Subsidieregeling Inwonersinitiatieven

Geldend van 01-01-2025 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling Inwonersinitiatieven

Geldend van 01-01-2025 t/m heden

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • Beoordelingscommissie: wethouder kernenbeleid, de dorpencoördinatoren en bestuursleden van plaatselijk belang: uit elk van de vier rayons van De Fryske Marren één bestuurslid.

  • Bijdrage projecten: de besturen van stads-, dorps- en plaatselijke belangen, de besturen van dorpshuizen en indien de betreffende plaats geen plaatselijk belang kent, de wijk- of buurtverenigingen die aan collectieve belangenbehartiging doen, kunnen op aanvraag een bijdrage ontvangen voor sociale en fysieke leefbaarheidsprojecten en verduurzaming/renovatie van een dorpshuis.

  • Collectieve belangenbehartiging: zich inzetten voor de belangen van de achterban op het gebied van leefbaarheid in de breedste zin.

  • Gezond opgroeien: groepsgerichte initiatieven gericht op kinderen en jeugd, die de ontwikkeling van het kind op emotioneel, mentaal en sociaal vlak stimuleren.

  • Gezond opvoedklimaat: groepsgerichte initiatieven gericht op de omgeving van kinderen en jeugd, die de ontwikkeling van het kind op emotioneel, mentaal en sociaal vlak stimuleren.

  • Inwonersinitiatieven: initiatieven van één of meerdere inwoners die onverplicht worden opgestart ten behoeve van anderen of de samenleving.

  • Jeugd: kinderen en jongeren tot 23 jaar.

  • Jongeren Op Gezond Gewicht: de gemeente heeft zich verbonden aan de JOGG aanpak. Dat betekent dat initiatieven gericht moeten zijn om het overgewicht van kinderen en jongeren terug te dringen.

  • Kwetsbaren: inwoners met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking, met een stoornis uit het autistische spectrum, met een chronische aandoening, een vroegtijdig schoolverlater, mensen met een laag inkomen en werkzoekenden, kinderen en/of jongeren die geïndiceerde jeugdzorg ontvangen, mensen die eenzaam zijn.

  • Samenleving: alle organisaties, diensten, voorzieningen en activiteiten samen die inwoners uit gemeente De Fryske Marren ondersteunen, meedoen bevorderen en de leefbaarheid in de gemeente vergroten.

  • Sociaal domein: alle organisaties, diensten en voorzieningen samen die mensen ondersteunen, de leefbaarheid vergroten en de participatie bevorderen.

  • Proceskosten: opstartkosten voor onderzoek die de aanvrager moet maken om aan de wettelijke eisen van een projectaanvraag te voldoen.

  • Kosten van een adviseur. Dit betreft loon en overige kosten voor het opstellen van en of uitvoeren van het projectplan.

Artikel 2. Toepassingsbereik

  • 1. Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikelen 3, 3a en 8 bedoelde activiteiten.

  • 2. Subsidie wordt slechts eenmalig verstrekt ten behoeve van activiteiten en/of initiatieven, welke als één totaalproject dient te worden beschouwd. Onder totaalproject wordt verstaan een samenstel van al dan niet meerjarige activiteiten en/of initiatieven die naar aard en als één geheel dienen te worden aangemerkt.

Hoofdstuk 2. Initiatieven van inwoners

Artikel 3. Activiteiten ‘Initiatieven van inwoners’

Subsidie kan uitsluitend versterkt worden voor het opstarten of door ontwikkelen van activiteiten die:

  • a.

    de sociale samenhang in de buurt duurzaam versterken en/ of;

  • b.

    verschillende doelgroepen, bij voorkeur groepen die elkaar niet van nature al geregeld ontmoeten, voor langere tijd met elkaar verbinden en/ of

  • c.

    gezond opgroeien of gezond opvoedklimaat voor jeugd bevorderen.

Artikel 3a. Activiteiten ‘Initiatieven sport en bewegen’

Subsidie kan uitsluitend verstrekt worden voor het opstarten van sport- en beweeginitiatieven die:

  • a.

    samenwerken, samenvoegen, opstarten en verbinden tussen organisaties stimuleren;

  • b.

    deelname door kwetsbaren mogelijk maken en stimuleren;

  • c.

    de specifieke kennis en kunde van het bestuurlijk en sporttechnisch kader gericht op de kwetsbaren vergroten;

  • d.

    gericht zijn op Jongeren Op gezond Gewicht (JOGG).

Artikel 4. Doelgroep

De subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan vrijwilligersinitiatieven van georganiseerde en ongeorganiseerde inwoners.

Artikel 5. Berekening van de subsidie

De subsidie bedraagt een bijdrage in de kosten voor activiteiten met een maatschappelijk belang en de organisatiekosten die direct verbonden zijn aan de gesubsidieerde activiteiten.

Artikel 6. Aanvraag

In afwijking van artikel 7, derde lid van de Algemene Subsidieverordening De Fryske Marren hoeft een rechtspersoon bij de eerste subsidieaanvraag aanvragen de in dit artikel genoemde documenten niet te verstrekken.

Artikel 7. Bijzondere bepalingen en verplichtingen

Om voor een bijdrage in aanmerking te komen dient een aanvrager aan de volgende criteria te voldoen:

  • a.

    het initiatief moet een langdurig effect kunnen hebben op sociale verbindingen en betrokkenheid in de buurt;

  • b.

    het moet draagvlak en lokaal een meerwaarde hebben;

  • c.

    de initiatiefnemers moeten actief bijdragen aan de uitvoering van het initiatief;

  • d.

    het initiatief moet aansluiten bij het beleid en de uitgangspunten van het sociaal domein en de leefbaarheid van gemeente De Fryske Marren en grotendeels plaatsvinden in gemeente De Fryske Marren.

Hoofdstuk 3. Projectinitiatieven stads-, dorps- en wijkbelangen en dorpshuizen, genaamd Kernenbudget

Artikel 8. Activiteiten

  • 1. Voor de sociale en fysieke leefbaarheidsprojecten en/of de uitvoering van onderdelen van een stads-, dorps- of wijkvisie waarvoor draagvlak in die stad, dat dorp of die wijk bestaat kan op aanvraag een bijdrage projecten worden verstrekt.

  • 2. Voor renovatie en verduurzaming van het dorpshuis kan op aanvraag aan een bestuur van een dorpshuis maximaal één maal per drie kalenderjaren een bijdrage projecten worden verstrekt.

Artikel 9. Doelgroep

  • 1. Een bijdrage in de projecten, als bedoeld in artikel 8 eerste lid, wordt verstrekt aan de besturen van stads-, dorps- of plaatselijke belangen of, wanneer de betreffende plaats geen plaatselijk belang kent, de wijk- of buurtverenigingen die zich de collectieve belangenbehartiging van stad, dorp, wijk en buurt in de ruimste zin van het woord ten doel stellen.

  • 2. Besturen van dorpshuizen.

Artikel 10. Hoogte van de subsidie

  • 1. De subsidie bedraagt een bijdrage in de uitvoering van het project als genoemd in artikel 8. Van de aanvrager wordt een redelijke eigen financiële bijdrage en/of cofinanciering van verschillende fondsen/subsidiënten en zelfwerkzaamheden verlangd.

  • 2. De gemeentelijke subsidie voor de uitvoering van het project bedraagt maximaal 30% van de totale projectkosten, met een maximum van € 15.000,- per aanvraag/ project.

  • 3. Er wordt geen subsidie verleend voor de inzet van vrijwilligers (vrijwilligersvergoeding).

  • 4. De gemeentelijke subsidie voor proceskosten bedraagt maximaal € 5.000 per project. Hier is geen maximumpercentage van toepassing.

Artikel 11. Aanvraag en aanvraagtermijn

  • 1. In afwijking van artikel 7, eerste, tweede en derde lid van de Algemene Subsidieverordening De Fryske Marren, wordt de aanvraag ingediend in overleg met de dorpencoördinatoren.

  • 2. Bij de aanvraag wordt een projectplan met begroting en een dekkingsplan ingeleverd. Het projectplan bevat:

    • Aanleiding

    • beschrijving van het project

    • doelgroep

    • draagvlak/samenwerking en

    • continuïteit (bijvoorbeeld beheer en onderhoud).

  • 3. Een aanvraag om subsidie wordt, in afwijking van artikel 8, tweede lid, van de Algemene Subsidieverordening De Fryske Marren, voor de sluitingsdata 1 februari, 1 juni en 1 oktober ingediend.

Artikel 12. Beslistermijn

  • 1. Burgemeester en wethouders beslissen, in afwijking van artikel 9, tweede lid, van de Algemene Subsidieverordening De Fryske Marren, binnen 6 weken na de sluitingsdata.

  • 2. Ingediende plannen worden voorgelegd aan de beoordelingscommissie.

Artikel 13. Bijzondere bepalingen en verplichtingen

Om voor een bijdrage in aanmerking te komen dient een aanvrager aan de volgende criteria te voldoen:

  • a.

    de aanvraag mag niet strijdig zijn met (toekomstig) gemeentelijk beleid en of wetgeving. De bijdragen voor projecten worden primair getoetst aan bestaand beleid en budget. Past het binnen het beleid en kan er geen beroep gedaan worden op het bestaande budget, dan kan de aanvraag vanuit bijdrage projecten gefinancierd worden.

  • b.

    de sociale en/ of fysieke leefbaarheidsprojecten of andere voorzieningen en/ of activiteiten moeten haalbaar en uitvoerbaar zijn. Deze mogen geen privé- en/of commerciële belangen dienen.

  • c.

    de projecten dienen enige relatie te hebben met de stads-, dorps- of wijkvisie. Voor stad, dorpen en wijken die geen visie hebben opgesteld geldt dat er aantoonbaar draagvlak voor de investering, activiteit of voorziening moet zijn.

Hoofdstuk 4. Slotbepalingen

Artikel 14. Aanvullende weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 10, derde lid, aanhef en onder t, van de Algemene Subsidieverordening De Fryske Marren zijn de onderstaande aanvullende weigeringsgronden van toepassing:

  • a.

    er worden geen subsidies verstrekt als bijdrage in:

    • 1.

      het organiseren van een dorps- of (buurt)feest, borrel, optocht, braderie, barbecue of daarmee gelijk te stellen activiteit;

    • 2.

      het verlenen van een garantstelling;

    • 3.

      het opstellen van een dorps-, stads- of wijkvisie;

    • 4.

      Aankoop van grond en gebouwen.

    • 5.

      Kosten van een adviseur.

  • b.

    het college kan subsidieverstrekking weigeren wanneer het project leidt tot structurele beheerskosten voor de gemeente.

Artikel 15. Subsidieplafond

Het subsidieplafond wordt jaarlijks door het college vastgesteld.

Artikel 16. Verdeling subsidieplafond Subsidies Hoofdstuk 2

  • 1. Verstrekking van subsidie zoals opgenomen in Hoofdstuk 2 vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 3. Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

  • 4. Dit is niet van toepassing op aanvragen zoals bedoeld in Hoofdstuk 3; hiervoor gelden andere beoordelingscriteria, zoals beschreven in de bijlage Beoordelingscriteria Inwonersinitiatieven Hoofdstuk 3.

Artikel 17. Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen van een of meer bepaalde artikelen of artikelleden van de regeling afwijken als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of –ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.

Artikel 18. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2. Deze subsidieregeling is van toepassing op aanvragen van subsidie die worden verstrekt vanaf de datum van inwerkingtreding van deze regeling.

  • 3. De subsidieregeling Inwonersinitiatieven, zoals vastgesteld op 17 september 2019, wordt gelijktijdig ingetrokken.

  • 4. Op subsidieaanvragen die voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling zijn ingediend, blijft de subsidieregeling Inwonersinitiatieven, vastgesteld op 17 september 2019, van toepassing.

  • 5. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Inwonersinitiatieven.

Ondertekening

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van De Fryske Marren op 17 december 2024,

gemeentesecretaris, burgemeester,

D.J. Cazemier N.L. Agricola