Regeling vervallen per 28-03-2011

Verordening op de rekeningencommissie

Geldend van 03-06-2010 t/m 27-03-2011

Inhoud

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Rekeningencommissie: de Rekeningencommissie van de gemeente Amsterdam;

  • b.

    voorzitter: de voorzitter van de Rekeningencommissie Amsterdam;

  • c.

    leden: de leden van de Rekeningencommissie Amsterdam;

  • d.

    Raad: de Gemeenteraad van de gemeente Amsterdam;

  • e.

    College: het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Amsterdam;

  • f.

    gemeenterekening: jaarrekening van de gemeente Amsterdam;

  • g.

    secretaris: de secretaris van de Rekeningencommissie.

Artikel 2 Rekeningencommissie

  • 1. Er is een Rekeningencommissie.

  • 2. De Rekeningencommissie bestaat uit een voorzitter en leden. Het aantal leden bedraagt met inbegrip van de voorzitter ten minste zes. De Rekeningencommissie is zodanig samengesteld dat alle in de Raad aanwezige partijen met een lid vertegenwoordigd zijn.

Artikel 3 Benoeming

  • 1. De Raad benoemt de voorzitter en de leden van de Rekeningencommissie, zijnde leden van de Raad.

  • 2. Bij ontstentenis van de voorzitter treedt het langstzittende lid op als voorzitter dan wel, als de overige leden een gelijke periode zitting hebben gehad, het oudste lid in jaren.

  • 3. In een vacature wordt zo spoedig mogelijk voorzien. Degene die, ter vervulling van een tussentijds ontstane vacature, tot lid van de commissie wordt benoemd, heeft daarin zitting voor de resterende zittingsduur van de Raad.

Artikel 4 Taak

  • De Rekeningencommissie heeft tot taak:

  • 1. het jaarlijkse onderzoek naar de getrouwheid en de rechtmatigheid van het gevoerde financiële beheer en de weergave daarvan in de door het College opgestelde gemeenterekening en in de daaraan ten grondslag liggende jaarrekeningen van gemeentelijke diensten. De inrichting van de financiële organisatie in de gemeente maakt deel uit van dit onderzoek;

  • 2. het onderzoek naar de getrouwheid van daarvoor in aanmerking komende andere dan in het eerste lid bedoelde verantwoordingsstukken die onder verantwoordelijkheid van het College worden opgesteld;

  • 3. het, zoals genoemd in het eerste lid, naar eigen inzicht verrichten van bijzondere onderzoeken naar de rechtmatigheid van het door het College gevoerde beleid;

  • 4. het verrichten van andere relevante onderzoeken uit hoofde van de controlerende functie van de Raad;

  • 5. jaarlijks, na het beëindigen van haar onderzoek en rekening houdend met de in de Gemeentewet gestelde termijn voor de vaststelling van de rekeningen, het verslag van de Rekeningencommissie over de bevindingen van de onder het eerste lid genoemde taak te rapporteren aan de Raad. In dat verslag is een advies opgenomen ten aanzien van de vaststelling van de gemeenterekening dan wel een eventueel te vragen voorstel voor een door de Raad te nemen indemniteitsbesluit;

  • 6. naast de in het vijfde lid genoemde rapportage kan de Rekeningencommissie het College en de Raad informeren over die aangelegenheden die zij in het licht van haar taakstelling van belang acht.

Artikel 5 (vervallen)

Werkwijze

Artikel 6

  • 1. De Rekeningencommissie vergadert zo dikwijls als door de voorzitter of drie van de leden nodig wordt geacht.

  • 2. De vergaderingen van de Rekeningencommissie zijn openbaar, tenzij zwaarwegende belangen met betrekking tot de te behandelen onderwerpen zich daartegen verzetten. De voorzitter of diens plaatsvervanger besluit in dat geval over de daartoe aangeduide agendapunten besloten te vergaderen.

  • 3. De Rekeningencommissie mag niet besluiten als niet met inbegrip van de voorzitter de meerderheid der leden tegenwoordig is.

  • 4. Wanneer het vereiste aantal leden niet is opgekomen, kan de voorzitter met een tussentijd van ten minste 48 uur een nieuwe vergadering beleggen, waarin de aanwezige leden besluiten over de aanhangige onderwerpen, tenzij hiertegen door de meerderheid van het aantal leden van de Rekeningencommissie bezwaar is gemaakt.

  • 5. De besluiten van de Rekeningencommissie worden met meerderheid van stemmen genomen.

  • 6. Bij staking der stemmen beslist de voorzitter.

Artikel 7

Van de vergaderingen van de Rekeningencommissie worden besluitenlijsten gemaakt. Nadat deze door de Rekeningencommissie zijn vastgesteld, worden zij op de gemeentelijke internetsite openbaar gemaakt. Indien de besluitenlijsten de onder artikel 9 genoemde werkbezoeken betreffen dan wel betrekking hebben op besloten (delen van) vergaderingen, worden zij uitgezonderd van openbaarmaking.

Artikel 8

De van de Rekeningencommissie uitgaande stukken worden door of namens de voorzitter ondertekend. Het verslag genoemd in artikel 4, vijfde lid, wordt ondertekend door alle leden, aanwezig in de vergadering waarin tot vaststelling van dat verslag werd besloten.

Artikel 9

  • 1. Door of namens het College worden de voor het onderzoek van de jaarrekeningen benodigde stukken ter beschikking van de Rekeningencommissie gesteld.

  • 2. De Rekeningencommissie heeft het recht tot het opvragen en het inzien van bescheiden, administraties, besluiten en notulen van vergaderingen, alsmede alle andere bescheiden welke zij voor haar onderzoek nodig acht.

  • 3. De Rekeningencommissie heeft het recht de accountant(s) uit te nodigen de vergadering van de Rekeningencommissie bij te wonen voor het geven van toelichting.

  • 4. De Rekeningencommissie heeft het recht schriftelijk dan wel mondeling inlichtingen te vragen aan de Burgemeester, het College en ambtenaren van de gemeente Amsterdam. Voor het verkrijgen van mondelinge inlichtingen kan de Rekeningencommissie de Burgemeester, een wethouder of een ambtenaar ter vergadering uitnodigen.

  • 5. De Rekeningencommissie heeft het recht werkbezoeken af te leggen aan organisatieonderdelen van de gemeente.

  • 6. Burgemeester, wethouders en ambtenaren zijn verplicht de Rekeningencommissie alle informatie te verstrekken welke zij voor haar onderzoek noodzakelijk acht.

Artikel 10

  • 1. De vaststelling van het verslag van de Rekeningencommissie, genoemd in artikel 4, vijfde lid, geschiedt nadat de meerderheid van de leden, hetzij ter vergadering, hetzij schriftelijk, haar mening omtrent het desbetreffende ontwerpverslag kenbaar heeft gemaakt.

  • 2. Het bepaalde in het voorgaande lid sluit niet uit dat een minderheidsstandpunt in het verslag van de Rekeningencommissie kan worden opgenomen.

Artikel 11

Het in artikel 4, vijfde lid, genoemde verslag van de Rekeningencommissie wordt, na vaststelling door de Rekeningencommissie, verzonden naar de raadsgriffier ter agendering voor de raadsvergadering en publicatie in afdeling 1 van het Gemeenteblad. Gelijktijdig wordt genoemd verslag ter kennis van het College gebracht. Het is aan de Rekeningencommissie om te bepalen, of en op welke wijze het verslag van de Rekeningencommissie in de raadsvergadering wordt toegelicht.

Artikel 12 Secretariaat

  • 1. Het secretariaat van de Rekeningencommissie berust bij de Raadsgriffie.

  • 2. De Raadsgriffie laat de secretariaatstaak vervullen door de accountant, belast met de controle van de jaarrekening van de gemeente, of bij zijn ontstentenis diens plaatsvervanger. Hij wordt geassisteerd door een adjunct-secretaris.

Artikel 13

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening op de Rekeningencommissie.

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2007.