Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR731686
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR731686/1
Verordening gemeentelijke rekenkamer Gooise Meren 2023
Geldend van 25-12-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening gemeentelijke rekenkamer Gooise Meren 2023De Raad van de gemeente Gooise Meren;
gelezen het voorstel van het Presidium aan de Raad van 7 september 2023 (zaaknummer: 704564);
gelet op de artikelen 81a, 81k en 149 van de Gemeentewet;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening gemeentelijke rekenkamer Gooise Meren 2023
Artikel 1. Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- -
college: college van burgemeester en wethouders;
- -
rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;
- -
voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.
Artikel 2. Rekenkamer
-
1. Er is een rekenkamer.
-
2. De rekenkamer bestaat uit vier leden, waaronder een voorzitter.
-
3. De rekenkamer regelt in het Reglement van Orde de plaatsvervanging van de voorzitter.
Artikel 3. Benoeming en herbenoeming
De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd. De leden van de rekenkamer stellen onderling een rooster van aftreding op met het oog op de continuïteit van kennis en ervaring in de rekenkamer.
Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning
-
1. De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.
-
2. De benoeming van de ambtenaren van de rekenkamer geschiedt door het college op voordracht van de voorzitter van de rekenkamer.
Artikel 5. Budget
De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.
Artikel 6. Vergoeding
-
1. De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding.
-
2. De vergoeding bedraagt voor de voorzitter 35% en voor gewone leden 30% van de vergoeding voor raadsleden.
-
3. De leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor hun reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.
Artikel 9. Slotbepalingen
-
1. De ‘Verordening op de rekenkamercommissie 2016 gemeente Gooise Meren’ wordt ingetrokken.
-
2. Deze verordening treedt na vaststelling onmiddellijk in werking.
-
3. Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening gemeentelijke rekenkamer Gooise Meren 2023’.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadvergadering van 20 september 2023.
De voorzitter,
De griffier,
Toelichting
Algemeen
Deze verordening is een aanvulling op hetgeen in de Gemeentewet is opgenomen over de gemeentelijke rekenkamer. Zie de tekst van de Gemeentewet, zoals op 1 januari 2023 gewijzigd door de Wet versterking decentrale rekenkamers, hoofdstukken IVa (De rekenkamer) en Xia (De bevoegdheid van de rekenkamer).
De raad moet een onafhankelijke rekenkamer instellen. Zie artikel 81a van de Gemeentewet. Deze verplichting geldt vanaf 1 januari 2023, met een overgangstermijn van een jaar, dus uiterlijk 1 januari 2024 moet de raad een rekenkamer hebben ingesteld.
Daarnaast moet de raad op grond van artikel 81k van de Gemeentewet een verordening opstellen voor een vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamer en een tegemoetkoming in hun kosten. Voorts mag de raad op grond van artikel 149 van de Gemeentewet aanvullende regels stellen in het belang van de gemeente en met inachtneming van de wet.
De rekenkamer moet een reglement van orde voor haar werkzaamheden vaststellen (artikel 81i van de Gemeentewet).
Artikelsgewijs
Enkel die bepalingen die verdere toelichting behoeven, worden hieronder nader toegelicht.
Artikel 2. Rekenkamer
In het eerste lid stelt de raad de rekenkamer in. Dit is een wettelijke verplichting (artikel 81a van de Gemeentewet). De raad stelt ook het aantal leden van de rekenkamer vast. Dit artikel regelt ook de eventuele plaatsvervanging van de voorzitter.
Voorstel aan de raad is om het voorzittersmodel (rekenkamer met meerdere leden waaronder een voorzitter) en het aantal leden van de rekenkamer ongewijzigd te laten ten opzichte van de situatie onder de vorige verordening.
Artikel 3. Benoeming en herbenoeming
De leden van de rekenkamer worden door de raad benoemd en kunnen door de raad ook worden herbenoemd (artikel 81c, eerste en vierde lid, van de Gemeentewet). De benoemingstermijn is wettelijk op zes jaar vastgesteld. De Rekenkamer Gooise Meren stelt de raad voor om de leden maximaal één keer te kunnen herbenoemen voor de periode van 6 jaar. Een te korte benoemingsperiode kan de onafhankelijkheid in gevaar brengen, omdat de vraag ‘word ik wel herbenoemd’ dan al te snel weer wordt gevoeld. Voordeel van deze termijn is ook dat over benoeming en herbenoeming in het gewone geval steeds door twee verschillend samengestelde raden wordt beslist. Voorts draagt het feit dat benoeming plaatsvindt na overleg met de rekenkamer ertoe bij dat de leden primair op grond van deskundigheid worden benoemd (artikel 81c, vijfde lid). De rekenkamer stelt zelf een aftredingsrooster op, waardoor de situatie ontstaat dat niet steeds de gehele rekenkamer opnieuw moet worden benoemd. Dit komt de continuïteit en de onafhankelijkheid van de rekenkamer ten goede. Zie Kamerstukken 27 751, nr. 3, p. 68.
Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning
In de Gemeentewet is geregeld dat burgemeester en wethouders op voordracht van de voorzitter of het enige lid van de rekenkamer besluit tot het aangaan van arbeidsovereenkomsten met zoveel ambtenaren van de rekenkamer als nodig zijn voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden (artikel 81j, tweede lid). De ambtenaren die werkzaamheden verrichten voor de rekenkamer, verrichten niet tevens werkzaamheden voor een ander orgaan van de gemeente, met uitzondering van de op de griffie werkzame ambtenaren (artikel 81j, derde lid).
Dit artikel voorziet in het benoemen van een secretaris en plaatsvervangend secretaris(sen) voor de rekenkamer.
Artikel 5. Budget
De raad moet de rekenkamer de nodige middelen ter beschikking stellen voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden (artikel 81j van de Gemeentewet). Dit omvat de totale kosten van de rekenkamer en alle overige kosten voor de uitvoering van de taken. Voorstel aan de raad is om (bepaling van) de hoogte van het budget ongewijzigd te laten ten opzichte van de situatie onder de vorige verordening.
Artikel 6. Vergoeding
De leden van de rekenkamer ontvangen een bij verordening van de raad vastgestelde vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten (artikel 81k van de Gemeentewet). Deze vergoeding is gerelateerd aan de hoogte van de vergoeding voor raadsleden (Verordening rechtspositie Raads- en commissieleden Gooise Meren 2019). Voorstel aan de raad is om de hoogte van de vaste maandelijkse vergoeding als percentage van de vergoeding voor raadsleden ongewijzigd te laten ten opzichte van de situatie onder de vorige verordening.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl