Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR732552
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR732552/1
Algemeen Mandaatbesluit gemeente Brunssum 2025
Geldend van 28-12-2024 t/m heden
Intitulé
Algemeen Mandaatbesluit gemeente Brunssum 2025Het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester van de gemeente Brunssum, elk voor zover hun bevoegdheden betreft;
Overwegende dat het met het oog op een doelmatige besluitvorming en een vlotte en klantvriendelijke afdoening van zaken gewenst is de afhandeling van zaken in daarvoor in aanmerking komende gevallen op te dragen aan ambtenaren c.q. ondergeschikten;
Dat het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester, de mandaten (inclusief volmachten en machtigingen) kan verstrekken aan de gemeentesecretaris, directeuren, afdelingshoofden, coördinatoren en/of andere medewerkers en dat dit wordt vastgelegd in een mandaatbesluit en mandatenregister;
Dat het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester aan anderen dan ondergeschikten mandaat (inclusief volmachten en machtigingen) kunnen verstrekken;
Dat met de vaststelling van dit Algemeen Mandaatbesluit met bijbehorend Mandatenregister aan voornoemd gestelde wordt voldaan;
Gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht, alsmede overig ter zake toepasselijk recht;
Besluiten
- I.
Het op 19 februari 2019 genomen Algemeen Mandaatbesluit in te trekken;
- II.
De volgende beleidsregels voor het gebruik van mandaten (inclusief volmachten, machtigingen, ondermandaten, sub-volmachten en sub-machtigingen) vast te stellen:
BELEIDSREGELS
Afdeling 1: Begripsbepalingen en uitgangspunten
Artikel 1
-
1. Onder “correspondentie”, zoals vermeldt in het Mandatenregister wordt verstaan de door het bevoegde orgaan ter voorbereiding c.q. uitvoering van besluiten uitgaande stukken, niet zijnde de besluiten ter zake.
-
2. Het Mandatenregister: Het register, waarin een overzicht is van de bevoegdheden welke worden geacht te zijn gemandateerd en welke worden geacht te zijn ondergemandateerd en dat dynamisch wordt aangevuld, gewijzigd, etc.
-
3. Onder medewerkers worden naast ambtenaren van de gemeente Brunssum tevens externe ondergeschikten of niet ondergeschikten verstaan.
Artikel 2
Uitgangspunten bij het verlenen van (onder)mandaten zijn:
- a.
mandaten worden zo laag mogelijk in de ambtelijke organisatie gelegd;
- b.
ten aanzien van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen en correspondentie, geldt een ondertekeningsmandaat;
- c.
Indien de uitoefening van het in het Mandatenregister opgenomen mandaat het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, is de bevoegdheidsverdeling in het Mandatenregister leidend boven het Besluit regeling budgethouders;
- d.
personeelsaangelegenheden worden gemandateerd aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur met de mogelijkheid van ondermandaat aan de afdelingshoofden
Afdeling 2: Algemeen
Artikel 3
De uitoefening ten aanzien van de in het bij dit besluit behorende Mandatenregister vermelde bevoegdheden en de ondertekening van in dit register genoemde stukken wordt opgedragen aan de in het Mandatenregister genoemde gemeentesecretaris/algemeen directeur, directeuren, afdelingshoofden, coördinatoren en/of andere medewerkers;
Artikel 4
-
1. De afdelingshoofden zijn bevoegd om de aan hen gemandateerde bevoegdheden onder te mandateren aan onder hen ressorterende coördinatoren en/of medewerkers.
Van deze bevoegdheid wordt geen gebruik gemaakt dan na uitdrukkelijke schriftelijke instemming van het college van burgemeester en wethouders of van de burgemeester, ieder voor zover het haar of zijn bevoegdheid betreft. Bij vaststelling van het Mandatenregister is van de bevoegdheid gebruik gemaakt conform het gestelde in dit register en is door het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester hiermee, ieder voor wat hun bevoegdheden betreft, ingestemd;
-
2. De mandaatgever kan de gemandateerde dan wel de ondergemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde dan wel de ondergemandateerde bevoegdheid.
-
3. Mandaat en ondermandaat doen geen afbreuk aan de in het Organisatiebesluit vastgelegde verantwoordingslijnen.
-
4. Op ondermandaat zijn de bepalingen van deze regeling van overeenkomstige toepassing.
Artikel 5
Het gebruik van de verleende mandaten is een onderdeel van de interne controle, waarop de accountant steunt ten aanzien van de goedkeuring van de jaarrekening.
Afdeling 3: Toepassing van het mandaat
Artikel 6
De mandaatverlening geldt niet voor de bevoegdheid tot:
- a.
Het vaststellen van beleidsregels;
- b.
Het beslissen op bezwaarschrift.
Artikel 7
-
1. De (onder) gemandateerden leggen voorgenomen besluiten die beleidsaspecten in zich bergen ter nadere besluitvorming voor aan het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester.
-
2. Voorgenomen besluiten worden geacht in elk geval beleidsaspecten te bevatten:
- a.
indien er sprake is van een zogenaamde negatieve beschikking of een weigeringsbesluit dan wel indien het gaat om een intrekkingsbesluit, dat van de vooraf gestelde kaders (o.a. het Mandatenregister) afwijkt;
- b.
indien een beleidskader of gangbare praktijk ontbreekt;
- c.
indien het te nemen besluit precedentwerking kan hebben;
- d.
indien de afdoening zou leiden tot een afwijking of aanvulling van een eerder vastgestelde gedragslijn c.q. beleidslijn;
- e.
indien de afdoening niet als routinematig kan worden aangeduid, omdat er een aparte beoordeling en besluitvorming nodig is;
- f.
indien inwilliging van het verzoek zal leiden tot strijdigheid met of afwijking van het bestaande beleid, voorschriften of richtlijnen of andere niet voorziene financiële of andere consequenties kan hebben;
- g.
indien het gaat om besluiten waarbij in de voorbereidingsfase duidelijk wordt, dat tegen de beslissing een bezwaarschrift zal worden ingediend;
- h.
indien het een aanschrijving tot de uitoefening van bestuursdwang of het opleggen van een dwangsom betreft, tenzij in het Mandatenregister anders is aangegeven;
- i.
indien dit door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester kenbaar is gemaakt.
- a.
Artikel 8
-
1. Indien een voorgenomen besluit meer dan één afdeling aangaat, dient overeenstemming te bestaan over de wijze van afdoening.
-
2. Bij het ontbreken van deze overeenstemming wordt de zaak voorgelegd aan het managementteam, inclusief de van elkaar afwijkende standpunten.
Artikel 9
-
1. Het gebruik van mandaat is uitgesloten en de (onder)gemandateerde of ge(vol)machtigde mag dan ook géén gebruik maken van de bevoegdheid tot het ondertekenen van besluiten en correspondentie indien:
- a.
de wens daartoe door of namens het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de betrokken portefeuillehouder, de directie of de afdelingshoofden kenbaar is gemaakt;
- b.
het besluit politieke gevoeligheid, aanzienlijke bestuurlijke, financiële of juridische consequenties met zich meebrengt, of wanneer het een afwijking van het vastgestelde collegebeleid inhoudt;
- c.
het correspondentie betreft waarvan de ondertekening uit een oogpunt van representatie van de gemeente gewenst is;
- c.
zich na de beslissing nieuwe feiten voordoen of bekend worden als gevolg waarvan het besluit heroverweging verdient of aan het besluit alsnog andere zwaarwegende aspecten verbonden raken;
- d.
het de formele verzending van besluiten van de gemeenteraad betreft en brieven uitgaande van de gemeenteraad.
- a.
