Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR731477
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR731477/1
Verordening Burgerinitiatief Schiedam 2025
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening Burgerinitiatief Schiedam 2025De raad van de gemeente Schiedam;
gelezen het voorstel van het presidium d.d. 7 november 2024
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
Burgerinitiatief: een verzoek van een of meerdere initiatiefgerechtigden om een door hen geformuleerd voorstel op de agenda van de gemeenteraad te plaatsen.
- b.
College: het college van burgemeester en wethouders van Schiedam.
- c.
Individueel belang: een privébelang dat geen meerwaarde voor buurt, wijk, dorp of samenleving heeft.
- d.
Ingezetenen: personen ingeschreven in het bevolkingsregister van Schiedam.
- e.
Politieke avond: een vergadering zoals bedoeld in artikel 29 van het Reglement van Orde Raad op Dinsdag Schiedam 2025.
- f.
Raad: de gemeenteraad van Schiedam.
- g.
Raadsperiode: de periode tussen twee gemeenteraadsverkiezingen in.
- h.
Voorzitter: voorzitter van de gemeenteraad van Schiedam of diens plaatsvervanger.
Artikel 2 Doelgroep
-
1. Initiatiefgerechtigd zijn ingezetenen van de gemeente Schiedam van zestien jaar en ouder die, met uitzondering van de leeftijd, voldoen aan de vereisten voor het stemrecht voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad.
-
2. Voor de beoordeling door de raadsgriffie of aan de vereisten voor initiatiefgerechtigdheid is voldaan, is de toestand op de dag van indiening van het verzoek bepalend.
Artikel 3 Geldig verzoek
-
1. Een burgerinitiatief wordt in behandeling genomen indien door een initiatiefgerechtigde een geldig verzoek is ingediend.
-
2. Ongeldig is een verzoek dat:
- a.
een onderwerp als bedoeld in artikel 4 bevat;
- b.
niet voldoet aan de voorwaarden gesteld in artikel 5;
- c.
niet door een initiatiefgerechtigde, zoals beschreven in artikel 2, lid 1, is gedaan.
- a.
Artikel 4 Reikwijdte
-
1. Een burgerinitiatief kan geen betrekking hebben op:
- a.
een onderwerp dat niet behoort tot de bevoegdheid van een gemeentelijk bestuursorgaan;
- b.
een vraag over het gemeentelijk beleid;
- c.
een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
- d.
een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur;
- e.
een onderwerp waarover tijdens de raadsperiode waarin de indiening van het verzoek plaatsvindt door de raad een besluit is genomen;
- f.
onderwerpen waarover de raad in diezelfde raadsperiode al een burgerinitiatief heeft behandeld of afgewezen;
- g.
een uitsluitend individueel belang;
- h.
een voorstel dat expliciet nadeel of schade oplevert voor specifieke bewonersgroepen.
- a.
-
2. Een burgerinitiatief over een onderwerp of voorstel dat niet behoort tot de bevoegdheid van de raad, maar wel valt onder de bevoegdheid van het gemeentebestuur, zal door de raad, eventueel vergezeld van zijn advies, worden doorgezonden naar het college of, indien het de bevoegdheid van de burgemeester betreft, naar de burgemeester.
-
3. Het college of de burgemeester zal een onderwerp of voorstel als bedoeld in het tweede lid van dit artikel behandelen als ware het een burgerinitiatief.
Artikel 5 Vorm en inhoud
-
1. Het verzoek om een burgerinitiatief op de agenda van de gemeenteraad te plaatsen wordt schriftelijk ingediend bij de voorzitter van de raad via de raadsgriffie. De raadsgriffie begeleidt de initiatiefnemer gedurende de verdere procedure.2.
Het verzoek bevat ten minste:
- a.
een nauwkeurige omschrijving van het burgerinitiatief;
- b.
een toelichting op het burgerinitiatief;
- c.
de achternaam, de voornamen, het adres, de geboortedatum en de handtekening(en) van de initiatiefnemer;
- d.
een lijst met de voornamen, achternamen, geboortedata, adressen en handtekeningen van 100 initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen.
- a.
-
2. Voor indiening van het verzoek wordt gebruikgemaakt van het bij deze verordening gevoegde modelformulier.
-
3. Digitale handtekeningen zijn toegestaan.
Artikel 6 Agendering
-
1. De voorzitter bevestigt de ontvangst van het verzoek schriftelijk aan de initiatiefnemer.
-
2. De voorzitter brengt het initiatief onverwijld ter kennis van de raad en het college.
-
3. Indien de raad het verzoek afwijst wegens strijd met artikel 4, eerste lid 1, sub a, kan de raad het voorstel doorzenden aan het bevoegde bestuursorgaan.
-
4. Indien het burgerinitiatief niet voldoet aan de eisen bedoeld in lid 4 stelt de raad de initiatiefnemer gedurende een termijn van ten hoogste twee weken in de gelegenheid om de vastgestelde gebreken te herstellen.
-
5. Als naar het oordeel van de raad het initiatief, ook na verstrijken van de in lid 4 bedoelde hersteltermijn, niet voldoet aan de in artikel 3, 4 en 5 gestelde eisen, wordt het verzoek om het burgerinitiatief voor de raadsvergadering te agenderen, afgewezen. De afwijzing wordt onverwijld ter kennis gebracht van de initiatiefnemer en het college.
-
6. Indien de initiatiefnemer geen gehoor geeft aan de uitnodiging als bedoeld in artikel 7, lid 2, wordt het burgerinitiatief aangehouden. Indien indiener aan een tweede uitnodiging als bedoeld in artikel 7, lid 3, eveneens geen gehoor geeft, wordt het burgerinitiatief van de agenda gehaald.
-
7. De raad beslist in de eerstvolgende vergadering na de datum van indiening van het verzoek of het burgerinitiatief op de agenda van de raad wordt geplaatst.
-
8.
-
9. Indien de raad het verzoek honoreert, zendt hij het burgerinitiatief ter voorbereiding van de besluitvorming door aan de daartoe aangewezen Raadsinformatieavond en Politieke Avond.
Artikel 7 Behandeling
-
1. Het burgerinitiatief wordt eerst behandeld op de Raadsinformatieavond en daarna op de Politieke Avond.
-
2. De griffie nodigt de initiatiefnemer schriftelijk uit voor de Raadsinformatieavond en de Politieke Avond waarvoor het burgerinitiatief is geagendeerd. De initiatiefnemer heeft tijdens deze vergaderingen de gelegenheid om het burgerinitiatief mondeling nader toe te lichten.
-
3. Indien de initiatiefnemer geen gehoor geeft aan de uitnodiging als bedoeld in lid 2, wordt het initiatief niet behandeld en stuurt de voorzitter van de commissie een tweede uitnodiging aan de initiatiefnemer.
-
4. Indien de behandeling van het burgerinitiatief op de Politieke Avond daartoe aanleiding geeft, wordt de initiatiefnemer in de gelegenheid gesteld om het voorstel voorafgaand aan de raadsbehandeling aan te passen. Tijdens de raadsvergadering kan de initiatiefnemer wanneer het agendapunt aan bod komt deze aanpassing van een mondelinge toelichting voorzien.
-
5. De raad heeft het recht om een gewijzigd voorstel terug te verwijzen naar de Politieke Avond voor nadere bespreking.
Artikel 8 Communicatie
-
1. De raad stelt de initiatiefnemer binnen twee weken na de raadsvergadering waarin het besluit over het burgerinitiatief is genomen, op de hoogte van dit besluit. Indien de raad geheel of gedeeltelijk afwijkt van de inhoud van het burgerinitiatief, worden de redenen daarvoor vermeld.
-
2. Indien de raad geheel of gedeeltelijk instemt met het burgerinitiatief, deelt het college binnen twee weken na de raadsvergadering aan de initiatiefnemer mee wanneer de uitvoering van het raadsbesluit zal starten en bij welke medewerker van gemeente Schiedam de initiatiefnemer nadere inlichtingen kan verkrijgen.
-
3. Zo spoedig mogelijk na de besluitvorming door de raad over het burgerinitiatief, wordt dit besluit openbaar gemaakt door een kennisgeving van het besluit of de zakelijke inhoud ervan in een officieel blad, een dagblad, nieuwsblad, huis-aan-huisblad, en op de internetsite van de gemeente Schiedam.
Artikel 9 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan, beslist de raad, op voorstel van de voorzitter en de griffier.
Artikel 10 Citeertitel en inwerkingtreding
-
1. Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening Burgerinitiatief Schiedam 2025’.
-
2. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2025.
-
3. De Verordening burgerinitiatief gemeente Schiedam 2002 wordt hiermee ingetrokken.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 10 december 2025,
de raad voornoemd,
de griffier,
drs. M.J.B. Tobeas
de voorzitter,
mr. H.M. Bergmann
Toelichting op Verordening Burgerinitiatief Schiedam 2025
Artikel 2 Doelgroep
Waar in deze verordening wordt gesproken over initiatiefnemer kan ook initiatiefnemers worden gelezen. Er wordt voor een ruime formulering van initiatiefgerechtigden gekozen. Het gaat om de kwaliteit van het initiatief; nadere criteria kunnen dan onnodig belemmerend werken. De griffie toetst of de initiatiefnemer voldoet aan de vereisten van een initiatiefgerechtigde. Om te kunnen onderzoeken of daaraan wordt voldaan, zijn verschillende gegevens nodig. Welke dat zijn, wordt geregeld in artikel 5.
Artikel 3 Geldig verzoek
Uit dit artikel volgt dat het burgerinitiatief in behandeling wordt genomen als er sprake is van een geldig verzoek, ingediend door een initiatiefgerechtigde. De gemeenteraad zal zich in dat geval dus moeten uitspreken over het burgerinitiatief.
Artikel 4 Reikwijdte
Het is niet effectief om de Politieke Avond te belasten met de beraadslaging over een onderwerp waarover de raad uiteindelijk geen beslissende bevoegdheid heeft. Daar komt bij dat de afstand tussen burger en bestuur alleen maar zou worden vergroot als de initiatiefnemer na het doorlopen van de burgerinitiatiefprocedure te horen krijgt dat de raad niets met het burgerinitiatief kan doen, omdat de raad “er niet over gaat”.
Een vraag over gemeentelijk beleid kan ook geen onderwerp van een burgerinitiatief zijn. Voor dit soort vragen staan andere wegen open, zoals het spreekrecht tijdens een Politieke Avond. Ook moet voorkomen worden dat het burgerinitiatief andere procedures zoals de bezwaar- of de klachtprocedure doorkruist. Met het oog hierop is bepaald dat het burgerinitiatief geen bezwaar tegen een genomen besluit of een klacht over een gedraging van het gemeentebestuur kan inhouden.
Een burgerinitiatief wordt gestart ten behoeve van de leefomgeving of de samenleving en kan dus per definitie geen individueel belang dienen. Artikel 4 lid 1 regelt tevens dat het burgerinitiatief op alle inwonersgroepen een positief of neutraal effect moet hebben en in elk geval geen groepen mag benadelen.
Tot slot is het niet de bedoeling dat zaken die recentelijk nog in de raad aan de orde zijn geweest, opnieuw onderwerp van bespreking worden als gevolg van een burgerinitiatief. Dit zou de besluitvorming in de raad te zeer kunnen frustreren. Het is aan de initiatiefnemer om aan te tonen dat het initiatief een nieuw voorstel betreft dat nog geen onderwerp van een raadsbesluit is geweest.
Artikel 5 Vorm en inhoud
Een burgerinitiatief wordt ingediend bij de voorzitter van de raad. Om een ordelijk verloop van het burgerinitiatief te waarborgen, zijn bepaalde minimumeisen aan het verzoek onvermijdelijk. Om praktische redenen zoals uniformiteit, overzichtelijkheid en duidelijkheid wordt aanbevolen dat het burgerinitiatief wordt ingediend via een standaardformulier. Dit formulier is ook bruikbaar bij toetsing van het initiatief aan geldende criteria (zie reikwijdte).
Op dit formulier moet de initiatiefnemer naast het voorstel en een toelichting ten minste zijn persoonlijke gegevens vermelden. Hiervoor is een specifiek formulier opgenomen in deze verordening (Bijlage 1: Formulier Verzoek Burgerinitiatief).
De formulieren voor het indienen van een burgerinitiatief kunnen worden gedownload vanaf de gemeentelijke website. De griffie informeert en begeleidt de initiatiefnemer gedurende het verdere proces. Het vereiste aantal van 100 ondersteuningshandtekeningen is gekozen omdat dit aantal geen serieuze belemmering vormt voor een initiatief, maar wel individuele acties uitsluit.
Artikel 6 Agendering
De initiatiefnemer moet erop kunnen vertrouwen dat zijn voorstel spoedig wordt getoetst aan de vereisten en de raad een besluit neemt over de behandeling. Het gaat erom een termijn te kiezen die niet te lang is, maar ook niet zo kort dat er onvoldoende tijd is om het voorstel te kunnen beoordelen.
Artikel 7 Behandeling
Het voorgestelde traject van behandeling past binnen het in voorbereiding zijnde concept van een nieuw vergadermodel. De Raadsinformatieavond (beeldvorming) biedt de gelegenheid aan de indiener om het initiatief toe te lichten en hierover met de raadsleden in gesprek te gaan. Op de Politieke Avond gaan de fracties hierover met elkaar in gesprek en worden de verschillende standpunten bepaald (oordeelsvorming). In de raadsvergadering vindt ten slotte besluitvorming plaats.
De griffie zal de initiatiefnemer steeds over het vervolgtraject inlichten en waar nodig en mogelijk deze erbij betrekken.
Artikel 8 Communicatie
Het eerste lid verplicht de raad om de initiatiefnemer binnen twee weken na de betreffende raadsvergadering op de hoogte te stellen van het besluit over het burgerinitiatief. Tijdige communicatie is van belang om de initiatiefnemer snel te informeren over de uitkomst en eventuele vervolgstappen. Indien de raad besluit af te wijken van het ingediende burgerinitiatief, moeten de redenen voor deze afwijking worden vermeld. Dit bevordert transparantie en biedt de initiatiefnemer inzicht in de overwegingen van de raad.
Het tweede lid bepaalt dat, indien de raad geheel of gedeeltelijk instemt met het burgerinitiatief, het college binnen twee weken na de raadsvergadering de initiatiefnemer moet informeren.
Bijlage 1: Formulier Verzoek Burgerinitiatief
1. Gegevens initiatiefnemer(s):
- ●
Voorletters:
- ●
Naam:
- ●
Adres:
- ●
Postcode:
- ●
Woonplaats:
- ●
Geboortedatum:
- ●
Telefoonnummer:
- ●
E-mailadres:
- ●
Voorletters:
- ●
Naam:
- ●
Adres:
- ●
Postcode:
- ●
Woonplaats:
- ●
Geboortedatum:
- ●
Telefoonnummer:
- ●
E-mailadres:
2. Onderwerp van het burgerinitiatief:
Beschrijf beknopt waar het burgerinitiatief over gaat. Geef hierbij aan wat u wilt bereiken met het initiatief en welk besluit de raad zou moeten nemen.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Toelichting op het burgerinitiatief
Licht toe welk probleem met uw voorstel wordt opgelost en waarom u vindt dat uw voorstel een goede oplossing voor dat probleem is.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Globale kostenraming
Geef een schatting wat de uitvoering van uw voorstel ongeveer kost.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Overige informatie
Voeg eventuele toelichtingen, bijlagen of documenten toe die relevant zijn voor het begrip en de beoordeling van uw burgerinitiatief.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Ondersteuning en draagvlak
Voeg het ondersteuningsformulier met de benodigde handtekeningen toe.
Handtekeningen mogen ook digitaal worden opgehaald. In dat geval moet er een lijst worden aangeleverd met de voor- en achternaam, adres, geboortedatum en handtekening van de initiatiefgerechtigden die het burgerinitiatief ondersteunen.
Indienen van het Formulier
Stuur dit ingevulde formulier naar de griffie van de gemeente Schiedam:
- ●
Per post: Griffie Schiedam, Postbus 1501, 3100 EA Schiedam
- ●
Per e-mail: griffie@schiedam.nl
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl