Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR731471
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR731471/1
Ontheffingenbeleid voetgangerszone en parkeerverbodszone centrum Raalte
Geldend van 19-11-2003 t/m heden
Intitulé
Ontheffingenbeleid voetgangerszone en parkeerverbodszone centrum RaalteVan belang voor het effect van een verkeersmaatregel is dat ontheffingen niet leiden tot precedentwerking. Dat betekent dus dat er een beperkend en consequent ontheffingenbeleid dient te worden gevoerd.
Een verzoek om ontheffing van een bepaalde maatregel dient in het licht van het doel van die maatregel te worden beoordeeld. Aan de hand van concrete criteria moet vervolgens een verdere afweging worden gemaakt. De criteria zijn:
- -
de aantoonbare noodzaak van de ontheffing
- -
de onbereikbaarheid van bepaalde locaties op een andere wijze
- -
onevenredig zwaar (economisch) nadeel voor de ontheffingaanvrager
- -
de mogelijkheid om aan de ontheffing voorwaarden te verbinden teneinde nadelige gevolgen ervan voor het doel van de maatregel enigszins te vereffenen
- -
het categorisch uitsluiten van ontheffingen ter wille van een kortere route of tijdsbesparing.
In dit ontheffingenbeleid wordt gepoogd de belangen van zowel de ontheffing verlenende instantie als van de aanvrager of ontheffinghouder te behartigen.
In dit ontheffingenbeleid wordt met parkeerverbodszone bedoeld: het gedeelte van de parkeerverbodszone dat in de voetgangerszone ligt.
A. Procedures
Artikel 1 - Aanvraag
-
1. De aanvraag voor een ontheffing voetgangerszone en/of parkeerverbodszone moet worden gedaan bij de afdeling Publiekszaken [red: domein Ruimte].
-
2. De aanvraag dient schriftelijk te worden gedaan, hiervoor is een standaardformulier beschikbaar. Dit dient geheel te worden ingevuld en ondertekend.
Artikel 2 - Aanvraag niet correct
Als de aanvraag niet correct is ingevuld kan de aanvrager de gelegenheid krijgen om de aanvraag binnen twee weken aan te passen. Gebeurt dit niet, dan hoeft de gemeente Raalte de aanvraag niet in behandeling te nemen. Zonder een correcte aanvraag is het niet mogelijk om een goede beoordeling te maken.
Artikel 3 - Beslissingstermijnen, motivatie en belangenafweging
-
1. Burgemeester en Wethouders beslissen tenminste binnen zes weken na ontvangst van een schriftelijke aanvraag over de ontheffingverlening. Indien mogelijk zal een medewerker van de afdeling Publiekszaken [red: domein Publiek] of één van de medewerkers parkeertoezicht de ontheffing direct afgeven.
-
2. Burgemeester en Wethouders kunnen de onder lid 1 genoemde termijn met ten hoogste zes weken verlengen. Van een verlenging van deze termijn wordt de aanvrager schriftelijk in kennis gesteld.
-
3. Een besluit tot afwijzing van een aanvraag is met redenen omkleed. De aanvrager wordt van deze afwijzing schriftelijk in kennis gesteld.
Artikel 4 - Geldigheidsduur van de ontheffing
-
1. De ontheffing geldt voor de termijn die aangegeven is op de ontheffing.
-
2. De ontheffing is geldig van 1 december tot en met 30 november en wordt ten hoogste voor één jaar verleend.
-
3. De ontheffing dient ieder jaar opnieuw aangevraagd te worden.
Artikel 5 - Intrekking van de ontheffing
-
1. De ontheffing verlenende instantie kan een ontheffing voortijdig (dat wil zeggen vóór het verstrijken van de op de ontheffing vermelde termijn) intrekken. Een ontheffing mag worden ingetrokken als wordt voldaan aan tenminste één van onderstaande voorwaarden:
- a.
indien voor het verkrijgen van de ontheffing onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt
- b.
indien na het verlenen van de ontheffing verandering optreedt in de omstandigheden of inzichten, waardoor de ontheffing niet meer het doel dient waarvoor zij oorspronkelijk is afgegeven
- c.
indien aan de ontheffing verbonden voorschriften, regels of beperkingen niet worden of zijn nagekomen (zoals het niet betalen van leges of waarborgsommen)
- d.
indien de ontheffinghouder niet meer voldoet aan de criteria om in aanmerking te komen voor een ontheffing
- e.
indien de ontheffinghouder zelf vraagt om intrekking van de ontheffing
- f.
indien de ontheffinghouder harder rijdt dan stapvoets
- g.
indien de ontheffinghouder de afsluitpalen niet weer omhoog doet na het passeren
- h.
indien de ontheffinghouder bij herhaling blijk geeft van verkeersgedrag dat moet worden aangemerkt als strijdig met de doelstellingen van het voetgangersgebied.
- a.
-
2. Een besluit tot intrekking van een ontheffing is met redenen omkleed. De aanvrager wordt van deze intrekking schriftelijk in kennis gesteld.
B. Afgifte van ontheffingen
Artikel 6 - Aard van de ontheffingen
Het college van B&W is bevoegd tot het afgeven van ontheffingen inzake verkeersmaatregelen overeenkomstig artikel 87 van het RVV1990.
Artikel 7 - Nadere regels
-
1. De ontheffing verlenende instantie kan nadere regels stellen aan het afgeven van ontheffingen.
-
2. Voor de voetgangerszone wordt in eerste instantie een ontheffing voetgangerszone afgegeven. Indien dit noodzakelijk wordt geacht, wordt ook een ontheffing parkeerverbodszone afgegeven.
-
3. Een ontheffing parkeerverbodszone kost € 11,90 per dag [red: zie voor het juiste tarief de actuele Legesverordening op de Lokale wet- en regelgeving van de gemeente Raalte op www.overheid.nl], en dient contant of via de pinpas betaald te worden. Dit bedrag wordt opgenomen in de legesverordening.
-
4. De ontheffing geldt alleen voor motorvoertuigen (RVV1990, artikel 1z).
-
5. Het rijden of parkeren van het motorvoertuig dient te geschieden op een zodanige wijze, dat daardoor geen hinder ontstaat voor overige weggebruikers
-
6. De mogelijke ontheffinghouders kunnen worden ingedeeld in zes categorieën. In bijlage I worden de afgiftevoorwaarden en de categorieën uitgewerkt.
Artikel 8 - Benodigde bescheiden
Na het verlenen van een ontheffing ontvangt de ontheffinghouder een sleutel om zich bij een afsluiting toegang te verschaffen. Hiervoor wordt een borgsom van € 30 in rekening gebracht.
C. Slotbepalingen
Artikel 9 - Beoordeling door vakambtenaren
Bij twijfel of de aanvrager in aanmerking komt voor een ontheffing, zullen de vakambtenaren [red: van domein Ruimte] de aanvraag beoordelen en de medewerkers van de afdeling Publiekszaken [red: domein Publiek] informeren.
Artikel 10 - Slotbepalingen
-
1. Reeds afgegeven ontheffingen vervallen per 30 november 2003. Dit is bij afgifte van deze ontheffingen aan de ontheffinghouders meegedeeld.
-
2. De medewerkers van de afdeling Publiekszaken met de functiecodes 2.10.02 en 2.10.04 [red: zie voor de mandaatbevoegdheden de actuele Mandaatregeling op de Lokale wet- en regelgeving van de gemeente Raalte op www.overheid.nl] en de medewerkers parkeertoezicht van de politie IJsselland, bureau Raalte worden door het College van Burgemeester en Wethouders gemandateerd voor het afgeven van ontheffingen.
Artikel 11 - Inwerkingtreding
Dit ontheffingenbeleid treedt in werking één dag na bekendmaking.
Artikel 12 - Citeertitel
Dit beleid wordt aangehaald als: Ontheffingenbeleid voetgangerszone en parkeerverbodszone gemeente Raalte.
Ondertekening
Bijlage I
De diverse categorieën ontheffinghouders en afgiftevoorwaarden die voor hen gelden
1. Bewoners (persoonlijke verplaatsingen):
- -
personen die eenmalig goederen moeten vervoeren, niet zijnde in bedrijfsuitvoering (bijv. verhuizing)
- -
personen die gehandicapte of hoogbejaarde bewoners ophalen/wegbrengen
- -
de bewoner kan een ontheffing krijgen voor het gedeeltelijke voetgangersgebied in het centrum van Raalte als zij beschikken over of gebruik maken van een parkeergelegenheid die uitsluitend via het voetgangerscentrum te bereiken is
- -
de bewoner moet ingeschreven staan in het bevolkingsregister van de gemeente Raalte
- -
de bewoner moet een geldig rij- en kentekenbewijs kunnen overleggen
- -
er wordt maximaal één ontheffing per adres uitgegeven
- -
de ontheffing mag uitsluitend worden gebruikt voor het verplaatsen van en naar de woning of garage
- -
de ontheffing mag niet worden gebruikt voor het laden en lossen van goederen die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van een bedrijf
- -
de ontheffing mag niet worden gebruikt voor het parkeren buiten eigen terrein
- -
indien ontheffing noodzakelijk is, bestaat de mogelijkheid om een in tijd beperkte ontheffing te krijgen
- -
op de ontheffing worden tenminste vermeld: geldigheidsduur, stra(a)t(en) waarvoor de ontheffing geldt, ontheffingsnummer en kenteken of bedrijfsnaam van het voertuig waarvoor de ontheffing geldt.
2. Ondernemers (beroepsmatige verplaatsingen):
- -
stoeten (trouwstoeten, rouwstoeten)
- -
begrafenisondernemers
- -
horecagroothandel
- -
waardetransporten
- -
organisaties voor het opbouwen en afbreken van evenementen
- -
(straat)reiniging/huisvuilinzameling
- -
film-/tv-/radiobedrijven (met apparatuur die vanuit het voertuig bediend moet worden)
- -
marktkooplieden met standplaats in het voetgangersgebied
- -
detailhandel in vis-, schaal- en weekdieren
- -
apotheken
- -
maaltijdverstrekkende bedrijven met een bezorgdienst c.q. dineruitzending en dergelijke
- -
instellingen die gehandicapte of hoogbejaarde bewoners ophalen/wegbrengen
- -
ondernemers kunnen een ontheffing krijgen voor het gehele of gedeeltelijke voetgangersgebied in het centrum van Raalte
- -
het bedrijf/de instelling moet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel
- -
de weggebruiker moet een geldig kentekenbewijs kunnen overleggen van ofwel het voertuig van het bedrijf ofwel het eigen voertuig
- -
het maximaal aantal ontheffingen dat per bedrijf wordt uitgegeven is niet vastgelegd
- -
de ontheffing mag niet worden gebruikt voor het parkeren buiten eigen terrein
- -
indien ontheffing noodzakelijk is, bestaat de mogelijkheid om een in tijd beperkte ontheffing te krijgen
- -
op de ontheffing worden tenminste vermeld: geldigheidsduur, stra(a)t(en) waarvoor de ontheffing geldt, ontheffingsnummer en kenteken of bedrijfsnaam van het voertuig waarvoor de ontheffing geldt.
De desbetreffende ontheffingen worden verstrekt aan bedrijven waar om bedrijfseconomische of organisatorische redenen aanvoer en afvoer van goederen ook na 11.00 uur een absolute noodzaak is.
Voorbeeld motivatie:
Voorzover ingeschat kan worden zal de onmogelijkheid van het ontvangen van de vracht, dan wel het versturen van goederen na 11.00 uur ’s ochtends negatieve gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering. Het betreft dan:
- -
branches die in het algemeen (meer dan) één keer per dag bevoorraad moeten worden, dan wel pas na 11.00 uur bevoorraad kunnen worden. De aard van de artikelen, dan wel een specifiek aanvoertraject brengt dit met zich mee
- -
branches die het bezorgen van goederen (verswaren) als kernactiviteit dan wel als belangrijke nevenactiviteit hebben.
3. Bouw-, installatie- en reparatieverkeer:
- -
verhuisbedrijven
- -
gemeentelijke onderhoudsdiensten
- -
aannemersbedrijven
- -
particuliere bedrijven voor het verhelpen van calamiteiten
- -
het voertuig moet voorzien zijn van een grijs kenteken of van de bedrijfsnaam
- -
indien ontheffing noodzakelijk is, bestaat de mogelijkheid om een in tijd beperkte ontheffing te krijgen
- -
op de ontheffing worden tenminste vermeld: geldigheidsduur, stra(a)t(en) waarvoor de ontheffing geldt, ontheffingsnummer en kenteken of bedrijfsnaam van het voertuig waarvoor de ontheffing geldt
- -
het maximaal aantal ontheffingen dat per bedrijf wordt uitgegeven is niet vastgelegd
- -
de weggebruiker moet een geldig kentekenbewijs kunnen overleggen van het voertuig
- -
de aard van de werkzaamheden moet een tijdelijke ontheffing rechtvaardigen
- -
een ontheffing voor de parkeerverbodszone wordt alleen afgegeven als de aanvrager kan aantonen dat voor de uitvoering van het werk de nabijheid van het voertuig noodzakelijk is en dat in redelijkheid niet van hem kan worden verlangd dat de in het voertuig aanwezige gereedschappen en/of materialen moeten worden uitgeladen.
4. Taxibedrijven:
- -
taxi’s
- -
het taxibedrijf moet ingeschreven staan in een taxiregister
- -
het taxibedrijf moet vervoersopdrachten krijgen via een telefooncentrale in de gemeente Raalte
- -
het taxibedrijf mag alleen van de ontheffing gebruik maken bij het vervoer van hulpbehoevende passagiers of passagiers met veel bagage.
5. Nood- en hulpdiensten:
- -
politie
- -
brandweer
- -
(dieren)ambulance
- -
huisartsen
- -
de nooddiensten ((dieren)ambulance, brandweer, politie en huisartsen) hebben altijd doorgang
- -
in enkele gevallen kunnen ook GG&GD en verloskundigen een ontheffing krijgen.
6. Incidentele ontheffingen:
- -
personen/bedrijven die kunnen aantonen dat ze in verband met tijdelijke omstandigheden tijdelijk een ontheffing nodig hebben
- -
detailhandel in wild en gevogelte
- -
detailhandel in vlees en vleeswaren
- -
detailhandel in zuivelproducten
- -
detailhandel in aardappelen, groente en fruit
- -
detailhandel in brood (annex bakkerij)
- -
detailhandel in koek en banket (annex bakkerij)
- -
detailhandel in chocolade, suikerwaren en consumptie-ijs
- -
overige detailhandel in levensmiddelen (gespecialiseerd of algemeen assortiment)
- -
detailhandel in optische artikelen
- -
detailhandel in uurwerken en juweliersartikelen
- -
detailhandel in bloemen en planten
- -
detailhandel in dieren en dierbenodigdheden
- -
warenhuizen
- -
maaltijdverstrekkende bedrijven zonder bezorgdienst
- -
drankverstrekkende bedrijven
- -
hotels en pensions
- -
(spaar)banken, wisselkantoren en girodiensten
- -
indien ontheffing noodzakelijk is, bestaat de mogelijkheid om een in dag of tijd beperkte ontheffing te krijgen
- -
op de ontheffing worden tenminste vermeld: geldigheidsduur, stra(a)t(en) waarvoor de ontheffing geldt, ontheffingsnummer en kenteken of bedrijfsnaam van het voertuig waarvoor de ontheffing geldt.
Van de bovengenoemde branches is het uit bedrijfseconomisch of organisatorisch oogpunt niet zonder meer noodzakelijk dat zij na 11.00 uur nog bevoorraad worden, dan wel goederen distribueren. Echter, in individuele situaties moet het mogelijk zijn om (eventueel incidenteel) af te wijken van de venstertijd en met een ontheffing het gebied in te rijden.
Richtlijnen en motiveringen voor een (incidentele) ontheffing kunnen liggen in:
- -
specifieke aanvoerlijnen en afhankelijkheid van verdeelpunten (bevoorrading uit het buitenland, verscentrales of veilingen, specifieke belevering op afroep)
- -
omvang van de zendingen (grote zendingen), waarbij geen mogelijkheid bestaat om deze tijdens venstertijden te laden of lossen
- -
specifieke bedrijfseconomische of organisatorische redenen (logistiek van invloed op de prijs van het product).
Geen ontheffing
Voorbeeld kader:
De bevoorrading moet plaatsvinden tussen 7.00 en 11.00 uur ’s ochtends.
Motivatie:
Voorzover ingeschat kan worden, zal het ontvangen van de vracht voor 11.00 uur geen grote negatieve gevolgen hebben op de bedrijfsvoering. Het betreft dan:
- -
branches die in het algemeen (minder dan) één keer per dag bevoorraad (moeten) worden.
De aard van de artikelen en de omloopsnelheid ervan in de winkel wijzen niet op een noodzaak om vaker te bevoorraden
- -
branches die het bezorgen van goederen niet als kernactiviteit hebben
- -
branches die niet handelen in bederfelijke waren.
Branches:
Branches die niet vanwege bedrijfseconomische en/of organisatorische redenen voor een ontheffing in aanmerking komen.
detailhandel in alcohol en alcoholhoudende dranken
detailhandel in tabakswaar
detailhandel in medische en orthopedische artikelen
detailhandel in parfumerie, toilet en cosmetische artikelen
detailhandel in drogisterij-artikelen
detailhandel in herenbovenkleding
detailhandel in damesbovenkleding
detailhandel in baby- en kinderkleding
detailhandel in onderkleding
detailhandel in herenmode-artikelen
detailhandel in damesmode-artikelen en paraplu’s
detailhandel in bontkleding
detailhandel in kledingstoffen
detailhandel in breiwol, handwerken en fournituren
detailhandel in huishoudlinnen
detailhandel in textielgoederen (algemeen assortiment)
detailhandel in schoeisel en schoenfournituren
detailhandel in lederwaren en reisartikelen
detailhandel in textiel voor woninginrichting, vloerbedekking en artikelen voor woninginrichting
detailhandel in meubelen en dergelijke
detailhandel in antiek
detailhandel in schilderijen, lijsten, platen, kunst, kunstnijverheids- en religieuze artikelen
detailhandel in verlichtingsartikelen
detailhandel in elektrische huishoudelijke apparaten
detailhandel in muziek en partituren
detailhandel in naai- en breimachines
detailhandel in wasmachines, koelkasten, haarden, fornuizen, sanitaire artikelen en dergelijke
detailhandel in ijzerwaren en gereedschappen
detailhandel in glas-, porselein- en aardewerk
detailhandel in souvenirs en dergelijke
detailhandel in verf, verfwaren en vlakglas
detailhandel in wandbekleding
detailhandel in huishoudelijke artikelen
detailhandel in (brom)fietsen
detailhandel in motorfietsen
detailhandel in boeken, tijdschriften en kranten
detailhandel in kantoor- en schoolartikelen
detailhandel in kantoormachines en –meubelen
detailhandel in postzegels en munten
detailhandel in tweedehands en antiquarische boeken
detailhandel in fotografische artikelen
videotheken
detailhandel in zaden en tuinartikelen
detailhandel in speelgoederen
detailhandel in sport-kampeerartikelen
detailhandel in hengelsportartikelen
detailhandel in zonweringsartikelen
reparatiebedrijven in schoenen en lederwaren
reparatiebedrijven in (brom)fietsen en motoren
reparatiebedrijven in uurwerken
reparatiebedrijven in goud en zilver
reparatiebedrijven in elektrische gebruiksgoederen
reparatiebedrijven in muziekinstrumenten
bibliotheken, musea, (cultuur)bescherming en dergelijke
bioscopen
kappers en schoonheidsdiensten
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl