Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR732156
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR732156/1
Beleidsregels uitvaart op kosten van de gemeente Haaksbergen
Geldend van 25-12-2024 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels uitvaart op kosten van de gemeente HaaksbergenWettelijke basis:
Wet op de Lijkbezorging, Algemene wet bestuursrecht en het Burgerlijk Wetboek.
Burgemeester en wethouders van Haaksbergen
Burgemeester van Haaksbergen
Besluiten:
Vast te stellen de Beleidsregels uitvaart op kosten van de gemeente Haaksbergen ieder voor het de eigen bevoegdheden betreft.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
Deze beleidsregels verstaan onder:
- a.
burgemeester: de burgemeester van de gemeente Haaksbergen;
- b.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haaksbergen;
- c.
medewerkers: de gemandateerde medewerkers belast met de uitvoering van de Wet op de Lijkbezorging;
- d.
melding: melding van een overledene waarover niemand zich ontfermt afkomstig van hulpverleners, familie, buren of een uitvaartondernemer;
- e.
nabestaanden: bloedverwanten tot en met de tweede graad;
- f.
uitvaart op gemeentelijke kosten: een uitvaart waarbij niemand voornemens is opdracht te geven tot het verzorgen van de uitvaart en waarbij de burgemeester van de gemeente Haaksbergen de opdracht geeft tot het verzorgen van de uitvaart;
- g.
uitvaartverzorger: de uitvaartonderneming die op basis van een overeenkomst onder verantwoordelijkheid van de gemeente het transport, de verzorging, het koelen, kisten en het begraven van de overledene verzorgt.
Hoofdstuk 2 Melden en Uitvaart
Artikel 2 Melden
Na de melding van een uitvaart op gemeentelijke kosten geven de medewerkers namens de burgemeester opdracht aan de uitvaartverzorger om zorg te dragen voor het verplaatsen van de overledene naar het mortuarium en de overledene te verzorgen. Na de melding start tevens het onderzoek naar de nabestaanden door de medewerkers.
Artikel 3 Onderzoek naar nabestaanden
Het onderzoek naar nabestaanden strekt zich in beginsel niet verder uit dan tot en met de tweede graad van bloedverwantschap. De medewerkers verrichten uitgebreide en zorgvuldige, maar geen bovenmatige inspanningen om nabestaanden op te sporen. De medewerkers verzoeken nabestaanden om de uitvaart te regelen. Nabestaanden in detentie of wonende in het buitenland buiten de aangrenzende buurlanden worden niet benaderd om de uitvaart te regelen.
Artikel 4 Huisbezoek
De medewerkers kunnen een huisbezoek afleggen als er geen opdracht voor de uitvaart is gegeven door nabestaanden. De woonruimte van de overledene wordt alleen betreden voor onderzoek naar informatie en alleen door de burgemeester gemandateerde medewerkers van de gemeente.
Artikel 5 Onderzoek naar testament en/of uitvaartpolis
De medewerkers onderzoeken of er sprake is van een testament of een uitvaartpolis. De medewerkers schakelen een notaris in als er sprake is van een testament of bij bezittingen met een verwachte waarde van meer dan € 5.000,00
Artikel 6 Opdracht
De opdracht tot kisten en begraven op gemeentelijke kosten wordt, uiterlijk op de vierde werkdag na het overlijden, door de medewerkers namens de burgemeester gegeven.
Artikel 7. Sobere respectvolle uitvaart
De burgemeester hanteert als uitgangspunt een sobere maar respectvolle lijkbezorging en houdt rekening met de wens van de overledene indien deze tijdig bekend is. Lijkbezorgingen in opdracht van de burgemeester vinden in beginsel plaats in de vorm van een begrafenis in een 10-jarig graf. Bij een begrafenis op een gemeentelijke begraafplaats blijft in beginsel de burgemeester rechthebbende op het graf. Onder een sobere respectvolle uitvaart wordt verstaan:
- -
het overbrengen van overledene van de plaats van overlijden naar het mortuarium;
- -
de verzorging van de overledene;
- -
de aanschaf van een eenvoudige kist of lijkwade;
- -
het ‘kisten’ van de overledene of het wikkelen in lijkwade;
- -
het plaatsen en koelen van de overledene in het mortuarium;
- -
het transport middels een rouwauto op de dag van de uitvaart;
- -
het begraven in een 10-jarig graf;
- -
het plaatsen van naamplaatje en het leggen van een bloemstuk
Artikel 8. Wens tot cremeren
De burgemeester kan, in afwijking van artikel 7, overgaan tot cremeren als duidelijk wordt dat dit de laatste wens is van de overledene.
Hoofdstuk 3 Verhalen van de kosten
Artikel 9 Verhaal van de kosten
Het college verhaalt de kosten van de uitvaart en de kosten, die gemaakt moeten worden om de bezittingen veilig te stellen, op de nalatenschap van de overledene. Is de nalatenschap onvoldoende om de kosten te dekken dan heeft het college een verhaalsrecht op bloed- en aanverwanten, die tot het verstrekken van levensonderhoud aan de overledene verplicht zouden zijn geweest als bedoeld in artikel 392 e.v. Boek 1 Burgerlijk Wetboek. Het college kan in bijzondere gevallen afzien van verhaal op nabestaanden, indien het verhalen tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Artikel 10 Verrekening
Het college verrekent, voor zover mogelijk, de kosten van de uitvaart met inkomsten van de overledene uit uitkeringen en verzekeringsmaatschappijen.
Artikel 11. Slotbepalingen
-
1. Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels uitvaart op kosten van de gemeente Haaksbergen
-
2. Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare collegevergadering van 17 december 2024
mr. M.N.J. Broers
secretaris
mr. drs. R.G. Welten
burgemeester
Aldus besloten op 17 december 2024 door de burgemeester van Haaksbergen
mr. drs. R.G. Welten
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl