Subsidieregeling professionele algemene voorzieningen Dinkelland 2025

Geldend van 01-01-2025 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling professionele algemene voorzieningen Dinkelland 2025

Het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland;

Gelet op artikel 3 Algemene subsidieverordening Dinkelland 2018;

Besluit vast te stellen de volgende:

Subsidieregeling professionele algemene voorzieningen Dinkelland 2025

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • a.

    College: Burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland.

  • b.

    ASV: Algemene Subsidie Verordening Dinkelland 2018.

  • c.

    Professionele algemene voorzieningen: Professionele algemene voorzieningen zijn organisaties die het professionele aanbod van diensten en/of activiteiten die zonder voorafgaand onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden onder gebruikers vrij toegankelijk zijn en die zijn gericht op maatschappelijke ondersteuning.

  • d.

    Maatschappelijk Raamwerk: Door het college vastgesteld beleidsdocument waarin de gewenste thema’s en effecten met betrekking tot de algemene voorzieningen staan opgenomen.

  • e.

    Document ‘Eén toegang Sociaal Domein’: een door het college vastgesteld plan voor de vorming van één fysieke toegang voor inwoners van de gemeente Dinkelland. Hierin nemen zowel de professionele algemene voorzieningen als de gemeentelijke toegang tot maatwerkvoorzieningen voor ondersteuning en zorg deel.

  • f.

    Schakel: Naam van Eén toegang Sociaal Domein, zoals omschreven onder lid e.

Artikel 2 Subsidiabele activiteiten

  • 1. Deze subsidieregeling is van toepassing op de volgende professionele algemene voorzieningen:

    • a.

      Sociaal Werk Tubbergen Dinkelland

    • b.

      Wijkracht

  • 2. De professionele algemene voorziening draagt er zorg voor dat er bij de invulling en uitvoering van haar ondersteuningsactiviteiten bijgedragen wordt aan de effecten van het door het college vastgestelde Maatschappelijk Raamwerk en de hierin opgenomen thema’s:

    • a.

      Armoede;

    • b.

      Mantelzorg;

    • c.

      Vrijwillige Inzet/Burgerkracht;

    • d.

      Gezonde Leefstijl;

    • e.

      Laaggeletterdheid;

    • f.

      Vergunninghouders;

    • g.

      Langdurige afstand arbeidsmarkt;

    • h.

      Inwoners met een lichamelijke, verstandelijke, psychische en/of psychiatrische beperking;

    • i.

      Ongewenst sociaal isolement.

    • j.

      Jeugd

    • k.

      Senioren

    • l.

      (School)Maatschappelijk Werk

  • 3. De thema’s genoemd onder artikel 2, lid 2 zijn op basis van het document ‘Eén toegang Sociaal Domein’ omgezet naar de volgende specialismen:

    • a.

      Wonen;

    • b.

      Financiën en administratie;

    • c.

      Veiligheid;

    • d.

      Laaggeletterdheid;

    • e.

      Mantelzorgondersteuning;

    • f.

      Vrijwillige inzet;

    • g.

      Lichamelijke gezondheid;

    • h.

      Geestelijke gezondheid met de probleemgebieden: echtscheidingsproblematiek, eenzaamheid, depressie, armoede, schuldenproblematiek, geweld, pesten, overmatig alcohol- en middelengebruik, verslavingen.

    • i.

      Opvoeden en opgroeien.

    Deze specialismen en probleemgebieden zijn leidend voor de verdeling van de subsidie.

  • 4. De activiteiten van de professionele algemene voorziening zijn gericht op:

    • a.

      individuele ondersteuning;

    • b.

      preventieve materiële kosten gericht op zowel individuele inwoners of groepen inwoners;

    • c.

      collectieve ondersteuning: ondersteuning aan vrijwilligersinitiatieven en/of verenigingen.

Artikel 3 Subsidieberekening

  • 1. De structurele subsidie per jaar is gebaseerd op het bedrag aan verleende structurele subsidie van het jaar ervoor.

