Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR731013
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR731013/1
Verordening adviesraden sociaal domein gemeente Hellendoorn
Geldend van 01-01-2025 t/m heden
Intitulé
Verordening adviesraden sociaal domein gemeente HellendoornNijverdal, 17 december 2024 nr. 2024-020109
De raad van de gemeente Hellendoorn;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 19 november 2024;
gelet op artikel 84 van de Gemeentewet, artikel 2.1.3 derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2, derde lid van de Wet sociale werkvoorziening;
b e s l u i t:
vast te stellen de
Verordening adviesraden sociaal domein gemeente Hellendoorn
Artikel 1 Begrippen
- 1.
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
adviesraad: de Adviesraad Maatschappelijk Welzijn Hellendoorn of de Adviesraad Werk, Inkomen en Inburgering Hellendoorn;
- b.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hellendoorn;
- c.
gemeente: de gemeente Hellendoorn;
- d.
gemeenteraad: de raad van de gemeente Hellendoorn;
- e.
inwoner: persoon die ingeschreven staat in de basisregistratie van de gemeente Hellendoorn;
- f.
ondersteuner: secretariële ondersteuning voor de adviesraad;
- g.
sociaal domein: de aandachtsvelden waarin de gemeente verantwoordelijk en/of actief is voor de bevordering van het welzijn van de inwoners, zoals geregeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet, de Participatiewet, de Wet inburgering 2021 en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;
- h.
verbindingsambtenaar: de ambtenaar die fungeert als algemeen aanspreekpunt voor de adviesraad en als schakel tussen de ambtelijke organisatie en adviesraad;
- i.
Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.
- a.
- 2.
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Gemeentewet en de wetten in het sociaal domein.
Artikel 2 Taken, bevoegdheden en beleidsterreinen
- 1.
De adviesraad is een adviesorgaan van het college dat gevraagd en ongevraagd (integraal) advies uitbrengt.
- 2.
De adviesraad heeft tot taak om met zijn adviezen een bijdrage te leveren aan:
- a.
het bevorderen van zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid van inwoners;
- b.
het bevorderen van gezondheid en het terugdringen van sociaal-economische (gezondheids)verschillen;
- c.
het bereiken, ondersteunen en adviseren van kwetsbare groepen, waarbij het doel is participatie van deze groepen te bevorderen;
- d.
het gemeentelijke beleid dat is gericht op de bevordering van participatie.
- a.
- 3.
De adviesraad heeft de volgende bevoegdheden:
- a.
het informeren en adviseren van het college over kansen en knelpunten die worden voorzien bij voorgenomen beleid;
- b.
het informeren en adviseren van het college over kansen en knelpunten die worden gezien bij de uitvoering van het beleid;
- c.
het bevorderen van participatie in de gemeente.
- a.
- 4.
De adviesraad is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften en andere zaken, voor zover die op individuele burgers betrekking hebben.
- 5.
De adviesraad richt zich in de kern op de volgende beleidsterreinen:
- a.
Adviesraad Maatschappelijk Welzijn Hellendoorn: Wmo, Jeugdwet en leerlingenvervoer;
- b.
Adviesraad Werk, Inkomen en Inburgering Hellendoorn: Participatiewet, lokaal armoedebeleid, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Wet sociale werkvoorziening en Wet inburgering 2021.
- a.
- 6.
Overstijgende beleidsterreinen zijn: basisvaardigheden, wonen, cliëntondersteuning, klachtenafhandeling, communicatie naar en bejegening van inwoners.
- 7.
Gevraagde en ongevraagde adviezen over overstijgende beleidsterreinen worden integraal en in één advies door beide adviesraden gegeven.
Artikel 3 Advisering en adviestermijnen
- 1.
Kadervormende stukken uit het sociaal domein, die het college ter besluitvorming voorlegt aan de gemeenteraad, worden in ieder geval voorgelegd aan de adviesraad.
- 2.
Wanneer het college de adviesraad om advies vraagt, wordt hierbij een adviestermijn van zes weken gehanteerd.
- 3.
Gevraagde en ongevraagde adviezen van de adviesraad worden naar het college en de verbindingsambtenaar gestuurd.
- 4.
Het college geeft binnen zes weken schriftelijk een inhoudelijke reactie op een advies van de adviesraad.
- 5.
De gemeenteraad ontvangt het advies van de adviesraad en de reactie van het college, ook wanneer het een onderwerp betreft waar de gemeenteraad geen besluit over neemt.
- 6.
De adviesraad maakt gevraagde en ongevraagde adviezen niet eerder openbaar dan wanneer het college een inhoudelijke reactie heeft gegeven, tenzij de reactie niet binnen de termijn zoals gesteld onder het vierde lid is gegeven.
Artikel 4 Samenstelling
- 1.
De adviesraad bestaat uit gemotiveerde, geïnteresseerde en (ervarings)deskundige inwoners van de gemeente.
- 2.
De adviesraad bestaat uit minimaal acht en maximaal twaalf leden, waaronder een voorzitter.
- 3.
Leden van de adviesraad zijn inwoner van de gemeente.
- 4.
Leden hebben op persoonlijke titel zitting in de adviesraad.
- 5.
Leden van de adviesraad hebben een onafhankelijke positie ten opzichte van de politiek en aanbieders van voorzieningen in het sociaal domein in de gemeente.
- 6.
Een lid van de adviesraad:
- a.
is geen ambtenaar van de gemeente;
- b.
is geen lid van de gemeenteraad;
- c.
is geen burgerlid als bedoeld in artikel 1, onderdeel a van de Verordening rechtspositie raads- en burgerleden gemeente Hellendoorn 2021;
- d.
vervult geen directeurs- of bestuurdersrol bij een maatschappelijke organisatie waarmee de gemeente een subsidie- of inkooprelatie heeft of waaraan de gemeente deelneemt via een gemeenschappelijke regeling.
- a.
Artikel 5 Benoeming en beëindiging lidmaatschap
- 1.
De leden van de adviesraad worden op voordracht van de adviesraad benoemd door het college.
- 2.
De voorzitter wordt gekozen door de benoemde leden.
- 3.
De leden van de adviesraad kennen een benoemingsperiode van vier jaar met de mogelijkheid tot herbenoeming voor één volgende periode van vier jaar.
- 4.
De adviesraad hanteert een rooster van aftreden om continuïteit te waarborgen.
- 5.
Het lidmaatschap van de adviesraad eindigt:
- a.
door het eindigen van de zittingsperiode;
- b.
door overlijden;
- c.
door tussentijds opzeggen door het lid zelf;
- d.
wanneer het lid niet langer voldoet aan de benoembaarheidseisen.
- a.
- 6.
Een benoeming kan in verband met disfunctioneren van een lid op voordracht van de adviesraad eerder dan de periode van vier jaar worden beëindigd door het college.
Artikel 6 Werkwijze
- 1.
De adviesraad vergadert naar behoefte, waarbij voor de vergoeding als bedoeld in artikel 8, derde lid wordt uitgegaan van een maximum van zes vergaderingen per jaar per adviesraad.
- 2.
De vergaderingen van de adviesraad zijn in principe niet openbaar, tenzij de voorzitter bepaalt dat een vergadering, of een deel daarvan, openbaar is.
- 3.
De verbindingsambtenaar is aanwezig bij de vergaderingen, tenzij de voorzitter en verbindingsambtenaar gezamenlijk besluiten dat dit niet noodzakelijk is.
- 4.
Wethouders en ambtenaren schuiven aan als daar agenda technisch gezien aanleiding toe is.
- 5.
De adviesraad stelt in overeenstemming met deze verordening een huishoudelijk reglement op, welke ter kennisname met het college wordt gedeeld.
- 6.
In het huishoudelijk reglement wordt ten minste bepaald:
- a.
het instellen van een dagelijks bestuur;
- b.
de vergaderorde;
- c.
het instellen van werkgroepen;
- d.
de rol, taken en verantwoordelijkheden van leden en de voorzitter;
- e.
de stemprocedure;
- f.
wijze van evalueren.
- a.
Artikel 7 Samenwerking adviesraad en gemeente
- 1.
Ten minste één keer per jaar vindt er een overleg plaats tussen de adviesraad en de wethouder(s) in het sociaal domein.
- 2.
Om de adviesraad inzicht te geven in zijn werklast, verschaft het college jaarlijks in januari een planning van de voor te leggen adviesvragen in het betreffende kalenderjaar.
- 3.
De verbindingsambtenaar heeft als taken:
- a.
het informeren van (nieuwe) beleidsmedewerkers, wethouders en de gemeenteraad over de rol, taak en functie van de adviesraad;
- b.
het leveren van input voor de agenda van de vergadering van de adviesraad;
- c.
het bewaken van de termijnen van de reacties op adviezen.
- a.
- 4.
Bij de voorbereiding van de adviezen kan de adviesraad een beroep doen op ambtenaren die bij de beleidsvoorbereiding en -vaststelling door het college zijn betrokken.
- 5.
Ten aanzien van voorstellen en ontwerpvoorstellen waarover door het college advies wordt gevraagd, geldt voor de leden van de adviesraad een geheimhoudingsplicht.
Artikel 8 Faciliteiten, vergoeding en budget
- 1.
De adviesraad kan voor het houden van vergaderingen kosteloos gebruik maken van vergaderruimte, apparatuur en andere gemeentelijke faciliteiten benodigd voor het naar behoren kunnen functioneren van de adviesraad.
- 2.
Het college stelt secretariële ondersteuning beschikbaar voor de adviesraad. Deze ondersteuner maakt geen onderdeel uit van de adviesraad en is niet werkzaam bij de gemeente Hellendoorn.
-
De ondersteuner richt zich met name op organiserende taken, zoals:
- a.
het regelen van een locatie;
- b.
het opstellen van de agenda;
- c.
het verzamelen van stukken;
- d.
het maken van notulen;
- e.
het opstellen van het jaarverslag;
- f.
het selecteren en verspreiden van informatie onder de leden van de adviesraad.
- a.
- 3.
De leden van de adviesraad ontvangen een vergoeding conform artikel 3.4.1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.
- 4.
Per adviesraad wordt jaarlijks een budget ter hoogte van € 3.000,-- beschikbaar gesteld. Dit budget kan jaarlijks geïndexeerd worden volgens de consumentenprijsindex van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De eerste indexering vindt niet eerder plaats dan op 1 januari 2026.
- 5.
Het onder het vierde lid genoemde budget kan ingezet worden voor: deskundigheidsbevordering, het lidmaatschap landelijke koepel Adviesraden sociaal domein, reiskosten buiten de gemeente, representatie, lief en leed, drukken van het jaarverslag en hosten van de website.
- 6.
Facturen ten laste van het budget worden naar de verbindingsambtenaar gestuurd, die voor de betaling zal zorgdragen.
- 7.
De adviesraad is zelf verantwoordelijk voor het bewaken van het in het vierde lid genoemde budget. De gemeente houdt het budget in beheer. De adviesraad kan bij de verbindingsambtenaar een kostenoverzicht opvragen.
- 8.
Facturen die betrekking hebben op het voorgaande jaar kunnen uiterlijk tot 14 januari worden ingediend.
Artikel 9 Jaarverslag en evaluatie
- 1.
De adviesraad brengt jaarlijks in het eerste kwartaal een verslag uit aan het college over het voorafgaande kalenderjaar. Hierin staat in ieder geval opgenomen:
- a.
een overzicht van de uitgebrachte adviezen;
- b.
een financieel overzicht;
- c.
een actueel rooster van aan- en aftreden;
- d.
de uitkomst van de evaluatie uit het volgende lid.
- a.
- 2.
Jaarlijks in het laatste kwartaal wordt het functioneren van de adviesraad geëvalueerd, door middel van een zelfevaluatie
Artikel 10 Slotbepalingen
- 1.
In alle gevallen waarin het bepaalde in deze verordening niet voorziet, beslist het college na overleg met de voorzitter van de adviesraad.
- 2.
De verordening wordt slechts gewijzigd nadat de adviesraad in de gelegenheid is gesteld zijn standpunt hierover kenbaar te maken.
- 3.
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2025.
- 4.
Met ingang van de in het vorige lid genoemde dag worden de “Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren gemeente Hellendoorn 2009” en de “Verordening Cliëntenparticipatie Wsw” ingetrokken.
- 5.
Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening adviesraden sociaal domein gemeente Hellendoorn’.
Ondertekening
De raad voornoemd,
de griffier de voorzitter
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl