Verordening financiële vergoeding gemeentelijke ombudsman gemeente Rheden

Geldend van 01-01-2025 t/m heden

Intitulé

Verordening financiële vergoeding gemeentelijke ombudsman gemeente Rheden

De raad van de gemeente Rheden;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 12 november 2024;

gelet op artikel (en) 149 en 81v van de Gemeentewet;

overwegende dat uit artikel 81v van de Gemeentewet volgt dat de Raad regels stelt over de financiële vergoeding van de werkzaamheden door en een tegemoetkoming in de kosten van de gemeentelijke ombudsman;

b e s l u i t :

vast te stellen: Verordening financiële vergoeding gemeentelijke ombudsman gemeente Rheden

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    gemeentelijke ombudsman: de gemeentelijke ombudsman danwel de plaatsvervangend ombudsman als bedoeld in de artikelen 81p tot en met 81v van de wet;

  • c.

    vergoeding en tegemoetkoming: de vergoeding voor de werkzaamheden en de tegemoetkoming in de kosten, zoals bedoeld in artikel 81v van de wet;

  • d.

    wet: de Gemeentewet.

Artikel 2 Vaste en variabele vergoeding en tegemoetkoming

  • 1.

    De gemeentelijke ombudsman ontvangt een vaste jaarlijkse vergoeding van € 3.500,00 voor de werkzaamheden. Deze vergoeding is bedoeld voor het opstellen van een jaarplan en jaarverslag en alle andere voorkomende werkzaamheden die verband houden met het uitoefenen van zijn functie.

  • 2.

    Naast de vaste jaarlijkse vergoeding als bedoeld in het eerste lid, ontvangt de gemeentelijke ombudsman een variabele vergoeding voor de werkzaamheden. Deze variabele vergoeding bedraagt:

    • a.

      bij een eenvoudige behandeling van een uiting van ongenoegen, een signaal of een verzoekschrift, waaronder tevens begrepen een terug-/ of doorverwijzing: € 100,00 (behandeling bedraagt minder dan 5 uur);

    • b.

      bij een standaard behandeling van een uiting van ongenoegen, een signaal of een verzoekschrift: € 200,00 (behandeling bedraagt meer dan 5 maar minder dan 15 uur);

    • c.

      bij een complexe behandeling van een uiting van ongenoegen, een signaal of een verzoekschrift, inclusief het al dan niet uitbrengen van een rapport: € 400,00 (behandeling bedraagt meer dan 15 uur);

    • d.

      bij het initiëren en uitvoeren van eigen onderzoeken: € 800,00 (behandeling bedraagt meer dan 8 uur).

  • 3.

    De gemeentelijke ombudsman ontvangt een tegemoetkoming in de reiskosten op basis van het door de Belastingdienst vrijgestelde bedrag tot een maximum van € 50,00 per dag.

  • 4.

    Aan de gemeentelijk ombudsman wordt in het eerste jaar na benoeming een eenmalig startbudget beschikbaar gesteld.

  • 5.

    De betaling van de vaste vergoeding vindt plaats uiterlijk in het eerste kwartaal van ieder jaar.

  • 6.

    De betaling van de variabele vergoeding en de tegemoetkoming vindt plaats op basis van declaratie achteraf.

  • 7.

    Het eenmalig startbudget wordt in het eerste kwartaal na benoeming betaald.

Artikel 3 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2025 onder gelijktijdige intrekking van de Verordening gemeentelijke ombudscommissie vastgesteld bij raadsbesluit van 28 juni 2005, nr. 14.

Ondertekening

Vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 17 december 2024.

Ellecom, 17 december 2024

De raad voornoemd,

voorzitter.

griffier.