  • 2. De subsidie is uit twee deelsubsidiebedragen opgebouwd; personele inzet en inzet van materiële kosten. Het subsidie-aandeel personele inzet wordt geïndexeerd met een prijsindexcijfer gelijk aan de prijsindexering CPB loonvoet sector overheid uit de meicirculaire gemeentefonds. Het subsidie-aandeel materiële kosten wordt geïndexeerd met een prijsindexcijfer gelijk aan de prijsindexering CPB overheidsconsumpties netto materieel (imoc) uit de meicirculaire gemeentefonds. Het subsidie-aandeel personele inzet weegt mee voor 80% van het totaal en het subsidie-aandeel materiële kosten voor 20% van het totaal. Er wordt daarom met een gewogen gemiddelde voor de indexatie gerekend over het geheel van de verleende subsidie van het voorgaande jaar.

  • 3. Personele inzet wordt netto productieve inzet genoemd. Deze inzet in de vorm van hulp of ondersteuning, wordt geboden door HBO geschoolde Sociaal Werkers, in dienst van de professionele algemene voorzieningen genoemd in artikel 2, lid 1, aan inwoners uit de gemeente Dinkelland.

  • 4. De subsidie bestaat uit een personele component en/of materiële kosten component:

    • a.

      De personele component bestaat uit 1350 netto-productieve uren voor één fte én moet direct of indirect aan een individuele inwoner besteed worden op één van de tien vastgestelde specialismen en daaraan verbonden thema’s.

    • b.

      Voor een sociaal werker (HBO) wordt een tarief gehanteerd waarin het uurtarief van in de verleende subsidie van vorig jaar wordt geïndexeerd aan de hand van artikel 3, lid 2. Deze uren moeten direct of indirect aan een inwoner besteed worden. Hierna netto-productieve uren.

  • 5. Voor alle uren sociaal werk én de materiële kosten geldt dat, in afstemming met de gemeente, tussen de specialismen, thema’s en probleemgebieden geschoven kan worden.

  • 6. De kosten voor Schakel worden intern verrekend en worden daarom niet meer opgenomen in de subsidie.

  • 7. Het subsidiebedrag wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld. De subsidie 2025 bedraagt voor de professionele algemene voorziening maximaal:

    • a.

      Sociaal Werk Tubbergen Dinkelland € 540.878.

      Deze totale subsidie is opgebouwd uit 2 deelsubsidies; te weten een deelsubsidie voor de inzet van Sociaal Werkers en een deelsubsidie voor materiële kosten.

    • b.

      Wijkracht € 426.837.

Opbouw subsidie 2025 sociaal werk en aanverwante materiële kosten gemeente Dinkelland

  • a.

    Sociaal Werk Tubbergen Dinkelland

 

Specialisme: inzet door sociaal werkers van SWTD in 2025 voor gemeente Dinkelland aangevuld met overeengekomen thema’s

netto productieve ureninzet sociaal werker

uren sociaal werker x €90,39/uur

materiële kosten

i.

Wonen

nvt

 
 

ii.

Financiën en administratie

 

Thema Armoede

900

€ 81.354

iii.

Veiligheid

nvt

 
 

iv.

Laaggeletterdheid

nvt

 
 

v.

Mantelzorgondersteuning excl thema senioren

1.121

€ 101.331

 

vi.

Vrijwillige inzet

837

€ 75.659

 

vii.

Integratie van statushouders

nvt

 
 

viii./ix

Lichamelijke gezondheid / Geestelijke gezondheid

 

Thema Senioren

905

€ 81.806

x.

Opvoeden en opgroeien

 

Thema Jeugd

450

€ 40.677

Thema Outreachend jongerenwerker

600

€ 54.236

Thema steungezinnen

75

€ 6.779

xi.

Interventies

 
 

Automaatje

€ 8.511

Actief na school*

€ 5.000

Buurtbemiddeling

€40.525

xii.

Activiteitengeld

 
 

€ 45.000

 

totalen

4.888

€ 441.842

€ 99.036

 

sociaal werk

€ 441.842

 
 
 

materiële kosten

€ 99.036

 
 
 

Maximale verleningssubsidie 2025 Dinkelland

€ 540.878

 
 

* De middelen voor Actief na school betreffen incidentele middelen die éénmalig in 2025 worden verstrekt voor inzet in de periode t/m 31-3-2025.

  • b.

    Wijkracht

Onderdeel

Personele inzet sociaal werker uurtarief € 90,39 / uur

Netto productieve uren

Financiën en Administratie

€ 49.355

546

Sociaal werk Jeugd & Gezin *

€ 67.795

750

Geestelijke gezondheid

probleemgebieden: echtscheidingsproblematiek, eenzaamheid, depressie, armoede, schuldenproblematiek, geweld, pesten, overmatig alcohol- en middelengebruik, verslavingen

€309.687

3426

Totaal

€ 426.837

4722

* De extra middelen voor Sociaal werk Jeugd & Gezin betreffen incidentele middelen die éénmalig in 2025 worden verstrekt. In 2025 vindt een evaluatie plaats voor een eventuele continuering voor de opeenvolgende jaren.

Artikel 4 Specifieke verplichtingen

  • 1. Relatie inwoners

    • a.

      De professionele algemene voorziening levert vraaggerichte ondersteuning aan individuele inwoners en/of aan inwonersinitiatieven.

    • b.

      Om uitvoering te kunnen geven aan het gestelde onder 1, dient de professionele algemene voorziening signalen en knelpunten te herkennen en de afstemming en samenwerking met inwoners, andere vrij toegankelijke voorzieningen en zorgprofessionals, te zoeken.

    • c.

      De professionele algemene voorziening zorgt er voor dat zij actief en bekend is in en met de verschillende kernen van de gemeente.

  • 2. Samenwerking binnen Schakel

    • a.

      De professionele algemene voorziening werkt samen met de teams Samenleving en Sociaal aan de verdere opbouw van Schakel, waarbij aanbod en processen op elkaar worden afgestemd en men kennis heeft en gebruik maakt van elkaars expertise, zodat er sprake is van een adequate signalering, ondersteuning en doorverwijzing.

    • b.

      De professionele algemene voorziening draagt zorg voor de eerste vraagverheldering in de frontoffice van Schakel en, indien nodig, voor de doorverwijzing naar gespecialiseerde algemene voorzieningen of naar maatwerkvoorzieningen voor ondersteuning en zorg.

    • c.

      De professionele algemene voorziening neemt actief deel aan de overleggen in, en verbonden aan Schakel.

  • 3. Uitvoering specialismes

    • a.

      Voor de uitvoering van de genoemde specialismes in artikel 2, lid 3 wordt in de jaarlijkse verleningsbeschikking een toelichting gegeven op de inzet binnen de specialismes.

Artikel 5 Evaluatie/monitoring

  • 1. Aan het einde van elk kwartaal vindt een voortgangsgesprek plaats tussen de professionele algemene voorziening en ambtelijke vertegenwoordigers van de gemeente.

  • 2. De ambtelijke vertegenwoordigers van de gemeente monitoren per kwartaal de effecten, resultaten, vragen en eventuele combinaties van leefgebieden in Schakel in het kader van de zelfredzaamheid van de inwoner. De professionele algemene voorzieningen dragen hiervoor de benodigde schriftelijke gegevens en informatie aan in een kwartaalrapportage.

Artikel 6 Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie die per kalenderjaar wordt verstrekt, wordt ingediend uiterlijk 1 oktober voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft.

Artikel 7 Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen van één of meer bepaalde artikelen of artikelleden van deze regeling afwijken als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig kunnen zijn tot de daarmee te dienen belangen.

Artikel 8 – Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2025.

  • 2. Deze regeling wordt aangehaald als Subsidieregeling Professionele Algemene Voorzieningen Dinkelland 2025.

  • 3. De Subsidieregeling professionele algemene voorzieningen Dinkelland 2024 wordt ingetrokken.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland d.d. 17 december 2024

De secretaris,

drs. C.H.A.A. Luttikhuis

de voorzitter,

J.G.J. Joosten