een andere gemeente;

    • c

      Buitengewoon ambtenaren in dienst van de gemeente Gulpen-Wittem;

    • d

      Burgemeester en wethouders;

    • e

      (Buitengewoon) Ambtenaar van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente is benoemd/aangewezen en wier benoeming/aanwijzing nog niet is verlopen, voor de voltrekking van één enkel huwelijk of geregistreerd partnerschap in de gemeente Gulpen-Wittem;

    • f

      Derden die niet aangewezen zijn tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van één enkel huwelijk of geregistreerd partnerschap in de gemeente Gulpen-Wittem.

      De voltrekking van het huwelijk of geregistreerd partnerschap kan in aanwezigheid plaats vinden van een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2 lid 1 onder a en c.

Artikel 2 lid 1 onder b, d, e en f zijn niet van toepassing voor de voltrekking van huwelijken of geregistreerd partnerschappen als genoemd in artikel 9.

Artikel 3 Aanwijzingsduur, bezoldiging en voorwaarden

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bij het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente en hij werkzaamheden verricht bij het team dat met de uitvoering van de werkzaamheden als bedoeld in het reglement, is belast.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen.

  • 3. Burgemeester en wethouders kunnen tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen. Deze aanwijzing betreft maximaal de periode die samenvalt met de periode van benoeming van de burgemeester of betreffende wethouder.

  • 4. De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2, lid 1 onder e geschiedt pas nadat het aanstaande bruidspaar of de aanstaande geregistreerde partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt uiterlijk 6 weken vóór de voltrekking van het huwelijk of geregistreerd partnerschap aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Gulpen-Wittem. Bij het verzoek dienen afschriften van de aanwijzing en beëdiging te worden overgelegd. Bovendien dient er een verklaring waaruit blijkt dat hij actief huwelijken en geregistreerd partnerschappen voltrekt in een gemeente te worden overgelegd. De aanwijzing geldt voor de voltrekking van één huwelijk of geregistreerd partnerschap. De voltrekking vindt onbezoldigd plaats.

  • 5. De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2 lid 1 onder f geschiedt pas nadat het aanstaande bruidspaar of de aanstaande geregistreerde partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt uiterlijk 4 maanden vóór de voltrekking van het huwelijk of geregistreerd partnerschap aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Gulpen-Wittem. Na het verzoek dient een positieve Verklaring Omtrent Gedrag te worden overgelegd. Een bewijs van de beëdiging bij de rechtbank tot wier rechtsgebied de gemeente Gulpen-Wittem behoort dient uiterlijk 1 week voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap overgelegd te worden. De aanwijzing geldt voor de voltrekking van één huwelijk of geregistreerd partnerschap. De voltrekking vindt onbezoldigd plaats. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand dient hierbij een geheimhoudings- en integriteitsverklaring in te vullen c.q. te ondertekenen.

  • 6. Aanwijzingen die hebben plaatsgevonden vóór de inwerkingtreding van dit reglement worden geëerbiedigd.

Hoofdstuk 2. Locaties voor het voltrekken van huwelijken en geregistreerde partnerschappen.

Artikel 4 Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voltrekken huwelijken en geregistreerd partnerschappen in het gemeentehuis en op overige daartoe aangewezen (eenmalige) locaties binnen de gemeente. Deze locaties moeten voor een ieder toegankelijk zijn.

Artikel 5. Permanente trouwlocaties

  • 1. De permanente locatie voor de voltrekking van een huwelijk en geregistreerd partnerschap is daar waar het gemeentehuis van de gemeente Gulpen-Wittem is gevestigd.

  • 2. De locaties die gelijkgesteld zijn aan de permanente locatie te weten:

    • a.

      Oude kerktoren te Gulpen. Deze is niet toegankelijk voor minder validen.

    • b.

      Wijndomein de Planck te Slenaken

    • c.

      Kloosterbibliotheek te Wittem

    • d.

      Eyserhof te Eys

    • e.

      Auberge de Smockelaer

Artikel 6. Eenmalige trouwlocatie

  • 1. Op verzoek van het bruidspaar kan het college iedere door het bruidspaar gewenste locatie voor één dag aanwijzen als trouwlocatie

  • 2. Het college kan het gebruik van een eenmalige trouwlocatie weigeren:

    • a.

      om redenen van openbare orde, veiligheid en/of strijd met de goede zeden;

    • b.

      indien wet- of regelgeving het beschikbaar stellen belemmert;

    • c.

      indien een procedure loopt die betrekking heeft op de beschikbaarheid van de locatie.