-
2. In de in het eerste lid bedoelde gevallen legt de (onder)gemandateerde of ge(vol)machtigde de zaak ter besluitvorming voor aan het college, onverminderd het bepaalde in artikel 10:3, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 10
Een krachtens mandaat genomen besluit alsmede de op de gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende correspondentie worden door de (onder) gemandateerde ondertekend op de volgende wijze:
“Het college van burgemeester en wethouders / de burgemeester van Brunssum,
Krachtens (onder) mandaat,
Directeur, Afdelingshoofd, etc.”
Bij volmacht geldt de volgende ondertekening:
“De burgemeester van Brunssum,
Krachtens (sub) volmacht,
Directeur, Afdelingshoofd, etc.”
Afdeling 4: Vervanging
Artikel 11
-
1. Bij afwezigheid van de gemandateerde en indien verder geen ondermandatering is verleend voor de bevoegdheid tot het nemen van besluiten, treedt het afdelingshoofd in de plaats van de gemandateerde;
-
2. Bij afwezigheid van zowel de gemandateerde als het afdelingshoofd en indien verder geen ondermandatering is verleend, treedt de directeur in de plaats van de gemandateerde;
-
3. Bij afwezigheid van zowel de gemandateerde, niet zijnde een afdelingshoofd, het afdelingshoofd en de directeur en indien verder geen ondermandatering is verleend, treedt een collega-directeur of de gemeentesecretaris in de plaats van de gemandateerde.
-
4. Bij afwezigheid van de gemandateerde en indien verder geen ondermandatering is verleend, wordt correspondentie afgedaan door de coördinator of andere medewerkers van de betreffende afdelingen.
Afdeling 5: Het Mandatenregister
Artikel 12
-
1. Het bij dit besluit behorende Mandatenregister en zoals dit register nadien zal worden gewijzigd, geeft een overzicht van de bevoegdheden welke worden geacht te zijn gemandateerd en welke worden geacht te zijn ondergemandateerd.
-
2. Het Mandatenregister is dynamisch. Nieuwe mandaten, gewijzigde mandaten of vervallen mandaten worden in het Mandatenregister bijgeschreven, vervangen of uitgeschreven.
Artikel 13
Het Mandatenregister is openbaar en ligt voor een ieder desgevraagd ter inzage.
Afdeling 6: Slot- en overgangsbepalingen
Artikel 14
De in dit besluit opgenomen (onder) mandaten worden geacht te zijn gewijzigd of vervallen voor zover en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd, ingetrokken of vervallen.
Artikel 15
-
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van haar bekendmaking.
-
2. Op dat tijdstip vervalt het Algemeen Mandaatbesluit van 19 februari 2019 en de wijzigingen hiervan.
Artikel 16
Deze regeling kan worden aangehaald als Algemeen Mandaatbesluit gemeente Brunssum 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders voornoemd, d.d. 17 december 2024
Aldus vastgesteld door de burgemeester d.d. 17 december 2024
Bijlage 1 Mandatenregister Gemeente Brunssum 2025
Omschrijving bevoegdheid |
Afdeling |
Bevoegd orgaan |
Gemandateerden |
Instructie |
|||||
Burgemeester |
College |
Secretaris |
Directeur |
Afdelingshoofd |
Coördinator |
Medewerker |
|||
Opdrachten tot € 2.500,- |
X |
X |
X |
X |
X |
Indien werkbudget voorhanden en daarbinnen passend |
|||
Opdrachten tot € 25.000,- |
X |
X |
X |
X |
Het betreft bij opdrachten en inhuur personeel zowel mandaat van het college als volmacht van de burgemeester |
||||
Opdrachten vanaf € 25.000,- tot € 50.000,- |
X |
X |
X |
X |
|||||
Opdrachten vanaf € 50.000,- tot € 100.000,- |
X |
X |
X |
Vanaf € 100.000,- geldt dat het college besluit |
|||||
Inhuur van personeel binnen het vastgestelde persoonsbudget |
X |
X |
X |
Indien inhuur het vastgestelde persoonsbudget overschrijdt, geldt dat het college besluit |
|||||
De uitvoering van de begrotingen, inclusief de bijbehorende budgetverantwoordelijkheden (de budgethouderschappen), en de aanwijzing van de budgethouders op basis van de Budgethoudersregeling |
X |
X |
|||||||
Besluiten tot subsidieverlening- en vaststelling tot € 10.000, binnen de grenzen van de vastgestelde begrotingssubsidie |
X |
X |
X |
Mits het betreffende product is opgenomen in de begroting en er voldoende ruimte in het budget is |
|||||
Uitbetaling van toegekende subsidies |
X |
X |
|||||||
Het nemen van besluiten in kader van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen |
X |
X |
|||||||
Benoemings- en ontslagbesluiten. Besluiten met betrekking tot schorsen en overplaatsen naar een ander onderdeel binnen de gemeentelijke organisatie en alle andere aangelegen betreffende personeelsaangelegenheden |
X |
X |
X |
Alle personeels-aangelegenheden met betrekking tot het leidinggevend kader blijven de exclusieve bevoegdheid van de secretaris. Alle personeels-aangelegenheden met betrekking tot het medewerker- en coördinatorniveau worden gemandateerd aan het desbetreffende afdelingshoofd. |
|||||
Het indienen van verweerschriften, conclusies en akten namens het bestuursorgaan in procedures met betrekking tot bezwaarschriften, beroepschriften, verzoeken om voorlopige voorziening en andere gerechtelijke (bestuurs- en privaatrechtelijke) procedures. |
X |
X |
X |
X |
College ook namens de raad |
||||
Het indienen van stukken bij de bevoegde (gerechtelijke) instanties of commissies, met uitzondering van verweerschriften en conclusies, alsmede het verstrekken van schriftelijke informatie, al dan niet op verzoek, aan de bevoegde (gerechtelijke) instanties of commissies, in het kader van bezwaarschriften, beroepschriften, verzoeken om voorlopige voorziening en andere gerechtelijke procedures. |
X |
X |
X |
X |
X |
College ook namens de raad |
Omschrijving bevoegdheid |
Afdeling |
Bevoegd orgaan |
Gemandateerden |
Instructie |
|||||
Burgemeester |
College |
Secretaris |
Directeur |
Afdelingshoofd |
Coördinator |
Medewerker |
|||
Besluiten op grond van de Wet open overheid |
Bestuurszaken |
X |
X |
X |
X |
||||
Het nemen van beslissingen ingevolge de Wet open overheid en het zo nodig nemen van verdagingsbesluiten op die verzoeken. |
Bestuurszaken |
X |
X |
X |
X |
||||
Het uitvoeren van de Verordening Commissie Bezwaarschriften van de Gemeente Brunssum, waaronder het toezenden van ontvangstbevestigingen, verdagen van termijnen, het aanhouden of doorzenden van bezwaarschriften, het organiseren van (zienswijzen)zittingen en het verdagen van beslissingen op bezwaarschriften na advies van de commissie voor bezwaar/beroep. |
Bestuurszaken |
X |
X |
X |
X |
X |
|||
Besluiten op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie |
Bestuurszaken |
X |
X |
X |
|||||
Besluiten betreffende het toepassen van spoedeisende bestuursdwang ten aanzien van overtredingen van de Wet milieubeheer, de Afvalstoffenverordening van de gemeente Brunssum en de Algemene plaatselijke Verordening van de gemeente Brunssum (ten aanzien van zwerfafval) |
Bestuurszaken |
X |
X |
X |
|||||
Aanschrijvingen in het kader van ongediertebestrijding |
Bestuurszaken |
X |
X |
X |
|||||
Bestuursdwang bestaande uit het stilleggen van werkzaamheden ex. artikel 100d Woningwet |
Bestuurszaken |
X |
X |
X |
X |
||||
Bestuursdwang bestaande uit het handhaven van de algemene regels ingevolge artikel 2.10 van de Algemene Plaatselijke Verordening door het plaatsen en laten staan van inboedel afkomstig uit een ontruiming op de weg of een weggedeelte te gebruiken anders dan overeenkomstig bestemming daarvan |
Bestuurszaken |
X |
X |
X |
X |
||||
Het verwijderen, in bewaring nemen en openbaar verkopen van na huisuitzetting op de openbare weg geplaatst huisraad (verkoop niet eerder dan 3 maanden. Belanghebbende(n) dien(en)t behoorlijk te zijn opgeroepen en in de gelegenheid gesteld de goederen wederom in bezit te nemen tegen betaling van de kosten van verwijdering en bewaring) |
Bestuurszaken |
X |
X |
||||||
Het verhalen van de kosten van verwijdering en bewaring huisraad op de rechthebbende(n), indien deze goederen hem/hen wederom ter beschikking worden gesteld dan we op de opbrengst van de openbare verkochte huisraad (de opbrengst van de openbaar verkochte goederen wordt -na aftrek van door de gemeente gemaakte kosten van verwijdering, bewaring en verkoop – ter beschikking van rechthebbende(n) gesteld |
Bestuurszaken |
X |
X |
||||||
Beslissingen te nemen omtrent terugvordering van onverschuldigd betaalde subsidies |
Bestuurszaken |
X |
X |
||||||
Vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
Bestuurszaken |
X |
X |
||||||
Het opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
Bestuurszaken |
X |
X |
||||||
Het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet voortvloeien uit een krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument |
Bestuurszaken |
X |
X |
||||||
Opvragen van gegevens uit de Justitiële documentatie en de Politieregisters t.b.v. de verlening van een koninklijke of gemeentelijke onderscheiding |
Bestuurszaken |
X |
X |
X |
X |
||||
De doorlopende procesmachtiging bij gerechtelijke instanties actualiseren, herzien of op andere wijze wijzigen, ten behoeve van de juridische procedures |
Bestuurszaken |
X |
X |
X |
|||||
Het horen op grond van artikel 7:1 lid 3 Wvggz |
Zorg en Bestuurszaken |
X |
X |
X |
X |
Afd.hd = afdelingshoofd Zorg Coör = Coördinator Jeugd Mdw = Coördinator Team VTH, medewerker Integrale Veiligheid, coördinator Team Jeugd |
Omschrijving bevoegdheid |
Afdeling |
Bevoegd orgaan |
Gemandateerden |
Instructie |
|||||
Burgemeester |
College |
Secretaris |
Directeur |
Afdelingshoofd |
Coördinator |
Medewerker |
|||
Toepassen van fiscale regelingen (geen gemeentelijke belastingen) |
Financiën & Control |
X |
X |
X |
|||||
Alle bevoegdheden, zoals bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder c van de Gemeentewet, voor zover betrekking hebbend op leges, marktgelden en lijkbezorgingsrechten |
Financiën & Control |
X |
X |
X |
|||||
Oninbaarverklaring openstaande posten en vorderingen inzake privaatrechtelijke facturen |
Financiën & Control |
X |
X |
X |
Conform vigerende Uitvoeringsregels Debiteurenbeheer |
||||
Oninbaarverklaring openstaande posten en vorderingen inzake publiekrechtelijke facturen |
Financiën & Control |
X |
X |
X |
Conform vigerende Uitvoeringsregels Debiteurenbeheer |
||||
Het aangaan van onderhandse geldleningen en overige treasury activiteiten zoals genoemd in het Treasurystatuut |
Financiën & Control |
X |
X |
X |
Conform vigerende Treasurystatuut |
||||
Aanmelden en afwikkelen schadegevallen inclusief afdoening eigen risico na uitkeringschadebedrag door verzekering |
Financiën & Control |
X |
X |
||||||
Aanmelden en afwikkelen van schadegevallen tot de hoogte van de eigen risicogrens |
Financiën & Control |
X |
X |
X |
|||||
Vaststellen privacyverklaring gemeentelijke website (artikel 12 AVG) |
Financiën & Control |
X |
X |
X |
|||||
Besluiten n.a.v. verzoek om persoonsgegevens te verwijderen (recht op vergetelheid) (artikel 17 AVG) |
Financiën & Control |
X |
X |
X |
|||||
Besluiten n.a.v. verzoek om minder persoonsgegevens (artikel 18 AVG) |
Financiën & Control |
X |
X |
X |
|||||
Besluiten n.a.v. verzoek om persoonsgegevens in overdraagbare vorm te ontvangen (dataportabiliteit) (artikel 21 AVG) |
Financiën & Control |
X |
X |
X |
|||||
Vastellen verwerkingsregister (artikel 30 AVG) |
Financiën & Control |
X |
X |
X |
|||||
Melden datalek (artikel 33 AVG) |
Financiën & Control |
X |
X |
X |
|||||
Vaststellen gegevensbeschermingseffectbeoordeling (artikel 35 AVG) |
Financiën & Control |
X |
X |
X |
Omschrijving bevoegdheid |
Afdeling |
Bevoegd orgaan |
Gemandateerden |
Instructie |
|||||
Burgemeester |
College |
Secretaris |
Directeur |
Afdelingshoofd |
Coördinator |
Medewerker |
|||
Besluiten inzake het wijzigen c.q. aanbrengen van huisnummer verwijzingen c.q. aanduidingen |
Informatie-management |
X |
X |
X |
Coör = coördinator Informatie-management Ondermandaat afdelingshoofd Informatie-management indien vervanging van de coördinator nodig is bij de uitvoering altijd overleg met portefeuillehouder |
||||
CBS- overzichten inclusief jaarverslagen voor wat betreft verleende omgevingsvergunningen voor bouwen en slopen |
Informatie-management |
X |
X |
X |
|||||
Het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving in kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijk beperkingen onroerende goederen |
Informatie-management |
X |
X |
X |
Ondermandaat afdelingshoofd Informatie-management indien vervanging van de coördinator nodig is |
||||
Opstellen van de 'ambtelijke verklaringen' in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
Informatie-management |
X |
X |
X |
Mdw = applicatie-beheerder van de BAG-applicatie Coördinator Informatiebeheer is BAG registrator en aangewezen als beheerder van de basisregistraties adressen en gebouwen. Applicatie-beheerder van de BAG-applicatie is plaatsvervangend beheerder van de basisregist raties adressen en gebouwen |
||||
Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers |
Informatie-management |
X |
X |
X |
|||||
Het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers |
Informatie-management |
X |
X |
X |
|||||
Het, op grond van het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister |
Informatie-management |
X |
X |
X |
|||||
Het ingevolge van artikel 9 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en ten allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is |
Informatie-management |
X |
X |
||||||
Het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenadministratie, zorg dragen voor een goede beschikbaar, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie |
Informatie-management |
X |
X |
||||||
Het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14A en 15 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
Informatie-management |
X |
X |
X |
|||||
Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet registraties adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
Informatie-management |
X |
X |
||||||
Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
Informatie-management |
X |
X |
||||||
Het op verzoek aan een ieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 31, eerste lid, onder a van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
Informatie-management |
X |
X |
||||||
Vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
Informatie-management |
X |
X |
X |
|||||
Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruik informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders |
Informatie-management |
X |
X |
||||||
Het opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
Informatie-management |
X |
X |
X |
|||||
Het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet voortvloeien uit een krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument |
Informatie-management |
X |
X |
X |
|||||
Het nemen van besluiten omtrent vervangen, overbrengen en vernietigen van archiefbescheiden op grond Artikel 7 en 13 van de Archiefwet en Artikel 6, 8, 9 en 10 van het Archiefbesluit. |
Informatie-management |
X |
X |
Voorzien van advies gemeente-archivaris |
|||||
Aanpassen en vaststellen bruikleenovereenkomst mobiele apparatuur |
Informatie-management |
X |
X |
Voorzien van positief juridisch positief advies |
|||||
Bevoegdheden in kader van informatiebeveiligingsbeleid |
Informatie-management |
X |
X |
Omschrijving bevoegdheid |
Afdeling |
Bevoegd orgaan |
Gemandateerden |
Instructie |
|||||
Burgemeester |
College |
Secretaris |
Directeur |
Afdelingshoofd |
Coördinator |
Medewerker |
|||
Om artefacten van de gemeentelijke kunstcollectie aan de derden tijdelijk in bruikleen te geven |
Maatschappelijke Ontwikkeling |
X |
X |
||||||
Beschikbaarstelling bekers, medailles etc. aan verenigingen |
Maatschappelijke Ontwikkeling |
X |
X |
Mdw = adviseur Sport |
|||||
Uitvoeren van de Leerplichtwet 1969 (verplichting tot toepassing van de door Brunssum vastgestelde instructie voor leerplichtambtenaar |
