Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR731349
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR731349/1
Verordening afvalstoffenheffing Leeuwarden 2025
Geldend van 24-12-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening afvalstoffenheffing Leeuwarden 2025DE RAAD VAN DE GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 22 oktober 2024 (kenmerk 2024-216779);
gelet op artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
BESLUIT:
vast te stellen de Verordening afvalstoffenheffing Leeuwarden 2025.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
gebruik maken: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer;
- b.
recreatiewoning: een woning die dient als recreatiewoonverblijf, waarvan de gebruikers hun hoofdverblijf elders hebben.
Artikel 2 Aard van de belasting en belastbaar feit
-
1. Onder de naam ‘afvalstoffenheffing’ wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.
-
2. De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven voor het gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 3 Belastingplicht
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van het perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Artikel 5 Belastingjaar
Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 6 Wijze van heffing
-
1. De belasting bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel wordt bij wege van aanslag geheven.
-
2. De belasting bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel wordt geheven door middel van een mondelinge dan wel een schriftelijke gedagtekende kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
-
1. De belasting is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.
-
2. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting per perceel, bedoeld in hoofdstuk 1, onderdeel 1.1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
-
3. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor de belasting per perceel, bedoeld in hoofdstuk 1, onderdeel 1.1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
-
4. Het tweede en derde lid van dit artikel zijn niet van toepassing als de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar van een ander perceel gebruik maakt, bij een gelijkblijvende gebruikssituatie.
-
5. De belasting bedoeld in hoofdstuk 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel is verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening.
Artikel 8 Tijdstip van betaling en betaling in termijnen
-
1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald binnen dertig dagen na dagtekening van de aanslag.
-
2. In afwijking van het eerste lid geldt dat zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, de aanslagen moeten worden betaald in tien maandelijkse termijnen. De eerste termijn vervalt aan het einde van de kalendermaand volgend op de kalendermaand waarin de dagtekening van het aanslagbiljet is gelegen en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
-
3. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.
Artikel 9 Overdracht bevoegdheden door de raad
Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het redactioneel aanpassen van deze verordening en de bijbehorende tarieventabel alsmede het wijzigen van de tarieven die voortvloeien uit hogere regelgeving.
Artikel 10 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als "Verordening afvalstoffenheffing Leeuwarden 2025”.
Artikel 11 Inwerkingtreding
-
1. De "Verordening afvalstoffenheffing Leeuwarden 2024", vastgesteld bij raadsbesluit Leeuwarden van 18 oktober 2023 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten tot de inwerkingtreding van deze verordening.
-
2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.
-
3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2025.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 18 december 2024.
De voorzitter,
De griffier,
Tarieventabel behorende bij de Verordening afvalstoffenheffing Leeuwarden 2025
2025 |
||
Hoofdstuk 1 |
||
1.1 |
De belasting bedraagt, per perceel, per jaar |
|
1.1.1 |
gebruikt door één persoon |
€ 177,00 |
1.1.2 |
gebruikt door meerdere personen |
€ 266,04 |
1.1.3 |
gebruikt als recreatiewoning |
€ 132,72 |
1.1.4 |
gebruikt door één persoon; geen Diftar mogelijk |
€ 221,88 |
1.1.5 |
gebruikt door meerdere personen; geen Diftar mogelijk |
€ 362,64 |