  • 3. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap weigeren als:

    • a.

      naar zijn mening de locatie op de dag van de voltrekking van het huwelijk of geregistreerd partnerschap niet langer geschikt is waardoor zijn en/of veiligheid van de aanwezigen in het geding komt;

    • b.

      zijn aanwijzingen niet opgevolgd worden.

Artikel 7. Voorwaarden eenmalige trouwlocatie

  • 1. Een eenmalige trouwlocatie kan met inachtneming van het bepaalde in artikel 6 lid 1 en 2, beschikbaar gesteld worden voor de voltrekking van huwelijken en geregistreerd partnerschappen.

  • 2. De eigenaar, verhuurder en/of beheerder van de locatie stelt de locatie voor de duur van de voltrekking van het huwelijk of geregistreerd partnerschap ter beschikking. De wijze van gebruik tijdens de voltrekking van het huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt door de gemeente bepaald. Het schriftelijke of elektronisch verzoek hiertoe wordt 6 weken voor de dag waarop het rechtsfeit plaatsvindt, gedaan aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Gulpen-Wittem. De verantwoordelijkheid voor de benodigde vergunningen en verzekeringen ligt bij de eigenaar, verhuurder en/of beheerder c.q. bruidspaar.

  • 3. De locatie moet voor een ieder toegankelijk zijn.

  • 4. De openbaarheid moet zijn gewaarborgd.

  • 5. De eigenaar, verhuurder en/of beheerder van de locatie stemt schriftelijk middels medeondertekening van het aanvraagformulier in, met het gebruik van de gewenste ruimte en de voorwaarden, voor de voltrekking van het huwelijk of geregistreerd partnerschap.

  • 6. De eigenaar, verhuurder en/of beheerder maakt afspraken met de ambtenaar van de burgerlijke stand en aanvragers over het tijdstip waarop de locatie beschikbaar gesteld wordt voor het voltrekken van het huwelijk of geregistreerd partnerschap.

  • 7. Ten behoeve van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zorgt de eigenaar, verhuurder en/of beheerder van de locatie voor een katheder of tafel, stoelen, verlichting, omkleedgelegenheid, sanitaire voorzieningen en indien nodig voor een microfoon met geluidsboxen/-installatie.

  • 8. Tijdens de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap is het niet toegestaan alcohol te nuttigen, te roken, etenswaren te gebruiken, kaarsen te branden en/of andere brandbare voorwerpen aan te steken. De brandveiligheid dient te zijn gewaarborgd.

  • 9. Bij de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap in de open lucht dient een verankerde en overdekte uitwijk aanwezig te zijn in geval van slechte weersomstandigheden en een uitwijk naar een schaduwrijke plek bij extreme hitte.

  • 10. De gemeente is gevrijwaard van eventuele schadeaanspraken als de locatie niet, niet tijdig, dan wel niet volledig beschikbaar is voor de voltrekking van het huwelijk of geregistreerd partnerschap. Er bestaat geen gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de inrichting en verzorging van de locatie. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is een gemeentelijk vertegenwoordiger en uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig voltrekken van het huwelijk of geregistreerd partnerschap. Derhalve is de gemeente gevrijwaard voor situaties waarbij het gezelschap op enigerlei wijze schade kan oplopen.

  • 11. De gemeente is niet verantwoordelijk voor parkeervoorzieningen.

  • 12. Aanwijzing van een eenmalige trouwlocatie geeft geen toestemming om objecten voor langere tijd dan het trouwfeest te gebruiken.

Hoofdstuk 3. Openstelling

Artikel 8. Openstelling

Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

  • 1.

    voor huwelijksvoltrekkingen en registraties van partnerschappen op maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur

  • 2.

    voor overige werkzaamheden op maandag en donderdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Op vrijdag van 09.00 uur tot 12.00 uur.

    Het bureau is gesloten indien de in dit artikel vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

    In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in dit artikel aangegeven uren.

  • 3.

    Voor de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap op een overige locatie, als bedoeld in artikel 1 onder E van dit reglement, is de burgerlijke stand geopend van maandag tot en met zondag (inclusief algemeen erkende feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet en andere door het college aangewezen dagen dat het bureau niet of slechts gedeeltelijk geopend is), mits er een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand, als bedoeld in artikel 2, lid 1 onder c, e of f, beschikbaar is. Het tijdstip voor de voltrekking van het rechtsfeit wordt in overleg met de eigenaar, beheerder en/of verhuurder én voornoemde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand vastgesteld.

Artikel 9. Wettelijk verplichte uren kosteloze rechtsfeiten en eenvoudige rechtsfeiten.

  • 1. Op dinsdag om 09.00 uur en om 09.15 uur vindt de voltrekking van een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap plaats op de permanente locatie:

    • a.

      in een spreekkamer/ruimte;

    • b.

      door (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2 lid 1 onder a of c;

    • c.

      waarbij minimaal één persoon van het bruidspaar geboren moet zijn of ingezetene is geweest in de gemeente Gulpen-Wittem of voormalige gemeente Gulpen, Slenaken, Wittem of Wijlre óf ingezetene is van de gemeente Gulpen-Wittem;

    • d.

      zonder vóórgesprek met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • e.

      waarbij geen voorkeur kan worden uitgesproken voor een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • f.

      waarbij naast het bruidspaar uitsluitend de getuigen aanwezig zijn;

    • g.

      welk maximaal 10 minuten duurt en bestaat uit het geven van het ja-woord + uitwisseling ringen en het tekenen/voorlezen van de akte;

    • h.

      waarbij persoonlijke wensen zoals bijvoorbeeld het voorlezen van een gedicht of het (af)spelen van muziek, niet worden ingewilligd.

  • 2. Op maandag t/m donderdag van 14.00 uur tot 16.00 bestaat de mogelijkheid voor de voltrekking van een eenvoudig huwelijk of geregistreerd partnerschap.

    • a.

      In de raadzaal

    • b.

      Door een (buitengewoon) ambtenaar van de gemeente Gulpen-Wittem

    • c.

      Babs wordt toegewezen (geen keuze)

    • d.

      Persoonlijke toespraak aan de hand van een vragenformulier en telefonisch contact

    • e.

      Er mogen 20 personen aanwezig zijn

    • f.

      Maximaal 20 minuten

    • g.

      Een muziekstuk tijdens de ceremonie

Hoofdstuk 4. Slotbepalingen

Artikel 10. Leiding burgerlijke stand

De Teamleider Klantservice is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 11. Afwijkingsbevoegdheid en onvoorziene omstandigheden

  • 1. In bijzondere omstandigheden kan het college gemotiveerd van de inhoud van dit reglement afwijken.

  • 2. In situaties waarin de inhoud van dit reglement niet voorziet, beslist het college.

Artikel 12. Slotbepaling en aanhaling reglement

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand van de gemeente Gulpen-Wittem 2025.

  • 2. Bij dit Reglement behoort de Toelichting op het Reglement Burgerlijke stand van de gemeente Gulpen-Wittem 2025.

  • 3. Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025. Het Reglement Burgerlijke Stand Gulpen-Wittem 2022 wordt per dezelfde datum te ingetrokken.

Ondertekening

Gulpen-Wittem, 19 november 2024

Met vriendelijke groet,

Namens burgemeester en wethouders van Gulpen-Wittem,

de secretaris,

R.H.M. Sluijsmans

de burgemeester,

ing. N.H.C. Ramaekers-Rutjens

Toelichting op het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Gulpen-Wittem 2025

Artikelsgewijs:

Artikel 1. Begripsbepaling

Dit spreekt voor zich. In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven.

Artikel 2. Aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Dit artikel geeft weer wie tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden aangewezen (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). De aanwijzing geschiedt door het college.

Voor de aanwijzing tot ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • a.

    de ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • b.

    de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens.

Voor de aanwijzing tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • a.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan mede zijn een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is.

  • b.

    de buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met het voltrekken van huwelijken of geregistreerd partnerschappen (conform artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Art 2 lid 1 onder e en f biedt de mogelijkheid een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand werkzaam in een andere gemeente of derden (vrienden, familie etc.) aan te wijzen tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van één enkel huwelijk of geregistreerd partnerschap in de gemeente Gulpen-Wittem. Van deze mogelijkheid kan geen gebruik worden gemaakt als er sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap met een spoedeisend belang vanwege gewichtige redenen (artikel 62, lid

2, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). Deze situatie doet zich voor bij ernstig zieken. Voltrekking van deze huwelijken of geregistreerd partnerschappen vindt plaats binnen enkele dagen. Een aanwijzing en een beëdiging tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand bij de rechtbank is dan niet haalbaar.

Artikel 3. Aanwijzingsduur, bezoldiging en voorwaarden

Aanwijzingsduur

In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden aangewezen (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Het eerste lid bepaalt dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode wordt benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente én werkzaam is bij het team Klantservice.

Het tweede lid stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt aangewezen.

Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die in dienst zijn van de gemeente Gulpen-Wittem worden voor de duur van de aanstelling in de hoofdfunctie benoemd, tenzij er termen aanwezig zijn om op een eerder moment anders te besluiten. Bij beëindiging van deze aanstelling wordt er een nieuwe beslissing genomen over de benoeming tot buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand.

Het derde lid bepaalt dat leden van het college in de hoedanigheid van onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd, uiterlijk voor de periode dat zij lid van het college zijn.

Het vierde en vijfde lid geeft aanstaande bruidsparen en aanstaande geregistreerd partners de mogelijkheid voor de voltrekking te kiezen voor een “eigen” buitengewoon ambtenaar van de stand. Dit is niet mogelijk bij een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap.

Indien een persoon die geen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is in een andere gemeente, op verzoek van het bruidspaar het huwelijk of geregistreerd partnerschap gaat voltrekken zal de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Gulpen-Wittem deze persoon instrueren omtrent de wettelijke regels bij het huwelijk of geregistreerd partnerschap.

Bij de huwelijken of geregistreerd partnerschappen kan een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Gulpen-Wittem aanwezig zijn, om indien nodig de regie te houden.

Het zesde lid voorkomt dat buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die voor de inwerkingtreding van deze regeling in dienst zijn van de gemeente opnieuw zouden moeten worden benoemd.

De bevoegdheid tot aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag is gemandateerd aan de 1e medewerker Publieksbalie.

Het mandaat biedt de praktische mogelijkheid om binnen redelijke termijn een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap voor één dag aan te wijzen.

Bezoldiging

Alleen de buitengewoon ambtenaar die gebruikelijk huwelijken of geregistreerd partnerschappen voltrekt voor de gemeente Gulpen-Wittem krijgt een vergoeding. Dit gebeurt overeenkomstig de rechtspositieregeling Buitengewoon Ambtenaar.

De overige buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden onbezoldigd.

Voorwaarden

Wordt er gekozen voor een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand zoals genoemd in artikel 2, lid 1 onder f dan kan er een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van de gemeente Gulpen-Wittem aanwezig zijn bij het te voltrekken huwelijk of geregistreerd partnerschap. Dit om de kwaliteit en de juridische voltrekking van het huwelijk of geregistreerd partnerschap te waarborgen.

Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) wordt gevraagd, omdat de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand tijdens de voltrekking van het huwelijk of geregistreerd partnerschap de gemeente Gulpen-Wittem vertegenwoordigt. Hij dient van onbetamelijk gedrag te zijn.

De VOG mag niet ouder zijn dan 1 jaar.

Door Team Klantservice wordt, na aanwijzing, bij de rechtbank een beëdiging aangevraagd voor de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

Bij compleetheid van het dossier maakt de uitvoerend ambtenaar van Team Klantservice een besluit op. Het aanstaande bruidspaar en de aangewezen buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand ontvangen een kopie van het genomen besluit.

Artikel 4. Locatie

De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand voltrekt huwelijken en geregistreerd partnerschappen in de permanente locatie. De permanente locatie is een daartoe door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen locatie. Hiertoe behoren de permanente locatie en de overige locaties.

Artikel 5. Permanente locatie

In de gemeente Gulpen-Wittem is het mogelijk om een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken in de permanente locatie, het gemeentehuis te Gulpen-Wittem. Hiermee wordt er conform artikel 63, Boek 1, Burgerlijk Wetboek een bestendig karakter aan het voltrekken van huwelijken en geregistreerd partnerschappen gegeven.

Artikel 6. Overige locatie

Het is het mogelijk om naast voornoemde permanente locatie op een overige locatie een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken. In dit artikel worden de weigeringsgronden genoemd.

Artikel 7. Voorwaarden overige locatie

Het beschikbaar stellen van een overige locatie als gemeentehuis ten behoeve van de voltrekking van huwelijken of geregistreerd partnerschappen is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet tijdig duidelijk zijn wanneer het huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt voltrokken, zodat administratieve voorbereidingen kunnen worden getroffen. Voorts dient de eigenaar, verhuurder en/of beheerder van de locatie zijn medewerking te verlenen, zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren en in zelfstandigheid kan uitvoeren.

Ook moet de openbaarheid zijn gegarandeerd en mag er geen gevaar bestaan voor de openbare orde, veiligheid en de goede zeden. In verband met het vereiste van openbaarheid dient de locatie ook vrij toegankelijk te zijn.

De overeengekomen locatie leidt niet tot enige gemeentelijke verantwoordelijkheid. Voorts is de gemeente Gulpen-Wittem niet aansprakelijk voor schade ontstaan tijdens of voortvloeiend uit de voltrekking.

Artikel 8. Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer de burgerlijke stand is opengesteld voor het publiek (artikel 16c van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek). De Publieksbalie in het gemeentehuis is op maandag t/m donderdag van 09.00-16.30 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur geopend voor het doen van aangiften van geboorte, huwelijk, geregistreerde partnerschappen en overlijden. Buiten de vastgestelde openingstijden is de ambtenaar van de burgerlijke stand niet verplicht tot het opmaken van aktes. Hij is daartoe echter wel bevoegd en dient in het belang der zaak van die bevoegdheid in geval van nood gebruik te maken.

Daarnaast bepaalt lid 1 de openingstijden van de burgerlijke stand voor de voltrekking van rechtsfeiten in een permanente locatie; het gemeentehuis te Gulpen-Wittem.

Voor de voltrekking van een rechtsfeit aldaar geldt dat er een gesprek plaatsvindt met de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, kan er een keuze worden gemaakt voor een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Het maximaal toegestane aantal van aanwezigen is afhankelijk van de ruimte.

Lid 3 bepaalt de openingstijden van de burgerlijke stand voor de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap op een overige locatie. De burgerlijke stand is hiervoor kort gezegd 7 dagen per week (24/7) geopend, mits er een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand beschikbaar is. Conform dit lid regelt het bruidspaar met de eigenaar én de ambtenaar van de burgerlijke stand, de locatie en het tijdstip waarop het huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt voltrokken. Het bruidspaar kan zelf een voorkeur aangeven welke buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand de ceremonie leidt. Het bruidspaar bespreekt met de buitengewoon ambtenaar de wensen met betrekking tot de invulling van de ceremonie.

Artikel 9. Wettelijk verplichte kosteloze rechtsfeiten

  • 1.

    In artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 tot regeling der heffing van regten wegens de verrigtingen van den ambtenaar van den burgerlijken stand is geregeld dat tenminste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Een kosteloze voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap vindt plaats in de permanente locatie (spreekkamer/ruimte) waarbij alleen getuigen aanwezig zijn.

  • 2.

    Om paren toch de gelegenheid te geven voor een eenvoudig voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap waarbij er een persoonlijke toespraak is en maximaal 20 personen aanwezig kunnen zijn.

Artikel 10. Leiding burgerlijke stand

Ingevolge artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994 wijst het college de ambtenaar aan die is belast met de leiding van de dienst. Uit praktische overwegingen en om adequaat te reageren op veranderingen is het Teamleider Klantservice aangewezen voor de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand.

Artikel 11. Afwijkingsbevoegdheid en onvoorziene omstandigheden

Dit reglement is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid opgesteld. Hoe dan ook blijft het mogelijk dat er situaties ontstaan waarin dit reglement niet voorziet of dat er moet worden afgeweken van het hetgeen is vastgesteld in dit reglement. In deze gevallen beslist het college.

Artikel 12. Slotbepaling en aanhaling reglement

Het artikel bepaalt met welke naam het reglement moet worden aangehaald en, wanneer het in werking treedt en dat de onderhavige toelichting uitdrukkelijk onderdeel van het reglement uitmaakt.

Het college van burgermeester en wethouders kan een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen voor de voltrekking van één huwelijk of geregistreerd partnerschap. Deze persoon kan in dienst zijn van de gemeente Gulpen-Wittem, van een andere gemeente in Nederland of een persoon zijn die niet in dienst is van een gemeente. Deze buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangt voor de voltrekking van het huwelijk of geregistreerd partnerschap geen vergoeding van de gemeente Gulpen-Wittem.

Indien een persoon die geen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is in een andere gemeente, op verzoek van het bruidspaar het huwelijk of geregistreerd partnerschap gaat voltrekken zal de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Gulpen-Wittem deze persoon instrueren omtrent de wettelijke regels bij de voltrekking.

Bij alle huwelijken of geregistreerd partnerschappen die voltrokken worden door iemand die door het college van burgemeester en wethouders aangewezen is voor de voltrekking van één huwelijk of geregistreerd partnerschap, kan een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Gulpen-Wittem aanwezig zijn, om indien nodig de regie te houden.