Maatschappelijke Ontwikkeling |
X |
X |
X |
Mdw = Leerplicht-ambtenaar van de gemeente Heerlen |
||||
Het geven van advies aan de rechtbank inzake het al dan niet voortzetten van schuldbewind in het kader van de procedure rond beschermingsbewind wegens problematische schulden |
Maatschappelijke Ontwikkeling |
X |
Mdw = Medewerker afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling |
||||||
Het opzeggen van een eerder advies aan de rechtbank tot voortzetting van het schuldbewind in het kader van de procedure rond beschermingsbewind wegens problematische schulden |
Maatschappelijke Ontwikkeling |
X |
Mdw = Medewerker afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling |
||||||
De uitvoeringsbevoegdheden met betrekking tot de melding en registratie in kader van de Wet Kinderopvang uit te oefenen |
Maatschappelijke Ontwikkeling |
X |
X |
||||||
Besluiten te nemen met betrekking tot inspectierapporten van de toezichthouder kwaliteit peuterspeelzalen en kinderopvang (behoudens in het geval van formele handhaving) plus het versturen van waarschuwingsbrieven voorafgaand aan het mogelijk opleggen van een bestuurlijke boete conform het handhavingsprotocol kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen Gemeente Brunssum |
Maatschappelijke Ontwikkeling |
X |
X |
X |
Mdw = beleids-medewerker Onderwijs |
||||
Uitvoering geven aan de beleidsregel "Topsportbeleid Gemeente Brunssum" |
Maatschappelijke Ontwikkeling |
X |
X |
X |
Mdw = adviseur Sport |
||||
Besluitvorming met betrekking tot begrotingssubsidies als bedoeld in artikel 4:23 lid 3 onder c Awb in zoverre het aangevraagde bedrag niet hoger is dan het in de begroting opgenomen maximale bedrag waarop de subsidie ten hoogste kan worden vastgesteld, inclusief de betaling en inning bij terugvordering van deze subsidies |
Maatschappelijke ontwikkeling |
X |
X |
||||||
Het treffen van algemene maatregelen zoals bedoeld in artikel 2.2.1 Wmo 2015 |
Maatschappelijke ontwikkeling |
X |
X |
X |
|||||
Het treffen van algemene maatregelen ter bevordering van mantelzorg en vrijwilligerswerk en ter ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers |
Maatschappelijke ontwikkeling |
X |
X |
||||||
Het stellen van nadere kwaliteitseisen |
Maatschappelijke ontwikkeling |
X |
X |
X |
|||||
Het onderzoek naar hoe de cliënten de kwaliteit van de maatschappelijke ondersteuning ervaren en publicatie van de uitkomsten |
Maatschappelijke ontwikkeling |
X |
X |
X |
|||||
Toezien op de naleving van de verdere eisen gesteld in de nadere regels door periodieke overleggen met aanbieders, een jaarlijks cliëntenonderzoek en zo nodig overleg met de cliënt ter plaatse voor het controleren van de geleverde voorzieningen |
Maatschappelijke ontwikkeling |
X |
X |
||||||
Toezien op de naleving van de klachtenregelingen van aanbieders door periodieke overleggen met de aanbieders en een jaarlijks cliëntervaringsonderzoek |
Maatschappelijke ontwikkeling |
X |
X |
||||||
Toezien op de naleving van de medezeggenschapsregelingen van aanbieders door periodieke overleggen met de aanbieders en een jaarlijks cliëntervaringsonderzoek |
Maatschappelijke ontwikkeling |
X |
X |
||||||
Het samen met de Raad voor de Kinderbescherming vastleggen van de wijze van samenwerken in een protocol |
Zorg en Maatschappelijke Ontwikkeling |
X |
X |
||||||
Het overleggen met een gecertificeerde instelling op grond van artikel 3.5 lid 1 Jeugdwet |
Zorg en Maatschappelijke Ontwikkeling |
X |
X |
||||||
Het vastleggen in een protocol van de wijze van overleggen, zoals bedoeld in artikel 3.5 lid 1 Jeugdwet |
Zorg en Maatschappelijke Ontwikkeling |
X |
X |
||||||
Het publiceren van de uitkomsten van het onderzoek, bedoeld in artikel 12.5 Jeugdwet |
Maatschappelijke ontwikkeling |
X |
X |
||||||
Het maken van afspraken met de huisartsen, zoals bedoeld in Het afstemmen met de zorgverzekeraars, zoals bedoeld in artikel 2.7 lid 5 Jeugdwet |
Maatschappelijke ontwikkeling |
X |
X |
X |
Omschrijving bevoegdheid |
Afdeling |
Bevoegd orgaan |
Gemandateerden |
Instructie |
|||||
Burgemeester |
College |
Secretaris |
Directeur |
Afdelingshoofd |
Coördinator |
Medewerker |
|||
Instemmingsbesluiten op grond van de Telecommunicatiewet |
Openbare Ruimte |
X |
X |
X |
|||||
Verklaringen van geen bezwaar voor wegopbreking door Nutsbedrijven |
Openbare Ruimte |
X |
X |
X |
|||||
Aansluitingen op gemeenteriool |
Openbare Ruimte |
X |
X |
X |
|||||
Verlenen van toestemming tot het leggen van dammen, duikers en dergelijke in sloten in eigendom c.q. beheer bij de gemeente |
Openbare Ruimte |
X |
X |
X |
|||||
deelopdrachten, die voortvloeien uit college - respectievelijk raadsbesluitenmet betrekking tot infrastructurele werken |
Openbare Ruimte |
X |
X |
X |
|||||
Ontheffing voor lang/breed hoog transport ex. Artikel 149 Wegenverkeerswet 1994 |
Openbare Ruimte |
X |
X |
X |
X |
X |
|||
Verkeersbesluiten ex. Artikel 18 Wegenverkeerswet 1994 |
Openbare Ruimte |
X |
X |
X |
X |
||||
Ontheffingen voor wedstrijd op de weg ex. Artikel 10 Wegenverkeerswet 1994 |
Openbare Ruimte |
X |
X |
X |
X |
||||
Ontheffingen ex. Artikel 87 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 juncto artikel 149 Wegenverkeerswet 1994 |
Openbare Ruimte |
X |
X |
X |
X |
||||
Op basis van collegebesluit over aanbesteding, de opdracht definitief gunnen |
Openbare Ruimte |
X |
X |
||||||
Plaatsing op wachtlijst weekmarkt |
Openbare Ruimte |
X |
X |
Omschrijving bevoegdheid |
Afdeling |
Bevoegd orgaan |
Gemandateerden |
Instructie |
|||||
Burgemeester |
College |
Secretaris |
Directeur |
Afdelingshoofd |
Coördinator |
Medewerker |
|||
Team Vergunningen |
Bevoegdheden verbonden aan Team Vergunningen, wordt met ‘medewerker’ de Medewerker Vergunningen bedoeld. |
||||||||
Beslissingen inzake evenement op de openbare weg |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Ontheffing van de algemene regels voor handelsreclame |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Ontheffing van de algemene regels voor venten c.q. voor het innemen van standplaats of uitstalling op de weg |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Ontheffing van de algemene regels voor houden van een snuffelmarkt |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Permanente ontheffing voetgangersgebied |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Vergunningen voor seks-inrichtingen |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Ontheffing van zondagssluiting vanwege godsdienstige gezindte van eigenaar/beheerder winkel |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Ontheffingen op basis van de Winkeltijdenverordening Gemeente Brunssum |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Ontheffing voor zwak-alcoholische drank (tijdens bijzondere zeer tijdelijke gelegenheden) |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Vergunningen voor opslag en verkoop van vuurwerk |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Vergunning inzake het hebben van voorwerpen, of stoffen op, aan of boven de weg |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Vergunning voor het houden van een evenement |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Vergunning amusementsautomaten (met uitzondering van automatenhal) |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Vergunning voor het houden van kansspelen |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Vergunning voor verkoop van vuurwerk op basis van APV |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Het verlenen en weigeren van trottoirvergunningen |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Vergunning voor uitoefening horecabedrijf |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Vergunning tot exploitatie van een horecabedrijf |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Het verzoeken om aanvullende gegevens ter beoordeling van en het wegens onvolledigheid niet in behandeling nemen van een aanvraag om omgevingsvergunning |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Aanhoudingsbesluiten |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Doorbreken aanhoudingsplicht indien de activiteit voldoet aan het gestelde in artikel 3.3 lid 3 en/of lid 6 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Opstarten openbare voorbereidingsprocedure ex. artikel 50 lid 4 Woningwet jo afdeling 3.4 Awb ten behoeve van het doorbreken van de aanhoudingsplicht ex. artikel 50 lid 3 Woningwet indien het bouwwerk niet past in het toekomstige bestemmingsplan maar alsdan vrijstelling zou kunnen worden verleend op grond van een binnenplanse vrijstelling/ontheffing dan wel een ontheffing krachtens artikel 3.23 Wro, mits het verlenen van vrijstelling past binnen het vastgestelde vrijstellingenbeleid ter zake |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Besluiten tot binnen- en buitenplanse afwijking(en )van bestemmingsplan, inpassingsplan en beheersverordening |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Doorbreken van de aanhoudingsplicht op grond van de Woningwet indien na afloop van de openbare voorbereidingsprocedure ingevolge afdeling 3.4 Awb geen zienswijzen zijn ingebracht |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Weigeren medewerking te verlenen aan besluiten tot binnen- en buitenplanse afwijking van bestemmingsplan, inpassingsplan en beheersverordening |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Opstarten van een openbare voorbereidingsprocedure ten behoeve van het verlenen van een tijdelijke afwijking van een bestemmingsplan, inpassingsplan of beheersverordening |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Verlenen vergunningen op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) activiteit ‘kappen’ |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Het verlenen of weigeren van een omgevingsvergunning met activiteiten zoals aangegeven in artikel 2.1 lid 1 en artikel 2.2. lid 1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Tijdelijke afwijking van een bestemmingsplan, inpassingsplan of beheersverordening en de daarbij behorende omgevingsvergunning voor het bouwen, indien na afloop van de openbare voorbereidingsprocedure geen zienswijzen zijn ingebracht |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Positieve reactie sloopmeldingen |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Het afwijken van de Bouwverordening van de gemeente Brunssum |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Vaststellen van hogere grenswaarden in het kader van de Wet geluidshinder. |
Publieks-diensten |
X |
X |
||||||
Melding in kader van het Activiteitenbesluit |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Meldingen in kader van het brandveilig gebruiken |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Publicatie van aanvragen voor, voornemens tot verlenen van, verlenen van, voornemen tot intrekking van of intrekking van een omgevingsvergunning |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Besluit als bedoeld in artikel 12, eerste lid van de Woningwet inzake de door de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit als 'positief' of 'positief, mits' en negatief beoordeelde schetsplannen, aanvragen om omgevings-vergunning voor bouwen en aanvragen om omgevingsvergunning voor bouwen, eerste fase |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Welstandtechnische beoordeling omgevingsvergunning voor bouwen aan de hand van de Welstandsnota Brunssum, voor wat betreft 'positief, positief mits, en negatief' alsmede besluitvorming dienaangaande, e.e.a. als bedoeld in artikel 12, eerste lid van de Woningwet juncto artikel 9.1, tweede lid van de Bouwverordening der gemeente Brunssum |
Publieks-diensten |
X |
|||||||
Ontwerpbeschikkingen m.b.t. en het verlenen van omgevingsvergunningen voor oprichten of veranderen van een milieu-inrichting |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Ontheffingsbesluiten en andere besluiten ter uitvoering van AmvB's of vergunningsvoorwaarden op milieugebied |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Besluiten ter voorbereiding van ambtshalve wijziging omgevingsvergunning voor oprichten of veranderen van een milieu-inrichting |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Het verlenen, wijzigen, aanvullen of geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning voor oprichten of veranderen van een milieu-inrichting, tenzij er in kader van de procedure om te komen tot voornoemd besluit zienswijze(n) naar voren is/zijn gebracht |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Bodemkwaliteitsverklaringen |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Bodemgeschiktheidsverklaringen op basis van historisch onderzoek en dergelijke voor kleine transacties/bouwwerken |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Het vragen van bindend advies |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Legesfacturering en defacturering m.b.t. bovenstaande bevoegdheden |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
|||||
Beschikken op vergunningaanvragen tot tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandswet |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Mandaat voor het beslissen op een aanvraag voor subsidieverlening voor groene daken en/of groene gevels |
X |
||||||||
Team Klantcontacten |
Bevoegdheden verbonden aan Team Klantcontacten, wordt met ‘medewerker’ de Medewerker Klantcontacten bedoeld. |
||||||||
De behandeling van parkeerontheffingen (toewijzing, afwijzing, verlenging), rijontheffingen voor de promenade en algemene ontheffingen op basis van het Wegenverkeerswet (WvW) |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Terugbetalingen of retourpintransacties, uitgevoerd door het KlantContactCentrum (KCC), tot een maximumbedrag van €250,00. |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
X |
|||
Het uitreiken van het Gehandicaptenparkeerkaart (GPK) na toekenning van de Wmo |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Nederlanderschap |
|||||||||
Het nemen van besluiten, het uitoefenen van bevoegdheden en het uitvoeren van de bepalingen zoals neergelegd in de Rijkswet op het Nederlanderschap (RWN) |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Reisdocumenten |
|||||||||
Het nemen van besluiten, het uitoefenen van bevoegdheden en de uitvoering van de bepalingen zoals neergelegd in de Paspoortwet en de daaraan gerelateerde regelgeving. |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Rijbewijzen |
|||||||||
Het verrichten van (feitelijke) handelingen i.v.m. de uitvoering van de Wegenverkeerswet voor zover het rijbewijzen betreft, zoals bijvoorbeeld: - het in behandeling nemen van een aanvraag; - het innemen van een rijbewijs; en - het voeren van correspondentie hierover. |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
Artikelen 113, 115, enz. Wegenverkeerswet Machtiging Mandaat |
|||
Het verlenen van: - een rijbewijs; - een nieuw rijbewijs; - een vervangend rijbewijs; en - het voeren van correspondentie hierover. |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
Artikelen 116, 119 en 120 Wegenverkeerswet Mandaat |
|||
Het besluiten tot het innemen van een rijbewijs en het voeren van correspondentie hierover. |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
Artikel 115 Wegenverkeerswet Mandaat |
|||
VOG |
|||||||||
Het verrichten van (feitelijke) handelingen i.v.m. de uitvoering van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens voor zover betrekking hebbend op de verklaring omtrent het gedrag (v.o.g.), zoals het in ontvangst nemen van de aanvraag om een v.o.g. en het voeren van correspondentie hierover. |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
Artikel 30, lid 1, Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens Machtiging Mandaat |
|||
Basisregistratie Personen |
|||||||||
Het verrichten van (feitelijke) handelingen i.v.m. de uitvoering van de Wet basisregistratie personen, zoals bijvoorbeeld: - inschrijving en uitschrijving; - opneming persoonsgegevens; - de afgifte en verificatie van diverse verklaringen en uittreksels de BRP én het bevolkingsregister ingevolgde de Wet BRP, afgifte van een bewijs van in leven zijn, legalisatie van een handtekening, waarmerking van stukken; - het afnemen van een beëdigde eigen verklaring of belofte en het voeren van correspondentie hierover. |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
Machtiging Mandaat |
|||
Het nemen van een besluit in het kader van de Wet basisregistratie personen als: a. aan een aangifte geen of slechts ten dele gevolg te geven; b. een gegeven over de burgerlijke staat niet op te nemen, dan wel een geschrift daarover dat als akte is aangeboden niet als zodanig aan te merken; c. een gegeven over de nationaliteit niet op te nemen; d. ambtshalve over te gaan tot inschrijving, of tot opneming van gegevens in het geval dat inschrijving of opneming op grond van een aangifte had moeten geschieden; e. bij een opgenomen algemeen gegeven een aantekening over de onjuistheid van dat gegeven of over de strijdigheid daarvan met de Nederlandse openbare orde te plaatsen; f. niet te voldoen aan een verzoek als bedoeld in de artikelen 2.54 tot en met 2.59 Wet BRP; g. aanwijzen instelling ingevolge artikel 2.40 Wet BRP; h. aanwijzen rechtspersoon om als briefadresgever op te treden ingevolge artikel 2.42 Wet BRP. |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
Mandaat |
|||
Het opleggen van een bestuurlijke boete zoals vastgesteld in de beleidsregel bestuurlijke boete Basisregistratie Personen Gemeente Brunssum |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
Mandaat |
|||
Verkiezingen |
|||||||||
Het nemen van besluiten, het uitoefenen van bevoegdheden en de uitvoering van de bepalingen zoals neergelegd in de Kieswet en de daaraan gerelateerde regelgeving. |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
X |
|||
Begraven |
|||||||||
Het verrichten van feitelijke handelingen, zijnde administratieve handelingen i.v.m. de uitvoering van de Verordening beheer gemeentelijke begraafplaats gemeente Brunssum 2011 en het voeren van correspondentie hierover. |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
X |
Mandaat |
||
Besluiten en correspondentie met betrekking tot de uitvoering van de taken op grond van de Wet op de lijkbezorging (Wlb) |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
X |
|||
Burgerlijke Stand |
|||||||||
Aanwijzen Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand en aanwijzen Ambtenaar Burgerlijke Stand. |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
Mandaat |
||||
Aanwijzen trouwlocatie. |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
Artikel 63 BW jo. Artikelen 108 en 147 Gemeentewet Gedelegeerd door gemeenteraad aan college van b. en w. bij besluit bekendgemaakt op 1 september 2021 Mandaat |
|||
Gevonden Voorwerpen |
|||||||||
Aangifte doen van een gevonden voorwerp. |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
Artikel 5:5, lid 2, BW Volmacht |
|||
Het uitoefenen van de bevoegdheden in bewaring gegeven zaken c.q. dieren te verkopen, over te dragen of te vernietigen c.q. af te laten maken en in bewaring gegeven geld uit te keren, alsmede de overeenkomsten die hierop betrekking hebben te ondertekenen. |
Publieks-diensten |
X |
X |
X |
X |
Artikelen 5:6, tweede en derde lid, 5:8, 5:9 en 5:11 BW Volmacht |
Omschrijving bevoegdheid |
Afdeling |
Bevoegd orgaan |
Gemandateerden |
Instructie |
|||||
Burgemeester |
College |
Secretaris |
Directeur |
Afdelingshoofd |
Coördinator |
Medewerker |
|||
Besluiten dat de gemeente Brunssum geen gebruik zal maken van het privaatrechtelijk voorkeursrecht mits dit past binnen de gestelde kaders . |
Ruimtelijke Ontwikkeling en Vastgoed |
X |
X |
X |
Mandaat voor het besluiten tot het aangaan van de rechtshandeling houdt tevens in volmacht van de burgemeester tot het verrichten van de rechtshandeling namens de gemeente Brunssum |
||||
Afstand te doen van het recht van de gemeente Brunssum om via een kettingbeding te eisen dat een privaatrechtelijk voorkeursrecht wordt doorgelegd aan rechtsopvolgers. |
Ruimtelijke Ontwikkeling en Vastgoed |
X |
X |
X |
Mandaat voor het besluiten tot het aangaan van de rechtshandeling houdt tevens in volmacht van de burgemeester tot het verrichten van de rechtshandeling namens de gemeente Brunssum |
||||
Besluiten op grond van de Stimuleringsverordening voor nieuw ondernemerschap, bedrijfsverplaatsing en gevelrenovatie in het centrumgebied van Brunssum |
Ruimtelijke Ontwikkeling en Vastgoed |
X |
X |
X |
|||||
Het afhandelen van aanvragen met spoedeisend karakter conform hoofdstuk 3 van de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs Gemeente Brunssum tot een maximumbedrag ad. € 5.000,- excl. BTW per aanvraag |
Ruimtelijke Ontwikkeling en Vastgoed |
X |
X |
X |
|||||
Uitvoering van de Incidentele subsidieregeling 4: Volkshuisvestingsfonds Schuttersveld 2024 |
Ruimtelijke Ontwikkeling en Vastgoed |
X |
X |
||||||
Besluiten in het kader van de meerjarenonderhoudsplanning |
Ruimtelijke Ontwikkeling en Vastgoed |
X |
X |
X |
|||||
Besluiten tot verstrekken van een starterslening op grond van de Verordening Starterslening gemeente Brunssum 2021 |
Ruimtelijke Ontwikkeling en Vastgoed |
X |
X |
||||||
Verzoek aan Stadsregio Parkstad Limburg tot toevoegen van een woning |
Ruimtelijke Ontwikkeling en Vastgoed |
X |
X |
||||||
Uitvoering Afvalstoffenverordening |
Ruimtelijke Ontwikkeling en Vastgoed |
X |
X |
voor zover de verordening uitvoering "namens college" toestaat |
|||||
Mandaat en volmacht voor verhuur van tuingrond |
Ruimtelijke Ontwikkeling en Vastgoed |
X |
|||||||
Mandaat voor het beslissen op een aanvraag voor subsidievaststelling voor groene daken en/of groene gevels. |
Ruimtelijke Ontwikkeling en Vastgoed |
X |
|||||||
Vaststelling van tarieven sport- en welzijnsaccommodaties |
Ruimtelijke Ontwikkeling en Vastgoed |
X |
|||||||
Aanschrijvingen m.b.t. illegaal in gebruik genomen grond |
Ruimtelijke Ontwikkeling en Vastgoed |
X |
X |
Bijlage 2 Aanvulling Mandatenregister fysieke leefomgeving (naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging)
Omschrijving bevoegdheid |
Afdeling |
Bevoegd orgaan |
Gemandateerden |
Instructie |
|||||
Burg |
Coll |
Secr |
Dir |
Afdhfd |
Coör |
Mdw |
|||
Algemeen/Procedureel |
|||||||||
Uitvoeren coördinatieregeling als dit wettelijk is voorgeschreven of de bevoegde bestuursorganen een coördinatiebesluit hebben genomen |
Publieks-diensten/ ROV |
X |
X |
||||||
De bevoegdheden genoemd in hoofdstuk 7 Omgevingsregeling en § 22.5.2 van het tijdelijk deel van het omgevingsplan (aanvraagvereisten omgevingsvergunning) |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Het verbinden, wijzigen of intrekken van voorschriften in omgevingsvergunning |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
In de omgevingsvergunning opnemen dat deze enkel geldt voor degene aan wie de omgevingsvergunning is verleend |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Ontvangstbevestiging aanvraag omgevingsvergunning/wijzigen voorschriften omgevingsvergunning/ intrekking van de omgevingsvergunning |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Verlengen beslistermijn en kennisgeving daarvan cfm art. 12 Bekendmakingswet (reguliere procedure) |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Verlengen beslistermijn (uitgebreide procedure) |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Besluiten om afd. 3.4 Awb van toepassing te verklaren in de gevallen genoemd in art. 16.65 lid 4 Ow |
Publieksdiensten/ ROV |
X |
X |
Dit betreft de gevallen waarin de raad heeft aangegeven gebruik te willen maken van haar bevoegdheid tot bindend adviesrecht (raadsbesluit 26 september 2023, nr. 202226248). Het college heeft bij besluit van 4 juli 2023 besloten om in deze gevallen afdeling 3.4 Awb van toepassing te verklaren. |
|||||
Bepalen eerder in werking treden omgevingsvergunning op grond van de omstandigheden genoemd in art. 16:79 lid 5 Ow |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Toezenden ontwerpbesluiten, afschriften beschikkingen en stukken |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Herstel bestaande toestand of andere in de omgevingsvergunning beschreven toestand, na verstrijken vergunningtermijn |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Doorlopen geldigheid voorschrift na verstrijken vergunningstermijn |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Uitbrengen van advies over een aanvraag omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit en beslissen over instemming met de voorgenomen beslissing op die aanvraag ingeval het college niet zelf bevoegd gezag is. |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Kennisgeving geen omgevingsvergunning nodig |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Bouwen en slopen |
|||||||||
Normadressaat: Het bepalen wie zorg draagt voor naleving van de regels van kwaliteitsborging voor het bouwen; |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Meldingen: Het ontvangen en in behandeling nemen van meldingen Het stellen van maatwerkvoorschriften Verlenen/weigeren toestemming treffen gelijkwaardige maatregel |
Publieksdiensten |
X |
X |
Alle meldingen uit het Bbl vallen hieronder (inclusief de bevoegdheden onder Wkb). Het gaat om alle mogelijke meldingen, maatwerkvoorschriften en toestemmingen gelijkwaardige maatregelen die in het Bbl genoemd zijn. |
|||||
Volledigheid melding: Het na ontvangst van de bouwmelding beslissen dat de melding onvolledig is Het verzoek om gegevens of bescheiden te verstrekken over specifieke bouwwerkzaamheden en de momenten waarop deze worden uitgevoerd. Het opvragen van meer informatie tijdens de bouw Het waarschuwen dat zonder het alsnog doen van een volledige melding het bouwwerk niet in gebruik mag worden genomen |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Afwijken termijnen sloopmelding: Het afwijken van de gestelde termijn voor het doen van een sloopmelding |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Het verlenen van een omgevingsvergunning voor omgevingsplanactiviteit bestaande uit het bouwen van een bouwwerk en het in stand houden en gebruiken van het te bouwen bouwwerk, in overeenstemming met de in het omgevingsplan gestelde regels over bouwen. |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het slopen van een bouwwerk |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Het verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor seizoensgebonden bouwwerk en drijvende bouwwerken inclusief termijnstelling |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Het verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor seizoensgebonden bouwwerk en drijvende bouwwerken inclusief termijnstelling |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Verbinden van voorschriften aan de omgevingsvergunning voor bouwactiviteit over uitgestelde aanvraagvereisten |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Verlengen van in de omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit gestelde termijn |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Uitbrengen van een advies over een aanvraag omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit ingeval het college niet zelf bevoegd gezag is |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Het weigeren van een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk (inclusief weigeren ogv de Wet Bibob, ernstige gezondheidsrisico’s) |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Het verlenen/weigeren van een tijdelijke omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Coördinatie aanvraag omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Het opleggen van de verplichting tot het treffen van voorzieningen aan een gebouw of bouwwerk ingevolge een onderhoudsplan |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Milieu |
|||||||||
Verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit een milieubelastende activiteit |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Bepalen best beschikbare technieken |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Uitvoeren beoordelingen en verbinden voorschriften aan omgevingsvergunning voor milieubelastende activiteit |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Uitbrengen van een advies over een aanvraag omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit en beslissen over instemming met de voorgenomen beslissing ingeval het college niet zelf bevoegd gezag is |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Beoordelen bij de voorbereiding van een omgevingsvergunning of sprake is van aanzienlijke milieueffecten en een milieueffectenrapportage moet worden gemaakt. |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Actualisering milieuvergunning |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Afhandeling van meldingen-kennisgevingen in kader van milieuwetgeving (wel/niet accepteren) |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Coördinatie aanvraag omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit en een omgevingsvergunning voor een wateractiviteit |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Toezending beoordeling milieurapport naar betrokkenen |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Erfgoed |
|||||||||
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit met betrekking tot een gemeentelijk monument of voorbeschermd gemeentelijk monument |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit een sloopactiviteit in een rijksbeschermd of gemeentelijk beschermd stads- of dorpsgezicht |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor een rijksmonumentactiviteit |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Uitbrengen van een advies over een aanvraag omgevingsvergunning voor een rijksmonumentenactiviteit met betrekking tot een monument, in het geval het college geen bevoegd gezag is |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Correspondentie ter uitvoering van Erfgoedwet en -verordening/Verordening fysieke leefomgeving |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Toekennen subsidie voor het onderhoud van een monument |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Overig omgevingsplanactiviteiten |
|||||||||
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit: -waarvoor in het omgevingsplan is bepaald dat het verboden is deze zonder omgevingsvergunning te verrichten en die in strijd is met het omgevingsplan, of -die in strijd is met het omgevingsplan (buitenplanse omgevingsplanactiviteit) |
Publieksdiensten |
X |
X |
Mandaat is alleen van toepassing indien geen sprake is van een geval waarvoor de gemeenteraad heeft bepaald dat zij gebruik maken van het bindend adviesrecht ingevolge artikel 16.15a lid b onder 1 Ow. |
|||||
Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het aanleggen, beschadigen, veranderen van een weg. |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Verlenen/weigeren omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het maken of veranderen van een uitweg. |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het vellen of doen vellen van houtopstanden. |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het plaatsen van voorwerpen op, aan of boven de weg of een openbare plaats |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het maken of voeren van handelsreclame op of aan een onroerende zaak |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het uitvoeren van een werk, niet zijnde een bouwwerk of een werkzaamheid |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het buiten de inrichting in werking hebben van toestellen of geluidsapparaten of het verrichten van handelingen die geluidhinder veroorzaken |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het plaatsen of geplaatst houden van kampeermiddelen voor recreatief nachtverblijf |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het parkeren van kampeermiddelen en andere voertuigen |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het parkeren van grote voertuigen |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het innemen van een standplaats |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Beslissingen/handelingen in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (Wkpb) |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Het voeren van omgevingsoverleg voor een nieuwe ruimtelijke ontwikkeling |
Publieksdiensten / ROV |
X |
X |
||||||
Inwinnen (welstands)advies bij adviescommissie omgevingskwaliteit |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Ambtshalve verlenen van een omgevingsvergunning ter vervanging van een eerder verleende vergunning (revisievergunning). |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Het afgeven/weigeren van de schriftelijke verklaring t.a.v. meldingen |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Het stellen van maatwerkvoorschriften of verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning in afwijking van regels in het Bal of het omgevingsplan, als dat bij die regels is bepaald |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Uitvoering geven aan art 16.12 Ow en indien nodig een termijn opnemen |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Het vragen/uitbrengen van adviezen als bedoeld in de art. 16.15 en 16.15a Ow |
Publieksdiensten / ROV |
X |
X |
||||||
Buiten behandeling stellen van een aanvraag o.g.v. 16.10 Ow |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Verlenen van toestemming om een gelijkwaardige maatregel te treffen |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Bodem |
|||||||||
Toetsen aan de bodemkwaliteitskaart / Nota bodembeheer |
Publieksdiensten |
X |
|||||||
Opleggen van een gedoogplicht voor het verrichten van onderzoek of voor de uitvoering van nazorgmaatregelen |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Opleggen van een gedoogplicht voor het verrichten van onderzoek of voor de uitvoering van preventieve en herstelmaatregelen |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Opleggen van een verplichting tot het treffen van tijdelijke beschermingsmaatregelen |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Verbinden van een voorschrift aan een omgevingsvergunning |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Geluid |
|||||||||
Besluit over geluidwerende maatregelen aan gebouwen |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Wijziging besluit over geluidwerende maatregelen |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Toezicht en handhaving |
|||||||||
Nemen van (het voornemen tot) handhavingsbesluiten (last onder bestuursdwang, last onder dwangsom, bestuurlijke boete incl. preventieve handhavingsbesluiten) met inbegrip van de voorbereiding (afd. 4.1.2 Awb) en de overige correspondentie en invorderingsbesluiten en kostenverhaalsbeschikkingen die samenhangen met genoemde besluiten. |
Bestuurszaken |
X |
X |
X |
X |
Informeren portefeuillehouder (in spoedeisende gevallen zsm achteraf) Onder art. 177 lid 2 Gemw vallen:- preventief fouilleren (151b), - bestuurlijke ophouding (154a en 176a), - algemene handhaving openbare orde (172), - maatregelen voetbalvandalisme en ernstige overlast (172a), - bevel aan ouders/verzorgers van 12-minners die de openbare orde verstoren (172b), - toezicht op openbare vermakelijkheden en samenkomsten en op voor het publiek toegankelijke gebouwen (174 lid 2), - het sluiten van woningen wegens openbare ordeverstoring (174a), - noodbevel (175) en - noodverordening (176) |
|||
Opnemen in handhavingsbesluit dat herstelsanctie ook geldt voor de rechtsopvolger van de overtreder |
Bestuurszaken |
X |
X |
X |
|||||
Beslissen op een handhavingsverzoek |
Bestuurszaken |
X |
X |
X |
X |
||||
Stilleggen bouw- of sloopwerkzaamheden |
Bestuurszaken |
X |
X |
X |
Informeren portefeuillehouder (in spoedeisende gevallen zsm achteraf) |
||||
Opleggen gebruiksstop |
Bestuurszaken |
X |
X |
X |
Informeren portefeuillehouder (in spoedeisende gevallen zsm achteraf) |
||||
Intrekken van eerder opgelegd handhavingsbesluit |
Bestuurszaken |
X |
X |
X |
X |
Informeren portefeuillehouder (in spoedeisende gevallen zsm achteraf) |
|||
Aanwijzing toezichthouders en uitgeven van een legitimatiebewijs aan de toezichthouder |
Bestuurszaken |
X |
X |
X |
X |
||||
Afhandelen bouw- en milieuklachten |
Bestuurszaken |
X |
X |
X |
|||||
Bekendmaken/DSO |
|||||||||
Elektronisch bekendmaken en geconsolideerd bijhouden van omgevingsdocumenten; Integraal elektronisch mededelen van ontwerpen van omgevingsdocumenten |
ROV/ Publieksdiensten |
X |
X |
X |
X |
||||
Verstrekken van gegevens (statusinformatie) over omgevingsdocumenten aan het Kadaster |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Beschikbaar stellen van informatie voor het elektronisch formulier in het Digitaal Stelsel Omgevingswet |
Publieksdiensten |
X |
X |
||||||
Kostenverhaal |
|||||||||
Verbinden van voorschriften inzake het kostenverhaal aan een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit voor zover sprake is van een activiteit die in strijd is met een in het omgevingsplan aan een locatie toegedeelde functie |
ROV |
X |
X |
||||||
Het bij beschikking verhalen van de aan de grondexploitatie verbonden kosten |
ROV |
X |
X |
||||||
Verbinden van voorschriften aan een beschikking dat betaling geheel of gedeeltelijk na aanvang van de activiteit plaatsvindt |
ROV |
X |
X |
||||||
Wet voorkeursrecht gemeenten |
|||||||||
Besluiten de zaak voor te leggen aan de (rechtbank of een onafhankelijk taxateur) voor een prijsadvies |
ROV |
X |
X |
||||||
Toelichten belangen gemeente bij gerechtelijke procedure tot overdracht van het goed |
ROV |
X |
X |
X |
|||||
Opnemen of doorhalen voorkeursrecht openbare registers op grond van art. 9.20 lid 3 Ow |
ROV |
X |
X |
||||||
Inroepen nietigheid van rechtshandelingen in strijd met het voorkeursrecht |
ROV |
X |
X |
||||||
Betaling schadeloosstelling bij voorkeursrechten |
ROV |
X |
X |
||||||
Betaling voorlopige of vastgestelde schadeloosstelling bij onteigening |
ROV |
X |
X |
||||||
Bevoegdheden procedure bekrachtiging onteigeningsbeschikking |
ROV |
X |
X |
||||||
Aanwijzen van een adviseur ex art. 15.9 Ow |
ROV |
X |
X |
||||||
Nadeelcompensatie (planschade) |
|||||||||
Het heffen van een recht (drempelbedrag) als bedoeld in artikel 2 van de Verordening Nadeelcompensatie gemeente Brunssum 2023 voor het in behandeling nemen van aanvraag om nadeelcompensatie |
ROV |
X |
X |
||||||
Het op grond van artikel 2 van de Verordening Nadeelcompensatie gemeente Brunssum 2023 buiten behandeling laten van een aanvraag, indien het drempelbedrag niet binnen de aangegeven termijn is bijgeschreven of gestort |
ROV |
X |
X |
||||||
Het uitvoeren van administratieve handelingen die gepaard gaan met de aanvraag om nadeelcompensatie |
ROV |
X |
X |
X |
|||||
Het inwinnen van advies bij een adviescommissie als bedoeld in artikel 4 van de Verordening nadeelcompensatie gemeente Brunssum 2023 |
ROV |
X |
X |
X |
|||||
Het geven van een toelichting of kenbaar maken van een standpunt van de gemeente omtrent de aanvraag als bedoeld in artikel 5 lid 5 van de Verordening nadeelcompensatie gemeente Brunssum 2023 |
ROV |
X |
X |
X |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl