Verordening ambtelijke bijstand gemeente Dordrecht

Geldend van 27-12-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand gemeente Dordrecht

De RAAD van de gemeente Dordrecht;

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

gelet op de beraadslaging in het presidium van de gemeente Dordrecht;

B E S L U I T:

vast te stellen:

De Verordening ambtelijke bijstand gemeente Dordrecht

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    college: het college van Burgemeester en Wethouders van Dordrecht;

  • b.

    commissielid: een door de raad benoemd persoon, niet zijnde raadslid, die mede uitvoering geeft aan de taken van een adviescommissie van de gemeenteraad van de gemeente Dordrecht;

  • c.

    secretaris: de gemeentesecretaris.

Artikel 2 Verzoek om informatie

  • 1.

    Een raads- of commissielid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

  • 2.

    Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris neemt hierin het besluit.

  • 3.

    Een raads- of commissielid wendt zich tot de griffier met een verzoek om ambtelijke bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ambtelijke bijstand.

  • 4.

    De ambtelijke bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde ambtelijke bijstand niet door de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde ambtelijke bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 3 Verlenen van ambtelijke bijstand

  • 1.

    Op verzoek van de griffier verleent de secretaris of een door de secretaris aan te wijzen ambtenaar ambtelijke bijstand aan een raads- of commissielid.

  • 2.

    De secretaris honoreert het verzoek tenzij:

    • a.

      het raads- of commissielid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

    • c.

      dit het werkbaar evenwicht als bedoeld in artikel 6 van deze verordening verstoort.

  • 3.

    Indien de ambtelijke bijstand op grond van het tweede lid wordt geweigerd deelt de secretaris de weigering met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raads- of commissielid dat het verzoek heeft ingediend.

  • 4.

    De secretaris verstrekt de betreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een afschrift van het verzoek.

  • 5.

    Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot de secretaris.

Artikel 4 Weigering verzoek ambtelijke bijstand

Indien het verzoek om ambtelijke bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raads- of commissielid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.

Artikel 5 Geschil over ambtelijke bijstand

  • 1.

    Indien een raads- of commissielid niet tevreden is over de door een ambtenaar verleende ambtelijke bijstand kan hiervan mededeling worden gedaan aan de secretaris.

  • 2.

    Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk in de kwestie.

Artikel 6 Hoeveelheid ambtelijke bijstand

  • 1.

    De secretaris ziet toe op een werkbaar evenwicht tussen de omvang en/of het aantal keer dat een beroep gedaan wordt op het verlenen van ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 2 eerste lid en de beschikbare capaciteit van de reguliere ambtelijke organisatie.

  • 2.

    De griffier ziet er, zo nodig in overleg met de secretaris, op toe dat de beschikbare capaciteit voor ambtelijke bijstand zo goed mogelijk over de verschillende raadsfracties verdeeld wordt.

Artikel 7 Intrekking oude verordening

De verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Dordrecht, zoals vastgesteld op 19 december 2017, wordt ingetrokken per datum van inwerkingtreding van deze verordening.

Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking in het digitale gemeenteblad van Dordrecht.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand Gemeente Dordrecht.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 17 december 2024.

De griffier, De voorzitter,

A.E.T. Wepster, P.A.C.M. van der Velden