Regeling budgethouders Veiligheidsregio Brabant-Noord 2025

Geldend van 01-01-2025 t/m heden

Intitulé

Regeling budgethouders Veiligheidsregio Brabant-Noord 2025

Het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord,

gelet op:

  • Financiële verordening Veiligheidsregio Brabant-Noord;

  • Regeling mandaat, volmacht en machtiging Veiligheidsregio Brabant-Noord;

  • Algemene regeling van ondermandaat, machtiging en volmacht Veiligheidsregio Brabant-Noord;

  • Algemene regeling van verder ondermandaat Veiligheidsregio Brabant-Noord, per sector.

Besluit:

vast te stellen, de:

Regeling budgethouders Veiligheidsregio Brabant-Noord 2025

Artikel 1 Organisatieonderdelen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a. budget: één of meer begrotingsposten gerelateerd aan de daarvoor te leveren prestatie, project, investering of product;

  • b. beheer van budget: het aangaan van verplichtingen en de fiattering van facturen ten laste van het budget, het zorgdragen voor vorderingen, het bewaken van de gerealiseerde baten en lasten ten opzichte van het budget en de verantwoording over gerealiseerde of te verwachten afwijkingen van het budget mede in het kader van de rechtmatigheid daarvan;

  • c. verplichtingen: de onherroepelijke handeling die leidt tot een definitieve juridische binding van de Veiligheidsregio Brabant-Noord tot het doen van een uitgaaf;

  • d. vorderingen: gelden die aan de Veiligheidsregio Brabant-Noord toekomen als gevolg van door de organisatie geleverde goederen en/of diensten;

  • e. budgethouder: de door de directeur aangewezen medewerker, die belast is met het beheer van de budgetten;

  • f. deelbudgethouder: de medewerker die onder verantwoordelijkheid van de budgethouder bevoegd is om het beheer van een (deel van het) budget uit te voeren;

  • g. besteller: de medewerker die onder verantwoordelijkheid van de (deel-)budgethouder bevoegd is tot het aangaan van verplichtingen.

Artikel 2 Vaststelling en toekennen budgetten

  • 1. Een budget wordt vastgesteld middels de vaststelling van de begroting of bij tussentijdse vaststelling van begrotingswijzingen door het algemeen bestuur.

  • 2. De toekenning van budgetten aan (deel-)budgethouders wordt schriftelijk vastgelegd.

Artikel 3 Aangaan van verplichtingen

  • 1. Verplichtingen mogen pas worden aangegaan nadat de besteller of de (deel-)budgethouder heeft geconstateerd dat ter zake een toereikend budget beschikbaar is. Verplichtingen die leiden tot een overschrijding zijn toegestaan mits ze voldoen aan het begrotingscriterium zoals vastgelegd in het Controleprotocol voor de accountantscontrole.

  • 2. Verplichtingen worden aangegaan met inachtneming van het geldende inkoop- en aanbestedingsbeleid.

  • 3. Verplichtingen mogen slechts worden aangegaan indien de in Regeling mandaat, volmacht en machtiging Veiligheidsregio Brabant-Noord vastgelegde autorisatie is gevolgd.

  • 4. De bevoegdheid tot het aangaan van een verplichting houdt tevens de bevoegdheid in tot het doen van een bestelling en de daartoe benodigde voorbereidingshandelingen.

Artikel 4 Verantwoording

  • 1. De deelbudgethouder verstrekt tijdig informatie aan de budgethouder omtrent de gesignaleerde of te verwachten afwijkingen van het toegekende budget.

  • 2. De budgethouder is verantwoordelijk voor de (bestuurs)rapportage van de geplande en werkelijke baten en lasten van het budget aan het dagelijks bestuur op het hiervoor vastgestelde tijdstip.

  • 3. Onverlet de verantwoordelijkheid van de budgethouder, is de signalering van afwijkingen ten opzichte van het budget opgedragen aan de sector bedrijfsvoering.

Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze regeling treedt in werking vanaf 1 januari 2025.

  • 2. Met de inwerkingtreding van deze regeling treedt deze in de plaats van de Regeling budgethouders Brandweer Brabant-Noord 2015.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam “Regeling budgethouders Veiligheidsregio Brabant-Noord”.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het Dagelijks Bestuur van 28 november 2024,

Ondertekening

Drs. J.M.L.N. Mikkers, voorzitter

Drs. M.J.H. van Schaijk, secretaris