1.2 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1.1 en 1.1.2 wordt de belasting voor percelen die beschikken over een eigen afvalcontainer voor overige huishoudelijk afvalstoffen (restcontainer) als volgt geheven |
|
1.2.1 |
Voor het ledigen van een restafvalcontainer, per lediging, met dien verstande dat het tarief ingeval van een medische indicatie 50% hiervan |
|
bedraagt |
€ 1,00 |
|
1.2.2 |
Voor het restafval welke periodiek wordt ingezameld, per kilogram |
|
(afronding op hele kilo's naar beneden) |
€ 0,20 |
|
1.2.3 |
Voor het restafval welke periodiek wordt ingezameld, per kilogram (afronding op hele kilo's naar beneden) met medische indicatie voor |
|
extra afval |
50% van 1.2.2 |
|
1.2.4 |
Voor het storten van restafval in een ondergrondse container, per |
|
storting/klepopening |
€ 1,15 |
|
1.2.5 |
Voor het storten van restafval in een ondergrondse container, per |
|
storting/klepopening, met medische indicatie voor extra afval |
50% van 1.2.4 |
|
1.3 |
Wanneer de belastingplicht in de loop van het jaar aanvangt dan wel wijzigt, is het moment van aanvang dan wel wijziging bepalend voor het gebruik van het aantal personen. |
|
Hoofdstuk 2 |
||
2.1 |
Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1, is het aanbieden van ongescheiden grof huishoudelijk afval en ongescheiden bouw- en sloopafval bij de milieustraat door particulieren gratis, waarbij voor bouw- en sloopafval een maximum aantal aanbiedingsmomenten van twee keer per huishouden per kalenderjaar geldt met een maximum van 1 m3 per keer. |
|
2.1.1 |
Onder grof huishoudelijk afval wordt verstaan: volumineuse of zware huishoudelijke afvalstoffen die door afmeting en/of gewicht niet in een container van maximaal 240 liter ter inzameling kunnen worden aangeboden en niet onder bouw- en sloopafval vallen. |
|
2.1.2 |
Onder bouw- en sloopafval wordt verstaan: alle bouwmaterialen die vrijkomen bij het bouwen of slopen van een bouwwerk (zoals hout, puin, isolatiemateriaal, pvc-buizen, dakleer, gipsplaten, gipsblokken) en erfafscheidingen (zoals hekwerken, schuttingen, bielzen, borderrollen) wanneer deze gemengd (materialen zijn niet gescheiden) worden aangeboden. |
|
2.2 |
Wanneer ongescheiden grof huishoudelijk afval en/of ongescheiden bouw- en sloopafval, als bedoeld in 2.1, meer dan twee keer per kalenderjaar wordt aangeboden, geldt het poorttarief van Omrin. Dit tarief bedraagt per hoeveelheid gelijk aan of minder dan de inhoud van een: |
|
kofferbak van een personenwagen of kleiner vervoer, per kofferbak |
€ 6,15 |
|
2.2.1 |
kleine aanhanger, laadvloer tot 2,5 meter, per aanhanger klein |
€ 15,35 |
2.2.2 |
middelmaat aanhanger, laadvloer tot 3 meter, per aanhanger |
|
2.2.3 |
middeldmaat |
€ 25,50 |
2.2.4 |
grote aanhanger, laadvloer groter dan 3 meter, per aanhanger groot |
€ 41,00 |
2.3 |
Voor het ophalen van grof huishoudelijk afval, op data vermeld op de afvalkalender, tot een maximum van twee keer per huishouden per kalenderjaar, zijn geen kosten verbonden. Wil men het grof huishoudelijk afval vaker dan twee keer per huishouden per jaar laten ophalen of op andere data dan vermeld op de afvalkalender, dan geldt een tarief van (inclusief voorrijkosten): |
€ 63,00 |
2.4 |
Voor het brengen van de volgende huishoudelijke afvalstoffen geldt bij de milieustraat geen poorttarief, mits deze goed gescheiden worden aangeboden: afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA), asbest, autobanden van personenwagens zonder velg (maximaal 5 per kalenderjaar) , glas, grof huishoudelijk afval, grof snoeiafval, grond, klein chemisch afval (KCA), kleine accu’s, kringloopgoederen, metalen, papier en karton, tapijten, textiel, vlakglas, frituurvet, gips, dakleer, harde kunststoffen, piepschuim, tl-buizen, beeldschermen, spaarlampen, puin,tuinhout, matrassen. |
|
2.5 |
De tarieven voor de overige stromen van de milieustraat zijn: |
|
2.5.1 |
Personenautoband met velg/motorband met en zonder velg |
€ 5,10 |
2.5.2 |
Accu groot |
€ 5,10 |
2.5.3 |
Alle afval in zak/per zak |
€ 2,05 |
2.5.4 |
Aanschaf compostvat |
€ 25,50 |
2.6 |
Een nadere omschrijving van begrippen (zoals container en grof |
|
huishoudelijk afval enz.) is te vinden in de actuele |
||
Afvalstoffenverordening en het bijbehorende Uitvoeringsbesluit |
||
Afvalstoffenverordening. |
||
(*) Deze genoemde tarieven zijn inclusief btw |
Behorende bij het raadsbesluit van 4 december 2024,
De griffier,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl