Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR731383
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR731383/1
Regeling vervalt per 31-12-2026
Regeling Operatie Steenbreek 2024-2026
Geldend van 24-12-2024 t/m 30-12-2026
Intitulé
Regeling Operatie Steenbreek 2024-2026Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen aan den Rijn,
Gelet op artikel 160, eerste lid, sub d, van de Gemeentewet,
B E S L U I T vast te stellen:
Regeling Operatie Steenbreek 2024-2026
Artikel 1 Definities
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
biodiversiteit: verscheidenheid aan planten en diersoorten;
- b.
bodemverbeteraar: stoffen die aan de bodem toegevoegd worden zodat de planten beter groeien en gezonder zijn;
- c.
college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen aan den Rijn;
- d.
gemeente: gemeente Alphen aan den Rijn;
- e.
geveltuin: strook planten tegen een gevel. Voor deze regeling gaat dit alleen over gevels aangrenzend aan woningen en geldt de volgende afmeting maximaal 45 cm de straat in vanaf de gevel;
- f.
nieuwbouw: woningen die op het moment van aanvragen minder dan twee jaar geleden zijn opgeleverd. Indien er sprake is van uitbouw van een woning, geldt de uitbouw niet als nieuwbouw;
- g.
klimaatadaptie: het aanpassen van de bebouwde omgeving aan het actuele of verwachte klimaat en de effecten daarvan, om de schade die gepaard kan gaan met klimaatverandering te beperken;
- h.
maatschappelijke organisaties: organisaties die zich inzetten voor de samenleving zonder winstoogmerk;
- i.
particulieren: woningeigenaren van bestaande bouw en nieuwbouw, particuliere huurders en huurders van woningcorporaties, inclusief Verenigingen van Eigenaren;
- j.
reconstructie: het nemen van maatregelen die tot doel hebben zowel de verharding als de inrichting van de weg aan te passen aan hernieuwde wensen en eisen;
- k.
regeling: Regeling Operatie Steenbreek 2024-2026;
- l.
verharding: hieronder wordt verstaan: tegels, stenen, klinkers, betonranden in de voortuin en geveltuin. Hieronder wordt in ieder geval niet verstaan: vlonders, grind en kunstgras; en
- m.
weg: een weg zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet 1994 met inbegrip van brandgangen, achterpaden en zijpaden.
Artikel 2 Doel
-
1. De regeling heeft als doel:
- a.
het creëren van bewustwording bij de inwoners van de gemeente over het belang van klimaatadaptatie en biodiversiteit;
- b.
het bijdragen aan klimaatadaptatie in de gemeente; en
- c.
het vergroten van de biodiversiteit in de gemeente.
- a.
-
2. Ter uitvoering van het doel, als bedoeld in het eerste lid van dit artikel, kan een verzoek, als bedoeld in artikel 4 van de regeling, worden ingediend.
Artikel 3 Verzoekers
Een verzoek kan worden ingediend door particulieren en maatschappelijke organisaties die gevestigd zijn binnen de gemeente.
Artikel 4 Verzoek activiteiten
-
1. Door particulieren kan een verzoek worden ingediend voor een van de volgende activiteiten:
- a.
het leveren van een plantenpakket voor de voortuin tot maximaal 10 m2 per voortuin;
- b.
indien de verzoeker in aanmerking komt voor een plantenpakket kan tevens het volgende worden verzocht:
- 1°
het afvoeren van verharding tot 10 m2 per voortuin; en
- 2°
het aanleveren van bodemverbeteraar tot maximaal 10 m2 per voortuin;
- 1°
- c.
het aanleggen van een geveltuin en alle daarbij behorende werkzaamheden, met uitzondering van de levering van beplanting;
- d.
het bijwonen van een voor particulieren georganiseerde workshop.
- a.
-
2. Door maatschappelijke organisaties kan een verzoek worden ingediend voor activiteiten die, naar het oordeel van het college, bijdragen aan het doel van de regeling.
Artikel 5 Vereisten verzoek
-
1. Uit het verzoek voor een plantenpakket moet ten minste blijken:
- a.
dat de verzoeker woont in een woning met voortuin;
- b.
dat deze woning zich bevindt binnen de gemeente;
- c.
dat in de voortuin maximaal 10 m2 verharding vervangen wordt door maximaal 10 m2 beplanting, of indien de voortuin nieuwbouw of reconstructie betreft en is opgeleverd met enkel zand, wordt maximaal voor 10 m2 beplanting aangevraagd; en
- d.
dat ingeval van particuliere huurwoningen bij het verzoek tevens een toestemmingsverklaring van de verhuurder is opgenomen.
- a.
-
2. Uit het verzoek voor een geveltuin moet ten minste blijken:
- a.
dat de verzoeker woont in een woning met, naar het oordeel van het college, de mogelijkheid voor minimaal één geveltuin direct aangrenzend aan de woning;
- b.
dat de woning zich bevindt binnen de gemeente;
- c.
dat de grond waarvoor de geveltuin wordt aangevraagd in eigendom is van de gemeente;
- d.
dat de geveltuin vanaf de gevel de straat in wordt gemeten maximaal 45 cm bedraagt;
- e.
dat er minimaal 120 cm ruimte over blijft voor weggebruikers;
- f.
dat minimaal 50% van de huishoudens in de straat, die de mogelijkheid hebben tot een geveltuin en er nog geen hebben, om een geveltuin kunnen verzoeken op grond van deze regeling;
- g.
dat in geval van particuliere huurwoningen bij het verzoek tevens een toestemmingsverklaring van de verhuurder is opgenomen;
- h.
dat in geval van sociale huurwoningen bij het verzoek tevens een toestemmingsverklaring van de woningcorporatie is opgenomen; en
- i.
dat in geval van woningen die onderdeel uitmaken van een Vereniging van Eigenaren een toestemmingsverklaring van de Vereniging van Eigenaren is opgenomen.
- a.
-
3. Uit het verzoek voor het organiseren van een workshop blijkt ten minste:
- a.
dat het thema van de workshop past binnen het doel van deze regeling; en
- b.
dat de workshop wordt georganiseerd voor minimaal 15 deelnemers.
- a.
-
4. Het college kan bepalen dat nader onderzoek nodig is alvorens het verzoek te behandelen.
Artikel 6 Niet behandelen
-
1. Indien het verzoek, zoals bedoeld in artikel 5 van de regeling:
- a.
niet volledig is doordat een of meerdere vereisten, uit artikel 5 van de regeling, niet of niet volledig zijn opgenomen; of
- b.
niet voldoet aan een of meerdere vereisten uit artikel 5 van de regeling;
- a.
-
wordt het verzoek niet in behandeling genomen.
-
2. Als het budget, dat voor deze regeling beschikbaar is gesteld, is bereikt, dan worden de verzoeken, die volgen nadat het budget is bereikt, niet meer in behandeling genomen.
-
3. Als het verzoek niet in behandeling wordt genomen, dan wordt dat schriftelijk medegedeeld aan de verzoeker.
-
4. Na de mededeling, als bedoeld in het derde lid van dit artikel, kan verzoeker opnieuw een verzoek indienen. Daarbij wordt rekening gehouden met de indientermijn uit artikel 7 van de regeling.
Artikel 7 Indientermijn
Een verzoek kan worden ingediend vanaf het moment dat deze regeling in werking treedt tot en met 31 december 2026.
Artikel 8 Wijze van verdeling
De binnengekomen verzoeken worden behandeld op volgorde van binnenkomst.
Artikel 9 Reactietermijn
Het college reageert binnen 8 weken op het ingediende verzoek. Het college kan deze termijn eenmalig verlengen met 4 weken. Daarvan wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de verzoeker.
Artikel 10 Slotbepaling
-
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag nadat deze is gepubliceerd.
-
2. Deze regeling vervalt op 31 december 2026.
-
3. Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling Operatie Steenbreek 2024-2026.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen aan den Rijn, 19 november 2024.
Het college van burgemeester en wethouders,
De secretaris
De burgemeester
Toelichting artikel 4
Achtertuinen zijn uitgesloten van de regeling, omdat deze niet zichtbaar zijn voor overige inwoners en daardoor beperkter bijdragen aan het creëren van bewustwording voor het collectief.
Het thema van de workshop wordt aangepast aan de behoefte en heeft in ieder geval raakvlakken met het beleidsdoel. Denk aan thema’s als duurzame tuinen, biodiversiteit en klimaatadaptatie. Daarnaast ontvangen inwoners extra informatie over Operatie Steenbreek.
Toelichting artikel 5
Er wordt voor het verzoek van een plantenpakket voor de voortuin door bewoners van een sociale huurwoning niet gevraagd naar een toestemmingsverklaring van de woningcorporatie, omdat de gemeente deze toestemming al heeft gekregen van de woningcorporaties.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl