Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR731776
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR731776/1
Reglement Commissie Naamgeving Openbare Ruimte Gemeente Pekela
Geldend van 24-12-2024 t/m heden
Intitulé
Reglement Commissie Naamgeving Openbare Ruimte Gemeente PekelaHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Pekela;
gelet op artikel 84 Gemeentewet
overwegende dat het aanbeveling verdient regels te stellen voor de naamgeving van openbare ruimte
BESLUIT:
vast te stellen het
Reglement Commissie Naamgeving Openbare Ruimte Gemeente Pekela
Toelichting
Het geven van namen aan delen van de openbare ruimte is vanouds een taak van het gemeentebestuur. Bij openbare ruimte kan worden gedacht aan straten en pleinen, bruggen en viaducten, terreinen, landschappelijke gebieden zoals (sport)parken, begraafplaatsen en aan wijken, buurten en woonplaatsen. De Commissie Naamgeving Openbare Ruimte (in de volksmond de ‘Straatnaamcommissie’) adviseert het college hierover.
De naamgeving van openbare ruimten is in de eerste plaats bedoeld om plekken in de gemeente te kunnen aanduiden. Iedereen kan dan zijn weg (en plek) in de gemeente vinden. Voor de gemeente is naamgeving ook van belang voor een goede dienstverlening, de openbare orde en veiligheid, en voor stadsontwikkeling. Als delen van openbare ruimten geen naam hebben, kunnen verblijfsobjecten (woningen, bedrijven), stand- en ligplaatsen geen nummeraanduiding krijgen. Een nummeraanduiding is nodig voor het registreren van een woning in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), onder meer omdat mensen zich dan op dat adres kunnen inschrijven. Naamgeving moet om deze redenen ook zo stabiel mogelijk zijn: de toekenning van een naam is een besluit voor de (zeer) lange termijn.
Het college is als enige bevoegd om namen voor een openbare ruimte vast te stellen, te wijzigen of in te trekken. De Commissie Naamgeving Openbare Ruimte is een door het college ingestelde adviescommissie, die de kwaliteit van en de eenheid in de naamgeving waarborgt.
De commissie behandelt de aanvragen, toetst die aan de criteria voor de naamgeving van openbare ruimten en aan de procedurele aspecten, bespreekt het verzoek zo nodig met de aanvrager en/of relevante anderen, en stelt een voorstel op dat aan het college wordt voorgelegd ter vaststelling.
Aanvragen zullen in veel gevallen worden ingediend door organisatieonderdelen van de gemeente. Dat zal veelal gebeuren in het kader van een gebiedsontwikkeling: stadsuitbreiding, stadsvernieuwing, dorpsvernieuwing/-uitbreiding en andere situaties waarbij openbare ruimten ontstaan of veranderen.
Het college kan incidenteel inwoners van de gemeente Pekela uitnodigen om collectief met suggesties te komen. Dat kan in specifieke gevallen, bijvoorbeeld wanneer een nieuw deel van het dorp of buurt aan de orde is.
Burgers en maatschappelijke instellingen kunnen ook individueel suggesties indienen voor toekenning van een nieuwe naam of het wijzigen van een bestaande naam.
Artikel 1 Definities
-
a. Commissie: een commissie die het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) adviseert over de naamgeving van de openbare ruimte.
-
b. Openbare ruimte: een als zodanig aangewezen en van een naam voorziene buitenruimte als bedoeld in artikel 1, onder j, van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen.
Artikel 2 Taak
De commissie adviseert het college, gevraagd en ongevraagd, over de naamgeving van openbare ruimten, gemeentelijke gebouwen en bouwwerken, namen voor wijken en thema’s van wijken.
Artikel 3 Samenstelling
De commissie bestaat uit de volgende leden:
-
1. een voorzitter; dit is een gemeentelijk medewerker ruimtelijke ontwikkeling;
-
2. een gemeentelijke BAG-deskundige;
-
3. drie burgers of externe deskundigen.
Artikel 4 Benoeming
-
1. De leden van de commissie worden benoemd door burgemeester en wethouders.
-
2. De benoeming geldt voor vier jaar. Deze termijn kan eenmalig met vier jaar worden verlengd.
-
3. De leden wijzen één van de leden aan tot plaatsvervangend voorzitter.
-
4. De leden verliezen het lidmaatschap van de commissie op het moment dat zij niet meer als vertegenwoordiger zijn aan te merken, op grond waarvan zij lid zijn geworden van de commissie.
-
5. De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daar schriftelijk mededeling van aan de voorzitter.
-
6. De benoeming van een lid kan door burgemeester en wethouders worden ingetrokken als daar zwaarwegende redenen voor zijn.
Artikel 5 Secretaris
-
1. Burgemeester en wethouders benoemen een secretaris.
-
2. De secretaris stelt een agenda en verslag op van de vergaderingen, zorgt voor administratieve afhandeling van adviezen en ondersteunt de commissie met al haar taken.
-
3. De secretaris is geen lid van de commissie en heeft geen stem in het advies van de commissie.
Artikel 6 Deskundigen
De commissie kan ambtenaren en andere deskundigen uitnodigen om deel te nemen aan de vergaderingen van de commissie. Zij hebben geen stemrecht.
Artikel 7 Werkwijze
-
1. De commissie komt bijeen:
- a.
op verzoek van het college; of
- b.
wanneer de voorzitter dit nodig acht.
- a.
-
2. De commissie behandelt de aanvragen voor nieuwe namen, toetst die aan de criteria voor de naamgeving van openbare ruimten en aan de procedurele aspecten, wint zo nodig adviezen in bij derden, bespreekt deze verzoeken zo nodig met de aanvrager en/of relevante anderen, en stelt een voorstel op dat aan het college wordt voorgelegd ter vaststelling.
-
3. Burgers en of maatschappelijke instellingen en/of organisaties kunnen op individuele wijze aanvragen in het kader van (wijziging van) naamgeving indienen bij het college.
-
4. In incidentele gevallen kan het college beslissen om de inwoners van de gemeente Pekela collectief uit te nodigen om mee te denken bij naamgeving (participatie). Ingekomen suggesties worden door de commissie gewogen en van een advies aan het college voorzien.
-
5. Besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter.
-
6. De vergadering van de commissie is openbaar, tenzij door twee of meer leden wordt gevraagd om een besloten vergadering. Artikel 86 Gemeentewet is hierop van toepassing.
Artikel 8 Uitgangspunten
Bij de advisering toetst de commissie aan de volgende uitgangspunten:
-
1. De naamgeving vindt plaats op basis van samenhangende categorieën. Bij de naamgeving van nieuwe complexen van openbare ruimten wordt daarom eerst de categorie gekozen.
-
2. Individuele nieuwe namen lijken in schrijfwijze of klank bij het uitspreken niet te veel op reeds in de stad aanwezige namen openbare ruimten.
-
3. De namen zijn goed uitspreekbaar en niet te moeilijk te schrijven. Het gebruik van cijfers in de naam en vooral aan het einde van de naam wordt zoveel mogelijk vermeden.
-
4. Nog levende personen worden niet vernoemd, met uitzondering van de leden van het Koninklijk Huis. Vernoeming vindt niet eerder plaats dan nadat een periode van vijf jaar is verstreken na het overlijden van de te vernoemen persoon.
-
5. Een voor vernoeming voorgedragen persoon moet blijk hebben gegeven van bijzondere verdiensten voor de samenleving binnen de gemeente Pekela of de samenleving in bredere zin.
-
6. Toe te kennen namen mogen niet worden afgeleid van namen van bestaande commerciële instellingen en mogen ook niet gemakkelijk met dergelijke instellingen worden geassocieerd.
-
7. Het wijzigen van een reeds bestaande naam openbare ruimte wordt zo veel mogelijk vermeden.
Artikel 9 Restbepaling
De voorzitter beslist in gevallen waarin deze regeling niet voorziet
Artikel 10 Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag na haar bekendmaking. Er zijn geen overgangsbepalingen.
Artikel 11 Citeertitel
Dit reglement wordt aangehaald als Reglement Commissie Naamgeving Openbare Ruimte Gemeente Pekela.
Ondertekening
Ondertekening
Aldus besloten in de collegevergadering van 10 december 2024
Burgemeester
Gemeentesecretaris
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl